Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Drengen fra Húsavík - Aalborg BK

Jónstærke

Aanbevolen berichten

Wat een start zeg! Zeven keer op rij winnen is niet min, en als je dan ook nog eens zo'n cijfers kan voorleggen. Heel knap toch ook om zo weinig tegendoelpunten te slikken. Met nu al een straat voorsprong kan de naam van de nieuwe kampioen nu al in potlood opgeschreven worden. Uitkijken wat deze bende jonkies kan op het kampioenenbal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Banner.png.babe0a50252598092df0bf46b2e1015b.png

#79 - DANSK FODBOLD I UEFA-KONKURRENCER

Met augustus achter ons nadert de start van alle door UEFA georganiseerde clubcompetities. Net zoals vorig seizoen vatten 5 Deense clubs de continentale competities aan en enkel Randers FC kon zich niet kwalificeren voor één van de drie tornooien. In de voorlaatste kwalificatie ronde van de UEFA Conference League geraakte het via strafschoppen nog wel voorbij het Nederlandse PEC Zwolle, maar in de laatste voorronde kregen ze met Aston Villa heel andere koek voorgeschoteld. In Birmingham bleef de schade beperkt tot 2-0, maar in eigen huis ging Randers helemaal kopje onder en verloor het met 0-4. Geen Europees voetbal dus voor Randers FC dat met een afgetekende 6-0 verlies over twee wedstrijden door Aston Villa de toegang tot de UECL-competitiefase werd ontnomen.

Naamloos1.png.68f2c02cd6205326f1c8fd0982cd118c.png

BannerUCL.png.2d28c56e84e6af9dbe00256663508c47.png

Naamloos2.png.3f51a684afbd84c8610c34ce94a86778.png

Wij zijn het enige team dat uitkomt in de UEFA Champions League. FC Nordsjælland sneuvelde in de voorrondes tegen Ol. Marseille. De Deens kampioen van het seizoen 2026/27 mocht rechtstreeks naar de competitiefase. In de afgelopen maanden keken we dan ook reikhalzend uit naar de zojuist gebeurde loting van onze tegenstanders. Los van wie er op bezoek komt in ons Lynge Jakobsen Stadion wil ik dat we op ons terrein vechten voor elk punt dat er te rapen valt. Elke thuiswedstrijd moeten we voor de drie punten gaan, ongeacht de tegenstander. Dat zijn we aan onze fans verplicht.

Als we dan een blik werpen op de loting kan je die simpelweg verwoorden als vijf Europese kleppers en drie mindere - doch venijnige, niet te onderschatten - broertjes. Aftrappen doen we in eigen huis tegen Sparta Praag, waar in een ideale wereld Maksym @Bogatyr aan het roer zou staan, maar dat hier nog steeds onder leiding staat van ex-AaB speler Brian Priske. Voor Priske zal de ontvangst hartelijk zijn, voor zijn spelers wat minder. Als we hoge ogen willen gooien in Europa, zullen we voorbij een ploeg als Sparta Praag moeten. Een week later maken we de verplaatsing naar het Şükrü Saracoğlu Stadium, de Turkse heksenketel, waar Fenerbahçe SK zijn thuiswedstrijden in afwerkt.

In oktober komen de Rossoneri op bezoek. Als ze hun huiswerk hebben gedaan bij AC Milan, dan weten ze dat we een tamelijk goed rapport kunnen voorleggen tegen Italiaanse ploegen. Zo versloegen we twee seizoenen terug Juventus nog met 3-1 en gingen we met 1-4 winnen op SS Lazio Roma. Enkel stadsgenoot Internazioale bleek vorig jaar te sterk (2-0). Na het Italiaans bezoek, varen we de Noordzee over richting Engeland, voor onze - spoiler alert! - eerste wedstrijd in Manchester. Op Allerzielen geven we in het mythische Old Trafford partij aan Manchester United. Onze tweede wedstrijd in november is ook een uitwedstrijd, en zeker niet de minste.. In het Ratko Mitic Stadion van Rode Ster Belgrado kan je je altijd aan een 'vurige' ontvangst verwachten. Ook nog nèt vóór de Deense winterstop, komt Nederlands kampioen Ajax op visite. 

Lang gaan we niet in winterslaap, want op 19.01.2028 en 26.01.2028 ontmoeten we twee oude bekenden op het Europese toneel. Manchester City, waar Haaland voorin het gezelschap heeft gekregen van Victor Osimhem en waar op het middenveld ene Assan Ouédraogo en ene Mats Wieffer, Rodri van versterking voorzien, is onze eerste tegenstander van de maand januari. De Citizens waren vorig jaar te sterk voor ons in de zestiende finales. In de laatste UCL-competitiefase wedstrijd ontmoeten we opnieuw een Engels team. Newcastle United, de Champions League-winnaar van vorig seizoen, beschikt in elke linie over enkel absolute wereldtoppers. Te beginnen met Dennis Seimen (21) in doel; rechstback Tino Livramento, die zich heeft ontpopt tot vaste rechtsachter in het Engelse nationale team; controleurs Sandro Tonali (27) en Bruno Guimarães (29) op het middenveld; en voorin kunnen ze rekenen op de goals en assists van onder meer Nicolás González (29) en Simone Pafundi (21). Vorige duels tegen Newcastle stonden altijd garant voor spektakel en veel doelpunten, waarin The Magpies steeds - zij het nipt - aan het langste eind trekken.

Naamloos1.png.f07d5e45aa75bfda433dc41b4336f570.png

EuropaLeague.png.b5cc69dc5b5a4557536ff34b84517cf3.png

932443.png.0542a52303b1f1c9b3c6c80758de3623.png 496.png.854374dc0811ecdb9f02406e31044aa8.png 505.png.cd53e958ebcb9aedb3ff6b86dea6a2c5.png

Vijf starters, één gesneuveld, dat maakt vier Deense clubs die gezamenlijk, maar apart beginnen aan een sprokkeltocht van UEFA Coëfficiëntpunten. FC Nordsjælland was na de UCL-uitschakeling tegen Ol. Marseille, net als Brøndby IF al zeker van de UEFA Europa League - Competitiefase. Zij krijgen daarin ook nog eens het gezelschap van FC København, dat in de UEL-voorrondes te sterk was voor Fortuna Sittard ( U|1-0, T|2-0) en het Portugese Casa Pia (U|2-2, T|2-1). De Kopenhagense zeges en het gelijkspel, leverden - bovenop de 0.200 coëfficientpunten van Randers FC (2-1 winst tegen PEC Zwolle) - het Deens voetbal 0.500 coëfficiëntpunten op.

Speelschema FC Nordsjælland

Spoiler

SpeelschemaFCN.png.a50a5823d29efa6f70cca7d65d35d007.png

Speelschema Brøndby IF

Spoiler

SpeelschemaBIF.png.625141aabd1b4831b11028f2b6c296d3.png

Speelschema FC København

Spoiler

speelschemaFCK.png.c8d264617c7089e4a04a00eb69bafd11.png

Hopelijk slagen ze er in om de Deense eer hoog te houden en helpen ze ons zo in de race naar een plekje korter bij de top-5 competities in de UEFA-Coëfficiënten ranglijst. Er liggen zeker mogelijkheden voor onze bondgenoten. Vooral het speelschema van FC Nordsjælland biedt perspectief in mijn ogen. Zowel FC København als Brøndby IF treffen met respectievelijk Tottenham Hotspur en Sevilla toch wel elk minstens één club van formaat. Brøndby IF ontmoet daarnaast ook nog eens AS Roma. Hopelijk kunnen ook zij verrassen.

Ik kan niet wachten om onze Europese campagne op gang te trappen. Filip Bundgaard keert binnen een tweetal weken ook terug uit blessure. Voor hem komt de wedstrijd tegen Sparta Praag nog te vroeg, maar voor de wedstrijd op Aarhus GF in de 3F Superligaen zou hij wel op z'n minst selecteerbaar moeten zijn.

We horen ons!

Ole

Naamloos.png.add3d1ab13c0555d45393350d8d3cbae.png

Reacties:

Spoiler

@Djurovski: geld moet nu eenmaal rollen in deze business :P

@Kyrill: spijtige zaak inderdaad, maar met het drukke speelschema dat we nog hebben zullen alle spelers die nu in onze a-kern zitten wellicht voldoende speelminuten krijgen om hun te ontwikkelen. :D 

@ElMarcos: Nu die vorm doorpakken naar de komende maanden!! :classic_biggrin:

@Marius: de jonkies krijgen met deze tegenstanders wel serieus wat weerwerk volgens mijn, ben zelfs minstens even nieuwsgierig naar hoe ze er het vanaf gaan brengen :D 

@Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager@Titan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is toch heel andere koek dan de eigen competitie. Ik durf dit gerust een zeer pittige loting noemen. Met drie Engelse tegenstanders mag je toch zeggen dat je niet gespaard wordt, en zowel Ajax als Milan kunnen ook verraderlijk uit de hoek komen. Met slechts één Deense club die al - logischerwijs - uitgeschakeld werd - mag je ook nog hopen op een sterke Deense prestatie in Europa dit jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een paar heerlijke tegenstanders. Hopelijk geef je dat guur Sparta Praag eens voetballes. Ajax mag voor mijn part ook stevig door de gehaktmolen. Als ik supporter was had ik toch met plezier tickets gekocht voor deze tegenstanders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Lensherr:

Hopelijk geef je dat guur Sparta Praag eens voetballes.

Guur? Is een hele mooie stad en de mooiste voetbalclub van Praag. Zou er niet van schrikken dat @Jónstærke hier een pak rammel gaat krijgen, ook al spelen ze thuis.

Voor de rest mag je alles winnen hoor !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vijf uit zes is een goede start voor het Deense voetbal in Europa. Je hebt vorig seizoen al mooie dingen laten zien, maar het wordt je dit jaar niet makkelijk gemaakt via de loting. De andere clubs hebben ook enkele mooie affiches om naar uit te kijken én een aantal tegenstanders waar punten tegen gepakt hoort te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bijna ziekelijk hoe je op een consistente manier zoveel tijd en moeite in jouw updates blijft stoppen. Jaloersmakend ook gewoon! Het leest lekker, je laat geen detaill liggen en het ziet er allemaal zó gelikt uit. 

Prestaties zijn ook meer dan prima. Echt een ongekend goede novelle, zeker voor iemand die dit voor het eerst doet. 

Moest weer wat updates inhalen maar dat was een mooi verjaardagscadeau (y) bedankt voor deze mooie novelle, man!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie update weer! De loting in de CL is nu wat pittiger maar verwacht weer 6 punten uit de eerste 2 duels. Ook tegen Rode Ster en Ajax (vanwege het thuisvoordeel) verwacht ik 3 punten, dan heb je er alweer 12 en is overwintering sowieso binnen. Ben benieuwd wat je tegen de grootmachten kan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Banner.png.4dc2eb31334b79039ae49111596f2c07.png

#80 - PÅ BESØG HOS BRØNDBY, ALTID SVÆRT

"Op bezoek bij Brøndby, altijd moeilijk." - Long time no see, 't is ondertussen alweer bijna kerst en zelfs hier in Malaga zijn de temperaturen onder twintig graden celsius gezakt. Een weekje of twee weg van de drukte die het voetbal met zich meebrengt. Ik heb ze bij de club gezegd dat ze me alleen moeten bellen wanneer de nood hoog is, i.e. bij een nakend vertrek van één van onze sterkhouders of bij een mogelijkheid om zelf toe te slaan op de transfermarkt. Door mijn staat van dienst bij de club de afgelopen vier jaar heb ik in dergelijke zaken inspraak gekregen van de bestuurskamer. Dat getuigt van vertrouwen.

Dat is mooi, bijna zo mooi als met je gezin en ouders bij een Andalusische zonsondergang de laatste drupjes vino van je glas naar binnen te werken, terwijl je iets meer dan veertig-maanden-oude dochtertje elke passerende Malagueño trakteert op een ola. De wandelingen (en fietstochtjes) doorheen de smalle straatjes zijn voor een nieuwsgierige hyperkineet als kleine Isa een avontuur op zich. Voor ons, mama Marja en papa Ole een moment van groots geluk. Ik heb het niet meer zo vaak over Marja en Isa, maar er gebeurt zoveel op en naast het veld in de voetballerij dat ik er gewoon niet aan kom. En eigenlijk, is er op persoonlijk vlak ook niet veel nieuws. Niets noemenswaardig althans, maar dat kan snel veranderen. Ik ben voormiddag met papa op jacht gegaan naar een ring en heb er eentje gevonden. Nu nog een moment vinden..

0_1.png.f19841470d6aad69c6a6e24f540bedcd.png 

Naamloos1.png.3f7a28f6e2bfb0168af090fb3207ee97.png

xsuperligabanner.png.b9ff5da03bc78ca1478bbfaaac4ff8f4.png.pagespeed_ic.dCuVO68yX4.png.ef9e185e5097c3e65a1a03abcef78ef5.png

Naamloos3(2).png.ce036859df7dc7565384adc310d8f8af.png

Spoiler

1-8brondby.png.994890ae375c5ea26be7e22cace1acb0.png

Ik zal er maar meteen op ingaan en de chronologie laten voorwat ze is. Als één van de auteurs van de zwartste bladzijde in de Brøndbyernes geschiedenis blik ik terug op zondag 7 november 2027, oftewel 'Zwarte Zondag' in de woorden van één van de vele misnoegde Brøndby IF-fans na afloop van de door hen met 1-8 verloren thuiswedstrijd. Inderdaad, het is geen typo, je leest het goed. Op speeldag 15 van de reguliere competitie trakteerden we onze concurrenten uit Brøndby op hun grootste nederlaag sinds hun bestaan. Zeven verschillende doelpuntenmakers schreven hun naam bij in de Superliga-geschiedenisboeken, maar met een hatrick zal onze Zweedse captain Melker Widell, deze wedstrijd zich misschien het levendigst blijven herinneren.

Eerder kregen we in september, twee thuiswedstrijden en één uitwedstrijd voorgeschoteld. Op 4 september kwam Vejle BK op bezoek. Vorig seizoen verloren ze hun goalgetter Fallou Sock (19) die de overstap maakte naar het Duitse VfB Stuttgart, dat hem dit seizoen uitleent aan Génération Foot uit Senegal. Ze konden weinig tot geen gevaar stoken. Met dominant spel en drie goals boekten we een terechte en makkelijke zege. Op verplaatsing bij Aarhus GF kregen we wat meer weerwerk, maar onvoldoende om Dorgu van twee doelpunten te houden die ons naar een 1-3 overwinning leidden. In de laatste wedstrijd van september namen we het op tegen Viborg FF. In zijn wederoptreden vond Bundgaard meteen de weg naar de netten. Zijn 1-0 brak de ban in een felbevochten wedstrijd waarin invaller Alexander Holmberg vijf minuten voor tijd de 2-0 eindstand vastlegde.

Na een ongeslagen maand september kleurden de bolletjes op ons oktober-rapport ook allemaal groen. Op verplaatsing bij het grote FC Midtjylland, baande centrale verdediger Louis Ransborg, met een eigendoelpunt in minuut vier, onze weg open naar een nieuwe driepunter. Walle Egeli en Kaare Barslund veegden de 1-1 gelijkmaker van Emiliano Martínez vlak voor rust, in de tweede helft van het scorebord. In de wedstrijd op en tegen AC Horsens begon Widell met een brace aan zijn reeks doelpuntrijke wedstrijden. Het werd een duidelijke 0-4 zege en daar had de thuisploeg weinig tegen in te brengen gezien het wedstrijdbeeld. In ons eigen Lynge Jakobsen Stadion namen we ook de bovenhand van Randers FC (4-1) en FC Nordsjælland (3-0).

In november stonden er nog drie Superliga-wedstrijden op de planning. De eerste van de drie, de eclatante 1-8 overwinning op Brøndby, werd al besproken. Op de voorlaatste speeldag kwam Odense BK over de vloer. Was het gemakzucht of was het gewoon een kleine offday die we hadden? Ik weet het niet. De eerste helft leek nergens naar en bij rust voerde ik de nodige wijzigingen door en bracht ik alsnog Bundgaard, Barslund en Widell tussen de lijnen. Ik wou ze aanvankelijk rust gunnen voor het UCL-uitduel in Belgrado tegen Rode Ster van een paar dagen later, maar dat kon ik me klaarbijkelijk niet permitteren. Met hun inbreng zetten we de wedstrijd naar onze hand en slaagden we erin de drie punten thuis te houden (2-0). Tot slot was er de verplaatsing naar FC København. Gestuurd door het enthousiasme en de grinta van nieuwe manager Andriy Shevchenko hielden de hoofdstedelingen lange tijd gelijke tred met ons. Het werd een spektakelrijke wedstrijd waarin Noors wonderkind Walle Egeli ons met zijn tweede treffer van de namiddag in minuut 88 een 2-3 zege bezorgde.

StandSuperligabijdewinterstop.png.935b4e740e7b49b242d74366a656ccec.png

Dat we op dit moment heer en meester zijn in de vaderlandse competitie blijkt ook in de voorlopige stand van de 3F Superligaen. De reguliere competitie is vijf wedstrijden van haar einde verwijdert en we bezitten nog steeds het maximum van de punten. Met als logisch gevolg dat onze eerste achtervolger maar liefst al tweeëntwintig punten achterstand heeft. Juichen doen we nogniet , maar ik zou al serieus moeten mismanagen of beperkingen van hogeraf krijgen opgelegd om dit nu nog te laten mislopen. Onderaan het klassement zien we dat Esbjerg fB het ondanks goede prestaties van de-van-ons-gehuurde Martin Madsen (17, CV - avg. 7.09) enorm moeilijk heeft, maar ook dat de doelpuntloze periode van Brøndby IF-spits Mario Divkovic niet veel langer mag duren.

xoddsetpokalenbanner.png.acdef3f05a5547e6ad333f9c74c755b3.png.pagespeed_ic.9DDR4-mfc3.png.269788d2dd01f6936bfd82c206e81207.png

Bekertje(1).png.6d5c2252810680701627bfba95bc1091.png

Monsterscores, je zou ze eerder verwachten in de Oddset Pokalen omdat we daar ook tegenstander uit lagere regionen tegenkomen, maar dit seizoen bleven de echt grote bekerzeges uit. In de derde ronde van de beker haalde ons veredeld B-elftal het voor de ogen van een kleine 500 aanwezigen met 0-3 van vierdeklasser Middelfart BK. Ons plekje in de kwartfinales stelden we op het nippertje veilig tegen 2.Division-club BK Frem. Congolees talent Ally Juma opende de score en AaB Akademiet-product Mads Askou scoorde de 0-2. Op het uur werd het nog 1-2 en met momenten ontsnapte ons extreem jeugdig elftal aan de gelijkmaker. Een teken dus om in de tweedelige kwartfinale tegen reeksgenoot Aarhus GF met een sterkere equipe voor de dag te komen. De heenwedstrijd in het Lynge Jakobsen Stadion werd beslecht door Filip Bundgaard die het enige doelpunt scoorde. In de terugwedstrijd leek het lang naar verlengingen te gaat, maar daar hadden (opnieuw) Bundgaard en Bøving geen zin in en in het absolute slot van de partij, zorgden ze met elk één doelpunt zelfs voor een 1-2 overwinning.

Naar de halve finales van de Oddset-Pokalen dus. Daar ontmoeten we in april FC København.

Spoiler

Schermafbeelding2024-03-27114555.png.7149ef6c42876f7bd95e4b609f8e3a84.png

Hier houd ik het bij voorlopig. In een volgende update werpen we een blik op hoe het ons in de UEFA Champions League - Competitiefase is vergaan in de laatste maanden van 2027. Stilstaan bij de UEFA Europa League-prestaties van onze Deense concullega's doen we pas na afloop van de competitiefases eind januari.

Zo, ik ga nog wat genieten van mijn vrije dagen en blik ik op een rustig avondje, hier in Malaga, nog terug op onze resultaten in de Champions League, èn gooi ik er misschien ook wat statistieken tegenaan van onze spelers in de eerste seizoenshelft, als jullie dat wat lijkt (?).

Tot snel!

Ole

Naamloos.png.bff517cbef28e2fe1938fa188cd9a0fd.png

Citaat

We maken plezier in-game en daarom ook dat ik de verhouding tussen de tijd

die ik spendeer aan het schrijven en aan het FM'en wat meer in evenwicht wil krijgen. :D 

Ook wil er terug wat meer 'off the pitch stuff' insteken. Zat al even met dat idee, maar

de reactie van @Nom de Guerre ga het extra zetje in de juiste richting.

Het gevolg: een update die 3 maanden Deens voetbal bestrijkt.

Reacties:

Spoiler

@Marius: de koek die de Superliga voor ons is, zijn we toch weer lekker aan't oppeuzelen :D Hoe we de pittige loting van de UCL daarnaast verteerden, zie je in een volgende update!

@Lensherr: zitten een paar mooie affiches tussen ja! En heb het ook niet zo op die Tsjechen van Praag, later vandaag of morgen zie je wat we tegen Sparta hebben gedaan.

@Kyrill: City wordt idd één van de lastigste, hopelijk kunnen onze Deense vrinden in de UEL ook wat puntjes sprokkelen.

@Djurovski: zo hebben we ze graag :P 

@ElMarcos: Tis altijd afwachten natuurlijk, al geef ik Nordsjælland wel de meeste kans om punten te pakken.

@Bogatyr: we hebben ze speciaal voor jou extra warm ontvangen :D 

@De Raam: thanks voor de mooie complimenten! Doet deugd om te zien dat dit verhaaltje positief onthaald wordt. Aan stoppen denken we nog niet! Qua updates ga ik het wel een beetje anders aanpakken dan voorheen. De spanning binnen de landsgrenzen is immers niet meer van het niveau van twee seizoenen geleden :D  

@Willem: bedankt! Straks of morgen eens kijken of je voorspelling is uitgekomen :P 

@Nom de Guerre: die verhalende stukjes vind ik ook prettig om erin te verwerken, maar kwam er de laatste tijd niet echt toe in mijn updates. De kerstperiode en Deense winterslaap lenen zich er nu wel toe om wat extraatjes er aan toe te voegen. Fijn dat je de tijd genomen hebt om deze novelle eens te lezen, ben niet de beste in 'het kort houden'. Waardeer de tijd die je erin hebt gestoken alsook de gegeven complimenten :classic_biggrin:

@Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager@Titan@Nom de Guerre

bewerkt door Jónstærke
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Totale dominantie zeg. De vraag gaat al bijna rijzen of je überhaupt zekerheid over de landstitel zou kunnen krijgen nog voor de play-offs van start gaan. Zoals je nu als een wervelwind te keer gaat kan dat in de toekomst misschien nog wel een uitdaging worden :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo daar, die 8-1 komt hard binnen daarzo in de havens :D . Het binnenland heb je al enkele seizoenen omgetoverd in een speeltuin voor je eigen elftal en dan is het telkens kijken welk toestel nog uitdaging biedt. Stevige overwinningen of een tweeluik met de (alleen nog maar historisch gezien) grootste club van het land.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even deze heerlijke update doorgenomen tijdens het ellenlange wachten in het ziekenhuis. Waarvoor dank om mijn tijd sneller te doen laten gaan. De resultaten in de eigen competitie zijn gewoon werelds net als de presentatie. Wanneer je zelf lelijke ingame logo's mooi kan doen lijken dan weet je dat je sterk bezig bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geplaatst (bewerkt)

Banner.png.e35ba85b4c2d3009ccb3996a344aea16.png

#81 - CHAMPIONS LEAGUE NIGHTS PÅ LYNGE JAKOBSEN

UCL.png.0948aa12991c7353cc93615875706a87.png

In onze vorige thuishaven konden we in Europa slechts plek bieden aan 10.500 toeschouwers. Dat is in ons Lynge Jakobsen Stadion wel anders. In de thuiswedstrijden tegen Sparta Praag, AC Milan en Ajax Amsterdam was ons stadion, met 25.200 fans, tot in de nok gevuld. Aalborg is voetbalgek en dat merk je wanneer op een Europese avond in het Lynge Jakobsen Stadion te gast bent. De nationale successen spelen daarin zeker hun rol, maar het blijft opmerkelijk hoe snel het voetbal in de Aalborgs gemeenschap heilig is geworden.

Sparta Praag mocht het aan der lijve ondervinden. We startten met het mes tussen de tanden en na negen minuten opende - wederom - Melker Widell de AaB-doelpuntenrekening in de UEFA Champions League met een geplaatst afstandsschot. Infiltrerende wingback Poul Høholt diende de Tsjechen een nieuwe tik uit door met z'n mindere linker de bal voorbij Sparta-doelman Surovcik te mikken. Priske en zijn troepen kenden een zware avond in Aalborg en veel in de pap te brokken, hadden ze niet. Bøvings doelpunt op het uur legde de droge 3-0 eindstand vast. Met een eerste driepunter op zak trokken we naar het Şükrü Saracoğlustadion, in de Fenerbahçe wijk in Istanboel. Rasmus (Würtz, T3) zei me dat het daar kon spoken en kon kolken als nooit gezien. Wel, vóór aanvang van de wedstrijd hadden de Turken inderdaad veel lawaai bij, maar na een kwartier, met een 0-3 tussenstand, was het niet meer dan stilte en fluitconcerten dat de klok sloeg. Het was overigens weer Widell die de ban brak. De rest van de goals kwamen van Dorgu, Asp-Jensen en Bøving. Oh ja, ook Caglar Söyüncü wou eens weten hoe het voelde om voor Aalborg te scoren. De ruim 40.000 aanwezig Turkse fans keken teleurgesteld naar het scorebord dat de 0-5 eindstand weergaf.

Na een goede start in de UCL ontvingen we vol goede moed het eens alomtegenwoordige AC Milan. In de laatste vier jaar moesten ze stadsgenoot Internazionale voor hun dulden, maar dit seizoen voeren ze met AS Roma gezamenlijk de Serie A-tabellen aan. Rafael Leão en co. botsten op onze sterke organisatie en op een scherpe counter kon Walle Egeli ons zelfs op voorsprong zetten. Het gaf ons een zetje in de rug en deed het wedstrijdbeeld kantelen. We hadden zowaar controle over de partij en bij de pauze stond de 1-0 er nog steeds. Na rust slabakte het tempo, maar de animo werd aangewakkerd toen Calabria Bundgaard tegen de grond werkte en Ross er vanaf de stip 2-0 van kon maken. Mellberg beging eenzelfde fout in onze zestien. Theo Hernández bestrafte het foutje van de jonge Zweed en bracht de spanning terug. De Rossoneri kwamen met een heus slotoffensief op de proppen, maar het was de kwieke Ally Juma die onze aanhang in de laatste minuut in vervoering bracht door na een knap driehoekje de bal via de paal voorbij Mike Maignan te schieten.

Ally Juma's 3-1 tegen de Rossoneri van Milaan.

Vrij kort volgend op de triomf tegen AC Milan trokken we naar The Theatre of Dreams in Manchester. Iedereen leek onder de indruk van het imposante Old Trafford en Manchester United was de gehele partij de betere. Oscar Højlund keek vanop de bank toe hoe zijn broertje Rasmus met vier doelpunten en een assist de hoofdrol opeiste in de 5-2 zege van de Mancunians. Na een kwartier keken we al tegen een 2-0 achterstand aan. Bundgaard kon dan wel even tegenprikken, maar Rashford maakte er al even snel terug 3-1 van, waardoor onze hoop meteen de grond in werd geboord. De thuisploeg was meer dan een maatje te groot voor ons. Met onze voetjes op de grond - Europees, want in Denemarken gaat het voor de wind - trokken we naar het Rajko Mitic stadion in Belgrado. Rode Ster had nog geen punten gepakt en daar kwam op 23.11 ook geen verandering. In een felbevochten wedstrijden zorgden de doelpunten van Widell en Askou voor een 0-2 zege.

Terug naar het Lynge Jakobsen Stadion voor misschien wel de gekste wedstrijd en dito sfeer op 07.12.2027. Het was de laatste wedstrijd voor de korte winterstop en het werd er eentje om in te kaderen. Ajax Amsterdam, de enige club die nog geen punt liet liggen in de UCL-Competitiefase, kwam op bezoek in Aalborg. Met Sivert Mannsverk en Oscar Schwartau in hun rangen hadden de Amsterdammers toch een klein scandinavisch tintje. De blikvanger bij uitstek was echter de van Newcastle gehuurde Richarlison. De 30-jarige Braziliaanse spits zette de bezoekers na 15 minuten op een terechte voorsprong met een rake kopslag van kortbij. Het duurde lang voor we in de partij kwamen, maar dankzij een knotsgek laatste half uur onder leiding van Noorse wonderboy Sindre Walle Egeli zetten we de wedstrijd helemaal op z'n kop. De 21-jarige Noor staat al even op de radar van Ajax en wou zich duidelijk tonen. Nadat de doelpunten van Bundgaard en Barslund de achterstand al deden omkeren in een voorsprong, deed Walle Egeli er met een loepzuivere hatrick in de laatste 20 minuten nog een serieus schepje bovenop.

deel1StandUCL.png.9f4b18e8b1512c50ee69f6d410bcb768.png

Spoiler

deel2StandUCL.png.8dd64170ec18cdeb39fa1e00e0916c03.png

Met het meest aantal gescoorde doelpunten en enkel de mooiste club uit het Engels voetbal voor ons in de stand, kunnen we opnieuw terugblikken op een sterke start in de UEFA Champions League. Samen met zeven anderen zijn we al zeker van de tussenronde, maar met nog twee duels voor de boeg (Man City (U) en Newcastle Utd (T)) belooft het nog een spannende strijd te worden voor de eerste acht plekken. Hoe het onze Deense collega's in de UEFA Europa League verlopen is, zien jullie na afloop van alle competitiefases van de UEFA clubcompetities.

Naamloos1.png.0d4c1412321b946246868ae6610d6695.png

0_3.jpg.00696a5246cf4d2f9636ef7a5749dfea.jpg

Statistiekenselectiebijwinterstop.png.1a056c5f63f1809ff0c1b06ace0c62b5.png

Tot slot schotel ik jullie nog even wat spelersstatistieken voor van onze A-kern. Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken. De cijfers spreken voor zich, Van de jongens die veel minuten bereikten enkel Nökkvason en Ross de magische 7.00-grens niet qua gemiddelde beoordeling, zij het wel dat zij er zeer kort tegenaan leunen. Wat goal contributions betreft, valt op dat Melker Widell, in zijn vijfde jaar in Aalborgse loondienst, een ongekend sterk seizoen aan het spelen is. De cijfers van Poul Høholt, Sindre Walle Egeli en William Bøving zijn eveneens het vernoemen waard. En ook Filip Bundgaard heeft zijn start bij AaB zeker niet gemist met 10 goals en 7 assistst over 18 optredens. 

Allemaal dingen die we zometeen meenemen wanneer we ons gaan roeren op de transfermarkt, al zal het vooral reageren zijn op inkomende voorstellen voor onze toch wel uitermate sterk presterende spelers. 

Tot horens!

Ole

Naamloos.png.97640bf9f3a9b3bbb67a57b413f4d1bd.png

Bedankt voor de veelvuldige reacties, likes en de tijd die jullie nemen om deze novelle te lezen!

We hebben Brøndby serieus op hun plaats gezet en ook in de UCL vonden we vlot de weg naar doel. 

Het zou wel eens een ongelofelijk goed seizoen kunnen worden. Mijn ogen zijn vooral gericht op die twee nulletjes in de Superliga. Het zou toch wat zijn om niet 1 punt te laten liggen in de eigen competitie. :D 

Maar goeddaar zijn we nog niet aan toe. Eerst eens kijken of er mogelijkheden zijn op de transfermarkt!

@Willem@MNie@Bogatyr@Fantasy@De Raam@Glenn08@Marius@Lensherr@Tim Windt@Djurovski@Kyrill@Cervantes@FlyD@Thomassje123@Urbeto@ElMarcos@Badmuts@Keeza@KayDeManaager@Titan@Nom de Guerre

bewerkt door Jónstærke
Link naar opmerking
Deel via andere websites