Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Nieuw foruminitiatief kiezen

Chiemel

Wat lijkt je een leuker initiatief?   

15 leden hebben gestemd

1. 1. Wat heb je liever?

• Een eenmalige MU-versie van de volledige Top 2000 (betekent niet per se dat je alle 2000 moet ranken)
    • Een één-a-twee wekelijkse MU Top 40 die doorloopt

Aanbevolen berichten

31 minuten geleden zei Tim':

Allebei hele leuke ideeën, maar het probleem met die tweede is dat je heel lang mensen actief moet hebben. Dat gaat lastig worden waarschijnlijk.

Hoeft niet per se met zoals ik het in mijn hoofd heb, maar totale inactiviteit niet handig nee. Maar dat geldt bij die eerste ook tot op een zekere hoogte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke ideen, maar ik zou eigenlijk graag liever een FMusic editie nog eens hebben omdat het al heel lang geleden is. Erna kunnen we wel een ander project doen. Ik wil zeker waar gerust meehelpen, maar ik ben gewoon zo slecht met Excel en projecten in het verleden heb ik zelf niet altijd even goed afgehandeld.

Bij een top 2000 is het ook niet eens onze top 2000 natuurlijk (of wel?). Als je de 2000 nummers neemt van de Radio 2 top 2000 denk ik niet dat ik heel veel erg goed zal raten hoor, als dat de bedoeling is? Ik erger mij kapot aan die toplijsten. Ik heb iets meer met de MuMeladder wat ook een top 2000 is, en misschien ook wel meer dit forum zijn ding is.

https://mumeladder.nl/mumeladder-2021-top-2000/

Ook niet perfect, maar staat wat meer in voor iedereen, terwijl de radio 2 top 2000 te veel gedomineerd wordt door hard rock van de jaren '70 of contemporary pop-liedjes of wat hier in de lage landen doorbreekt. De MuMeladder wat van musicmeter.nl is, is ook nog altijd een initiatief van de lage landen maar lijkt mij een leukere lijst.

Ik ben geen fan van Arcade Fire. Maar daar staat Rebellion (Lies) vierde. In de Radio 2 top 2000 vind je geen enkel nummer terug van Arcade Fire, maar dan wel weer één van Sam Gooris bijvoorbeeld (zonder onrespectvol te zijn naar iemand).

Lijst wordt vooral door Nederlanders van ongeveer (gemiddelde leeftijd van 40 jaar) opgemaakt met bijna bij elke ladder 75 tot 90 stemmers. Als we een "kraak of maak" versie doen van een top 2000, pak dan die top 2000. Staat veel meer muziek voor zowel jullie als voor mij in. En de radio top 2000 kennen jullie wellicht al genoeg. Ook is het stemsysteem van radio 2 top 2000 ook niet ideaal, omdat veel mensen vooraf toegevoegde songs kiezen en niet altijd (gecoördineerd) een eigen inzending kiezen, dus ergens is het stemmen wat begeleid.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 11-2-2022 om 17:52 zei Tim':

Allebei hele leuke ideeën, maar het probleem met die tweede is dat je heel lang mensen actief moet hebben. Dat gaat lastig worden waarschijnlijk.

Dat heb ik juist met het eerst idee....

Hele top 2000..... Hoe zie je dat voor je Chiemel? @Chiemel mag iedereen dan top 100, 200 , 50 of 25 whatever van zijn/haar favoriete muziek nummers allertijden insturen en jij kiest de beste 2000 met meeste punten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Kyrill:

Dat heb ik juist met het eerst idee....

Hele top 2000..... Hoe zie je dat voor je Chiemel? @Chiemel mag iedereen dan top 100, 200 , 50 of 25 whatever van zijn/haar favoriete muziek nummers allertijden insturen en jij kiest de beste 2000 met meeste punten?

Is dat niet gewoon de FMusic top 100?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Kyrill:

Geen idee vriend, ben niet bekend met FMusic top 100.

Dat is onze eigen toplijst... Voor het laatst gedaan in 2018

Lijkt mij een stuk leuker dan een beetje een radio 2 top 2000 te ranken of te raten. Wat een ander in de top 2000 stemt, boeit mij echt niet hoor.

Werd vroeger jaarlijks gedaan, op 2017 na. Sinds eind 2018 niet meer georganiseerd, desnoods kan er een andere formule komen (dat bvb. 200 nummers inzenden toegelaten is voor wie wilt), maar verder is er meer "eigenheid" van de lijst dan. Dat het van ons forum is.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Erwin.:

De FMusic mag alleen aan het einde van het jaar imo. Daarnaast vind ik het een beetje ongepast om iemand die 2 initiatieven voorstelt te zeggen, nee je moet dit doen.

Ja maar ik begreep het eerste initiatief niet? Ik dacht misschien is de FMusic het eerste initiatief, maar blijkbaar niet. Voor de rest is dat oké voor mij, en dan doen we op het einde van het jaar. Niemand die het ook heeft over "moeten", maar het is wel lang geleden natuurlijk, maar als de traditie "einde van het jaar" is, dan is dat nu toch geen relevante discussie.

Ik begrijp ook de twee initiatieven totaal niet. Moest ik het concept beter begrijpen, kan ik feedback geven wat ik liefst wil? Een MU Music Top 40, is dat onze eigen top 40 of een andere toplijst?

Elk initiatief is leuk, en het is leuk dat Chiemel iets wil doen, en ik respecteer Chiemel ook enorm! Dus als dat niet duidelijk was, dan maak ik dat nu wél duidelijk.

bewerkt door Laki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beide ideeën moet ik verder uitwerken. Maar wilde juist meer een keuze maken vooraf dat ik er meer detail in ga brengen. Het is nu 50/50, dus ik mag gewoon zelf kiezen :D

Bij Top 2000 is het gewoon de Radio 2 Top 2000 opnieuw rangschikken. Aangezien 2000 nummers in één keer ranken onmogelijk is, dan zou dat uitgesmeerd worden. Misschien ook zo dat niet iedereen alle nummers hoeft te beoordelen. Maar wel zo dat alle nummers beoordeeld worden. 

Bij top 40 zou het zijn dat ieder bijvoorbeeld elke 2 week een top 5 instuurt en dat ik de top 40 elke 2 weken post. Hierbij wel op zo'n manier dat het niet extreem verandert en een nummer wel "weken op nummer 1" kan blijven staan. Dat kan door bepaalde restricties op te leggen op welke nummers gestemd kan worden. 

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou gewoon iets er tussen in doen, want de boomer-2000 (geintje moeten kunnen) opnieuw rangschikken, zoals hierboven staat, lijkt me nogal sturend richting een bepaalde smaakkeuze. Ik zou gaan voor een MU250 of MU500. Dat is een beetje een kruising tussen beide suggesties in. Iedereen stuurt tien nummers in (om maar een voorbeeld te noemen). Daaruit komt dan een lijstje met nummers voort. Dan kan men dit lijstje rangschikken in een bepaald programma (de eerste 50 (als voorbeeld) krijgen dan punten). Heeft iedereen een tijdje op te stemmen. Vervolgens heb je een soort rangschikking. Deze plaats je één voor één in het topic en uiteindelijk heb je de lijst van MU.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat de top2000 betreft: je kan ook gewoon de top 100 nemen en dan vervolgens mensen tien nummers uit het restant van de lijst laten selecteren. Dan heb je uiteindelijk zo'n 200-300 nummers ipv 2000. Vervolgens post je steeds een update met zo'n tien nummers en laat je eenieder elk nummer recenseren van 1 tot 5 sterretjes. 

Dat zijn dan zo'n 20-30 updates, ongeveer net zoveel als een iets drukkere Worldvision, zoals nu. En de updates zijn simpeler: gewoon de titels en een YT-linkje. 

Uiteindelijk kan je dan een top 100 maken. Gelijke standen doe je gewoon: eerst aantal 5-sterren, dan minste 1-sterren en dan meeste 4 naar 2-sterren. 

Weet niet of dit nog te volgen is, maar goed, dit is een inkijkje in hoe ik zoiets mogelijk aan zou pakken. Doe er vooral niks mee als het je niet aan zou spreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een top 40 zou ik wel niet meedoen, omdat veel muziek dat anderen "goed" vinden of "hot" vinden op dat moment, mij niet aanspreken en ik ga absoluut niet nummers tegen mijn zin beginnen luisteren, zeker als er een bepaalde selectie is om uit te kiezen, want dan stuur je ook wel een beetje qua smaak. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites