Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

De beste clip ooit gemaakt

Grote Ree

Aanbevolen berichten

afbeelding.png.88346418fe2cec749d0ede6156234fae.png

Uitslag kwartfinale - duel 7 t/m 12

Daar zijn we weer op de maandagavond! Hoog tijd voor de uitslagen van de laatste duels in de kwartfinales. Laten we eerst met de meest beschamende nederlaag beginnen. De nummer drie uit Poule D trakteerde de nummer drie uit Poule C op een 11-0 nederlaag. De deels getekende clip van a-ha wist met een sledgehammer Peter Gabriel uit de wedstrijd te beuken. Inzender Tim' zal deze nederlaag ongetwijfeld niet aan hebben zien komen, ware het niet dat hij van, jawel, zichzelf verloor. En als je inzending dan naar huis wordt gestuurd, dan maar lekker bitterzoet door een andere inzending van jouw hand. Saai was het ook in het duel tussen Rammstein en TOOL, waarbij ik toch een klein complimentje aan de volhardendheid van hjs moet geven. Met een afgetekende nederlaag toch nog op je eigen inzending stemmen en daarmee de eer redden, had Tim' dat maar gedaan. ;) Groot was ook de nederlaag van Fatboy Slim. Maar laten we wel wezen, wie geeft dan ook een Duitse band een Weapon of Choice?! Spannender waren de duels waar Michael Jackson in betrokken was. Tegen 2PAC was het een ware Thriller, waarbij de monsterlijk lange clip aan het langste eind trok. Minder geluk had Ghosts in zijn duel, want Metallica eindigde op One. Maak ik ook direct even van de gelegenheid om een flinke 'foei' uit te spreken naar ons aller Erwin. Vorige week al te laat stemmen en nu doodleuk met halve punten gaan strooien. Meneer is nog geen twee weken moderator af en begint nu al een autoriteitsprobleem te ontwikkelen. Tot slot nog even aandacht voor de hattrick van Rammstein die niet één, niet twee maar liefst drie clips hier door zag gaan naar de halve finale.

Loting halve finale

Negen users verschijnen met hun twaalf inzendingen aan de aftrap van de halve eindstrijd. De loting voor deze knock-outronde is volledig vrij. Dat betekent dat poulewinnaars elkaar ook kunnen treffen. Voor menig user zal dit aanleiding zijn om een schietgebedje te doen en te hopen op een makkelijk te nemen horde voor hun inzending. Goed, komt ie dan hè!

afbeelding.thumb.png.102b8255da4796dc1793992e432ecd8c.png

De leden van Rammstein zullen ongetwijfeld met mixed feelings terugkijken op deze loting. Zij weten dat ze in ieder geval met één clip naar de finale mogen, maar dat ze tegelijkertijd ook minimaal één inzending zullen zien sneuvelen in de halve finale. Met Deutschland en Sonne treffen bovendien twee clips elkaar die ook in de poulefase het al tegen elkaar hebben opgenomen. Hetzelfde lot is Coldplay en Outkast beschoren. In Poule E wist Coldplay aan het langste eind te trekken maar zal dat nu weer het geval zijn? Het mooiste affiche in de halve finale zal ongetwijfeld Duel 4 zijn, waarbij twee poulewinnaars de degens gaan kruisen.

De stemprocedure is bij de halve finale volledig hetzelfde als in de kwartfinales. Het bijvoegen van een motivatie zou zeer gewaardeerd worden, om zo meer interactie en levendigheid in het topic te creëren.

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller

Stemlijst:

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 1 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 1

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 0 - 1

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 1 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 0 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 1 - 0

Motivatie van uw organisator

Duel 1: Voor mij een makkelijke keuze. De clip van Deutschland bevat zoveel meer gelaagdheid en daar is volgens mij zoveel meer moeite in gestopt dan in die van Sonne.

Duel 2: Een nog makkelijker keuze. Vind de clip van Metallica overgewaardeerd. De kracht van Freestyler heb ik de vorige keer al toegelicht.

Duel 3: Beide toffe clips. Die van Coldplay is esthetisch mooier maar die van Outkast is simpelweg cult.

Duel 4: Echt jammer dat deze clips elkaar moeten treffen. Allebei absoluut finalemateriaal. Ausländer is zonder enige twijfel de clip die, van alle clips die ik nog niet kende, het meeste indruk op mij heeft gemaakt. Toch blijft Stan voor mij één van de beste clips ooit gemaakt.

Duel 5: Vind het concept van Take On Me echt heel tof en zeker voor die tijd is 't een geweldige clip. De sfeer van Frozen blijft me echter keer op keer pakken.

Duel 6: Sorry Michael, maar ik vind het concept van Needing/Getting echt fenomenaal. Heb de vorige keer al een hele lofzang voor deze clip afgestoken, die woorden blijven wat mij betreft staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 2 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 2

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 1

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 2 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 1 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 2 - 0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 3 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 3

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 2

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 3 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 2 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 2 - 1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 4 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 4

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 3

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 4 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 3 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 2 - 2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 5 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 5

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 4

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 5 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 4 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 2 - 3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 6 - 0

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 6

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 5

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 6 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 5 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 3 - 3

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 6 - 1

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 7

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 1 - 6

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 7 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 6 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 3 - 4

Eindelijk gaat die saaie Madonna clip eruit :cab: 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 7 - 1

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 0 - 8

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 2 - 6

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 8 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 7 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 4 - 4

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 7 - 2

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 1 - 8

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 3 - 6

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 9 - 0

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 8 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 4 - 5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 8 - 2

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 2 - 8

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 3 7

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 9 1

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 9 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 5- 5

Vind Sonne 1 van de mindere Rammstein clips. Makkelijke keus dus

Freestyler is leuk. Maar vind die van Metallica beter

Hele gave clip

Vind dit 1 van de beste clips. 9-1 is zeer pijnlijk 

erg makkelijke keus

Geen MJ fan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Duel 1: Rammstein - Deutschland VS. Rammstein - Sonne 10 - 2

Duel 2: Metallica - One VS. Bomfunk MC's - Freestyler 2 - 9

Duel 3: Coldplay - Up&Up VS. Outkast - Ms. Jackson 4 - 7

Duel 4: Eminem ft. Dido - Stan VS. Rammstein - Ausländer 10 - 1

Duel 5: a-ha - Take On Me VS. Madonna - Frozen 10 - 1

Duel 6: OK Go - Needing/Getting VS. Michael Jackson - Thriller 5- 6

1: Makkelijk, Deutschland zit veel meer in

2: Freestyler is gewoon een klasse beter

3: Beide leuk, maar als ik zie welke nummers er al uitgevlogen zijn, hadden deze bij mij er al uit gelegen. Voor die van Coldplay dan maar. 

4: Tja, dit had zomaar de finale kunnen zijn, al hoewel Deutschland natuurlijk wel beter is dan Ausländer, maar goed, dat geheel terzijde. De clip van Eminem heeft net wat meer, wat mij betreft. 

5: Makkelijkste keuze deze ronde.

6: Thriller blijft toch wel één van de beste clips ooit, die van OK GO is leuk, maar blijft niet hangen, zoals die van MJ wel heeft gedaan. Om het anders te zeggen, die van OK GO is leuk voor even, de clip van MJ blijft hangen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afbeelding.png.88346418fe2cec749d0ede6156234fae.png

Uitslag halve finale

Waar uw organisator had verwacht dat voorafgaand aan de halve finale het kaf toch wel van het koren gescheiden zou moeten zijn, daar spraken de uitslagen dat toch wel enigszins tegen. Liefst vier duels konden schriftelijk afgedaan worden. Monsteroverwinningen waren daar voor Rammstein (tegen zichzelf), Bomfunk MC's, Eminem & Dido en a-ha. Voor Metallica bleek de finale toch One brug te ver te zijn, terwijl ook Madonna finaal door het ijs zakte. Ook Ausländer van Rammstein werd buitengesloten van een finaleplek. Over buiten gesproken: voor Outkast leek het nog even serieus spannend te worden, maar het dierenasiel blijft ook in de finale geopend. Coldplay kwam daarentegen van een koude kermis thuis en moest noodgedwongen Upgeven in de halve finale. De grootste Thriller deze halve finale - ja, dit is inderdaad de derde keer dat ik deze woordgrap maak - ontvouwde zich echter in het allerlaatste duel. Ook al had uw organisator het liever anders gezien; hij is wel blij dat hij eindelijk deze woordspeling kan maken: OK Go deed zijn naam deze ronde eer aan. De bandleden zullen balen van het vroegtijdige afscheid, maar ja, je krijgt niet altijd wat je nodig hebt.

Red Card Foul GIF - Red Card Foul - Discover & Share GIFs

Finale

Vooruit, ik zal nu ophouden met de slechte grappen. Tijd voor belangrijker zaken. De afgelopen negen weken hebben we een prachtig aantal van 60 clips gewikt, gewogen en beoordeeld en hebben we de krenten uit de pap weten te vissen. Uiteindelijk heeft een decimering geleid tot een finale met 6 inzendingen. Nu wordt het tijd voor de fijnproevers om de kaviaar onder de clips te laten smaken. De artistieke chefs van MU mogen nu hun Michelin-sterren gaan uitdelen en de winnende clip uitverkiezen. Hoe dat in zijn werk gaat? Simpel, stuur mij een PM'etje met daarin de titel van de clip die volgens jou het verdient om te winnen. Ik stel de finalisten één voor één aan u voor.

Rammstein - Deutschland (Richarð. / Satyr)

We starten direct met de meest controversiële clip uit het hele rijtje. Deutschland was die eerste video die Rammstein publiceerde na een lange pauze van meer dan tien jaar. In de video wordt de geschiedenis van onze oosterburen op bijzonder intrigerende en artistieke wijze uit de doeken gedaan. We zien hoe Germania, een sterke en daadkrachtige vrouw, zich door de tijd heen verhoudt tot haar historie en tot haar mogelijke toekomst. Van de Romeinse rijk tot de Weimarrepubliek tot het Derde Rijk, het komt allemaal voorbij in dit negen minuten durende kunstwerk. Er komen zoveel subtiele en minder subtiele verwijzingen en betekenissen voorbij in deze clip dat je er hele boekwerken over kunt schrijven. Daar ga ik me niet aan wagen, kijk dus maar gewoon lekker.

Bomfunk MC's - Freestyler (Grote Ree)

Onze tweede clip is een stuk eenvoudiger te doorgronden. Het nummer Freestyler is van Finse makelij. Een best wel grote mindfuck voor uw organisator was het gegeven dat deze clip in het metrostation van Hakaniemi in de Finse hoofdstad Helsinki is opgenomen. Ik heb meerdere keren in de feloranje metrotoestellen gezeten, maar had nooit hierbij de link gelegd naar deze video. In de clip is het de zanger van Bomfunk MC's die de jonge hoofdpersoon de krachten geeft om de tijd vooruit en terug te spoelen. Later in de clip zien we de Bomfunk MC's nog een keer maar op hen heeft de 'betovering' geen effect.

Outkast - Ms. Jackson (Grote Ree)

Clip nr. 2 van de Ree hier in de finalé. De tekst in Ms. Jackson gaat over de stormachtige relatie die André Benjamin, beter bekend als André 3000, had met Erika Badu. Het duo Outkast biedt in deze song excuses aan de moeder van Badu voor het verwekken van een kind bij dochterlief. Op geheel eigen wijze wordt beloofd goed voor het kind te zorgen. Volgens sommigen symboliseert de stormachtige clip en de zonnestralen aan het einde erin de hectische relatie tussen Benjamin en Badu. Diens moeder verklaarde overigens later erg fan van de song te zijn en zelfs een nummerplaat met 'Ms. Jackson' erop te hebben gekocht.

Eminem ft. Dido - Stan (Titan)

In 2000 werd Stan gereleaset en binnen drie weken stond het op plek 2 in de Nederlandse Top 40. Een jaar later bracht Dido in Nederland het nummer Thank You uit, waarvan het refrein overeenkwam met dat van Stan. Weinig mensen weten echter dat Thank You geen 'remake' van Stan was, maar dat Eminem een sample had gebruikt van het nummer dat eigenlijk al drie jaar eerder uitgebracht was. De video en de lyrics van Stan hebben een dusdanige onuitwisbare indruk achtergelaten dat in 2017 het woord 'Stan' werd toegevoegd aan de Oxford American Dictionary. Het woord kan zowel als zelfstandig naamwoord als als werkwoord worden gebruikt en wordt gedefinieerd als "an overzealous or obsessive fan of a particular celebrity".

a-ha - Take On Me (Tim')

De mannen van a-ha hadden een lange adem en een engelengeduld nodig. Hun eerste versie van Take On Me flopte genadeloos. De song zat nog anders in elkaar en had een veel ielere sound. Op YouTube is deze eerste versie overigens nog gewoon te vinden. De tweede versie was al de versie die ons collectief geheugen gegrift is, maar deze versie werd niet genoeg geplugd. Pas bij de derde release was het scheepsrecht. Het produceren van de iconische video duurde maar liefst zes maanden. Bij deze clip werd gebruik gemaakt van een rotoscoop. Dat is een apparaat dat de bewegingen van een acteur filmt en de beelden frame voor frame projecteert op een tekentafel. Voor deze video waren liefst 3.000 frames benodigd en het duurde alleen al 16 weken om dit met behulp van de rotoscoop voor elkaar te krijgen.

Michael Jackson - Thriller (aron24)

We sluiten af met The King of Pop. Kosten noch moeite werden gespaard om deze iconische clip te maken. Liefst 900.000 dollar werd gespendeerd aan de productie ervan en dat maakte dat het op dat moment de duurste clip aller tijden was. De video is beroemd om de zombie-dans die erin zit en deze dans wordt regelmatig nagedaan. De zombie-moves zijn ooit door 13.597 mensen tegelijk gedanst in Mexico Stad en belandde daarmee in het Guinness Book of World Records. De video markeerde hoogstpersoonlijk de start van een nieuw tijdperk waarin clips uitgroeiden tot korte artistieke films. Veel mensen wilden zo graag de clip buiten de reguliere uitzendtijden van MTV zien dat ze besloten de clip en de 'making of' te huren bij de plaatselijke videotheek.

Deadline: maandag 21 maart, 17:00 uur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ongelofelijk maar waar: we hebben een gelijke stand. De eerste user die nog niet gestemd heeft die mij een PM stuurt met zijn voorkeur om het gelijkspel te doorbreken, zorgt voor de beslissing. En nee, ik zeg niet tussen welke clips het gaat. Ik houd het graag spannend. Dus, wie maakt me los?

Link naar opmerking
Deel via andere websites