Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[PCM 2023/SIGN-UP] | De Belofte van de Leeuw

aron24

Aanbevolen berichten

Meest gekke koersen waar we onze opwachting maken haha. Zelf prima gereden in Britain en Luxemburg.

Overigens Taaramei en Gee op het podium in een grote ronde en Matthews die een bergtrui pakt :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de-belofte-van-de-leeuw.thumb.jpg.5f33a8a53c3c8fdbfa37f19443dea86f.jpg

Hoofdstuk 9: Koersen bij de profs

Nieuwe gezichten kent ING White alleen in de U23-ploeg. De mannelijke profploeg is wel gegroeid, maar nieuwe renners zijn dus alleen terug te zien de beloftenploeg. Dit zijn Ryan en Jan. Daarmee is de U23-ploeg kleiner geworden. De vrouwenploeg gaat verder met dezelfde rensters als vorig jaar, zoals Eva. 

Dit jaar mag de ploeg het op het hoogste niveau proberen. Mijn doelen dit jaar liggen voorlopig in het voorjaar. Paris-Nice, de klassiekers en Giro zijn mijn focuspunten. Wat er daarna gebeurt, zullen we nog wel zien. De Tour rijd ik dit jaar in elk geval nog niet. 

Ik rijd gelijk al de Down Under, want ik voel me eigenlijk al best goed zo vroeg in het seizoen. Dat is prettig, want de concurrentie is namelijk groter dan bij de beloften. Ik ben benieuwd hoe ik het ga doen tussen de profs. 

image.thumb.png.17edaf6b7eefa971f88e5238d5d0559f.png

image.thumb.png.239c22b39769fe2e1cf438c24fb87d14.png

Down Under

Arber, Adam, Stefan, Janse, Sebastian, Alejandro en ik starten in Down Under. Adam en Stefan worden knap 5e en 6e in de proloog. Ik kom helaas niet verder dan een 50e plek. Niet geheel vreemd, aangezien dat niet mijn kwaliteit is. 

Op dag 2 ga ik mee in de vlucht. Voor bergpunten en de puntentrui rijd ik eigenlijk niet, omdat al die sprintjes teveel energie kosten. Ik wil gewoon eens mijn benen testen en rustig meerijden. Ik word uiteindelijk als laatste ingelopen. Een mooi resultaat zit er voor Adam nog in. Hij wordt 10e. Zelf bol ik nog met het peloton binnen. Een leuk dagje dus. 

In de derde etappe ga ik niet weer meespringen in de vlucht. Maar wel ga ik vandaag het eens proberen met een late aanval op de Nettle Hill. Daar ligt namelijk een bergtrui gemakkelijk voor het oprapen. Die pak ik, zonde echt veel moeite doen. De aanval verder zetten heeft weinig nut, want de sprintploegen willen een sprint. Die sprint wordt gewonnen uiteindelijk door Philipsen. Adam wordt goed 7e.

Op dag 4 ga ik proberen mijn bergtrui te verdedigen. Al wordt dat niet makkelijk. Uit de start ga ik gelijk ten aanval en zo kan ik de eerste punten van de dag al binnenhalen. Ik heb geen zin om in de kopgroep echt hard door te rijden, maar mijn medevluchters hebben andere plannen. We komen er nooit echt uit en dus modderen we maar wat voort. En dat kost me geen krachten. Op de Checker Hill pak ik ook nog de volle mep. Zonder veel moeite. 

Ik laat me inlopen. En heb nog veel energie over voor in de finale. Op Corkscrew pak ik wederom alle punten. Als ik dan even om kijk, blijk ik opeens op 6 km van de meet in mijn eentje weg te zijn. Plapp doet nog een poging tot aansluiten. Alleen hij haalt nooit echt mijn wiel. En zo win ik per ongeluk een rit in Down Under! Ongelofelijk! En zo sta ik ineens 3e in het algemeen klassement. Wauw!

In etappe 5 is het oorlog vanuit de start. Er rijdt een kopgroep van 7 weg, maar deze groep krijgt nooit echt veel ruimte. Zodoende breekt het peloton op Willunga Hill ineens in 2 delen. Stefan, Sebastian en Janse zijn de slachtoffers in onze ploeg. Als het dan eindelijk stilvalt, keert deze groep toch nog terug. 

In de sprint omhoog is Philipsen het snelst. Ik kom tot een 11e plaats. Arber wordt 14e. Door de boni's van de Belg zak ik een plek in het algemeen klassement. Maar morgen kan ik die misschien heroveren.

Op dag 6 kan niemand mijn bergtrui nog afpakken. Dus die is al vast in de tas. Vroeg in de etappe pak ik 3 boni's die mij helpen om naar plek 2 in het AK te stijgen. Daarom zit ik wel per ongeluk in de kopgroep, maar ik laat me daarna gewoon uitzakken. Even later krijg ik te horen dat Adam helaas is uitgevallen. Zonde. Hopelijk vallen zijn blessures mee. 

Wel blijkt het uitzakken de juiste keuze. In het peloton verricht Alejandro in de finale briljant knechtenwerk. Op de Mount Lofty doet Sebastian ook briljant werk. Hij houdt me goed voorin. Als Formolo vervolgens aangaat, spring ik op zijn wiel. Ik klap over hem heen en alleen Covi weet me vervolgens nog te counteren. Zo word ik 2e. En ook Sebastian behaalt een mooie 4e plek. Achter ons wordt Matthews 3e, waardoor hij het puntenklassement wint.  

De andere truien gaan echter wel naar mij. Ik win dus de Santos Tour Down Under. Dat had ik echt niet verwacht. Wat een begin aan het seizoen! Wauw! Het enige jammer aan vandaag is de blessure van Adam. Hij is pas eind februari hersteld. 

image.thumb.png.9d2081fa31a455f2c2918a28f7f777bc.png

Trofeo Andratx

Na mijn sensationele begin aan het seizoen is de media bijzonder geïnteresseerd in mij. Maar ik hou mijn hoofd koel. Want de koers gaat verder. In Spanje ga ik namelijk koersen tegen Vingegaard en Roglic. Dat doe ik met Dayer, Stefan, Alejandro, Simone, Sebastian en Sebastian Pinilla.

Als ik op de moeilijkste klim van de dag tempo rijd en de mannen in mijn wiel niet kunnen volgen, gaat Roglic mij proberen terug te halen. Dat is een groot compliment. 

Ik sluit met mijn versnelling aan bij de kopgroep, maar ik was niet van plan om daar echt kopwerk te gaan doen. Ik wilde gewoon even de benen testen. Die zijn oké. Zo streven we af op de slotheuvel. Daar blijkt Roglic de sterkste te staan. Voor Majka, Vingegaard, Simon Yates en mij. Stefan wordt met goede benen knap 7e. Ontevreden kan ik niet zijn. Ik eindig 5e achter mensen met een behoorlijk palmares. 

image.thumb.png.f9d2f4fd15da0a76b0b29a40f8f92a77.png

Trofeo Serra

Met dezelfde ploeg als gisteren rijd ik de Trofeo Serra. Op de startlijst staat ook mijn oude conurrent Ryan. Het wordt uiteindelijk een sprint op een heuveltje. Ik heb geen geweldige benen. Stefan wel. Alleen deze finish is ook voor hem ook geen specialiteit. Ene Miquel Pau is mij te snel af. Stefan wordt achter mij nog sterk 5e. Jammer, maar ik ben op waarde geklopt vandaag. Volgende keer beter!

Jaén Paraiso Interior

Koersen in Spanje, dat doe ik opnieuw. Jaén Paraiso Interior lijkt me een mooie koers. Ik rijd deze samen met Dayer, Stefan, Alejandro, Simone, Sebastian en Sebastian Pinilla.

Er rijdt een kopgroep van 11 weg, maar Ineos en FDJ controleren het gat. Met een zware finale ligt het wegblijven van de groep niet in de lijn der verwachting. Ruim voor de finish worden ze opgeslokt. Uiteindelijk rijdt een groep van 36 naar de slotklim. Ik voel me nog oké, maar Matteo Jorgenson voelt zich net wat beter. Achter hem word ik 2e. Niet slecht. Al had winnen leuker geweest. 

image.thumb.png.24664d6a8d0855ff5453962e7a710098.png

Vuelta a Andalucia

Uitgekoerst ben ik nog niet in Spanje. In de Vuelta a Andalucia rijd ik samen met Sebastian Pinilla, Ravanelli, Osorio, Sebastian, Stefan en Milko. Er staat gelijk een lekker ritje op het programma. We nemen het op tegen absolute toppers, zoals Vingegaard, Almeida en Ayuso. 

Adam Yates opent het bal op de slotklim, maar hij wappert al snel weer terug. Ik en Milko hebben de benen niet. We moeten daarom vlak voor de top passen. Jorgenson verslaat Vlasov uiteindelijk in de sprint. Met 34 seconden voorsprong op de groep Vingegaard. Milko en ik finishen 10e en 11e op 53 seconden van de winnaar. Jammer, maar ik was gewoon niet goed genoeg. In de achtergrond werd Stefan nog 19e.

Etappe 2 is een lange, maar geen zware. Milko heeft mindere benen, terwijl ik me wel oké voel. Sebastian springt namens onze ploeg mee in de vlucht. In de slotfase finishen we op een klein muurtje. Ik eindig daar als 15e, 9 seconden achter winnaar Adria, die met 4 seconden voorsprong voor Latour en Vlasov wint. Ik finish in dezelfde tijd als Jorgenson, Vinnegaard en Skjelmose. Milko overleeft vandaag en finisht in dezelfde groep als ik.

Etappe 3 is geen eenvoudige. Milko, Stefan en ik voelen ons goed. We worden uiteindelijk 8e, 9e en 10e. 15 seconden achter winnaar Lopez. Wel stijgen we allemaal in het algemeen klassement. Dus dat is fijn! 

Etappe 4 heeft een echte klim, dus dat ligt mij beter dan gisteren. Milko heeft aangeven dat hij zich heel slecht voelt. Stefan en ik voelen ons juist goed. En juist op die echte klim rijd ik weg met Jorgenson. Een groep van 9 sluit echter nog bij ons aan. Het wordt een sprint, niet mijn beste kwaliteit. Vinnegaard gaat aan en ik volg hem. Wanneer hij wat stilvalt, kom ik er langs. Dat doen Jorgenson en Lutsenko ook. Ik word helaas 3e, op enkele millimeters. Stefan wordt 21e op 2'14 en Milko 26e op 3'48. Daardoor zakt Milko weg uit klassement, terwijl ik juist naar plek 5 stijg. 

Een tijdrit van 13,7 km is hoe deze ronde eindigt. Beter dan zo'n snotproloogje dus. Arensman is de absolute uitblinker en wint. Ik en Milko zijn aan elkaar gewaagd en rijden exact dezelfde tijd. We worden 11e en 12e. Jorgenson kent een slechte dag en verliest zijn eindoverwinning aan Vlasov. Voor mij is er ook persoonlijk succes. Door mijn goede tijdrit ga ik voorbij Vinnegaard in het algemeen klassement en word ik 4e. Milko en Stefan worden 16e en 17e. 

image.thumb.png.f52ba4d0d82a4ad817fcd2e102d23936.png

Omloop Het Nieuwsblad

Tijd voor het openingsweekend! Ik sta aan de start met Simon, Reinardt, Senne, Julien, Arber en Jan Anton. Met een ploeg die vooral uit outsiders bestaat dus. 

Zelf kies ik de vroege aanval. Ik voel me oké, maar niet goed genoeg om de toppers in de finale te verslaan. Julien heeft een topdag. Jan-Anton heeft degelijke benen en Arber oké benen. 

Ik heb echter niet het idee dat De Pooter, Willems, Bonnet, Ludvigsson, Norsgaard en ik veel ruimte krijgen. Als het peloton dan eindelijk besluit ons meer ruimte te geven, rijd ik met wat meer overtuiging mee. Alleen ik glijd na 121 km in de vlucht onderuit. Wauw. Mijn kopgroepavontuur zit er dan ineens op. Door een onhandig moment. Gelukkig geen blessure. Met 60 km te gaan beland ik dus weer in het peloton. Op de Bosberg moet ik daar pas passen. Julien en Jan Anton zitten dan nog goed mee in deze groep, ondanks de toppers al weggereden zijn. 

Van der Poel wint voor Kielich, iemand die mij al eens klopte in het verleden. Jan Anton wordt 9e in een groep met Van Aert. Zelf word ik 31e in een groepje met Laporte. Niet slecht. Alleen wel jammer van die val.

Kuurne - Brussel - Kuurne

Eskil, Simon, Senne, Julien, Kjeld, Marco en ik starten in Kuurne-Brussel-Kuurne. Ik voel al snel dat vandaag niet voor mij is. Kjeld en Marco hebben goede benen, dus is knechten vandaag voor mij geen probleem. Alleen volgt er vandaag een regelrechte stunt. De toppers, Asgreen, Vermeersch Van Baarle schieten te laat in gang. Zo blijft de kopgroep weg. Winst is er verrassend genoeg dan ook voor Rick Ottema. Wat een stunt. Zelf bol ik als 55e binnen, als 4e van de ploeg.

image.thumb.png.9f01974b103f054e4033f5c97770875e.png

ING White in februari

De beloftenploeg komt pas in maart in actie. Bij de profs waren er al enkele ereplaatsen.

Stefano sprintte in Valencia eenmaal naar een 10e plek. In Oman deed hij dat wat beter. Daar werd hij 1 keer 3e en 2 keer 6e. In Oman deden Nairo en Kjeld het ook goed. Ze werden 2e en 4e in het eindklassement. Dat leverde Kjeld het jongerenklassement op. Kjeld wist in 2 etappes tot een 2e en 4e plaats te komen. Nairo kwam tot 1 3e plaats. De eindwinnaar is Oman was overigens Roglic. 

In Algarve werd Jan Anton in de 1e etappe in de massasprint enkel geklopt door Jakobsen. Daarmee bleef hij Kooij voor. Verder behaalden de ploeg geen top 10 plekken, maar er komen nog veel meer koersen aan dit jaar. We zijn als ploeg goed begonnen en ik denk dat we het alleen maar beter gaan doen. 

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski

Bedankt voor de reacties en de likes!

bewerkt door aron24
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 10: Grote koersen in maart en april

In maart weet Jan Anton 3e te worden in Strade Bianche. Een goed resultaat dat de rest van de ploeg vertrouwen geeft voor het voorseizoen. We gaan laten zien dat we er echt te doen.

Paris-Nice

Nairo, Kjeld, Xabi, Stefano, Arber, Milko en ik starten in Paris-Nice. Geen slechte ploeg, maar ik ben toch benieuwd wie de knechten zullen zijn. 

In de 1e etappe voel ik me niet goed. Maar goed, het is een vlakke rit. Daar kan dat. Al is de etappe niet zo vlak als het op het kaartje lijkt. Als een ploeg komen we zeer goed voor de dag. De term Wanty-sprint doen we met deze uitslag veranderen in de ING-sprint. We eindigen met 7'en allemaal bij de eerste 22. Stefano wordt 7e en Milko 9e. De ritwinst gaat naar Jakobsen. 

image.thumb.png.7ca29a7954dedb618f5a7d4c14a02897.png

Etappe 2 is er weer 1 voor de sprinters. Vandaag wordt Kjeld 15e. Verder finishen Arber, Milko en Stefano nog in de top 20, maar Jakobsen is weer de rapste. 

Etappe 3 is een interessante: namelijk een ploegentijdrit van 32 kilometer. We doen het als team redelijk. We worden 7e op 48 seconden van Jumbo Visma. Ik had erger verwacht. 

In etappe 4 finishen we bergop. Al is het meer een punchklim. Minder geschikt voor mij. Arber heeft slechte benen en is vandaag dus enige echte knecht. Op de slotklim doen we het als ploeg geweldig. Kjeld wordt 4e, Milko 5e, ik 7e, Stefano 11e, Xabi 13e en Nairo 14e. Ik verlies wel 13 seconden ten opzichte van de top 5 in de rit. De rit gaat naar Roglic, die Vlasov en S. Yates klopt.

image.thumb.png.b6e26577ee199fff81d0588cc354001a.png

Etappe 5 begint met veel muurtjes. Dat is het fijn als je niet door het peloton hoeft te rijden. Helaas start ik helemaal achteraan. In een van de afdalingen gaat ook nog een sukkelaar voor mij onderuit. Hij neemt mij en Xabi mee. Dat kan er ook nog wel bij, naast die slechte benen. Uiteindelijk wordt het gewoon een massasprint. Stefano wordt uiteindelijk 12e. Zijn landgenoot van Aert wint.

Etappe 6 is een verraderlijk ritje. En daar maken wij als team graag gebruik van. Arber is in deze rit de knecht. Niet zijn terrein en hij heeft de benen niet. Vaquelin is de vluchter die uiteindelijk vooruit mag blijven. En daarmee vergooit vooral Ineos een ritzege, aangezien Pidcock daarachter 2e wordt voor Stefano. Kjeld, Milko en ik eindigen ook 5e, 7e en 9e. Xabi verliest op ons ook geen tijd en wordt 21e. 

image.thumb.png.658133a093a48c6823435556871f8987.png

Etappe 7 is het echte klimwerk. Het terrein dat mij, Milko, Xabi en Kjeld zeer goed ligt. De knechten zijn vandaag Nairo, Arber en Stefano. Een goede vlucht, van 15, renners vertrekt. Jumbo geeft ze veel ruimte en dus gaat het peloton met favorieten strijden om de ritzege op de Col de La Couillole.

Op 5 kilometer meet moet dan ineens Roglic passen. Daarna gaat het snel. Steeds meer favorieten moeten passen. Op 3 km van de top besluit Bardet aan te vallen. Hij rijdt wev van Jungels, Milko, Kjeld en mij. De rest is al gelost.

Die Fransman halen we terug, waarna Kjeld moet passen samen met Jungels. Ik versnel nog 1 keer in de slotkilometer. Ook Milko en Romain moeten passen. En zo win ik met 7 seconden voorsprong op Bardet. Milko wordt fraai 3e en Kjeld mooi 5e. Xabi bolt als 18e binnen. 

In het klassement betekent dat een volledige ING White top 3. Allemaal hadden we superbenen vandaag, waar een groot deel van de concurrentie die dus absoluut niet had. 

image.thumb.png.4dd685bc4eb2108655dc1dd34a9e7783.png

Maar Paris-Nice is nog niet voorbij, want Roglic heeft het plan om in etappe 8 mee te schuiven in de kopgroep. Het jammere voor hem is dat hij erg opvalt is zijn regenboogkleuren. Zo halen we hem als snel terug. Uiteindelijk rijdt er vlucht 4 renners weg. Voor ons is dat prima, want er zit geen gevaar bij.

3 van de 4 vluchters overleven. En zo wint Honere de rit. In de chaos daarachter rijdt Simon Yates nog weg. Hij loopt qua tijd in het klassement in, maar Milko, Kjeld en mij voorbij gaan, doet hij niet. Ook Xabi zit vandaag mee in de groep met favorieten. Bovenin het klassement verandert er dus niets. Ik win dus Paris-Nice voor Milko en Kjeld. Xabi stijgt nog wel naar een mooie 15e plek!

image.thumb.png.c5fb1eb20fa375c7669397c054303d88.png

Ook in de Tirreno deed de ploeg het gelijktijdig zeer goed. Stefan werd 5e in de openingstijdrit en zou uiteindelijk 13e worden in het AK. Jan Anton werd 9e in etappe 3e, 5e in etappe 4 en 4e in etappe 7. Dat leverde hij een 15e plaats in het AK op. Ook Marco liet zich zien. In etappe 6 moest hij alleen Pogacar voor laten gaan. In het eindklassement werd hij 10e. 

image.thumb.png.63dd732a76493d40a30eaa6770d9ea3a.png

E3 Saxo Classic

Een mooie klassieker staat op mijn programma. Koersen doe ik hier met Jan Anton, Julien, Simon, Reinardt, Senne en Arber. Bij elke breuk dat ontstaat in het midden van de koers zitten Jan Anton, Arber en ik mee. 

Op 30 km van de meet rijdt er nog altijd de vlucht vooruit, maar Jumbo knalt het gat alsnog dicht. Daardoor moet Arber passen. Van Aert snelt ervandoor op de laatste strook en niemand kan volgen. Een groepje met Turner, Van der Poel, Jan Anton, van Gestel en Mohoric sprint daarachter uiteindelijk voor de tweede plaats. Jan Anton wordt fraai 4e. Ik kom in de groep daarachter als 14e over de meet.

Gent-Wevelgem

Gent-Wevelgem staat op het programma. Het is een mooie koers. Een kopgroep vertrekt. 3 renners van die groep overleven alle klimmetjes en hebben daarna nog een minuut. 4 van ons overleven in het peloton: Arber, Stefano, Jan Anton en ik. Arber moet kort daarna alsnog passen. Senne, Julien en Reinardt zitten helemaal niet mee. In de sprint wint Jakobsen voor Trentin en Demare. Stefano wordt 12e en Jan Anton 15e  

image.thumb.png.c932d1e64f1077511854c48ee33c2f54.png

ING White in maart

Het was een zeer goede maand voor ING White. Naast een goede Tirreno en Paris-Nice was er een zege voor Jan Anton in Classic Brugge-De Panne.

image.thumb.png.e3befc6d033a1e8e117cd2e7af9ace0c.png

In Catalunya toonde de ploeg ook vorm. Kjeld werd in de openingsrit 6e. In de 2e rit deed hij echter veel beter. Hij won solo. Milko wordt 10 seconden achter Kjeld 5e. De dag daarna toont Milko ook zijn vorm. Hij wint de rit en neemt de leiding van Kjeld over.

In etappe 6 kwam Xabi nog dicht bij een zege. Alleen Simon Yates bleef hem voor. Milko werd 10e en behield zijn leiding. Dat deed hij ook in de slotrit. Kjeld werd degelijk 9e in het klassement. 

Bij de beloften wist Mees Vlot de bergtrui te winnen in de Olympia's Tour. Voor de rest waren er geen top 10 plaatsen voor de beloftenploeg. 

In april begint het voor de ploeg goed. Xabi wordt 4e in de Volta Limburg Classic, achter Poole, Peters en T.H. Johannessen. Een mooi begin dus. Hopelijk doen we het in Vlaanderen nog beter.

Vlaanderens Mooiste

De Ronde van Vlaanderen staat op mijn programma. Ik voel me heel erg goed vandaag en dat is fijn. Julien, Simon, Jan Anton, Arber, Stefano en Senne zijn mijn ploeggenoten. De eerste uren wordt er vooral hard gekoerst. 

50 km van de meet gaat van Aert ervandoor samen met Asgreen, maar door een geparkeerde prutser die over de weg slingert, kan ik niet meeglippen. Enkele anderen wel.

Niet veel later spring ik dan maar mee met Trentin, maar ik vrees ervoor dat de vogels al gaan vliegen zijn. Ik blijk ongelijk te hebben. Asgreen rijdt namelijk lek, waardoor Quickstep moet rijden. Dat doen ze ook. Daar heb ik profijt van. Van Aert wappert terug, maar met 22 km te gaan rijden Pedersen, Wright en Madouas nog steeds voorop. 

Ik neem dan maar de benen op de Oude Kwaremont. En zo ben ik bovenop de Oude Kwaremont ineens met 5 andere renners vooruit. Asgreen, Pedersen, Wright, Madouas en Demare. En met die renners ga ik niet naar de meet, dus ik ga geen kopbeurten meer doen. Op 8 km van de meet doe ik nog een poging, maar de 2 Denen zijn te sterk. Ook Madouas probeert het nog eens, alleen Pedersen countert en we zien hem pas naar de meet terug. Hij wint. 

In de sprint daarachter wordt Asgreen 3e voor Madouas. Demare wordt 4e en ik 5e. Een mooi resultaat, maar stiekem had ik toch op meer gehoopt. In de achtergrond wordt Jan Anton nog knap 11e.

image.thumb.png.39c84e8821232838f109b0dae107dbd0.png

Tussentijdse resultaten ING White

Bij de beloften was er eindelijk een koers op maat voor de renners. In de Trofeo PIVA. Thierry werd daar 2e, Daan 7e en Leandro 14e. Hopelijk kunnen ze het nog beter gaan doen.

Een paar dagen na Vlaanderen liet ook Jan Anton zich opnieuw zien. Hij won de Scheldeprijs voor Asgreen en van der Poel. Zeer fraai! 

In het Baskenland doet ING het ook goed. Een klassement zat er niet in, maar goede resultaten wel. In de openingsetappe worden Kjeld en Marco 10e en 11e. In de 3e etappe wordt Marco 3e en Nairo 9e.

In etappe 4 worden Marco en Xabi 8e en 10e, maar in de 5e etappe komen de echte resultaten. Marco wordt 2e achter Burgaudeau. Zuur voor hem. In de 6e etappe toont Marco zich opnieuw. Hij wordt 8e. Een mindere dag in etappe 2 heeft zijn klassement gekost. Voor de rest heeft hij zich goed getoond. 

Paris - Roubaix

Paris - Roubaix is een prachtige koers. Een koers naar mijn hart. Een koers die ik heel graag zou willen winnen in mijn carrière. Of dat vandaag gaat zijn? Ik denk het niet, maar proberen kan altijd natuurlijk.

Met Jan Anton hebben we een favoriet in de ploeg. Arber, Simon, Eskil, Stefano en Julien maken de ploeg compleet. Jan Anton, Arber en ik voelen ons geweldig, dus het kan wel eens een mooie dag worden. 

Een kopgroep van 9 vertrekt en die krijgen een gat van 7,5 minuut, maar die voorsprong verdwijnt snel als sneeuw voor de zon wanneer we de kasseien opdraaien. Het is al snel duidelijk dat de vlucht het niet gaat halen. Na 60 km begint daarom ook de echte chaos. 10 km later smeert Jan Anton hem ervandoor samen met Laporte, op dat moment zijn Pedersen en van Baarle er al vandoor gegaan. 

Rond 45 km zit alles weer op een zakdoek. Er vertrekt een nieuwe groep. Pedersen, Lampaert, Louvel, Menten, Eekhoff en Jan Anton. Jumbo Visma gaat er daarom ook achteraan rijden. Ze hebben niemand mee. De chaos blijft echter duren. 2 km later begint Pedersen aan een solo. Lampeart beseft het gevaar en gaat er in zijn eentje achteraan. Dan trekt van Aert ervandoor en dit keer is Jan Anton mee. Van der Poel en ik niet. Lang duurt dat niet. Iedereen komt weer bij elkaar. 

En zo kunnen er op 26 km van de meet nog altijd 78 renners winnen. Dus besluit van der Poel ervandoor te gaan. Maar weer komen alle toppers bij elkaar. Een deel van het peloton heeft echter wel de prijs moeten betalen. 

Met 14 km te gaan gaat Pijl ervandoor, maar het gat wordt gelijk gedicht. 4 kilometer later kunnen nog 31 renners winnen. Van Baarle smeert hem dan ook. Van der Poel en van Asbroeck volgen. Ook dit valt stil en dus gaan we met 31 (!) renners sprinten de baan op. 

Daar op de baan begint de sprint vroeg. Het wordt een afvalkoers tot de meet. Van Aert wint die voor Vanmarcke en van der Poel. Jan Anton wordt daarachter 4e voor Pedersen. Zelf word ik 26e. Niet het resultaat waarop gehoopt had, maar het is niet anders.

image.thumb.png.3686bde47337e23f447bc52bdd4c3ed5.png

Een dag nadien rijdt de U23-ploeg de Giro del Belvedere. Enrico en Leandro spelen het teamspel perfect uit in een groep van 4. Enrico wint en Leandro wordt mooi 3e! Daarmee krijg ik dus een ING White opvolger. 

Amstel Gold Race

De laatste klassieker die ik dit voorjaar rijd, is in eigen land. Daarna ga ik mij focussen op de Giro. In de Amstel koers ik samen met Simone, Stefan, Adam, Nairo, Julien en Xabi. Xabi is de man die op dit terrein de sterkste is binnen onze ploeg. Dit parcours is voor mij eigenlijk niet zwaar genoeg.

Een kansloze kopgroep van 6, met verrassend genoeg Jay Vine, maar die lijkt niet echt in vorm. Dus dat is misschien ook wel logisch van UAE. Nu hoeven ze niet kop in het peloton. Op 67 km van de meet vinden Tusveld, Costa, Simmons en Xabi het mooi geweest. Ze gaan ervan tussen. Ze mogen vrij makkelijk wegrijden, wat vreemd is. Van mij mogen ze wegblijven; Xavi zit namelijk mee. 

Maar als Evenepoel, Bagioli en Mohoric op 46 km aanvallen, komt het peloton nog niet in beweging. Ikzelf blijf zitten, omdat ik slechts degelijke benen heb. En dan vind dit wel wat ver van de meet. Door de mannen van Gaudu komt alles uiteindelijk toch weer samen. 

Van der Poel besluit dan op 22 km van de meet te gaan en neemt Bagioli mee. Er rijden namelijk nog altijd 4 koplopers vooruit die teruggehaald moeten worden. Alles komt opnieuw samen. Ik probeer het op de Cauberg, maar ik word gelijk teruggehaald.

Een groepje van 4 rijdt in de laatste 10 km weg, maar niemand van ons zit mee. Mohoric klopt Rota, Skjelmose en Matthews. Adam wordt nog 11e en ik word 16e. Jammer, maar heel eerlijk: meer zat er niet in.

image.thumb.png.fff38019042b661c4ba8ec3f96f9afac.png

ING White in april

De koek van ING White is nog niet op in april. Stefano wint namelijk de openingsproloog in Romandië, waar Marco ook nog eens 5e wordt. In de 2e etappe wordt Jan Anton 10e. 

Een dag nadien doet Marco dat na, waarna hij in etappe 4 de leiding van het algemeen klassement overneemt na een 6e plaats in de tijdrit. 

Op de Thyon 2000 in etappe 5 zijn Geoghegan Hart en Arensman hem te snel af. Daardoor wordt hij netjes 2e in het AK. Stefano wordt nog knap 13e. 

Was dat het dan? Nee! Simone Ravanelli verkeerde in bloedvorm. Door een 6e en 2e plaats in rit 1 en 2 wist hij de Vuelta Asturias te winnen. Kjeld werd 10e, 3e en 9e, waardoor hij 34 seconden achter Simone 2e werd in het algemeen klassement. Heel mooi voor de ploeg dus! Op naar de Giro!

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoofdstuk 11: Giro en NK

De maand van mijn geboorte, de maand van mijn eerste grote ronde. We rijden met 3 kopmannen: ik, Milko en Kjeld. Verder starten we met Eskil, Simon, Simone, Sebastian en Nairo.

Grote namen op het startformulier zijn Bernal, Almeida, van Aert, Mas, Thomas, Hindley, Alaphillipe, Philipsen, Jakobsen, Gaudu en Ciccone. Kunnen we het roze winnen? Ik denk dat we kans maken, maar een topfavoriet hebben we natuurlijk niet. Ik ben in elk geval blij dat Eva een aantal ritten kan bijwonen. Zij won namelijk zelf namelijk al de Vuelta voor vrouwen dit jaar! Hopelijk kunnen we dat succes voortzetten!

Etappe 1

Vandaag staat er gelijk een belangrijke dag op het programma. De openingstijdrit. 18 km volle bak gaan. Ruim voordat ik gestart ben, hoor ik al dat Kjeld dramatische benen had en al 3 minuten heeft verloren. Nairo doet daar nog een half minuutje bij op.

Milko heeft oké benen. Hij verliest 48 seconden op de leider van dat moment, Lampeart. Uiteindelijk loopt dat op naar 1'11. Zelf word ik 9e op 46 seconden van Ganna. Daarmee verlies ik 14 seconden op Almeida. Ik rijd even snel als Hindley, waardoor ik dus op de meeste concurrenten tijd pak. Ik pak ook de leiding in het jongerenklassement.

Als ploeg houden we na vandaag nog 2 klassementsrenners over: Milko en ik. Kjeld heeft namelijk al veel tijd verloren.

image.thumb.png.0ad1eb82a043105d0a7566f2e2fddca2.png

Etappe 2

Vandaag is niet een rit voor ons, maar een rit waarbij ik de witte trui mag rijden. Dat is toch wel mooi. Een kansloze kopgroep van 4 krijgt eigenlijk best veel ruimte, maar een stunt lijkt er nooit in te zitten. Het wordt dus gewoon een sprint. Philipsen wint, maar dat is ook eigenlijk niet verrassend.

Etappe 3

Deze lange rit heeft een einde waarbij we moeten opletten. Een kansloze kopgroep van 3 vertrekt, maar zij worden al snel gegrepen. In de afdaling van de laatste beklimming vallen Nairo, Simone en Sebastian. Zo komen terug.

In de sprint wint uiteindelijk. Ewan. Milko wordt nog 5e. Zelf bol ik als 18e binnen. Overigens hebben een aantal klassementsrenners zitten slapen. M.A. Lopez verliest zo bijvoorbeeld een minuut.

Etappe 4

Dit is een rit, waar het belangrijk is om goed te zijn. Een rit waar een zomaar zijn klassement kan verliezen. Ik voel me in elk geval goed. 

Een kopgroep van 10 vertrekt, maar UAE zit er gevaar in en rijdt op oorlogstempo over de eerste heuvels. Als de kopgroep dan ontploft en teruggaat naar 7 renners laat de ploeg pas lopen. Tot blijdschap van de sprinters. 

Op de slotklim barst het los. Milko heeft slechte benen en verliest minuten. Kjeld en ik zitten wel bij de favorieten. Bernal heeft nog frisse benen aan het einde en wint de rit vlak voor Alaphilippe. Ik word 5e, seconden achter Bernal. Ik stijg in het klassement na plaats 4. Ganna heeft verrassend genoeg nog steeds het roze. 

image.thumb.png.87c731b9e7fb4c583a1f1d72fb04adfb.png

Etappe 5

Dit is een rit waar we weinig te zoeken hebben. Een vlakke rit voor de sprinters. Er vertrekt een kopgroep van 7 met Froome en dus moeten de sprintploegen wel aan de bak. Philipsen wint uiteindelijk de sprint.

Etappe 6

Simon voelt zich bizar slecht. Ik vraag me af of hij wel het einde van de Giro gaat halen. Deze rit overleeft hij in elk nog wel. Deze etappe wordt overigens onder een zeer hoog tempo gereden, ook op de klimmetjes. Dat zorgt ervoor dat Kjeld 6e in de sprint wordt. Zelf word ik 9e. Ook zakt Gee weg uit het klassement. Uiteindelijk wint de snelle Belg, Philipsen, weer.

Etappe 7

217 km. Het wordt dus een lange zit, met aankomst bergop. Een groep van 22 rijdt weg en UAE neemt daarachter de controle over. Het gat wordt best groot. Amirail rijdt virtueel zelf in het roze, maar op het lastige terrein vliegen de minuten er zo af. Op de slotklim blijft er nog amper tijd over. Ze blijven helaas wel weg, waardoor Scotson wint!

Daarachter counter ik een aanval van Thomas, waarna ik samen met Gaudu wegrijd in de slotkilometers. Mijn ploegmaten zakken allemaal door het ijs door hun slechte dagvorm. Voor mij is het een geweldige dag. Door mijn tijdwinst en 6e plaats in de rit, pak ik namelijk de Maglia Rosa! Wat een moment! De Giro is echter nog lang niet beslist, maar dit is toch wel heel mooi. 

image.thumb.png.f3b335f1df99869cd2982bbbd3f7b79d.png

image.thumb.png.d45f832064549c033b1598052fe89352.png

Etappe 8

In etappe 8 mag ik starten in de Maglia Rosa, waardoor Kjeld het wit draagt. Deze rit oogt geschikt voor renners als Van Aert. Een vlucht is dus ook niet zo onrealistisch. Een groep van 11 vertrekt en wat ons betreft hoeven we daar niet achteraan te rijden. Er zit geen enkel gevaar bij. Andere ploegen hebben echter andere plannen.

Als we op de steile klim oprijden, maakt Nairo stevig tempo met Milko in zijn wiel. Een renner van FDJ stuurt weg. Zo rijden ze er dus met zijn tweeën vandoor, maar de vlucht rijdt er dan nog altijd ruim voor. Het hoge tempo zorgt ervoor dat op de slotheuvel alles weer samenkomt. 

Ook ontstaan er nieuwe breuken, waardoor een groep van 15 ontstaat. Almeida en Ganna hebben deze slag gemist, waardoor er verschillen zullen ontstaan. In de sprint van de groep heb ik weing te zoeken. Alaphillipe wint voor Gaudu en Hindley. Ik word 13e.

Etappe 9

Vandaag staat een belangrijke rit op het programma, namelijk een tijdrit van 34 kilometer. Ik ga proberen mijn roze trui te verdedigen! Dat doe ik ook, ook al heb ik geen supertijdrit. Ik word 19e, 52 seconden achter Ganna. Milko wordt 6e op 22 seconden. Almeida loopt 27 seconden en Hindley 8 tellen in. Bernal verliest echter wel veel tijd. Zo kunnen we stellen dat deze dag een degelijke is.

Etappe 10

Na een prettige rustdag met bezoek van Eva, vrienden en familie staat er een vreemde rit op het programma. Het eerste deel van de etappe is lastig, maar het tweede deel is vlak. Een dag voor de goed klimmende sprinters dus. Het wordt uiteindelijk nog een overwinning voor Philipsen.

Etappe 11

Vandaag is voor de sprinters, dus hier hebben we vandaag weinig te zoeken. Vandaag wint Ewan voor de verandering. Milko bolt nog als 12e binnen.

Etappe 12

Vandaag staat er een heuvelachtige rit op het programma. Een rit die ideaal is Van Aert of een vroege vlucht. Een vlucht van 10 vertrekt, waarvan 3 renners overleven. Leknussend weet te winnen. Kjeld wordt daarachter nog 7e.

image.thumb.png.aa2e849ad5f3b40e28ea8bbaac6251fa.png

Etappe 13

Vandaag staan er 2 bergen op het programma. Oorlogstempo op de eerste klim zorgt ervoor dat al mijn ploeggenoten en Martinez al moeten passen. Zelf kom ik bij de eersten boven. In de afdaling is het tempo laag.

Uiteindelijk wordt het beslist op de slotklim, maar iedereen zit eigenlijk nog fris. Gaudu, Hindley en ik hebben goede benen. In de slotkilometer gaat de Fransman als eerste aan. Hindley en ik komen tot aan het wiel, maar eroverheen geraken we niet.

Ik word dus 3e. Ik pak zo wel een klein halfminuutje op een deel van de concurrentie. Kjeld wordt op 44 seconden nog 10e. 

image.thumb.png.7ec75781e433fb3c29e3aaa0239b57f6.png

Etappe 14

Etappe 14 is geen interessante rit met 1 berg op het parcours. Uiteindelijk wordt het een sprint. Thijssen is de rapste van allemaal!

Etappe 15

Vandaag staat er een lastige rit naar Bergamo op het programma. Een kopgroep van 12 vertrekt, maar een gevaar zit er niet echt bij. Met nog 60 km te gaan bestaat die groep nog uit 5 renners. Op de laatste lange klim breekt de kopgroep nog eens. Zo rijden Poels en Leknussend samen op kop. Poels weet uiteindelijk te winnen.

Daarachter rijden Almeida, Hindley en ik nog weg op een klein heuveltje. Almeida wordt uiteindelijk 3e. Verder halen Merlier, Sarreau, Sinkeldam en Simon vandaag de tijdslimiet niet. Zo verliezen we als ploeg dus een renner.

Etappe 16

Na de tweede rustdag voel ik me eigenlijk nog relatief fris, wat ik eerlijk gezegd ook niet verwacht had. Ik kan natuurlijk niet geheel in de kaarten van mijn tegenstanders kijken, maar ik denk dat ik de trui wel eens kan vasthouden. Hindley hijgt nog altijd in mijn nek. Hij staat 35 seconden achter. 

In deze etappe staat er een zware rit op het programma. Aangezien etappe 17 een vlakke rit is, kan ik mijzelf hier misschien een vervroegd verjaardagscadeau geven.

Het duurt lang voordat er een kopgroep echt weg komt. Kruijswijk, Mollema, Martin en Storer vormen deze kleine kopgroep, maar de laatste 2 kunnen het tempo niet volhouden en zo rijden de Nederlanders met 100 km te gaan met zijn tweeën vooraan. 

Het wordt de hele dag gereden. Aan de voet de ene na laatste klim, Serrada, bestaat het peloton uit 58 renners. En zo wordt de kopgroep op 52 km van de meet al gegrepen. Op de top zijn er nog 23 renners over, waaronder Kjeld en ik. Milko en Nairo zijn al gelost.

Op de slotklim is het oorlog. Aanval na aanval volgt. Ik blijf mijn eigen tempo rijden. Keer op keer kom ik terug, maar Bernal heeft superbenen. Hij rijdt van mij, Ciccone en Hindley weg. Hij vliegt van ons weg en pakt 49 seconden terug in het klassement.

Ik kom net na Ciccone over de meet. Zo word ik 3e. Op die manier pak ik ongeveer een halve minuut op Hindley. Tegelijkertijd sluipt Bernal weer dichterbij.

image.thumb.png.f6458b6ba151d94f2260f83e50b064da.png

Etappe 17

Etappe 17 wordt een sprint. Niets voor ons dus. Phil Bauhaus weet te winnen. Voor de rest gebeurt er eigenlijk niets. Ondertussen heb ik alle tijd om mijn verjaardag te vieren. Eva is ook aanwezig. Een prettige verjaardag is het, aangezien ik nog altijd in de Maglia Rosa rijd. 

Etappe 18

We gaan weer klimmen. Een kopgroep van 7 zonder gevaar voor het klassement vertrekt. Schultz weet te winnen.

In de strijd om het klassement hebben Hindley en Bernal superbenen. Ik niet. Ik kan ze niet volgen. Zo verlies ik 40 seconden op Hindley en 21 seconden op Bernal. Ook kon Kjeld langer mee dan andere dagen. Maar dit is een pijnlijk verlies. Ik heb nog 24 tellen over. Verdorie. Ik had gehoopt juist wat uit te lopen. Dat is niet gelukt.

image.thumb.png.a0eac5f657ad41dee5cc03f1aa679ab7.png

Etappe 19

Nog 1 bergetappe in losse lijn. Hier moeten we de voorsprong op zijn minst behouden. En het liefst wat uitbreiden. Een gigantische kopgroep, bestaande uit 28 renners, vertrekt. Daar gaan we er niet achter aanrijden. Barguil weet uiteindelijk zo zijn bergtrui veilig te stellen. Hij weet ook nog eens de rit te winnen van medevluchter Maxim van Gils. 

Daarachter strijden we voor het klassement. Gaudu neemt al vroeg de benen, maar hij staat ver genoeg in het klassement. Ik moet kiezen. En ik kies om hem bewust niet te volgen. Ineos vertrouwt het niet en zet Thomas op kop.

Op de slotbeklimming kiest Bernal voor de aanval. Op eigen tempo rijd ik naar hem toe. De rest van alle klassementrenners moet passen. Gaudu halen we niet meer terug. Maar tijd pakken op Hindley doe ik wel. Zo sta ik nu 1'16 op hem voor. Bernal houd ik op 1'29. Gaudu sluipt tot 2'08. Nu moet ik het volhouden in de tijdrit. Verder komt teamgenoot Eskil helaas buiten tijd binnen.

image.thumb.png.e7a2c0d5f5d099e9bc497967e9635036.png

image.thumb.png.d17f50a060f4b794dd2b7d77b805366c.png

Etappe 20

Deze dag is een belangrijke. De tijdrit die de Giro gaat beslissen. Eva is er uiteraard vandaag weer bij. 

Ik begin goed aan mijn tijdrit. Misschien iets te goed. Ik vlieg voorbij Hindley en vervolgens ook Bernal. Op de klim rijd ik lekker, tot aan de laatste kilometer. Ik val een beetje stil, maar Hindley en Bernal halen mij niet meer in. Alleen de ritzege ontglipt me zo wel. Thomas wint de rit met 36 seconden voorsprong. De eindwinst is echter wel voor mij! Wat een dag! 

Eva omhelst me na de finish. Ik win gewoon de Giro. Wauw. In mijn eerste poging win ik gewoon de Giro, als ik morgen op mijn fiets blijf zitten! Ongelofelijk! 

image.thumb.png.bdef38bce74bc8d1affd0bbd3c2c174a.png

Etappe 21

Een glimlach heb ik op mijn gezicht. De eindwinst is zo goed als binnen. Alleen op de fiets blijven zitten, want tijd verliezen ga ik Rome niet doen.

Een kopgroep van 6 vertrekt. 5 daarvan blijven het peleton voor. Aranburu wint zo de laatste rit in deze Giro! 

Het belangrijkste is echter mijn eindwinst! Naar de finish krijg ik de omhelzing van Eva, maar ook de naar Rome afgereisde Adam en mijn ouders. Ook de ploeggenoten, Kjeld, Milko, Sebastian, Simone en Nairo omhelzen mij. Wat een Giro! En zo rijd ik een record uit 1940 uit de boeken! Ik ben de jongste winnaar van de Giro! Wauw! 

image.thumb.png.717fad5fbc783fd56f9a374116564c3e.png

image.thumb.png.77895f1813a79095ebab1ec268b773fd.png

image.thumb.png.e96d5f5aa404487c105be8cdcd387382.png

Andere resultaten ING White in mei

Naast mijn Giro-winst was er nog een andere overwinning in mei. Jan-Anton wist de Van Merkesteijn Fences Classic te winnen! Verder kwamen Stefano en Arber in Veenendaal-Veenendaal respectievelijk tot de 2e en 7e plaats. Ook werd Stefano nog 7e in de tweede etappe van de Ronde van Noorwegen

Bij de beloften wist Enrico een 9e plek te halen in de Ronde van Overijssel. Ook werd hij 6e in de Strade Bianche di Romagna. Thierry behaalde verder een 3e plaats in de Gran Premio Industrie del Marmo.

ING White aan het begin van juni

In juni rijd ik alleen de Nederlandse kampioenschappen. Zo kan ik de koers dus goed volgen vanaf mijn bank. 

Voor de beloften was er een ritoverwinning voor Leandro. Hij was in Turijn de snelste in een tijdrit. Thierry wist in de 3e etappe knap 4e te worden. In een etappe 5 liet Leandro zich nog eens zien met een 2e plaats. Op de laatste dag wist Thierry nog 10e te worden. 

In het algemeen klassement werden Leandro en Thierry respectievelijk 5e en 8e. Daarmee maakte ze het veel oudere renners het dus heel moeilijk. Verder wist Enrico 9e te worden in de Tour du Pays de Montbéliard. 

image.thumb.png.2b2fb128efaea250d904405d234c2a5d.png

Ook de profs zaten niet stil. In de Dauphine lieten Kjeld en Adam zich goed zien. Kjeld kwam tot een 4e plaats in het algemeen klassement met 1 2e plaats, 2 7e plaatsen en 1 9e plaats. Adam wist 1 8e plaats te behalen. 

Tussendoor domineerde de ploeg de Duracell Dwars door het Hageland. Jan Anton reed daar solo naar de finish. Arber werd daarachter nog mooi 3e. 

In Zwitserland toonde de ploeg zich ook goed. Milko won de openingstijdrit. Hij wist verder nog een 5e plaats in het algemeen klassement te halen. In de slottijdrit werd hij namelijk 5e. Dit leverde hem het jongerenklassement op. 

Ook Stefano liet zich zien. Met 1 6e plaats, winst in het bergklassement en 10e plaats in het algemeen klassement. Verder zorgde Jan Anton voor een 3e plaats in etappe 3.

NK tijdrijden

Ik verwacht weinig vandaag. De vorm is namelijk niet echt goed, maar goed misschien heb ik wel een goede dagvorm. Net als mijn vriendin, die al knap 3e werd. Die dagvorm heb ik echter niet. Ik word 8e, op 59 seconden van Mathieu van der Poel. Zonde, maar dit viel te verwachten natuurlijk.

NK op de weg

Het Nederlands kampioenschap op de weg. Met Kjeld, Jan Anton en ik hebben we 3 renners die kans maken op de zege. Maik, Eskil en Ivar zijn dan vandaag ook logischerwijs de knechten. De vrouwenploeg deed het al goed met een mooie 3e plek voor Eva.

Maar wij willen niet op kop rijden vandaag en dus glip ik gewoon tactisch mee in de vlucht van de dag. Deze bestaat verder uit Mouris, Artz, Daemen, Reinderink, Tolhoek, Hoppezak en Lars van der Haar. We krijgen een maximale voorsprong van een minuut of 7. Maar als we ongeveer halfweg koers zijn, voel ik me nog steeds fris. 

Met nog 62 km op de teller draaien we in de kopgroep nog altijd goed rond. Het peloton komt amper dichterbij. Sterker nog: we lopen weer wat uit. Met nog 30 km te gaan is het gat nog altijd boven de 3 minuten. Dit kan gaan lukken. Ik hoor in mijn oortje dat vanuit het peloton nu ook aanvallen volgen. De chaos is begonnen. 

In de kopgroep moet Hoppezak op 25 km van de meet als eerste passen. Op 18 km zijn we nog met 4 voorop en hebben we nog altijd 3 minuten. Dit gaat de goede kant op. Vooraan beginnen we dan met aanvallen. 

Reinderink, Tolhoek en Artz vertrekken om buurten, maar op 10 km van de meet poef ik zelf weg. Het gat loopt al snel op. Ik weet genoeg: ik ga Nederlands kampioen worden vanuit de vroege vlucht! Wat een zege! Achter mij bereiken ook Tolhoek, Reinderink en Artz de meet voor het peloton. Daar wint Jakobsen nog de sprint om de 5e plaats.

image.thumb.png.307680ef08e9a66780e308904c162087.png

ING White en nationale kampioenschappen

In België reed Stefano naar een 8e plaats op de tijdrit. Thierry deed het als 16-jarige ook goed in de tijdrit. Hij werd 8e in Eritrea. 

In Spanje deed Xabi dat wat beter. Hij werd 4e. Stefan ging nog een stapje verder. Hij won de bronzen medaille in Oostenrijk.

Op de weg deed alleen Marco in Italië mee voor de zege, maar hij kwam net tekort. Zana was net wat sterker. En zo werd Marco dus 2e op het Italiaans kampioenschap. 

Ook haalde na de kampioenschappen Jan Anton nog een 4e plaats in Circuit Franco-Belge.

Terugblik mei en juni

Wat een succes hebben we als ploeg gehaald in de afgelopen maanden. Zelf deed ik het natuurlijk goed met winst in de Giro en op het NK, maar de rest van de ploeg toonde zich ook goed!

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.fff0f8cb9980979c5020cf7b5ad4f89a.png

Hoofdstuk 12: Een bijna lege kalender

Mijn kalender is leeg tot San Sebastian. Dat betekent dat ik de Tour en de Tour voor vrouwen dus goed kan volgen. Voor de Tour staan Nairo, Jan Anton, Marco, Kjeld, Xabi, Stefan, Nicolas en Ivar op papier. Ik ben benieuwd wat ze kunnen doen.

Na 9 dagen fietsen heeft Pogacar al 2 ritten gewonnen en de gele trui te pakken. Wout van Aert heeft er al 3 te pakken. En ook Evenepoel, Bilbao, Vinnegaard en Pedersen zijn al van de nul af. Marco wist in etappe 5 10e te worden. Daardoor draait hij na 9 dagen nog altijd mee in het klassement. Hij staat 8e en een minuutje achter Ayuso. Zijn concurrent in de strijd om het wit.

Na de eerste rustdag toont ook Roglic zich met een overwinning in etappe 10. Ewan, Pogacar, Almeida, Vinnegaard, Roglic (nog eens) en Arensman doen dat daarna. In etappe 14, 15 en 16 steekt Kjeld zijn neus aan het venster. Hij wordt strijdend voor de bollen respectievelijk 12e, 7e en 12e. Ondertussen heeft Vinnegaard het geel overgenomen. De D heeft een kleine halve minuut voorsprong.

Na de rustdag toont Marco zich met een 13e plaats. Zo strijdt hij nog altijd mee om de 10e plaats in het klassement. In etappe 17 weet Vinnegaard te winnen. Zo deelt hij een tik uit aan Pogacar, met nog 1 bergetappe te gaan. In etappe 18 en 19 staat Ewan tweemaal aan het feest.

In de allesbeslissende etappe van de Tour pleegt UAE een coup. Pogacar weet namelijk de gele trui terug te nemen door etappe 20 te winnen. De zware etappe zorgt ervoor dat Marco 2 plaatsen opschuift en 8e wordt in de Tour. 19 minuten achter de winnaar.

In de laatste etappe van de Tour weet Zingle solo te winnen door zijn medevluchter  Mohoric eraf te rijden. Beide renners waren tijdens de feestlijkheden weggereden. Dat wordt ze overigens niet in dank afgenomen. Alleen voor dat het peloton het doorhad, reden de renners al een minuutje of 20 voorop.

Jumbo deed daarna nog een uiterste poging om het geel te pakken, maar daardoor verliest de ploeg alleen nog meer tijd. De 15 seconden achterstand van Vinnegaard verandert in gat van 37 seconden. Het was een prachtige Tour waar aanvallers helaas weinig kans krijgen. Een schaakspel tussen UAE en Jumbo, dat UAE wist te winnen!

De bergtrui gaat naar Zana, die Roglic en Kjeld voor blijft. Het groen is voor Van Aert en het wit voor Ayuso, waar Marco 3e werd.

171780451_Schermopname(5385).thumb.png.7b2bb61ea33ef43bce3ae0ba72f86b27.png

De beloften zaten echter niet stil. Leandro werd 2e en 3e op het NK op de weg en tijdrijden. Zijn ploegmaten toonden zich goed in de Giro Ciclisto della Valle d'Aosta - Mont Blanc. Enrico en Thierry werden beide een keer 5e en 6e. Thierry wist eveneens knap 5e te worden in het algemeen klassement. Tussen veel oudere renners. Dat is gewoon knap te noemen.

De vrouwentour is ook voor de Olympische Spelen gereden. Daar wordt het een Nederlands duel tussen Vollering en Eva. Helaas weet Vollering aan het langste eind te trekken, maar Eva heeft zich goed getoond met 1 ritzege en een 2e plaats in het algemeen klassement.

San Sebastian

Daar sta ik dan. Aan de start van een mooie Spaanse klassieker. Sebatian (Pinilla), Alejandro, Dayer, Kjeld, Marco en Milko zijn mijn ploeggenoten. We hebben dus een ploeg die het hier goed kan doen.

Ik weet al snel dat vandaag niet voor mij gaat zijn (slechte benen). Wel weet ik dat ik de finale nog wat voor Kjeld zou kunnen betekenen. Een kopgroep van 6 is weggereden. Ze krijgen wat ruimte, maar heel kansrijk zijn ze niet.

Als team zetten we Kjeld goed af aan de slotklim. Hij rijdt samen weg met McNulty en van Gils op de slotheuvel. Op het vlakke blijkt de Belg leeg. In de sprint is Kjeld altijd sneller dan de Amerikaan. En dus ook vandaag. Hij weet de sprint te winnen. Wat een overwinning voor Kjeld!

2066028685_Schermopname(5386).thumb.png.03d251a724c4b77a65df7116e357ea9c.png

Andere prestaties van ING White

In de Ronde van de Polen behalen Stefano, Adam en Jan Anton nog enkele top 10 plekken, waarvan een 3e plaats van Adam overduidelijk het beste resultaat is. De beloftenploeg reed geen koersen in deze periode.

WK op de weg

Mijn eerste WK staat vandaag op het programma. Het geweldige voorbeeld van Eva doet volgen. Ze wist iedereen te verbazen met een vroege aanval. Op 100 km van de meet ging ze solo op jacht naar de kopgroep. Deze groep van 5 blaasde ze vervolgens voorbij. Daarachter zat landgenote Vollering in de zetel, maar het gat naar Eva werd nooit meer dichtgereden. Ze won goud. Vollering zou daarachter nog 2e worden, voor de leeggereden Kopecky.

We starten bij de mannen met Poels, Mollema, Van Poppel, Schelling, Kelderman, van den Berg en van Baarle. Verrassend genoeg zijn Kjeld, Jan Anton en Van der Poel er niet bij. Nairo is wel een ploegmaat die hier start.

Ik krijg de opdracht om mee te zitten in de vlucht. Zeker ook, omdat ik niet kansrijk ben om dit te winnen vanuit een finale. We rijden met 6 man weg. Oliveira, Dunbar, Leknessund, Boivin en Svrceck. We krijgen maximaal 6 minuten, maar halverwege voel ik me nog steeds fris. Dat ik de stunt van het NK ga herhalen, verwacht ik overigens niet.

Op 60 km van de meet is het gat nog maar 2 minuten en zijn we met 5 over. Ik moet hopen op aanvalslust van achter. Die komt er. Wel een beetje te laat. Medevluchter Svrceck is dan al zijn wanhoopspoging begonnen. Maar eigenlijk voel ik mij in de finale nog wel redelijk oké. Misschien kan ik nog nuttig zijn. Ik kom in in elk geval in een grote groep terecht. In de finale is de koek helaas wel op. Ik word 29e, als tweede Nederlander. Achter Van Poppel, die wordt 20e.

Van Aert wint voor Asgreen en Pogacar. Renners waar ik in de sprint ook nooit had gewonnen. Gegokt en verloren. Dat is ook wielrennen.

367905024_Schermopname(5388).thumb.png.bed982b2dc48adb1a9247e0394c89a36.png

WK tijdrijden

Ik verwacht hier weinig van, eerlijk gezegd. Maar goed, wie niet waagt, wie niet wint. De benen zijn echter slechts oké. Meer dan een 26e plaats zit er dan ook niet in. Ganna is de allersnelste over deze lange tijdrit.

Contractverlenging

Wel kan ik op 15 augustus aankondigen dat ik mijn contract verlengd heb bij ING White Cycling. Mooi nieuws!

Renewi Tour

Etappe 1

Koersen in Vlaanderen doe ik samen met Simon, Julien, Janse, Senne, Nicolas en Jan-Anton. In deze vlakke rit valt er voor mij weinig te halen, maar toch moet ik opletten. Tijd verliezen doe ik niet. Jan Anton sprint overigens nog goed mee. Hij wordt 3e.

Etappe 2

Een tijdrit van 10 kilometer staat op het programma. Beetje kort. Een parcours voor Van Aert dus. Ik heb geen goede benen en dus wordt het schade beperken. Maar zelfs dat zit er niet in. Ik word 78e op meer dan een minuut van winnaar Küng. Frusterend.

Etappe 3

Dit is er weer eentje voor de sprinters. Jan Anton kan dus een mooi resultaat rijden. In de Gouden Kilometer zitten alle sprinters dus al mooi klaar. Ik sluip mee en demarreer er vandoor als de sprinters de benen stil houden na de laatste sprint. Een dappere poging die helaas niet oplevert. Jan Anton wordt nog wel
8e.

Etappe 4

Etappe 4 is hetzelfde als gisteren. Het is er wederom weer eentje voor de snelle mannen. Een kopgroep van 4 vertrekt, maar ze lijken vrij kansloos. Ik probeer hetzelfde trucje als gisteren door na de Gouden Kilometer doortrekken naar de finish. Ik kom iets verder dan gisteren, maar ik word in de laatste kilometer gegrepen. Jan Anton werd helaas slechts 11e.

Etappe 5

Toe maar, nog maar eens tijdrit. Weer een snotding van 8 kilometer. Weer ideaal voor Wout dus. Nu loopt het terrein wel wat heuvrlop, maar benen zijn nog steeds niet super. Ik word 25e op 39 seconden van winnaar Evenepoel.

Etappe 6

Nee, deze koers ga ik niet meer winnen. Ik heb gewoon de benen niet. Toch willen we vandaag wat proberen. We hebben Jan Anton die uitermate geschikt is voor dit terrein. Buiten dat is dit parcours voor mij niet zwaar genoeg.

Tenminste dat dacht ik, maar in alle chaos trek ik maar eens ten aanval. Ik krijg Pidcock en Covi mee. Renners die ik niet de sprint niet klop, maar kopman Jan Anton heeft zich totaal verkeerd gepositioneerd en is al gelost. Dus ga ik maar met deze renners naar de meet. Pidcock, Covi en ik (3e) blijven het peloton ruim voor, maar de extra seconden krijgen we vreemd genoeg niet. Zonde.

Etappe 7

Vandaag rijden we rondom Geraadsbergen. Terrein waar ik bekend mee ben. Met Jan Anton hebben we normaal gesproken iemand die kan winnen. Hij voelt zich echt zeer slecht. Ik heb in de Ronde van Vlaanderen al laten zien wat ik op soortgelijk terrein kan. Dus ik ga zeker proberen te winnen vandaag.

Een kopgroep van 12, met Julien, vertrekt al vroeg in de rit. Jumbo geeft deze vlucht echter weinig ruimte.

Het peloton breekt op de eerste keer muur al, waardoor ik de enige van de ploeg ben in deze groep. Allesbehalve ideaal. Een deel komt gelukkig nog terug. Naast het peloton gaat ook de kopgroep in brokken en stukken. Julien overleeft uiteindelijk als langst, maar niet lang genoeg.

Na mijn eerste demarrage op de Muur (24 kilometer van de meet) komt van der Poel en vervolgens een ander clubje bij mij aansluiten. Uit dat groepje demarreert Ciccone. Teuns en ik springen mee. Dat blijkt het juiste groepje. Daarachter wordt niet meer gereden. Teuns en Ciccone kunnen mij op de laatste Muur enkel volgen. Zo win ik de rit! Volkomen verdiend! Toch nog wat gehaald uit deze koers!

De aanval blijkt net niet genoeg voor een sprong naar de eindoverwinning. Daarvoor kom ik slechts 14 tellen tekort. Wel levert het mij de 3e plaats op in het algemeen klassement. Dat stelt mij toch tevreden. Een mooie ritoverwinning met een derde plaats in het algemeen klassement en de overwinning in het jongerenklassement.

1976570155_Schermopname(5389).thumb.png.1bf70cded81ab03fc7c249dc77f50337.png
449937775_Schermopname(5390).thumb.png.d4dc1cd07b7da3ae0d4b4cfdf1286418.png

ING White in augustus

Was mijn overwinning het enige succes? Zeker niet! Adam wist eenmaal te winnen in Duitsland. Verder scoorde hij 2 podiumplaatsen. Daardoor nam Adam ook de puntentrui mee naar huis. Nairo en Stefano wisten beide 1 keer in de top 10 finishen. Verder behaalde Arber 2 nationale truien in Albanië. En zo tikt onze zegeteller mooi aan!

De beloftenploeg deed het ook goed in de GP Capodarco. Leandro werd daar 2e, Enrico 8e en Mees 9e. Goede resultaten dus!

@chrisje1993 @Svenpunt @Bogatyr @Copywriter @FlyD @Blom @007mark @ElMarcos @DemoN @neva @Elano @Djurovski @bas huijsmans

Link naar opmerking
Deel via andere websites