Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

FMusic100 - 2018

Fabian.

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei Fabian.:

Morgen volgen de statistieken en nummers die uit de top 100 vallen. Maandag zullen we beginnen met het bekendmaken van de lijst.

Wel leuk trouwens dat de lijst geleidelijk aan wordt bekendgemaakt. Dat maakt het makkelijker voor mij om de nummers ook te luisteren! :) Een top 100 in één keer luisteren vind ik minder motiverend. En vandaag kan ik al beginnen met de nummers die uit de top 100 vallen (tenzij er een aardverschuiving heeft plaatsgevonden ? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

De Statistieken

Dat de lijst er behoorlijk anders uitziet dan twee jaar geleden, toen deze Top 100 voor het laatst werd samengesteld, zal niemand verbazen. Dat er echter ook veel nummers volledig uit zijn gevallen, of weer een opmars hebben gemaakt, zal echter in sommige gevallen best wel een verrassing bevatten.

Het aantal lijsten ten opzichte van twee jaar geleden (37) ligt een stukje lager, maar uiteindelijk eindigen we dit jaar op 26 ingestuurde lijstjes. Een mooi aantal om toch nog een kwalitatieve lijst op te stellen. 
Jullie stemden met z'n allen op 1759 nummers. Per uniek lijstje is dat een gemiddelde van 68 nummers.

Dat jullie muzieksmaak flink veranderd is, zien we terug in het aantal nummers waar níet op is gestemd dit jaar, terwijl deze twee jaar geleden nog in de lijst stonden. Maar liefst 1271 nummers vallen weg uit de lijst. De hoogst genoteerde vijf nummers daarvan stonden vorig jaar allemaal nog in de Top 100:

• 51 Bruce Springsteen Racing in the Street
  • 63 Smashing Pumpkins Disarm
  • 73 Rowwen Hèze Twieje Wurd
  • 75 Godspeed You! Black Emperor Moya
  • 85 The Beatles A Day in the Life

Daar tegenover staan natuurlijk de nieuwe binnenkomers. Dat zijn dit jaar 473 nummers. Dit betreft nummers die volledig nieuw in de lijst zijn, maar ook nummers die een terugkeer maken na een jaartje of meer afwezigheid. De hoogst genoteerde vijf nummers die weer terug zijn gekeerd zijn (Top 100 buiten beschouwing gelaten):

• 105 Earth, Wind & Fire Boogie Wonderland
  • 106 Muse Plug In Baby
  • 136 The Arcade Fire Ready to Start
  • 145 John Legend Ordinary People
  • 154 Arctic Monkeys Brainstorm

Dan nog de sterkste stijgers. Dit zijn nummers die zowel dit jaar als twee jaar geleden in de lijst staan, en dit jaar een flinke opmars hebben gemaakt. Één nummer uit deze top vijf heeft de Top 100 ook daadwerkelijk gehaald en wordt dus nog niet genoemd (tussen haakjes notering van 2016):

• 72 (1611) ??? ???
  • 132 (2143) Editors Munich
  • 141 (1877) Fleetwood Mac Dreams
  • 181 (2010) Foo Fighters Walk
  • 505 (2119) Wilco Spiders

Tenslotte nog de sterkste dalers. Welke nummer stonden zowel dit jaar als twee jaar geleden in de lijst maar maken dit jaar een flinke duikeling naar beneden?

• 1645 (97) Beck Loser
  • 1646 (324) Sarah McLachlan Winter Song
  • 1692 (564) Adele Someone Like You
  • 1693 (406) The National Conversation 16
  • 1727 (670) Rammstein Ohne Dich

Er zijn dit jaar in de totale lijst 2 nummers op dezelfde plaats blijven staan ten opzichte van twee jaar geleden. Wederom veel wijzigingen dus!

Later vandaag een volledige lijst met de nummers die niet meer in de top 100 te bespeuren zijn, maar dat in 2016 wel waren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Simonsav:

Dit was altijd de #1 van Gino, en zijn laatste lijst nam ik altijd standaard ook erbij, dus dit nummer stond er eigenlijk altijd in daardoor. Heb jij nu wss niet meer gedaan.

Ah dat wist ik inderdaad niet. Zal dit specifieke nummer dan nog even meenemen in de totale lijst aan het eind van alle bekendmakingen (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Laki:

Leuke statistieken, zijn er eigenlijk compleet nieuwe nummers (die twee jaar geleden niet in de lijst waren) in de top 100 gekomen of indien niet zo, wat is de hoogste nieuwkomer?

Ik denk dat je daarvoor gewoon tot de daadwerkelijke bekendmaking moet wachten ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

Tijd voor de laatste update voordat we morgen door gaan stomen met de Top 100. Welke nummers stonden twee jaar geleden in de Top 100 maar gaan we dit jaar niet meer terugzien. Een korte blik op twee jaar geleden zegt ons dat er toen 44 nummers niet meer terugkwamen in de toenmalige Top 100. Als we kijken naar dit jaar valt dat aantal een stukje hoger uit, we zien namelijk 53 nummers niet meer terug in de FMusic100 van dit jaar. De nummers die net, of helemaal buiten de boot vielen zijn:

2016 2018 Artiest Titel
7 368 Dire Straits Brothers in Arms
15 127 Metallica Nothing Else Matters
16 272 Bruce Springsteen The River
17 198 Metallica One
21 140 Deep Purple Child in Time
23 181 The National Bloodbuzz Ohio
29 103 The Doors The End
35 187 Joy Division Love will tear us apart
36 102 Metallica Fade to black
37 168 The Cure Pictures of you
38 110 Nirvana Smells Like Teen Spirit
41 169 David Bowie Heroes
42 130 Sufjan Stevens For the Widows in Paradise, For the Fatherless in Ypsilanti
47 182 Wilco Impossible Germany
49 573 U2 One
50 416 Eddie Vedder Society
51 * Bruce Springsteen Racing in the Street
53 1256 Oasis Champagne Supernova
54 680 Porcupine Tree Arriving Somewhere, But Not Here
55 1217 Godspeed You! Black Emperor East Hastings
56 460 Rolling Stones Sympathy For The Devil
57 293 Saybia Stranded
58 111 Sufjan Stevens Chicago
60 197 Damien Rice & Lisa Hannigan I remember
63 * Smashing Pumpkins Disarm
64 1406 Sigur Rós Viðrar Vel Til Loftárása
65 167 Amy Winehouse Back to black
66 136 The Killers Mr Brightside
67 1234 The Moody Blues Nights in white satin
68 756 The Arcade Fire Intervention
69 1373 Neutral Milk Hotel In The Aeroplane Over The Sea
70 188 Billy Joel Pianoman
71 1235 Radiohead Paranoid Android
72 1288 Dire Straits Romeo & Juliet
73 * Rowwen Hèze Twieje Wurd
74 152 Live Lightning Crashes
75 * Godspeed You! Black Emperor Moya
76 199 Editors Papillon
77 649 Lamb Gorecki
78 124 The Verve Bitter Sweet Symphony
80 223 Supertramp School
83 353 London Grammar Wasting My Young Years
84 104 Melanie Safka The Saddest Thing
85 * Beatles A Day In The Life
86 132 Dan Romer & Benh Zeitlin Once There Was A Hushpuppy
88 160 Elton John Tiny Dancer
91 561 Nirvana Heart shaped box
92 114 The National Mr. November
93 * David Bowie Station to station
94 849 Damien Rice 9 Crimes
96 429 The Smiths How Soon is Now?
97 1645 Beck Loser
98 129 Death Cab For Cutie Transatlanticism

*=Dit jaar geen notering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dit is dus wel een aardverschuiving. Bij The Doors - The End vind ik het wel jammer... want dat vind ik een erg mooi nummer dat ik eigenlijk pas echt beginnen luisteren afgelopen maand. Idem voor The Cure - Pictures of You. Heroes, Nothing Else Matters en Smells Like Teen Spirit vind ik ook mooie nummers.

En verder kan ik dus al beginnen luisteren, denk ik. ? Hopelijk komen er wel mooie nummers in de plaats.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij de nummer die volledig verdwenen zijn voel ik allemaal erg weinig dus kan me zeker niet ontevreden stellen. Een aantal nummers zonder pit, een nummer dat ik niet begrijp en sowieso ben ik geen al te grote Beatles fan.

De nieuwe binnenkomers lijst bevat een nummer dat me helemaal niets doet, integendeel, met boogie wonderland. Plug In Baby van Muse heb ik zelf in mijn lijst net als Ready to Start van Arcade Fire en beiden relatief hoog. Jammer dat ze de top 100 missen. John Legend heeft een fantastische stem, maar vind het persoonlijk vrij hoog staan. Ik veronderstel dat het Brianstorm van Arctic Monkeys is? Gewoon een heel leuk nummer, maar had er al drie van hen in mijn top 100.

Munich van Editors zal mede door mijn stem zo hoog stijgen, dus erg tevreden mee. Dreams vind ik een leuk nummer, maar niet meer dan dat. Foo Fighters, een fantastische band, maar had mijn keuze gemaakt om maximaal drie nummers per artiest te doen. Mede daardoor Walk sowieso er niet bij. Spiders van Wilco beluisterd en deed me weinig.

Dan de zware dalers en ondanks niet in mijn top 100 vind ik Loser van Beck wel erg jammer. Winter Song is naar mijn gevoel terecht, maar Adele dan wel weer wat gekker. Blijft toch gewon een geweldig nummer. Conversation 16 vind ik zeker niet één van de betere nummers van The National en Rammstein is me allemaal wat te :D.

bewerkt door TeamWesil
Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

100 (289) Nirvana Come as You Are

We trappen af met een nummer dat nog nooit de Top 100 wist te halen. Daarentegen moet dit nummer iedereen bekend voorkomen. De single van Nirvana stamt uit 1992 en verscheen op het studioalbum 'Nevermind'.

99 (39) Acda & De Munnik Het regent zonnestralen

Op plaats 99 vinden we een nummer van Nederlandse bodem. Het duo Thomas Acda en Paul de Munnik schreven en speelden van 1989 tot 2015 een aantal prachtige nummers. Met 'Het regent zonnestralen' brak het duo door in 1998. 3FM verkoos het nummer in 2015 tot 'Beste Nederlandse liedje ooit gemaakt'.

98 (*) Green Day Basket Case

De single Basket Case staat op het album Dookie van Green Day. Het is een stevig poppunk-nummer wat zich al een aantal jaar redelijk hoog weet te vestigen in de Radio 2 Top 2000. In de beginjaren van de FMusic100 heeft het nummer in de lijst gestaan, en zelfs één keer in de Top 100. Dit jaar keert het nummer weer terug.

97 (493) AC/DC Highway to Hell

We blijven even bij de stevige muziek. Op plaats 97 vinden we de Australische hardrockers van AC/DC. Het nummer stamt al uit 1979 maar lijkt zo goed als tijdloos. Nog dagelijks kun je deze rammer uit je speaker horen knallen, en het zal zo door de jaren heen vast wel een geluidsinstallatie hebben opgeblazen. 

96 (*) The War on Drugs Thinking of a Place

We blijven nog steeds in rock hangen, zij het indierock. The War on Drugs bestaat sinds 2005 en de frontman is Adam Granduciel. Voordat de volgende update van de lijst komt, hebben jullie even genoeg luisterplezier. Het nummer Thinking of a Place duurt maar liefst 11 minuten!

Uiteraard zijn de nummers ook beschikbaar in de FMUSIC100-playlist op Spotify!

https://open.spotify.com/playlist/7Mw61KVOvsgyBZxMxZGWUE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

95 (90) Coldplay Amsterdam

We schakelen over naar een wat rustiger, en ongetwijfeld onbekender nummer. Amsterdam van Coldplay is nu niet het eerste nummer wat in je opkomt als je denkt aan deze band, maar dat deze verborgen parel thuishoort in de lijst, staat voor veel stemmers vast. Dat leadzanger Chris Martin het nummer in onze hoofdstad schreef, zal jullie door de titel niets meer verbazen. Onderstaande video is van het concert in de ArenA uit 2016, waar Coldplay voor het eerst in vele jaren het nummer weer live speelde.

94 (136) Radiohead Creep

Van het rustige Amsterdam weer over op de alternatieve rock van Radiohead. Het betreft de eerste single die de band 'On A Friday', vlak nadat het zijn naam veranderde naar Radiohead, uitbracht. Bij de release was het nummer weinig succesvol, maar na opnieuw te zijn uitgebracht op het album 'Pablo Honey', begon het grote publiek ernaar te luisteren. 

93 (307) Editors No Sound But the Wind

Een nummer wat voor het eerst zijn opwachting maakt in de Top 100. Leadzanger Tom Smith schreef het nummer en de band speelde het voor het eerst op Glastonbury in 2008. Sindsdien werd het nummer nog meermaals aangepast, waarna het in 2010 als single werd uitgebracht en een grote hit werd. 

92 (1428) Gorillaz Clint Eastwood

Wederom een nummer dat voor het eerst zijn opwachting maakt in de Top 100. En wederom een nummer dat als debuutsingle van een band werd uitgebracht. Ware het niet dat de Gorillaz een virtuele band zijn met fictieve karakters 2-D, Noodle, Russel Hobbs en Murdoc Niccals als bandleden. Het nummer verwijst uiteraard naar de gelijknamige Amerikaanse acteur.

91 (43) Ramses Shaffy & Liesbeth List Laat Me/Vivre

Dan een nummer wat geen onbekende is voor de FMUSIC100. Bijna ieder jaar weet Laat Me wel de Top 100 te halen, ware het niet dat het dit jaar kantje boord was. Het nummer is een cover van het Franstalige nummer Ma dernière volonté (Vivre) van Serge Reggiani. De originele versie stamt uit 1978, maar de versie waar jullie op gestemd hebben is de versie uit 2005, met Ramses, Liesbeth List en Alderliefste.

Beluister op Spotify:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spoiler

Zoals beloofd, eerst de vijf die ik al kende:

Nirvana - Come As You Are: Kende ik al, en heb ik zelf ingestuurd (op 78). Ik moet nog meer naar Nirvana luisteren, want het is weer een tijdje geleden, maar dit is een pracht van een nummer, en voor mij de mooiste van Nirvana, al moet ik Nevermind dringend opnieuw luisteren, en tevens ook de andere albums eens luisteren.

AC/DC - Highway To Hell: Super bekend natuurlijk. Als Laki het al jaren kent, dan is het zeer bekend. Ik vind er echter niet veel speciaals aan, wellicht omdat je het snel beuhoort. Thunderstruck is het mooiste nummer van AC/DC. Ik moet wel in het algemeen wat meer naar AC/DC luisteren nog, want ik ken enkel hun hits. Hoort het thuis in een top 100? Ja, enkel als Thunderstruck er ook in staat. En als het niet ten koste gaat van The Doors - The End. Maar het nummer staat ook in de top 100 van Radio 2 top 1000 en daar behoort het toch wel tot de 50 beste nummers. Maar ik ben het eigenlijk echt gewoon beugehoord, net zoals je dat met zoveel popnummers hebt.

Radiohead - Creep: Het is een mooi nummer, maar ik had het niet echt hier verwacht, en het is toch wel een nummer dat Radiobead niet goed weergeeft, gezien het een enorm atypisch Radiohead nummer is eigenlijk. Het zou een beetje een belediging zijn tov Radiohead als dit het enige nummer is dat zijn opwachting hier maakt in deze lijst, en met dat Paranoid Android er uit valt, heb ik er een wat dubbel gevoel bij. Mijn favoriet nummer van Radiohead op dit moment is trouwens Subterranean Homesick Alien. Maar goed, soms heb je wel zo een nummer nodig om de lijst 'minder zwaar' te maken, zoals het volgende nummer wel is.

Editors - No Sound But The Wind: Ik ken enkel Papillon en No Sound But The Wind van deze groep, en moet ook deze groep eens beter luisteren. De stem ligt me ook niet helemaal, en is erg laag, misschien een beetje zoals Eddie Vedder. Voor mij is het ook een te traag nummer dat te veel leunt op tekst en betekenis. Nouja, op zich is het wel mooi, maar als tiener had ik er toendertijd niet echt veel aan, waar ik Papillon op die leeftijd wel mooi vond. Papillon is ook compleet anders dan No Sound But The Wind. Ik ben trouwens verbaasd dat dat nummer niet in de Radio 2 top 2000 staat. Volgens mij is het ook een nummer dat je beter waardeert wanneer je fan van de groep bent, omwille van de emotionele ondertoon en de emotie die in het lied wordt gebracht. Het nummer was trouwens een pak slechter in mijn herinnering dan het daadwerkelijk is, maar het is sowieso wel een voornemen om eens te luisteren naar de Editors (en Muse, Arctic Monkeys en Queens of Stone Age). Het is goed maar ik moet meer naar Editors luisteren voordat ik het (mogelijk) beter kan plaatsen.

Gorillaz - Clint Eastwood: Sinds een maand naar beginnen luisteren. Ik moet wel zeggen dat ik Clint Eastwood het meest catchy nummer vind van de nummers die ik geluisterd. Ik heb nog geen album beluisterd, maar dat ben ik wel van plan te doen, maar ik heb niet echt het idee dat ik de 'hype' achter deze band versta, of dat ik dit top 100 materiaal vind. Maar het is wel een pak beter dan Feel Good Inc... waarvan ik altijd maar opnieuw vergeet hoe het klinkt (en dat is een heel slecht teken). Clint Eastwood blijft me meer bij, en is dus wat meer catchier heb ik het idee.

Dan de liedjes die ik nog niet kende.

Acda en de Munnik - Zonnestralen: Ik ben niet echt aan Nederlandstalige muziek, en ik vind dat de taal zich ook niet echt leent voor goede muziek. Ik ga er kort over zijn. Ik vind het niet veel anders dan de commerciële pophits in de hitlijsten, en dus ook niet thuishoren in een toplijst. En dat het Nederlands zich niet echt leent voor goede muziek, wordt wel pijnlijk weer bevestigd.

Green Day - Basket Case: Ik kende Green Day al, met een vijftal tot tiental nummers, maar van dit nummer heb ik nog niet gehoord.  Misschien is het een nummer uit hun oudere tijd, waarbij ik wel wat meer heb opgevangen van de latere albums van Green Day (of het 2005 tot 2010 tijdperk met 21 Guns, American Idiot,, Holiday, Boulevard of Broken Dreams en dat soort nummers). Het is een lekker nummer, maar ik weet niet of het mij zal bijblijven, en ik maak er toch soms iets te veel de associatie met tienerrock mee.

Coldplay - Amsterdam: Ik kende Coldplay ook al, maar ook hier ben ik niet echt fan van. Op de hits na, nooit echt veel van geluisterd, en hun liedjes blijven me niet bij (op de pophits na). Ik vind Coldplay wel een vreemde band omdat het hits heeft zoals Viva La Vida, Paradise, A Sky Full of Stars enzovoort, maar dus ook nummers zoals dit of Fix You dat in de top 10 staat van de Radio 2 top 2000. Ik kan er kort over zijn, ofwel maken ze pulp ofwel te trage nummers die ik niet kan (en wil) begrijpen en niet bijblijven. Blijkbaar is Amsterdam wel nog een nummer van het vroege Coldplay tijdperk dat beter gewaardeerd wordt dan wat er nu gebeurd is met Coldplay. Het is geen lelijk nummer, maar het doet me gewoon weinig, en ik vind het niet in de top 100 thuishoren. Ik ga wel dat album met o.a. The Scientist en Clocks nog eens luisteren, want ik ken beschamend weinig over Coldplay (en bij die nummers ben ik totaal vergeten hoe het klinkt, idem voor Fix You).

Ramses Shaffy & Liesbeth List - Laat Me / Vivre: Ja, de titel klinkt echt chinees voor me. Maar ook dit is voor mij een nummer dat er het ene oor ingaat, en het andere oor alweer snel verlaat. En opnieuw kan ik nederlands echt niet aanhoren. Het is wel een pak beter dan dat andere nederlandstalig nummer in dat lijst, i'll give you that. Maar het is gewoon niet echt aan me besteedt. Was het in het Engels en Frans, had ik het misschien wel mooi gevonden.

The War On Drugs - Thinking of a Place: Hier keek ik een beetje tegen op door de lengte van het nummer, en de lengte van dat nummer geeft eigenlijk al aan dat het geen goed idee is om dat afzonderlijk te beluisteren, maar eerder in functie v/h album. Verder nog nooit naar The War On Drugs geluisterd, dus dit is een unicum. Ik heb ook totaal geen idee wat te verwachten, maar qua geluid zit het in de intro gelukkig wel goed. Wel... na het luisteren moet ik wel zeggen dat dit het mooiste nummer is van de nummers die ik nog niet kende. Kijk, dit zijn dus de ontdekkingen waarom je naar zo een lijst luistert, dus dank je voor dit in de lijst te stemmen. Ik zal eens de twee best gewaardeerde albums van The War On Drugs luisteren in de komende weken en maanden.

In volgorde

1. Nirvana - Come As You Are

2. The War On Drugs - Thinking of a Place (met potentieel om Nirvana voorbij te steken)

3. Radiohead - Creep

4. Gorillaz - Clint Eastwood

5. Editors - No Sound But The Wind

6. Green Day - Basket Case

7. Coldplay - Amsterdam

8. AC/DC - Highway To Hell (ben ik hard beugehoord)

9. Ramses Shaffy & Liesbeth List - Laat Me / Vivre

10. Acda en de Munnik - Zonnestralen

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardig lijstje tot op heden, maar hoop toch nog wel op meer zaken die ook in mijn top 300 stonden. 

@Laki The War on Drugs heeft 4 albums gemaakt. De laatste twee zijn opgepikt door het grote publiek, maar ik heb ze leren kennen (en waardeer ze ook nog steeds het meeste) voor het album dat ze voor hun grote doorbraak uitbrachten: Slave Ambient.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

raw0tc.jpg

90 (714) U2 With or Without You

With or Without You was de eerste nummer 1-hit voor de Ierse band U2 in Amerika. Naast dat het nummer het ook in de hitlijsten van Engeland en Nederland goed doet, wordt het ook veel gespeeld in films en series, zoals Friends. Het nummer stond op het alom bekende album 'The Joshua Tree' en volgens onderzoek wordt het veel gedraaid op begrafenissen.

89 (45) Rolling Stones Paint It Black

Een zekerheidje in de FMUSIC100. Paint It Black miste de Top 100 maar twee keer in de gehele historie. Dit jaar weliswaar niet heel hoog. Uitgebracht in 1966 is dit weer zo'n klassiek rocknummer wat ook al sinds jaar en dag in de top 100 staat van de Radio 2 Top 2000. Voorlopig dus een blijvertje, en een bevestiging dat sommige nummers tijdloos zijn.

88 (336) Black Sabbath Paranoid

Een nummer wat bijna ieder jaar stemmen kreeg maar nooit de Top 100 haalde. Tot dit jaar. Het heavy metal-nummer wordt door sommigen beschouwd als het beste heavy metal-nummer ooit gemaakt. Op 4 februari 2017 gaf de groep een slotconcert in Birmingham.

87 (222) The Strokes Last Nite

Weer zo'n nummer wat vaak stemmen krijgt maar nog niet bij de Top 100 wist aan te sluiten. Geschreven en gezongen door Julian Casablancas, de leadzanger van The Strokes, De band veroverde een gouden plaat in Engeland met dit nummer. In juli van dit jaar geeft de band een show in Bilbao, wat het startsein moet worden van een 'comeback tour'.

86 (311) Snow Patrol Open Your Eyes

We blijven in de categorie 'nummers die de Top 100 nog niet eerder haalden'. Open Your Eyes is er weer zo eentje. Het benadrukt maar weer dat het genre rock in z'n vele vormen vaak terugkomt in de lijst. Dit nummer wordt net als With or Without You vaak gedraaid in films of televisieprogramma's. Terwijl het nummer in 2007 is uitgebracht, staat het nu nog in de beste rocklijst van bijv. iTunes. 

Beluister op Spotify:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En we gaan verder.

Spoiler

U2 - With Or Without You: Een nummer dat ik al kende van een groep dat ik al kende, en waarvan ik het album van 1991 al eens beluisterd heb, maar Joshua Tree moet ik nog eens doen. Het geluid van de groep is mooi, maar verder doet de band eigenlijk doorgaans weinig met me.  Ik vind niet dat de nummers echt beklijven, maar misschien moet het kwartje nog wel vallen. I Still Haven't Found What I'm Looking For is mijn favoriet. Deze With or Without You volgt daar achter.

Black Sabbath - Paranoid: Uiteraard een pracht van een nummer, ken ik nog niet lang hoewel ik het volgens mij al eens gehoord heb en voor het eerst toen 9lives gehackt werd en volgens mij dit als bandje werd afgespeeld. Het is een kanshebber voor mijn top 100 volgend jaar, hoewel het niet precies mijn geluid is en/of mijn genre, maar het hangt er van af hoe snel het zal vervelen. Het is wel een mooi nummer, tijdloos en van groot belang voor de muziekwereld (omwille van de invloed die het erop had). Hoort zeker en vast thuis in een top 100.

Wat ik nog niet kende.

The Rolling Stones - Paint It, Black: Ja, natuurlijk wanneer ik het beluister herken ik het direct, en ik vind het zeer mooi. Ik herinner me nog dat ik dit als kind mooi vond wanneer het op de radio afspeelde maar had je mij dit liedje laten afspelen, en niet de band of het nummer gezegd had ik wellicht gezegd dat het van de jaren '90 of '00 kwam, maar toch niet de jaren '60. Klassieker dus die terecht in de top 100 lijsten hoort, altijd! Verder ken ik van The Rolling Stones volgens mij enkel dat liedje dat Trump op zijn victory speech heeft afgespeeld (You Can't Always Get What You Want), waarmee hij verwees naar Clinton die verloor.

The Strokes - Last Nite: Na die twee, arguably drie klassiekers, tijd voor iets dat ik totaal niet ken. Het komt niet bekend voor en ik ken de groep ook niet echt. Nummer klinkt wel lekker, maar ik heb er ook geen wow-gevoel bij. Misschien moet ik er meer naar luisteren, en sowieso was ik wel van plan om eens naar de rockbands te luisteren uit het voorbije decennium, want daar ken ik gewoon echt veel te weinig van. Het album van The Strokes uit 2001 gaat dus ook nog op mijn 'to hear' lijst.

Snow Patrol - Open Your Eyes: Snow Patrol kende ik al van een paar nummers, maar dit nummer kende ik nog niet, en nu ik het aan het luisteren ben komt het me ook niet echt bekend voor. Maar Snow Patrol is nog zo een voorbeeld van een 00's band dat ik eens meer deftig moet beluisteren. Het geluid van Snow Patrol vind ik altijd wel lekker klinken, en de stem is erg mooi. Zelfs als tiener stond in mijn voor 95% door elektronische of popnummers gedomineerde lijst toch één of twee nummers van Snow Patrol. Het klinkt niet slecht, maar net zoals bij de vorige beklijft het niet echt, en stel ik me toch wel de vraag of het thuishoort in een top 100. Maar het is wel goed. Zeer mooie finale, maar die komt misschien iets te laat. Wel verrast dat dit nummer niet in de top 2000 staat, of er zelfs nooit heeft ingestaan. Hetzelfde geldt voor dat nummer van The Strokes. Ik ga ook zeker het album nog eens beluisteren!

Goede update, beste tot nu toe.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Snow Patrol - Eyes Open is misschien wel mijn favoriete album ooit. (Nouja, top 3 na Ride the Ligtning en MOP). Ben daarna ook niet verder gegaan met Snow Patrol volgen, maar dat nummer is me altijd bijgebleven. De opbouw heeft voor mij iets magisch. En dan de openingsstrofe: "all this feels strange and untrue, and I won't  a minute without you." #feels

Maar staat ie nu enkel zo hoog omdat hij bij mij op 1 stond?

@Fabian.'t is begrafenissen. (#90)

bewerkt door MetalMichael
Link naar opmerking
Deel via andere websites