Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Cowdenbeath - The Blue Brazil - Geef de jeugd een kans

Djordison

Aanbevolen berichten

Mooie analyse maar de vraag is dan natuurlijk hoe je toch een stap vooruit kan gaan zetten? Langzaam blijven investeren in de jeugdwerking tot ze genoeg kwaliteit aflevert? Of hopen dat de jeugdlichting een keer veel beter uitdraait dan verwacht? Of toch gewoon overperformen en het geld zien binnenstromen in de Premiership?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xxxxcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c580

Voorbereiding

Traditioneel starten we met de Viaplay cup en we hebben direct een unicum te pakken. We gaan door en dat zelfs als groepswinnaar. Het is een bijzonder toernooi, omdat het als voorbereiding dient maar ook omdat een gelijkspel niet bestaat. Althans er wordt een winnaar bepaalt via strafschoppen voor twee punten en de verliezen krijgt 'gewoon' één punt. Zo wonnen we dus met strafschoppen van Dundee United uit de Premiership na sowieso al een gelukkige late gelijkmaker. Kleine overwinning op Forfar (L2), Raith Rovers en Stirling (L1) zorgden dus voor de groepswinst.

En wat werden we beloond met een uitwedstrijd tegen Rangers. Voor 31.000 toeschouwers gingen we met 1-3 onderuit. Helemaal geen schande en het resultaat was naar verhouding. We werden dus niet vernederd. 

5b51e137f6050a26882775e6f63508fa.png

Eerste seizoenshelft

De resultaten in de Viaplay cup bleken een voorbode voor een stabieler seizoen. Althans de grote uitslagen werden enorm beperkt en we pakten net wat meer punten. Niet geheel toevallig doen we het goed in de relatief rustige maanden en wanneer de kalander uitpuilt met wedstrijden komt de klad erin. September en november waren echt niet te doen, want af en toe zit hier ook nog een bekerwedstrijd tussen.

Als gezegd na zes wedstrijden hadden we elf punten en dan we bovenin mee. Hierna kwamen de twee titelfavorieten aan de beurt en leden we ook onze grootste nederlaag van de eerste seizoenshelft tegen rivaal Dunfermline met 5-2. We bungelden een beetje boven de streep zonder in de problemen te komen. Een kleine stap leek gezet, maar echt overtuigend was het allemaal niet. Tot de feestmaand begon. In december bleven we het publiek maar verwennen met punten door in één maand vier overwinningen te boeken op Dunfermline, Cove Rangers, Alloa en Ayr United. Tussendoor kon zelfs Ross County ons niet kloppen en deelden we de punten.

Spoiler

1d15894a889b864df8cda3d214e364c5.png

1ef6f62cc2a6e78f2393018c30ebdc70.png

Het geeft de bovenstaande tussenstand. Een enorm gat geslagen naar onderen. We liggen zelfs dichterbij de play-offs voor promotie dan degradatie, dus dit kunnen we gewoon goed noemen tot nu toe. De enorme verbetering zit ook in het doelsaldo. Vorig jaar rond deze tijd stonden we al op -15. Dat is een verschil van 21 goals. 

Transfer

Wat er vlak na bovenstaande screenshot gebeurde is de nachtmerrie van elke jeugdsave. Mijn beste speler werd verkocht door het bestuur. Het bod was te goed om af te wijzen op Richards. 31,5k betaalt Brighton ons, 31,5 f*cking K. Ongelofelijk wat een wanbeleid. Ik heb nog geprobeerd te protesteren, maar dat hielp niet. Hierna heb ik hem aangeboden bij andere clubs in de hoop dat hij daar voor zou kiezen, zodat ik uiteindelijk de transfer kon annuleren. Niets hielp, want Sam Richards wilde zelf graag naar Brighton. En geef hem eens ongelijk, maar ik had hem graag nog aan zijn wurgcontract gehouden.

4c144775ef3e41e490b911d9e47658f6.png

Een doorverkooppercentage van 20% is dan nog een pleister op de wond, want voor een transfer van 31,5k en dan zien wat hij waard is bij Brighton. Tussen de 17 en 21 miljoen. Huilon hoor..

587b419a93f4eee6c704378f454882e9.png

We moeten door, maar dit is echt een gigantisch baalmoment. Vooral omdat Richards één van de twee toppers was die mij op den duur naar de Premiership moest schieten. Over de gehele linie worden we echt wel steeds beter, maar het is lekker als je spelers hebt die het verschil kunnen maken.

Reacties en tags

@delichris @Kyrill De tegengoals zijn we wat aan het doen en zo af en toe zal ik deze overzichten met jullie delen, zodat jullie de ontwikkeling kunnen zien.

@ElMarcos Dat helpt zeker niet. De uitgave zouden normaal voor betere jeugdspelers moeten zorgen. Dat algemene niveau stijgt echt gestaag. De uitschieters blijven redelijk beperkt tot nu toe.

@Marius Eigenlijk alle drie een beetje. Het algemene niveau van de jeugdopleiding wordt mondjesmaat hoger. Dus langzaam aan wordt de basis wat breder. Een extreem goede lichting zou helpen, maar daar gok ik voorlopig niet op. Dus met de bredere basis uiteindelijk weer overperformen, zodat we een keer promovoren. Qua reputatie zit ik bijvoorbeeld nog tussen de League 1-clubs, dus die verbeteren helpt ook. Langzaam aan een klein beetje beter.

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het overzicht van vorig seizoen is goed te zien dat de jeugd het overneemt, er zijn bijna geen bestaande spelers meer te vinden bij de spelers met de meeste wedstrijden.

Dit seizoen lijk je weer een stap gezet te hebben maar nu je een toptalent kwijt wordt het misschien wel iets lastiger. Maar misschien kan je die 20% afkopen om op die manier aan geld te komen. 20% van 20 miljoen zou toch wel veel moeten schele lijkt mij. Daarnaast zal je ook flink verdiend hebben aan die uitwedstrijd bij Rangers lijkt mij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cupfighters

Een financiële reddingsboei werd ons toegeworpen in de tweede seizoenshelft. Een diepe run in de beker met een vriendelijke loting, dat moet wel gezegd worden. We stromen tegenwoordig in de vierde ronde van de beker waarin Bonnyrigg Rose troffen uit League 1. Mott was weer eens op dreef en schoot ons naar de volgende ronde. Waarbij competitiegenoot Cove Rangers aan flarden werd geschoten. Elke kans leek er wel in te gaan en zo stonden we ineens in de zesde ronde. Tegen Forres Mechanics inmiddels doorgestoten naar League 2, maar de minste ploeg die er tussen zat. Hier konden we ons opnieuw uitleven. Toen stonden we zo maar ineens in de kwartfinale en daar kwam Livingston (een competitiegenoot) uit de koker. Wat een geluk! De overwinning was relatief eenvoudig de onze. Voor alleen deze overwinning kregen we bijvoorbeeld al 400k. 

Spoiler

b0cc9cbaba0aa28453f62ca78d56a2e9.png

9758b65036824f4dc4f2a4e49cf008b0.png

Dan de halve finale! Tegen Celtic, want vroeg of laat moesten we een topper tegen komen. Voor 51.000 bezoekers werden we van het kastje naar de muur gestuurd. Werkelijk waar geen schijn van kans, behalve dan dat we op 0-1 kwamen door Mott via is onze eerste en enige uitgespeelde kans. De vijf goals die daarna om onze oren vlogen zorgden dus voor een terechte 5-1 uitslag. Niemand uit Cowdenbeath die daar één seconde minder om heeft geslapen.

78f07347a344d3c46ffa498b29a25363.png

Ons totale bekeravontuur zorgde namelijk voor een prijzengeld van 2 miljoen over 2029/2030. Bijna 1.8 miljoen meer dan vorig seizoen. En dat hadden we nodig. We gingen van een negatief saldo naar meer dan een miljoen op de bank. En wat doe je dan met een Jeugd-save? Je knippert vriendelijk met je ogen en voor 775k ontwikkel je het jeugdcomplex. Het gaat er voor zorgen, behoudens bekersucces, dat we volgend jaar weer in de min komen. Daar maal ik in ieder geval niet om, want dit moet de kwaliteit van de instroom verbeteren.

Spoiler

2b3202c1655d4c4782aec1a9b00a6813.png

Tweede seizoenshelft

Bleef het dan bij dit succes? Ja en nee tegelijk. We spelen een uitstekend seizoen waarin we twaalf punten meer halen dan vorig jaar en het doelsaldo met 40 goals omdraaien (van -31 naar +10). Alle doelstellingen gehaald waar we ons dit jaar op wilden focussen. Alleen als je dan maar drie punten met de nummer 4 scheelt en dat een play-off plek is, blijft dat een beetje zuur. Zeker gezien de maand april. Eén balletje goed vallen tijdens en van de gelijke spelen en met name die tegen Livingston en we hadden mee kunnen doen om promotie. 

Dat was veel te vroeg geweest, maar financieel had dat weer verschil kunnen maken. Sam Richards hebben we niet echt gemist. In de toekomst zou ik zomaar die clausule kunnen verkopen, want momenteel is die al meer dan 3 miljoen waard. Het is goed om dit achter de hand te houden.

De wedstrijden en eindstand zagen er als volgt uit:

Spoiler

512c01dc06e71729f0db064c886c742c.png

fba10f871e9de3b1ab492c6915606cc6.png

Ross County gaat weer terug naar de Premiership en Livingston laat St. Mirren via de play-offs degraderen. Daarnaast was Inverness maar één jaar op het hoogste niveau actief en ook zij keren weer terug. Van onderop komt Arbroath de divisie versterken. Livingston dus als nummer vier dus op maar drie punten van ons maakt de stap omhoog. We waren dichterbij dan we vooraf voor mogelijk hadden kunnen houden.

Mijlpalen

Een hoogtepunt in de game is bereikt. De eerste speler onder mijn bewind heeft 100 goals gehaald. Hij was vanaf het eerste seizoen al aardig op weg met 36 maar jaarlijks kwamen daar toch nog genoeg goals bij. Het zal jullie niet verbazen dat het om Josh Jack gaat. 290 wedstrijden en 110 goals tot nu toe. Hij blijft nog even bij ons en zoals eerder aangegeven wil ik hem meenemen naar de Premiership. We hangen zijn foto in de catacomben van het Central Park als eerste speler van onze Hall of Fame. Kijk eens wat een geweldenaar. ;c

9617c641aa033db271d27e61c8b69f99.png

Dan een uitzwaaimoment voor een andere klasse speler. Scott Walker gaat ons na jaren trouwe diens verlaten. In alle belangrijke categorieën is hij op moment van vertrek top 5. Vooral qua goals is dat opvallend te noemen, maar als opkomende Denzel Walker bewees hij ons vaak genoeg een goede dienst. Hij wil niet meer verlengen en weer gaan spelen. Ook op de laatste dag wilde hij (zonder belangstelling van andere clubs) zijn handtekening niet zetten, dus hebben we een afscheidsfeest voor hem georganiseerd. 210 wedstrijden, 37 doelpunten en 38 assists. Dan mogen er wel een paar pints tegenaan. 

b593f8d68412dd72fe9c1fca05b50a50.png

Reacties en tags

@19CH98 die clausule hou ik achter de hand. Voorlopig heeft hij daar nog een vierjarig contract, dus ik ga zijn waarde in de gaten houden en als die piek geweest is verkopen. Rangers uit viel tegen, maar de volgende bekerwedstrijden waren behoorlijk meer dukaten waard.

@Kyrill Het was voor het eerst dat ik tegen beide toppers moest. Rangers ging nog beter dan Celtic. Goed om te weten waar we ooit naar toe moeten.

@delichris Stiekem net niet, al scheelde het niets. 

@Marius @ElMarcosJa, de eerste sterspelers moeten verkopen is altijd de meeste zure van dit scenario. Als het nou voor een paar miljoen is heb je nog het idee dat je verder komt. 

@Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bekersucces doet de kassa rinkelen en zorgt zo indirect wellicht voor een kwaliteitsinjectie. Het mag ook al eens mee zitten! In de competitie kwam je erg dicht bij een play-off plek maar naar mijn gevoel had het voor promotie misschien toch nog wat vroeg geweest ... al weet je maar nooit. Wie weet volgend jaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Selectie

Dit keer maar weer in de spoiler, want er gebeurt eigenlijk niet veel opvallends. Mott en Jack zijn nog steeds onze topscorers met 27 en 14 goals. Het enige opvallende is wellicht dat uit de lichting van '29 Max Ferguson een redelijk talent lijkt te zijn. Verder vallen '28 en '29 tot nu toe behoorlijk tegen in de ontwikkeling. Rodden is ook nog steeds assistkoning. 

Spoiler

8749d1430b1bd6f21b9589ad1b4b8764.png

Jeugdinstroom

Hierbij het bekende overzicht. Het algemene niveau gaat omhoog zonder echte uitschieters. Jeffries is een spits met als beste attributen voor een AMC, die mag over naar het eerste elftal. Evenals Evan Campball, maar die positie is wel redelijk bezet dus dat wordt afwachten of hij er tussen kan komen. Eind vorig seizoen was Steven Ogilvie al overgekomen.

2965c39d38a29eeca41f28c07cfeb498.png

Jeugdoverzicht

Ik dacht laat ik eens proberen de ontwikkeling van de jeugdinstroom in een grafiek te vangen. Jullie op de verticale as de gemiddelde score van FFM. Nogmaals attributen, voorkeursbeen en natuurlijk posities dragen bij tot een score. Op de horizontale as zien jullie het instroommoment terug, maart van elk jaar. Daarna volgt juni van hetzelfde jaar als basis aangezien dan het seizoen voorbij is. Daarna telkens één jaar erbij voor een extra jaar vanaf de instroom. Vandaar dat voor de lichtingen van 2028, 2029 en 2030 de gegevens nog niet compleet zijn.

6eac063fc4b03ef0a1bb9ed0e4246070.png

Mijn gevoel wordt bevestigd en dat is dat de basis van de instroom steeds beter wordt. Het scheelt bijna vier punten vanaf de eerste instroom tot die van '30. Dat moet ook, want het scheelt ook vier niveaus in competitielevels vanaf die tijd. De latere jaren geven vertroebelde informatie, aangezien vanaf +2 en zeker +3 er alleen nog spelers over zijn die zich ontwikkelen. De matige spelers uit de jeugdlichtingen zijn dan al uit hun contract gelopen. Vandaar dat de lichting van 2025 zo omhoog schiet, want daar zijn alleen nog de twee toppers van over.

Vooruitblik

Op naar een nieuw seizoen. Ik verwacht eigenlijk meer van hetzelfde. We hebben geen lichting waarvan ik denk dat we een serieuze stap kunnen zetten. De basis wordt iets breder, dus het verschil met doordeweekse wedstrijden zal hopelijk kleiner worden. Of dit nu een aanzienlijke verbetering in de eindrangschikking op gaat leveren zullen we moeten zien. Het blijft dringen aan de top van cinch Championship. De ambitie om het net één plek beter te doen en play-offs te halen is er natuurlijk wel, maar gevoelsmatig is dat nog een jaar te vroeg qua kwaliteit.

2044ca8f2037b374c2f11749b8dc8717.png

Reacties en tags

@19CH98 @Kyrill  @Djurovski @ElMarcos Ach, je moet wat als het als tweede scherm staat te draaien. Het hoogste niveau komt echt nog te vroeg naar mijn smaak. Maar dat is met elke promotie tot nu toe zo geweest. De basis blijft zo smal en als ik hier nu even blijf hangen kan de club qua reputatie een beetje meegroeien. Desalniettemin een goede vooruitgang.

@Marius Ik ga wat meer focussen en niet altijd meer mijn B-team de beker laten spelen. Het kan echt een heerlijk zakcentje opleveren. 

bewerkt door Djordison
Overbodige regels weggewerkt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een leuke manier om je jeugdinstromen met elkaar te vergelijken. Het niveau van je intakes wordt steeds beter maar ze lijken de eerste maanden wel aanpassingsproblemen te hebben. Maar goed, het team blijft zich verbeteren en dus durf ik komend seizoen niets meer uit te sluiten. Een promotie kan misschien wel te vroeg komen maar vaak is handhaving op een hoger niveau makkelijker dan er naartoe promoveren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig dat het niveau van de jeugdinstroom ook gestegen is, anders zou je er veel te weinig van kunnen profiteren gezien al die promoties. Benieuwd of je volgend jaar toch niet een klein stapje kan zetten. Het verschil was vorig jaar al klein, dus ik vermoed dat het zo maar toch wel eens zou kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorbereiding

Een nieuw seizoen, een nieuwe kansen. Ook in de Viaplay Cup mochten we het weer proberen en dat is wel een meetmoment waaraan te zien is dat we het steeds beter doen. De wedstrijden volgen kort op elkaar en voorheen konden we af en toe een resultaat halen. Dit jaar gaan we voor het tweede keer door uit de groepsfase. De loting was er overigens wel naar, want het gedegradeerde Inverness CT was de moeilijkste tegenstander en daar wonnen we van na stafschoppen. Waar we dat al eerder tegen promovendus Alloa hadden gedaan. Forfar en Peterhead komen uit de lagere divisies en hier laten we echt zien stappen gemaakt te hebben.

In de tweede ronde mochten we tegen Ross County, dat op zijn beurt net gepromoveerd was naar de Premiership. Een zeer behoorlijke partij op verplaatsing was net niet genoeg en dus waren we klaar voor de competitie.

16596f24bb661d5036d372a8b2e49dde.png

Eerste seizoenshelft 30/31

Nou, wat moest ik hier nu echt van vinden? Het is wellicht meer van hetzelfde. Vorig jaar eindigden we zeer behoorlijk en we trokken het redelijk door. Zoals verwacht werd er geen echte stap gezet. We zijn gewoon nog niet constant genoeg om constante series aan overwinningen neer te zetten. Alhoewel we voorlopig wel op een play-off plaats staan. De gaten zijn niet groot en St Mirren komt al flink opzetten na een dramatisch begin. Dus of deze plek houdbaar is moeten we nog maar zien. 

Het wedstrijdschema zag er als volgt uit:

Spoiler

a28fa70c1ef4152f30be356b5c6b5ef0.png

c56be30b53be5d4604d3b7b9c6067bd3.png

De tussenstand verraadt veel. Partick Thistle en Queen's Park lijken al weg. Wij zullen met Falkirk, Inverness en St Mirren moeten strijden om de volgende twee plekken. De laatste twee zijn slecht gestarte degradanten uit de Premiership en komen aardig opstomen. Als enige semiprofclub doen we dus mee om de bovenste plaatsen, daarover mogen we absoluut niet klagen.

Mott

Waar we zeker niet over mogen klagen is Layne Mott. Hij had een moment van zwakte ronde de jaarwisseling. Ik heb al meer dan 100 boden op hem binnen gehad, want elke transferperiode is het weer feest. Zijn moment van zwakte was ons moment om toe te slaan. Hij stond open voor contractverlenging! Elke bonus heb ik hem ongeveer moeten geven, want hij vroeg een salaris wat ruim boven ons maandbudget lag. Volledig terecht overigens, want hij is by far onze beste speler. Een heuglijk moment voor de club en een grote slag voor de toekomst van de game.

b84c0e66a7cf624ff029fae536e75079.png

Reacties en tags

@19CH98 Ja, het is ook in de attributen terug te zien. De eerste maanden gaan de pijltjes omlaag en daarna krabbelt het allemaal weer omhoog. Ik ben er niet achter wat de oorzaak is. Als het om promoveren gaat zal het in ieder geval niet direct zijn. 

@Marius Je hoopt elk jaar toch weer op een speler die er direct staat, dat is na Mott en Richards nog niet gelukt. Het vraagt dan toch meer geduld dan mij lief is. Al heb ik in eerdere jeugdsaves waar je uit de krochten van de piramide komt altijd wel ergens een competitie waar je je even moet settelen. 

@MNie Thanks! 

@delichris en @ElMarcos Ja, die bookies vertrouw ik al eigenlijk nooit. Het geeft wel een redelijk beeld van de concurrentie ten opzichte van elkaar. Ik weet mij toch wel ergens tussen te spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is nog steeds vooruitgang maar die wordt wel steeds kleiner. Logisch ook want de niveauverschillen tussen de clubs worden steeds groter naarmate je hoger in de piramide komt. Hopelijk kan je de play-off plek vasthouden. Het behouden van je sterspeler is in ieder geval vast een goed begin!

Link naar opmerking
Deel via andere websites