Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

image.thumb.png.034ddc4108bd25f69b97b705115d88f3.png

Weer eventjes verdergespeeld. Samen met m'n ally Tunis in een conflict met Mamluks, Fezzen en Hejan gekomen. Uiteindelijk is alleen Tunis echt als verliezer uit de strijd gekomen en heb ik het maar op een akkoordje gegooid (voorlopig). Vanzelfsprekend weer tegen een aantal vragen gelopen (en nog bedankt voor de antwoorden op mijn vorigen!):

• Moet ik iets actiefs ondernemen / kan ik op manier stimuleren om de renaissance te triggeren? Is dat überhaupt een goed iets om te doen?
  • Zoals zichtbaar heb ik vrij veel rebellen activiteiten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken (verminderen)? 
  • Ik struggle ook met manpower. Ben ik nog te enthousiast met oorlog voeren in te korte tijd of kan ik dit stimuleren o.i.d.?
  • Ik heb de hele tijd max Military Power. Kan ik hier iets goeds mee doen? Wat betreft technologie zit ik nu allemaal op 0% dus ik krijg een penalty als ik daar in investeer? 

Excuus voor de constante vragenvuur maar het is lastig spelletje om zo één, twee, drie in te komen ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Chimpa:
  • Moet ik iets actiefs ondernemen / kan ik op manier stimuleren om de renaissance te triggeren? Is dat überhaupt een goed iets om te doen?

Institutions hebben eigenlijk alleen maar iets goeds. Je betaalt minder voor de tech levels. Ook krijg je nog een andere bonus. Het is dus altijd de moeite waard om een nieuwe institution te triggeren. Als je in Europa bent, zit je vaak dicht genoeg bij het vuur om niets speciaal ervoor te doen. Als je ergens in  Azië ofzo speelt, moet je vaak toch wel enige moeite doen en investeren om de institutions snel te triggeren.

• Zoals zichtbaar heb ik vrij veel rebellen activiteiten. Hoe kan ik dit het beste aanpakken (verminderen)? 

https://eu4.paradoxwikis.com/Rebellion#Factors

Hier vind je veel informatie. Dingen die handig kunnen zijn:

• Increase autonomy
  • Autonomous Rebel Suppression met army
  • Advisor met -2 unrest
  • High stability
  • Humanist ideas
  • Ik struggle ook met manpower. Ben ik nog te enthousiast met oorlog voeren in te korte tijd of kan ik dit stimuleren o.i.d.?

Manpower is vaak een gebrek als je te snel wilt. Er zijn idea groups die er voor zorgen dat je meer manpower krijgt. Daarnaast kun je ook gebruik maken van mercenaries (zijn duurder, maar kosten geen manpower). Daarnaast is ook een kwestie van de juiste acties uitvoeren tijdens een oorlog. Dat is een kwestie van ervaring.

• Ik heb de hele tijd max Military Power. Kan ik hier iets goeds mee doen? Wat betreft technologie zit ik nu allemaal op 0% dus ik krijg een penalty als ik daar in investeer? 

Ik zwem meestal ook in Mil power, terwijl ik vaak te kort kom qua admin/dip power.

Bij tech is het vaak niet de moeite waard om een tech level te nemen als je nog een ahead of time penalty hebt. Dat is trouwens gewoon aan een jaar gebonden. Niet aan een actie van jou.  Zodra de ahead of time penalty weg is, zou ik de tech nemen, tenzij je een ander doel hebt met de power. Je bent bijvoorbeeld bezig met een bepaalde idea group. Als ik dit zo hoor, zou het zomaar eens kunnen dat de Mamluks al een military tech hoger waren in de war. Zeker aan het begin maakt dat een groot verschil.

Waar je military power nog meer aan kunt besteden: Generals is het eerste dat naar  boven komt. Ook zou je het kunnen investeren in military development. Dan levert de province meer manpower op. Of je kunt je legitimacy met 10 punten boosten. 

3 uur geleden zei Chimpa:

Excuus voor de constante vragenvuur maar het is lastig spelletje om zo één, twee, drie in te komen ;c

Het is ook een spel met een stijle leercurve. Je zult vast nog een keer flink op je plaat gaan, voorspel ik alvast :classic_tongue:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me net toch overkwam. Dat had ik niet durven dromen:

Ik ben allied met Russia en ondertussen heb ik ook hun dynastie. Zij hadden geen heir. Dus ik wilde hun throne claimen. Om een of andere reden had ik echter te weinig prestige en moest dus eerst even een paar korte andere wars starten. Zo gezegd, zo gedaan. Ondertussen ging de rest van mijn leger naar de Russische grens en heb ik voor de zekerheid daar ook even een paar forts gebouwd. Uiteindelijk was ik gereed om de throne the claimen (gedaan) en stond ik op het punt om de war tegen Russia te starten. Op dat moment overleed echter de ruler van Russia. Het gevolg? Zonder oorlog kreeg ik ze onder PU. Russia was 3th greatest power met 1200 development. Dat wordt mij zo in de schoot geworpen zonder AE. En omdat er geen war aan vooraf ging, is hun opinion ook nog redelijk. Daardoor zijn ze ook meteen al loyaal... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eu4_4.thumb.png.13dccdf1eff11bf33fe129866d508a10.png

Dit is de huidige kaart van Europa. De HRE is ondertussen opgeheven. Op een gegven moment was SIlesia HRE en de enige elector. Kinderspel om dan de HRE op te heffen. Er waren sowieso al bijna geen kandidaten meer. De League War is gewonnen door de Catholics, maar daarna is bijna iedereen geswitch naar een andere religie. Silisia, Lithuania en Aragon waren op het einde de enige kandidaten.

Op de kaart zijn mijn subjects niet zichtbaar. Hungary is mijn personal union. Nog niet geintegreerd. Er is een hele kleine kans dat ik hem inherent als mijn ruler sterft (1-2%). Goede reden om hem nog niet te integreren. Daarnaast heeft hij nog genoeg claims op de Ottomans. Het wordt eens tijd voor een echte battle. Russia is daar dus bijgekomen. Een groot deel van Russia is nog incognita. Ik weet wel dat Russia in het Oosten de oceaan heeft bereikt en dus echt groot is.

Ik heb nog twee andere subjects in Europa: East Frisia. Die kon ik diplo vassalizen en ik was op zoek naar een vassal voor Noord Duitsland. Hij heeft nog steeds 1 province en ik denk niet dat ik hem uiteindelijk veel provinces ga geven. Ik heb namelijk ondertussen ook een tweede subject in Noord-Duitsland: Ik heb ook een PU over Prussia weten te bemachtigen... Vraag me niet hoe. De alliance + RM ben ik pas aangegaan nadat ik een PU had over Russia. Binnen no-time had Prussia mijn dynastie en zaten ze zonder heir. Via een oorlog heb ik ze weten in te lijven...

eu4_6.thumb.png.40d39d92879af6ab2f9562d87651f21f.png

Amerika is niet heel spannend. Ik heb alleenheerser. Er zijn een paar natives in Noord-Amerika en dat was het eigenlijk wel. De rest is al ingelijfd. Mijn colonial nations maken niet veel claims. Daarom gaat het niet zo snel in Noord-Amerika. Misschien moet ik toch zelf maar claims gaan maken.

790749233_eu4_7-kopie.thumb.png.133ceda2edc34e305bf14c19fe874944.png

Afrika is nog niet echt boeiend. Vooral een paar provinces om trade vanuit Azië naar London te krijgen. Kilwa staat wel op het lijstje voor een van de volgende slachtoffers van mij. Eerst daar maar weer eens troepen krijgen.

eu4_7.png.011704722d68888401f00756eb69961d.png

Azië is ook nog niet echt veroverd. Tot nu toe vooral op veel plekken de trade centers gekaapt, zodat ik de trade opbrengsten kan stelen. Ik heb in ieder geval net de achievement 'A protected market' binnen gesleept. Anglican is niet echt super, maar om de paar jaar kan ik wel iets 'kopen'. Tot nu toe iedere keer voor mercantilism gekozen. Die staat ondertussen op 100%. Geen idee wat ik er nu mee moet. Stability is ook al lang 3. Geld stroomt al binnen. Geen idee waar ik dat nog aan uit moet gaan geven. Verder niet heel veel boeiende zaken...

Op dit moment zijn er nog maar 9 landen met minstens 500 development. Naast mijzelf, zitten hier ook 3 subjects van mij tussen: Russia, Prussia en English Mexico. Ming

Achteraf had ik beter voor religious kunnen gaan. Dan had ik standaard een goede CB tegen alle landen in deze omgeving. Nu moet ik het met claims blijven doen totdat de Imperial CB gebruikt kan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs de war tegen de Ottomans stelde weinig voor. Nu wordt het wel zorg dat ik de Ottomans blijf aanvallen totdat ze niet bestaan. Anders weet ik zeker dat er steeds coalities gaan ontstaan en daar heb ik totaal geen zin. Voordeel van de komende wars tegen de Ottomans is dat ik colonialism CB kan gebruiken voor grote delen van hun land. 25% AE en 50% costs als ik het goed heb voor overseas provincies. 

Binnenkort krijg ik er ook de imperial CB bij. Dan heb ik een CB tegen elk land. Vanaf dan gaat de conquest pas echt hard, denk ik. 

Als er weer behoefte is aan nieuwe screentjes, dan hoor ik het wel. 

Weet iemand trouwens hoe je furnaces kan bouwen? Dan moet een provincie coal gaan produceren? Geen idee hoe dat precies werkt. Ik kan wel de furnace bouwen, maar coal wordt nergens geproduceerd.

Ik krijg trouwens al belachelijk veel geld binnen. Om mijn geld kwijt te raken spam ik maar universiteiten en andere gebouwen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met interesse lees ik altijd dit topic, met als doel,  om het spel ooit aan te schaffen en nu heeft Humble Bundle een leuke Universalis IV bundel. Voor $1 heb je dus al Universalis 4 met 6 dlc.  Voor $17 zelfs met 17 dlc (Expension, packs, etc.). Die $1 tier die schaf ik sowieso aan, wat vinden jullie van de rest? 

bewerkt door FMNOOB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk het gehele pakket gekocht. Twijfelde 2 weken geleden nog om via een steam het basisspel aan te schaffen toen die in de aanbieding was en nu heb ik gewoon voor (iets meer dan) 5 euro meer de basis en 33 dlc.  En ik heb gekozen om het volledige bedrag te doneren naar een goed doel. Nog een mooie pluspunt:shine:

bewerkt door FMNOOB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

eu4_map_GBR_1729_01_23_1.thumb.png.5fa06cc188fc81df6b49f3ea90be2c5f.png

Een one-tag WC gaat denk ik lastig worden, maar een gewone WC moet geen probleem meer zijn. Eigenlijk is er helemaal geen uitdaging meer. Ik heb een zoveel groter leger dan de rest. En dan ook nog eens alle colonial nations en subjects. De lastige tegenstander is denk ik Austria, met een PU over  Provence. Maar zelfs daar is mijn leger al snel 10x zo groot. AE is een getal zonder betekenis geworden. Niemand joint toch meer coalities.

Ik heb de volgende subjects:

• Alle gekolonialiseerde provinces in the new world behoren tot mijn colonies. Ook Australie is mijn kolonie.
  • Bonoman in West-Afrika (andere kleur rood dan Great Britain).
  • Marehan in Oost-Afrika (donker blauw)
  • Twee client states om de Ottomans aan te feeden (Licht blauw en roze, beide hebben provinces in het Midden-Oosten. Een van de twee wordt op dit moment geïntegreerd, zodat ik ergens anders een nieuwe vassal / Client state kan hebben (waarschijnlijk in de buurt van Ming).
  • Twee client states om de provinces van Austria/Province te feeden (licht groen in de laars van Italië en donkerblauw/zwart in Noord Italië).
  • Haixi in de buurt van Mongolië. Net ingelijfd als vassal en heeft veel cores. Ideaal om cores terug te geven in wars tegen de tributaries van Ming.
  • Khmer in Zuid-Oost Azië om daar alles te feeden.

Eigenlijk heb ik niet heel veel zin meer om deze game verder af te maken tot 1821. Verbazend hoe makkelijk alles ging. Eigenlijk gedurende de gehele game heb ik nooit een dreiging gehad van een coalitie. Ik heb er zelden voor hoeven te zorgen dat ik met bepaalde landen steeds een truce hebt, zodat ze geen coalitie konden joinen.

Ik dacht dat ducats trouwens ook een stuk schaarser waren in het verleden. Ik denk dat ik serieus minstens 500k aan ducats in gebouwen heb gestopt. Het zou mij zelfs niets verbazen als het om meer dan 1.000.000 ducats gaat. En het geld blijft maar overvloedig binnen stromen. Ik heb een leger van 1.300k units. Ik heb meer dan 100 level 8 forts. Allemaal geen enkel probleem. Ducats in overvloed. Maandelijks stroomt het geld binnen... 

Gedurende de game een flink aantal achievements binnen gesleept:

You Get A New Home, And You Get A New Home

Fine Financials

Industrial Powerhouse

Anglophile

Voting Streak

A Protected Market

One Night in Paris

Enige reden om nog door te spelen is eigenlijk voor de achievement An Industrial Evolution, maar dat is vooral wachten en alle monarch points in development stoppen. Nogal saai. Alle andere specifieke England-achievement heb ik volgens mij wel te pakken. Ik laat deze savegame dus maar voor wat het is. Wie weet heb ik ooit nog een keer zin om er verder mee te gaan. Ik ga ondertussen op zoek naar een nieuwe leuke game. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het spel ook gekocht en ben begonnen met mijn eerste game met, uiteraard, de Ottomans.
Was eerst matties met Crimea maar die bleken ook bevriend te zijn met Kamaran. Toen ik die regio binnenviel keerde Crimea zich tegen me en was de vriendschap snel bekoeld.
Inmiddels heb ik Griekenland onder mijn hoede en ben ik richting het oosten gaan uitbreiden.
Mijn allys zijn Venetië, Frankrijk en Polen en mijn rivalen zijn Oostenrijk, Hongarije, Aragon en de Mamluks.
Met die laatste ga ik vroeg of laat in conflict komen, zeker gezien het feit dat mijn AE 88 is. Zijn er manieren waarop je deze versneld omlaag kan halen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Grote Ree

Je bent dan op zoek naar de improve relation-modifier: 

https://eu4.paradoxwikis.com/Relations#Decay

Belangrijkste punten zijn geen overextension, high prestige, bepaalde idea groups en een bepaald type diplo advisor. De volledige lijst vind je bij bovenstaande link.

AE op zich is trouwens geen issue. Het gaat er vooral om dat je niet wil dat er coalities komen die je niet kan verslaan. Er zijn een aantal vereisten voor het joinen van een coalitie:

• Een land moet minstens 50 AE hebben.
  • De relation met het land moeten negatief zijn.
  • Het land mag geen truce hebben.
  • Landen joinen vaak pas als ze denken dat de coalitie kan winnen. 

AE verlagen is dus niet de enige manier om coalities te voorkomen. 

Hoe kun je trouwens 4 landen als rival hebben? Je kunt er maar 3 kiezen. Of hebben die 4 landen jou als rival gekozen? Dat kunnen namelijk wel meer landen doen.

Heeft Polen de union over Lithuania? Alleen in dat geval zijn ze vaak een goede ally. Zonder Lithuania zijn ze best slap en worden ze vaak volledig in gemaakt. Met union zijn ze een prima ally. Als jij hun ally bent, dan zal Muscovy zich ook wel gedeisd houden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei MisterX:

@Grote Ree

Je bent dan op zoek naar de improve relation-modifier: 

https://eu4.paradoxwikis.com/Relations#Decay

Belangrijkste punten zijn geen overextension, high prestige, bepaalde idea groups en een bepaald type diplo advisor. De volledige lijst vind je bij bovenstaande link.

AE op zich is trouwens geen issue. Het gaat er vooral om dat je niet wil dat er coalities komen die je niet kan verslaan. Er zijn een aantal vereisten voor het joinen van een coalitie:

• Een land moet minstens 50 AE hebben.
  • De relation met het land moeten negatief zijn.
  • Het land mag geen truce hebben.
  • Landen joinen vaak pas als ze denken dat de coalitie kan winnen. 

AE verlagen is dus niet de enige manier om coalities te voorkomen. 

Hoe kun je trouwens 4 landen als rival hebben? Je kunt er maar 3 kiezen. Of hebben die 4 landen jou als rival gekozen? Dat kunnen namelijk wel meer landen doen.

Heeft Polen de union over Lithuania? Alleen in dat geval zijn ze vaak een goede ally. Zonder Lithuania zijn ze best slap en worden ze vaak volledig in gemaakt. Met union zijn ze een prima ally. Als jij hun ally bent, dan zal Muscovy zich ook wel gedeisd houden. 

Dank voor je antwoord!

De overextension is al zo goed als weg en met prestige zit het ook wel goed.

Die andere zaken zal ik eens uit gaan zoeken.

Is het overigens zo dat je, indien aan de door jou aangehaalde voorwaarden wordt voldaan, op ieder willekeurig moment een coalitie tegen je kan krijgen? Of gebeurt dit alleen als je zelf wéér een nieuw land binnenvalt?

Wat je zegt over die rivals klopt. Ik haal rivals en enemies steeds door elkaar. Ik heb dus vier enemies en heb zelf Oostenrijk, Hongarije en de Mamluks als rivals gekozen.

Litouwen zit inderdaad in de union van Polen. Zijn ook vijanden van de Mamluks, dus ik denk dat dat die coalitie wel tegenhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Grote Ree:

Dank voor je antwoord!

De overextension is al zo goed als weg en met prestige zit het ook wel goed.

Die andere zaken zal ik eens uit gaan zoeken.

Is het overigens zo dat je, indien aan de door jou aangehaalde voorwaarden wordt voldaan, op ieder willekeurig moment een coalitie tegen je kan krijgen? Of gebeurt dit alleen als je zelf wéér een nieuw land binnenvalt?

Wat je zegt over die rivals klopt. Ik haal rivals en enemies steeds door elkaar. Ik heb dus vier enemies en heb zelf Oostenrijk, Hongarije en de Mamluks als rivals gekozen.

Litouwen zit inderdaad in de union van Polen. Zijn ook vijanden van de Mamluks, dus ik denk dat dat die coalitie wel tegenhoudt.

Je kan op ieder moment een coalitie tegen je krijgen. Landen zijn wel meer geneigd de coalitie te joinen op het moment dat je in oorlog bent. Ze achten op zo'n moment de kans groter dat ze een oorlog kunnen winnen. Soms zie je ook dat landen pas joinen als je in oorlog bent en soms verlaten ze de coalitie als je vrede hebt gesloten.

Als een coalitie 3 landen heeft, dan krijgen de landen een casus belli om een war te starten tegen je. Ook hier geldt weer: Dit kan op ieder moment, maar als je al in oorlog bent, achten ze de kans groter dat ze kunnen winnen. Ze zullen dus eerder een oorlog starten als je zelf ook in oorlog bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan op ieder moment een coalitie tegen je krijgen. Landen zijn wel meer geneigd de coalitie te joinen op het moment dat je in oorlog bent. Ze achten op zo'n moment de kans groter dat ze een oorlog kunnen winnen. Soms zie je ook dat landen pas joinen als je in oorlog bent en soms verlaten ze de coalitie als je vrede hebt gesloten.

Als een coalitie 3 landen heeft, dan krijgen de landen een casus belli om een war te starten tegen je. Ook hier geldt weer: Dit kan op ieder moment, maar als je al in oorlog bent, achten ze de kans groter dat ze kunnen winnen. Ze zullen dus eerder een oorlog starten als je zelf ook in oorlog bent.
Helder, bedankt voor je uitleg.
Een geheel andere vraag: het lijkt mij wel tof om een overzicht te hebben van met wie ik allemaal oorlog heb gevoerd en hoe lang deze oorlogen duurde. Heb jij enig idee of dat traceerbaar is en zo ja, waar?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Grote Ree:

Helder, bedankt voor je uitleg.
Een geheel andere vraag: het lijkt mij wel tof om een overzicht te hebben van met wie ik allemaal oorlog heb gevoerd en hoe lang deze oorlogen duurde. Heb jij enig idee of dat traceerbaar is en zo ja, waar?

Er is wel ergens een stukje tekst over je land. Daarin staan ook alle oorlogen beschreven. Ik zou alleen inde game even moeten zoeken waar dat staat. In de ledger staat misschien ook nog een overzicht, ik dacht alleen van niet. Daarin kun je volgens mij alleen de huidige oorlogen (wereldwijd) zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net een Ardabil -> Persia game afgerond in 1744. Achievements die ik wilde halen waren Shahanshah (vorm Perzië als Ardabil), This Is Persia! (alle provincies in Griekenland, Anatolië en Egypte als core hebben terwijl je Perzië bent) en That's A Silk Road (alle provincies waar zijde geproduceerd wordt als deel van je land of als onderdaan hebben). Die zijn alle drie gelukt. Ik zou evt nog wat 'gemiste' achievements zoals War Reps van 10 landen krijgen etc kunnen halen, maar de lol is er wel af op dit moment. 

YFAK2TR.jpg

Syrië, Ferghana en Malwa zijn vassals voor zijde, vandaar ook de bordergore bij Malwa. Het mintgroene stuk aan de oostkant van India is mijn Client State, die ook de zijdeprovincies in Indochina, China en Japan heeft. In Europa had Engeland de Fransen al in 1500 bijna helemaal opgevreten, ze hebben nu ook Tuscany in een PU. Russia is mijn ally en wisten Konstantinopel te pakken vlak voor mijn truce met de Ottomans afgelopen was, anders had ik dat zeker ingepikt.

Tevens mijn eerste game waarin ik echt sterk genoeg was om volledig schijt te hebben aan Aggressive Expansion. Had rond 1700 een leger van 300k terwijl de nummer 2 Russia was met 150k. Dus was eigenlijk geen moment bang voor een coalitie. 

Volgende game wordt Re-Reconquista met Granada, wil proberen om daar All My Trade are Belong to Us (hoogste trade power in Venice, Genoa en English Channel) van te maken.

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooi Frankrijk is er zichtbaar :)

Leuke game, zo te zien. Op de kaart ben je veel kleiner dan Russia, maar je hebt wel veel meer force limit en dat terwijl Russia vaak voor Quantity gaat. Waarschijnlijk zijn jouw core provinces gewoon beter dan Russia. Zeker met Russia als ally is er inderdaad weinig kans op coalities in dit geval. Veel succes met je nieuwe game.

Shahanshah heb ik trouwens gedaan toen het heel eenvoudig was. Aan het begin kon je Persia als nation relaesen. Als je vervolgens koos om met je vassal verder te gaan spelen, dan had je meteen in 1444 al de achievement te pakken. Daarna hebben ze de achievement dusdanig aangepast dat je niet als released nation kon spelen.

Ik ben zelf ook nog een beetje aan het kijken wat mijn nieuwe game gaat worden. Ik heb nog niet echt een idee. Ik heb eigenlijk wel weer eens zin in een echte pittige uitdaging. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een nieuwe poging voor de Ryukyu WC ofzo. Al sta ik ook open voor andere ideeën. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-2-2020 om 13:27 zei MisterX:

Ik ben zelf ook nog een beetje aan het kijken wat mijn nieuwe game gaat worden. Ik heb nog niet echt een idee. Ik heb eigenlijk wel weer eens zin in een echte pittige uitdaging. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een nieuwe poging voor de Ryukyu WC ofzo. Al sta ik ook open voor andere ideeën. 

Terugkomend op mijn post van vorige week: Het is toch geen TTM-run geworden waarmee ik ben gestart. Het is een Cusco - A Sun God - run geworden. Die achievement op zich zelf is niet echt lastig als je de start overleeft. Dus ik heb me zelf het doel gesteld om voor een World Conquest te gaan. Ik heb daarvoor 4 'smaken' World Conquest en ik weet nog niet helemaal welke smaak het worden:

1. World Conquest volgens de definitie van de achievement a.k.a. subjects (behalve tributaries) zijn toegestaan.
  2. One Tag World Conquest a.k.a. alleen colonial nations zin toegestaan, maar ja, om colonial nations te krijgen zou ik eerst mijn capital uit Amerika moeten zien te krijgen en dat is te veel gedoe, dus voor deze run betekent dit geen subjects.
  3. Full One Tag World Conquest a.k.a. een One Tag World Conquest waarbij alle provinces gekoloniseerd zijn. 
  4. Inti One Faith Full One Tag World Conquest a.k.a. een Full One Tag World Conquest waarbij alle provinces Inti als religion hebben.

Ze zijn gesorteerd op volgorde van difficulty. Het 4e punt lijkt me schier onmogelijk. Ik ga denk ik de derde smaak als doel stellen, maar ik ben ook al tevreden met de eerste smaak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Re-Reconquista voltooid in 1615. Best wel wat restarts voor nodig gehad omdat het met mijn niveau niet te doen is tenzij Castile vanaf het begin France en Aragon als rivaal heeft - en je ook het geluk moet hebben dat de Iberian Wedding niet gebeurt. In deze run had ik enorm veel geluk; Castile had Marrakesh een guarantee gegeven, en Portugal viel Marrakesh aan, waardoor de alliantie Castile-Portugal brak. Castile had plots geen allies meer en werd door Portugal en Marrakesh uitgedund, waarna ik met Tunis het afmaakte + carpet siegede. Daarmee was Castile in 1465 al geen speler van betekenis meer en kon ik me focussen op Portugal. Via een alliantie met Aragon kreeg ik de twee zuidelijke Portugese provincies waarna we Andalusië konden vormen. 

Ik had Aragon nog wel wat willen houden maar ze verbraken de alliantie, dus vanaf dat moment ben ik gewoon gaan eten. Heeft even geduurd maar we zijn er. Ben nog niet klaar, wil de 'schande van 732' uitwissen, dus we rukken sowieso op naar Poitiers en Tours - en het zou ook wel tof zijn om Italië te veroveren. Tunis, Ottomans en Marrakesh zijn mijn allies, Tlemcen heeft net zijn alliantie met de Turken verbroken dus is het volgende doelwit. 

Weet niet of er nog achievements zijn die een beetje op de route liggen, maar tot nu toe vermaak ik me prima met deze game en heb ik nog geen behoefte om een nieuwe run te starten. 

20200224013904_1.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei PJHoutman:

Best wel wat restarts voor nodig gehad omdat het met mijn niveau niet te doen is tenzij Castile vanaf het begin France en Aragon als rivaal heeft - en je ook het geluk moet hebben dat de Iberian Wedding niet gebeurt.

In mijn Inca game zie ik ook wel wat leuke taferelen in Europa qua alliances etc die je ook niet echt vaak ziet.

France en Burgundy zijn allies.

Portugal heeft Castile als rival.

Geen Iberian Wedding.

De eerste fase van de game is voornamelijk overal en nergens ingangen creëren, zodat je in de tweede helft lost kunt gaan met de conquest. Ik merk alleen dat ik altijd veel te veel gefocust ben op conquest. Het is nog geen eens 1600 en ik zit nu al op zo'n beetje 0,8 corruption vanwege te veel territories. Ik denk dat ik me maar eens moet gaan richten op Afrika en Azië. Daar kan alles in trade companies en die tellen niet mee voor de corruption.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naamloos.thumb.jpg.9681abf409ef33d0adccfa8c4a7d2501.jpg

Mijn eerste game met de Ottomans. Begin de basis een beetje door te krijgen.  Inderdaad veel uitproberen en opnieuw beginnen, maar ik houd het nog vol.  Tunis, Crimea en Aq Qoyunlu zijn mijn allies. Corfu is mijn vassal. Ik doe het lekker rustig aan en ik zie wel waar het schip strand. Focus ligt wel op de Mamluks.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pas gekocht en inmiddels best wat uren in gestoken met (youtube) tutorials, maar het heeft echt een pittige leercurve. Iemand tips hoe je het snel(ler) onder de knie krijgt? Gewoon spelen, I know, maar dan heb ik toch het gevoel dat ik heel veel achterwege laat wat relevant is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites