Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Ballon d'Or

Socrates

Aanbevolen berichten

Messi is de beste inderdaad, dat vind ik ook.

Maar misschien omdat deze prijs een momentopname hoort te zijn, van het afgelopen jaar. En niet puur omdat één iemand al decennia lang de beste voetballer is?

Maar ik snap het ook wel weer. Messi werd toch topscorer in La Liga en won de Copa América, toch ook geen misselijke prestaties in een ontzettend slecht Barcelona.

Het had ze gesierd dat ze Lewandowski met terugwerkende kracht de bal over 2020 hadden gegeven en Messi nu voor 2021.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft ook wel apart dat iemand met 38 goals, 14 assists en 2 hoofdprijzen dan in de ogen van velen een 'minder seizoen' gedraaid heeft. Messi is en blijft de beste voetballer van de afgelopen 10 jaar en misschien wel aller tijden zowel qua talent als statistieken. Ook dit jaar is het terecht, al vind ik dat Lewandowski ook een uitzonderlijke prestatie heeft geleverd met zijn doelpuntenmoyenne voor Bayern.

In 29 duels 41 goals maken is natuurlijk ziek, zelfs al speel je bij een ploeg als Bayern. Gezien het feit dat hem vorig jaar de prijs ontnomen werd had ik het hem wel gegund. Het is ook niet dat hij in 2021 minder gepresteerd heeft dan in 2020.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De beste EHBO'er van het jaar, dus.

Ik vind het wel bijzonder. Het gaat om de beste voetballer van het jaar. Lewandowski is waarschijnlijk de beste afmaker (in een goed team). En verder? Wat kan Lewandowski nog meer beter?

Messi is in elk geval beter als het gaat om:

- dribbelen

- korte passes

- lange passes

- visie / voetbalintelligentie

- schoten buiten de zestien

- dode spelmomenten (vrije trappen en corners nemen)

Tja. Dan is het voor mij niet zo ingewikkeld. Dan vind ik het juist 'belachelijk' dat mensen serieus vinden dat Lewandowski een prijs hoort te krijgen voor de beste voetballer van het jaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Socrates:

Ik vind het wel bijzonder. Het gaat om de beste voetballer van het jaar. Lewandowski is waarschijnlijk de beste afmaker (in een goed team). En verder? Wat kan Lewandowski nog meer beter?

Messi is in elk geval beter als het gaat om:

- dribbelen

- korte passes

- lange passes

- visie / voetbalintelligentie

- schoten buiten de zestien

- dode spelmomenten (vrije trappen en corners nemen)

Tja. Dan is het voor mij niet zo ingewikkeld. Dan vind ik het juist 'belachelijk' dat mensen serieus vinden dat Lewandowski een prijs hoort te krijgen voor de beste voetballer van het jaar. 

Je hebt gelijk hoor dat Messi overall de beste voetballer op deze planeet is en er niemand qua talent ook maar in de buurt kan komen. MAAR de gouden bal zou in feite om 'individuele' prestaties moeten gaan en niet zozeer om ruw talent.

Citaat

the Ballon d'Or award honours the male player deemed to have performed the best over the previous year

In feite zou het ook niet eens zo gek zijn geweest om Jorginho de bal te geven. Heeft bij zowel Chelsea als Italië een cruciale rol gespeeld bij het winnen van 2 grote hoofdprijzen en heeft een uitzonderlijke prestatie geleverd. Is hij qua talent de beste voetballer? Nee, zeker niet. Maar hij heeft wel een unieke prestatie geleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Socrates:

Wat kan Lewandowski nog meer beter?

Koppen. Aanvallend positie kiezen. Als aanspeelpunt en kapstok fungeren. Coaching van medespelers. Overigens is dit geen kwestie van dat ik het niet eens met de strekking van je verhaal, maar een antwoord op je vraag. 

Verder is het gewoon een manke vergelijking om een spits te vergelijken met een zwervende creatieve spelmaker. Messi is overigens een betere voetballer dan Lewa, maar bij dit soort subjectieve toestanden valt er toch geen eerlijke vergelijking te maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Socrates:

Niet enkel bij de UEFA/FIFA dus waar er geen greintje menselijkheiid zit...

Het gaat niet om de beste voetballer gewoon, het gaat om prestaties van het afgelopen jaar. Dan vind ik dat een leven redden + leiderschap tonen daar wel bij mag zitten, om even out of the box te denken. (enja, dokters etc redden ook levens maar waren nu niet genomineerd, dat is een andere discussie)

En om het terug over de kern te hebben, Lewandowski's prestaties waren afgelopen jaar indrukwekkender dan die van Messi. Als de coppa er niet was geweest (wat sowieso altijd een 50/50 is tussen brazilie en argentinie), had hij ook gewonnen

Zoals BILD schreef: er is gestemd voor de herrinering van Messi. Ja,,waarom geef je hem danniet aan Pele of maradonna....

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Lazy:

MAAR de gouden bal zou in feite om 'individuele' prestaties moeten gaan en niet zozeer om ruw talent.

Maar ook dan. Messi heeft dan imo veel meer laten zien in een matig elftal, dan Lewandowski in een prima elftal. Messi heeft werkelijk het spel gedomineerd, Lewandowski heeft vooral afgemaakt. Ik ben er ook vrij zeker van dat als ze bijvoorbeeld samen in één team hadden gespeeld, dit helemaal geen discussie was geweest. 

19 minuten geleden zei Lazy:

In feite zou het ook niet eens zo gek zijn geweest om Jorginho de bal te geven. Heeft bij zowel Chelsea als Italië een cruciale rol gespeeld bij het winnen van 2 grote hoofdprijzen en heeft een uitzonderlijke prestatie geleverd. Is hij qua talent de beste voetballer? Nee, zeker niet. Maar hij heeft wel een unieke prestatie geleverd.

Maar dan ga je dus puur aan scorebordjournalistiek doen. Jorginho was een constante factor bij beide ploegen, maar niet eens de beste middenvelder. Bij Chelsea was Kanté in de beslissende CL-wedstrijden echt onwijs goed en bij Italië op het EK was er ook altijd wel net iemand beter. Denk aan Locatelli of Barella. Als Jorginho dit seizoen hetzelfde niveau haalt, maar Chelsea grijpt naast de prijzen en we zien Italië geen internationale prijs halen, dan haalt 'ie waarschijnlijk de laatste 30 niet eens. En terecht wat mij betreft. Zo'n jaarlijkse prijzenpakker is wmb gewoon puur scorebordjournalistiek.

21 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Koppen.

Klopt, maar vind ik nou niet heel belangrijk in een voetbaltechnische discussie. Vooral een positiegerichte eigenschap. Messi hoeft niet goed te kunnen koppen. Heeft overigens zijn lengte ook niet mee. Lewandowski kan weer minder goed in balans blijven, tja.

25 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Aanvallend positie kiezen.

Zou ik onder afmaken scharen, is ook wel heel specifiek en positiegericht en ben ik ook nog niet eens zo 100% zeker van. Messi is daar ook heel slim in. Niet te vergeten dat Messi altijd los moet komen uit dubbele dekking en maar een klein lichaampje heeft die hij erin kan zetten. Messi kan in de zestien ook ontzettend slim en goed positie kiezen. Vraag dat maar eens aan Dani Alves en Jordi Alba. En dan moet het ook altijd hard over de grond. 

29 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Als aanspeelpunt en kapstok fungeren.

Tja. Als valse spits en offensieve spelmaker fungeren. Andere posities, andere rollen.

31 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Coaching van medespelers.

Inspiratie van medespelers + het niveau van een training bepalen. Ook zoiets.

Denk gewoon dat we het er wel over eens zijn dat Messi voetbaltechnisch met afstand de betere van de twee is. Als je ze bij wijze van spreken 1 vs. 1 laat spelen heeft Lewandowski geen schijn van kans.

Spelers vergelijken is altijd ingewikkeld, natuurlijk. Maar als je zoals Messi op technisch gebied nog steeds zó uitzonderlijk bent, tja, dan slaat het imo nergens op om hem te geven aan sterke verdedigers, constante middenvelders of veelscorende afmakers. Misschien saai, maar dat is dan maar zo.

8 minuten geleden zei AntiChrist7:

Het gaat niet om de beste voetballer gewoon, het gaat om prestaties van het afgelopen jaar. Dan vind ik dat een leven redden daar wel bij mag zitten, om even out of the box te denken.

Het is een voetbalprijs. Hij mag van mij best iets maatschappelijks winnen of iets met fair play of whatever. Maar niet de prijs voor de beste voetbalperformance. Zelfs zijn defensieve partner Tomori was nog beter.

10 minuten geleden zei AntiChrist7:

Als de coppa er niet was geweest (wat sowieso altijd een 50/50 is tussen brazilie en argentinie), had hij ook gewonnen

Je hebt even gemist dat hij anders dan kansen afmaken in een prima team (Lewa) in een zwak team zonder spelvisie volledig de kar heeft getrokken en weer eens op allerlei technische vlakken uitblonk? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Socrates:

Denk gewoon dat we het er wel over eens zijn dat Messi voetbaltechnisch met afstand de betere van de twee is. Als je ze bij wijze van spreken 1 vs. 1 laat spelen heeft Lewandowski geen schijn van kans.

Ben ik met je eens, maar er zijn voor mijn gevoel dus wel elementen waar Lewandowski beter in is, al dan niet omdat zijn positie of fysiek in zijn voordeel werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik snap niet wat je probeert te bewijzen. Brazlie en/of argentinie staan altijd in de finale (als ze elkaar ervoor niet uitgeschakeld hebben), met uitzondering van  2011 en 2001 (wat een millenium geleden is in voetbaltermen). Argentinie kan geen penalties nemen, dat weten we al jaren.

Ik denk trouwens wel dat we het overeens zijn dat beide spelers aanvallende spelers zijn. Dat lewandowski wel beste aanvaller is voor Messi, maar Messi wel beste voetballer, is eigenlijk gewoon al een logische contradictie

bewerkt door AntiChrist7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Socrates:

Maar ook dan. Messi heeft dan imo veel meer laten zien in een matig elftal, dan Lewandowski in een prima elftal. Messi heeft werkelijk het spel gedomineerd, Lewandowski heeft vooral afgemaakt. Ik ben er ook vrij zeker van dat als ze bijvoorbeeld samen in één team hadden gespeeld, dit helemaal geen discussie was geweest. 

Daarom is het ook een kwestie van smaak bij degenen die kiezen (zoals je aangeeft: IMO). Je kunt dit namelijk nooit 1 op 1 naast elkaar leggen (zoals Nom ook aangeeft) en dan komt het op een kwestie van smaak.

11 minuten geleden zei Socrates:

Maar dan ga je dus puur aan scorebordjournalistiek doen. Jorginho was een constante factor bij beide ploegen, maar niet eens de beste middenvelder. Bij Chelsea was Kanté in de beslissende CL-wedstrijden echt onwijs goed en bij Italië op het EK was er ook altijd wel net iemand beter. Denk aan Locatelli of Barella. Als Jorginho dit seizoen hetzelfde niveau haalt, maar Chelsea grijpt naast de prijzen en we zien Italië geen internationale prijs halen, dan haalt 'ie waarschijnlijk de laatste 30 niet eens. En terecht wat mij betreft. Zo'n jaarlijkse prijzenpakker is wmb gewoon puur scorebordjournalistiek.

In principe zou deze prijs ook scorebord journalistiek moeten zijn als je kijkt naar de strekking van het verhaal waarom de Ballon d'Or wordt uitgereikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei AntiChrist7:

ik snap niet wat je probeert te bewijzen. Brazlie en/of argentinie staan altijd in de finale (als ze elkaar ervoor niet uitgeschakeld hebben), met uitzondering van  2011 en 2001 (wat een millenium geleden is in voetbaltermen). Argentinie kan geen penalties nemen, dat weten we al jaren.

Okay, dus je past het nu al aan naar “50/50 tussen Brazilië en Argentinië behalve in 2011 of als het penalty’s zijn”. 

Zegt al wel genoeg denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei PJHoutman:

Okay, dus je past het nu al aan naar “50/50 tussen Brazilië en Argentinië behalve in 2011 of als het penalty’s zijn”. 

Zegt al wel genoeg denk ik. 

want penalties zijn geen 50/50 vaak? :)

Ik bedoel maar dat het een toernooi is dat wordt gedomineerd door 2 landen, wat volledig anders is dan een EK (waarop Jorginho uitblonk) of een WK (waar Merssi nooit iets heeft laten zien). Denk dat dat geen controversiele stelling is?

natuurlijk, als je alles letterlijk anaal gaat doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Socrates Italië won idd het EK klopt maar Barella was daar echt niet een van beste spelers. Ik vind eerder dat ie slecht en tegenvallend toernooi speelde. Vanaf KO fase en verder speelde Barella in mijn ogen steeds als een natte krant ondanks feit hij wel gewoon wereldklasse voetballer is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Kyrill:

https://www.whoscored.com/Players/11119/Show/Lionel-Messi

Indrukwekkend maar niet heus 14 goals en 3 assists in 33 duels in alle competities😂😂😂🤣🤣

Vind je dan dat degene met de meeste goals of assists de prijs moet krijgen? Oprechte vraag :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Nom de Guerre:

Vind je dan dat degene met de meeste goals of assists de prijs moet krijgen? Oprechte vraag :) 

Laat ik zo zeggen. Op Modric na was fucking Fabio Cannavaro de laatste verdediger die de prijs won... En op Messi en Ronaldo na wint bijna niemand anders de prijs... Dus als niet op basis van goals en assists is waarom winnen Messi en Ronaldo de prijs dan wel de hele tijd zeg maar? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Socrates said:

Barella en Locatelli zijn middenvelders die je kan vervangen. Jorginho is een speler die je moeilijk kan vervangen, er zijn maar weinig spelers die die rol goed kunnen invullen. Kanté kon naar voren gaan en zo spelen OMDAT Jorginho achter hem staat. De dingen waar hij heel goed in is zie je niet in een wedstrijd als je er niet op let. Hij is een soort van dirigent, hij is altijd bezig met het scannen en bijsturen van de rest van de spelers. Het is niet spectaculair maar wel belangrijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei AntiChrist7:

want penalties zijn geen 50/50 vaak? :)

Ik bedoel maar dat het een toernooi is dat wordt gedomineerd door 2 landen, wat volledig anders is dan een EK (waarop Jorginho uitblonk) of een WK (waar Merssi nooit iets heeft laten zien). Denk dat dat geen controversiele stelling is?

natuurlijk, als je alles letterlijk anaal gaat doen...

Het is niet een toernooi dat wordt gedomineerd door twee landen want Argentinië had al sinds 1993 niet meer gewonnen. Overigens was Messi in 2014 speler van het WK en leidde hij zijn team naar de finale.  

Italië heeft sinds 1993 meer eindtoernooien gewonnen dan Argentinië, dus volgens jouw logica moeten we Jorginho’s prestaties dan ook niet meetellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites