Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[Estafette] 5 op reis

Nom de Guerre

Aanbevolen berichten

5b153f6c117dbfa976ec4320a43f3e87.png 

Zoals wellicht bekend ben ik een groot liefhebber van estafettegames. Iets in dat hele concept spreekt me gewoon ontzettend aan. Je krijgt input en ideeën van andere gebruikers, je bent lekker aan het ouwehoeren over hoe je verder zou kunnen gaan, je komt in landen en situaties terecht die je nooit zag aankomen op voorhand, je beurt duurt maar een half seizoen en is vaak op één á twee avonden voorbij en je hebt een lekkere, korte onderbreking van je eigen savegame. What's not to like?

Afgelopen week kwam het onderwerp per toeval ter sprake en wat bleek, er zijn meer gelijkgestemden te vinden op het forum. @Thierryvane, @ReneLeBlanc, @Elsjorro1990 en @Bogatyr gaan met ondergetekende op reis en we zien wel waar het schip strandt. Onze eerste halte op deze wereldreis wordt Albanië. In de podcast hebben we Skënderbeu een keer tot club van de week uitgeroepen en nu blijkt dat ze in FM gedegradeerd zijn. Wat is een mooiere uitdaging dan deze Albanese club terug te leiden naar de top?

Het is namelijk wel een club met historie. Als we heel eerlijk zijn is het niet altijd een even frisse historie, maar ze hebben historie. De club werd in 1923 opgericht en speelde mee in de eerste seizoen van de Kategoria e parë (Eerste Divisie, seizoen 1930) van Albanië. In 1933 wisten ze het landskampioenschap te behalen en in de Beker van Albanië wisten ze in 1958, 1965 en 1976 de finale te bereiken, welke alle drie verloren ging. Zowel in 1976 (kampioen), 2005 (als tweede op doelgemiddelde en meteen weer gedegradeerd via de play-off) als in 2007 (kampioen) wisten ze te promoveren uit de Tweede Divisie van Albanië. Ze eindigden als laatste in de Kategoria Superiore in het seizoen 2007/08, waardoor ze weer naar de tweede divisie degradeerden. In het seizoen 2009-2010 spelen ze terug in de Kategoria Superiore. Het seizoen daarop werd de club voor de tweede keer in haar bestaan landskampioen en kon op deze manier voor de eerste keer in de historie Europees voetbal gaan spelen. Ook de seizoenen daarna won Skënderbeu Korçë het kampioenschap.

In het seizoen 2015/16 was het de eerste Albanese club ooit die erin slaagde om de groepsfase van een Europees toernooi, in dit geval de Europa League, te bereiken. In juni 2017 werd de club de landstitel 2015/16 ontnomen wegens omkoping en werd deze aan Partizan Tirana toegewezen. De club wordt er van verdacht dat sinds 2011 zo'n 50 wedstrijden beïnvloed zijn. Skënderbeu Korçë werd in juni 2016 al voor een jaar uitgesloten van deelname aan Europees voetbal en kreeg een boete. In april 2018 werd Skënderbeu door de UEFA voor 10 jaar uitgesloten van Europees voetbal en de club kreeg een boete van 1 miljoen euro voor de betrokkenheid bij het beïnvloeden van uitslagen van wedstrijden. De club is overigens vernoemd naar de nationale held Skanderbeg, een militair genie in de strijd tegen de Ottomanen. Als je daar meer over wil lezen, dan verwijs ik je door naar Wikipedia

Dan even de randvoorwaarden. Qua logo ziet het er allemaal prima uit. 

New-Crest-Identity-for-Sport-Club-Skende

Rood en wit als clubkleuren, gouden accenten, mooi wapenschild, niet te rommelig en een helm die schijnbaar gelijk is aan het soort helm dat Skanderbeg vroeger droeg. Dergelijke historische verwijzingen kan ik wel waarderen.

Qua stadion zit het goed. Als topclub in verval heb je natuurlijk wel de mogelijkheid om snel te groeien.

7b80b8440d867472e44753fc8a3a47bb.png

12k in het stadion op een goeie dag is aardig en als de successen komen, zal het volk volgen. 

De selectie is wat minder sterk en dan druk ik me eufemistisch uit. We hebben bijvoorbeeld een dribbelsterke middenvelder zonder inzicht, hij dribbelt als een dronken eend op een ijsbaan, geen idee waar hij naartoe gaat. Of wat te denken van één van de aanvallers? Die jongen heeft een schot als een kanonskogel, alleen gaat 'ie altijd naar de maan, omdat hij niet rustig blijft voor het doel. Of wat te denken van onze boomlange centrumverdediger? Zijn kopkracht is legendarisch, hij springt als een dolfijn uit het water. Jammer dat hij de bal nooit raakt. We gaan zien wat ik qua versterkingen kan halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua regels doen ze niet heel erg lastig daar in Albanië. Als je geen Albanees paspoort hebt, dan ben je een buitenlander en daar mag je er maar vijf van inschrijven voor de competitie. Easy peasy, lemon squeazy. Ze doen niet graag moeilijk daar.

Qua transfers zal ik jullie niet vervelen met lange verhalen. Alle gehaalde spelers zijn marginaal beter dan wat we hadden, dus dat is goed genoeg.

f9c9283ea401fdf3e23509f2f9b64ec3.png

De selectie lijkt me redelijk in balans qua spelers, posities, rollen en dergelijke.

82f587383ab35f5111c9b5d97d86d33c.png

De oefencampagne verliep in ieder geval voorspoedig.

7e851c259b062df6fadeabdeb58ee022.png

Qua tactiek had ik zoiets in gedachten.

548034564481f62cf6a15194f33a55ae.png 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste deel zit er op. Albanië... It's something else... Ik denk dat je het kunt vergelijken met de onderkant van de KKD, dus het stelt qua niveau niet veel voor, maar het is ook niet zo dat je tegen complete koekenbakkers mag aantreden. In feite ging het ons vrij goed af. Wat heet.

cf9d0755c92c480a1f8a872724a6fd83.png

Alles gewonnen en dus tot nu toe ongeslagen. Het loopt niet altijd briljant, maar we doen het goed. We werden getipt als #2 voor de titel, maar we staan dus royaal aan kop.

f6dbba9fba4852232a489c6d672f3108.png

Een puntje van aandacht is de financiële situatie. Heel gek, maar het loopt bepaald niet storm in ons stadion. We raken dus elke maand geld kwijt. Hopelijk kunnen we na dit seizoen een paar spelers verkopen om dat weer recht te trekken.

3bb240221513989e63a89385a179a521.png

Kom ik bij de selectie. Kleine legenda. Rode bolletjes mogen weg, oranje bolletjes twijfel ik over, groene bolletjes zijn blijvertjes.

8d0433195c38790fa45c7397b82f9beb.png 

Ik loop de rode en oranje bolletjes even na.

Shkëlzen Ruci is in feite onze eerste keeper, maar hij wil weg. Nou, dat kan, want die gast van 16 is niet veel slechter. Ik laat Dervishi al af en toe spelen, met het oog op komend seizoen.

Dritmir Beci komt gewoonweg niet aan spelen toe en dat terwijl ik met drie centrumverdedigers speel. Dan ben je ook niet goed genoeg. Doei.

Agim Dajci is een twijfelgevalletje. Hij speelt wel aardig als ik hem laat spelen, maar ik vraag me af of er niet betere spelers beschikbaar zijn komend seizoen.

Oltion Rapa is tot drie korte invalbeurten gekomen en is daarmee eigenlijk geen meerwaarde voor deze ploeg. Doorselecteren, afscheid nemen en verder zoeken.

Hawbir Moustafa is veelzijdig en komt best wel aan spelen toe, maar hij verdient vrij veel en kan nog niet echt overtuigen ten opzichte van de andere buitenlandse spelers. Aangezien onze buitenlanderplekken waardevol zijn, is het misschien beter om door te selecteren en een betere wingback te halen.

Derrick Frimpong is eigenlijk een onbetwiste basisspeler als hij fit is, maar toch twijfel ik. Derrick is namelijk ook een buitenlander en truth be told, geen geweldige speler. Ik bedoel, we hebben hem nu eenmaal in de ploeg en dan maak je er het beste van, maar ik weet zeker dat we betere spelers kunnen vinden. Hell, na de winter kunnen we Liridon Vocaj inschrijven en dan hebben we al een betere speler.

Erald Hyseni is eigenlijk dat mannetje dat op de trainingen de zak met ballen meesleept, de pionnen opruimt en de hesjes verzamelt. Sportief geen meerwaarde, maar hij werkt hard en traint redelijk, dus het kan geen kwaad om hem d'r bij te houden gedurende dit seizoen. Daarna zou ik hem sneller dumpen dan Leonardo DiCaprio zijn vriendinnen dumpt zodra ze 25 worden.

Ramin Alii is een buitenlander die nooit speelt. Daar hebben we dus niks aan. Rei Pecani, Kevin Hysolli en Dean Lico zijn de Albanese uitvoeringen. Ze spelen nooit, dus weg d'r mee. In feite geldt dit ook voor Gresild Lika.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21/12/2023

Na een dik kwartier naar onze selectie te hebben gekeken snapte ik er nog steeds vrij weinig van. Ik zag heel veel Albanezen, een verdwaalde Ghanees, een international van Mauritanië, oud Grasshopper-speler Kastrati uit Zwitserland, een centrale verdediger uit Bosnië en zelfs een Irakees met Nederlands bloed die jarenlang het shirt van MVV droeg. Tijd om een band op te bouwen met onze jongens.

Het eerste wat ik deed was onze piepjonge keeper Amarildo Dervishi een nieuw contract aanbieden. Jongen van de club dus die moesten we langer binden. Hij ondertekent een eenjarig profcontract zodra hij in april 17 jaar oud wordt. Daarnaast verkocht ik Ramin Alii voor 6.000 euro aan KF Egnatia. Wie kent ze niet? De Noord-Macedoniër speelde pas twee wedstrijden dit seizoen en was dus overbodig. Last but not least werden Dritmir Beci en Ardit Nikaj (U19) verhuurd. Jongens die bij ons geen minuten gaan maken. Er werden geen nieuwe spelers aangetrokken.

Verder was het een kwestie van doorklikken. 18 januari stond de eerste wedstrijd weer op het programma: thuis tegen KF Laci voor Albanese beker.

Het niveau werd mij al vrij snel duidelijk. Keepers leveren zonder pardon ballen in bij de tegenstander, spitsen missen met open doel en de meest simpele passes die ver over de zijlijn vliegen. Welkom in Albanië! Spahiu werd de man van de avond met twee goals in een vrij simpele 2-0 overwinning. Ook uit werd er eenvoudig gewonnen. Ditmaal met 1-3 na een hattrick van diezelfde Spahiu. Ik ben fan!

495206486_Schermafbeelding2023-07-16100331.thumb.png.a72a48f41cf18df6efae64aa13b3d9c6.png

Next: het restant van de competitie... @Nom de Guerre @ReneLeBlanc @Elsjorro1990 @Bogatyr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5/2/2023

Oh ja, die Spahiu, Renato Spahiu. Hij werd als kind van Albanese ouders geboren op het Griekse eiland Korfu. Op jonge leeftijd sloot hij zich aan bij de jeugdopleiding van AOK Kerkyra, waar hij datzelfde jaar doorbrak in het eerste elftal. Zijn prestaties bleven niet onopgevallen. Kronos Argyradon zag wel heil in het aantrekken van snelle centrumspits. Na een paar belletjes was de overstap rond.

Een gelukkig huwelijk bleek het niet te zijn. Spahiu speelde geen enkele wedstrijd en besloot op zijn negentiende met zijn ouders te verhuizen naar Albanië. Terug naar hun roots. Eenmaal thuis begon de samenwerking met zaakwaarnemer Konstantinos Taousanis. Zijn bedrijf, Sports-Deal, vond al snel een nieuwe werkgever voor Spahiu: KF Laci. Hier maakte hij zijn eerste minuten in het Albanese voetbal. Hij versleet in de loop der jaren vijf clubs in eigen land, met zijn dienstverband bij onze club nu al als sportief hoogtepunt. Terwijl ik dit typ schiet meneer in minuut 3 alweer een bal tegen de touwen. Zijn 21e goal in 19 competitiewedstrijden. Een half uur later maakte hij zijn 22e goal. Het bleek genoeg voor promotie naar het hoogste niveau. Onze eerste mijlpaal was daar.

1076833806_Schermafbeelding2023-07-16172637.thumb.png.d93aca47e98c1090319a6b221971db1c.png

Maar... aan elk sprookje komt een einde. In dit geval een tijdelijk einde. Thuis tegen Dinamo Tirana ging het vreselijk mis bij onze topscorer. Hij raakte in de blessuretijd van de eerste helft geblesseerd aan zijn hamstring.

1584354596_Schermafbeelding2023-07-16180550.thumb.png.e31e68c57c36be534ffb592554259e64.png

De rest van de wedstrijden gingen op de automatische piloot. Alsof je tijdelijk moet invallen voor Pep Guardiola (dank @Nom de Guerre). Een tactiek die staat als een huis. En geloof mij, die Albanezen kunnen stevige huizen bouwen. Het werd een historisch seizoen met één geel bolletje en voor de rest alleen maar groene (winst) bolletjes. Kampionët!!!

1089360611_Schermafbeelding2023-07-17185124.thumb.png.a9b6780d4c3b9e8b0027a009c938056a.png

Helaas eindigde het seizoen met een rood bolletje. In de bekerfinale moesten we het opnemen tegen de kampioen Tirana van de Albanese Superleague (hoogste niveau). De rentree van Spahiu mocht helaas niet baten. Het werd 1-2. De eerste nederlaag van het seizoen was een feit.

1618901374_Schermafbeelding2023-07-17185341.thumb.png.6030e3d6554055cc21b78fe76176e98c.png

1994514795_Schermafbeelding2023-07-17185938.thumb.png.0428025978eeaf476e820e38b520c31b.png

Citaat

Feitjes Kategoria A2 2022/23

Topscorer: Renatio Spahiu (KF Skënderbeu, 23 goals)
Meeste assists: Franc Veliu (KF Skënderbeu, 12 assists) & Issa Samba (KF Skënderbeu, 12 assists)

De nul gehouden: Shkëlzen Ruci (KF Skënderbeu, 12 keer)

Op naar volgend seizoen... @Nom de Guerre @ReneLeBlanc @Elsjorro1990 @Bogatyr

bewerkt door Thierryvane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

afbeelding_2023-07-18_103318399.thumb.png.2fb750ccc88b113897452edcec080142.png

Na de verwachte promotie van vorig seizoen, stond het nieuwe alweer te wachten. Dit keer nam ik over om de honneurs waar te nemen in een zeer interessante competitie. Vooraf werden we als promovendus meteen gebombardeerd tot titelkandidaat en dat met een odd van maar liefst 1.20. Opnieuw zal Renato Spahiu een belangrijke rol krijgen in dit team, aangezien hij de tweede divisie bij momenten op een hoopje speelde. Dit jaar werd er dus veel verwacht van de spits die alom geprezen werd in de pers en zijn medespelers. Wel, ik kan jullie vertellen, het verhaal Spahiu gaat nog iets mooier worden.

1071425248_VoorbschouwingSeizoenSkenderbeu.thumb.png.c55bd1e4cfb7316e076fe58bc833572d.png

Eerst en vooral vond ik dat het tijd werd voor wat vers bloed. Met name centraal op het middenveld mocht er nog wel iets bij, maar vooral op de linksback positie was de kwaliteit niet echt om naar over huis te schrijven. Franc Veliu, de vijfendertig jarige Albanees en jeugdproduct van Flamurtari, zal niet al te veel speelkansen meer krijgen. Abdullah Shen ontwikkelt zich prima en zal samen met nieuwkomer Alexandros Kouros, afwisselend de linkerflank voor zijn rekening nemen. Meteen na aankomst blesseerde die laatste zich al meteen, en lag als gevolg drie maanden in de lappenmand. 

Ook Sherif Kallaku kwam transfervrij over van KF Teuta. De spelmaker van de Albanese middenmotor wou zijn contract niet verlengen na de interesse van Skënderbeu en tekende zoals verwacht op het einde van het seizoen zijn overeenkomst. Deze transfer betekende een voltreffer, want de middenvelder was super belangrijk met maar liefst zes goals en zeven assists in zeventien wedstrijden. Daarover dus later meer. Ook waren er een aantal vertrekkers. Rajan Lipo trok de deur in Korcë achter zich dicht en ging gratis aan de slag bij KF Apolonia. Ook Dean Lico ging op zoek naar meer speeltijd en gaat dat proberen te bewerkstellingen bij AlbinoLeffe in Italië. We ontvangen 6,5k voor de centrale middenvelder. Kostika Beça en Uendi Vecaj trokken allebei naar KF Laçi, de twee overbodige spelers leveren onze club respectievelijk 12 en 20k op. Bij Beça kan de transfersom nog oplopen tot 43k. Verder zullen we met de winterstop ook afscheid gaan moeten nemen van onze eerste doelman, Shkelzën Ruçi. De eenendertig jarige doelman is een beetje uitgekeken op de club en de stad en eiste een transfer. Voetballers die hier niet met hun volle goesting willen zijn, mogen van mij beschikken. Daarom hebben we beslist om hem tijdens de winterstop te verkopen voor 35.000 euro aan Skendija uit Noord-Macedonië, anders liep hij gratis de deur uit. Hierdoor gaan we op zoek moeten naar een nieuwe doelman, want het valt nog af te wachten of talent Amarildo Dervishi al klaar is voor het grote werk. 

-----

De voorbereiding was niet slecht. We wonnen drie keer en verloren één keer van Torino, waar we toch zeker de evenknie waren. Grote man in die voorbereiding was, u raad het al, Renato Spahiu. 

image.png.995b41f2a6b32d951ed77bf798fefcea.png

Heel snel volgde de competitie al. Met maar één verliespartij mogen we zeker spreken van een geslaagde eerste deel van de competitie. Het onverwachte verlies tegen FK Laçi zal zeker en vast te maken hebben met het vele blessureleed waar het team mee te kampen heeft. Ook de twee penalty's die we tegen kregen in blessuretijd, waren op zijn minst heel opvallend te noemen. Mooiste overwinning is toch wel de 5-0 pandoering die we gaven aan directe concurrent Tirana, waar we meteen ook revanche namen voor het verlies in de finale van de beker van vorig seizoen. Spahiu scoorde 4x en maakt de verwachtingen meer dan waar. Verder ook nog een shout-out naar onze veel scorende centrale verdediger, Azur Mahmic. Met acht goals in achttien wedstrijden niet meer weg te denken uit de defensie van 'Ujqërit e Dëborës', wat Albanees is voor 'De Sneeuwwolven'.

image.png.ef2c965730f6d2275a93135d2d520009.png

Ook in de beker kennen we geen problemen met KF Tërbuni. Over twee wedstrijden wonnen we met 9-1. In de volgende ronde nemen we het op tegen KF Vora, een middenmoter uit de Albanese derde divisie. 

image.png.a71f18618a0ce26e73b11ff66f134ecf.png

Voor de rest van het seizoen geef ik nu het stokje door aan @Elsjorro1990. Succes!

bewerkt door Bogatyr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update 4

Goed, ik mocht dus het 4e gedeelte van deze game op mij nemen. Deel 4, aldus de 2e helft van het 2e seizoen.

Mijn voorganger had geen tussenstand gepost, maar het moge duidelijk wezen dat we al een hele comfortabele voorsprong hadden. Wat kreeg ik mee van mijn voorganger? Wellicht een doublure halen voor Qeleshi en er moest een nieuwe keeper komen.

Ik had nog niet in onze whatsapp groep gepost dat ik een vervanger voor Qeleshi, gezien de financien, niet zon goed idee vond en er gebeurde dit:

20230719134842_1.thumb.jpg.fef022f79d0359d845bc097bdd66866c.jpg

Aiiii. Ik besloot een vervanger te halen, maar maakte daarbij de klassieke fout dat die 1. helemaal niet in onze tactiek pastte en 2. een buitenlander was en daar hadden we er al genoeg van. Zeker ook omdat ik geen fatsoenlijk Albanese keeper kon vinden, en daardoor voor een tussenoplossing ging met een Afrikaanse spring in 't veld.

Afijn, de competitie:

20230719151931_1.thumb.jpg.d2b5a614f9351a56d90dbf285fbc376d.jpg

Walk in the park. Na bovenstaande debacle besloot ik met 1 spits te gaan spelen (Love voor Spahiu) en dat ging prima. Aan het einde viel ik terug op @Nom de Guerre zijn tactiek, en dat werkte als een tiet. Ik hoefde alleen meer voort te borduren op mijn voorgangers en dat ging als een trein, zoals je kunt zien aan de eindstand:

20230719152419_1.thumb.jpg.965a7011b30fd376ec73d71d3cefc211.jpg

De beker dan. Ook daar zaten we nog in. En ook daar vonden we weinig tegenstand. Uiteindelijk werd door, wie anders, Spahiu de finale in ons voordeel beslist:

20230719151940_1.thumb.jpg.e9b354b532e0ae68bd8311d435bb4feb.jpg

Ik zag dat we een best groot talent vanuit onze jeugd al bij de selectie hadden zitten, die besloot ik af en toe de makkelijkere wedstrijden te geven en dat wierp redelijk zijn vruchten af:

20230719152019_1.thumb.jpg.b6771ff2050c9673c7a012222740f5ec.jpg

Dan nog de selectie statistieken:

20230719152002_1.thumb.jpg.bb31c5db2063f10adcd63b179f1dd20d.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites