Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

AFC Ajax

Fabian.

Aanbevolen berichten

Op 12-2-2024 om 21:54 zei timpy00:

Nou wellicht niet goed genoeg aangegeven vanuit mij. Maar dacht ergens benoemd te hebben ik denk dat Sutalo daar plichtmatig uitzakt omdat het van hem verwacht wordt maar dat hij niet op de bal rekende.

Het lijkt er dus op wat jij ook aangeeft dat Ramaj er vanuit ging dat hij zich uit laat zakken om een afspeeloptie te worden.

De bijzondere lichaamshouding en het feit dat hij op die positie uitkomt op linkerbeen heeft dus vooral te maken in mijn optiek met Sutalo.

Maar daarbij blijft de bal naar Henderson ondanks al die dingen nog steeds een optie.

Waarschijnlijk speelt Sutalo hem zo matig naar Gooijer omdat hij onder druk gezet wordt, bal niet verwacht en Ramaj hem naar Gooijer coacht. En daardoor niet zelf kijkt en ziet. Iets wat niet per se positief is.

Maar ik vind nog steeds dat Sutako hem naar Henderson kan spelen. Omdat hij gewoon een korte pass heeft.

De bijzondere lichaamshouding komt inderdaad door Sutalo, door de beweging die hij in de seconden daarvoor maakte, de lange semi-sprint die hij aflegde om in die positie te komen (en daarmee het veld voor Ramaj te openen; Sutalo maakt daar vooral ruimte voor Ramaj).

Dat hij op die positie uitkomt op het linkerbeen heeft imo te maken met de bal van Ramaj. Sahraoui komt sneller naar Sutalo toe dan de bal van Ramaj. Hij speelt hem te kort in, vanaf links, terwijl Sutalo op dat moment min of meer naar rechtsachter loopt. Dan komt de bal uit op het linkerbeen. Zonder enige druk kun je die bal laten lopen en op je rechterbeen uit laten komen, maar de snelheid van Sahraoui verhindert dat. Je ziet gewoon dat Sutalo de pass moet corrigeren door op het moment dat die komt van de achterwaartse beweging om te schakelen naar een voorwaartse beweging. Dat gaat niet helemaal soepel, wat ook meespeelt bij die slechte bal.

En ik ben met je eens dat hij daar nog steeds Henderson aan kan spelen. Die bal hield echter ook een risico in, zoals je ziet op jou laatste foto. Er sprint namelijk ook al iemand voluit naar Henderson, terwijl Sutalo de pass nog moet geven. Henderson zou daar in de as dus ook meteen vol onder druk komen te staan. Sutalo speelt imo daar een minder risicovolle bal. Maar hij speelt hem slecht en door serieel slecht verdedigen daarna komt er een goal uit.

Wat ik in onderstaand beeld vooral mis is iemand die zich aan komt bieden in de ruimte tussen Henderson en Gooijer. Daar ligt namelijk de ruimte. En of dat dan Gooijer, Berghuis of Hlynsson moet zijn, is natuurlijk de vraag en afhankelijk van de spelsituatie/posities daarvoor. Maar het laat zien dat de ruimtes enorm groot zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 28,3k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

• Thierryvane

2358

• Chiemel

1891

• cimbomcu

1567

• Rogier.

1523

1 uur geleden zei Hwb:

De bijzondere lichaamshouding komt inderdaad door Sutalo, door de beweging die hij in de seconden daarvoor maakte, de lange semi-sprint die hij aflegde om in die positie te komen (en daarmee het veld voor Ramaj te openen; Sutalo maakt daar vooral ruimte voor Ramaj).

Dat hij op die positie uitkomt op het linkerbeen heeft imo te maken met de bal van Ramaj. Sahraoui komt sneller naar Sutalo toe dan de bal van Ramaj. Hij speelt hem te kort in, vanaf links, terwijl Sutalo op dat moment min of meer naar rechtsachter loopt. Dan komt de bal uit op het linkerbeen. Zonder enige druk kun je die bal laten lopen en op je rechterbeen uit laten komen, maar de snelheid van Sahraoui verhindert dat. Je ziet gewoon dat Sutalo de pass moet corrigeren door op het moment dat die komt van de achterwaartse beweging om te schakelen naar een voorwaartse beweging. Dat gaat niet helemaal soepel, wat ook meespeelt bij die slechte bal.

En ik ben met je eens dat hij daar nog steeds Henderson aan kan spelen. Die bal hield echter ook een risico in, zoals je ziet op jou laatste foto. Er sprint namelijk ook al iemand voluit naar Henderson, terwijl Sutalo de pass nog moet geven. Henderson zou daar in de as dus ook meteen vol onder druk komen te staan. Sutalo speelt imo daar een minder risicovolle bal. Maar hij speelt hem slecht en door serieel slecht verdedigen daarna komt er een goal uit.

Ik heb vooral het idee dat Sutalo de bal niet verwacht. Maar goed, daar zullen we nooit uit komen.

Punt is vooral dat hier veel verkeerde keuzes gemaakt worden en dat je hier voetballend onderuit zou moeten komen. Mooie situaties voor trainer ook lijkt me. Weet niet of een traag hoog boogballetje naar Gooijer de ideale bal is. Of bedoel je dat wanneer de bal harder ingespeeld wordt hij open kan draaien en over de grond in kan spelen? Want dat lukt niet echt toch?

Dat de goal vervolgens door dramatisch verdedigen komt, dat staat als een paal boven water denk ik.

1 uur geleden zei Hwb:

Wat ik in onderstaand beeld vooral mis is iemand die zich aan komt bieden in de ruimte tussen Henderson en Gooijer. Daar ligt namelijk de ruimte. En of dat dan Gooijer, Berghuis of Hlynsson moet zijn, is natuurlijk de vraag en afhankelijk van de spelsituatie/posities daarvoor. Maar het laat zien dat de ruimtes enorm groot zijn.

In een van de beelden wanneer de bal verovert wordt zie je wel dat Berghuis in die ruimte komt. Zie hier onder:

image.thumb.png.71cd90fc801c2bf3ae632631e48eb000.png

Opzich lijkt mij dit prima want als de bal hier bij Gooijer aankomt heeft Gooijer of alle tijd, of hij kan Berghuis inspelen of hij kan de bal langs de zijlijn op (eventuele) diepgaande Brobbey inspelen.

Ik denk dat je hier vrij makkelijk tot een goede aanvalskans komt op het moment dat Gooijer aan de bal komt.

In het algemeen leuke discussie dit trouwens, wat tactischer enzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minutes ago, Chiemel said:

Gewoon wegperen jongens :D

Idd, altijd maar voetballend op willen lossen gaat ook nergens meer over. Sowieso foto's gebruiken waarbij je geen benul kan hebben hoe snel spelers rennen heeft sowieso al weinig nut.

Als oud keeper *(op een heel knullig niveau) vind ik dat je hier Sutalo in de problemen brengt, en als je van Sutalo verwacht dat hij een bal over 15m kan geven mag je dat ook van Ramaj verwachten met bv een pass naar Hendo of Gooiert. Op die manier kan Sutalo ook weer positie kiezen.

Mochten die namelijk de bal verliezen sta je niet meteen voor het doel en heb je nog 1/2 verdedigers lopen die dan hun werk moeten doen.

Neemt niet weg dat die bal idd gewoon een peer naar voren had moeten hebben.

Ik verwacht donderdag wel een resultaat, is toch wel een wedstrijd (net als tegen psv) waarbij het toch makkelijk opladen is voor een ploeg niet in vorm. De afstraffing die ik verwachtte tegen PSV bleef uit om hem vervolgens tegen Heerenveen te krijgen, dus dit weekend zal t wel weer een drama zijn.  (verwacht namelijk ook wel een reactie van AZ kant na de afgelopen weken)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@timpy00

Nog kort 2 dingen:

1) Niemand had het over een traag boogballetje naar Gooijer. Ik had het helemaal niet over dat Sutalo naar Gooijer moest passen geloof ik. Maar Ramaj had toch met een fatsoenlijke wreeftrap die bal naar Gooijer kunnen leggen?

2) Je hebt gelijk dat Berghuis er wel komt, maar op het moment dat Sutalo die bal daar krijgt, ligt daar gewoon een gapend gat, zonder dat iemand echt een beweging die ruimte in maakt. Dat valt me op. Ik snap ook wel dat bv Berghuis daar niet is, want als Ramaj die bal lang gooit, wil je ook dat Berghuis daar meedoet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

39 minuten geleden zei Hwb:

@timpy00

Nog kort 2 dingen:

1) Niemand had het over een traag boogballetje naar Gooijer. Ik had het helemaal niet over dat Sutalo naar Gooijer moest passen geloof ik. Maar Ramaj had toch met een fatsoenlijke wreeftrap die bal naar Gooijer kunnen leggen?

Oh ik dacht dat je bedoelde via Sutalo naar Gooijer.

Discussie was volgens mij vooral wat zijn de opties en welke keuzes hadden gemaakt kunnen worden.

Waarbij ik niet snap dat mensen hier een lange bal zouden willen zien, en heb daar ook nog weinig uitleg voor gezien.

Ramaj -> Henderson blijft de ideale situatie zoals ik al eerder aangaf denk ik.

39 minuten geleden zei Hwb:

2) Je hebt gelijk dat Berghuis er wel komt, maar op het moment dat Sutalo die bal daar krijgt, ligt daar gewoon een gapend gat, zonder dat iemand echt een beweging die ruimte in maakt. Dat valt me op. Ik snap ook wel dat bv Berghuis daar niet is, want als Ramaj die bal lang gooit, wil je ook dat Berghuis daar meedoet.

Als je voetballend bij Gooijer zou komen vind ik wel dat Berghuis op het juiste moment daar komt. Nu heb je ruimte om echt helemaal onder druk uit te spelen. En is een beetje inherent aan met twee spitsen en twee buitenspelers spelen denk ik. Iets wat ik dan weer wel minder vaak hoop te zien.

Maarja huidige trainer ook niet echt tactisch wonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vermoedelijke opstelling Ajax:

Ramaj; Gooijer, Šutalo, Hato, Rensch; Henderson, Taylor; Berghuis, Akpom, Hlynsson; Brobbey.

Ik ben zo benieuwd als dit het wordt, wat hier aanvallend gezien het tactische idee van is. Speelt gewoon zonder linkerkant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei timpy00:

Ramaj; Gooijer, Šutalo, Hato, Rensch; Henderson, Taylor; Berghuis, Akpom, Hlynsson; Brobbey.

Ik ben zo benieuwd als dit het wordt, wat hier aanvallend gezien het tactische idee van is. Speelt gewoon zonder linkerkant.

Het tactische idee is dat Sosa, Martha en Forbs niet goed genoeg zijn denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Hwb:

Het tactische idee is dat Sosa, Martha en Forbs niet goed genoeg zijn denk ik.

Buiten dat ik die mening niet in alle gevallen deel. Vind ik het wel typerend hoe van 't Schip steeds handelt. Iedere keer wisselingen op basis van een wedstrijd. Werkt ook totaal niet mee natuurlijk als je ergens aan wilt bouwen.

Vaak de teams met meeste wisselingen poppetjes zijn de teams die het slechtst presteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei timpy00:

Gelukkig zit het AD 9/10 keer fout. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat Hlynsson op links start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Thierryvane:

Gelukkig zit het AD 9/10 keer fout. Lijkt mij onwaarschijnlijk dat Hlynsson op links start.

Ja hoop dat ze mis zitten. Want middenveld met Akpom geef je zo ontzettend veel ruimtes weg.

Dan nog liever Akpom vanaf links ofzo, of open linkerkant maar dat kan weer alleen met Sosa als back denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei timpy00:

Ja hoop dat ze mis zitten. Want middenveld met Akpom geef je zo ontzettend veel ruimtes weg.

Dan nog liever Akpom vanaf links ofzo, of open linkerkant maar dat kan weer alleen met Sosa als back denk ik.

Ik hoop nog altijd op Gooijer/Rensch - Sutalo - Kaplan - Hato. Dan kan je Forbs op links laten staan. Maar dat zal Schippie niet aandurven vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Thierryvane:

Ik hoop nog altijd op Gooijer/Rensch - Sutalo - Kaplan - Hato. Dan kan je Forbs op links laten staan. Maar dat zal Schippie niet aandurven vrees ik.

Ja precies waar ik bang voor ben. Dat hij gewoon keuzes maakt op basis van afgelopen zondag scoorde we twee keer met Akpom in de ploeg dus doen we dat nu ook maar.

Kaplan zou wel vreemd zijn als hij die nu ineens minuten geeft, maar zou ik wel willen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei timpy00:

Ja precies waar ik bang voor ben. Dat hij gewoon keuzes maakt op basis van afgelopen zondag scoorde we twee keer met Akpom in de ploeg dus doen we dat nu ook maar.

Kaplan zou wel vreemd zijn als hij die nu ineens minuten geeft, maar zou ik wel willen zien.

Werd in de rust bij Jong gewisseld. Neem daarom aan dat hij een rol van betekenis gaat spelen. Alleen in welke minuut is de vraag...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei timpy00:

Wel dus, Akpom in de basis

Link naar opmerking
Deel via andere websites