Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ben met Spanje begonnen voor enkele challenges, maar nu zit Portugal al met één kolonie in het Caribisch gebied. Nu is dat natuurlijk een dikke ally. Wat is nu handig om toch het gehele Caribische gebied in handen te krijgen? Of is dat een kwestie van een mazzeltje later in de game?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

571e5c13d89bb-eu4_3.png

Stand van zaken nu [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; Let op, het is mijn allereerste keer dat ik speel dus koloniseren en shizzle laat ik nog ff voor wat het is :D Mijn allies zijn Poland (die eindelijk Lithuania geïntegreerd heeft), Austria, Hungary, Brabant en Aragon (+ Naples onder hun PU) :D Aragon ging net even oorlog voeren met Castille, stonden we daar met 275k troepen tegenover 15k van Castille, toen maar even 3 stukken land + annul treaties met Portugal onderhandeld, nu is Aragon nog steeds aan het stampen daar ghehe. Wel wat tijd verneukt her en der met nutteloze oorlogen :P

Ow ja, Britanny is vanaf 1580 ook onderdeel van ons land :D

[MENTION=3616]PJHoutman[/MENTION]; was inderdaad Georgia, zijn nu helemaal naar de tering :P

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaaf man. Sowieso inderdaad voor tips bij Bart zijn. Of je moet half willen cheaten, dan lekker naar die MisterX gaan. Wat is je doel? Ff oorlogje met Frankrijk maken?

Ga zelf ook weer beginnen man. Volgens mij is er vet veel nieuwe shit bijgekomen, heb al een tijdje niet gespeeld. Ga lekker in Japan beginnen denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je moet half willen cheaten, dan lekker naar die MisterX gaan.

Alsof ik altijd half cheat... Ja, de Mughals-run - een one-tag one faith world conquest - bevatte veel exploits. Dat geef ik ook ruimschoots toe. Voordat ik aan de game begon, noemde ik het ook obscure achievements die je alleen kunt bereiken door het expoiten van de game. Daar kom ik ook niet op terug. Maar dit is zeker niet mijn standaard speelstijl en ik zou deze speelstijl ook niet zomaar aan anderen aanraden. Het is leuk dat je een paar achievements binnen haalt, maar echt veel plezier in de game had ik niet. Echt een pittige oorlog had ik eigenlijk niet gehad. De oorlogen tegen Poland, Qara Qoyunlu en de Timirids waren eigenlijk de moeilijkste. De rest van de oorlogen stelde eigenlijk niets voor, die waren zo eentonig. Het was vooral veel wachten op monarch points. Het was eigenlijk zelfs zo saai dat ik eigenlijk de komende tijd even geen zin heb om EU IV te spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff, ik heb moeite de draad weer te pakken. Dat Fort Systeem is ook best lastig, begin het nu half te snappen. Misschien kan iemand dat nog uitleggen? Is het ook nog mogelijk om een eerdere build via steam te spelen? Of is het echt beter geworden dat wanneer ik het weer onder de knie krijg echt beter wordt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; [MENTION=9426]Dansmeister[/MENTION];

We zijn inmiddels weer wat gevorderd, net een mooi oorlogje met Castille gehad waar ik bijna geen man verloren ben :D :D :D

571ed105e1f2c-111.png

571ed10f71f4e-2.png

Dat resulteert in deze map, zodra de truce afloopt in een paar jaar meteen de rest van Castille pakken :D :D :D Brabant zit ook in een PU met mij dus over een jaartje of 20/30 dat stuk integreren _O_

571ed136e3def-3.png

Aragon heeft geen heir dus ik hoop met een beetje geluk dat ik hun in een PU krijg als hun ruler dood gaat :pray:

bewerkt door ForzaUtreg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff, ik heb moeite de draad weer te pakken. Dat Fort Systeem is ook best lastig, begin het nu half te snappen. Misschien kan iemand dat nog uitleggen? Is het ook nog mogelijk om een eerdere build via steam te spelen? Of is het echt beter geworden dat wanneer ik het weer onder de knie krijg echt beter wordt?

Je kunt beta's selecteren, dat zijn oudere versies. Zelf vind ik het nieuwe fort systeem een stuk beter. Je hoeft niet meer alles te zorgen, voordat je een War kunt beëindigen. Al deze is de logica van de army movement soms nog wel buggy, naar mijn idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dit je progressie tot nu toe is, heb ik er eerlijk gezegd een hard hoofd in. Je moet nog best wel heel veel veroveren. Natuurlijk gaat het later makkelijker, omdat je zelf sterker bent, en coring ook minder ADM kost etc. Maar ik had rond deze tijd wel meer progressie verwacht.

Ik ben nu 100 jaar verder (nog 100 te gaan) en denk dat het redelijk goed te doen moet zijn, dit is mijn rijk nu:

E840AA37C3564182C575F5AC072455C3E037774F

Ik moet nog Frankrijk, Portugal en Castile opruimen: ik denk dat ik voor alle 3 2-3 oorlogen nodig heb. Van Great Britain moet ik Londen en Yorkshire snipen, van Nederland Zeeland en van Bohemia Wenen. Daarna verwacht ik nog 1 of 2 oorlogen nodig te hebben om de laatste gebieden van Commonwealth en Theodoro over te nemen.

Toen ik Milan geannexeerd had en Oostenrijk het keizerschap verloor (en ik dus Italië kon vormen zonder die alliantie te verliezen) ging het snel. Gelukkig ook geen coalities en regencys gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker begin gemaakt met Lucca. Modena, Parma, Ferrara en Siena gepakt. Goede alliances met Florence, Austria (ivm unlawful territory) en Savoy gesloten. Heb Urbino als vassal. Doel is om zo snel mogelijk Milan + Genoa te pakken zodat ik wat trade in handen krijg. Income is nu echt nog te laag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

572111aeef5d2-Naamloos.png

1704, kreeg een stukje Denemarken in Zweden in de schoot geworpen en daarna meteen maar een nieuwe oorlog verklaard aan Denemarken toen de truce af liep :P Doelen zijn nog het laatste stukje Portugal pakken, Denemarken kapot maken, kijken of ik Aragon nog ff kan backstabben na 250 jaar mijn ally geweest te zijn (:P), als ik Polen integreer kijken of ik Hongarije en Ragusa nog kan pesten en Pomerania pakken zodat heel Europa omringd is door ons land :D Uiteraard als er allemaal nog tijd voor is in 140 jaar :P

[MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; [MENTION=9426]Dansmeister[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites