Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Journeyman around the world Centraal Afrikaanse Republiek

Djurovski

Aanbevolen berichten

n5ZoZce.png

Ondertussen had ik een huisje toegewezen gekregen door de club. In Bakau zelf en dus niet in Serekunda waar wij spelen en waar het meest te beleven is. Waarschijnlijk hoopte de club dat mijn focus zo meer bij het 1e elftal blijft dan lekker struinen over de vele lokale markten of lekker losgaan op de vele pleintjes. Toch was ik er regelmatig te vinden want de competitie begon pas in oktober... De lokale worstelarena werd dus iets waar ik veel te vinden was de 1e maanden van mijn verblijf in Gambia. Ook ging ik regelmatig op vogelsafari. Tja je moet toch wat he. Het is wel 1 van de zwakste economieën in de wereld maar onveilig voel ik mij hier totaal niet. Engels is de officiële taal en hier aan de kust kun je je daar ook prima mee redden. Verder leven er ongeveer 15 verschillende stammen in Gambia die samen ongeveer 30 talen spreken. Opvallend is trouwens de kleine groep Libanezen ( zo'n 1000 mannen en vrouwen ) die vooral bakkerijen en restaurants hebben en belangrijk zijn voor de import van voedingsmiddelen. Gelukkig zit vlak bij het stadion een goed Libanees restaurant dus ik ben er blij mee. Aangezien Gambia voor de meesten wat ver weg is , In Aken zit ook een zeer goede. Gambia is grotendeels Islamitisch 90% ongeveer en de overige 10 % behoort bijna allemaal tot aan de Katholieke of Anglicaanse Kerk.

tMWw1rO.png

3Q0S9jY.png

Door mijn komst zijn er wel drie seizoenskaarten meer verkocht dan het jaar ervoor. Qua aantallen niet waar we naar huis hoeven te schrijven dus. In december spelen wij voor de beker tegen Gambia Ports Authority. Dat duurt nog wel even maar goed iig is de loting al geweest. Wat hebben wij de laatste maanden dan wel gedaan? Vooral veel oefenen. Om toch de selectie te leren kennen en ze kennis te laten maken met de tactiek

JgJjkOz.png

Qua resultaten lijken we er klaar voor te zijn. Speelden vooral tegen ploegen van het tweede niveau en clubs uit buurland Senegal.

@Tim' Zulke taxiritten hebben ook wel wat haha. Ik hoop het wel want dit soort competitie opzetten trek ik vrij slecht

@delichris Dank u

@Marius Ik had er nog nooit van gehoord maar  het verhaal is wel indrukwekkend al weet ik nog altijd niet waarom er juist in Gambia een club naar Steve Biko is vernoemd

@MNie @Satioz @Tim Windt @Keeza thnx

@Kyrill @Huipio 

@Satioz @Glenn08 @Oerlie  @Vis @KayDeManaager @chrisje1993 @Titan @keano77

Link naar opmerking
Deel via andere websites

MUsv19s.png

IOrRrbW.png

Eind oktober was het dan eindelijk zover. De competitie stond op het punt om te beginnen. Wat ik behalve het worstelen en het vogelspotten nog meer heb gedaan? Ik heb Kunta Kinteh bezocht een werelderfgoed locatie wat bekend stond als het verzamelpunt van slaven tot de slavernij werd afgeschaft. Het fort op het eiland werd gebouwd door de Duitsers in 1651. Ook het nationale Stonehenge werd bezocht. In het westen beter bekend als de Steencirkels van Senegambia. 

pY8FzOf.jpg

Verder is het oversteken van de rivier de Gambia best wel een onderneming. Vanuit de hoofdstad Banjul kun je met een veerboot vanuit de zuidoever oversteken naar Barra aan de noordoever en de veerboten varen elke paar uur. Een vast schema is er niet... En de tijden veranderen per dag. Welkom in Afrika beste mensen. Sinds 2019 is er halverwege het land in de buurt van Farafenni de Senegambia brug gebouwd. De brug is hoog genoeg om scheepvaart nog toe te laten is een financieel alternatief. Ook kun je geheel om de rivier heen rijden. Vanuit Banjul duurt dat ongeveer 2 dagen. Niet vreemd dat er voor de veerboten een rij van uren tot dagen kan staan. Goed dan gaan we over tot de orde van de dag. Het eerste half jaar in Gambia qua voetbal

Ycfs5hI.png

In de competitie gaat het crescendo en vooral de overwinningen tegen topclubs PSV en Real de Banjul vallen op. Toch wisten wij niet alles te winnen en liepen twee keer tegen punt verlies aan. In de beker ging het voorspoedig en lijkt het vooralsnog zeer goed te gaan. Behalve dat het schema van de competitie mij niet aanstaat. Wie verzint het om een gehele competitie in 5 maanden af te handelen? Wil ook de club niet meewerken aan een nieuwe trainerscursus. Dus hopelijk weten we hier een snel een prijs te pakken. Hoewel het leven in Gambia mij prima bevalt.

j0c5ORd.png

Momenteel staan we gedeeld bovenaan. Al hebben we drie wedstrijden minder gespeeld dan PSV. De valken en de haviken hijgen in onze nek echter. En besef we hebben pas acht wedstrijden gespeeld van de 30! En de laatste wedstrijden zijn in april of mei...

Het voordeel is dat ook de transfermarkt weer open is en ik nog wat spelers wist aan te trekken. 

iI4C7OG.png

Waarvan Sheriff Keita de grootste naam is. Pas 16 jaar oud maar nu al 1 van de beste spelers van mijn selectie.

Hoop dat hij zeer belangrijk kan zijn in het tweede deel van het seizoen

0p3Fe4p.png

@delichris De voorbereiding was prima en ook de start is zeer positief

@MNie Voorlopig zetten we de vorm door

@Marius De start is veel belovend

@Tim' Het was lang wachten tot we eindelijk konden beginnen

@Satioz @Vis Thnx

@Tim Windt @Keeza

@Kyrill @Huipio 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De zomers zijn behoorlijk warm in Gambia, dus ik snap wel dat er dan niet gespeeld wordt. Maar in de tussentijd ben je prima bezig. Nog een paar maanden vlammen en dan is die titel wel binnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

YvhZk0Q.png

6SxmlfD.png

Nadat ik bijna een half jaar als toerist heb geleefd in Gambia werd het tweede deel toch een stuk intensiever. Nou ja na de "winter break" dan. We speelden nog twee wedstrijden in januari voor de winterstop

WZtYQem.png

Beide wedstrijden werden gewonnen en vervolgens was er bijna een break van een maand. Om vervolgens de competitie in drie maanden tijd te voltooien. Wat een slaven arbeid zeg. Niet normaal. Moest zowaar werken voor mijn centen en dat met zulke temperaturen. Gelukkig had ik dus een brede selectie en die was hard nodig.

K6NEDdv.png

Dat we maar twee keer punten hebben verloren mag dan ook best een wonder heten. 1x gelijk en op het eind 1 nederlaag. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat we de titel hebben binnen gehaald. Al was de kampioenswedstrijd nog best spannend.

3z279wP.png

6XE1vPy.png

hUwN3wl.png

eHELCvN.png

Met uiteindelijk maar 9 punten voorsprong deden de clubs uit de hoofdstad het ook meer dan behoorlijk. Muhamed Cham was de grote man in de punt van de spits.  En als dit moordende schema nog niet genoeg was heb je natuurlijk ook nog de beker.

Waar wij niet geheel verrassend de finale hebben gehaald

CMsavxl.png

5tUEoL5.png

UPvsiL4.png

fwjHK3U.png

g06QtN8.png

Die wij dan ook wisten te winnen. Hiermee is de dubbel een feit en mag ik dus weer door naar het volgende land. Waar de zwembroek weer als 1e is ingepakt.

@19CH98 een jaar was genoeg haha

@Koenbres Thnx wordt gewaardeerd. Keita werd een zeer belangrijke speler dit seizoen. 

@Kyrill Mocht niet klagen nee

@Marius Dat kwam het ook ondanks het moordende tempo qua wedstrijden

@delichris Mijn airmiles doen gouden zaken

@Tim' dat verklaard een hoop thnx voor de input. Vlammen deden we zeker

@Tim Windt Mochten zeker niet klagen

@Satioz Thnx

@MNie 

@Tim Windt @Keeza

@Kyrill @Huipio 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk om beide prijzen te pakken, en nog lekker overtuigend ook! Jammer dat we nu afscheid van Gambia moeten nemen, maar ik gok zomaar dat je weer op een andere mooie plek gaat uitkomen (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5PvE7fF.png

Na mijn ontslag nam ik al snel het vliegtuig naar Lynden Pindling International Airport. De luchthaven van de Bahama's gelegen op het eiland New Providence wat net wat groter is Texel maar wel het belangrijkste eiland is van de Bahama's. Met 860 actieve militairen hebben ze er 60 meer dan Gambia. 

HWLdz3O.png

Nassau de hoofdstad en gelegen op New Providence ligt dus niet op het grootste eiland maar wel op het belangrijkste eiland van het land. Is natuurlijk bekend om de piraten verhalen. Ik mocht op gesprek komen bij de nummer 3 en 4 van 1 van de 2 poules. Het hoogste niveau bestaat uit 10 clubs verdeeld over 2 poules van 5. De 1e twee spelen nog play-offs voor de algemene titel. Met een 3e plek was de play-off dus niet bereikt en dan kon absoluut volgens de eigenaar van de club. Ook de nummer 4 had de nodige ambities

7hyDCzw.png

VnZY6VB.png

tmULDyP.png

Uiteindelijk is de keus gevallen op de nummer 3 Western Warriors FC Titans. Met twee titels in 2016 en 2018 is het nu al een paar jaar niet gelukt maar de club hunkert naar nieuwe successen. 

Het 1e wat ik deed bij de club was mijn mobiel pakken en een bekend nummer te bellen....

BD: Matthew hoe is het vriend? Raad eens ik ben maar 7 uur vliegen van jou af.

MR: Gambia is meer dan 7 uur vliegen coach en nogmaals Gambia trekt mij niet.

BD: Gambia heb ik inmiddels verlaten en ben nu enigszins weer in de buurt , Hoe bevalt Barbados op dit moment?

MR: Na uw vertrek is het wel minder geworden en mag transfervrij vertrekken maar Afrika trekt mij momenteel niet erg. Al sta ik wel open voor suggesties

BD: Wat denk je van de Bahama's ? Het weer is hier heerlijk net als het leven en ik zoek nog wel spits die makkelijk kan scoren. 

MR: Coach ik pak het volgende vliegtuig naar Nassau zie je morgen

@Kyrill Absoluut

@Marius De Bahama's dus. Ik klaag niet hoor

@19CH98 Ik wil het liefst ook niet te lang blijven in dit soort landen qua competitie opzet. Maar goed je moet het wel maar doen natuurlijk

@delichris De Bahama's dus

@Tim''Qua land wat ik er zo van gevonden heb en van mensen heb gehoord absoluut jammer en zeker wel een land waar ik ooit in het echt eens in wil. Qua FM blij dat ik er weg ben haha

@MNie Tja qua FM heb je al snel succes in dit soort landen als je weet hoe te moeten spelen

@Tim Windt Dit soort landen zijn niet het lastigst om successen te boeken 

@Satioz @Koenbres thnx

@MNie 

@Tim Windt @Keeza

@Kyrill @Huipio 

Link naar opmerking
Deel via andere websites