Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik ben zelf geen fan van Steam gidsen. Ik vind het niveau over het algemeen erg laag en gidsen zijn vaak zeer verouderd (mechanics zijn in nieuwere patches aangepast). Bij YouTube filmpjes zou ik me richten op de wat meer recentere filmpjes, als ik jullie was. Ook daar bestaat de kans dat mechanics veranderd zijn. Ik moet zeggen dat ik meer gehad aan Youtube filmpjes en zelf proberen, dan Steam gidsen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-2-2020 om 11:24 zei Keko:

Pas gekocht en inmiddels best wat uren in gestoken met (youtube) tutorials, maar het heeft echt een pittige leercurve. Iemand tips hoe je het snel(ler) onder de knie krijgt? Gewoon spelen, I know, maar dan heb ik toch het gevoel dat ik heel veel achterwege laat wat relevant is.

Dat is echt niet erg, al doende leert men enzo ;) Wat X zegt, als je vragen hebt kun je ze hier stellen, Youtube LPs werken goed en de EU4-wiki staan veel 'harde cijfers' op.

De EU4-Reddit heeft over het algemeen ook best goede info als je een beetje handig bent in gericht zoeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oke een aantal vragen na wat (mislukte) games

1. Mislukte game met Schotland leerde mij dat je niet zomaar ergens een Casus Belli kan creëren, waardoor ik mij nauwelijks kon uitbreiden. Hoe creëer je een casus belli als het geen aangrenzende provincie is? Ik wilde Denemarken (rival) en Engeland niet aanvallen omdat ik daarmee een hele shitstorm zou aanwakkeren, maar ik kon de Ierse provincies nauwelijks binnenvallen. Uiteindelijk gestopt omdat ik een provincie aanviel die allies was met Burgundy, die best wel wat vassels had. Leermomentje

2. Mislukte game met Zweden: ik kwam erachter dat je als onderdeel van Denemarken dus nauwelijks autonome beslissingen kon maken :D Ik zag ook niet hoe ik mij los kon maken van Denemarken aangezien zij echt veel sterker waren dan dat ik mezelf in de toekomst voor me zag.

3. Inmiddels een meer succesvolle game met Portugal, maar ik struggle een beetje met de Noord-Afrikaanse landen. Zo heeft het geen effect om mercenaries naar de provincies te sturen (hoe zorg ik dat dat wel effect heeft?) en zijn er een aantal provincies met 75% autonomie, waardoor ik nauwelijks wat binnenkrijg. Hoe zorg je ervoor dat dat omlaag gaat?

En verder doe ik met traden maar wat. Eén laat ik er in Sevilla collecten en de ander stuur ik ergens naartoe om de trade te sturen. Daarnaast bescherm ik mijn trade met schepen. Zijn er meer dingen waar ik naar kan kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Keko:

Oke een aantal vragen na wat (mislukte) games

1. Mislukte game met Schotland leerde mij dat je niet zomaar ergens een Casus Belli kan creëren, waardoor ik mij nauwelijks kon uitbreiden. Hoe creëer je een casus belli als het geen aangrenzende provincie is? Ik wilde Denemarken (rival) en Engeland niet aanvallen omdat ik daarmee een hele shitstorm zou aanwakkeren, maar ik kon de Ierse provincies nauwelijks binnenvallen. Uiteindelijk gestopt omdat ik een provincie aanviel die allies was met Burgundy, die best wel wat vassels had. Leermomentje

2. Mislukte game met Zweden: ik kwam erachter dat je als onderdeel van Denemarken dus nauwelijks autonome beslissingen kon maken :D Ik zag ook niet hoe ik mij los kon maken van Denemarken aangezien zij echt veel sterker waren dan dat ik mezelf in de toekomst voor me zag.

3. Inmiddels een meer succesvolle game met Portugal, maar ik struggle een beetje met de Noord-Afrikaanse landen. Zo heeft het geen effect om mercenaries naar de provincies te sturen (hoe zorg ik dat dat wel effect heeft?) en zijn er een aantal provincies met 75% autonomie, waardoor ik nauwelijks wat binnenkrijg. Hoe zorg je ervoor dat dat omlaag gaat?

En verder doe ik met traden maar wat. Eén laat ik er in Sevilla collecten en de ander stuur ik ergens naartoe om de trade te sturen. Daarnaast bescherm ik mijn trade met schepen. Zijn er meer dingen waar ik naar kan kijken?

1. Je kunt een casus belli creëren op een aangrenzende provincie of een provincie met één zee-zone ertussen (bijv. tussen Schotland en Noord-Oost-Ierland. Later in het spel (dip tech 23) krijg je extra casus belli waardoor je iedereen kan aanvallen, maar dat is vanaf ong. 1700. Met Schotland is het dus vrij moeilijk om serieus uit te breiden tenzij je Engeland onder de knie kunt krijgen. De andere optie is koloniseren, maar dat kan best een saaie game zijn als je in Europa niks voor elkaar krijgt. 

2. Je kunt andere landen, vooral rivalen van Denemarken, vragen om je onafhankelijkheid te steunen. Als jij dan je onafhankelijkheid verklaart krijg je die landen als ally in de oorlog (en blijven ze meestal je ally naderhand). Rusland, Polen en Engeland zijn vaak Deense rivalen.

3. Je hebt twee soorten provincies: territories en states. States kosten eenmalig extra admin points om te coren maar vanaf dan kan de autonomy dalen tot 0% (de snelheid waarmee dit gebeurt kan wisselen, die kun je als het goed is zien in de tooltip). In principe is het, als je de admin points niet direct ergens anders voor nodig hebt, bijna altijd goed om (dichtbij liggende) provincies altijd een state te maken, want zo leveren ze veel meer op. Als je een provincie in een state hebt kun je eenmalig ook de autonomy handmatig verminderen, maar dit levert wel +10 unrest op voor een jaar of 30 (uit mijn hoofd). Ik doe het echt altijd omdat ik bijna altijd een leger in de buurt heb om eventuele rebels te slopen.

Traden is in het begin héél lastig. Collecten in Sevilla is goed, het idee is om zoveel mogelijk trade naar Sevilla te sturen. Als je Noord-Afrikaanse provincies hebt in de Safi trade node dan zou ik die trade naar Sevilla sturen. 

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ewtweratrwt.thumb.png.d64b570f3eaf601518a50d71975ff368.png

Na een paar keer flink op de bek te gaan met de Ottomans gaat het in deze game beter. Ik heb flink wat land van de Mamluks kunnen af snoepen. Die zijn niet meer zo sterk. Recht van mij zijn de Timurids de grootste uitdagers. Lang mijn bondgenoot geweest. In Europa komen de protestanten in opmars, maar de katholieken zijn nog steeds erg sterk. Mijn focus ligt nu op Hongarije. Ik wil wat van die eeuwige claims afsnoepen.  Tunis, Moscovy en Transoxia zijn mijn bondgenoten en Crimea is een march state. Tunis kon veel groter zijn, maar de AI verbreekt vaak mijn bondgenootschap en valt dan de Mamluks aan, die ze dan weer kansloos verliezen :sorry:.  Bijzonder is dat Engeland niks meer is. Ierland is in de greep van Denemarken en Schotland heeft Londen veroverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei FMNOOB:

ewtweratrwt.thumb.png.d64b570f3eaf601518a50d71975ff368.png

Na een paar keer flink op de bek te gaan met de Ottomans gaat het in deze game beter. Ik heb flink wat land van de Mamluks kunnen af snoepen. Die zijn niet meer zo sterk. Recht van mij zijn de Timurids de grootste uitdagers. Lang mijn bondgenoot geweest. In Europa komen de protestanten in opmars, maar de katholieken zijn nog steeds erg sterk. Mijn focus ligt nu op Hongarije. Ik wil wat van die eeuwige claims afsnoepen.  Tunis, Moscovy en Transoxia zijn mijn bondgenoten en Crimea is een march state. Tunis kon veel groter zijn, maar de AI verbreekt vaak mijn bondgenootschap en valt dan de Mamluks aan, die ze dan weer kansloos verliezen :sorry:.  Bijzonder is dat Engeland niks meer is. Ierland is in de greep van Denemarken en Schotland heeft Londen veroverd.

Waarom is dit? Er moet nogal iets gebeuren wil (dit) Tunis een bondgenootschap met de ottomans verbreken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei FMNOOB:

Geen flauw idee. Ik kreeg gewoon een melding dat ik geen bondgenoot meer ben. Tunis was een paar gebieden groter toen men de strijd aanging met de Mamluks. 

Je kunt pauzeren direct nadat ze melden dat ze het bondgenootschap verbreken en in de log onderin (het plusje naast de minimap) zien of er een peace-deal was. Kan bijna niet anders dan dat het door een verloren oorlog komt, maar volgens mij zou het dan minimaal vijf jaar moeten duren voor je weer bondgenoten kunt worden (staat me iig bij, weet ik niet zeker).

bewerkt door PJHoutman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-2-2020 om 20:06 zei PJHoutman:

Je kunt pauzeren direct nadat ze melden dat ze het bondgenootschap verbreken en in de log onderin (het plusje naast de minimap) zien of er een peace-deal was. Kan bijna niet anders dan dat het door een verloren oorlog komt, maar volgens mij zou het dan minimaal vijf jaar moeten duren voor je weer bondgenoten kunt worden (staat me iig bij, weet ik niet zeker).

Als je opnieuw een alliance aan wilt gaan, dan kun je trouwens ook niet op de knop drukken. In de tooltip staat dan dat ze ivm een peace deal geen alliance met je aan mogen gaan voor een bepaalde tijd. Dat is de manier hoe ik dat altijd check. Dat kan ook later. Deze manier kan alleen maar direct. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-2-2020 om 14:38 zei Keko:

Schotland is ook lastig als je Engeland niet aan kan. Je moet allies hebben met een goede navy en hopen dat ze in Engeland units landen. Anders heb je er weinig aan. Het beste kun je heel Ierland veroveren om zelf sterker te worden. Al is dat vaak weer lastig door alle alliences van Engeland daarzo.

Sowieso is het vaak niet slim om landen zonder casus belli aan te vallen. Dan vormt er al snel een coalitie tegen je en dat wil je over het algemeen niet. 

https://eu4.paradoxwikis.com/Casus_belli

Daar staat info over Casus Belli. Over het algemeen is het heel lastig om een CB te krijgen tegen niet aangrenzende landen. Dan heb je eigenlijk wel Imperialisme voor nodig. Dat is de CB waar PJ het over hebt. Verder kun je het advies van PJ ook opvolgen mbt kolonisatie.

Nog een toevoeging op het bericht van PJ: Je hebt hier wel een bepaalde DLC voor nodig. Ik weet niet welke DLCs jij hebt. Als je de DLC niet hebt, dan ben je wel fucked als Zweden.

Een land als Poland wil je wel steunen, maar grote kans dat je de melding krijgt dat ze geen military access hebben tot je capital. Zorg ervoor dat je dan voor tussenliggende landen military access vraagt. Daarna kunnen ze pas joinen. Over het algemeen willen rivals wel joinen, maar soms ook landen als de teutonic order. Over het algemeen was England alleen al voldoende, was mijn ervaring.

PJ ligt dit punt ook al goed uit. Niet relevant voor Noord Afrika, maar wel voor grote delen van Afrika en Azie zijn trade companies. Kijk maar eens op de wiki van EU IV naar trade companies. 

Waar PJ zegt bijna altijd de autonomy te verlagen, doe ik dat trouwens nooit. Ik ben iemand die een hekel heeft aan rebels. Ik doe er vaak veel aan om ze te voorkomen. Uiteindelijk tikt het automatisch naar beneden als het een core is. Zeker als je de autonomy verlaagd, krijg je een aantal keer rebels. Over het algemeen verhoog ik denk ik zelfs vaker de autonomy, zeker aan het begin van de game als rebels echt dodelijk zijn. Zo zie je dat iedereen er anders in staat. Er is in dat opzicht ook geen goed of fout. Het is meer een persoonlijke voorkeur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-2-2020 om 15:38 zei Keko:

Ik zit in dezelfde ellende nu ;e Ik heb ook geen DLC's vooralsnog dus kan niet vragen of landen mij steunen in onafhankelijkheid oid. Ik ben langzaam aan het opbouwen, weiger ook maar één poot uit te steken wanneer Denemarken in oorlog is en wacht maar stilletjes af tot een moment van zwakte bij hen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder die DLC is Zweden echt een ramp hoor. Dan moet je net het geluk hebben dat Denmark ingemaakt wordt door een ander land. Maar tijdens zo'n oorlog kun je weer geen independence verklaren. Je moet wachten tot het einde, maar dan weet Denmark weer snel een eigen leger op de been te brengen en dan heb je ook nog eens Norway en de ally's. Aan het begin heb je ook nog Holstein trouwens... 

Met de juiste DLC ben je vrij voor 1450, kan ik je vertellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei MisterX:

Met de juiste DLC ben je vrij voor 1450, kan ik je vertellen. 

En dat is welke? Begin sowieso in het algemeen het spel wel behoorlijk goed onder de knie te krijgen dus zit er aan te denken het met DLC's uit te breiden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Chimpa:

En dat is welke? Begin sowieso in het algemeen het spel wel behoorlijk goed onder de knie te krijgen dus zit er aan te denken het met DLC's uit te breiden. 

Goede vraag, dat zou ik zelf ook op moeten zoeken. Ik ben ingestapt en heb toen meteen alle DLC's gekocht die er waren (toen waren het er een stuk minder) en heb het daarna bijgehouden. Ik verwacht iets als Art of War ofzo. Je zou dit zelf misschien ook even kunnen googlen. Art of War is sowieso wel een aanrader. Dat geeft je zoveel meer opties, vind ik. Eenmaal gewend aan DLCs kun je eigenlijk niet meer zonder, merk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vorige week met een Zweden game begonnen. Tactiek om los te komen van Denenmarken moet je niet van andere aflaten hangen. In het begin focus houden op Military power om zo snel mogelijk naar lvl 5 te gaan en eventueel een advisor aannemen die 5% discipline geeft of 10% moraal. 1 Cavalry weg doen deze zijn duur in vergelijking met infantry. Infantry erbij maken Zweden heeft als start bonus + 20% Infantry. Dan van al je geld 8 galley's erbij maken. Een admiraal voor zowel je army als Naval nemen.

In het begin van de game is Gotland bezet door Rebels. Denemarken gaat dat weer vrij maken als Denemarken zijn troepen daar staan moet je de oorlog verklaren. Met je vloot Gotland blokkeren zodat de troepen er niet meer afkunnen. 

Vaak als Novogord je wil helpen is niet handig want die krijgen snel oorlog met Moskou waardoor je ook een defensive war aan je broek krijgt. Lituani kan nog wel eens helpen als ze geen vassel worden van Polen.  Je moet ook een beetje geluk hebben welke ally's Denemarken heeft.

image.thumb.png.bba03ac789a88c25d0605080bd589b41.pngimage.thumb.png.3699bf3024905335e956966ffa67a8b3.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn ervaring is dat Scotland en England je vaak wel willen helpen. De laatste keer met Zweden was wel voordat ze de honderdjarige oorlog veranderd hebben. Nu raken England en France veel sneller met elkaar in oorlog, waardoor ook zij minder behulpzaam zijn.

In het beste scenario raken England en France niet met elkaar in oorlog en steunt England jou. Dan heb je de tactiek van jou geen eens nodig.

Novgorod raakt eigenlijk altijd met Muscovy in oorlog en daar wil je je eigenlijk niet mee bemoeien. Daarnaast is Novgorod ook terrein dat je zelf in je bezet wilt hebben, waardoor de alliance ook niet echt handig is.

Qua allies van Denmark zijn alleen Poland en Muscovy eigenlijk problematisch. De rest maakt eigenlijk niet echt uit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er opzich wel oké uit, maar ik moet er nog achterkomen wat voor waarde deze DLC echt toevoegt. 

Een vraag omtrent DLC's: weet iemand in welke DLC de optie zit verstopt andere landen te vragen om jou te steunen in een oorlog voor onafhankelijk als junior partner? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites