Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Hardlopen

Arsène

Aanbevolen berichten

Heerlijk duurloopje gehad op een relatief lage hartslag. Zat gemiddeld op 154bpm zie ik op mijn horloge. Eerste 10km de 150 amper gezien, laatste 5km wat harder gaan lopen en rond de 160bpm gezeten.

Wel heerlijk dit soort loopjes. Je wordt niet echt moe als je op een lage hartslag zit. Kun je mooi die benen een beetje laten wennen aan de lange afstand. Kreeg alleen wat last van kleine blaartjes onder de voeten de laatste 3km. Nog een kleine 2 maanden tot de halve marathon, dus om te voeten te laten wennen nog maar een paar keer een rustige 15km+ lopen komende weken.

Screenshot_20240804_110018_Strava.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier echt heel erg aan het proberen om het tempo laag te houden. Mede ook vanwege de warmte, maar vooral omdat ik overal lees/hoor dat het goed is om de hartslag enigszins laag te houden. Afgelopen 2 runs waren dit het resultaat:

30-07-2024 6,00 km 33.23 5.34
03-08-2024 9,00 km 49.38 5.31
06-08-2024 12,00 km 1.11.21 5.57

Vooral vandaag ging erg makkelijk. Dus ben daar wel blij mee! Komende weken weer gestaag de kilometers opbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-8-2024 om 11:05 zei Beppu:

Heerlijk duurloopje gehad op een relatief lage hartslag. Zat gemiddeld op 154bpm zie ik op mijn horloge. Eerste 10km de 150 amper gezien, laatste 5km wat harder gaan lopen en rond de 160bpm gezeten.

Wel heerlijk dit soort loopjes. Je wordt niet echt moe als je op een lage hartslag zit. Kun je mooi die benen een beetje laten wennen aan de lange afstand. Kreeg alleen wat last van kleine blaartjes onder de voeten de laatste 3km. Nog een kleine 2 maanden tot de halve marathon, dus om te voeten te laten wennen nog maar een paar keer een rustige 15km+ lopen komende weken.

Screenshot_20240804_110018_Strava.jpg

Dit zijn de betere rondjes. In dat soort omgevingen gaat lopen vanzelf, genieten!

Deze zondag met twee vrienden mijn tweede 30 kilometer (wie weet meer) ooit lopen. Plottwist: we gaan dit doen op een 400 meter baan. ;c Loop alleen maar rondjesssssssssss.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van woensdag was dom natuurlijk. Donderdag tijdens 2e korfbaltraining ongelofelijk veel last van mijn kuit. Na die training deels opgelost met een foamroller, maar een dagje extra rust kon ik wel gebruimen.

Vandaag dus wel weer lange run gedaan. Ging 3 rondes lang prima, daarna stortte ik beetje in. Vooral door verzuring. Conditioneel ging best okay.

1723983887868.png.4e1b4d88cf1e00f4bdf52278b85a05f3.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Beppu:

Ziek hoor! Lekker tempo ook.

Krijg je geen last van je poten als je 30km lang telkens een beetje links afbuigt op zo'n atletiekbaan?

Wel met korte pauzes voor wat water + gelletjes. En ja: kon wel wat WD-40 gebruiken voor de knietjes/heupen. Maar vandaag nergens last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Thierryvane:

Wel met korte pauzes voor wat water + gelletjes. En ja: kon wel wat WD-40 gebruiken voor de knietjes/heupen. Maar vandaag nergens last van.

Zou denk ik zelf telkens na een km of 5/6 de andere kant op gaan lopen om een beetje symmetrisch te blijven:-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei The Saint:

Wat is overleven? Loopt hij die 5km regelmatig of net pas één keer gehaald op het tandvlees met zeurende gewrichten? Als hij iedere week die 5km zonder moeite aan kan zou dat best mogelijk kunnen zijn. 

5 kilometer wordt gehaald zonder zeurende gewrichten wel met flink gehijg maar goed dat is na ongeveer 5 meter al. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van 5 naar 10 in 3 weken als je al veel moeite hebt met 5 kilometer ga je ongetwijfeld stukken moeten lopen, of je moet een stuk langzamer gaan lopen. Maar dat zou niet teveel uit moeten maken, toch? Finishen is finishen (ik neem aan dat dit gaat over het inschrijven voor een race).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Rogier.:

Van 5 naar 10 in 3 weken als je al veel moeite hebt met 5 kilometer ga je ongetwijfeld stukken moeten lopen, of je moet een stuk langzamer gaan lopen. Maar dat zou niet teveel uit moeten maken, toch? Finishen is finishen (ik neem aan dat dit gaat over het inschrijven voor een race).

Het gaat om 10km finishen zonder 5 km te hoeven wandelen. Gaat om halen niet om tijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er komt wel echt meer bij kijken dan je misschien verwacht van je normale loopje uitbreiden en ineens twee keer zo ver lopen: conditie, gewrichten, spieren, misschien zelfs blaren onder je poten. Allemaal omdat je lichaam er niet aan gewend is.

Naast een fysieke uitdaging is het ook mentaal natuurlijk. Stel je voor dat je nu max 5km hebt gelopen, je gaat die wedstrijd doen van 10km en je bent op een gegeven moment op dat 5km punt. Dan moet je dus nog een keer datzelfde stuk lopen;c.

Zou niet adviseren om een stuk te gaan hardlopen dat twee keer zo ver is als wat je tot nu toe hebt gedaan. Spreek uit ervaring. Heb in 2014 een hele marathon gelopen terwijl mijn trainings max afstand 18km was ofzo. Jaar lang last van gehad. Rustig opbouwen. Probeer eerst eens 7km in eventueel twee stukken van 3.5km met een paar minuten uitlopen tussendoor. Daarna 8, en als dat een beetje gaat maar eens aan die 10 denken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand nog tippies voor een beetje goede onderbroeken?:uhoh: Heb ooit drie paar van die stretch onderbroeken van Nike gekocht, maar na een paar jaar kilometervreten krijgen alle drie de onderbroeken nu gaten. Het laatste wat je wil met zo'n run is dat je zak uit je onderbroek hangt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Beppu:

Iemand nog tippies voor een beetje goede onderbroeken?:uhoh: Heb ooit drie paar van die stretch onderbroeken van Nike gekocht, maar na een paar jaar kilometervreten krijgen alle drie de onderbroeken nu gaten. Het laatste wat je wil met zo'n run is dat je zak uit je onderbroek hangt.

Voor kortere loopjes gebruik ik meestal die van de Decathlon, Kalenji of zo. Kosten niks en zitten prima. Voor langere afstanden heb ik paar boxers van Odlo liggen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites