Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

From the Lowest of Lands: Running and Gunning

bigtukker

Aanbevolen berichten

Het is weer zover. De nieuwe FM is officieel uit en het is tijd om mijn eerste langetermijnssave uit de doeken te doen. Een van de dingen die ik het liefste doe is in de krochten van het Nederlands voetbal (of zover je kunt komen in de officiële database) beginnen en van daar uit maar zien waar ik uit kom. Uiteindelijk hoop ik van club naar club richting de continentale top te hoppen, maar mijzelf kennende kan het zomaar zijn dat ik verknocht raak aan het team waar ik een jaar ervoor weinig gedachten aan spendeerde. 

Voor de clubkeuze ga ik naar het slechtst speelbare presterende ploeg van vorig seizoen. De 13-0 nederlaag tegen PEC haalde alle krantenkoppen en de club bivakeerde op de 19e plek. Alleen Jong FC Utrecht deed het nog slechter. Maar het is tijd voor revanche, een nieuwe start. Het is tijd voor de Blue-White Dragons om weer kleur op de wangen te krijgen. 

Ftlol1.jpg.d9623ce90c1389173b26c48044593cbc.jpg

Proloog: Enter the dragons

Binnenkomend zie ik ten eerste een beperkte staf. Door de beperkte financiële middelen zal ik moeten roeien met de riemen die ik heb. Ook de selectie puilt niet bepaald uit. We hebben een aantal huurlingen die wel meteen van toegevoegde waarde lijken te zijn. In de selectie lijkt het zwaartepunt vooral achter de spits en op het middenveld te liggen. Verder hebben we met Faris Hammouti een rechtsback met een flinke drive naar voren en die naar het schijnt ook een prima afwerker is. Dit zorgt voor veel gepuzzel bij de eerste opstellingen. Na wat geschuif kom ik uit op een 5-2-2-1-opstelling

Spoiler

image.png.df295acc350699d3cce3fc65f647b78a.png

Voorin speelt Kostorz waarbij het idee is dat hij vooral de schaduwspitsen Ahannach en M'Hand bedient. Alledrie hebben prima First Touch, Dribbling en Vision voor het niveau, dus ik hoop dat ik daarmee een goede samenwerking ga zien tussen die drie. Beide schaduwspitsen hebben als opdracht om wijder te gaan staan. Het drietal daarachter bediend door Ikeshita en Mulders. Ikeshita zal fungeren als de spil in onze motor, terwijl Mulders de balans achterin bewaakt, Met de opkomende Hammouti hoop ik dat hij 'Brenet'-achtige runs gaat maken van de linksback positie om zo af en toe een goaltje mee te pikken. Dat betekent dat Henning in zijn afwezigheid de rechterflank moet bewaken. Aan de linker kant zal Van Grunsven de linkerflank bewaken samen met Van den Bogert. Mbete zal in balbezit een extra optie aanbieden en zonder balbezit een extra slot op de deur zijn. En dan is Roggeveen onze keeper :)

In de diepte heb ik voor elke positie een extra speler al had ik voor de extra centrale verdediger wel extra backup nodig. Voor Bart Kemmeren en Valentino Gillhaus goed nieuws, want zij worden van de Onder 18 meteen overgeheveld naar het eerste, waarbij Gillhaus zal fungeren als directe backup voor Mbete op de libero-positie. Zo kom ik tot de back-upopstelling: Orjzýnski; Gyamfi, De Groot, Gillhaus, Kemmeren, Maas; Zelalem, Van der Heijden; Verbeek, Kotzebeu; Ogbaidze

Spoiler

image.png.84093bc063803ad757203d187ea06d89.png

Na een goede oefencampagne waarbij we verrassend wonnen van AZ en Bonn en nipt verloren van Asteras Tripolis uit Cyprus kunnen we met vertrouwen vooruit kijken naar de start van de competitie

bewerkt door bigtukker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.aae1fa34f05ab4ee8b0b1255c052b5c8.png

Seizoen 1 - Update 1: Keurig in de middenmoot na sterk begin en wisselvallige herfst

Na een half seizoen mag ik terugkijken op een periode die beter uitpakte dan verwacht. Zowel het bestuur als ik had lage verwachtingen na het dramatische seizoen afgelopen jaar. 

FCDenBosch-Transfers.png.dd38ba37815dd03c1bf550954dddf57c.png

Qua transfers is het erg rustig gebleven. Er was weinig mogelijk en ook aan mijn eigen spelers werd niet getornd. Toch voelde ik een missende diepte in ons keepersbestand. Daarom heb ik voormalig FC Utrecht-keeper Thijmen Nijhuis toegevoegd aan de selectie die samen met Joey Roggeveen moet uitvechten wie de eerste keeper wordt bij ons. Wel is inmiddels duidelijk dat er een aantal spelers niet meer bij ons willen of zelfs al zullen spelen komend seizoen. Ryan Leijten kwam weinig in ons spel voor maar is wel aangetrokken door Sparta Rotterdam, terwijl Faris Hammouti en Anass Ahannach hebben aangegeven hun opties te overwegen na dit seizoen, daar hun contracten aflopen.

Spoiler

image.thumb.png.7a3b7f04aec20d68f87f20c87e1ffd86.png

FCDenBosch-KKD.png.32145b8f7afffa9a6a0de595915f95b3.png

Met ons onorthodoxe tactiek begonnen we dus aan onze campagne in de KKD. We begonnen sterk en kregen veel kansen en ook doelpunten. In augustus en september scoorden we gemiddeld precies 3 doelpunten per wedstrijd. Het hielp niet mee dat we achterin erg kwetsbaar waren waardoor we met 3 doelpunten sommige wedstrijden niet wisten te winnen of zelfs verloren. Met name oktober verliep erg moeizaam. 2 punten uit vier wedstrijden zorgde dat we uit de subtop vielen. Dat we van nummer 1 ADO wisten te winnen was zowel een opluchting als motivatie voor de rest van het jaar al hielp het niet mee dat we vervolgens verloren van laagvliegers Dordrecht en NAC. Dat ook onze eerste spits Kostorz uitviel hielp ook niet mee. Een kleine aanpassing aan onze tactiek (Onze schaduwspitsen kregen meer vrijheid in hun startpositie, Ikeshita zakte naar defensieve middenvelder als Segundo Volante en in plaats van een spits speelden we met een Advanced Playmaker, waardoor effectief met een 5-2-3-0 opstelling speelde). Dit zorgde voor meer grip op ons spel, waardoor we aan het eind van het jaar zelfs twee keer achtereen de 0 hielden. 

Spoiler

Alternatieve tactiek:

image.png.e851a82dbfae203be989ed66a844a148.png

Wedstrijden:

image.thumb.png.7f274f9e9596563f127975d45cd44196.png

Stand:

image.png.734dff675ed8d7ccb3502e3466785dc1.png

Onder andere door ons sterk begin staan we keurig netjes op de 7e plek tijdens de kerst en hoort zelfs een plek in de playoffs tot de mogelijkheden. Maar onze doelstelling blijft om zo ver mogelijk van de onderste plaatsen te blijven.

FCDenBosch-KNVBBeker.png.5ca7a10c783e9b0b8ce730d4cc23d2e0.png

In de KNVB-beker troffen we het niet. We kregen namelijk meteen het moeilijkst mogelijke affiche op dat moment. Uit tegen FC Twente (De Europese clubs kregen een bye). In de wedstrijd zorgde Manfred Ugalde meteen voor een 1-0 achterstand, maar we kwamen echt goed in de wedstrijd en hadden in de eerste helft flink de overhand. Anass Ahannach en Shalva Ogbaidze scoorden waardoor we met een 2-1 voorsprong de kleedkamers opzochten. We gingen er steeds meer in geloven, maar uiteindelijk speelde onze defensieve kwetsbaarheid ons parten. Binnen drie minuten bogen Daan Rots en Carel Eiting de wedstrijd om in Twents voordeel, waardoor het bekeravontuur er voor ons al vroeg op zat. 

Spoiler

image.png.5d687edfeccfb4ba7929fa00dca3d323.png

@Mordurette Klopt! Ik was aan het kijken of je wel oplette :P

@MNie @FlyD @chrisje1993 @Marius @Djurovski @keano77 @Tim Windt @KayDeManaager

bewerkt door bigtukker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.png.e8da8fd029e4d826d3449d3095f107ea.png

Seizoen 1, Update 2, Teleurstellende tweede seizoenshelft FC Den Bosch resulteert in bijrol in KKD

FCDenBosch-Nieuws.png.94829e39f0a4d9200069c0510dcf50eb.png

Allereerst is er nieuws over de nieuwe samenwerking met Vitesse. In de voorbereiding op volgend seizoen heb ik het bestuur gevraagd of er mogelijkheid was om een moederclub te gaan zoeken om gemakkelijker huurlingen te vinden. Uiteindelijk waren FC Utrecht en Vitesse de gegadigden en werd uiteindelijk gekozen voor Vitesse. 

FCDenBosch-Transfers.png.4260feb78b86af43b4a522ba940e1986.png

De winterse transferwindow verliep bijzonder rustig. Er werd nauwelijks aan onze spelers gesjord, althans niet voor een onmiddellijke overgang, waardoor er, in noch uit, definitieve transfers werden gemaakt. Wel werden er, met het oog op het negatieve salarisbudget, twee spelers verhuurd. Kalinauskas voor de rest van het seizoen verhuurd aan Mansfield en mocht Zelalem zijn seizoen in Australië afmaken bij Perth Glory.

Vlak na het verstrijken van de transferdeadline is er toch een versterking binnengehaald. Oussama Alou zat nog zonder club en tekende bij ons een amateurcontract. 

Ook werd duidelijk dat Ahannach ons na dit seizoen zou verlaten. Een aderlating, maar wel een die ik zag aankomen. De aanvallende middenvelder/schaduwspits vertrekt naar KV Kortrijk. Aan de andere kant worden ook twee spelers aangetrokken die vanaf komend seizoen bij ons zullen gaan spelen. Mees Bakker gaat de concurrentiestrijd aan met Joey Roggeveen en Thijmen Nijhuis onder de lat, terwijl Rio Hillen Luke Mbete moet vergeten centraal in de verdediging. Beide versterkingen komen transfervrij over van De Graafschap

Spoiler

S1U2_Alou.thumb.png.ab37bf7bed556dc56a33c8c74c095c83.png

S1U2_Bakker.thumb.png.62ee2085541ea2ebe37d24daa2d5e9c9.pngS1U2_Hillen.thumb.png.e402c46725d5586ab9b1f10a17c593ef.png

Ten slotte is duidelijk dat Vieri Kotzebue in principe mag vertrekken. Zijn salaris weegt zwaar in Den Bosch en de meeste speelminuten worden vanaf de bank gemaakt. Rik Mulders heeft toestemming gevraagd en gekregen om na zijn contract, dat in 2025 afloopt, zijn opties te overwegen. Wel wordt hij op de transferlijst gezet om zo nog een transfersom te bewerkstelligen.

FCDenBosch-KKD.png.b8a29fee273ffbe3bfc9631a8008651f.png

Door de vroege uitschakeling in de beker konden we ons vlug concentreren op de competitie die lastig genoeg bleek te zijn. De gekozen tactiek begon steeds minder vruchten af te werpen en we zakten weg in het moeras van de middenmoot. We wonnen ongeveer eenmaal per maand, wat te weinig is om echt mee te doen voor een plek in het linkerrijtje. Tegen NAC ging het roer om. We kozen ervoor om met een meer aanvallende 5-2-3-0 opstelling te starten en dat wierp meteen zijn vruchten af. De nummer 5 werd met 2-3 verdiend aan de kant gezet. We speelden wel teleurstellend gelijk tegen buurman TOP Oss en verloren kansloos van uiteindelijke nummer 2 Willem II, maar de overwinningen tegen Jong AZ en FC Eindhoven geven ons weer hoop voor het komend seizoen.

Spoiler

S1U2_KKD-wedstrijden.png.f1cc494dd10cb81a2071eef47de0f773.png

S1U2_KKD-stand.png.649fb4790ef28864382e17b85f9f7dbf.png

Uiteindelijk noteren we een 14e plaats. Alleszins beter dan vorig seizoen en met af en toe prima spel. Ondanks een sterke start en finale van het seizoen was onze vorm in het midden niet geweldig. Met name achterin kunnen wel wat stappen gemaakt worden. Aangezien onze aanvallende krachten ook weg dreigen te gaan is er in de zomer nog wel wat werk aan de winkel.

Er zal in ieder geval een belletje gaan richting Arsenal of Salah Oulad M’Hand nog een jaartje gehuurd mag worden. Hij zou met recht de man van het seizoen genoemd mogen worden.

Spoiler

S1U2_OuladMHand.thumb.png.76e7983301603c17846645e4fafa8200.png

@Badmuts Tja, wat een k-club is het toch.

@MNie @FlyD @chrisje1993 @Marius @Djurovski @keano77 @Tim Windt @KayDeManaager @Mordurette

bewerkt door bigtukker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ftlol1.jpg.c04aad8c959bbf59387ea58347918042.jpg

Seizoen 2, Update 1, Deja vu in Den Bosch?

FCDenBosch-Transfers.png.3623ad40f89cc08fd53ec448fbe00203.png

Daarnaast is in de jeugd een kleine exodus geweest. De talenten Mark Tromp en Stan Held zijn vertrokken naar respectievelijk Roda JC en NEC en Daniël van Huizen zet zijn carrière voort bij FC Twente. De naar een transfer hengelende Rik Mulders is naar de zandbak gegaan, om precies te zijn naar het Arabische Al Faisaly en Kalinauskas, wiens salaris stevig op het budget drukte vertrok transfervrij naar Stockport County. Laat in de window werd er stevig getrokken aan onze centrale middenvelder Yaya Ikeshita en na een goed bod van 575.000 pond zijn we toch overstag gegaan. Tenslotte is onze tweede keeper Thijmen Nijhuis vertrokken naar het Deense Lyngby

Om deze uitgaande transfers op te vangen hebben we ook wat spelers aangetrokken. Ten eerste komt Koen Kostons transfervrij over. Kostons heeft de laatste jaren bij MVV gespeeld. Van onze nieuwe moederclub Vitesse komt Kaya Symons, die samen met Maas moet uitvechten wie de linkerkant mag bestrijken. Vervolgens is er onze enige aankoop van deze window, namelijk Glenn Claes. De aanvallende middenvelder komt over van Lierse en heeft verschillende Belgische clubs versleten, maar hij mag bij ons zijn eerste buitenlandse avontuur beginnen. Serge Nguessan moet Ikeshita doen vergeten. De Franse Ivoriaan komt transfervrij binnen en heeft hiervoor vooral naam gemaakt in de Ivoriaanse en de lagere Franse competities. Tenslotte is vlak voor het sluiten van de markt Salah Oulad M’Hand teruggekeerd in de Vliert. 

Spoiler

S2U1_Kostons.thumb.png.ebead022498926a38bf114b1b0170e29.png

S2U1_Symons.thumb.png.3ea6a162f77a1be1867701d466bcfd38.png

S2U1_Claes.thumb.png.bde084216a8a6725c0f7582b762434a0.png

S2U1_Nguessan.thumb.png.045ec0110870ffe7e149574bcb9ef645.png

FCDenBosch-KKD.png.8e9a76eeb4752785d6ebeee4e642a393.png

Onze eerste competitiehelft was er een met twee gezichten. We speelden de meeste wedstrijden in een aanvallende 5-2-3-0-formatie die wisselend succes kende. We begonnen vergelijkbaar met vorig seizoen met drie overwinningen, waarna de klad erin leek te komen, al was het voetbal nooit echt slecht te noemen op enkele verliespartijen na. Gevoelsmatig lieten we minder doelpunten door dan we vorig seizoen hebben gedaan in deze tijd. Daarbij moet wel worden vermeld dat onze decembermaand wat teleurstelde met 1 punt uit 3 wedstrijden. Het is te hopen dat onze tweede seizoenshelft meer kleur zal hebben dan die van vorig seizoen. Vooralsnog staan wij keurig 5e en hebben we twee punten meer dan vorig seizoen in de winterstop

Spoiler

image.png.a040ccc7ecbbc4be53ffdf10154f434b.png

image.png.1f47d1561f4bbaa44455fed120bc3239.png

FCDenBosch-KNVBBeker.png.467dfef3145c5df2b98a9f7471953131.png

In de beker lootten we gunstiger dan vorig jaar in de eerste ronde. We gingen op bezoek bij het Haagse Quick, waar we eenvoudig met 1-5 wonnen. Onze doelpunten werden gemaakt door Faris Hammouti, Gedion Zelalem (2x), Salah Oulad M'Hand en Koen Kostons. In de tweede ronde hadden we minder geluk en moesten we uit spelen tegen eredivisionist PEC Zwolle. We kwamen rap achter via Dean Huiberts, maar via een penalty van Gedion Zelalem kwamen we weer op gelijke hoogte. Na 120 minuten namen de Blauwvingers hun strafschoppen beter en konden we ons concentreren op de competitie

FCDenBosch-Nieuws.png.787ee5d8fc24883f50530c6130cd65b4.png

Ondertussen heb ik persoonlijk ook drie aanbiedingen gehad om te praten over een overgang naar een Eredivisie-club. Tijdens de voorbereiding heb ik NAC afgewezen omdat ik graag dit seizoen wilde ingaan als Den Bosch-trainer. In december heb ik aanbiedingen gekregen van FC Twente en FC Utrecht. Daar ben ik wel wezen praten, maar hebben ze uiteindelijk gekozen voor andere kandidaten. Bij Den Bosch heb ik wel een contractaanbieding naast mij neergelegd om aan het eind van het seizoen te beschouwen hoe ik mijn carrière als trainer wil vervolgen.

FCDenBosch-Ingelijst.png.56cb8195250aa6dadc45abdeddc38c3e.png

De speler die ik voor deze update wil uitpikken is Gedion Zelalem. Deze Duits-Ethiopische Amerikaan speelt bij ons op het middenveld en wordt met name ingezet als Segundo Volante of als een van de drie aanvallende middenvelders. Hij neemt bij ons ook de penalties voor zijn rekenening en hij verzaakt zelden.

Spoiler

image.thumb.png.f5445ef75a0197a4a8011cd2e7dc07a2.png

@Badmuts @MNie @FlyD @chrisje1993 @Marius @Djurovski @keano77 @Tim Windt @KayDeManaager @Mordurette @19CH98

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ftlol1.jpg.c04aad8c959bbf59387ea58347918042.jpg

Seizoen 2, Update 2: Loon na werken

FCDenBosch-KKD.png.598919869b3d21a6029c2148a614fa8c.png

Met enkel wedstrijden uit de Keuken Kampioen Divisie op het programma lukte het ons redelijk om regelmatig punten over de lijn te trekken. Mijn persoonlijke doel was om meer punten te halen dan vorig jaar. We begonnen goed met drie overwinningen, waaronder een knappe overwinning tegen een sterk, maar ietwat gevallen, Excelsior. Daarna lukte het ons niet zo goed om consistente resultaten te halen. Puntje voor puntje werkten we ons naar en voorbij de 50, maar thuis bij Jong FC Utrecht bewogen wij officieel over de gezette doelstelling. Met nog zeven wedstrijden te gaan was zelfs play-offs voor promotie in zicht. We haalden mondjesmaat punten en zakten langzaam weg op de ranglijst. Cambuur werd vroeg kampioen en de playoffs dreigden uit onze handen te glippen, maar uiteindelijk stelden we de play offs toch veilig door gunstige resultaten elders terwijl wijzelf verloren van De Graafschap

Spoiler

image.png.60257da999b55f392400a73310b12e37.png

image.png.03179bcc199a9d9bb84486e060d4e194.png

FCDenBosch-Eredivisie-KKD-Playoffs.png.4af53455f4fec502877dc3dc7f371f08.png

In de play-offs lootten wij tegen Roda JC. We begonnen thuis, en vrij beroerd. We kregen wel de kansen, maar Roda was daarin effectiever. David Atanga was de enige die scoorde. In Kerkrade waren we meer succesvol. We scoorden snel via de vertrekkende Ilias Boumassaoudi. Finn Stokkers zorgde ervoor dat we weer opnieuw moesten beginnen, maar Koen Kostons trok de stand weer gelijk. We waren veel beter en de 1-3 (2-3 over twee wedstrijden) was verdiend door jongeling Jorik Visser. De tweede ronde van de play-offs werd veiliggesteld door Glenn Claes in de 95e minuut.

De tweede ronde was tegen eredivisionist Willem II. Thuis waren we niet beter, maar wonnen we wel. Een bal van Jorik Visser caramboleerde via Marijan Cabraja in het Tilburgse doel. In Tilburg echter maakten Marlon en Jesús Clemente een einde aan Bosche Eredivisie-aspiraties. 

Spoiler

image.thumb.png.a932d272c4d45fde37e3bddf8cba0dbf.png

FCDenBosch-Ingelijst.png.4167b3f9f0906520febda4f725404b6f.png

Een verdediger in de spotlight dit keer. Van een vrij kleurloze centrale verdediger is Ricardo Henning uitgegroeid tot rots in de branding in de Bosche verdediging. De Jamaicaan verzaakt zelden en haalt goede cijfers. 

Spoiler

image.thumb.png.f381637a03f509b7897ce53ef7df7d84.png

FCDenBosch-Nieuws.png.c6f26f2e1a51add124bf52a0fb3dae66.png

Al vroeg in de tweede helft van het seizoen werd al duidelijk dat ik niet met FC Den Bosch zou promoveren. Ik had namelijk al een akkoord bereikt met een nieuwe club. Deze club was een eredivisionist, maar stond stijf op de laatste plaats. Omdat ik toch het seizoen met FC Den Bosch wilde afmaken is er afgesproken dat ik na het seizoen in zou stappen. Inmiddels is dezelfde club wel gedegradeerd en zal ik ook komend seizoen een trainer zijn van een eerstedivisionist. Ver hoef ik niet te verhuizen, want we blijven in Noord-Brabant

Spoiler

Ftlol2.jpg.a9c0d545242e4bc44a50f0793578fcb7.jpg

@Marius Joah, mag niet klagen. Dit keer ook met een acceptabel vervolg :)

@Djurovski Ik ben inderdaad in mijn nopjes over de versterkingen. Met name Kostons was wel een goede aanwinst. En ik had geluk dat Oulad M'Hand nog een seizoen geleend kon worden.

@Badmuts @MNie @FlyD @chrisje1993 @Djurovski @keano77 @Tim Windt @KayDeManaager @Mordurette @19CH98

Link naar opmerking
Deel via andere websites