Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

20 uur geleden zei De Raam:

Belofte maakt schuld...

Allereerst valt mij het gigantische aantal instructies op, heb je enig idee wat je aan het doen bent en wilt bereiken of heb je gewoon van alles aangeklikt in de hoop dat dat gaat werken? ;c Wat voor type voetbal wil je nu eigenlijk spelen?

Laten we beginnen met de In balbezit instructies want alleen daar al zie ik een aantal zaken die mij opvallen en die ik zelf nooit zou doen. 

• Iets meer directe passes & voetballend uitverdedigen
    • Deze combinatie snap ik niet zo goed. Voetballend uitverdedigen zorgen ervoor dat je centrale verdedigers en defensieve middenvelders korter passen en de combinatie zoeken, die andere instructie staat daar recht tegenover?
  • Geduld opbrengen & gedisciplineerd spelen
    • Vind ik ook een linke combinatie. Met gedisciplineerd spelen geef je jouw spelers minder creatieve vrijheid dus zullen er minder steekpasses gegeven worden. Je hebt enkel de zwervende spelmaker die een beetje creativiteit mag tonen en ook die beperk je met deze instructie. Als je vervolgens ook nog je spelers vraagt om de bal rond te spelen in de buurt van de zestien van de tegenstander, zul je weinig penetratie krijgen. 
  • Focus op spelen door het midden
    • Waarom zou je deze instructie gebruiken als bijna al je spelers zich al in het midden bevinden en het spelen door het midden een natuurlijk resultaat is van jouw formatie?
  • Links en rechts over elkaar heen gaan
    • Waar moeten ze overheen gaan? Je gebruikt geen buitenspelers en dus heeft dit amper een effect?
  • Hoger tempo & iets meer directe passes & gedisciplineerd spelen
    • Je vraagt je spelers zich aan de opdrachten te houden. Je spelers zullen dus geneigd zijn om een bal aan te nemen en deze snel weer door te spelen (hogere tempo), vervolgens vraag je ze ook nog eens om voor de meer directe opties te kiezen. Hierdoor wordt jouw middenveld vaak overgeslagen en beperk je het effect van een zwervende spelmaker. 
  • Redelijk smal
    • Jouw formatie is een smalle formatie, waarom moeten ze nog smaller gaan staan?

Ook jouw in transitie instructies roepen vragen bij me op:

• Kort afspelen & afspelen aan centrale verdedigers & afspelen aan backs & snelle spelvoortzetting
    • Waarom wil je snel het spel hervatten, terwijl je jouw verdediging vraagt om van achteruit op te bouwen? Een snelle spelhervatting is vooral om counters op te kunnen zetten maar ook die heb je niet geselecteerd dus wat wil je hier bereiken?
  • Counterpressie
    • Deze instructie begrijp ik dan weer wel. Je wilt snel de bal terugwinnen als je die verliest en dat is logisch met een top-heavy formatie.
  • Blijf op positie
    • Dit wordt echt te veel in combinatie met gedisciplineerd spelen en geduld opbrengen. Als je spelers de bal verliezen mogen ze jagen maar vervolgens moeten ze vooral zorgen dat de bal in bezit blijft en mogen ze geen risico nemen om kansen te creëren. 

Uit balbezit:

• Veel hogere defensieve lijn & verdedig diep op eigen helft
    • Hoe dan? Je defensieve lijn moet de middenlijn op zoeken maar mogen daar vervolgens niet verdedigen? Nee, je vraagt ze nu eerst achteruit te lopen, voordat ze gaan ingrijpen. 
  • Midden blok & kort afspelen keeper voorkomen
    • Hoe wil je een middenblok hanteren als jouw voorste vier spelers de boel gaan vastzetten als de doelman van de tegenstander de bal heeft? Je trekt je hele formatie op die manier uit elkaar.

Dat zijn de punten en combinaties waaraan je naar mijn idee moet werken. Is geen aanval hè?! 

Kort en bondig. Je team instructies moeten overeenstemmen met de rollen op het veld en hun taken en bewegingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lensherr:

Kort en bondig. Je team instructies moeten overeenstemmen met de rollen op het veld en hun taken en bewegingen

Nee, niet persé. Er is geen moeten bij en tegenstrijdige instructies kunnen werken maar dan moet je wel weten waarmee je bezig bent en ik had de indruk dat degene waarop ik reageer een beginnend tacticus is. Dan is het altijd verstandig om de zaken simpel en logisch te houden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

424 editted version 4.fmf

Mijn taktiek die ik hierbij met jullie deel/upload.

Ziet er als volgt uit:

taktiekoverzicht424arsenalkyrill.png.43b8e156fb8f7f5765107648d254050a.png

datahub424.png.1bb1adca94c39e45538270b7d9d4e66e.png

Hierwatvanschemaenresultaten.thumb.png.b0897fce040178c44f1c4bf31d13ea66.png

Ben erg tevreden mee, loopt heerlijk. Ik heb hem al meerdere malen aangepast en dan vooral minder instructies. Iedereen mag hem graag gebruiken als ze willen, ook benieuwd of @Nom de Guerre @De Raam of @Titan misschien opmerkingen/feedback hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei De Raam:

Linie naar voren schuiven, je hebt 3 centrale verdedigers als restverdediging. BVMo in het midden, links APa. Daar was ikzelf begonnen.

Heeft de Regista uit zichzelf al niet de neiging om hoger mee te schuiven om het spel te verdelen? Alleszins hoger dan een DLP(ve) of DLP(o) ? Die laatste twee hebben "Hold Position" als vaste instructie; een Regista heeft "zwerven" als instructie. Dus hij zorgt toch niet echt voor restverdediging zoals een de DLP of bvb een DM of Anchor?

Er wordt gevraagd om de bal af te spelen aan de centrale verdedigers en vervolgens het spel te focussen op beide flanken. De Regista gaat net iets teveel overgeslagen worden denk ik. Zeker als de tegenstander met een speler in de CAM positie speelt, gaat hij sneller afgedekt staan. Ik vind een Regista vaak beter werken in een dubbele pivot, omdat de aanvallende middenvelder dan positie moet kiezen tussen mijn twee CVM's. De AI speelt zelden formaties met twee spelers in de CAM positie.

Verder blijft de Regista ook een rol in de CVM positie, dus misschien zijn zijn verdedigende acties niet goed genoeg waardoor zijn rating zakt? (Dit laatste is speculatie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei EssDee:

Heeft de Regista uit zichzelf al niet de neiging om hoger mee te schuiven om het spel te verdelen? Alleszins hoger dan een DLP(ve) of DLP(o) ? Die laatste twee hebben "Hold Position" als vaste instructie; een Regista heeft "zwerven" als instructie. Dus hij zorgt toch niet echt voor restverdediging zoals een de DLP of bvb een DM of Anchor?

Klopt! Volgens mij zeg ik ook nergens dat de Regista voor de restverdediging zorgt? Ik zei dat ik hem een linie naar voren zou schuiven om er een AP op aanvallen van te maken ;) omdat hij toch met drie centrale verdedigers speelt en een BVM, die tezamen de restverdediging kunnen verzorgen. 

Hij geeft aan een spelverdelende rol te willen in de huidige speelstijl. Omdat hij over de flanken wil spelen, zou ik hem daarom links (centraal) op het middenveld posteren. Een AP omdat die doorschuift naar de AM-linie en hij daar de ruimte heeft, aanvallend omdat die goed werkt in deze ME en hij daardoor dichter bij de CM en spitsen zal staan maar ook voor eigen succes kan gaan, in wisselwerking met de drukzettende spits, die weleens wil uitzakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei De Raam:

Klopt! Volgens mij zeg ik ook nergens dat de Regista voor de restverdediging zorgt? Ik zei dat ik hem een linie naar voren zou schuiven om er een AP op aanvallen van te maken ;) omdat hij toch met drie centrale verdedigers speelt en een BVM, die tezamen de restverdediging kunnen verzorgen. 

Hij geeft aan een spelverdelende rol te willen in de huidige speelstijl. Omdat hij over de flanken wil spelen, zou ik hem daarom links (centraal) op het middenveld posteren. Een AP omdat die doorschuift naar de AM-linie en hij daar de ruimte heeft, aanvallend omdat die goed werkt in deze ME en hij daardoor dichter bij de CM en spitsen zal staan maar ook voor eigen succes kan gaan, in wisselwerking met de drukzettende spits, die weleens wil uitzakken. 

Ik dacht dat je wou aanhalen dat de Regista als 4e man teveel is voor de restverdediging en dat er dus geen CVM-rol nodig is. Fout gelezen door mij ;-)

Welke rol zou je dan als derde middenvelder kiezen? CM(a) of Mez(a)/(on) als lopende middenvelder? Los van zijn teaminstructies? De BVM is uw balwinnaar, AP zorgt voor creativiteit, de derde zorgt voor diepgang?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei EssDee:

Welke rol zou je dan als derde middenvelder kiezen? CM(a) of Mez(a)/(on) als lopende middenvelder? Los van zijn teaminstructies? De BVM is uw balwinnaar, AP zorgt voor creativiteit, de derde zorgt voor diepgang?

Het was met de intentie om de CMa te laten staan, ja. Ik ben groot fan van deze rol in FM24. Gebruik hem zelf ook in bijna elke tactiek die ik gemaakt heb. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-1-2024 om 20:18 zei sjschurink:

Hallo mensen,

Kan iemand mij even helpen :classic_happy:

Ik ben al een aantal seizoenen op weg met mijn Villarreal save en op het moment loopt het totaal niet. Ik ben dit seizoen met een 4-2-3-1 systeem gaan spelen en dat begon aardig, maar het probleem is een beetje dat ik niet echt grote kansen creëer. Ik scoor vaak uit standaardsituaties of afstandschoten en soms een degelijke aanval. Maar niet echt mooie uitgespeelde aanvallen. En vooral tegen de moelijke tegenstanders heb ik weinig te vertellen, en dan heb ik verchillende dingen geprobeerd zoals minder pressing of een lagere lijn maar dat hielp ook niet echt. zien jullie gekke dingen in mijn taktiek?

speelschema.png

taktiek.png

wedstrijd.png

Heeft iemand nog tips? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei sjschurink:

Heeft iemand nog tips? 

Het staat niet heel verkeerd.

Je rechterkant is misschien een beetje uit balans. Je rechtsback gaat als CV fungeren, de VOL pendelt richting zestien en je rechtsbuiten staat diep. In combinatie met je instructies (hoog staan, hoge druk) kan dit er wel eens voor zorgen dat je tegenstander kansen ziet over links. 

Haal veld smal houden eens weg, korter passen aan, je rechtsback als NBVVon (? de IWB in het Engels), BVMve naar VMve en zet je linksbuiten eens als HVSon (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Nom de Guerre:

In principe alleen tijdens de eerste fase van je opbouw. Als je over de middenlijn komt, wordt het weer een normale back, zij het wat behoudender.

Dat is waar. De IFBde in combinatie met een libero werkt ook heerlijk trouwens. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Nom de Guerre:

Probeer het eens met een half-back als derde. Vette shit.

Ik heb een box in de opbouw, is ook wel vet!

Libero in het midden, geflankeerd door twee centrale verdedigers. Libero sluit aan naast de CarZala om de box te vormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9347e922c94a13ff7e984563a7480114.png

cff3a7b819c86953d7a1a964230d66a7.png

Ik speel in deze FM 24 save met dezelfde tactiek als met Folgore in FM 22. Verdedigend pak ik veel goals tegen terwijl we helemaal niet veel kansen tegen krijgen. Elk schot voor de tegenstander lijkt echter een goal te zijn. Volgens de xG ranglijst hoor ik 1e te staan dus de tactiek is niet helemaal verkeerd lijkt mij dan. De xG ranglijst is na 10 wedstrijden dus we zijn al even onderweg. Wat zorgt dat ik zo makkelijk goals tegen krijg? Wat is er in de FM 24 match engine anders dan in FM 22?

d5833d2b2b794b7df70aafb3e9105723.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Thomassje123:

9347e922c94a13ff7e984563a7480114.png

cff3a7b819c86953d7a1a964230d66a7.png

Ik speel in deze FM 24 save met dezelfde tactiek als met Folgore in FM 22. Verdedigend pak ik veel goals tegen terwijl we helemaal niet veel kansen tegen krijgen. Elk schot voor de tegenstander lijkt echter een goal te zijn. Volgens de xG ranglijst hoor ik 1e te staan dus de tactiek is niet helemaal verkeerd lijkt mij dan. De xG ranglijst is na 10 wedstrijden dus we zijn al even onderweg. Wat zorgt dat ik zo makkelijk goals tegen krijg? Wat is er in de FM 24 match engine anders dan in FM 22?

d5833d2b2b794b7df70aafb3e9105723.png

Als ik moet gokken komen de meeste doelpunten die je tegen krijgt van de zijkanten. Je formatie is van nature al aan de de smalle kant met eigenlijk maar één speler op de flank. Als je dan ook nog eens in je verdediging ervoor kiest om de zijkanten vrij te laten geef je daar veel ruimte weg. Zeker als je dan ook nog eens vaker druk zet zullen je vleugelverdedigers doordekken op een opkomende back en krijg je de CV die de flank moet gaan verdedigen. Met het viermansblok dat je hebt staan zou ik eerder de tegenstander juist naar binnen dwingen waar je spelers van nature staan.

Nou zal je in de loop van het seizoen waarschijnlijk automatisch dichter bij je xG komen.

bewerkt door Jeroen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Jeroen.:

Als ik moet gokken komen de meeste doelpunten die je tegen krijgt van de zijkanten. Je formatie is van nature al aan de de smalle kant met eigenlijk maar één speler op de flank. Als je dan ook nog eens in je verdediging ervoor kiest om de zijkanten vrij te laten geef je daar veel ruimte weg. Zeker als je dan ook nog eens vaker druk zet zullen je vleugelverdedigers doordekken op een opkomende back en krijg je de CV die de flank moet gaan verdedigen. Met het viermansblok dat je hebt staan zou ik eerder de tegenstander juist naar binnen dwingen waar je spelers van nature staan.

Nou zal je in de loop van het seizoen waarschijnlijk automatisch dichter bij je xG komen.

3a4ea7f11fd0c574f6923ad789fc10a6.png

Dus dit is eigenlijk gewoon heel slecht vertaald? Ik krijg inderdaad tegengoals uit voorzetten maar dat gebeurt ook vaak omdat mijn verdedigers hun duel niet winnen

52911de1064bbefbe4144d860c2a9853.png

95873c3bef8b2e00d17b700534106cb6.png

Inmiddels ook wel aardig bij getrokken inderdaad, nu nog 22 goals tegen uit 17 wedstrijden. Helaas nog wel bijna elke wedstrijd een goal tegen, dat maakt het niet prettig om naar te kijken.

Laatste resultaten

e5d7cd7ad78ebd72142d00ff799dc2f6.png

Ik twijfel of ik nu wel iets moet veranderen, het lijkt allemaal iets beter te gaan en ik sta waar ik hoor

33da0e677dcf23a7acb9aac82595c6ac.png

Dit is hem nu na wat aanpassingen. Stop voorzetten lijkt ook te helpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Thomassje123:

3a4ea7f11fd0c574f6923ad789fc10a6.png

Dus dit is eigenlijk gewoon heel slecht vertaald? Ik krijg inderdaad tegengoals uit voorzetten maar dat gebeurt ook vaak omdat mijn verdedigers hun duel niet winnen

52911de1064bbefbe4144d860c2a9853.png

95873c3bef8b2e00d17b700534106cb6.png

Inmiddels ook wel aardig bij getrokken inderdaad, nu nog 22 goals tegen uit 17 wedstrijden. Helaas nog wel bijna elke wedstrijd een goal tegen, dat maakt het niet prettig om naar te kijken.

Laatste resultaten

e5d7cd7ad78ebd72142d00ff799dc2f6.png

Ik twijfel of ik nu wel iets moet veranderen, het lijkt allemaal iets beter te gaan en ik sta waar ik hoor

33da0e677dcf23a7acb9aac82595c6ac.png

Dit is hem nu na wat aanpassingen. Stop voorzetten lijkt ook te helpen

Oh dat is inderdaad wel degene die ze naar binnen zou moeten forceren. De vertaling vrijlaten aan de buitenkant zorgt er voor dat het lijkt dat je ze juist naar buiten wil dwingen. Probleem daarmee blijft in principe natuurlijk hetzelfde. Weinig bezetting aan de buitenkant waardoor je het centrum in feite uit elkaar trekt of niemand die ze echt naar binnen kan dwingen. Persoonlijk kies ik eigenlijk altijd voor wijde centrumverdedigers aan de buitenkant van een driemanscentrum maar dat is ook grotendeels persoonlijke smaak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites