Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden zei Lazy:

Gelijk doen. Men vergist zich wel eens in de functie van je buikspieren en rugspieren bij het hardlopen. Heel veel blessures of pijntjes in de bovenbenen/liezen kunnen verholpen worden door sterkere buik/rugspieren.

@007mark Ik ben makkelijker gaan lopen nadat mijn trainer (oud prof) mij de tip gaf om te zorgen dat het bovenlichaam stil is tijdens het lopen (joggen, hardlopen, sprinten). Is echt een van de beste tips die ik heb gehad de laatste paar jaar op dat gebied. Hier spelen je buik, rug en gehele core gebied een grote rol bij inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Lazy:

Gelijk doen. Men vergist zich wel eens in de functie van je buikspieren en rugspieren bij het hardlopen. Heel veel blessures of pijntjes in de bovenbenen/liezen kunnen verholpen worden door sterkere buik/rugspieren.

Sinds 3 maanden ook veel bezig met rug- en buikspieroefeningen. Merkte na een maand dat mijn basissnelheid een stuk omhoog ging en eigenlijk nooit (meer) last van mijn spieren als ik ren. Met voetbal had ik bijv. wel veel last van mijn liezen, jammer genoeg heb ik core oefeningen onderschat. 

9 minuten geleden zei 007mark:

21km nog nooit gerend. Langste is éénmaal de Dam tot Damloop. Is 10 EM en ook al een jaar of 5 geleden schat ik zo in. Heb er thuis ook niet echt te tijd en behoefte voor om enorm lange afstanden te rennen, maar bij zo'n evenement lijkt het mij wel weer eens leuk in de toekomst. 

Hoeveel kilometer moet je ongeveer trainen zodat je de 21km ook aan kan?

Als je 15 kilometer aantikt, zou je ook de 21km aan kunnen. Moet je ondertussen wel iets eten en iets drinken. Uiteindelijk zit het allemaal tussen je oren. Tijdens de marathon van Amsterdam wilde ik eigenlijk stoppen bij de 34km, alles deed zeer en mijn snelheid was zo laag dat ik onder 4u niet meer ging halen. Alleen je moet gewoon een 'fack it' mentaliteit hebben en doorgaan of dat nou bij 10km is, 21km of bij 42km. Je kan er altijd wat meer uitpersen op het moment dat je eigenlijk wilt stoppen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jespresso:

@007mark Ik ben makkelijker gaan lopen nadat mijn trainer (oud prof) mij de tip gaf om te zorgen dat het bovenlichaam stil is tijdens het lopen (joggen, hardlopen, sprinten). Is echt een van de beste tips die ik heb gehad de laatste paar jaar op dat gebied. Hier spelen je buik, rug en gehele core gebied een grote rol bij inderdaad.

Ik kreeg ooit de tip om te zorgen dat mijn armen in de goede positie stonden en bewogen en dat heeft mij ook enorm veel geholpen. Verder zijn core en stretching makkelijke manieren om je lopen een niveau hoger te krijgen inderdaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei FlyD:

Ik kreeg ooit de tip om te zorgen dat mijn armen in de goede positie stonden en bewogen en dat heeft mij ook enorm veel geholpen. Verder zijn core en stretching makkelijke manieren om je lopen een niveau hoger te krijgen inderdaad.

Ook een goede ja. Zijn vaak kleine tips die wel echt voor verbetering zorgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren maar weer proberen te lopen. Eerste km best wel pijnvrij. Dus besloot een redelijke ronde te gaan lopen. Maar kreeg na een km toch last van mijn rechter onderrug en bil. En na een km of 8 ook van mijn linkerkant. Dat was op het tandvlees de 11,5km volmaken. Er 55 minuten over gedaan wat dan nog wel prima is met die pijn. Maar de rest vd dag mank gelopen.

Nu heb ik mijn thuiswerkplek aangepast. Bureau was wat laag en de schermen. Hoop zelf dat dit het probleem is waardoor ik rugklachten kreeg en ik met deze aanpassingen het verhelp. Want heb dat lopen wel echt nodig om te resetten. Maar op deze wijze is dat klote.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-4-2020 om 10:05 zei Jespresso:

Doe het puur omdat ik nog een kilo of 7 moet afvallen.

Niet om te plagen of iets dergelijks, maar dan is hardlopen niet de 'beste' manier. Of ik zou het in ieder geval niet als 'key' zien tot afvallen. De sleutel tot afvallen is echt voeding. Eventueel ondersteund met bepaalde uitingen van sport, maar hardlopen/cardio komt echt bijna op de laatste plaats. (Maar misschien wist je dit al wel en heb je gewoon een goed, verantwoord eet-patroon ernaast ;c)

Om nog even on-topic te blijven:
Hardlopen is niet mijn hobby, hehe. Maar in deze barre tijden wel één van de weinige activiteiten die nog kan. Ik ga veel liever naar de sportschool, waar ik soms ook wel op de loopband sta, maar de focus ligt op krachttraining.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Karlo:

Niet om te plagen of iets dergelijks, maar dan is hardlopen niet de 'beste' manier. Of ik zou het in ieder geval niet als 'key' zien tot afvallen. De sleutel tot afvallen is echt voeding. Eventueel ondersteund met bepaalde uitingen van sport, maar hardlopen/cardio komt echt bijna op de laatste plaats. (Maar misschien wist je dit al wel en heb je gewoon een goed, verantwoord eet-patroon ernaast ;c)

Bedoelde hiermee niet hardlopen in het algemeen, maar dat ik op een lege maag een rustige training deed. Eet verder (sinds een week of 4) gewoon verantwoord en zorg dat ik m'n eiwitten gewoon goed aanvul e.d. Ondertussen 3 kilo in 3 weken kwijt dus dat vind ik een prima gemiddelde zo :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Jespresso:

Bedoelde hiermee niet hardlopen in het algemeen, maar dat ik op een lege maag een rustige training deed. Eet verder (sinds een week of 4) gewoon verantwoord en zorg dat ik m'n eiwitten gewoon goed aanvul e.d. Ondertussen 3 kilo in 3 weken kwijt dus dat vind ik een prima gemiddelde zo :-)

Ah, okee. Dan had ik het verkeerd begrepen (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Deze keer samen met een vriend van mij het rondje gedaan. Hij is echter wel 2 meter, dus met zijn lange passen heb ik na anderhalve kilometer besloten om hem te laten gaan. Wel hele ronde hem in het zicht gehad, wat wel motiveerde. Echter was de start mij even te gortig gezien de splittijden :D

1e km: 4.48

2e km: 5.09

3e km: 5.25

4e km: 5.29

5e km: 5.26

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.a636f4dabe7bc4c02aedd9569fc1dd4d.png

Deze keer een wat langere ronde gedaan. Ging eigenlijk verrassend goed en kon het tempo prima vasthouden. Zeer tevreden mee. Splits zagen er ook goed uit. Redelijk vlak, afgezien van de eerste kilometer en de laatste 500 meter. Voelde aan dat ik iets te snel was begonnen, dus even wat trager gaan lopen. Werkte wel goed, want ritme was erg lekker. 

1e km: 5.21

2e km: 5.38

3e km: 5.43

4e km: 5.40

5e km: 5.36

6e km: 5.35

7e km: 5.35

7.5 km: 5.13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei 007mark:

image.png.a636f4dabe7bc4c02aedd9569fc1dd4d.png

Deze keer een wat langere ronde gedaan. Ging eigenlijk verrassend goed en kon het tempo prima vasthouden. Zeer tevreden mee. Splits zagen er ook goed uit. Redelijk vlak, afgezien van de eerste kilometer en de laatste 500 meter. Voelde aan dat ik iets te snel was begonnen, dus even wat trager gaan lopen. Werkte wel goed, want ritme was erg lekker. 

1e km: 5.21

2e km: 5.38

3e km: 5.43

4e km: 5.40

5e km: 5.36

6e km: 5.35

7e km: 5.35

7.5 km: 5.13

Ja dat heb je idd goed gedaan in het begin. Gewoon verstandig een beter hapbaar tempo gaan lopen. Ik ben vanochtend ook gaan lopen. Besloten maar 5km te doen. Want te lang zal vast weer mijn rug teveel belasten. Voluit gegaan en mijn 5km tijd met een seconde of 10 verbeterd:

korteloop.png.312279675ee4c9c92a1fd6808846f62e.png

bewerkt door NicoHaak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei NicoHaak:

Ja dat heb je idd goed gedaan in het begin. Gewoon verstandig een beter hapbaar tempo gaan lopen. Ik ben vanochtend ook gaan lopen. Besloten maar 5km te doen. Want te lang zal vast weer mijn rug teveel belasten. Voluit gegaan en mijn 5km tijd met een seconde of 10 verbeterd:

korteloop.png.42db29e8906fc5c00411033cbb1ba450.png

Lekker hoor. Gefeliciteerd :)

Wat betekent die 'best geschatte prestatie'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

94344910_2828736133901842_6629046498254389248_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=AGae4xj2coUAX9sRWtr&_nc_ht=scontent.fams1-2.fna&_nc_tp=6&oh=b0b4d9f814e090d259d4b916e998331e&oe=5EC4BECB

Probeerde hetzelfde rondje als afgelopen zaterdag, maar merkte al snel dat het vorm van de dag niet super was. Daarnaast kreeg ik op de helft de wind ook behoorlijk tegen. Tempo ging er volledig uit, dus laatste kilometer niet afgemaakt. Hopelijk komend weekend weer een betere dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei 007mark:

94344910_2828736133901842_6629046498254389248_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_sid=8024bb&_nc_ohc=AGae4xj2coUAX9sRWtr&_nc_ht=scontent.fams1-2.fna&_nc_tp=6&oh=b0b4d9f814e090d259d4b916e998331e&oe=5EC4BECB

Probeerde hetzelfde rondje als afgelopen zaterdag, maar merkte al snel dat het vorm van de dag niet super was. Daarnaast kreeg ik op de helft de wind ook behoorlijk tegen. Tempo ging er volledig uit, dus laatste kilometer niet afgemaakt. Hopelijk komend weekend weer een betere dag.

Vervelende wind idd gisteren. Had het langste stuk rechtdoor wind tegen, daarna nog een lang stuk schuine wind tegen. Uiteindelijk toch prima tempo gehouden, al denk ik dat ik wel 5:25 gemiddeld had kunnen lopen zonder flinke tegenwind

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmorgen maar weer rondje gelopen na een week niet te hebben gelopen. Wilde wel graag, maar elke keer kwam er weer wat tussen. Dus vandaag maar gegaan in de vroege ochtend.

Voelde me niet opperbest en ik merkte dat de lucht enorm droog is. Daardoor hoge adem en weinig zuurstof. Desondanks toch 4:53 gemiddeld kunnen lopen. Dat maakte het afzien dan wel weer goed ☺️

ACED204F-160A-4A0B-831A-31EBF46658B9.jpeg.e4b74367572ab07d94b03eb6eb89dace.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier na 2 weken ziekte kon ik weer. Eerste 3.5 kilometer naar een vriend toe gerend en samen met hem nog 4 gedaan (die niet zo heel hoog tempo rent). Laatste stukje weer alleen. Was eigenlijk iets te enthousiast begonnen na rustperiode. Toch wel wat aan spierkracht in mijn benen verloren, maar blij dat ik deze afstand vol heb kunnen maken.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

bewerkt door 007mark
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei E2E:

Wist niet dat je in Den Haag woonde joh! Kakbuurtje! :mrgy:

Haha! Geboren en getogen!! Woon net naast dat kakbuurtje ;) Wel heerlijk rustig buurtje om door heen te rennen!!

Zelf weer ff twee rondjes gedaan deze week.

Maandag 15km gelopen, kwam ik er achter dat me fitbit na 12km op pauze was gegaan. Kortom, geen volle registratie qua afstand, wel qua gps route (opmerkelijk dan weer)... Moet zeggen dat het ook een K rondje was. Broek zat niet lekker, zat iets in me schoen, sok zakte af, weinig energie en last van hoge adem. Dan extra klap dat me horloge de laatste 3 a 3.5km niet heeft geregistreerd :( 

Vanmorgen ook nog even gelopen. Toen 8 en flink aan kunnen zetten. Dus gewoon goede tijd gelopen en een tijd die ik weer verder uit kan bouwen naar de 10.

Spoiler

7E68C3C1-C8D6-444F-8F4E-834F0490A52C.jpeg.f4913262f63e18822737c976270ecfb0.jpeg

Spoiler

572A0F25-9765-4564-A14D-FF5D38FEB3E0.jpeg.ac96d2c702f625c82897c2cbdc643401.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gister avond gelopen. Kon tot 6km prima lopen met lichte pijn. Daarna was het wel minder fijn. Afgerond naar 7,5km. Heb wat gezocht en lijk klachten de hebben met de middelste bilspier. Toch maar wat verder zoeken of ik daar wat aan kan doen met oefeningen. Anders over een tijdje maar eens naar de huisarts.

Voor nu in deze tijd iig blij dat ik minimaal 5 wel ontspannen kan lopen. Dit was het voor gisteren:

ronde.jpg.5ffdeb894dd6b963c4fa480bb3d1cecc.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Izsco:

Lekker bezig! Train je ook ergens voor? Of is het gewoon lekker om je kop leeg te maken?

Vooral fit blijven voor wanneer de korfbaltrainingen weer beginnen. Zit sowieso in een team wat maar 1x per week traint, dus zolang er geen wedstrijden zijn blijf ik sowieso wel 1x per week nog hardlopen denk ik.

Toevallig hadden we wel laatst met een vriendengroep erover om ons post corona in te schrijven voor een leuk hardloopevenement. Een 5 km ergens ofzo, zodat iedereen mee kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites