Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM24] Cowdenbeath - The Blue Brazil - Geef de jeugd een kans

Djordison

Aanbevolen berichten

xcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c580228

Allereerst een eervolle vermelding voor @MNie voor het maken van de banner. Mijn digitale vaardigheden zijn beperkt op dit vlak, dus mijn dank is groot voor bovenstaande. Dat ziet er toch weer net wat professioneler uit.

League 2

Vorige update zag ons vijf punten los staan aan het einde van het kalenderjaar. Mijn wens voorafgaand aan dit seizoen was iets stabieler te zijn als het vorige. Dat is goed gelukt. We hebben weinig echt weten te overtuigen, maar zijn ook zelden weggespeeld. Of het moeten de twee nederlagen tegen Dumbarton en East Fife zijn geweest. Dat waren beide uitwedstrijden, dus dan kan de focus ook weer af van het feit dat we alleen thuis zouden verliezen. 

Richting het einde van de competitie werd het wel minder. De goals kwamen minder makkelijk en het resulteerde dan ook in meer gelijke spelen. Van de laatste zes wonnen we er 'maar' twee. Het voordeel voor ons was dat enige concurrent Peterhead datzelfde deed. Het past eigenlijk volledig bij deze competitie. Het onderlinge verschil is vaak zo klein dat er het hele seizoen sprake is van kleine series aan winstpartijen door vrijwel alle ploegen.

Voor ons maakte dat totaal niets uit, want één van die laatste twee overwinning was goed voor de titel. Thuis tegen degradant uit League 1 Stranraer werd de titel een feit. Kenmerkend voor dit seizoen was dat Scott Walker er twee maakte. Hij is rechter wingback en eindigt op de tweede plaats qua doelpuntenproductie. 

0dfc6a408748e02c4b49713ad78ce947.png

Door de titel konden de laatste weken de jeugdspelers nog wat extra minuten maken. En kon de focus op volgend jaar door opnieuw in gesprek te gaan met de voetballers die in eerste instantie niet wilden verlengen. Ik kreeg namelijk een keer of drie bij verschillende spelers onderstaand bericht.

9b8feb6c7d4ba395033df9f6650694f5.png

Helemaal prima natuurlijk als je denkt overbetaald te worden, maar als je halverwege mei nog geen nieuw contract hebt voor volgend jaar zou je je toch zorgen moeten maken. Pas in de laatste week stonden deze spelers open voor contractverlenging. Ik heb geen idee of het door de database komt, maar het is wel iets wat ik in de gaten wil houden de volgende jaren.

In de play-offs gebeurde dit jaar precies niets trouwens waardoor dit de eindstand is geworden. Het voelde geen moment overtuigend, maar als ik naar de voorgaande twee jaar kijk haalden wij 10 punten meer dan de eerdere kampioenen. Lang niet slecht dus en dat geeft wat vertrouwen voor volgend jaar. 

1d000de0079115829d220621db146aef.png

Wedstrijdselectie

Ik neem dit keer de selectie op een andere manier met jullie door. Het totale overzicht in een screenshot geeft mij onvoldoende ruimte om het verhaal van het seizoen te vertellen, dus in dit geval wil ik het opknippen in linies. Laat vooral weten wat jullie er van vinden. Mijn linies zijn door de strikerless-formatie niet echt standaard. Daarvoor kies er voor de keepers, centrale verdedigers, wingback en verdedigende middenvelders en aanvallende middenvelders apart te bespreken. Spitsen bestaan niet, die worden vooralsnog omgetraind. ;c

Keepers

Roberto de Zerbi zal ongetwijfeld vol trots naar de keepers van Cowdenbeath kijken. Ze spelen namelijk bijna evenveel wedstrijden. Blair is net iets beter geschikt voor de rol van meevoetballende keeper en geniet ook de voorkeur van mijn assistent. Het potentieel van Taylor is vele male hoger. Alleen dat karakter biedt weinig hoop. Ik zie het ook terug in het totale gebrek aan ontwikkeling. Hij wordt gewoon maar niet beter en dat ondanks zijn bijna 60 wedstrijden als eerste keeper. Als de gelegenheid zich voor doet hebben we volgende een andere keeper in dit overzicht.

4dceb5e7588ebb1030c5463b3856d28f.png

Centrale verdedigers

Een geschenk uit de hemel kwam eind vorig seizoen binnen met Aaron Kelly. 16 jaar oud en als hij fit is, staat hij in de basis. Dat heeft vooral te maken met het feit dat we op deze positie niet overlopen met kwaliteit. Jordan - Kelly - Chalmers is het gedroomde trio. Eén van de andere drie is direct een verzwakking, waarvan Jack Duncan nog enige betrouwbaarheid met zich mee brengt. Mercer en Grehan zijn te licht bevonden en ontwikkelen zich ondermaats, vooral Grehan had met een kleine 50 wedstrijden meer moeten laten zien. Mercers contract wordt niet verlengd en de rest zien we in ieder geval volgend jaar nog terug.

72fa5cc12810d413a366982d0ff5024b.png

Wingbacks en verdedigende middenvelders

Elf spelers voor acht plekken. Het lijkt ruim genoeg voor dit niveau, maar eigenlijk speler er maar vier. De vaste basis kent de Walker en Rodden als wingbacks en jullie zien waarom. Absolute MVP van dit seizoen was Scott Walker. De statistieken wijzen op zijn collega aan de andere kant, maar Walker was dit seizoen buitengewoon in de timing van zijn goals en daarmee extra punten voor ons als ploeg. Rodden zijn inbreng is ook dit seizoen uitstekend te noemen, ondanks dat zijn cijfers iets minder zijn dan vorig jaar. Op de VM-posities staan eigenlijk altijd McNab en Berry. Al zou Bruce vanuit de laatste lijn door kunnen schuiven als daar meer kwaliteit bij komt. Costello ziet er uit als begenadigd talent en wellicht dat Templeman ook die stap gaat maken. Zac Butterworth (wat een naam trouwens) gaat vertrekken en de rest is vulling.

792d149736d4fffe18d364c72a465454.png

Aanvallende middenvelders

De linie waar de grootste vondst in zat, een spreadsheet-vondst door FFM. McLeod-Kay bleek één van de beste schaduwspitsen te zijn van de selectie en dus kwam hij toch over uit de onder 18. Hij werd direct topscorer in zijn eerste seizoen. Terwijl in de bedachte basis elf ruimte was voor McPherson of McLaughlin. Zij moesten het met invalbeurten doen. Jack en Kerr zijn hebben last van de ketchupfles, als het even komt schieten ze er een paar binnen daarna ziet als snel het gaatje weer verstopt. Headrick heeft zeker potentie en van Higgins gaan we niet al te veel meer zien.

99f22a5eddf238e3dcc0cc4b2b1e1bca.png

Reacties en tags

Allereerst een bedankje dat jullie blijven reageren. Voor iemand die zijn eerste novelle start levert dat toch een bepaalde voldoening op. 

@19CH98 Gelukkig verloor ik nog twee uitwedstrijden, dan hoef ik mij daar geen zorgen meer om te maken. Het beetje stabiliteit wat ik vroeg voor aanvang van het seizoen was in ieder geval veel te veel voor de concurrentie.

@delichris @MariusMet dit eindresultaat mag elke beker mij gestolen worden. Alhoewel ik die Fife Cup echt een blamage blijf vinden.

@Djurovski Dank en je bent toegevoegd aan de tags. Als ik een game leuk vind, ligt mijn tempo altijd hoog. Het helpt wel dat ik redelijk veel thuis werk en hem dan mee kan laten draaien. Updates maken kost meer tijd, haha.

@MNie Er is gelukkig dit seizoen geen einde gekomen aan de prestaties.

5 uur geleden zei Djordison:

bewerkt door Djordison
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met de titel, ik heb net laatste halfuur alles bijgelezen. Aangezien Schotland mijn favoriete land is, en ik er 2x ben geweest sinds 2019, en als het voor de 5e keer is, is het om te gaan wonen, ben ik blij dat ik dit nu ben gaan volgen.

Je doet het echt fantastisch goed, met 2 promoties in 3 seizoenen volgens mij? Ik ontvang heel graag een tag. En lek dat je club zo dicht bij Edinburgh zit, dat is in mijn ogen best toeristische stad maar wel erg leuk.

Heb genoten van alles bijlezen, tot dusver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Qua aantal winstpartijen lijken de cijfers inderdaad wat mager voor een kampioen, maar je eindigt met een straatlengte voorsprong dus dat zegt eigenlijk ook genoeg. Je gaat ook wel als een sneltrein met nu al een tweede promotie in drie jaar. Benieuwd of het ook zo vlot zal blijven gaan. Kijkend naar de analyse van de verschillende linies blijft het toch hopen om elk jaar kwaliteitsinjecties uit de jeugdlichting te kunnen krijgen, maar als de club zo blijft groeien zal dat ook niet evident zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xxcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c58022

Jeugdinstroom

De laatste jeugdinstroom heb ik nog niet met jullie doorgenomen. Mijn onder 18 elftal wordt eigenlijk niet officieel getraind en spelen geen competitie. Dat zal later een probleem worden, waardoor ik nog meer zal moeten verhuren. Ik ga er vanuit dat dit niet helemaal goed gegaan is in de database. Het is niet anders. Er zijn geen trainers, maar ze ontvangen wel trainingscijfers. Dus heb ik het vermoeden dat mijn staf van het eerste de trainingstaken op zich neemt. Laten we daar voor nu maar vanuit gaan, anders word ik heel droevig. 

Dan de jeugdinstroom zelf. Weer een aantal bruikbare spelers waarin Headrick en Costello al hun debuut hebben gemaakt. Voor volgend jaar zijn ook Potter, Osadebe (eerste Nigeriaan), Kelly en Schiavone naar de eerste kern. Die laatste is vooral door FFM, mentaal is hij vrij sterk dus eens even zien of hij een McLeodje gaat doen.

91d52e59d41b6002729743cdf3a109ce.png

Twee zorgwekkende signalen voor deze lichting. Hij is zwakker dan voorgaande, terwijl we de weg naar boven in willen slaan. Het verschil is minimaal aangezien de vorige 39.93 bij aanvang was. Het tweede is nog belangrijker voor de toekomst en dat zijn de karakters. Slechts drie waar je in de categorie redelijk professioneel of vastberaden. Voor mij genoeg reden HoYD te vervangen. Aangezien ik geen staf heb bij -18 kan ik daar niets aan veranderen. 

Ontwikkeling

Het algemene beeld van de faciliteiten wordt steeds beter. Regelmatig worden de jeugdwerving en jeugdopleiding verbeterd. Ook is het een verbetering van het trainingscomplex goedgekeurd, dus daar gaan we weer een stap maken. Alleen de jeugdaccommodatie loopt iets achter, al is er één update net na het ijkmoment voor deze screens verwerkt. 

d3038bdd13fda0428342b9c3d199085c.png

Spoiler

3216307bb6cdbb833d1b43f6a8852482.png

Voorbeschouwing

We mogen het dus een niveau hoger gaan proberen. Van de voorgaande vier promovendi zijn er nog drie actief in League 1. Bonnyrigg Rose, Forfar en Clyde zijn de afgelopen twee jaren omhoog gegaan en hebben weten te overleven. Doordat zij met aanzienlijk minder punten promoveerden geeft dit de burger toch wat moed. Ook de bookmakers vermoeden dat dit ploegen zijn op wie wij ons moeten focussen om te overleven.

dadf6f430a31fdf3d21565b239573789.png

Een opvallende klant op dit niveau is Hamilton. Tot 2021 waren zij namelijk een stabiele deelnemer aan de Premiership en waren ze de voorgaande zeven jaar onafgebroken op het hoogste niveau actief. Zij zijn nog niet eens titelfavoriet en moeten die eer aan Arbroath laten als degradant uit de Championship. Om een nader beeld te krijgen van de verhouding een overzicht van de salarissen per jaar. Hamilton het dubbele van de nummer twee, minstens vier keer de lasten van de onderste vier. Dit heeft overigens ook te maken met het feit dat er op dit niveau professionele en semi-professionele teams samenkomen. De bovenste twee zijn de professionele teams in de League 1.

f9956c4cb7de9ec347a96aa84bad23d2.png

Op naar het volgende seizoen en eens kijken wat dit niveau ons gaat brengen. Alles is geoorloofd om te overleven.

Reacties en tags

@MNie @delichris @ElMarcosBedankt weer en ik ben benieuwd of we een niveau hoger ook kunnen overleven. De bookmakers houden geen rekening met tactieken en ik werd vorig jaar in Noorwegen nog als laatste ingeschat, terwijl ik het jaar er voor kampioen werd. 

@Kyrill Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het ligt inderdaad vlakbij Edinburgh en ik hoop binnenkort ook jeugdspelers uit die hoek door te krijgen, dat betekent dat onze reputatie steeds verder groeit. Zelf ben ik één keer in Schotland geweest voor twee dagen. Ik kon met een vriend mee naar Rangers tegen Rode Ster, dat was wel aardig gek moet ik zeggen. Inderdaad twee promoties in drie jaar.

@Marius Het moet normaal gesproken ergens stagneren. Er komt een moment dat ik met alleen maar kinderen speel, die niet fulltime zijn en de ontwikkeling van de club niet bij kunnen benen. League 1 lijkt een moment dat dit kan gebeuren, aangezien de degradanten uit de Championship prof zijn. Maar goed, we gaan het allemaal beleven. Zolang er maar vooruitgang blijft zitten in de club is het voor mij goed.

11 uur geleden zei Djordison:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijzonder dat profs en semi-profs op dit niveau samen komen. Hamilton is hier inderdaad de vreemde eend in de bijt. Verrassend ook dat ze al drie jaar niet konden promoveren. Gelukkig zijn er sowieso genoeg andere clubs waarvan ik uitga dat je je wel mee zal kunnen meten, al zijn de financiële verschillen nog best groot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals verwacht heb je de titel weten binnen te slepen. Daarna een mooi overzicht van de jeugdlichting maar die valt toch relatief tegen. Je zou verwachten dat doordat je voor betere faciliteiten zorgt de jeugdlichtingen ook beter worden. Hopelijk is dat in de toekomst dan ook het geval!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xxxcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c5802

Eerste seizoenshelft

Het debuutjaar in League 1 ging van start. Traditiegetrouw starten we met de Viaplay Cup en traditiegetrouw gaan we niet door. Maar niet getreurd, dit jaar sloegen we gaan flater. We waren ingedeeld bij Dundee, Dunfermline, Arbroath en het op speciaal verzoek van @delichris kwam Brora Rangers zich melden. Eigenlijk boekten we drie uitstekende resultaten tegen de drie teams uit de piramide. Vooral de gelijke spelen tegen Dundee en Dunfermline staken er bovenuit. Typerend was dan wel weer dat we van de enige amateurploeg verloren met 2-3. Het is allemaal nogal broos zullen we maar zeggen. 

League 1

Een warm welkom stond ons te wachten in onze eerste wedstrijd in de competitie, de fulltime profs van Hamilton stonden ons op te wachten. Het was ook een eenzijdige wedstrijd en ze hielden de punten in huis. We hoefden niet lang te wachten op onze eerste driepunter. Vooraf was Forfar al geïdentificeerd als mogelijke concurrent en dankzij Walker en Jack gingen we feestend het weekend.

De start van het seizoen was copy/paste werk van ons eerste seizoen in League 2. Dit keer stonden we na 10 wedstrijden met 9 punten. Dat was goed voor plek 8 overigens, dus dat viel eigenlijk helemaal niet tegen. Na deze verwachte zware start waren we in oktober ineens niet te stoppen. Een ongeslagen maand als promovendus is een luxe die ik niet voor mogelijk had gehouden. Zelfs overwinning op de profs van Hamilton en Arbroath zaten erbij. De maanden hierna kwam de wisselvalligheid weer terug. En dus stonden we bij de 'winterstop' keurig 7e. We maken ons totaal geen illusies om naar boven te kijken, maar een gat van 11 punten naar de 'onveilige' 9e plek is boven verwachting. Ik ben niet helemaal gerustgesteld aangezien de twee degradanten uit de Championship onder ons staan. Schandalig slecht, maar ik vind het helemaal mooi.

b24afb4f4295ba31b28cb4eb3ec26602.png 

De wedstrijden gingen als volgt:

Spoiler

64e491b1d23cd54e8e786d96cb570443.png

Een dubbele potie haggis gaat naar Kieran Kerr voor zijn eerste seizoenshelft. Eigenhandig brengt hij ons naar deze veilig positie. Goed voor 13 goals die hij allemaal in de competitie maakte. Hij begint zowaar wat groene pijltjes op zijn attributen te laten zien, dus wellicht wordt het nog wat. En anders blijft hij sowieso een local legend voor deze serie in de League 1. 

b006023cb748f5ec4e9af11e77a8b5e7.png

Jeugdinstroom

Al de miljoenen ponden die verdiend zijn worden in de jeugdopleiding gestopt en dat is ook te zien. We draaien namelijk geen winst meer financieel gezien. We houden de kas in balans, maar groeien niet meer. Na onze salariskosten is de jeugdopleiding de grootste uitgave. Hopelijk gaat dit wat opleveren en de vooruitblik ziet er in ieder geval goed uit. Wie weet kunnen we onze strikerless wel laten varen op deze manier. Wordt vervolgd..

c5fa57aecb4220c969b53c012115298e.png

Reacties en tags

@Kyrill @MNie Bedankt voor de complimenten

@Marius de verschillen zijn groot en toch ook weer niet. De eerste vier lopen weg, maar dat zijn niet alle ploegen die je daar verwacht. Het is ook net echt af en toe, haha.

@KayDeManaager Dit seizoen verwacht ik het niet en wellicht volgend jaar ook nog niet. De intake zal bepalend zijn, maar volgend jaar wil ik wel de stap naar de play-offs nemen, dan neem ik aan dat ik niet alles ga winnen na de winterstop.

@19CH98 Zeker gezien het geld dat erin gepompt wordt. En ook gezien het feit dat die eerste lichting echt te licht is en buiten twee talenten, de twee lichting eigenlijk ook. Wat overigens volkomen normaal is gezien de staat van de jeugdopleiding in deze jaren.

@delichris dat zou je normaal gesproken zeggen, maar ik kan ik al die schermen niets doen voor mijn onder 18. Behalve dat ik een trainingsoverzicht heb, dus ze trainen wel. Door wie ze getraind worden kan ik niet zien en er is geen staf voor -18. Ik gok dat het een fout in database is.

9 uur geleden zei Djordison:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xxxcentralpark.jpg.3e8d8f8847f22ef7c5802

Oh, jongens en of het uitkijken naar de jeugdinstroom was. Niet te houden was ik en dat bleek terecht. :classic_love:

Competitie

Maar goed, eerst toch jullie even meenemen in de competitie. We stonden er dus goed voor als promovendus. Heel even, maar dan ook echt héél even, letterlijk één wedstrijd dacht ik zelfs verder naar boven te kunnen kijken. Dat moet na de eerste twee wedstrijden van het nieuwe jaar zijn geweest. Toen dacht ik echt als dit zo blijft lopen kunnen we wellicht het gat naar de play-offs overbruggen. Toen kwam latere kampioen Cove Rangers op bezoek en was dat alweer klaar. De kloof tussen Forfar en The Blue Brazil was groot genoeg dat we ons nergens zorgen hebben hoeven maken, ondanks de serie nederlagen. 

Het voetbal werd wel minder en een stuk stroever. Om redenen die ik later zal laten zien vanaf Montrose overgestapt op een andere tactiek, omdat we toch al nagenoeg veilig waren. Sterker nog, thuis tegen Montrose was het feestmoment en bleven we officieel in League 1. 

ddf8750f68eecc9f7b4fcae873df2d6b.png

Talenten laten spelen was het devies van de laatste weken en dat leverde uiteindelijk de volgende eindstand op

1af0dd0830aaeeb9f11e17bbb2443364.png

De wedstrijden gingen als volgt

Spoiler

ce792bd7c47d128dfa8dad1f8efb641e.png

De bekers heb ik er voor het gemakt uitgehaald. Dit jaar was de vierde ronde het eindstation tegen Peterhead (League 2), 2-4 na verlenging. We wonnen wel de Fife Cup, maar het eerder noemenswaardig wanneer we dat niet doen.

Jeugdinstroom

Deze jeugdinstroom is harde plasserwerk. Ongekend, vorige jaren was niet heel denderend. Maar hier zitten twee wereldtalent tussen, niet normaal. Zeker voor dit niveau. Sowieso kwalificeerde FM initieel 13 man als Elite talent. Nou, werd dat nadat ze een contract hadden teruggebracht naar 9, dat is nog fantastisch. 

Sterker nog met alleen de beste twee was het al een intake geweest om van te watertanden. Ik ga ze beide aan jullie voorstellen en begin met Sam Richards. Deze Welshe nummer 10 is direct de beste speler van de club, op 16e jarige leeftijd zonder een minuut te spelen. Wat een heerlijke speler en dus direct basisspeler. Ik moet wel bekennen dat ik moderne slavenhandel heb toegepast door de clausule toe te voegen dat de club z'n contract kan verlengen met drie jaar. 

7a13bffc247bc6987a0309f5ecfc557e.png

Dan de tweede parel en de reden waarom de tactiek wijzigt is Layne Mott. 15 jaar oud en een spits. Overigens ook een ML en AMC, maar dat eerste doet hij toch beter. Stiekem speelde hij alles vanaf de instroom en was hij in die 8 wedstrijden al goed voor 3 goals en 3 assists. Onze nieuwe spits dus in de 4-2-3-1.

45ab54ba6ab916cc441c89ad2a555acd.png

Conclusies

We blijven dus betrekkelijk eenvoudig in League 1 en willen met deze spelers naar boven kijken. De play-offs zijn nu voor volgend jaar zeker het doel. Met Airdrieonians en Ayr United komen geen wereldclubs uit de Championship dus naar boven moeten er zeker mogelijkheden zijn. Of we al goed genoeg zijn gaan we merken. Met deze twee parels heb ik er in ieder geval een stuk meer vertrouwen in.

Volgende keer is weer de selectie en de jeugdinstroom als geheel aan de beurt.

Reacties en tags

@Kyrill @Marius Zeker niet meer in de problemen gekomen en eenvoudige handhaving was een feit.

@MNie @delichris Deze twee steken er wel bovenuit, maar waren absoluut het wachten waard. Zij zullen voor nu wel de enige directe basisspelers zijn. 

@ElMarcos @bas huijsmans @Titan @MNie@keano77 @delichris @KayDeManaager @Djurovski @Kyrill

bewerkt door Djordison
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook op het derde niveau doe je het heel goed! Handhaving lijkt mij zeker mogelijk

EDIT: Meteen een nieuwe update eroverheen. Handhaving is zoals verwacht binnen en met de jeugdlichting die je hebt gekregen is er heel veel mogelijk de komende jaren. Het lijkt er dus op dat je eerder naar boven mag gaan kijken dan naar beneden.

bewerkt door 19CH98
Link naar opmerking
Deel via andere websites