Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[FM24] The Toonsers: Brothers from Cove Bay

De Raam

Aanbevolen berichten

Een kleine rollercoaster maar momenteel wel één die voor de nodige positieve kriebels zorgt. Vergen die wedstrijden dat je met een aanvallende mentaliteit niet te veel van je ploeg? Ik heb het gevoel dat dit fysiek toch altijd meer inspanning vraagt en een uitdaging kan zijn om langere tijd vol te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hibernian op het tweede niveau? Die club verwacht je daar niet. Dundee United hoort er ook niet thuis. Leuke tegenstanders dus in de competitie waar je het prima doet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TOONSERSBANNER.png.9f9d7ace97b523051d69aeea124e6c63.png

Tweede seizoenshelft 2024/25
De uitstekende vorm in december had me goede hoop gegeven op een goed vervolg van het seizoen. Op een vierde plaats op de ranglijst en een reële kans op doorbekeren in de FA Cup. Wie had dat gedacht als promovendus? Ik besloot opnieuw geen transfers te doen in januari, enkel onze jeugdspeler Kevin Langfield vertrok op huurbasis naar Clyde, dat dit jaar uitkomt in de League One. Langfield kwam in de Championship wat minder aan spelen toe omdat ik nu even echt gefocust ben op resultaten. Bij Clyde zal hij wekelijks aan spelen toekomen en onze faciliteiten zijn gelijkwaardig. 

Ik moet eerlijk toegeven dat het wel verleidelijk was om op zoek te gaan naar versterkingen, maar vooralsnog doen we het zonder. Ook zijn er een aantal leuke spelers die elders uit hun contract gaan lopen, maar ook daar zie ik voorlopig vanaf omdat we nog niet weten welke kant het met ons op zal gaan. 

In januari trokken we onze sterke vorm door, althans, in de eerste wedstrijden. We wonnen met 3-0 van Airdrieonians, speelden 2-2 gelijk tegen Ayr United en gingen door naar de vijfde ronde van de FA Cup door Nairn County overtuigend opzij te zetten. Daarna moesten we onze eerste nederlaag sinds lange tijd slikken tegen Queen’s Park. 

Vanaf februari werden mijn stoutste dromen waar. In die laatste koude wintermaand wonnen we al onze wedstrijden, inclusief de bekerwedstrijd tegen Alloa. Hierdoor gaan we naar de kwartfinale, een trots moment omdat het Cove Rangers nog nooit gelukt is om zover door te bekeren!

In maart werd dat verhaal nog mooier, aangezien we in de kwartfinale Falkirk versloegen. Daarnaast bleven we opnieuw ongeslagen in de competitie door enkel tegen Airdrieonians gelijk te spelen en de rest van onze wedstrijden te winnen. 

Hierdoor gingen we de maand april als leider van de ranglijst in. We stonden zomaar bovenaan in de Championship, als promovendus! Er stond ons dan ook een spannend slot van dit seizoen te wachten. In de halve finale van de beker zouden we het opnemen tegen Hearts of Midlothian. Daarnaast moesten we het nog opnemen tegen Dunfermline en Hibernian, die met ons meestreden om de titel. Die twee partijen werden gelukkig gewonnen, waardoor we een kleine marge hadden ingebouwd. 

Hierdoor konden we het ons veroorloven om gelijk te spelen tegen de nummer laatst, Partick Thistle. Alles zou dan ook aankomen op de laatste speeldag. We hadden het nog altijd in eigen hand want als we onze laatste wedstrijd tegen Dundee United zouden winnen, waren we gewoon kampioen! Na een 3-0 achterstand wisten we er nog twee in te schieten, maar dat was niet genoeg om de gewenste drie punten te behalen. We mogen Queen’s Park dan ook op onze blote knieën danken dat zij middels een penalty in de 65ste minuut een 1-0 overwinning op Hibernian wisten veilig te stellen. Hierdoor werden wij kampioen van de cinch Championship 2024/25!! 

League.png.7e0d9b025e8e901b1420d925a59ec65e.png

Scottish Cup
Op 19 april, een winderig en regenachtige zaterdagmiddag, mochten we richting het Hampden Park in Glasgow om de strijd aan te gaan tegen Hearts. De finale van het bekertoernooi als inzet. Queen’s Park en St. Mirren zouden uitmaken wie de andere ploeg in de finale zou zijn. Er zaten ruim 26.000 mensen op de tribune, ongeveer 3.000 van hen droegen onze kleuren.

Vanaf de eerste minuut gingen we er vol op! We hadden immers niets te verliezen. In de elfde minuut speelt onze centrale middenvelder de linksbuiten vrij in de zestien. Hij heeft moeite om de bal te controleren en probeert hem terug te leggen op diezelfde inlopende middenvelder. Het schot wordt geblokt en komt in de kluts weer bij de linksbuiten terecht. Hij, topscorer in het bekertoernooi, besluit de bal richting de tweede paal te koppen. Kyle Connell, onze topscorer van vorig seizoen, is degene die het snelst reageert en loopt tegen de bal aan. De doelman kansloos, na elf minuten staan we op een 1-0 voorsprong in de halve finale van de beker, tegen Hearts!

De rest van de eerste helft kunnen we goed meekomen, maar in de blessuretijd moeten we er toch één doorlaten. Een inworp aan onze linkerkant wordt gekaatst naar de nemer, die vervolgens vrij kan voorzetten. De bal lijkt eeuwig in de lucht te blijven zweven. Uiteindelijk belandt deze bij de tweede paal, waar onze back het luchtduel verliest van McKinstry. Onze keeper deed nog een uiterste poging om de bal uit de kruising te tikken, maar dit mocht helaas niet baten. We gaan met een 1-1 stand de rust in. 

In de 49ste minuut mogen we een hoekschop nemen. Die wordt vervolgens bij de eerste paal matig weggewerkt. Onze verdedigende middenvelder gaat achter de hoge bal aan, maar wordt door de topscorer van de Premiership in zijn rug geduwd; penalty! Natuurlijk is het Burrell die een poging mag wagen vanaf elf meter. Na een korte aanloop schiet hij de bal snoeihard in de linkeronderhoek. De doelman heeft de juiste kant gekozen, maar kan er net niet bij. We staan opnieuw op voorsprong in de halve finale van de beker! 

In het restant van de tweede helft vindt de strijd vooral plaats op het middenveld. Geen van de ploegen wordt nog écht gevaarlijk. Cove Rangers gaat naar de finale van de nationale beker na een 2-1 overwinning op Hearts! Een historisch moment voor de club. 

Halvefinale.png.7d1570021a43b3ea218fa5a9cdf8bf0c.png

En zo gingen we op 24 mei nogmaals richting het Hampden Park. Ditmaal was het weer beter, namelijk zo’n achttien graden. Het stadion zat ook wat voller, er kwamen ruim 37.000 mensen op af, waarvan er ditmaal zo’n 5.000 uit Aberdeen waren meegekomen. 

Hoewel er meer publiek aanwezig was en het weer stukken aangenamer was, was de wedstrijd dat niet. Opnieuw gingen we vol op de aanval, aangezien dat vaak de beste verdediging is en we toch niets te verliezen hadden. Na acht minuten kwamen we met de schrik vrij. Via een vrije trap rond de middenlijn kwam de bal bij de rechtsbuiten van St. Mirren terecht. Hij zette vervolgens hun spits één-op-één met onze doelman. Zonder na te denken nam Ayunga de bal met één beweging op de slof en schoot de bal via onze doelman in het dak van het doel. Ons gehele team kwam in protest, en terecht, de VAR keurde het doelpunt af wegens buitenspel. 

In de rest van de eerste helft kwamen er nog twee momenten. Een vrije trap voor St. Mirren vanaf de flank werd voor het doel geslingerd maar hun spits kopte deze over. In de laatste minuut kwam er opnieuw een voorzet vanaf hun rechtervleugel, nadat een uitbraak van ons in de kiem gesmoord werd. De kopbal van de linksbuiten was eenvoudig op te pikken voor onze doelman. Het spel werd voornamelijk moeilijk gemaakt door de vele overtredingen van beide teams. 

In de tweede helft veranderde dat spelbeeld ook niet. Wij hadden zelf enkele momenten waarop we dicht bij het doel van St. Mirren kwamen, maar echt grote kansen kwamen in deze wedstrijd niet voor. Inmiddels had ik ingezet op een gelijkspel en gokte ik op een strafschoppenserie. In de 91ste minuut was het nog even billenknijpen toen St. Mirren een hoekschop kreeg, maar deze werd opnieuw over het doel gekopt. 

In de 94ste minuut kwam er weer eens een hoogtepunt voor onszelf. Een aanval over de rechterflank van St. Mirren werd om zeep geholpen door onze linksback. Onze verdedigende middenvelder kon deze vervolgens wegwerken, waarna de bal door hun controleur in de voeten van één van onze middenvelders werd gekopt. Onze rechtsback was alert en sprintte naar voren. Op het moment dat hij werd ingespeeld, moest de linksback van St. Mirren een keuze maken. Hij besloot uit te stappen waardoor onze rechtsbuiten helemaal vrij kwam. 

Niemand anders dan Rumarn Burrell deed hierna iets geniaals. Sowieso speelde hij al een fenomenaal bekertoernooi, nadat hij ons al naar de halve finale en deze finale had gebracht. Een Messiaanse dribbel, waardoor drie man het bos in werden gestuurd, bracht hem één-op-één met de keeper. Ook onder die omstandigheden bleef hij koel en schoof hij de bal simpel langs de sluitpost. 1-0! 

Niet lang daarna vond de scheids het wel mooi geweest, feest in Aberdeen! Cove Rangers gaat Europa in en wint voor het eerst in haar historie de nationale beker van Schotland! 

finale.png.883bf0536744bf1d05e09e1f9a8f2073.png

Ontwikkelingen

Door die uitmuntende run in de beker werden we flink gecompenseerd. Met name de halve finale en finale leverden mooie bedragen op. Hierdoor zag ik kans om mij bij het bestuur te melden met enkele aanvragen. Zo werd de Junior Coaching verbeterd, het bestuur ging daar zonder pardon mee akkoord. Om hetzelfde te doen met de Youth Recruitment hadden ze wat overtuigingskracht nodig, maar na het aanhoren van mijn argumenten gingen ze uiteindelijk ook daarmee akkoord. 

juniorcoaching.png.ad5340af57d34ee8b9d01f6e9df4a4d0.png

recruitment.png.d15cd2647d54bdc9666fe7af21297713.png

- - - - - - - - - -

@Marius - Ja, dat is inderdaad een dingetje. Gelukkig kunnen we tegenwoordig veel wisselen en geef ik de spelers rust tussen de wedstrijden door.

@MNie - Jep, en daar blijven ze ook nog even! Evenals Dundee United...

@delichris - Beter nog! :D

@Djurovski - We hebben het heel goed gedaan dit seizoen!

@keano77 @KayDeManaager @Mordurette bedankt voor de likes!

@xJordinosaur @Glenn08 @Nom de Guerre @Rykjvk1 @Michaelinho* @ElMarcos @FlyD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een tweede seizoenshelft! De titel én de beker! Opvallend dat er geen grotere clubs meer overbleven bij de laatste vier maar je moet het toch nog altijd maar flikken. En zo'n dribbel in blessuretijd van de finale maakt het helemaal te gek dan natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Selectieoverzicht 2024/25

En na dit geweldige seizoen kunnen we meteen door naar het overzicht van de selectie. Opnieuw heb ik dit seizoen gebruikgemaakt van een vaste kern, zeker in de tweede seizoenshelft lag de focus gewoon op het presteren in de competitie en beker. Er werden dit seizoen dan ook niet heel veel spelers gebruikt. Vorig jaar waren het er iets meer, maar dat kwam vooral doordat ik toen enkele jeugdspelers heb laten invallen.

Opnieuw was het onze keeper die dit seizoen het vaakst in de basis begon. Niet zo gek, denk ik. Bij hem, en enkele andere spelers, zien we geen minuten per wedstrijd omdat zij inmiddels vertrokken zijn bij de club. Nick Šuman kon geen nieuwe werkvergunning krijgen en hebben we daarom uit zijn contract laten lopen. Mark Reynolds en Paul McGowan zijn met pensioen gegaan en Mark Gallagher wilde zijn contract niet verlengen.

Onze spits, Mitch Megginson, werd topscorer van de Championship. In alle competities eindigde hij op 29 doelpunten. Toch was Rumarn Burrell de speler van het seizoen. In de Championship eindigde hij op 23 goals en nam daarmee de tweede plek op de ranglijst in. Over het gehele seizoen was hij Megginson de baas, met 36 doelpunten. Daarnaast gaf hij ook nog eens vijftien assists. 

Ik twijfel nog steeds wat te doen met de selectie. Deze is namelijk niet heel breed en de Premiership is voor deze jongens écht wel een uitdaging. Daarnaast gaan we natuurlijk Europees voetbal spelen. We zullen instromen in de Play-Off van de Europa League. Dat betekent dat we sowieso gaan meedoen aan de competitie fase van de Conference League. Hierdoor zullen we extra veel wedstrijden spelen. 

Het geeft natuurlijk wel extra uitdaging om het met de bestaande kern te doen en daar wellicht wat jeugdspelers aan toe te voegen. Ik ga daar nog eens een nachtje over slapen.

Schermafbeelding2024-05-14151932.thumb.png.6d814a5e450b907657cf62028672a45a.png

Jeugdinstroom

De jeugdinstroom lijkt een stuk beter dan vorig jaar, toen kregen we één Elite Talent binnen. Lewis McIntyre wacht nog altijd op zijn debuut. Van alle jeugdspelers wisten alleen Kevin Langfield en Steve Miele minuten te maken dit seizoen. Als ik me wil richten op die jeugdspelers, zal daar komend seizoen echt wel verandering in moeten komen. Echter willen we ons natuurlijk ook veilig spelen op het hoogste niveau. 

Dit jaar mochten we vier Elite Talenten verwelkomen! Qua huidig niveau valt het allemaal nog mee, maar in potentie moeten deze jongens zeker het eerste elftal gaan halen in de komende jaren. Ik ben ook zeer te spreken over de karakters van deze spelers. Robbie Rae is Fickle, Tyler Demus is Perfectionist, Jody Liveston is Fairly Professional en Nick Miller is zelfs een Model Citizen!

elite.png.d4cb5b1ec826ab9b73dd335c8fd55be9.png

Nick Miller en Tyler Demus zien er voor hun leeftijd ook al heel aardig uit en ik sluit dan ook niet uit dat zij volgend jaar minuten mogen maken. Wellicht kunnen we dat in één van de nietszeggende bekertoernooien doen, in de competitie - als we eenmaal veilig zijn - of zelfs in Europa, als we daar wedstrijden spelen die er niet meer toe doen. 

In onderstaande spoiler kunnen jullie de profielen bekijken:

Spoiler

image.png.54c4d5cd1c7d55a194631bc25d2f04fa.png

image.png.90a15a7ea477ad4c8141fc3ead203fdb.png

image.png.37f46429ce60ac0b16c27daeebff0421.png

image.png.b61d5c446d9306773d19dcff522689fa.png

Stadion

Richting het volgende seizoen kreeg ik ook nog bericht van het bestuur over ons stadion. Deze gaat namelijk met een kleine 2.600 plaatsen uitgebreid worden. De verbouwing zal zo’n negen maanden in beslag nemen en om die reden huren we dit jaar het Spain Park in Aberdeen. Om de kosten van €3.400.000,- te dekken, is er een lening afgesloten bij de bank. 

stadion.png.ec88e8797c4a80a2b5ab0e8301316a8b.png

Mijlpaal

Dan nog even iets anders, een kleinigheidje. Er zijn namelijk een aantal spelers die volgend seizoen aan hun honderdste wedstrijd kunnen komen onder leiding van manager Daniell de Raam. Gezien het programma van aankomend seizoen, verwacht ik dat de onderstaande spelers daar allemaal overheen zullen gaan. Behalve Reynolds en Suman, die zijn zoals gezegd vertrokken.

Schermafbeelding2024-05-14154900.png.314db4c498f893a7f016ed0f611061e7.png

- - - - - - - - - -

@MNie - Bedankt man!

@Mordurette - Dat was niet één woord. Maar inderdaad, een ge-wel-dig seizoen gehad!

@Marius - Ongekend tweede seizoenshelft hebben we gedraaid. We hadden inderdaad geluk met de loting, maar dat maakt de vreugde niet minder groot!

@delichris - We gaan inderdaad de Play-off ronde van de Europa League in, mochten we die verliezen gaan we naar de competitieronde van de Conference League ;) 

@Djurovski @keano77 @KayDeManaager @xJordinosaur @Glenn08 @Nom de Guerre @Rykjvk1 @Michaelinho* @ElMarcos @FlyD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Conference League zou eigenlijk ideaal zijn. Daar is de competitiefase het minst lang, en de kans op een succesje ook niet onmogelijk. Gezien de extra wedstrijden is versterking in de breedte zeker handig, maar daarvoor kan je natuurlijk ook gewoon beroep doen op de jeugd indien je dat zou verkiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerste seizoenshelft 2025/25
Inmiddels krijg ik medelijden met mijn spatiebalk. Zonder pardon zitten we binnen een week alweer halverwege het derde seizoen van deze savegame. Het tempo ligt er dik op, ik heb veel plezier en met de bekerwinst van vorig jaar zijn we ook al een stapje dichter bij het uiteindelijke doel: De prijzenkast van Aberdeen FC overtreffen! Dit jaar spelen we dus in de Scottish Premiership. Daarnaast hebben we ons gekwalificeerd voor Europees voetbal en nemen we deel aan enkele nationale bekers. Er staat ons een lang en zwaar seizoen te wachten. Zeker gezien het feit ik heb besloten het seizoen af te trappen zonder transfers te doen.

Omdat we inmiddels een Premiership team zijn, hoeven we de groepsronde van de League Cup niet te spelen. We stromen in, in de tweede ronde. Tegen die tijd hebben we al twee competitiewedstrijden gespeeld. In de Play-off van de Europa League werden we gekoppeld aan Sporting Braga. Een blik op het speelschema heeft mij doen bibberen, gaan we niet veel te snel? 

We openen het competitieve seizoen met een 2-0 nederlaag bij Celtic, maar pakken een week later onze eerste drie punten tegen Hearts. In de League Cup treffen we vervolgens Queen’s Park, die verslaan we met 1-0. Vervolgens staat de eerste wedstrijd tegen Braga op het programma en tegen alle verwachtingen in winnen we, nota bene in het stadion van Aberdeen FC, met 2-1. Het heeft wel een hoop kracht gekost want enkele dagen later gaan we met maar liefst 6-0 onderuit bij Kilmarnock. 

De terugwedstrijd in Portugal was een kansloze missie, zonder ook maar iets te vertellen te hebben, keren we met twee tegendoelpunten huiswaarts. Drie dagen later wordt de eerste competitieve maand van dit seizoen afgesloten met een 2-1 overwinning op het grote Rangers FC. 

In september werd het vervolgens wat rustiger. We winnen achtereenvolgens van Dundee en Dunfermline, maar de echte stunt van deze maand kwam in de kwartfinale van de League Cup. We wisten namelijk met 3-1 te winnen van huidig landskampioen Celtic. De nederlaag tegen Aberdeen die daarop volgde was dan wel weer een zure afsluiting van de maand.

De eerste wedstrijd in de Conference League winnen we met 1-0 van Fehérvár, waarna we twee nederlagen moesten incasseren in de competitie. Vervolgens winnen we met 4-3 van Maccabi Tel-Aviv. Als we vervolgens ook nog eens winnen van St. Mirren en Motherwell, begin ik te geloven dat dit wel eens een leuk seizoen kan gaan worden.

Dat moet je natuurlijk nooit doen! Hierna verliezen we namelijk in de halve finale van de League Cup van Ross County. Daarna verloren we met 2-1 van Larne in de Conference League en scoorden we geen punten tegen Hearts. De 2-0 overwinning op Celtic die daarop volgde was dan ook zeer welkom. Zürich houdt ons vervolgens op een doelpuntloos gelijkspel, alvorens we opnieuw verliezen van Kilmarnock. Al blijft het deze keer bij 2-1. 

In de laatste maand van het jaar staat ons weer een druk programma te wachten. Een 1-0 nederlaag tegen Rangers wordt opgevolgd door een 1-1 gelijkspel tegen Dundee. Met een gelijkspel tegen Aris Salonika in de Conference League verzekeren we onszelf van de play-offronde en doet de 2-1 nederlaag tegen Viktoria Plzeñ er ook niet meer toe. Tussen die twee Europese avonden door winnen we van Dunfermline. 

Net als vorig jaar eindigen we het kalenderjaar sterk. Vier overwinningen op rij, waaronder een 3-1 overwinning op grote broer Aberdeen!

Al met al staan we op een keurige vijfde plaats en hebben we nog altijd zicht op kwalificatie voor Europees voetbal. Wie had dat gedacht? We staan momenteel zelfs boven Aberdeen! Het is natuurlijk wel de vraag of we dit kunnen volhouden. 

Stand.png.d2a3133eff094d9e1eb18b5fb4e4458c.png

Wedstrijden in de spoiler:

Spoiler

image.png.a85534cc662e6c693039bd0dd70ea400.png

image.png.5dddd5d09caefc8156ca6d212f6ec948.png

cl.png.fddc2f4d4169117bf3085325c0db445b.png

Jeugd

Waar het kan, probeer ik enkele jeugdspelers de kans te geven. Het houdt nog niet over, maar het begin is er. Kevin Langfield draait wel echt lekker mee in het elftal. Ook Steve Miele krijgt aardig wat minuten. Anderen moeten het met name met enkele invalbeurten doen. Tyler Demus wist al twee keer het net te vinden in enkele bekerwedstrijden. 

jeugd.png.a9197a1e1c02470fe2474b64093de466.png

En als we de preview moeten geloven, kunnen we rekenen op een nieuwe doelman en aanvallende middenvelder. Laten we hopen dat die preview het eens bij het juiste eind heeft, want een goede keeper kunnen we zeker wel gebruiken!

preview.png.63b4b4a69a990cef1582ed4dacb2d8d8.png

- - - - - - - - - -

@Marius - Je hebt helemaal gelijk en zo is het dan ook precies gegaan! Mij hoor je niet klagen :D

@delichris - Geen nieuwe spelers dus, alleen enkele jeugdspelers overgeheveld. We doen het nog altijd zonder transfers.

@MNie @Mordurette @Djurovski @keano77 @KayDeManaager @xJordinosaur @Glenn08 @Nom de Guerre @Rykjvk1 @Michaelinho* @ElMarcos @FlyD

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De drukke kalender zorgt af en toe voor een rollercoaster qua resultaten maar de tendens helt toch helemaal over naar het positieve. De tussenstand ziet er geweldig uit, en het zou me zelfs niet verbazen dat je in staat bent om in de top vijf te blijven, of zelfs derde te eindigen. Dat je ondertussen ook nog eens Europees weet te presteren maakt het helemaal af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites