Spring naar bijdragen

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Lokaal mods in het spel zetten is gewoon een onderdeel van het spel hoor. Niet alle mods staan op de steam workshop dus vaak is het zelfs de enige mogelijkheid om een bepaalde mod te spelen. Lijkt me vrij relevante materie.

Je weet donders goed wat ik bedoel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Europa Universalis IV #2

[MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; wat doe je als allies zelf gaan siegen? Ik was begonnen met Muscovy en had alliance gevormd met Denmark. Vervolgens oorlog verklaard aan Novograd, gaan de Denen opeens langs de kust zelf siegen terwijl ik dat stukje land wil. Ik kan de rest wel annexeren, en dan een tweede oorlog aangaan over een paar jaar voor de rest van de provincies, maar ik weet niet of dat de beste optie is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is best kut dan :D, maar als je claim op die provincie hebt, dan zullen ze vast niet eigenen. Lijkt me dat je wacht totdat Novgorod ze weer sieged en jij ze weer hersiegd. Of je moet wachten totdat Denemarken vrede sluit met hun. Zoals ik al zei, als jij claim op die provincie hebt en zij niet, zullen ze vast niet opeisen.

Hier nog zo een kleine 60 jaar te gaan met Ottomans. Ga Unify Islam wss wel halen. Zit nu wel in een oorlog met Orissa voor Thatta. Mijn tech is veel beter enzo, en heb daar al 50k soldaten rondlopen, maar gaat wss niet genoeg zijn. Te lui om een leger vanuit Arabie te verplaatsen. :-D

Moet nog Samarkand(laatste provincie van de ooit sterke Mughals), Een Portugees provincie in zuid Marokko en Cordoba. Die laatste wordt net op het nippertje denk ik.

Nog een vraag he. Heb dus de Suez kanaal gebouwd, levert dat mij nog wat op? Klikte perongeluk gelijk weg.

bewerkt door Acquafresca
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is best kut dan :D, maar als je claim op die provincie hebt, dan zullen ze vast niet eigenen. Lijkt me dat je wacht totdat Novgorod ze weer sieged en jij ze weer hersiegd. Of je moet wachten totdat Denemarken vrede sluit met hun. Zoals ik al zei, als jij claim op die provincie hebt en zij niet, zullen ze vast niet opeisen.

Ik ben opnieuw begonnen en ben zonder allies die oorlog begonnen. Die heb ik in principe niet nodig, Novogorod heeft maar 9k leger. Zo'n alliance met Denmark is wel handig, krijg je Norway en Sweden er ook bij. In mijn geval dan. Misschien straks weer als ally pakken.

Thanks [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; zo ff kijken waar die optie zit. Nooit geweten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het provinciescherm zit die ergens. Ik durf met die spel alleen nooit te zeggen of bepaalde opties alleen met een DLC beschikbaar zijn of niet, dat weet je nooit met dit spel. Overigens kan je dat dus alleen doen met een provincie die jij zelf bezet hebt. Een ally zal dat dus gewoon uit zichzelf doen in de juiste situaties.

Die zit in de DLC Art of War, heb ik niet man. Ik heb Star and Crescent en Women in History. En Conquest of Constantinople Music Pack :r

Die DLC kost 12 euro ouwe. Nja, iig Novogorod voor 95% gekaapt. Hoe kun je een hoofdstad overigens kapen? Want dat kan blijkbaar niet meer na een of andere patch.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel meer van, dat er gewoon 6 euro verschil per website zit in de prijs. Dus 1 website biedt hem voor 7 euro en de andere voor 13 bijvoorbeeld.

Ah ok dan heeft die ene een enorme winstmarge terwijl de ander er waarschijnlijke bijna niks aan verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe kan ik nou meer Merchants krijgen? Ik wil namelijk meer geld verdienen maar echt geen idee hoe dat moet :cab:

Probeer iets te bouwen in je land, dan krijg je meer local trade = meer geld. Als je muis erover houd zie je hoe het precies zit. In dat schermpje waar je income per maand staat kan je mantience voor armies en navies verlagen als je niet in een oorlog zit, bespaart ook wat geld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trade companies zijn volgens mij iets wat in de DLC Wealth of Nations zit. En de merchant voor Colonial nations zit in El Dorado. Die opties vallen weg als je de DLCs niet hebt.

Ik richt mezelf eigenlijk altijd op de home node, daar wil ik veel trade power hebben. Op veel plekker merchants met weinig power is niet ideaal. Liever 1 met veel.

Probeer iets te bouwen in je land, dan krijg je meer local trade = meer geld. Als je muis erover houd zie je hoe het precies zit. In dat schermpje waar je income per maand staat kan je mantience voor armies en navies verlagen als je niet in een oorlog zit, bespaart ook wat geld.

Die van je navy zou ik niet verlagen, gaat je trade power uit schepen ook omlaag. Vaak gaan je trade opbrengsten verder omlaag dan je maintaince kosten voor je navy. Ik heb zelf het idee dat light ships veel meer helpen dan die gebouwen. Ik zou dus liever investeren in light ships en niet in gebouwen die de local trade verhogen. Dat is daarna altijd nog een optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Europa Universalis IV #2

Beetje moeilijk om light ships in te zetten als je aan een inland tradenode zit

Valt me op he. Zit enorm veel geld in Iran. Vrijwel elk provincie heeft zijde. Als ik ooit eens een game in die regio begin, sowieso dat ik die richting op ga.

bewerkt door Acquafresca
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je in een inland trade node zit, heb je naar mijn idee veelal pech en kun je vaak niet heel veel verdienen aan trade. Ik zou zelfs mijn trade port verplaatsen naar een non-inland trade node, zodat je meer kan verdienen. Al is verplaatsen van trade port volgens mij ook weer een DLC-featuree...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat ik raar vind: ik verlies soms battles waarin ik meer mannetjes heb. Dus bijv 22 vs 13. Waar zou dat aan liggen? Ik heb een goede general, moraal is goed en war exhaustion is laag. Ik zie ook geen river crossing penalties ofzo.

Volgens mij heeft niemand hier antwoord op gegeven tot nu toe. Paar mogelijkheden die zouden kunnen zijn:

- Wat is het military tech level van jou en dat van je tegenstander? Dat kan een groot verschil maken.

- Wat is de max moraal die jij hebt en je tegenstander (in absolute zin)

- Wat is de discipline die jij en je tegenstander hebben?

- Wat is de verhouding infanterie, cavalerie en artillerie?

- Welke techGROEP zijn jullie beiden? Sommige techgroepen krijgen bonussen bij bepaalde terreinen en/of bepaalde units (met name de Nomad en Muslim voor zo ver ik weet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens, aantal vraagjes.

Ik ben USA en zit in 2040. Ik ben nu beetje bezig in Afrika, maar als ik wat heb veroverd dan moet ik iets van core? doen. Als ik dat dan heb gedaan wordt het ineens een kolonie, maar eigenlijk wil ik het gewoon zelf besturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt alsof je een gare mod hebt. 2040? En Colonial nations bestaan normaal gesproken alleen in Amerika...

Extended Timeline heet die. Maar dat klopt dus eigenlijk niet?

Kun je ook nieuwe handelroutes aanleggen? Ik snap ook niet zo goed hoe ik zoiets omhoog krijg :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Europa Universalis IV #2

Je kan geen nieuwe handelroutes aanleggen. Wel kan je naar tradenodes die aan zee liggen light ships heen sturen. Dit zorgt ervoor dat jouw tradepower in die node omhoog gaat en er meer richting jouw tradenode gaat. Bij inland tradenodes moet je meer trade gerichte gebouwen bouwen. Als je met je muis over de buildings gaat, zie je wat voor effect die hebben. Het probleem bij inland nodes is dat je geen gebouw in Kiev kan neerzetten als jij zelf France bent bv, omdat je dat provincie niet bezit. Daarnaast kan je ook tradepower opeisen in een peacedeal. Dit is vooral effectief als je vijand een merchant republiek is, een land is waar trade pijlen eindigen(English Channel, Bordeaux en volgens mij ook Lissabon) of bij een land die qua ligging in het voordeel is qua trade(Ottomans, Portugal, Spain etc).

Een van de users(curly?) hier had ooit een enorme stuk geschreven over trade. Vertelt je zowat alles van wat je moet weten. Kan ook nog in eu4 #1 zitten, was iig een best oude post.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan geen nieuwe handelroutes aanleggen. Wel kan je naar tradenodes die aan zee liggen light ships heen sturen. Dit zorgt ervoor dat jouw tradepower in die node omhoog gaat en er meer richting jouw tradenode gaat. Bij inland tradenodes moet je meer trade gerichte gebouwen bouwen. Als je met je muis over de buildings gaat, zie je wat voor effect die hebben. Het probleem bij inland nodes is dat je geen gebouw in Kiev kan neerzetten als jij zelf France bent bv, omdat je dat provincie niet bezit. Daarnaast kan je ook tradepower opeisen in een peacedeal. Dit is vooral effectief als je vijand een merchant republiek is, een land is waar trade pijlen eindigen(English Channel, Bordeaux en volgens mij ook Lissabon) of bij een land die qua ligging in het voordeel is qua trade(Ottomans, Portugal, Spain etc).

Een van de users(curly?) hier had ooit een enorme stuk geschreven over trade. Vertelt je zowat alles van wat je moet weten. Kan ook nog in eu4 #1 zitten, was iig een best oude post.

Ja dat was ik. En die post is denk ik zeker een jaar oud. Mb langer. Dat is nog van rond de eerst exp pack denk ik. Dus de guide is outdated, maar de principes zullen wel nog kloppen denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Extended Timeline heet die. Maar dat klopt dus eigenlijk niet?

In mods werken dingen soms net iets anders. Normaal gezien moet je wel iedere province coren. Niet gecorede provinces geven overextension (OE). En als je boven de 100% OE komt, krijg je negatieve events die je wilt voorkomen, je rebels gaan sneller naar 100%, ... Dat wil je niet. Door coren gaat de OE die komt door die provincie weg. En een gecorede provincie levert meer geld op.

een land is waar trade pijlen eindigen (English Channel, Bordeaux en volgens mij ook Lissabon)

Je bedoelt Sevilla ipv Lissabon. Dat is de naam van de node waar Portugal en Castile / Spain het van moeten hebben. Je hebt daarnaast ook nog de Venice end node.

Link naar opmerking
Deel via andere websites