Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

16 uur geleden zei PJHoutman:

Nee, Hwb stelt dat je tweede keeper iemand moet zijn met de potentie (op korte termijn) uit te groeien tot eerste keeper - omdat het vaak niet zo is dat die tweede keeper zó vaak zal moeten opdraven dat het kleine verschil tussen je 1e en 2e keeper structureel de titel kost. En dat als je die niet in de selectie hebt, je dan een jonge talentvolle keeper van buitenaf moet aantrekken en geen 37-jarige keeper die je nooit meer iets zal opleveren.

Waar Hwb volgens mij vooral tegen ageert is dat Ajax regelmatig vier a vijf keepers van rond de 18-22 onder contract heeft, maar vaak oude, dure keepers als tweede optie gebruikt; daardoor rijst de vraag waarom die vijf jongens van 18-22 dan onder contract staan.

Dan is de discussie toch helemaal niet zo heel erg moeilijk? Ideaal gezien heb je inderdaad een 2e keeper met potentie die er ook nog eens staat als hij er moet staan. In de praktijk is dat natuurlijk super lastig. Daar is scherpen natuurlijk een prima voorbeeld van. Kan een prima potje keepen, maar heeft zeker in het begin bij Emmen laten zien dat hij onder druk ( 1e paar wedstrijden na debuut) nogal eens een foutje maakte.

Met de belangen waar ajax mee te maken heeft, kun je je dat niet permitteren. Als scherpen ( of kotarski) eerst een paar wedstrijden nodig is om die schroom van zich af te gooien, kan dat al uitschakeling CL of punten morsen in het kampioenschap betekenen. Dan kies ik liever voor wat ze nu doen: scherpen een heel jaar laten spelen in jong Ajax, kotarski die foutjes lekker laten maken bij een club als Heerenveen om te kijken hoe en wat en dan vervolgens een degelijke keeper als 2e keeper aantrekken.

overigens gebruik ik hier expres het woord degelijk. Dat kan namelijk een 23-jarige gast zijn of een speler als Stekelenburg, die zich al ruimschoots bewezen heeft. Dat hij bij Everton weinig heeft gespeeld zegt mij niet zoveel. Zowiezo heb je als keeper minder last van geen wedstrijdritme en had hij gewoon een meer dan prima keeper voor zich. Laten we wel zijn: scherpen en kotarski om en om laten voetballen een seizoen is toch ook niet ideaal?

Laten we niet vergeten dat cillessen ook pas een jaar of 22/23 was volgens mij toen hij daadwerkelijk 1e keeper werd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2359

• Chiemel

1892

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

Op 30-6-2020 om 16:09 zei Elsjorro1990:

Omdat hij Lamprou niet aanhaalt om aan te tonen dat je beter een talentvolle keeper daar kunt neerzetten, maar hij gebruikt hem om aan te tonen dat het belangrijk is een degelijke 2e keeper te hebben. Eentje waarop je kan bouwen. En dat is ongeacht leeftijd.

jij stelt dat het belang schromelijk overschat word en je voor die paar wedstrijdjes prima een 18/19 jarige speler op de bank kan zetten. Dat heeft met kwaliteit te maken. Ja het maakt niet uit of je Lamprou of een scherpen als reservekeeper hebt. Lamprou maakt fouten en van scherpen is het afwachten of de druk niet te gek is voor zo’n jongen. Dus beide kutkeuze.

Klopt. Maar dan zeg ik, maak de kutkeuze die het minste geld kost én de meeste vooruitzichten voor de toekomst biedt. En dat doet Ajax structureel niet.

Scherpen kan toch prima op de bank bij 1 en keepen in JA? Of mag een wisselspeler die geen minuten maakt ook niet uitkomen voor JA? In dat geval (zo schreef ik al in mijn eerste post hierover) snap ik wel dat er een 2e keeper gehaald wordt. Als dit gewoon mag, zou de 1e keeper van Jong gewoon 2e keeper moeten zijn imo. Als de keeper van Jong Ajax niet goed genoeg is om te fungeren als 2e keeper, hoort hij niet de keeper van Jong Ajax te zijn.

En ja, hier zijn uitzonderingen op, zoals ik al eerder benoemd heb. Maar dit zou wat mij betreft het standaard beleid moeten zijn. Niet het halen van een 2e keeper met ervaring.

Maar we gaan zien hoeveel punten Stekelenburg voor ons gaat pakken komend seizoen. Ik ben benieuwd.

-edit-

Uitgezocht en sinds dit seizoen mogen spelers inderdaad niet 2x op het wedstrijdformulier staan in 1 speelronde/weekend. Zijn een paar uitzonderingen op, maar dat is wel de basis. Dan is het inderdaad slim om Scherpen speeltijd in Jong te geven en een andere 2e keeper te halen voor op de bank.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Buitenlandse interesse voor Veltman. Geld vangen zolang het nog kan en weg ermee. Nooit enorm onder de indruk van geweest en niet van het niveau dat je na moet streven (CL-niveau). Helaas waren Schuurs en Alvarez dat afgelopen seizoen ook nog niet. Ik ben nog altijd voor de komst van een RCV, maar heb het gevoel dat ze dat niet gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ze nu geen centrale verdedigers meer gaan halen zijn we wel echt fucked hoor.    

Botman

Pierie

Timber

Alvarez

Schuurs

Martinez

Blind

Dit zouden dan de opties zijn :-D    Alleen Blind is normaliter een zekerheid.    De rest heeft eigenlijk niets te zoeken bij Ajax.

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blind was aan het einde van het afgelopen seizoen ook al onzeker. Sowieso gaat er een moment komen dat zijn traagheid niet meer goed genoeg te compenseren valt. Dan kan je hem enkel nog eventueel op de zes gebruiken, al vind ik hem daar ook niet goed genoeg in de wedstrijden die hij daar speelde in het begin. 

Martinez heeft toch ook wel wat fouten gemaakt afgelopen seizoen. Met name defensief positie kiezen moet echt beter. 

Heb het weleens eerder gezegd, maar Martinez komt in dit systeem eigenlijk nergens volledig tot zijn recht. Ik vind hem een perfecte LCV in een driemansdefensie. Als LVM met een betere voetballer naast hem in een ploeg die vooral omschakelt kan het ook nog wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Martinez is overschat, omdat hij af en toe iemand onderuit schopt en lekker rent en vliegt.       Komt voor het middenveld gewoon handelingssnelheid tekort en is positioneel niet bepaald sterk.       Wat hem voor de CV positie ook al ongeschikt maakt, waar hij daar nog eens lengte/fysiek voor mist.       Hooguit een keertje op linksback, maar daar zie ik ook liever een Tagliafico en anders zou ik toch Wijndal proberen te halen van AZ. Die ten aanzien van Martinez ook in het aanvalsspel nog wat kan toevoegen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet helemaal eens. In de één-tegen-één is hij wel beestachtig. Ook voetballend heeft hij me soms wel kunnen verrassen en vond ik hem eerder onderschat op dat gebied. Einde van het seizoen wel een vormdip gehad. De vraag is of hij zich voetballend verder kan ontwikkelen en of hij over het inzicht en de intelligentie beschikt om slimmer te worden in het defensief positie kiezen. Kan op dat gebied weer een hoop leren van Blind. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind Martinez ook gewoon goed, en multi inzetbaar. Las dat Ten Hag hem als linksback wil gaan proberen straks. 

Timber deed het ook wel leuk trouwens tegen Heerenveen, maar goed dat is natuurlijk 1 wedstrijd. Veltman gun ik wel een transfer, al vind ik hem altijd wel een betrouwbare optie als rechtsback of als cv, dat mis je dan wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als linksback zal Martinez defensief best prima zijn, maar ik denk niet dat hij offensief kan brengen wat Tagliafico kan. Niet vergeten dat Ajax ook beter is gaan voetballen destijds door de aanwezigheid van twee offensieve backs (Tagliafico en Mazraoui). Onmisbaar in het spel wat Ajax speelt omdat het extra opties geeft in je aanvalsspel en het de vleugels gevaarlijker en diverser maakt. Als je dat niet of minder hebt, zoals ook vaak onder De Boer was, moet het vooral uit je middenveld komen. Als ik kijk naar wat er nu aanwezig is haal ik daar weinig hoop uit. Offensieve backs zijn absoluut nodig in het Ajax-spel, zowel onder Bosz als onder Ten Hag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Regis:

Als ze nu geen centrale verdedigers meer gaan halen zijn we wel echt fucked hoor.    

Botman

Pierie

Timber

Alvarez

Schuurs

Martinez

Blind

Dit zouden dan de opties zijn :-D    Alleen Blind is normaliter een zekerheid.    De rest heeft eigenlijk niets te zoeken bij Ajax.

Inderdaad, we hebben er pas 7. ;-)

Ajax ziet het geloof ik wel echt zitten in Botman, daar hebben ze een aardig Frans bod voor afgewezen. Overigens zie ik met Alvarez, Schuurs en Timber echt wel genoeg mogelijkheden voor de plek naast Blind, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Schuurs of Timber.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Hwb:

Inderdaad, we hebben er pas 7. ;-)

Ajax ziet het geloof ik wel echt zitten in Botman, daar hebben ze een aardig Frans bod voor afgewezen. Overigens zie ik met Alvarez, Schuurs en Timber echt wel genoeg mogelijkheden voor de plek naast Blind, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar Schuurs of Timber.

Ja die het niveau aankunnen off :P  Mogen er van mij zeker 3 vertrekken van dat lijstje.  Door verhuur of verkoop

Ja, snap niet wat ze zien in Botman.   Kan gewoon niet bij het voetbal wat Ten Hag/Ajax vaak speelt.    Zou met zijn fysiek misschien bij een ploeg een optie kunnen zijn die met hun reet in de 16 staat voor 90 minuten, maar voor Ajax komt hij echt veel tekort.    Alavarez zie ik na afgelopen jaar echt niet meer zitten. Heeft genoeg kansen gehad, maar nooit overtuigd. . Gozer kan niet eens normaal lopen en zijn technische capaciteiten zijn echt zo ondermaats.      Schuurs is voor mij nog steeds te twijfelachtig in zijn duels en zeker nog niet van CL niveau wat toch het streven moet zijn imo.    Timber kan gewoon prima zo nu en dan de kans krijgen net als Schuurs, maar zal voor optie 1 toch echt graag een betrouwbare kracht zien komen.    Net als dat voor de dubbele pivot plekken ook het geval is.   Maar mijn wensenlijst is iets te groot voor Overmars & co denk ik.  

bewerkt door Regis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard. Maar 53 contractspelers voor 2 teams is ook niet alles. Rekening houden met de breedte van je selectie en het aanwezige talent lijkt mij gezond beleid eerlijk gezegd. Als ik nu naar de selectie van Ajax kijk, zou ik mij niet in eerste instantie op de CV's focussen.

Daarnaast geldt natuurlijk ook dat Ajax de jeugdopleiding als basis moet behouden. Je kunt klagen over het niveau, maar jeugdspelers gaan het beoogde niveau zonder kansen nooit halen. Als er enerzijds geklaagd wordt over het het aankoopbeleid en dat er te veel slechte aankopen gedaan worden, is het wat mij betreft vreemd om voor elke vrijvallende plek in de selectie te roepen dat er iemand gehaald moet worden omdat je anders het beoogde niveau niet kunt halen. Zeker voor een club als Ajax zul je imo soms een jaar moeten incalculeren dat de prestaties iets minder zijn, omdat een nieuwe generatie het over moet nemen. En die moeten dan weer naar het niveau toe kunnen groeien.

Sowieso denk ik dat voor een club als Ajax het beleid moet zijn dat je elk jaar (voor de selectie) minder spelers haalt dan dan er vertrekken. Zodat er elk jaar ruimte komt voor talenten om zich te bewijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Regis:

Botman

Pierie

Timber

Alvarez

Schuurs

Martinez

Blind

En dan vergeet je Magallan nog :(

14 uur geleden zei Zeus:

Blind was aan het einde van het afgelopen seizoen ook al onzeker. Sowieso gaat er een moment komen dat zijn traagheid niet meer goed genoeg te compenseren valt. Dan kan je hem enkel nog eventueel op de zes gebruiken, al vind ik hem daar ook niet goed genoeg in de wedstrijden die hij daar speelde in het begin. 

Vind je het gek. Die gozer heeft toch wel wat vreselijks meegemaakt. Dan toch best rap weer opgetraind en dan in een niet draaiend team weer gaan spelen. Wellicht niet topfit en belangrijker nog: Vast nog niet volledig vertrouwend op zijn eigen lichaam.

En de opmerking dat t moment zal komen dat zijn traagheid niet meer te compenseren valt snap ik ook niet helemaal. Hij heeft juist aangetoond dat hij dit heel goed weet te compenseren door met name heel goed positioneren. Daar zal hij komende jaren alleen nog maar sterker in worden nog vanwege ervaring. Enige reden voor een terugval wat ik wel kan inzien is dat hij in de 1,5 jaar wel echt monsterlijk goed in vorm was. Waar hij de jaren ervoor toch vaak knullige fouten maakten, daar deed hij dat in die 1,5 jaar zelden. Zie dat soort fouten wel weer terugkomen als hij mindere vorm heeft. Maar dan is het nog een prima speler om als vaste waarde links achterin te hebben staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Hwb:

Uiteraard. Maar 53 contractspelers voor 2 teams is ook niet alles. Rekening houden met de breedte van je selectie en het aanwezige talent lijkt mij gezond beleid eerlijk gezegd. Als ik nu naar de selectie van Ajax kijk, zou ik mij niet in eerste instantie op de CV's focussen.

Daarnaast geldt natuurlijk ook dat Ajax de jeugdopleiding als basis moet behouden. Je kunt klagen over het niveau, maar jeugdspelers gaan het beoogde niveau zonder kansen nooit halen. Als er enerzijds geklaagd wordt over het het aankoopbeleid en dat er te veel slechte aankopen gedaan worden, is het wat mij betreft vreemd om voor elke vrijvallende plek in de selectie te roepen dat er iemand gehaald moet worden omdat je anders het beoogde niveau niet kunt halen. Zeker voor een club als Ajax zul je imo soms een jaar moeten incalculeren dat de prestaties iets minder zijn, omdat een nieuwe generatie het over moet nemen. En die moeten dan weer naar het niveau toe kunnen groeien.

Sowieso denk ik dat voor een club als Ajax het beleid moet zijn dat je elk jaar (voor de selectie) minder spelers haalt dan dan er vertrekken. Zodat er elk jaar ruimte komt voor talenten om zich te bewijzen.

Je moet helemaal niks incalculeren. Als je ooit weer daadwerkelijk aan wilt

haken Europees, laten we dan maar “aanhaken” bestempelen als groepsronde CL structureel door komen, dan moet je van het momentum gebruik maken. Het momentum waar je nu inzit is veel kapitaal op de bank en op het veld. 

leuk en aardig die eigen jeugd, maar het moet niet ten koste gaan van je prestaties. Je kunt toch prima een speler als traore/brobbey/schuurs etc. De wedstrijden tegen Fortuna/rkc etc. Laten spelen? Maar als we kijken naar Europees en laten we dan de wedstrijd tegen Valencia maar even aanhalen: valt een lang compleet door de mand. 

dat terugvallen op jongetjes die nog heen haar op de balletjes hebben moet maar eens afgelopen zijn. Kwaliteit staat voorop samen met presteren. Dan is er geen ruimte voor sentiment richting wat omhooggevallen jeugdspelers. Het gaat alleen maar om kwaliteit. Als jij halverwege de groepronde van de CL moet terugvallen op jeugdspelers die klaarblijkelijk nog niet goed genoeg zijn om daar te brengen wat nodig is en je pretendeert wel, zoals van der sar en overmars al een tijdje doe , dat je terug wil naar die top 25, dan moet je van die onbenullige denkwijze af. 

1 jaartje die groepsronde niet halen is gelijk een aanslag op het momentum dat je nu hebt. Dat eigen vermogen verdampt dan vrijwel net zo snel als dat het opgebouwd is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een prima te verdedigen standpunt, maar volgens mij pas als je er zeker van bent dat die aankoop ook rendeert. Dat is volgens mij nogal twijfelachtig. In elk geval moet je imo bij dat beleid accepteren dat er ook spelers gehaald worden die niet aan de eisen/verwachtingen voldoen. Niet elke transfer kan nu eenmaal een schot in de roos zijn. Het probleem dat je dan echter kunt krijgen, zoals nu, is dat er 3 RCV's in de selectie hebt en dat er nog geroepen wordt dat je er een moet halen.

Ik sta op een ander standpunt. Je hebt Alvarez en Schuurs gehaald omdat je daar potentie in ziet. Bij Timber zie je die potentie ook. Dan moet je nu niet iemand anders halen, waardoor je minstens twee van die jongens kunt afschrijven. Je hebt namelijk weinig garanties dat over 6 maanden die aankoop beter is dan een talent dat je al in huis hebt. Je moet niet alleen kijken naar de huidige kwaliteit, maar ook naar de (te verwachten) groeimarge. Juist als je terug wil naar structureel een rol spelen in Europa, moet je gebruik maken van spelers die dat niveau kunnen halen en liever nog een hogere potentie hebben.

Dat is van mij geen sentiment over omhooggevallen jeugdspelers, imo is het verstandig selectiebeleid. Ook wat betreft kapitaal op de bank en het veld. Schuurs en Alvarez vertegenwoordigen beide veel (potentieel) kapitaal dat doe je grotendeels teniet als je weer een RCV haalt. En natuurlijk, als je iemand kunt halen waarvan je nagenoeg zeker bent dat die meteen een grote meerwaarde heeft, moet je dat niet laten. Maar over het algemeen is dat niet het type transfers dat Ajax doet (al is dat nu met Blind, Tadic en Promes wel het geval geweest).

En dan kun je verwijzen naar Lang bij Valencia. Maar ook naar Onana, Dest, Mazraoui, De Jong of Vd Beek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Hwb:

Dat is een prima te verdedigen standpunt, maar volgens mij pas als je er zeker van bent dat die aankoop ook rendeert. Dat is volgens mij nogal twijfelachtig. In elk geval moet je imo bij dat beleid accepteren dat er ook spelers gehaald worden die niet aan de eisen/verwachtingen voldoen. Niet elke transfer kan nu eenmaal een schot in de roos zijn. Het probleem dat je dan echter kunt krijgen, zoals nu, is dat er 3 RCV's in de selectie hebt en dat er nog geroepen wordt dat je er een moet halen.

Ik sta op een ander standpunt. Je hebt Alvarez en Schuurs gehaald omdat je daar potentie in ziet. Bij Timber zie je die potentie ook. Dan moet je nu niet iemand anders halen, waardoor je minstens twee van die jongens kunt afschrijven. Je hebt namelijk weinig garanties dat over 6 maanden die aankoop beter is dan een talent dat je al in huis hebt. Je moet niet alleen kijken naar de huidige kwaliteit, maar ook naar de (te verwachten) groeimarge. Juist als je terug wil naar structureel een rol spelen in Europa, moet je gebruik maken van spelers die dat niveau kunnen halen en liever nog een hogere potentie hebben.

Dat is van mij geen sentiment over omhooggevallen jeugdspelers, imo is het verstandig selectiebeleid. Ook wat betreft kapitaal op de bank en het veld. Schuurs en Alvarez vertegenwoordigen beide veel (potentieel) kapitaal dat doe je grotendeels teniet als je weer een RCV haalt. En natuurlijk, als je iemand kunt halen waarvan je nagenoeg zeker bent dat die meteen een grote meerwaarde heeft, moet je dat niet laten. Maar over het algemeen is dat niet het type transfers dat Ajax doet (al is dat nu met Blind, Tadic en Promes wel het geval geweest).

En dan kun je verwijzen naar Lang bij Valencia. Maar ook naar Onana, Dest, Mazraoui, De Jong of Vd Beek.

Je hebt het geld toch? Misschien moet je dan als directie jezelf achter je oren krabben als je met marin en magallan aan komt zetten, terwijl iedereen van te voren al roept: wat moet je daar in hemelsnaam mee. Dat is toch gewoon hberslecht gescout? Als je een dergelijk systeem hanteert moet je inderdaad zorgen dat je scouting op orde is. Dat is het nu blijkbaar niet.

ik blijf er bij dat je gedurende een seizoen niet op bepaalde spelers kunt gaan gokken. Kijk nou eens naar de teams die wel in die top 25 zitten. Je dacht toch niet dat die het seizoen beginnen met 11 basisspelers en daarachter enkel jeugd? Als je wilt dat het algehele niveau omhoog gaat moet je stoppen met middelmaat. En een Botman is gewoon puur middelmaat. Een achuurs mag dan wel potentie hebben, hij laat nog steeds op de meest domme momenten spelers uit zijn rug lopen. Dat zijn cruciale fouten gemaakt door een speler die er blijkbaar nog niet klaar voor is ( of de kwaliteiten niet beschikt) om 90 minuten lang geconcentreerd te voetballen tegen volwassen gasten.

dat laatste punt; daar versterk je toch alleen maar mijn argumenten mee? Geen van die spelers is er gedurende een seizoen ingekomen. Mazraoui,dest, Onana zijn er in gekomen in de voorbereiding waar ze het verbazingwekkend goed deden. Terwijl er op dat moment ook al capabele spelers aanwezig waren ( Krul-Onana, mazraoui-dest Veltman-mazraoui) Tegen Onana werd zelfs gezegd: je krijgt 2 wedstrijden en anders haal ik een andere keeper. Van de beek, de jong: werden allebei langzaamaan gebracht. 

van dat aan gaat begreep bosz er echt heel veel van hoor. Die deed het precies zo. Niks gezeur over talenten dit en dat. Je staat er of je staat er niet en dat testen we in de voorbereiding, niet midden in 1 van de belangrijkste wedstrijden van het seizoen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies. Ook nu zijn we niet gedurende het seizoen. Op de RCV hebben we Alvarez, Schuurs en Timber (als Veltman vertrekt), op de LCV hebben we Blind, Martinez en Botman/Pierie. Zeker voor de RCV hebben we nu een voorbereiding om de beste optie te vinden. Ik vind die situatie niet problematisch. Stel dat zich de gelegenheid voordoet om een geweldige RCV te halen, kan je dat overwegen. Net zoals je een zeer talentvolle LCV zou kunnen halen als die kans ontstaat. Maar het is imo niet zo dat er koste wat kost iemand bij moet centraal achterin.

Ajax is er de club niet voor om alle posities dubbel bezet te hebben met gegarandeerd CL-waardige spelers. Zeker niet als je daarbij niet op jeugdspelers wilt gokken. Ik vraag me alleen wel af waarom jij spelers uit de 'eigen' jeugd consequent als 'gokken' betiteld en dat met aankopen niet doet. Ook aankopen zijn een gok, de ene wat groter dan de andere, maar (bijna) altijd een gok. Simpelweg omdat de toekomst zich niet laat voorspellen.

Aankopen moet je imo doen als je daarmee je 1e team duidelijk kunt versterken of wanneer je op een positie duidelijk een gat hebt zitten (eventueel ook achter de eerste keuze). Als je nu roept dat er een CV bij moet komen, voldoe je imo niet aan een van die voorwaarden. We gaan toch niet kopen voor de bank zeg?

Daarnaast is het nogal vreemd om mijn standpunt neer te zetten als 'daarachter alleen maar jeugd'. Volgens mij heb ik zoiets nooit gezegd, is ook niet wat ik betoog. Ik zou bijvoorbeeld graag nog een creërende 10 zien, misschien zelfs wel 2. Of een spits en een 10 (back-up) als je Tadic op 10 zou willen posteren (waar ik niet tegen ben). Op die manier is bijna je hele aanvallende blok + hun vervangers een aankoop (Neres, Tadic, Promes, Antony, spits, 10; plus dan Lang, Traoré en Labyad). Op het middenveld mag er nog een goede controlerende spelmaker bij. Als Tagliafico vertrekt is een linksback een must.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Hwb:

Ik ben het oneens met het moeten incalculeren dat je soms een minder jaartje zal hebben. Niet eens zozeer in dat dat het geval eens zou kunnen zijn, maar wel in dat je als technische staf van Ajax (en als TD in het bijzonder) CL-voetbal moet nastreven. Ik vind dat ook best haalbaar. Ploegen als Shaktar, Porto, Lyon en Basel - waarvan sommige het nu allicht iets minder doen - hebben allemaal in fases laten zien dat ook te kunnen d.m.v. onder andere goed en gericht aankoopbeleid. Jouw manier van beredeneren is wat dat betreft ook wat slinks. Je zegt eigenlijk: jullie hebben commentaar op het aankoopbeleid, dan is het toch onzinnig om aan te sturen op meer aankopen? Maar niemand is natuurlijk voor slechte aankopen. Het probleem zit hem dan in de scouting. Ik heb al eerder uiteenzettingen geschreven over een Marin die ik nooit gehaald zou hebben. Natuurlijk is het soms ook gewoon een lastig vak. Want, toegegeven, weet ik ook niet of ik het in Neres had zien zitten. Scouten en de potentie van een speler voorspellen blijft een lastig iets, maar wanneer het gaat om een speler in een qua niveau vergelijkbare competitie vind ik het al iets anders. Maar goed, het gaat er dus ook bovenal om dat je goed scout en ook vooral kijkt naar wat bepaalde posities van een speler vragen in de huidige speelstijl. Op die gebieden moet je een speler beoordelen, naast wat algemene pijlers. 

Jeugd is inderdaad belangrijk voor Ajax - ook omdat je daar veel winst uit haalt - maar het is natuurlijk niet zo dat dit het enige verdienmodel is voor Ajax. Een Ziyech was een flinke investering voor Ajax, maar die gaat toch ook met winst de deur uit? Hoogstwaarschijnlijk Tagliafico straks ook. Een (niet te oude) speler kopen die een directe bijdrage kan leveren aan het elftal kan natuurlijk net zo goed winstgevend zijn. Verder, als je standaard dus ligt op CL-niveau - waar ik voor zou kiezen - dan hoort daar wat mij betreft niet zomaar een talent voor de leeuwen gooien op een cruciale positie bij. Dat kan je immers plaatsing voor de CL kosten. Als Ziyech destijds niet was gehaald, werd Europees voetbal in het seizoen van zijn komst waarschijnlijk ook niet gehaald. Daar komt Ajax nu vandaan, laten we dat niet vergeten. Ik geloof er in dat als je een echt groot talent bent jij je kans wel pakt. Als trainer had ik bij Jong al kunnen zien dat De Ligt en De Jong over exceptionele kwaliteiten beschikken en ik die zo snel mogelijk bij het eerste wil hebben. In dit geval gaat het om Timber. Toegegeven, zo heel vaak heb ik hem ook niet zien spelen, maar op basis van die paar wedstrijden in het eerste kan ik nou niet per sé zeggen: dat is de natuurlijke opvolger van De Ligt. Of: die kan je de voorrondes van de CL wel toevertrouwen. Schuurs en Alvarez hebben afgelopen seizoen wmb bewezen nog kwaliteit tekort te komen als centrale verdediger. Ik zie nog wel iets van potentie in beide, maar zekerheid zit daar in elk geval niet in. Beide maken fouten die je op CL-niveau niet kan maken. 

Verder ben ik het met je eens dat de RCV-positie niet de absolute prioriteit heeft, maar ik vind wel: als je een goede kan vinden is dat ook geen overbodige luxe. De RCV van Ajax moet immers ook het gebrek aan lengte en snelheid van LCV Blind compenseren. Iets van een killersmentaliteit (zoals De Ligt en Davinson Sanchez hadden) heb je ook nodig in een ploeg en mis je gewoon sinds die weg zijn. Het is allemaal wat te gemakzuchtig en flamboyant bij Ajax nu in defensief opzicht. Ook in de CL hebben we dat gezien: Ajax gaf enorm veel kansen weg, meer dan het succesjaar van de CL. Je mist een rots in de branding: een fysiek sterke en snelle CV die vooruit durft te dekken zoals De Ligt en Davinson Sanchez dat zo geweldig, zelfverzekerd en hard deden. Dat missen zowel Schuurs als Alvarez volledig.

9 uur geleden zei NicoHaak:

Vind je het gek. Die gozer heeft toch wel wat vreselijks meegemaakt. Dan toch best rap weer opgetraind en dan in een niet draaiend team weer gaan spelen. Wellicht niet topfit en belangrijker nog: Vast nog niet volledig vertrouwend op zijn eigen lichaam.

En de opmerking dat t moment zal komen dat zijn traagheid niet meer te compenseren valt snap ik ook niet helemaal. Hij heeft juist aangetoond dat hij dit heel goed weet te compenseren door met name heel goed positioneren. Daar zal hij komende jaren alleen nog maar sterker in worden nog vanwege ervaring. Enige reden voor een terugval wat ik wel kan inzien is dat hij in de 1,5 jaar wel echt monsterlijk goed in vorm was. Waar hij de jaren ervoor toch vaak knullige fouten maakten, daar deed hij dat in die 1,5 jaar zelden. Zie dat soort fouten wel weer terugkomen als hij mindere vorm heeft. Maar dan is het nog een prima speler om als vaste waarde links achterin te hebben staan.

Naarmate je leeftijd vordert is snelheid wel iets wat steeds harder achteruit gaat. Natuurlijk kan Blind dat compenseren door goed defensief positie te kiezen. Maar op het moment dat zijn snelheid nóg een stuk minder is, valt daar bijna niet meer tegenop te positioneren. Vergeet niet: een Ajax-CV moet op de middenlijn verdedigen. En op één lijn i.v.m buitenspelval. Een Godín bij Inter en Pepe bij Porto kunnen bij hun ploegen lekker in de zestien gaan hangen. Dat is natuurlijk een ander verhaal.

2 uur geleden zei Hwb:

Waar ik niet voor ben is om een 17-jarige CV op te halen op een trapveldje uit Colombia. Maar daar gaat het mij ook niet om. Een directe versterking waarvan je het idee hebt dat hij CL-niveau aankan, dat zou het uitgangspunt moeten zijn, omdat de drie huidige RCV's gewoonweg nog te onzeker zijn en dat niveau nog niet hebben. Daarna is het inderdaad niet handig om met die drie RCV's in je selectie te blijven zitten. Ik zou er dan ook minstens één verhuren, sowieso de mindere van Schuurs en Alvarez. De betere hou je in de selectie om de concurrentie aan te laten gaan met de nieuwe RCV. Een Timber zou je eventueel dan ook kunnen verhuren. Maar ook: wat is er mis met een jaartje schipperen tussen Jong en het eerste? Wat goed is, komt snel. Zie een De Ligt. Dat zou dan eventueel het einde kunnen betekenen van een Schuurs of Alvarez. Dat verlies (1-10 mil max. vaak) neem je dan en je schrijft straks een toptransfer van 25+ mil bij. 

1 uur geleden zei Hwb:

Precies. Ook nu zijn we niet gedurende het seizoen. Op de RCV hebben we Alvarez, Schuurs en Timber (als Veltman vertrekt), op de LCV hebben we Blind, Martinez en Botman/Pierie. Zeker voor de RCV hebben we nu een voorbereiding om de beste optie te vinden. Ik vind die situatie niet problematisch. Stel dat zich de gelegenheid voordoet om een geweldige RCV te halen, kan je dat overwegen. Net zoals je een zeer talentvolle LCV zou kunnen halen als die kans ontstaat. Maar het is imo niet zo dat er koste wat kost iemand bij moet centraal achterin.

Ajax is er de club niet voor om alle posities dubbel bezet te hebben met gegarandeerd CL-waardige spelers. Zeker niet als je daarbij niet op jeugdspelers wilt gokken. Ik vraag me alleen wel af waarom jij spelers uit de 'eigen' jeugd consequent als 'gokken' betiteld en dat met aankopen niet doet. Ook aankopen zijn een gok, de ene wat groter dan de andere, maar (bijna) altijd een gok. Simpelweg omdat de toekomst zich niet laat voorspellen.

Aankopen moet je imo doen als je daarmee je 1e team duidelijk kunt versterken of wanneer je op een positie duidelijk een gat hebt zitten (eventueel ook achter de eerste keuze). Als je nu roept dat er een CV bij moet komen, voldoe je imo niet aan een van die voorwaarden. We gaan toch niet kopen voor de bank zeg?

Daarnaast is het nogal vreemd om mijn standpunt neer te zetten als 'daarachter alleen maar jeugd'. Volgens mij heb ik zoiets nooit gezegd, is ook niet wat ik betoog. Ik zou bijvoorbeeld graag nog een creërende 10 zien, misschien zelfs wel 2. Of een spits en een 10 (back-up) als je Tadic op 10 zou willen posteren (waar ik niet tegen ben). Op die manier is bijna je hele aanvallende blok + hun vervangers een aankoop (Neres, Tadic, Promes, Antony, spits, 10; plus dan Lang, Traoré en Labyad). Op het middenveld mag er nog een goede controlerende spelmaker bij. Als Tagliafico vertrekt is een linksback een must.

Ik vind dat als je CL-niveau nastreeft je dus wel elke positie dubbel bezet moet hebben. En ik geloof ook dat dat kan. Nu is het vaak zo dat er gaten in je selectie ontstaan en talenten er al zeer vroeg in worden gezet. In dat seizoen leveren ze vaak nog geen topniveau af en het heeft ook tot gevolg dat ze al eerder op de radar komen bij grote clubs (want: jong en al in de basis bij Ajax) en ook al wat vroeger weg zullen gaan (zie De Ligt). Wat is er mis met een jaartje vechten op de training met het eerste als tiener voor je plekkie bij het grote Ajax? Om de back-up van die goede CAM te zijn en je te moeten bewijzen in invalbeurten, competitiewedstrijden in eigen huis tegen laagvliegers en bekerwedstrijden? De echte grote talenten komen er echt wel. En die talenten die nog wat aanpassingstijd nodig hebben geef je gewoon een stevig seizoen de tijd als back-up ipv dat ze eerder nooit een pot mochten spelen en bij blessures meteen voor de leeuwen worden gegooid om vervolgens finaal afgemaakt te worden na een slechte pot (zie Lang). Dát is hoe je in mijn ogen écht talenten afbreekt. Hun zelfvertrouwen en misschien zelfs ambities een knauw geeft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites