neva Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 (bewerkt) 12 minuten geleden zei De Raam: Waarom wil je met je linker back aanvallen, terwijl je rechtsback daar veel beter in is? Of begrijp ik je verkeerd @neva? Omdat de linksback die niet wil aanvallen (Ferrari) een linker centrumverdediger wordt in de driemansachterhoede. Dan kijk ik naar welke wingbacks ik heb, dan kom ik uit bij Clovis Alberto. Ferrari kan niet als wingback spelen en zo wil ik hem ook niet gebruiken. De kracht van Alberto ligt overduidelijk in het aanvallende gedeelte van het spel, daar hij van origine ook een WB/M L is. Spoiler De rechtsback, Weston, is zowel aanvallend als defensief ijzersterk. Dus ik kan eventueel ook wel met beide flanken gaan aanvallen, maar dan ben ik bang dat het te open gaat liggen, als we low-block gaan hanteren. Zeker als ik met WCB en/of Libero speel. Spoiler Het kán wel. En dan kan ik de rechtsbuitenpositie opofferen om het middenveld te versterken. Maar dan denken we al weer één of twee linies verder. Ik heb het nu dan zo. Even niet naar de rollen/posities van middenveld/aanval kijken, dat is nog even standaard. Spoiler 16 december 2023 bewerkt door neva Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Brattbakk Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 Misschien een iets (te) algemene vraag... Zijn er tips waar je kan op letten bij het bepalen van je blok, je defensieve lijn en/of line of engagement? (bv. eigen formatie, de formatie van de tegenstander, spelersrollen, vaststellingen tijdens de wedstrijd, enz...) Ik probeer soms aan te passen naargelang ik de wedstrijd onderga en iets moet doen om het spel wat meer in handen te krijgen. Soms pakt dat goed uit maar evenveel keer totaal niet. Vermoedelijk is mijn ploeg dikwijls ook niet sterk genoeg om het standaard zelf te bepalen en het lijkt mij dus belangrijk dat ik in geval goed kan anticiperen. Maar ik pas veel te veel gokwerk toe vermoed ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 Gewoon even spitballen. Basisprincipes. Ja ja ja, veel aanvallende rollen. Lik m'n reet, er zit een idee achter. Beweging werkt, zeker als die beweging vloeiend is. Dit levert beweging op. Die mid-mid stoot door tot aan de spits, die volantes komen als een extra laagje iets later aan. Twee zwervende spelers op de vleugels, backs die aansluiten, maar ik wil dat ze aan de binnenkant aansluiten waar mogelijk. Geen IWB, want dan komen ze echt in de as uit, maar beetje grens vleugel en half-space. Low block dus. Directe passing lijkt me handig om pressing machines te ontwijken. Underlap is een experimentje. Moet kunnen. Als ik dit doe, wil ik er ook lol aan beleven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 Oké. Low block & low line. Ik had 1 oefenpotje (euh, competitieduel) voordat we aantreden in de achtste finales van de CL, uit bij Marseille. Het lijkt druk in het centrum. CM Amestoy kwam er ook niet helemaal lekker aan te pas had ik het idee. Daar moet Hubanov staan, maar Amestoy kan nog niet op DM, dus daar werken we aan. De meer directe passing leidt sowieso tot 2 opvallende statistieken: passes succes rate (gem. 88%) en possession (gem. 70%) zijn een stuk lager dan we gewend zijn. Uiteraard moet de tactiek nog veel vloeiender worden, dus het zegt misschien nog niet zo heel veel. XG (gemiddeld 5.83, nu 5.81) en goals scored (gem. 8, nu 10) lagen wel dicht bij het gemiddelde. Hier is ook wel duidelijk dat de DMCL en MC elkaar flink in de weg lopen: Zonder bal staan ze ook vrij dicht op elkaar, maar is het centrum op zich aardig mooi afgesloten: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 Probeer de v2 eens Heresy Neva Low Block.fmf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 16 december 2023 Share Geplaatst 16 december 2023 7 minuten geleden zei neva: De meer directe passing leidt sowieso tot 2 opvallende statistieken: passes succes rate (gem. 88%) en possession (gem. 70%) zijn een stuk lager dan we gewend zijn. Je speelt natuurlijk een stukje directer en je gunt de tegenpartij meer balbezit. Lagere percentages zijn logisch in dat opzicht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RDRFM Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 (bewerkt) Ga vandaag beginnen met mijn Ajax save. Iemand verbeterpunten op onderstaande taciek? Ik wil wel graag spelen hoe Ajax in het echt ook hoort te spelen, dominant/aanvallend voetbal. Zit op dag één, transferperiode uitgeschakeld en de aangetrokken spelers komen op de daadwerkelijke datums. Mentality Positive In possession Fairly wide Play out of defence / focus play down the left + right / overlap left + right Passing shorter Slightly higher tempo Low crosses Be more expressive In transition Counter press Distribute quickly Distribute to fullbacks + centre backs Take short kicks Out of possession Mid block Higher defensive line Prevent short GK distribution much more often Grootste twijfels zitten in mid block of high press, defensive line niets aanvinken of hoger verdedigen op het veld en positieve of aanvallende mentaliteit. 17 december 2023 bewerkt door RDRFM Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Ik denk niet dat je v.d. Boomen als BWM moet laten spelen. Dat is een veel drukzettende rol, BvdB is meer een spelmaker, geen balafpakker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RDRFM Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 (bewerkt) 40 minuten geleden zei neva: Ik denk niet dat je v.d. Boomen als BWM moet laten spelen. Dat is een veel drukzettende rol, BvdB is meer een spelmaker, geen balafpakker. Eens, hij komt op de bank zodra Mannsverk er is. Eerste paar wedstrijden keuze tussen Vos, Tahirovic of vd Boomen. 17 december 2023 bewerkt door RDRFM Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mordurette Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Ik kijk ook even mee met de Low Block, zeker gezien het feit dat mijn centrale verdedigers bijna allemaal op leeftijd zijn en ook allen niet de snelste zijn helaas. Hoger op het veld lijdt te vaak tot onnodige tegendoelpunten in de omschakeling als de ballen er overheen gegeven worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rrrood Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 (bewerkt) 4 uur geleden zei RDRFM: Ga vandaag beginnen met mijn Ajax save. Iemand verbeterpunten op onderstaande taciek? Ik wil wel graag spelen hoe Ajax in het echt ook hoort te spelen, dominant/aanvallend voetbal. Zit op dag één, transferperiode uitgeschakeld en de aangetrokken spelers komen op de daadwerkelijke datums. Mentality Positive In possession Fairly wide Play out of defence / focus play down the left + right / overlap left + right Passing shorter Slightly higher tempo Low crosses Be more expressive In transition Counter press Distribute quickly Distribute to fullbacks + centre backs Take short kicks Out of possession Mid block Higher defensive line Prevent short GK distribution much more often Grootste twijfels zitten in mid block of high press, defensive line niets aanvinken of hoger verdedigen op het veld en positieve of aanvallende mentaliteit. Qua rollen denk ik dat een AM of SS veel effectiever is in deze ME dan een AP. Wil je midblock? Dan "prevent short GK distribution"niet aanvinken. 17 december 2023 bewerkt door Rrrood Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 4 uur geleden zei RDRFM: Ga vandaag beginnen met mijn Ajax save. Iemand verbeterpunten op onderstaande taciek? Ik wil wel graag spelen hoe Ajax in het echt ook hoort te spelen, dominant/aanvallend voetbal. Zit op dag één, transferperiode uitgeschakeld en de aangetrokken spelers komen op de daadwerkelijke datums. Mentality Positive In possession Fairly wide Play out of defence / focus play down the left + right / overlap left + right Passing shorter Slightly higher tempo Low crosses Be more expressive In transition Counter press Distribute quickly Distribute to fullbacks + centre backs Take short kicks Out of possession Mid block Higher defensive line Prevent short GK distribution much more often Grootste twijfels zitten in mid block of high press, defensive line niets aanvinken of hoger verdedigen op het veld en positieve of aanvallende mentaliteit. Ik heb het hierboven ook al aangegeven, maar ben geen fan van 'fairly wide' icm korte passing. Dan kun je beter kiezen voor fairly narrow (en eventueel aan beide zijkanten een speler de instructie geven om het veld breed te houden). Daarnaast denk ik bij Bergwijn eerder aan een IF en bij Berghuis aan een IW. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RDRFM Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 (bewerkt) 46 minuten geleden zei FlyD: Ik heb het hierboven ook al aangegeven, maar ben geen fan van 'fairly wide' icm korte passing. Dan kun je beter kiezen voor fairly narrow (en eventueel aan beide zijkanten een speler de instructie geven om het veld breed te houden). Daarnaast denk ik bij Bergwijn eerder aan een IF en bij Berghuis aan een IW. Ik ga het aanpassen in mijn tactiek. Moet ik dan zowel de links en rechtsback als de linker en rechteraanvaller het veld breed laten houden? Zodra Forbs binnen is komt hij basis ipv Berghuis, zou ik dan alsnog Bergwijn IF doen en Forbs IW? 17 december 2023 bewerkt door RDRFM Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RDRFM Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 52 minuten geleden zei Rrrood: Qua rollen denk ik dat een AM of SS veel effectiever is in deze ME dan een AP. Wil je midblock? Dan "prevent short GK distribution"niet aanvinken. Thanks, ik heb een AM ervan gemaakt en prevent short GK distribution uitgezet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 3 minuten geleden zei RDRFM: Ik ga het aanpassen in mijn tactiek. Moet ik dan zowel de links en rechtsback als de linker en rechteraanvaller het veld breed laten houden? Zodra Forbs binnen is komt hij basis ipv Berghuis, zou ik dan alsnog Bergwijn IF doen en Forbs IW? Dat is aan jou natuurlijk, maar persoonlijk vind ik 1 speler (per kant) in de buitenste zone voldoende. Forbs zie ik ook meer als IF inderdaad, dus dan kun je het zo behouden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Op 15-12-2023 om 16:22 zei De Raam: Ik moest na onze discussie over mijn tactiek en de lopende spelers terugdenken aan de Diablo tactiek uit CM0304, dat was ook zo'n exploit tactiek. De restricties van de huidige ME lijken een beetje op de exploit van toen dus ik ga het volgende eens proberen... Eerste wedstrijd was alvast een succes! @Nom de Guerre Seizoen is afgelopen, de MC doet wat ik van hem verwacht had Alle prijzen werden gepakt in dit seizoen, al lag dat in de lijn der verwachtingen met de selectie die ik tot mijn beschikking heb. Deze tactiek draaide dus met name om de MC. Verschillende spelers hebben op die positie gespeeld. Assan werd topscoorder met 36 doelpunten, 18 van die goals maakte hij vanaf de MC positie. Taiwo speelde er ook regelmatig en maakte dit seizoen 21 doelpunten, 8 daarvan maakte hij vanaf de MC positie. Verder deden de spitsen het ook aardig dit seizoen: Rodrigo Ribeiro: 37(9) wedstrijden; 30 goals, 10 assists Endrick: 33(8) wedstrijden; 25 goals, 13 assists Jovan Mijatovic: 25(17) wedstrijden; 20 goals, 19 assists De flanken zijn ook goed betrokken bij het spel: Assan Ouedraogo: 16 wedstrijden; 11 goals, 1 assist Roony Bardghji: 35(5) wedstrijden; 11 goals, 17 assists Claudio Echeverri: 20(13) wedstrijden; 7 goals, 10 assists Afonso Moreira: 26(14) wedstrijden; 4 goals, 11 assists @Nom de Guerre Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
neva Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Heerlijk zo'n lopende CM. Blijft een top rol, CM(a). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 7 minuten geleden zei neva: Heerlijk zo'n lopende CM. Blijft een top rol, CM(a). Genieten, ja. De rol is Assan dan ook wel op het lijf geschreven! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Svenpunt Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 1 uur geleden zei De Raam: Seizoen is afgelopen, de MC doet wat ik van hem verwacht had Alle prijzen werden gepakt in dit seizoen, al lag dat in de lijn der verwachtingen met de selectie die ik tot mijn beschikking heb. Deze tactiek draaide dus met name om de MC. Verschillende spelers hebben op die positie gespeeld. Assan werd topscoorder met 36 doelpunten, 18 van die goals maakte hij vanaf de MC positie. Taiwo speelde er ook regelmatig en maakte dit seizoen 21 doelpunten, 8 daarvan maakte hij vanaf de MC positie. Verder deden de spitsen het ook aardig dit seizoen: Rodrigo Ribeiro: 37(9) wedstrijden; 30 goals, 10 assists Endrick: 33(8) wedstrijden; 25 goals, 13 assists Jovan Mijatovic: 25(17) wedstrijden; 20 goals, 19 assists De flanken zijn ook goed betrokken bij het spel: Assan Ouedraogo: 16 wedstrijden; 11 goals, 1 assist Roony Bardghji: 35(5) wedstrijden; 11 goals, 17 assists Claudio Echeverri: 20(13) wedstrijden; 7 goals, 10 assists Afonso Moreira: 26(14) wedstrijden; 4 goals, 11 assists @Nom de Guerre Deze zou ik wel eens willen uittesten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 27 minuten geleden zei Svenpunt: Deze zou ik wel eens willen uittesten Zal even doorsturen vanavond, had ook al een paar DM's Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Je had controlerende middenvelders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
De Raam Geplaatst 17 december 2023 Share Geplaatst 17 december 2023 Die haviksogen van jouw... Maar klopt, ik heb een aantal keren in een 4-2-3-1 gespeeld. Veelal tegen de kleintjes, en met name in de beker, om jeugd- en ontevreden roulatiespelers in te kunnen passen. Ik heb aardig wat middenvelders in de selectie, vandaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EssDee Geplaatst 18 december 2023 Share Geplaatst 18 december 2023 (bewerkt) Ik ben een beetje aan het testen met mijn tactiek, om een variant achter de hand te hebben. Standaard speel ik een 4-2-3-1 met de 2 pivots in de CM zone ipv de DM-zone. Daarnaast, omdat ik over veel goede CM en DM's beschik, ben ik aan het zoeken naar een 4-3-3 tactiek. Voorlopig kom ik op volgende uit: IF(a)-AF(a)-W(s) CM(a)-AP(s) DM(s) WB(s)-CD(d)-CD(d)-IFB(d) Maar ik vind dat ik te weinig aanvallende slagkracht heb. Met een 4-2-3-1 heb je altijd je aanvallende middenvelder die in de rug van je spits zit en voor aanwezigheid in de box zorgt. Bij mijn 4-3-3 heb ik dat veel te weinig. Als dan mijn spits afgedekt is, heeft de verdediging van de tegenstand het te gemakkelijk. Is de 4-2-3-1 nog steeds de META, of kan ik mijn 4-3-3 nog tweaken? Ik beschik over2 goede linksachters, de ene beter als wingback, de andere beter als CWB of IWB. Op rechts heb ik een goede rechtsachter die ook centraal kan. Verder heb ik 4 goede spelers die in de balans liggen en alle 4 uit de voeten kunnen op de CM(a) en AP(s) posities in die CM-zone. 18 december 2023 bewerkt door EssDee Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FlyD Geplaatst 18 december 2023 Share Geplaatst 18 december 2023 10 minuten geleden zei EssDee: Ik ben een beetje aan het testen met mijn tactiek, om een variant achter de hand te hebben. Standaard speel ik een 4-2-3-1 met de 2 pivots in de CM zone ipv de DM-zone. Daarnaast, omdat ik over veel goede CM en DM's beschik, ben ik aan het zoeken naar een 4-3-3 tactiek. Voorlopig kom ik op volgende uit: IF(a)-A(a)-W(s) CM(a)-AP(s) DM(s) WB(s)-CD(d)-CD(d)-IFB(d) Maar ik vind dat ik te weinig aanvallende slagkracht heb. Met een 4-2-3-1 heb je altijd je aanvallende middenvelder die in de rug van je spits zit en voor aanwezigheid in de box zorgt. Bij mijn 4-3-3 heb ik dat veel te weinig. Als dan mijn spits afgedekt is, heeft de verdediging van de tegenstand het te gemakkelijk. Is de 4-2-3-1 nog steeds de META, of kan ik mijn 4-3-3 nog tweaken? Ik beschik over2 goede linksachters, de ene beter als wingback, de andere beter als CWB of IWB. Op rechts heb ik een goede rechtsachter die ook centraal kan. Verder heb ik 4 goede spelers die in de balans liggen en alle 4 uit de voeten kunnen op de CM(a) en AP(s) posities in die CM-zone. Het een en ander zal afhangen van je (team)instructies natuurlijk, maar misschien kan het aanpassen van de rol van je spits al helpen? A=afmaker vermoed ik? Dat is een weinig bewegelijke rol die vrij makkelijk te verdedigen is als hij alleen staat. Ik denk dat het met ongeveer elke andere rol al beter zou kunnen gaan (afhankelijk van de kwaliteiten van je spits natuurlijk). De rest van de rollen ziet er vrij logisch uit en ga je zeker goed werkend krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EssDee Geplaatst 18 december 2023 Share Geplaatst 18 december 2023 3 uur geleden zei FlyD: Het een en ander zal afhangen van je (team)instructies natuurlijk, maar misschien kan het aanpassen van de rol van je spits al helpen? A=afmaker vermoed ik? Dat is een weinig bewegelijke rol die vrij makkelijk te verdedigen is als hij alleen staat. Ik denk dat het met ongeveer elke andere rol al beter zou kunnen gaan (afhankelijk van de kwaliteiten van je spits natuurlijk). De rest van de rollen ziet er vrij logisch uit en ga je zeker goed werkend krijgen. Oeps, dit moest AF(a) zijn. De 4-3-3 is misschien ook meer geschikt om een balbezit-geöriënteerde tactiek te spelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten