Djordison Geplaatst 10 december 2023 Auteur Share Geplaatst 10 december 2023 De selectie Deze giganten worden natuurlijk voor eeuwig bijgeschreven in de geschiedenisboeken van Cowdenbeath. Terug in de Championship waar we sinds 2015 niet meer geweest zijn. 13 jaar geleden (in game) kwamen we dus voor het laatst uit op dit niveau. Dat was niet zo maar een seizoen. The Blue Brazil eindigde dan weliswaar kansloos onderin, maar dit was het jaar waarin Hearts, Hibs en Rangers op het tweede niveau actief waren. Hearts werd kampioen en de andere twee teams redden het dat jaar niet. Sterker nog, Rangers werd met 6-1 hardhandig in de Championship gehouden door Motherwell in de finale van play-offs. Keepers Dit keer maar twee keepers opgesteld, waarvan Blair in ieder geval het betere gemiddelde haalde. Potter blijft echter wel eerste keeper. Het talent ontwikkelt zich mondjesmaat en gaat hem was ook qua gemiddelde wel overvleugelen. Verdedigers Hier is er met vijf man net wat meer kwaliteit aanwezig. Al loopt met name Walker op dit niveau meer tegen zijn beperkingen op. De laatste weken van het jaar is Costello in het centrum erbij gekomen en Jordan opgeschoven naar de rechtsbackpositie. Verdedigende middenvelders Eigenlijk maar twee vaste basisspelers waarvan Berry aan het einde van het seizoen redelijk uit z'n pantoffel schoot en ook nog eens ging scoren. Op speciaal verzoek van 'onze' Berry natuurlijk, maar daarmee had hij een groot aandeel in onze promotie. McNab is officieel klaar en kwam alleen nog maar tot invalbeurten, na 168 wedstrijden wordt hij bedankt voor bewezen diensten. Aanvallend kwartet Hier waren drie man zeker van hun basisplaats: oudgediende Jack met onze twee nieuwe toppers Mott en Richards. Die laatste twee hebben er voor gezorgd dat we als team een enorme stap hebben gezet. Samen goed voor 46 goals en 12 assists. Ik krijg tot nu toe maar biedingen binnen van max 16k, dus dat valt nog goed af te slaan. Die vierde werd afgewisseld tussen Kerr en Headrick. De eerste blijft gestaag groeien en houden we nog zeker bij de ploeg. Door selecteren Jullie zijn al de grijs gekleurde regels in de overzichten staan. Dit is het jaar dat we door moeten en gaan selecteren. Vooral McNab, Chalmers, McPhersen en Blair hebben vanaf het begin meegedaan, goed voor respectievelijk) 168, 137, 129 en 103 wedstrijden. Dus hiermee doen we een brok ervaring de deur wijzen, maar het niveau is echt niet meer goed genoeg. Ook one-season wonder McLeod-Kay schrijven we af, daar zit geen groeimarge meer in. Jeugdinstroom De jeugdinstroom schiet qua niveau wel omhoog en er komen steeds meer selectiespelers door. Van deze lichting schuiven Templekan, McMillan, Willaimson, Stewart (heb weinig backs) en Kabamba door. Met een gemiddelde van 41.89 ligt het bijna een punt hoger dan alle andere lichting die ik tot nu toe binnen heb gehad. FFM Voor het verder doorlichten van mijn team en de jeugdlichtingen gebruik ik dus FFM. Zoals eerder gezegd zorgen alle attributen, natuurlijke posities en voorkeursbeen voor een gewogen percentage met betrekking tot de verschillende posities en rollen. Het gebeurt vaak dat één van je beste spelers in een totaaloverzicht op veel plekken op nummer één komt. Zo is bij mij Layne Mott mijn beste spits (waar hij ook speelt) maar tegelijkertijd de beste is op alle flankposities, dus vanaf rechtsback tot rechtsbuiten en hetzelfde voor de linkerkant. Dat zorgt er voor dat ik het totaalbeeld niet goed met jullie kan delen. Daarom is het een beetje puzzelen met het overzicht van de individuele spelers. Dat ziet er uit als onderstaande. De gewogen attributen en daaruit de beste rol en positie. Het is dus waar ik (mede) mijn oordeel over op baseer. Het potentieel ziet hier natuurlijk niet in, maar dat is dan weer aan mij. Reacties en tags @Kyrill Thanks, we worden er als club beter van maar het wordt absoluut een zwaar jaar. @Marius Ja, dat maakt FM zo mooi natuurlijk of onrealistisch (zo je wil ). Ik kan je zeggen dat mijn status onveranderd blijft en dat bij twee wedstrijden per week absoluut niet helpt. Dan hou ik het tempo nog redelijk in toom, doordat ik niet te ver voor wil lopen op de novelle. @ElMarcos Het blijft bouwen. De ervaring gaat uit de ploeg en de jonkies zullen het moeten doen. @delichris @Djurovski @MNie @KayDeManaagerThanks! Via de PO geeft weer een extra dimensie. @19CH98Vooral het einde viel tegen, maar met dit resultaat hoor je mij niet klagen. @Cervantes Ik krijg ook als nieuwsbericht iets met Jeugdig Cowdenbeath komt tekort, of iets in die richting. We spelen met kinderen. Kerr wordt dadelijk een ervaren rot met zijn 20 jaar. Voorlopig gaan de jeugdspelers naar teams vanaf het 7e niveau en lager. Wel iets om in de gaten te blijven houden. @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 10 december 2023 Share Geplaatst 10 december 2023 Logisch dat er noodgedwongen afscheid zal moeten genomen worden van enkele jongens. Ervaring is één ding, maar na al die promoties de afgelopen jaren is het onvermijdelijk dat sommigen ingehaald worden door een stijgend niveau. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 10 december 2023 Share Geplaatst 10 december 2023 Mooie post en update, logisch spelers vervangen worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 Je zal helaas jongens moeten vervangen om toch goed voor de dag te gaan komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 De jeugdlichtingen worden steeds beter dus de rek is er nog lang niet uit gelukkig! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 Een logisch moment om een aantal jonge jongens door te schuiven en ervaring te vervangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 Sommige zullen idd niet meer mee kunnen en dan moet je wel door selecteren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djordison Geplaatst 11 december 2023 Auteur Share Geplaatst 11 december 2023 Voorseizoen We mogen dus in League 1 starten dit jaar, maar niet voordat we ons weer hebben gemeld voor de Viaplay Cup. Opnieuw mogen we aantreden tegen Brora Rangers, dat is al het vierde jaar op rij. Daarbij komen Hibernian, Inverness CT en East Fife. De deelname aan deze beker blijft geen succes, ook dit jaar komen we weer niet door de groepsfase. We spelen gelijk tegen Brora en Hibs en geen onderuit tegen de andere twee. Om iets meer stabiliteit in te bouwen heb ik de tactiek aangepast. Vorig jaar gingen we redelijk 'gung-ho' door het leven. Doordat het gat naar de bovenste teams hier nog groter is ging ik voor een minder kwetsbare variant op de flanken. Een 4-4-2 met twee verdedigende middenvelders en een links- en rechtshalf. Ik was conservatief doordat hier ook vijf professionele teams ingeschreven staan. Dat dit ook weer niet alles hoeft te betekenen laat Queen's Park zien. Zij worden als tweede ingeschat en zijn ook nog steeds semiprofessioneel. Het is direct de grootste naam in deze competitie. Als uitvinder van het moderne voetbal zijn ze een grote naam in Europa. Tot 2019 (!) hebben zij besloten tegen het 'nieuwe' moderne voetbal te zijn. Er was dus tot 2019 sprake van alleen amateurspelers. Sindsdien is club omhoog geschoten en zijn 'in game' ook gedegradeerd. Naast Queen's Park hebben ook Livingston, Dunfermline, Inverness en Falkirk hebben recente ervaring op het hoogste niveau. Dat is terug te zien in vooruitblik. Ik focus mij vooral op recente promovendi in Cove Rangers en Ayr United. Volgens de bookmakers hoort daar ook Queen of the South bij. Elke vorm van overleving is voldoende wat mij betreft. League 1 We mochten starten tegen mede promovendus Ayr United en konden direct een eerste punt bijschrijven. Hierna zorgden Denfermline en Queen of the South er voor dat we weer wisten waar we aan begonnen, een moeilijk klus. Verrassend genoeg wonnen we daarna uit van Livingston en Greenock. Het zorgde voor een beetje lucht voor een serie nederlagen tegen Cove, Queen's Park en Inverness. Hierna werden we wisselvallig en dat is in ons geval een goed teken. Mott laat zien dit hogere niveau moeiteloos aan te kunnen. We hebben echter problemen als we meer dan één keer per week moeten spelen. Dan is het ect een drama tegen de fulltime profs en krijgen we regelmatig flink wat goals tegen. Het mag voorlopig de pret niet drukken, want we staan boven de streep. Met nog 13 wedstrijden te gaan is onze voorsprong 14 punten op directe degradatieplek. Dat is boven verwachting, want ik had verwacht het degradatiespook van dichtbij te zien dit jaar. Spoiler Reacties en tags Het is inderdaad door selecteren geblazen en het valt totaal niet tegen moet ik zeggen. Negen punten voor op Cove met nog slechts 13 wedstrijden te gaan. Ik had echt minder verwacht. Hopelijk houden we dit vol en kunnen we volgend jaar verder uitbouwen. @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 Het verschil tussen het aantal overwinningen en nederlagen is niet eens zo gek groot. Als promovendus kan je over deze resultaten toch opnieuw niet klagen. Ik geloof er wel in dat je dit tot een goed einde gaat brengen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 11 december 2023 Share Geplaatst 11 december 2023 Ziet er goed uit dat je je kunt handhaven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Ik vermoed dat je erin gaat blijven, want je bent aardig op weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Het belangrijkste doel lijkt mij om erin te blijven. Ogenschijnlijk moet dat toch gaan lukken en dat zou alles bij elkaar een hele knappe prestatie zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Gaat redelijk Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djordison Geplaatst 12 december 2023 Auteur Share Geplaatst 12 december 2023 Competitie Met negen punten voorsprong en dertien wedstrijden te gaan zag het er goed uit. Zeker toen er vier punten uit de eerste twee wedstrijden van het nieuwe jaar werden behaald. Eigenlijk kwamen we niet echt meer in de problemen. Flinke nederlagen werden afgewisseld met goed getimede overwinning op teams om ons heen. Na de wedstrijd thuis tegen Greenock Morten waren we al veilig. Dat was vier wedstrijden voor het einde maar goed. Drie wedstrijden in een week zorgde weer eens voor 14 tegengoals. Hopelijk krijgen we dat volgend jaar beter op de rit. Voor nu was het vooral lekker om met een overtuigende zege op Falkirk ons seizoen te bezegelen. Jullie zien het al in het overzicht, maar Motts doelpuntenproductie stokte in de tweede seizoenshelft. Als vanouds nam Josh Jack de honneurs weer waar. Als we goals nodig hebben, moeten we Jack bellen. Mott en Richards De interesse in Mott en Richards neemt steeds verder toe. Ik heb voor beiden een optie in het contract om eenzijdig te verlengen. Ze willen op reguliere wijze in ieder geval niet verlengen, omdat ze de kwaliteit van de selectie ondermaats vinden. Louter waarheid als je het mij vraagt. Ik heb ze echter beide ook gewoon nodig om ooit te kunnen promoveren. Het geeft mij nog maximaal drie jaar voordat ze gratis de deur uitlopen. Voor de financiële keerzijde ben ik niet bang. Tot nu toe is het maximale bod dat we binnen hebben gekregen slechts 41k. De wedstrijden zagen er als volgt uit: Spoiler De eindstand ziet Inverness Caledonian Thistle de stap omhoog weer maken. Dundee United zorgde er voor dat Queen's Park niet alsnog promoveerde. Die laatste is nu ook professioneel geworden trouwens. De verhoudingen worden alleen maar schever. Ayr United is een positieve uitzondering als semiprofessionele club en laat zien dat het dus wel mogelijk is om bovenin mee te doen. Daar houden we ons maar aan vast, want financieel gaat het niet voor de wind. We geven 900k per jaar uit aan de jeugdopleiding en schieten daardoor in het rood. We hebben dus meer Motts en Richards nodig om die gaten te gaan dichten. Reacties Jullie zijn kenners zo te zien, want met een marge van 8 punten is het ons gelukt. Het was nodig ook want Partick Thistle schakelde Greenock nog uit in de play-offs. Het doelsaldo is verschrikkelijk, maar dat neem ik dit jaar op de koop toe. Meer dan 33% van de wedstrijden gewonnen, dus we mogen niet klagen @Marius. Wellicht nog droevig nieuws voor @Djurovski, want Berry heeft z'n kruisbanden gescheurd en ligt er voor 8 a 9 maanden uit. @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Prima en mooie 7e plek Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ElMarcos Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Plek zeven is natuurlijk prima en ik denk dat de ploeg louter nog kan groeien. Wellicht kan ervaring helpen om volgend jaar iets stabieler mee te doen, maar dat is nu net de visie niet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MNie Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Je hebt op zich een degelijk jaar gedraaid, maar er zitten wel hele flinke uitslagen tussen hoor, die moeten er echt uitgewerkt worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Een goed seizoen gespeeld hoor. Nu bouwen aan iets moois voor volgend seizoen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
19CH98 Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Je hebt je zonder problemen kunnen handhaven, veel meer kan je niet vragen voor een eerste seizoen op een nieuw niveau! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
KayDeManaager Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Eerste seizoen netjes gehandhaafd in de League 1. Volgend jaar richting die playoff-plekken dan maar en vervolgens weer strijden om de titel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marius Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 De uitslagen gingen soms alle kanten uit, maar over de gehele lijn is dit toch weer een meer dan prima seizoen als promovendus. Aangezien het als semi-probs blijkbaar toch kan in deze reeks kan je nu beginnen om door te groeien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djurovski Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 Een paar flinke nederlagen dus er is zeker nog werk aan de winkel. Maar knap erin gebleven. Nu door bouwen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Djordison Geplaatst 12 december 2023 Auteur Share Geplaatst 12 december 2023 De selectie We zijn er dus in gebleven met 8 punten voorsprong. Ook met 88 goals tegen en flink wat zware nederlagen. Als je de kwaliteiten van 'mijn jongens' afzet tegen dat van de competitie is het niet gek. Het zorgt er ook voor dat er niemand bij de magische groene grens van een 7.00 in de buurt komt dit jaar. Voor mij een reden om dit keer de statistieken per voor de hele selectie bij te voegen en verder in te gaan op de algemene ontwikkeling van de club. Niet alvorens jullie mee te nemen in dit afwijkende statische jaar. De topscorers werden (wie anders) Mott en Jack met beide 14 goals, dat was nog redelijk. Mijn beste aangever was dit jaar slechts goed voor zes voorbereidende passes, ook dit was Josh Jack. Hij ging ook met de meeste Man-of-the-Match-titels naar huis, weer goed voor zes. De meeste wedstrijden in het seizoen waren voor John Costello uit de jeugdlichting van 2026. Spoiler Wedstrijdstatistieken Ontwikkeling van de club De ontwikkeling van de club is aan het stagneren, behalve aan de sportieve kant. De stap naar de Championship is een grote en daarin hebben we goede dingen laten zien. Het probleem is echter dat hierdoor de kosten voor de jeugdopleiding gierend uit de klauwen lopen. 1.7m op jaarbasis is ongekend veel voor een club van mijn statuur. Daar valt eigenlijk niet tegenaan te voetballen en daardoor kan ik ook niet meer investeren in de overige onderdelen van de club. De financiën eindigen dit jaar voor het eerst in de min: 200k wel te verstaan. Er dreigt een vicieuze cirkel aangezien de transferwaardes van de speler (die ik überhaupt niet wil laten vertrekken) nog enorm laag is. Ergens zal dus de stap naar boven gemaakt moeten worden. Voorlopig is het zorg volgend jaar weer te overleven en uit te bouwen, maar als ik niet op langere termijn in de problemen wil komen moet ik inkomsten gaan genereren. Statistieken Zoals eerder vermeld houd ik in Excel van alles bij. Zo ook de 'nieuwe' geschiedenis van de club. Aangezien we al een zes seizoen ver zijn zal ik het eens delen met de top vijf per categorie. Allereerst de meeste trouwe discipelen qua wedstrijden. Hier staan alleen maar spelers in de vanaf de Lowland League mee omhoog zijn geklommen en dus al op vier verschillende niveaus actief zijn geweest voor de club. Qua leeftijd kunnen ze allemaal nog mee, maar voor Berry en Walker begint de kwaliteit te dringen. De bovenste drie ben ik van plan (als ze willen en we snel genoeg zijn) mee te nemen naar de Premiership. Zij zijn namelijk nog elke week basisspeler. De doelpuntenkoning van deze save is tot nu toe Josh Jack. Hij heeft enige tijd als rechtsbuiten gespeeld, maar vooral in het eerste seizoen schoot hij met scherp. Twee jeugdspelers zijn al in deze lijst terug te vinden met Kerr en Mott. Kerr moet inmiddels vechten voor zijn plek en voor Mott is het de vraag hoe lang we hem nog kunnen behouden. McPherson heeft de club verlaten en als laatste opvallende naam komt onze rechtsback (eerder wingback) naar voren. Die heeft er genoeg in de verre hoek gelegd vanaf de rand van het strafschopgebied. Aangever van beroep binnen Cowdenbeath is maar één man van beroep: Andy Rodden. Wat een ongelofelijke cijfers overlegd hij als linker (vleugel)verdediger. Al goed voor 84 assists in zes seizoen, dat zijn zeer respectabele cijfers. Jack laat zich ook hier gelden en Kerr neemt hier ook voor de jeugdspelers de honneurs waar. Alhoewel dat absoluut geen denderende cijfers meer zijn voor de vijf a zes seizoen die allen gespeeld hebben. Vooruitblik seizoen 2029/2030 Opnieuw een jaar in de Schotse Championship dus. En ook opnieuw een gemêleerd gezelschap met zes professionele teams (de bovenste zes) en dus vier semiprofessionele uitdagers. Ross County is de enige degradant en direct titelfavoriet. Met voor wat extra beeldvorming varieert de geschatte waarde (behoudens ons) van 29m voor Queen's Park tot 2,3m voor Alloa. Jullie hebben gezien dat onze waarde nog niet eens de drie ton aantikt. David tegen Goliath is er niets bij. Maar goed Ayr United werd derde, dus uiteindelijk zullen wij ook ooit eens mee gaan doen voor de titel. Dat zal dit jaar te vroeg zijn. Het moet vooral uitbouwen en de sterkhouders behouden worden. Absolute vereiste is om Mott en Richards bij de club te houden. Doordat de club niets waard is, zijn de spelers niets waard. De transfersommen die ik voor hen kan krijgen vallen in het niet bij de waarde die ze voor ons vertegenwoordigen. Buiten dat wil ik minder goals tegen krijgen en stabieler voor de dag komen. De tegengoals drukken zou al goed moeten zijn voor wat extra punten, maar opnieuw is het eerste devies: overleven. Reacties en tags Allereerst nogmaals bedankt dat jullie zo trouw blijven reageren. Het is echt een stuk leuker wanneer je iets opschrijft en er ook daadwerkelijk nog gereageerd wordt. De uitslagen waren inderdaad van alle markten thuis. Een deel daarvan wijt ik echt een de semiprofstatus en de doordeweekse speeldagen. Daar zijn we gewoon niet goed genoeg voor. Al neem ik volgend jaar geen genoegen met 88 tegengoals, dat moet echt minder. Het is soms om gek van te worden wat er transfervrij aangeboden wordt @ElMarcos Dan had ik allang in de Premiership gezeten. @Titan @keano77 @bas huijsmans @Kyrill @KayDeManaager @Marius @ElMarcos @Djurovski @MNie @delichris @19CH98 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kyrill Geplaatst 12 december 2023 Share Geplaatst 12 december 2023 88 goals tegen is wel erg veel, zeer begrijpelijk op dit niveau. Mooi overzicht en post weer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
delichris Geplaatst 13 december 2023 Share Geplaatst 13 december 2023 Mooie overzichten zijn dit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten