Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[FM24] Veel succes: youth only in Nieuw-Zeeland

Titan

Aanbevolen berichten

Pfoe wat een top verslag was dat bij de titel op Brugge van vorig seizoen. Heerlijk hoe je de draak steekt met enkele van je spelers 😂 

Ook als een gek in rotvaart die Benelux challenge af kunnen vinken, benieuwd waar je nu aanbelandt. Veel succes heb je al gehad, op naar meer succes nu 😛

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Supercup had ik al schromelijk over het hoofd gezien. En dus kan er ook wel door de vingers gezien worden dat je de club trouw bleef. Een overstap naar RSCA had ik nu ook niet meteen zitten toejuichen, maar het zou in ieder geval wel een saillante overstap geweest zijn. Nu ja, allemaal praat voor de vaak want je volbracht de opdracht met verve, en deed er tussendoor zelfs nog eens een extra titel bovenop!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.41bed9f87d69216909a3939ab9cc0d0a.png

XXIII

Tweeëntwintig updates later is het gedaan met de Beneluxchallenge. Het duurde me lang genoeg, eerlijk gezegd. Laat ik het erop houden dat België nooit mijn FM-land zou worden, hoe graag ik onze buren in real life ook een bezoek breng. Door zelf niet al te serieus met de clubs om te gaan, heb ik het voor mezelf zeker leuk gehouden. Nu is het tijd voor een volgende stap in deze game, waar ik ben aanbeland in 2033. Op de achtergrond draait sowieso nog mijn job bij de bond van Brazilië. Daar zal ik misschien gedurende het WK over gaat updaten. Kwalificatie daarvoor was overigens snel binnen. Uitgerekend in Argentinië pakten we het ticket door de aartsrivaal met liefst 6-1 te verslaan. Veel dieper in het hol van de leeuw kom je niet.

Big brother is watching you

Helaas denkt minstens de helft van de Benelux dat de term Big Brother voortkomt uit een even marginaal als vermakelijk tv-programma. Zalig zijn de armen van geest, zou Mattheüs daarover kunnen schrijven. Voor mij komt Big Brother uit een van de beste romans die ik ooit gelezen heb: 1984 van George Orwell. Binnen Football Manager betekent het nog weer iets anders: groter worden dan de grootste club uit dezelfde stad. Maak van Everton een grotere club dan Liverpool, onttroon met Excelsior de stadgenoot Feyenoord als de grootste, etc. Dit is een uitdaging die ik nooit eerder ben aangegaan in FM, dus ging ik op zoek naar een interessante optie.

Hej Odense!

Na een aantal suggesties vanuit jullie volgers kwam mijn focus op Scandinavië te liggen. Wat kon ik daar doen rondom de Big Brotherchallenge? Ik begon wat rond te speuren in de database door te zoeken op grote plaatsnamen en vervolgens te kijken welke clubs er in die plaats actief zijn. Het liefst in een land of plaats waar ik zelf ook geweest ben. Al snel ontdekte ik dat er in Kopenhagen ontzettend veel clubs actief zijn. Echter, die FC Veelvraat uit dezelfde stad heeft in mijn game ondertussen 23 landstitels te pakken. Zo lang wil ik nou ook weer niet bezig zijn; op een gegeven moment is het leuk geweest. Na een kort vervolg van mijn zoektocht kwam ik uit bij Odense, de stad die na Kopenhagen de meeste voetbalclubs in de FM-database heeft zitten. De grootste vereniging aldaar, Odense BK heeft in mijn game drie titels en vijf bekers. Dat staat me meer aan. Hej Odense! Hier ben ik.

Acht clubs

In de game heb ik het Deense voetbal kunnen toevoegen t/m de Danmarksserien, het vijfde niveau. In totaal levert dit acht verschillende competities op, aangezien het vijfde niveau wordt gevormd door vier Puljen. Alle clubs uit Odense, acht in totaal, ben ik afgegaan om de belangrijke informatie te noteren die van belang is voor de Big Brotherchallenge: titels, stadioncapaciteit en seizoenkaarthouders. Op al deze drie categorieën moet Odense BK overstegen worden om de uitdaging te voltooien. Aan het eind van het seizoen 2032-2033 leverde dit het volgende overzicht op.

image.png.bebb04345f44bd733522adb2877ed380.png

Uiteraard wilde ik de kleinste club pakken, dus ik had de keuze tussen OKS en Fjordager, die qua bezoekersaantallen amper voor elkaar onder doen. Het was voor mij belangrijk om de meest handige keuze te maken. Om die te bepalen, heb ik gekeken naar de stadions. De tent van OKS kan niet verder uitgebreid worden. In FM-termen: een klein beetje succes en er wordt een nieuw stadion gepland. De kans is zeer groot dat je dan met een stadion komt te zitten waar een keer 5.000 man in kan, waarna je decennialang kunt fluiten naar een stadion dat groter wordt dan dat van Odense BK. Fjordager daarentegen kan uitbreiden naar een capaciteit van 4.000. En daar is mijn keuze gemaakt. Ik ga naar Fjordager. Mijn nieuwe club komt uit in de Danmarksserien, Pulje 3. Negen clubs, zestien wedstrijden, de kampioen promoveert naar de 3. Division.

Spoiler

image.png.4a909db4fef83ab204ae496ed5d998e4.png

Volgers

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza, @Marius, @Boyzone. @Jónstærke. en door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is 100% Big Brother ook 1984 van George Orwell, dat is een van mijn favoriete top 3 boeken, allertijden en heb hem iig al 3x gelezen ,waarvan vorig jaar nog!:classic_love::cheer:

Veel plezier en succes bij Fjordager!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan toch Scandinavië! Wel fijn dat je het over een andere boeg gooit en er een andere soort challenge aan vast knoopt. Slim ook om dan niet aan een eindeloze opdracht te beginnen maar er een uitdaging met perspectief uit te pikken. Ik neem aan dat je vrij snel zal doorstomen naar de hogere niveaus.

PS: Veel succes! :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

XXIV                          

Odense, Denemarken. De derde stad van het land. Wie vanuit Nederland de auto naar Kopenhagen pakt, kan vanaf de snelweg zien hoe groots de stad is opgezet. Tegelijkertijd doet de aanblik denken aan de grote Roemeense grenssteden als Arad en Tiimsoara, die je op een soortgelijke manier ziet liggen vanaf het snelle asfalt. Het verschil zit hem in de binnenstad. Ooit zullen we het over die binnenstad hebben in deze novelle; eerst is het tijd om te hoe het me met mijn nieuw club is vergaan.

Danmarksserien: kampioen, maar nog niet gepromoveerd

Daar had ik het schromelijk mis in mijn vorige update, waar ik aangaf dat de kampioen promoveert naar de 3. Division. Dat kampioenschap kwam er namelijk vrij eenvoudig; in de zestien wedstrijden die we in Pulje 3 afwerkten, lieten we slechts één keer punten liggen via een gelijkspel. Met 51 treffers waren we bovendien flink op schot, zeker ten opzichte van de competitiegenoten. We werden met overmacht kampioen.

image.png.ca33ba1ce6997b29777b3ca9f065a019.png

Promotie was echter een ander verhaal. Dat wordt namelijk bepaald in de Dannmarksserien Promotie Play-off. Hierin worden de nummers één en twee uit de vier Puljen op één hoop gegooid om vervolgens een competitie te spelen waarin teams elkaar slechts één keer treffen. Ieder team begint met nul punten, waardoor de spanning gelijk weer terug is. Een team dat ternauwernood tweede werd in de eigen Pulje, kan zo alsnog, vanwege de flow plotseling promoveren. De top drie gaat immers naar de 3. Division.

Zo ver kwam het niet. Er was geen ploeg die met een dosis geluk promotie bewerkstelligde. Pech was er wel. Voor Young Boys Football Development. De club uit Silkeborg, spelend in het JYSK Park, thuishaven van Silkeborg IF, won de eigen Pulje, maar eindige als vierde in de play-offs. Die plaats had evengoed naar ons kunnen gaan, want op de laatste speeldag hadden we een zege nodig om in de top 3 te eindigen. We kenden een matige periode in de play-offs en zagen slechts drie van de eerste zes duels in een overwinning eindigen. Tegen Sundby kwamen we in de slotronde echter geen momenten in de problemen en hierdoor zien we onszelf volgend jaar terug op een hoger niveau.

image.png.4882ae3ca3cc53fdd569bbe6ca791d28.png

One brother down

Dankzij het kampioenschap in de Danmarksserien halen we OKS in op het gebied van behaalde titels. Dat was niet zo moeilijk, want OKS (Odense Kammeraternes Sportsklub) eindigde als achtste in de eigen Pulje en maakte geen moment aanspraak op een prijs. Het was sowieso geen prijzenregen in Odense. Geen van de andere clubs wist ergens een titel te pakken. Voor ons goed, voor het voetbal in Odense iets minder. Toch zien de meeste clubs wel een stijging in de bezoekersaantallen. Met maar liefst één verkochte seizoenkaart meer dan OKS, zijn we nu zeker de zevende club van de stad.

image.png.a4ebc980813c05c42348a48096b03855.png

Amateurs

Het is jullie misschien al opgevallen dat ik weinig over de transfers spreek. Dat doe ik bewust, want ik kan geen enkele bekende naam of fatsoenlijke speler overleggen. Dat heeft alles te maken met de amateurstatus van Fjordager. Tijdens de transferperiodes is het pakken wat je pakken kan om weer een respectabel elftal op de been te krijgen. Nu onze reputatie nog bijzonder laag is ten opzichte van andere clubs in de 3. Division, zullen we een zwaar seizoen tegemoet gaan. De betere amateurs gaan naar de betere clubs, logisch.

Volgers

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza, @Marius, @Boyzone. @Jónstærke. Iedereen weer bedankt, vooral voor de steun richting dit lange avontuur in Denemarken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reguliere competitie ging wel heel erg vlot. De nacompetitie iets minder. Maar dat is ook niet vreemd met zo weinig duels natuurlijk. Dan blijven de verschillen klein. Het belangrijkste is de promotie natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stevige uitdaging gekozen, maar wel enorm interessant om te volgen :D FC Kopenhagen elk jaar in-game kampioen gespeeld trouwens? Denk dat je vanaf de 3.Division pas reschtstreeks promoveert omdat je dan in een nationale competitie speelt ipv een regionale, maar kan mis zijn! De inhaalrace is alvast begonnne, benieuwd of back to back promotie mogelijk is! Good Luck!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

XXV                           

Odense, Denemarken. De derde stad van het land. Als je er langsheen rijdt op de weg naar Kopenhagen, lijkt het verdacht veel op een Roemeense grensstad als Arad of Timisoara: uitgestrekt, veel nieuwe gebouwen waar waarschijnlijk iets uit de transportsector is gevestigd en een onzichtbare binnenstad. Gelukkig verschilt Odense wat betreft de binnenstad wel van de zojuist genoemde oorden. Daarover wellicht ooit meer, eerst gaan we verder met de avonturen van Fjordager in de 3. Division. De voorspellingen waren weinig positief: we zouden geen schijn van kans hebben in de strijd tegen degradatie.

De 3. Division is opgedeeld in twee fasen. De twaalf deelnemende teams spelen eerst een dubbele competitie. Na tweeëntwintig speelrondes wordt de ranglijst doormidden geknipt: de zes bovenste teams spelen nogmaals een dubbele competitie; hetzelfde geldt voor de zes onderste teams. In tegenstelling tot de Belgische competitie of de Danmarksserien wordt er niet getornd aan het behaalde puntenaantal. Wie met een comfortabele voorsprong de promotieronde ingaat, behoudt die comfortabele voorsprong. De kampioen en de nummer twee promoveren naar de 2. Division.

Bon, wij zouden moeten vechten tegen degradatie. Bleek dat toch even anders te lopen. Hoewel we niet uitblonken, wisten we alle belangrijke wedstrijden te winnen, waardoor we als nummer vier eindigden op de reguliere ranglijst. We waren niet de enige opvallende verschijning. Ook Avarta, dat samen met ons promoveerde afgelopen jaar, vestigde zich bij de bovenste zes. Dat gold niet voor Karlslunde, de andere promovendus. Richting de promotieronde maakte ik me echter geen illusies. De verschillen tussen de top van de 3. Division en ons team waren simpelweg te groot, zowel in financiële als kwalitatieve zin. Ik zag het vooral als een leermoment. De missie om niet te degraderen was immers geslaagd.

Spoiler

image.thumb.png.c2a43d7429cb1a55174ae2026eef73a9.png

Ik kan er een heel verhaal over gaan ophangen, maar het liep niet zo lekker in die promotieronde. We begonnen nog met een puntje tegen Thisted, maar daarna verloren we drie keer op rij vrij kansloos. Het pijnlijkste verlies leden we bij Avarta, dat met 3-0 te sterk voor ons was. Zeges pakten we nog wel in de tien extra wedstrijden. Twee om precies te zijn. De helft van het aantal verliespartijen en de helft van het aantal gelijke spelen. Aan het eind van de rit wisten we precies waar we stonden: er was nog veel werk aan de winkel.

image.thumb.png.48d8f1f19fb95fe08cccc357491a66e1.png

Futebol

Alex Bellos schreef ooit een prachtig boek over het Braziliaanse voetbal, boordevol anekdotes die de aanwezigheid van de sport daar in Zuid-Amerika zo magisch maken. Ik mocht iets van die magie proeven door met de Seleção naar het WK in Zuid-Korea te gaan. Door bondscoach te blijven, blijf ik relevant in de voetbalwereld en hoop ik dat spelers voor een verblijf in Odense kiezen vanwege mijn aanwezigheid – voorlsnog ijdele hoop. Het Wereldkampioenschap werd een prachtig toernooi. In de groepsfase lieten we ons van onze beste kant zien door met sambavoetbal achtereenvolgens Zweden, Thailand en Marokko te verslaan. Veel creatieve vrijheid voor de spelers, lekker veel dribbelen en vol de druk erop. Na drie potjes waren we direct favoriet voor de titel, al moesten we Spanje nog voor ons dulden: dat voetbal was nog beter en effectiever.

image.png.070acac9982a98c9497c2376fa1e2069.png

Na de zege in de tweede ronde op Ivoorkust begon het toernooi in feite pas echt. Het werd ons niet gemakkelijk gemaakt. Frankijk, de nummer 1 op de FIFA-lijst, werd onze tegenstander in de zestiende finale. We waren beter, maar vergaten lange tijd te scoren. De treffer van Mathys Tel in de 88e minuut liet bijna het onrecht zegevieren. Daar dacht newgen Lucas gelukkig anders over. De ingevallen libero schoot snoeihard raak. In de verlenging zetten we nog meer aan, wat resulteerde in de zeer verdiende winnende treffer van Endrick.

image.png.f5f271b46ae194b685b543657a0bec8e.png

Een burenruzie in de kwartfinale. We hadden een halfjaar eerder Argentinië met 6-1 vernederd in hun eigen huis en dat wilden de gepassioneerde Argentijnen niet nogmaals overkomen. Dankzij ons stormachtige begin leek het daar nochtans wel op. Helaas voor ons (en gelukkig voor Argentinië) zetten we onze kansen niet om in meer doelpunten en bleef het bij 1-0. Alsnog pijnlijk genoeg voor hen om door ons uitgeschakeld te worden; dubbel feest in Brazilië. Het feest werd helemaal compleet gemaakt toen de Belgen via strafschoppen terug naar Europa werden gestuurd.

image.png.1540de5d378acd63b2adb6fa73717b67.png

De wereld kreeg een droomfinale. Brazilië – Spanje. De twee best voetballende teams van dit WK mochten het in Seoel tegen elkaar op gaan nemen. Eerlijk, ik had angst voor de Spaanse furie. Zoveel angst dat ik afstapte van het vrije voetbal en gedegenheid predikte richting mijn spelers. ‘Laat ze maar komen, vang ze maar op. Als jullie de bal hebben, gelijk naar voren. We kunnen ze pakken met onze snelheid.’ Met die snelheid doelde ik voornamelijk op Vitor Roque, Vini Jr. en Rodrygo. Het drietal sprintte er wat af. Toen de vleugelspelers vermoeidheidsverschijnselen begonnen te vertonen, bracht ik doodleuk Endrick en Martinelli in. Het was te veel voor de lustig tikkende Spanjaarden. 3-0 was een uitslag waarmee we glans gaven aan de wereldtitel.

image.png.dafc294237e306fb4facfb69d80d669b.png

Volgers

@Badmuts, @Vreven, @Glenn08, @Arezo, @keano77, @Nom de Guerre, @Fantasy, @Willem, @Bogatyr, @Tim', @neva, @Djurovski, @MNie, @Richarð., @Whitewolf345, @De Raam, @ElMarcos, @Vlonkie, @KayDeManaager, @jeffrey koole, @Kyrill, @Keeza, @Marius, @Boyzone. @Jónstærke, @Lensherr: iedereen opnieuw bedankt! Het weekend staat voor de deur, dus FM gaat weer een paar dagen uit :) . Tot de volgende!

bewerkt door Titan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich een degelijk seizoen afgewerkt als promovendus. Bovendien moet het ook allemaal niet te snel gaan om de groei van de club niet te veel overhaasten. Gestaag groeien en volgend seizoen promoveren lijkt in dat opzicht ideaal. Dat WK was ondertussen meer dan een fijn tussendoortje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites