Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Jupiler Pro League Topic

Fabian.

Aanbevolen berichten

Citaat

Genk ging in beroep bij de Disciplinaire Raad en krijgt daar nu wel gelijk. Die oordeelde dat "de scheidsrechter wel degelijk een vergissing heeft begaan in de toepassing van de spelregels, die de gang van het spel grondig heeft beïnvloed".

"De wedstrijd moet herspeeld worden, omdat de score nog kon veranderen tussen het moment dat de vergissing werd begaan (de 23e minuut, red) en het einde van de match, in die mate dat de punten hierdoor mogelijk anders moesten worden toegekend."

en dan

Citaat

Opnieuw verdedigde het Referee Department zich door het te bestempelen als een menselijke fout en dit wordt deze keer wél gevolgd door de Disciplinaire Raad.

"Fouten van de VAR kunnen niet aangegrepen worden om achteraf de uitslag van een wedstrijd te betwisten", verwijst de Raad naar het VAR-protocol van het IFAB (het internationale orgaan dat waakt over het voetbalreglement).

"Als iedereen verhaal zou kunnen halen tegen een VAR-interventie die achteraf foutief blijkt te zijn, dan is elk normaal verloop van een professionele voetbalcompetitie onmogelijk. Dan kun je bijna wekelijks uitslagen van wedstrijden aanvechten en kun je de competitie en rangschikking niet meer ernstig nemen."

Deze twee uitspraken zijn toch totaal niet met elkaar te rijmen? Óf je bent van mening dat het verkeerd toepassen van de spelregels reden is om de wedstrijd te herspelen, óf je bent van mening dat je geen wedstrijden kunt herspelen op basis van foutieve beslissingen. Maar allebei, dat kan niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei PJHoutman:

en dan

Deze twee uitspraken zijn toch totaal niet met elkaar te rijmen? Óf je bent van mening dat het verkeerd toepassen van de spelregels reden is om de wedstrijd te herspelen, óf je bent van mening dat je geen wedstrijden kunt herspelen op basis van foutieve beslissingen. Maar allebei, dat kan niet.

Ze zijn van mening dat je wedstrijden kunt laten herspelen op basis van een het foutief toepassen van de spelregels door de scheidsrechter, maar niet op basis van een foutieve beslissing/tussenkomst van de VAR. Dat is strict gezien wat ze zeggen en wel met elkaar te rijmen lijkt me.

De beslissing om het opnieuw te spelen blijft belachelijk wat mij betreft. Vraag me af vanaf wanneer iets telt als het foutief toepassen van de spelregels. Niet fluiten voor een foutieve inworp, is dat ook het niet toepassen van de spelregels? Of geen gele kaart geven bij een schwalbe,... Een heel gevaarlijk precedent scheppen ze hiermee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei FlyD:

Ze zijn van mening dat je wedstrijden kunt laten herspelen op basis van een het foutief toepassen van de spelregels door de scheidsrechter, maar niet op basis van een foutieve beslissing/tussenkomst van de VAR. Dat is strict gezien wat ze zeggen en wel met elkaar te rijmen lijkt me.

De beslissing om het opnieuw te spelen blijft belachelijk wat mij betreft. Vraag me af vanaf wanneer iets telt als het foutief toepassen van de spelregels. Niet fluiten voor een foutieve inworp, is dat ook het niet toepassen van de spelregels? Of geen gele kaart geven bij een schwalbe,... Een heel gevaarlijk precedent scheppen ze hiermee.

Nee want da ga je over naar de interpretatie/niet gezien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Glenn08:

Nee want da ga je over naar de interpretatie/niet gezien.

Wel, de scheidsrechter had het niet gezien. 

Geen nood, deze beslissing wordt nog wel teruggedraaid. Er zal vast wel 1 iemand zitten met verstand daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Aaron21:

Wel, de scheidsrechter had het niet gezien. 

Geen nood, deze beslissing wordt nog wel teruggedraaid. Er zal vast wel 1 iemand zitten met verstand daar.

Onmogelijk. Die Anderlechtspelers staan naast Sor. Maar oke, we zullen wel zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei TomFsoccer:

Hier sta of kan je toch niet achter staan, of wel? Kom op, waar gaan we naartoe als we dit soort beslissingen nemen.

Ik sta erachter als er een dwaling is tegen het reglement ja. Ik heb niks tegen het afkeuren van de goal. Maar als je als var een juiste beslissing gaat herzien omdat je de regels niet kent... Dan mag je daarop terecht gewezen worden ja. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Terechtgewezen prima, maar een wedstrijd herspelen is toch een gebed zonder end? Vooral; wat is dan sec het verschil tussen een ref die de spelregels niet kent, of een ref die de regels wel kent maar niet (correct) toepast?

Link naar opmerking
Deel via andere websites