Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

3 uur geleden zei eagles2005:

Hallo ben op zoek na een tactiek 4-2-3-1  of 433  met een standard teaminstelingen 

dus gewoon een gregenpress of tika tika

wat een beetje werkt

hoop dat iemand mij kan helpen dankjewel

Wil je liever een 4231 met 1 spits, 1 AMC en 2 op de vleugels of 1 spits en 3 AMC?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan het toewerken naar een nieuw seizoen (2027) in Ecuador dus dat betekent weer een nieuwe formatie! Zit een beetje met het volgende idee. 

image.png.a11581fb02e84e8a161e6296ff097ac0.png

Volgens mij ben ik hiermee uitgekomen op een formatie die @Dansmeister ook al eens gebruikt heeft? Dus wellicht heb jij wat advies, al mogen anderen ook gewoon hun mening geven. Het is de bedoeling om in aanvallend opzicht in een soort van 3-1-6 formatie uit te komen. Nog iets agressiever dan ik voorgaande seizoenen deed, waar we eerder in een 2-3-5 formatie eindigden. 

image.png.50fe256780d78b0e3655933f4949350d.png

De AF en AM kunnen evengoed andersom staan, met soms de Volante in het midden, doordat de AF en AM beide de spelersinstructie 'Move Into Channels' hebben. Geen spelmakers omdat ik de keuze wil hebben om het spel over bepaalde gebieden te kunnen laten gaan. Tegen de ene tegenstander kunnen we beter de flanken benutten, terwijl we soms ook door het midden kunnen spelen. 

De linker WM heeft als instructies 'Stay Wider' en 'Cross From Deep'. Ik heb aanvallers die goed zijn zonder bal en goed kunnen anticiperen dus vroege voorzetten werken heel erg goed. Ik wil dit echter niet als teaminstructie selecteren, zodat we het aan de rechterkant wat verder uit kunnen spelen, of dat als de Volante aan de bal komt niet meteen een voorzet gaat geven. 'Stay Wider' om meer ruimte te geven aan de Volante om ook in de laatste fase veelvuldig aan de bal te kunnen komen. 

De rechter WM heeft tegengestelde instructies, namelijk 'Sit Narrower', 'Cut Inside With Ball' en 'Dribble More'. Als het goed is zal er in de rechter channel aardig wat ruimte voor hem liggen om in te dribbelen omdat de AF de centrale verdedigers bezig houdt en de AM een verdedigende middenvelder zoet kan houden, terwijl onze rechtsback eroverheen klapt om de back van de tegenstander op achterste voet te houden. Dit zou dan ook de positie moeten zijn die de boel gaat 'unlocken' en de tegenstanders tot besluiten doet dwingen. 

De defensieve DM zou dan de afwezigheid van de WM en WB bij balverlies moeten opvangen (restverdediging) terwijl de IWB op dat moment fungeert als scherm voor de verdediging, een rol die normaal door een defensieve middenvelder wordt vertolkt. 

Ziet er in theorie allemaal heel leuk uit maar ik zit een beetje met het gebrek van een spelverdeler in mijn maag. Wie gaat namelijk de passes geven? Moet ik daarvoor de rechter WM ook gaan gebruiken omdat hij degene is die de tegenstander tot besluiten gaat dwingen? Of zou ik van hem dan beter een Wide Playmaker kunnen maken? Of moet ik de IWB de instructie gaan mee geven om meer risico te nemen? Dan is er ook nog de optie om van de DM gewoon een DLP te maken... 

Wat denken jullie?

@FlyD @Nom de Guerre @Rrrood @Becks @bas huijsmans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een 3-1-6 overhouden is riskant, zeker omdat je eigenlijk maar twee verdedigers over houdt en je beide backs weg zijn, mijn ervaring is namelijk met een IWBsu dat die nog wel wat dieper gaat uitkomen doordat je een VOL gebruikt. En omdat je verder geen centraal middenveld hebt, zal je DMde ook nog wel wat opschuiven. Heb je links een IFBde overwogen? en dan bijv. een anchor ervoor?

Je zou trouwens denk ik ook hetzelfde gedrag van de rechter WM kunnen triggeren door hem op support te zetten en overlap rechts aan te vinken i.p.v. de 3 instructies die je hem nu meegeeft.

Als laatste, je AF. Is natuurlijk behoorlijk overpowered. Als je dat niet erg vindt, gewoon zo houden. Maar een meer creatieve rol zoals een CFsu of DLFsu zodat je WM, VOL, AM en WB in de ruimtes kunnen duiken heeft ook wel wat. 

Er zit in ieder geval een wel doordacht idee achter en dat scheelt. Geen idee hoe de verhoudingen liggen in Ecuador in 2027 qua jouw sterkte en die van je tegenstanders maar ik zou zeggen ga ervoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit komt me redelijk bekend voor zo @De Raam

image.png.9a43f3af095d5579b42408e2feb44fc2.png

Ik heb er wel bewust voor gekozen om een AP op de CAM positie te zetten. Merkte namelijk veel dat de bal bij mijn backs kwam en dat die dan de buitenspelers inspeelden die nog met de rug naar de man stonden. Eigenlijk een pass die ik altijd wil vermijden. Door het toevoegen van de AP ipv een AM op attack merk ik dat de bal ook vaker centraal komt. Om dit iets meer te voorkomen en ook iets meer defensieve zekerheid in te bouwen heb ik gekozen voor de FB op support aan de rechterkant.

Komt de Segundo volante bij jou echt op de positie uit hoe jij het schetst? Ik merk namelijk dat de mijne best vaak meer naar links verschuift omdat ik natuurlijk met een IW er voor speel. Hij komt bij mij vaak een beetje op de positie terecht waar jij jouw DM hebt staan (alleen dan links natuurlijk).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk eindig ik vaker in een 3-2-4-1 en merk dat die veldbezetting me wel goed bevalt. Ben erg fan van de 'City-verdediging' met de libero (Stones)

IFBde - Lsu - BPDde - IFB-de
                   DMsu

Je merkt dan dat door de rotaties de beide IFB's centrale verdediger worden en de Libero opschuift naast je DM, en je dit krijgt:

IFBde - BPDde - IFBde
                 Lsu - DMsu

Zet daar nog twee diepgaande middenvelders voor, twee wingers en je spits en je hebt die 3-2-4-1. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Becks:

Een 3-1-6 overhouden is riskant, zeker omdat je eigenlijk maar twee verdedigers over houdt en je beide backs weg zijn, mijn ervaring is namelijk met een IWBsu dat die nog wel wat dieper gaat uitkomen doordat je een VOL gebruikt. En omdat je verder geen centraal middenveld hebt, zal je DMde ook nog wel wat opschuiven. Heb je links een IFBde overwogen? en dan bijv. een anchor ervoor?

Je zou trouwens denk ik ook hetzelfde gedrag van de rechter WM kunnen triggeren door hem op support te zetten en overlap rechts aan te vinken i.p.v. de 3 instructies die je hem nu meegeeft.

Als laatste, je AF. Is natuurlijk behoorlijk overpowered. Als je dat niet erg vindt, gewoon zo houden. Maar een meer creatieve rol zoals een CFsu of DLFsu zodat je WM, VOL, AM en WB in de ruimtes kunnen duiken heeft ook wel wat. 

Er zit in ieder geval een wel doordacht idee achter en dat scheelt. Geen idee hoe de verhoudingen liggen in Ecuador in 2027 qua jouw sterkte en die van je tegenstanders maar ik zou zeggen ga ervoor.

Bedankt voor de suggesties, wordt enorm gewaardeerd! Ik weet dat het riskant is maar we hebben, zeker in Ecuador, aardig wat overwicht. Ik ben wel inderdaad vergeten rekening te houden met het lege middenveld, zal de vermoeidheid wel geweest zijn. Zijn toch normaal wel dingen waar ik over nadenk dus bedankt voor de heads-up! De IFBde zou een optie kunnen zijn maar ben niet zo'n fan van de anchor. 

De overlap zou wel een beetje het tempo uit het spel kunnen halen omdat die WM dan gaat wachten op de back, ik zou het mooi vinden als dat, een soort van, gelijktijdig gebeurt. Dat de back eroverheen klapt, terwijl de WM naar binnen dribbelt. Dus die teaminstructie ga ik liever niet selecteren. 

Ik overweeg wel een Valse9 in de spits te gebruiken, inderdaad om wat jij zegt, maar die vind ik net iets agressiever dan een DLF maar ben het er zeker mee eens dat er meer ruimte gemaakt moet worden voor de lopende spelers vanaf het middenveld. 

Heb nu één wedstrijdje gespeeld en als ik daarvan uit moet gaan, ben ik nog ver verwijderd van wat ik wil zien :D 

31 minuten geleden zei bas huijsmans:

Dit komt me redelijk bekend voor zo @De Raam

image.png.9a43f3af095d5579b42408e2feb44fc2.png

Ik heb er wel bewust voor gekozen om een AP op de CAM positie te zetten. Merkte namelijk veel dat de bal bij mijn backs kwam en dat die dan de buitenspelers inspeelden die nog met de rug naar de man stonden. Eigenlijk een pass die ik altijd wil vermijden. Door het toevoegen van de AP ipv een AM op attack merk ik dat de bal ook vaker centraal komt. Om dit iets meer te voorkomen en ook iets meer defensieve zekerheid in te bouwen heb ik gekozen voor de FB op support aan de rechterkant.

Komt de Segundo volante bij jou echt op de positie uit hoe jij het schetst? Ik merk namelijk dat de mijne best vaak meer naar links verschuift omdat ik natuurlijk met een IW er voor speel. Hij komt bij mij vaak een beetje op de positie terecht waar jij jouw DM hebt staan (alleen dan links natuurlijk).

Hey, dat lijkt er inderdaad op! De AP is een logische keuze maar eigenlijk niet wat ik zoek. Ik zou het liefst een passer op één van de flanken hebben. Ik denk ook dat het idee een beetje gaat wijzigen aan de hand van wat Guido gister in de app zei over een inzakkende WM. Het gaat er dus sowieso anders uit zien dan hoe ik het nu had staan maar moet daar nog even flink mee puzzelen. 

Ik heb nog maar één wedstrijd gespeeld in de vorige setting. Bij jouw zal de IW het gat voor de Volante dichtlopen wellicht. Bij mij kwam hij in die wedstrijd wel aardig hoog, ja. Komt denk ik vooral omdat er een IWB achter staat die naar binnen wil en naast hem een WM die echt aan de zijlijn blijft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt mij een bewust ingecalculeerde onbalans. Bij tegenstoten die de eerste pressie ontwijken, ben je enorm kwetsbaar. Maar, je hebt natuurlijk een van de topploegen van het land en misschien wel het continent, dus meestal zul je de bal winnen en de tegenstander onder de voet lopen. In het kader van rotaties en bewegingen zou je een DLF voorin kunnen overwegen als kapstok voor de bewegingen van de rest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei De Raam:

Bij jouw zal de IW het gat voor de Volante dichtlopen wellicht. Bij mij kwam hij in die wedstrijd wel aardig hoog, ja.

Dat klopt, maar het is ook een enigszins ingecalculeerde beweging. Hij komt iets breder te staan en kan daardoor mooi fungeren als een 'doorgeefluik' richting de linksbuiten die dan vaak 1 op 1 komt te staan. Stukje extra restverdediging in sommige gevallen en hij dendert ook nog vaak helemaal vrij door richting de 16. Als de bal aan de andere kant doorkomt, dan komt hij wel gewoon vanuit de centrale positie richting de 16. Dan fungeert de CAM vaak als het doorgeefluik omdat hij dan door de Volante richting de rechter CAM positie wordt geduwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke tactiek @De Raam. Zie veel overeenkomsten in de rollen, alleen lastig te zeggen zonder team en spelerinstructies natuurlijk.  Raamwerk ben ik grotendeels fan van, al heb ik echt mijn twijfels bij je centrale middenveld rollen. Ik heb het ook getest in de voorbereiding met Arsenal en merkte dat ik één speler te weinig achter de bal hield op balbezit helft tegenstander. Dus ik ben snel gaan switchen naar spelmakers voor de defensie en defensieve middenvelders. Je wil namelijk het centrum dichthouden. 

Verder een uitstekende post van @Becks over de gebreken, maar denk dat je die al hebt ingecalculeerd. Deze match engine is super vergeeflijk met zoveel aanvallende rollen. Er zijn maar weinig teams die de bal constant lang peren over je centrum heen en dat je echt gezien bent. Het merendeel wil toch blijven voetballen tegen je of het via de zijkanten proberen. En over de zijkanten is juist uitstekend, want dat geeft je de tijd om weer genoeg mensen in het centrum te krijgen bij tegenaanvallen. 

Pro tip aan iedereen die met zoveel aanvallende geweld wil spelen; zet elke spelersinstructie op feller tackelen. Je wil namelijk juist hebben dat je de overtreding maakt op helft tegenstander, om weer in positie te komen. Heb dat aardig getest met Arsenal en het scheelde weinig gele kaarten, maar flink wat minder tegendoelpuntjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Dansmeister:

Deze match engine is super vergeeflijk met zoveel aanvallende rollen. Er zijn maar weinig teams die de bal constant lang peren over je centrum heen en dat je echt gezien bent. Het merendeel wil toch blijven voetballen tegen je of het via de zijkanten proberen. En over de zijkanten is juist uitstekend, want dat geeft je de tijd om weer genoeg mensen in het centrum te krijgen bij tegenaanvallen. 

Pro tip aan iedereen die met zoveel aanvallende geweld wil spelen; zet elke spelersinstructie op feller tackelen. Je wil namelijk juist hebben dat je de overtreding maakt op helft tegenstander, om weer in positie te komen. Heb dat aardig getest met Arsenal en het scheelde weinig gele kaarten, maar flink wat minder tegendoelpuntjes.

Dit inderdaad.

Als je het centrum van achteruit dichtbouwt dan kun je je best wat aanvallende rollen permitteren. Heb dit ook gedaan bij mijn Arsenal in seizoen één en dit ging prima:

image.png.d9aecd161d426b4436a969762b19b877.png

58 minuten geleden zei De Raam:

De overlap zou wel een beetje het tempo uit het spel kunnen halen omdat die WM dan gaat wachten op de back, ik zou het mooi vinden als dat, een soort van, gelijktijdig gebeurt. Dat de back eroverheen klapt, terwijl de WM naar binnen dribbelt. Dus die teaminstructie ga ik liever niet selecteren. 

Ik overweeg wel een Valse9 in de spits te gebruiken, inderdaad om wat jij zegt, maar die vind ik net iets agressiever dan een DLF maar ben het er zeker mee eens dat er meer ruimte gemaakt moet worden voor de lopende spelers vanaf het middenveld. 

Heb nu één wedstrijdje gespeeld en als ik daarvan uit moet gaan, ben ik nog ver verwijderd van wat ik wil zien :D

Prima hoor, gewoon lekker blijven experimenteren. (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Becks:

Persoonlijk eindig ik vaker in een 3-2-4-1 en merk dat die veldbezetting me wel goed bevalt. Ben erg fan van de 'City-verdediging' met de libero (Stones)

DMsu

Je merkt dan dat door de rotaties de beide IFB's centrale verdediger worden en de Libero opschuift naast je DM, en je dit krijgt:

IFBde - BPDde - IFBde
                 Lsu - DMsu

Zet daar nog twee diepgaande middenvelders voor, twee wingers en je spits en je hebt die 3-2-4-1. 

Ik vind dit wel een interessante opvatting, welke rollen hanteer je dan ervoor?

En ik neem aan dat je dan voor centrale verdedigers als back kiest? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Steels:

Ik vind dit wel een interessante opvatting, welke rollen hanteer je dan ervoor?

MEZat  BBM

Wsu                   Wat
             CFat

45 minuten geleden zei Steels:

En ik neem aan dat je dan voor centrale verdedigers als back kiest? 

Hoeft niet, bij City zou het bijvoorbeeld Walker - Stones - Dias - Aké zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker @Arezo

Iedereen komt ergens wel iets tegen waar ie iets uithaalt, ik doe dat zelf ook hoor! Soms zie ik hier, of elders, een discussie en dan denk ik; maar ik zou dat zus en zo doen. Sowieso bestaan écht unieke tactieken niet meer. Ergens zit er altijd wel iets in dat een ander ook doet. 

Tactieken zijn sowieso een zaak van experimenteren. Dingen proberen en af en toe heel hard op je muiltje gaan. Ik plaats veel van mijn tactieken dan ook hier om gewoon erover te discussiëren en daardoor nieuwe ideeën op te doen. Ik had in de basis een idee, kwak die hier neer en vervolgens schieten Becks, Dans en Bas wat van hun inzichten. Nu heb ik al weer heel andere ideeën over hoe ik het wil neerzetten :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

623e573bdc03a92b7f047a31b257c66e.png

Ik speel al een hele tijd bijna altijd met dezelfde tactiek, ook in FM 24. Ik kan hier altijd op bouwen. Lekker counter voetbal

(snelle spitsen en goede aanvallende backs zijn wel een pre)

bewerkt door Thomassje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Thomassje123:

623e573bdc03a92b7f047a31b257c66e.png

Ik speel al een hele tijd bijna altijd met dezelfde tactiek, ook in FM 24. Ik kan hier altijd op bouwen. Lekker counter voetbal

(snelle spitsen en goede aanvallende backs zijn wel een pre)

Dit is de formatie die zo ongeveer elk AI team tegen mij gebruikt :-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-3-2024 om 10:04 zei Becks:

DMsu

IFBde - BPDde - IFBde
                 Lsu - DMsu

Ik heb mij ook door City laten inspireren.

Tegen zwakkere tegenstanders in eigen competitie speel ik:

Poacher

W(s)-AM(a)-AM(s)-IW(a)

DLP(d)

IWB(d)-CB(d)-CB(d)-IWB(d)

SK(a)

Zo kom ik tot een 2-3-4-1 formatie. Beide AM's vraag ik om meer risico te leggen in hun spel, aangezien ik hiervoor over 3 zeer creatieve spelers beschik voor deze positie. Ik zorg er ook voor dat we de bal in de rangen houden om zo de tijd te geven aan de inschuivende IFB. Gegenpressing om snelle counters te proberen vermijden. Wingers op meer dribbelen voor de één-tegen-één situatie te zoeken. Door de 4 aanvallende spelers in de rug van de spits mag de spits van mij zich concentreren op het afmaken van kansen.

Europees moet ik het nog ondervinden: nog niet geprobeerd in de CL (Club Brugge, 2e seizoen).

Als ik zou merken dat ik toch zwaar onderlig, een voorsprong moet verdedigen of te kwetsbaar ben via 2 snelle wingers van de tegenstander, zou ik aanpassen als volgt.

CF(a)

W(s)                                         IW(a)

CM(a) - DLP(d) - BBM(s)

FB(s) - CD(d)   -   CD(d) -   FB(s)

Maar deze formatie heb ik nog niet nodig gehad, dus onzeker of ze ook effectief werk.

Idee is ook om hiermee wel in balverlies te pressen, en eens we de bal hebben de kans te geven om de CM(a) en BBM te laten inschuiven in de rug van de spits. De spits als CF omdat hij hier zelf iets vaker zal moeten inzakken voor de eerste bal te ontvangen, maar ook als eindstation moet dienen.

Fullbacks op support met "sit narrow" om zo toch hen iets nauwer te hebben in balbezit (korter bij tegenstand voor de gegenpressing), maar ook niet teveel zodat ze ook nog oog hebben voor hun betere/snellere winger.

bewerkt door EssDee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei EssDee:

Ik heb mij ook door City laten inspireren.

Tegen zwakkere tegenstanders in eigen competitie speel ik:

Poacher

W(s)-AM(a)-AM(s)-IW(a)

DLP(d)

IFB(d)-CB(d)-CB(d)-IFB(d)

SK(a)

Lekker aan het experimenteren, leuk!

De IFB's zullen alleen met deze formatie niet roteren naar CD, dus dan heb je niet zoveel aan die rol. Met de twee CD's en DLPde ervoor zit je centrum al behoorlijk dicht, waardoor je IWBde/su zou kunnen overwegen. Die zullen zich dan aan weerszijden van de DLP nestelen waardoor je jouw gewenste 2-3-4-1 krijgt.

6 minuten geleden zei EssDee:

CF(a)

W(s)                                         IW(a)

CM(a) - DLP(d) - BBM(s)

FB(s) - CD(d)   -   CD(d) -   FB(s)

Dit zou - afhankelijk van de instructies - prima kunnen werken, goede verdeling in rollen (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites