Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Ik heb Kazan toch nog een kans gegeven. Alles gaat prima, zolang Muscovy maar niet te snel aanvalt. Als voor een oorlog maar net iets te diep in mijn reserves moet duiken en dus een zwak moment heb, is het altijd Muscovy die er gebruik van probeert te maken door mij aan te vallen. Gelukkig mogen ze mij redelijk in deze game, dus ik hoop dat ze eerder voor andere landen gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat ondertussen beter. Qara q... (Geen idee hoe je het schrijft) als ally, zodat muscovy niet snel de neiging heeft om mij aan te vallen. En nu ook poland als ally binnen weten te slepen. Die hebben muscovy als rival, maar willen geen land van ze. Dus binnenkort muscovy maar aanvallen en gewoon verder blobben. Ming is al geëxplodeerd, de timirids bijna. Dus eigenlijk stelt Azië niet heel veel voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bugfixes en een paar (kleine) veranderingetjes. Oa. Nieuw Discoveries spread systeem, wat aanpassingen aan estates en aan de Elective Monarchy. Verder wat Interface verbeteringen (je kunt nu oa zien hoeveel adm pointe het gaat kosten om de provincies die je de mand gaan kosten om te coren).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

91a4d3671c989c27872a932423b4c6ef.png

Begonnen met Ethiopia. Eerste issues met Ottomans zijn al begonnen :( niemand in het gebied houd van me ook. Tegen de Mamluks heb ik al twee of drie keer gevochten en iedereen rondom mij liep de Mamluks te allyen waardoor ik steeds een aantal jaar niets kon doen. Mamluks zijn nu enorm verzwakt en hebben Irak als ally, dus twijfel wat ik moet doen. Ik ben bang dat als ik ze beide pak dat ik prio #1 ben voor de Ottomans.

Dat groene stukje langs de kust is ook een probleem, die waren eerst ally met Mamluks en nu Ottomans. Ik wil dat al heel lang kapen maar was steeds bezig in Arabië. Gok dat ik moet wachten totdat Ottomans bezig zijn met Muscovy ofzo. Quantity ideas gepakt zodat ik misschien wat kan forceren in een eventuele oorlog met Ottomans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alodia is mn trouwe ally, maar willen geen vassal worden. Die pak ik nog wel als ik klaar ben in Afrika. Doel is om gewoon zo veel mogelijk over te nemen maar weet nu niet welke kant ik op moet. Als ik Irak en Mamluks kaap heb ik waarschijnlijk te veel border frictions. Dacht dat Tunis ook een ally is van Ottomans.

Misschien ga ik India in en hou ik de Ottomans als vriend, maar word lastig. Irak moet sowieso down, die haten mij met passie. Als ik die niet neerhaal gaan ze me alleen maar nog meer irriteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was hier begonnen met Castile. Eerste serieuze game. Uiteindelijk is dit het wel zo'n beetje geworden en gebleven. Screentje niet helemaal up to date, dat stukje Midden Amerika is daar nog van Engeland maar dat is inmiddels ook deel van Portugese Mexico. O en de hele Zanzibar node is van mij, daar links van Madagascar. Loopt door naar boven.

be16d62476ad4c84222e7319467eba6d.png

Wilde vooral ff kijken hoe dat precies in zn werk ging met colonies in Amerika en in Azië/Afrika. Uiteindelijk had Portugal een ziek groot deel van Midden/Noord-Amerika, maar die kreeg ik op een gegeven moment in een PU onder me. Wilde nog via Italië Europa in maar was nog teveel aan het goochelen met dat koloniseren dus had daar geen tijd/ruimte meer voor.

Overigens nog wel een ziek groot deel van Zuid-Amerika verloren aan Frankrijk. Die colonial nation van me daar opeens declaren aan Frankrijk wat daar zat, maar ik kon zelf niks doen. Kwam er pas later achter dat dat via Enforce Peace wel kon, toch?

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was hier begonnen met Castile. Eerste serieuze game. Uiteindelijk is dit het wel zo'n beetje geworden en gebleven. Screentje niet helemaal up to date, dat stukje Midden Amerika is daar nog van Engeland maar dat is inmiddels ook deel van Portugese Mexico. O en de hele Zanzibar node is van mij, daar links van Madagascar. Loopt door naar boven.

be16d62476ad4c84222e7319467eba6d.png

Wilde vooral ff kijken hoe dat precies in zn werk ging met colonies in Amerika en in Azië/Afrika. Uiteindelijk had Portugal een ziek groot deel van Midden/Noord-Amerika, maar die kreeg ik op een gegeven moment in een PU onder me. Wilde nog via Italië Europa in maar was nog teveel aan het goochelen met dat koloniseren dus had daar geen tijd/ruimte meer voor.

Overigens nog wel een ziek groot deel van Zuid-Amerika verloren aan Frankrijk. Die colonial nation van me daar opeens declaren aan Frankrijk wat daar zat, maar ik kon zelf niks doen. Kwam er pas later achter dat dat via Enforce Peace wel kon, toch?

Colonial wars zijn vreemd ja. Die heb ik ook nooit echt begrepen. Nu heb ik eigenlijk ook nooit echt een lange colonizing game gehad, daar verloor ik het geduld steeds voor.

Ik zoek een nieuwe uitdaging. Heb de nieuwste dlc nog niet gedownload.. Is iets voor volgende maand. Salaris is op na de carnaval.

Ik vond Ayutthaya een leuke game, maar ik speel zelf toch ook vooral in de HRE, dat vind ik altijd wel een uitdaging an sich. Riga, Bohemia, Burgundy & Zweden zijn ook toffe landen om mee te spelen. Vooral de Zweden in de HRE game die ik heb gehad was heel nice :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cossacks DLC is wel tof. Je krijgt extra events en dmv estates kan je boosten. Bijvoorbeeld extra manpower eisen/general met xx tradition/ducats eisen. Grootste ergernis is wel dat je provincies aan ze moet toekennen zodat ze daar kunnen regeren ofzo. Dat is in een paar klikken geregeld, maar ze vragen er wel steeds om als je weer nieuwe provincies hebt geannexeerd. Geen idee wat dat voor impact heeft ook. In het algemeen wel handige DLC.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cossacks DLC is wel tof. Je krijgt extra events en dmv estates kan je boosten. Bijvoorbeeld extra manpower eisen/general met xx tradition/ducats eisen. Grootste ergernis is wel dat je provincies aan ze moet toekennen zodat ze daar kunnen regeren ofzo. Dat is in een paar klikken geregeld, maar ze vragen er wel steeds om als je weer nieuwe provincies hebt geannexeerd. Geen idee wat dat voor impact heeft ook. In het algemeen wel handige DLC.

Veel meer micromanagement. Nadeel aan het uitdelen van provincies is dat er een minimum aan local autonomy is in die provincies (i.e. minder tax, manpower, production etc.) en dat teveel influence of te weinig loyalty van die estates voor flinke problemen kunnen zorgen. Zo had ik in mijn eerste game met DLC de Clergy die de macht overnam. Dan heb je flink wat rebellen af te slachten kan ik je vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel meer micromanagement. Nadeel aan het uitdelen van provincies is dat er een minimum aan local autonomy is in die provincies (i.e. minder tax, manpower, production etc.) en dat teveel influence of te weinig loyalty van die estates voor flinke problemen kunnen zorgen. Zo had ik in mijn eerste game met DLC de Clergy die de macht overnam. Dan heb je flink wat rebellen af te slachten kan ik je vertellen.

Zoiets dacht ik al. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, hier is het wel redelijk in balans. Als ik maar geen rebellen heb vind ik het allemaal prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zoek een nieuwe uitdaging. Heb de nieuwste dlc nog niet gedownload.. Is iets voor volgende maand. Salaris is op na de carnaval.

Kies een leuke achievement, zou ik zeggen. Een die je nog niet heb in een gebied waar je recent nog niet hebt gespeeld.

Nieuwe dlc is van november of december toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kies een leuke achievement, zou ik zeggen. Een die je nog niet heb in een gebied waar je recent nog niet hebt gespeeld.

Nieuwe dlc is van november of december toch?

December is de nieuwe.. Ben een leuke achievement aan het zoeken. Maar weet nog niet wat ik wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zeggen, probeer eens iets in India en omstreken.

- Bengal Tiger

- Foremost Servitor of Jagannath

- The Sun Never Sets on the Indian Empire

- Raja of the Rajput Reich

Vier opties, ik heb ze naar eigen inzicht gerangschikt op moeilijkheidsgraad. De derde zou je denk ik ook kunnen combineren met een ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites