Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Eurovisie Songfestival [2024]


Acquafresca

Aanbevolen berichten

Volgens mij heeft Engeland dit jaar wel bewezen dat Caro Emerald muziek niet werkt op dit festival toch? ;c

 

O'G3NE niet zeg. Vind dat zulke verschrikkelijke muziek, echt van die langdradige zeiknummers. Ik zou graag een keer zien dat wij eens iets proberen wat Zweden deed, wij hebben hier in Nederland zoveel goede DJ's. Die moeten toch wel iets leuks kunnen schrijven. Of ik zou graag iets zien in de trant van Dotan of Kensington inderdaad. Kensington gaat het natuurlijk nooit doen, maar dan gewoon iets in de trant van die muziek.

 

Caro Emerald is een aantal klassen beter dan die kermisartiesten die er nu stonden natuurlijk.

 

 

 

DJVT zou heerlijk zijn, janken dan :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Caro Emerald is een aantal klassen beter dan die kermisartiesten die er nu stonden natuurlijk.

 

 

 

DJVT zou heerlijk zijn, janken dan :-D

 

Kwalitatief beter. Exact dezelfde muziek. Kun je nog zo goed zingen, gaat nooit werken wat mij betreft. Die Oost Europeanen snappen daar geen kut van. Dat bleek wel bij de Spaanse en Australische inzending. Dat slaat daar toch niet echt aan ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwalitatief beter. Exact dezelfde muziek. Kun je nog zo goed zingen, gaat nooit werken wat mij betreft. Die Oost Europeanen snappen daar geen kut van. Dat bleek wel bij de Spaanse en Australische inzending. Dat slaat daar toch niet echt aan ofzo.

 

Daar heb je gelijk in ja. Kwaliteit maakt weinig uit. Al denk ik dat bepaalde artiesten zich daar wel van kunnen ontdoen. Zie een Italië dit jaar, en die Ilse de Lange en Waylon vorig jaar. Denk dat Caro Emerald dat ook wel kan. Zo goed dat het niet meer uitmaakt.

 

Die Spaanse was trouwens niet goed joh. Dat was 13-in-een-dozijn gegil, één van de zoveel daar op dat podium. Kwestie van geluid uit en riem los.

 

 

 

 

Disclaimer: ik vind genoemde artiesten niet goed, wel in de context Eurovisie Songfestival

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, dat vind jij.

 

O dus jij vindt dr een revolutionair, die elke keer met fantastische songwriting en diepgaande muzikaliteit de ene na de andere fantastische plaat eruitpoept?

 

Ik vind het 13 in een dozijn, spanningloze, emotieloze, pretentieloze muziek die puur gemaakt is om te cashen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste jaren is vrij duidelijk dat Eurovisie kwaliteit echt wel weet te waarderen. Natuurlijk komen ook acts als Servie en Israel goed op de scorelijst terecht met totale onzin, maar het loont om kwaliteit te sturen. Kwaliteit betekent dan wel dat het liedje zelf een bepaalde hook moet hebben, mooi melodieus en met zorg begeleid door een boeiende compositie. Vooral ook moet de staging kloppen en een visueel interessant geheel bieden. Kwaliteit is niet iets wat je zomaar even doet. Het heeft dus wat mij betreft weinig zin om te zeggen 'Caro Emerald moet gaan' of 'De Jeugd for Eurovision'. De TROS moet mensen spreken en kijken of iemand een nummer heeft dat voldoet, met daarbij een goed concept voor hoe ze het aan willen gaan pakken. Met half werk ga je er niet komen en dat zie je dit jaar wel bij Trijntje, die de job heeft gekregen op basis van reputatie en haar idee dat ze een leuk liedje had waarvan ze vond dat het wel 'Eurovisie' was. Zo werkt het niet.

 

Dat gezegd hebbende, ik hoop op Dotan. Dotan heeft bewezen dat hij zonder grote problemen een enorme sloot aan pakkende muziek weet te produceren en hij heeft ook getoond dat hij een goed gevoel heeft voor staging. Een nummer als 'Home' was zonder moeite in de top 5 beland. Als hij dat nog een keer in huis heeft, lijkt het mij mooi als hij daarmee ons land vertegenwoordigd. Daarbij, we hebben nu een reputatie voor kwaliteit. Als we volgend jaar weer een 'Trijntje' doen dan ligt die reputatie meteen ook weer te grabbel en dat zou best jammer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste jaren is vrij duidelijk dat Eurovisie kwaliteit echt wel weet te waarderen. Natuurlijk komen ook acts als Servie en Israel goed op de scorelijst terecht met totale onzin, maar het loont om kwaliteit te sturen. Kwaliteit betekent dan wel dat het liedje zelf een bepaalde hook moet hebben, mooi melodieus en met zorg begeleid door een boeiende compositie. Vooral ook moet de staging kloppen en een visueel interessant geheel bieden. Kwaliteit is niet iets wat je zomaar even doet. Het heeft dus wat mij betreft weinig zin om te zeggen 'Caro Emerald moet gaan' of 'De Jeugd for Eurovision'. De TROS moet mensen spreken en kijken of iemand een nummer heeft dat voldoet, met daarbij een goed concept voor hoe ze het aan willen gaan pakken. Met half werk ga je er niet komen en dat zie je dit jaar wel bij Trijntje, die de job heeft gekregen op basis van reputatie en haar idee dat ze een leuk liedje had waarvan ze vond dat het wel 'Eurovisie' was. Zo werkt het niet.

 

Dat gezegd hebbende, ik hoop op Dotan. Dotan heeft bewezen dat hij zonder grote problemen een enorme sloot aan pakkende muziek weet te produceren en hij heeft ook getoond dat hij een goed gevoel heeft voor staging. Een nummer als 'Home' was zonder moeite in de top 5 beland. Als hij dat nog een keer in huis heeft, lijkt het mij mooi als hij daarmee ons land vertegenwoordigd. Daarbij, we hebben nu een reputatie voor kwaliteit. Als we volgend jaar weer een 'Trijntje' doen dan ligt die reputatie meteen ook weer te grabbel en dat zou best jammer zijn.

mibtm.gif

 

Je geeft daarna precies dezelfde argumenten die je voor Caro Emerald of DJVT ook kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Je geeft daarna precies dezelfde argumenten die je voor Caro Emerald of DJVT ook kan geven.

 

Sjongejonge, ik zeg daar toch ook 'Dat gezegd hebbende', waarmee ik al aangeef tegen het daarvoor gezegd in te gaan. Dus: ja, het heeft weinig zin om Dotan te bombarderen als een goede keuze, maar als ik iemand zou aangeven als favoriet in die zin, dan zou ik voor Dotan gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Jett Rebel dan? Die maakt nog iets meer opzwepende muziek dan Dotan (over het algemeen), die kwalitatief niet slecht is en wordt bovendien gezien als een artiest met een erg sterke reputatie voor live optredens. Maar wat vaak ook de grote vraag is: wil de artiest zelf wel meedoen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rebel, Dotan, Waylon, Bo Saris.. Wudstik, mits Engelse tekst? Wel een zieke stem. JVT is niet zo mijn ding, denk daarnaast ook dat het op een flater uit kan draaien en men in overig Europa niet zo weet wat ze er mee aan moeten.

 

Sandra van Nieuwland zou ook nog weleens een hit kunnen maken. Kent iemand hier Adlicious? Zouden gemaakt zijn voor het songfestival, en kunnen ook gewoon goed zingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En Jett Rebel dan? Die maakt nog iets meer opzwepende muziek dan Dotan (over het algemeen), die kwalitatief niet slecht is en wordt bovendien gezien als een artiest met een erg sterke reputatie voor live optredens. Maar wat vaak ook de grote vraag is: wil de artiest zelf wel meedoen?

 

Die komt niet tot zijn recht in zo'n semi-live optreden. Bovendien lijkt hij me ook niet bestand tegen alles om zo'n festival heen, die docu gezien hebbend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JVT is niet zo mijn ding, denk daarnaast ook dat het op een flater uit kan draaien en men in overig Europa niet zo weet wat ze er mee aan moeten.

 

Dit is een risico. Als bewijsvoering zou ik graag Frankrijk 2014 aandragen. Dat was een prima Stromae-achtige song, maar de hele act en de boodschap waren onbegrijpelijk voor een Engelstalig publiek en het resultaat was een grote miserie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De laatste jaren is vrij duidelijk dat Eurovisie kwaliteit echt wel weet te waarderen. Natuurlijk komen ook acts als Servie en Israel goed op de scorelijst terecht met totale onzin, maar het loont om kwaliteit te sturen. Kwaliteit betekent dan wel dat het liedje zelf een bepaalde hook moet hebben, mooi melodieus en met zorg begeleid door een boeiende compositie. Vooral ook moet de staging kloppen en een visueel interessant geheel bieden. Kwaliteit is niet iets wat je zomaar even doet. Het heeft dus wat mij betreft weinig zin om te zeggen 'Caro Emerald moet gaan' of 'De Jeugd for Eurovision'. De TROS moet mensen spreken en kijken of iemand een nummer heeft dat voldoet, met daarbij een goed concept voor hoe ze het aan willen gaan pakken. Met half werk ga je er niet komen en dat zie je dit jaar wel bij Trijntje, die de job heeft gekregen op basis van reputatie en haar idee dat ze een leuk liedje had waarvan ze vond dat het wel 'Eurovisie' was. Zo werkt het niet.

 

Dat gezegd hebbende, ik hoop op Dotan. Dotan heeft bewezen dat hij zonder grote problemen een enorme sloot aan pakkende muziek weet te produceren en hij heeft ook getoond dat hij een goed gevoel heeft voor staging. Een nummer als 'Home' was zonder moeite in de top 5 beland. Als hij dat nog een keer in huis heeft, lijkt het mij mooi als hij daarmee ons land vertegenwoordigd. Daarbij, we hebben nu een reputatie voor kwaliteit. Als we volgend jaar weer een 'Trijntje' doen dan ligt die reputatie meteen ook weer te grabbel en dat zou best jammer zijn.

 

Precies dit! Overigens zou ik die meid die het laatste seizoen van de Beste Singer-Songwriter won, Anna, ook niet verkeerd vinden qua inzending. Is waarschijnlijk een risico omdat je dan alles op het liedje gooit en zij misschien niet de meest poppy liedjes schrijft, maar ik denk dat juist een dergelijk risico zich uitbetaalt. Je zag het wel met The Common Linnets vorig jaar en België dit jaar; atypische songfestivalliedjes in combinatie met een unieke act die hoog scoorden. Combineer de songwriting-skills van Anna met een ingetogen performance en ze blaast je omver.

bewerkt door Grote Ree
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aankomende dinsdag is het weer zover :mrgy: Zojuist alle nummers voor de eerste keer beluisterd. Van de odds weet ik weinig af, alleen dat Rusland erg hoog wordt geschat (onterecht imo). Vind dat veel nummers dit jaar veel op elkaar lijken, wat overigens wel positief zal zijn voor onze Douwe. Gemiddeld niveau vind ik lager dan de voorgaande jaren. Desondanks zitten er ook altijd een aantal tussen waar ik persoonlijk best naar kan luisteren. Voor zover ik na één keer luisteren een echte mening kan hebben:

 

Italië, IJsland, Zweden, Noorwegen, Albanië, Tsjechië en ook Nederland kan ik waarderen. Daarnaast vind ik Slovenië, Oostenrijk, Georgië, Wit-Rusland en Cyprus ook nog wel grappig. De rest lijkt op het eerste gezicht niet veel soeps maar dat is persoonlijke smaak.

 

Verwacht ook inderdaad dat Rusland (makkelijk) de winst gaat pakken. Echter heeft Verenigd Koninkrijk ook erg catchy (erg simpel ook) inzending en zie hen ook nog wel ver komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het allemaal 300x niks.

 

Oekraïne is de enige (voorzover ik ze gezien heb) die me wist vast te houden. Muziek is best van niveau (two step ritme, voor de kenners) en heeft wel iets zwaars, maar de zangeres in kwestie is me net wat te veel drama.

 

Die twee favorieten (Frankrijk en Rusland) zijn echt poppy rukliedjes. Als dat wint, oef, bijna nóg erger dan vorig jaar.

 

Armenië en Cyprus vallen me overigens ook nog wel mee. Kan nog wel. Douwe Bob is ook best oké, maar z'n nummer is gewoon vrij oppervlakkig en saai.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb alle nummers ook even geluisterd. Althans, bijna allemaal want er zitten weer een paar flinke gedrochten tussen, dus die heb ik maar geskipt. Het valt me op van 75% van de landen het kunstje van de Zweden probeert te herhalen (Loreen/Mans). Het zijn vrij veel dezelfde soort nummers, allemaal van die dancy achtige nummers. Niet per definitie slecht, maar daardoor wel wat saai.

 

Hieronder even de landen waar ik wel prima naar kon luisteren. Persoonlijk vind ik het nummer van Italië wel echt een heel mooi liedje, maar zal waarschijnlijk niet winnen. Die is ook lekker anders dan de rest. Hetzelfde geldt voor het nummer van Zweden, die vind ik ook wel lekker. De Nederlandse inzending is in ieder geval wel anders t.o.v. het grootste deel van de inzendingen. Ik betwijfel alleen wel of het echt in de smaak gaat vallen bij de stemmers etc.

 

Semi Final 1

Moldavië

Hongarije

Nederland

Rusland

Cyprus

Oostenrijk

Azerbeizjan

Malta

 

Twijfelgevallen

Kroatië - Zal live waarschijnlijk voor geen meter klinken.

Armenië

Tsjechië

 

Semi final 2

Ierland

Litouwen

Australië

Slovenië

Denemarken

Noorwegen

 

Twijfelgevallen

Zwitserland

Israel

 

Big five + Sweden

Zweden

UK

Italië

Frankrijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dit jaar besloten niet van tevoren te gaan luisteren, dus ik laat mij volledig verrassen morgen, donderdag en zaterdag.

Overigens geven opnames vaak wel een vertekend beeld, omdat de live performances het liedje kunnen maken of breken (in veel gevallen vooral dat laatste bij het songfestival).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   In plaats daarvan plakken als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...