Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Super League

cimbomcu

Super League  

48 leden hebben gestemd

1. 1. De Super League moet er komen

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Elsjorro1990:

Ik blijf het wel, ondanks dat ik plan zelf vrij ridicuul blijf vinden, enigzins ironisch dat UEFA/Fifa oftewel de grootste corrupte bende sinds jaren, hier zo van uit zijn plaat gaat. Als er toch iets is waar ze zich als organisatie aan zouden kunnen spiegelen is het wel list, bedrog, fraude en financieel gewin lijkt me. 

Het gaat de UEFA/FIFA toch ook puur om financieel gewin. Ze komen zogenaamd op voor de kleine clubjes maar in feite gaat het natuurlijk gewoon om hun eigen portemonnee. Ze hebben zelf de EC I veranderd in de CL omdat het hun beter uitkwam dat de grote clubs meer zekerheid hadden om deel te nemen. Nu doen de clubs dat zonder de UEFA en opeens is het niet meer oke. Je zou haast denken dat het helemaal niet meer om het voetbal gaat bij de UEFA...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als voetbalsupporter die gewoon van het spelletje houdt, is dit weer maar eens een stap verder richting geld. Dat is het enige waar voetbal op hoog niveau nog om draait. Al de rest is al lang bijzaak.

Ik besef ook wel dat een business mee moet evolueren met zijn tijd maar het begint nu toch vormen aan te nemen die zelfs niks meer met competiviteit te maken hebben. Ik moet bekennen dat ik zelf reeds enkele jaren afgehaakt ben wat betreft Europees voetbal. Nog maar eens een extra groepsfase, nog maar eens een Liverpool - Real affiche, gespreide wedstrijddagen, enz... Ik kijk bijgevolg amper nog omdat het bv. zelfs niet evident is om het in je agenda te plannen wanneer wedstrijden gespeeld worden. Het is allemaal gewoon teveel van het goede.

En dat is wat met deze nieuwe stap gaat gebeuren. Echte voetbalfans gaan (mogelijk) afhaken. Maar het is niet dat ze dat belangrijk vinden. De (nieuwe) markt zijn de consumenten in Azië, Midden-Oosten, Noord-Amerika,... Alles moet gewoon georganiseerd worden zodat die afzetmarkt optimaal bediend wordt en geld genereert, wat dan vervolgens het liefste bij de happy few blijft plakken. De gewone fans die nog willen meedraaien met het geldcircus moeten zich maar aanpassen, nieuwe consumenten uit alle windstreken staan te popelen om hun plaatsje in te nemen. We zijn enkel een nummertje in de bollenwinkel en dat hebben deze 12 met hun initiatief weer eens extra in de verf gezet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als toevoeging

Josep Guardiola heeft zich dinsdagmiddag voor het eerst uitgesproken over de Super League. De manager van Manchester City zegt zijn club, één van de twaalf zogenaamde founding clubs, te steunen, maar plaatst tegelijkertijd zijn vraagtekens bij de huidige opzet van de nieuwe Europese competitie. Guardiola vraagt zich bijvoorbeeld hardop af waarom Ajax geen deel uitmaakt van de Super League.

“Ik zou het geweldig vinden om als preisdent van het comitée over de wereld te reizen, om uit te leggen hoe we tot deze beslissing gekomen zijn”, zo begint Guardiola op de persconferentie in aanloop naar de uitwedstrijd tegen Aston Villa, die woensdagavond op het programma staat. “Ik kreeg een paar uur voor het statement werd uitgebracht te horen dat dit eraan zat te komen. Er ligt een statement, maar niemand laat duidelijk met details weten wat er precies gaat gebeuren. De voorzitters kunnen duidelijk aangeven welke richting het voetbal opgaat.”

“Ik steun mijn club, maar ik heb mijn eigen mening. Voorlopig heb ik alleen een statement gezien, dat maakt het een beetje ongemakkelijk voor de managers. Ik kan mijn mening geven, meer niet. Ik weet niet waarom deze teams zijn geselecteerd. Het is geen sport wanneer het succes al gegarandeerd is of het niet uitmaakt of je wint of verliest”, gaat de Spaanse manager van Manchester City verder. “Ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik een succesvolle Premier League wil hebben, niet één grote club.”

“Dit plan is nog een embryo, het ademt nog niet. Het is puur een statement, dat is de realiteit. We gaan volgende week in de Champions League spelen en proberen de finale te halen. We gaan in Europa spelen, omdat we het verdienen”, stelt Guardiola. “De spelers moeten zich focussen op Aston Villa. De Super League is een wereldwijd probleem, het moet worden opgehelderd waarom bepaalde teams zijn uitgenodigd. Waar is Ajax, bijvoorbeeld? Ze hebben vier of vijf Champions Leagues gewonnen.”

“In het belangrijkste deel van het seizoen, vechten we om de titels. Lewandowski kon niet met Bayern tegen PSG spelen, omdat hij geblesseerd raakte tijdens interlandverplichtingen. De UEFA besloot dat die interlands gespeeld moesten worden, omdat het hun business is. Iedereen denkt aan zijn eigen belangen”, aldus Guardiola.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij is welkom in Amsterdam. Al zijn wij dan weer geen klein team en groter dan 8/9 van de clubs uit de ESPL. Lees trouwens op veel plekken dat Ajax oa wel degelijk is uitgenodigd maar net als Porto gewoon al in een eerder stadium heeft geweigerd. Schijnt Perez ook te hebben aangegeven in zijn interview.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik dacht dat mijn grote vriend Zeus al apart was, mijn Regis overtreft het. Ajax groter vinden dan 8/9 clubs uit de SL, dan heb je wel een hele gekleurde bril op. Clubs als Spurs en Arsenal zijn al heel lang geen kampioen geweest en dat heeft een reden. Die hebben altijd 4 goede teams als tegenstand. Ajax heeft er elk jaar misschien twee. Meestal is het PSV, AZ of Feyenoord, maar nooit alledrie. Misschien even ter verduidelijking: Spurs speelde recent nog een CL finale, na een uitzege op een 'grotere' club.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die opmerking gaat over de gehele historie. De impact van de club over het gehele Europese voetbal in het algemeen.  Weinig clubs die in die league ook maar kunnen tippen aan alleen al de Europese prijzen die Ajax gepakt heeft. Verder ook weinig relevant, want ik wil helemaal niet daar actief zijn, maar daar doelt Pep onder andere op.

Na Real, Milan, Liverpool, Bayern en Barcelona heeft Ajax wel de meeste EC1/CL gepakt. -blah blah prestaties uit het verleden geneuzel krijg je nu- Ook in het heden presteren dan heel veel van die clubs. Puur door sterk eigen beleid en geen extern bloedgeld.  Dat is waar Guardiola  doelde en dat is ook waar ik verder op ging. 

Het gaat verder ook helemaal niet om Ajax. Die worden puur als voorbeeld gebruikt door Guardiola. Maar dat er qua statuur etc veel clubs zijn die er in theorie veel meer recht op zouden deel te nemen aan een dergelijk toernooi.

:< Heerlijk

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Satyr:

Ik dacht dat mijn grote vriend Zeus al apart was, mijn Regis overtreft het. Ajax groter vinden dan 8/9 clubs uit de SL, dan heb je wel een hele gekleurde bril op. Clubs als Spurs en Arsenal zijn al heel lang geen kampioen geweest en dat heeft een reden. Die hebben altijd 4 goede teams als tegenstand. Ajax heeft er elk jaar misschien twee. Meestal is het PSV, AZ of Feyenoord, maar nooit alledrie. Misschien even ter verduidelijking: Spurs speelde recent nog een CL finale, na een uitzege op een 'grotere' club.

Kom op. Je kunt toch niet ontkennen dat Ajax een grotere club is qua statuur dan Chelsea, Man City, Arsenal of Tottenham? Dat heeft niets met een gekleurde bril te maken. Die Engelse clubs zijn rijker... dat wel. Maar daarvan weten we allemaal dat ze dit niet aan zichzelf te danken hebben door ‘goed beleid’.

Qua historie en qua statuur kunnen al die clubs zelfs bij elkaar opgeteld nog niet eens een muur van het Ajax museum vullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Lazy:

Kom op. Je kunt toch niet ontkennen dat Ajax een grotere club is qua statuur dan Chelsea, Man City, Arsenal of Tottenham? Dat heeft niets met een gekleurde bril te maken. Die Engelse clubs zijn rijker... dat wel. Maar daarvan weten we allemaal dat ze dit niet aan zichzelf te danken hebben door ‘goed beleid’.

Qua historie en qua statuur kunnen al die clubs zelfs bij elkaar opgeteld nog niet eens een muur van het Ajax museum vullen.

Je maakt er nu een vergelijking op basis van een eeuw van. Dan is Feyenoord ook groter dan die Engelse teams.

Maar even zonder flauwekul, als je Man City of Chelsea een kleinere club vind dan Ajax, dan is er geen discussie mogelijk. Dan is het blind fanatisme tegen realisme en dat werkt niet. Chelsea is de afgelopen 25 jaar (vijfentwintig!) altijd minimaal 6e geweest in een ijzersterke competitie (één keer 9e of 10e ergens). In een competitie met wel 8 clubs zo goed als Ajax kwamen ze altijd bovendrijven. Ajax heeft nooit tegenstand gehad, wat ik al heb gezegd. Soms PSV, soms Feyenoord en recent eens AZ. Laat Ajax ipv Everton of West Ham meedoen in de PL en ze spelen elk jaar om een plek in de Conference League

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Michael_RAFC:

Uiteindelijk is UEFA eigenaar van de competitie. Ik hoop dat ze de ballen hebben om het te doen, zelfs al komen er achteraf rechtszaken over. Ik denk dat het belangrijk is om dat signaal te sturen, dat ze niet overal mee wegkunnen komen.

Een rechtbank in Madrid heeft al verboden dat de UEFA en FIFA maatregelen mogen nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Los van de opportuniteitsvraag en de hiermee verbonden wenselijkheid van de "super league" lijkt het me juridisch gezien niet zo dat de UEFA en de FIFA grote sancties uit hun hoed kunnen gaan toveren. Gezien de machtspositie die ze hebben op de relevante markt ruikt dit mededingingsrechtelijk gezien (naar mijn mening) naar misbruik van machtspositie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Elsjorro1990:

Ik blijf het wel, ondanks dat ik plan zelf vrij ridicuul blijf vinden, enigzins ironisch dat UEFA/Fifa oftewel de grootste corrupte bende sinds jaren, hier zo van uit zijn plaat gaat. Als er toch iets is waar ze zich als organisatie aan zouden kunnen spiegelen is het wel list, bedrog, fraude en financieel gewin lijkt me. 

Hier heb je natuurlijk gelijk in. Maar deze afsplintering is natuurlijk geen vooruitgang of oplossing. 

Te hopen dat deze hele toestand daadwerkelijk een verandering teweeg brengt. Al weet ik wel beter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei himan:

En terecht, want dan wordt Anderlecht of Spartak Moskou of Galatasaray niet uitgenodigd en dat soort clubs hebben ook gewoon rechten.

Hebben die ook in verleden dan 5x de CL of Europa Cup 1 gewonnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei The Saint:

Hier heb je natuurlijk gelijk in. Maar deze afsplintering is natuurlijk geen vooruitgang of oplossing. 

Te hopen dat deze hele toestand daadwerkelijk een verandering teweeg brengt. Al weet ik wel beter

Dit inderdaad. Vond de berichten van deze journalist daarover wel sterk.

Schermafbeelding 2021-04-20 om 19.50.34.png

Beelden van de Chelsea fans. Krijg haast sympathie voor die supporters. 

https://www.youtube.com/watch?v=HvnieFO2sho

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook city bereidt een terugtrekking voor. Ook Barcelona treed alleen toe als ze toezegging hebben van de partners. Dus dat zal ook niet gebeuren. Ook grote mediabedrijven al toegezegd het niet te steunen.

De groeten Juve en Real lekker de MLS in tsjalas. 

Nog steeds blijven het allemaal nare clubs die met hun volle verstand eerst in zo'n duivels plan zijn ingestapt. 

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Satyr:

Je maakt er nu een vergelijking op basis van een eeuw van. Dan is Feyenoord ook groter dan die Engelse teams.

Maar even zonder flauwekul, als je Man City of Chelsea een kleinere club vind dan Ajax, dan is er geen discussie mogelijk. Dan is het blind fanatisme tegen realisme en dat werkt niet. Chelsea is de afgelopen 25 jaar (vijfentwintig!) altijd minimaal 6e geweest in een ijzersterke competitie (één keer 9e of 10e ergens). In een competitie met wel 8 clubs zo goed als Ajax kwamen ze altijd bovendrijven. Ajax heeft nooit tegenstand gehad, wat ik al heb gezegd. Soms PSV, soms Feyenoord en recent eens AZ. Laat Ajax ipv Everton of West Ham meedoen in de PL en ze spelen elk jaar om een plek in de Conference League

Wat maakt Man City of Chelsea een grotere club dan Ajax dan?

Presteren in een divisie waar alle clubs 100 miljoen per seizoen krijgen EN beide clubs een suikeroom hebben die meer dan een miljard geïnvesteerd hebben in de club om op de plek te komen waar ze nu zijn? 

Wow. Dat is echt super knap man.

Chelsea en Man City zijn clubs zonder een indrukwekkende historie en staan alleen maar op de plek waar ze nu staan door olie geld en de bizarre tv-gelden in de PL. Spurs en Arsenal zijn wat betreft groter, die hebben door de jaren heen tenminste wat legendarische elftallen gehad of prestaties geleverd maar ook dat is eerder sporadisch dan structureel. City en Chelsea waren 30 jaar terug nog clubs die pendelden tussen de PL en eerste divisie.

Dus nogmaals: City en dat soort clubs zijn vele malen rijker en hebben tegenwoordig betere spelers, absoluut.

Maakt dat je als club groter? Absoluut niet. Daar is meer voor nodig dan een smak met geld en betere spelers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites