Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Voor iemand met 0 ervaring: hoe kan ik het best mijn eerste stappen in deze game zetten? Ik zie dat er ook duizend en één uitbreidingen zijn of kan je die beter eerst laten voor wat het is als noob zijnde?

Heb het altijd nog eens willen proberen en kerstvakantie + Steamsale.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Chimpa:

Voor iemand met 0 ervaring: hoe kan ik het best mijn eerste stappen in deze game zetten? Ik zie dat er ook duizend en één uitbreidingen zijn of kan je die beter eerst laten voor wat het is als noob zijnde?

Heb het altijd nog eens willen proberen en kerstvakantie + Steamsale.

Uitbreidingen zijn er in een aantal smaken. In sommige gevallen gaat het om een unit/content pack (puur cosmetisch) of music pack (puur ingame achtergrondmuziek). Die vind ik persoonlijk vaak niet de moeite waard om aan te schaffen.

De echte DLC's (Expansions) met features zijn vaak wel de moeite waard, vind ik. Eenmaal met de uitbreidingen gespeeld te hebben, kan ik vaak niet meer zonder. Het geeft je vaak wel wat meer opties, waardoor het als beginner misschien lastiger is, maar het bevat vaak ook zeer nuttige functies. Sommige van deze Expansions zijn echter nuttige dan andere, vind ik. Een ander kan daar trouwens een andere mening over hebben.

De tip als beginner is om te beginnen met een groot land. Iets als Ottomans ofzo. Volg daarbij aan het begin gewoon de missies die het spel je geeft en kijk hoe ver je komt. Let er wel op dat dit spel een best steile leercurve heeft en dat je aan het begin best wel vaak op je bek kan gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben met een aardig potje (EU3) bezig als Burgundy. In 1491 de vanzelfsprekende uitbreidingen gedaan (Brabant, Luxemburg, Bar, Luik, Henegouwen). Verder ook Frankrijk ontmanteld, Caux, Normandië en Maine veroverd, alles verder in losse oorlogen als naties laten bevrijden en die daarna steeds gevazaliseerd. Uiteindelijk had Frankrijk nog 1 provincie (Abruzzi), die door Napels werd geannexeerd. Binnen 100 jaar na de start van de game is Frankrijk van de kaart geveegd. Daarnaast 3 vd 4 provincies van Milan overgenomen dmv Italian Ambition en Estland (5 provincies) via Imperial Ban/Liberation veroverd op Teutonic Order. Zelf elector geworden en 3 andere electors als vazal, dus zeker mijn status als keizer zolang er mannelijke troonopvolgers zijn. Uiteraard ook Calais veroverd op de Engelsen. Daarnaast Sundgau op Oostenrijk, dat ik ook uiteen heb laten vallen in Oostenrijk, Styria en Tirol. Wil nu zo snel mogelijk het Heilige Roomse Rijk herenigen (heb om die reden mijn staatsvorm nog niet naar een keizerrijk omgezet, in een eerdere game ging dat mis). Wil langzaam mijn Franse vazallen gaan annexeren, toevoegen aan de HRE en dan ze weer als vazal vrijlaten. Levert steeds 10 administration-punten op, dus dat moet wel lukken. Heb verder her en der in Europa ook nog een stel vazallen.

Eerstvolgende doel wordt nu Venice, die een HRE-provincie én een HRE OPM (Parma) in bezit hebben. Kan daarna de volgende hervorming doorvoeren en volgens mij moet ik er dan nog 3.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker bezig @Hwb. Ik heb EU III nooit gespeeld. Daar beginnen ze blijkbaar voor 1444? Want dat is de startdatum van EU IV. Heb je een kaartje van je grote rijk? Zit er veel verschil tussen EU III en EU IV? Of heb jij EU IV juist nooit gespeeld?

Heeft iemand nog een leuke uitdaging voor mij in EU IV? Ik ben op zoek naar een leuke uitdagende game. Iemand recent zich nog vermaakt met bepaalde achievements? 

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, 3 start in 1399. EU4 ken ik dan weer niet, dus kan het niet vergelijken.

Zal eens kijken voor een kaartje binnenkort. Rijk is nog niet enorm btw, zeker als je naar het oosten kijkt. Maar sta er wel super voor. Qua uitvindingen echt voor op bijna alle anderen, geld stroomt binnen, heb zo'n 60000-70000 én 75000 manpower. Ontdekking en kolonisatie is nu wel op gang aan het komen, daar doe ik niet aan mee. Komt wel als ik mijn Europese rijk gevestigd heb. Ben trouwens al wel geallieerd met twee landen die ik op de kaart nog niet zie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij de gevraagde kaartjes. Eerst maar eens de beginsituatie, aangezien die anders is dan in IV blijkbaar.

1399.thumb.png.dde5ac3bc81a4ef204ac4bb3f934bd25.png

Een kleine 100 jaar verder ziet het er zo uit.

1492.thumb.png.cb0e0ec95e7e2e9d6ef2f9b97dd7ae41.png

Ik heb mijn gebied behoorlijk uitgebreid en ben duidelijk de belangrijkste speler in (West-)Europa. Frankrijk is niet meer. Zie ook mijn provincies ten zuiden en oosten van Savoy. Helemaal rechtsbovenin zie je nog een stukje van wat ik in de Baltische Staten bezit. Mijn dominantie krijgt blijkt echter niet zozeer uit deze kaart, maar imo vooral uit onderstaand overzichtje:

Vazal.png.1e170ecf4918d1101a2f15943a64d22c.png

Eigenlijk heel Frankrijk is een vazal van mij, plus nog een stel Duitse en Oostenrijkse gebieden. Het is bovendien al heel lang geleden dat iemand een vazal van mij aanviel. Zou ook zeer onverstandig zijn.

bewerkt door Hwb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hwb Hoeveel vassals kun je wel niet hebben in EU III? In EU IV zou die hoeveelheid aan vassals tot problemen leiden.

@Chimpa Ik zou zelf met de Ottomans starten als eerste land en dan de missies gewoon een beetje volgen om het spel beter te leren kennen. Omdat het een van de sterkste landen is, ben je vaak de bovenliggende partij in een oorlog en win je wel. Op deze manier kun je het oorlog voeren en het vergroten van je rijk onder controle krijgen.

Een tweede game zou met Portugal kunnen. Zolang je Castile te vriend houdt, kan er over het algemeen weinig mis gaan. Ook hier zou je grofweg de missies kunnen volgen. Hierdoor leer je de kolonisatie-kant van de game.

Voor een derde game zou ik Austria aan willen raden. Als Austria start je als HRE en daar is de diplomatieke kant van de game erg belangrijk. Ook daar kun je grofweg aan het begin van de missies volgen om het spel beter te leren kennen.

Na deze drie games, ken je van alles wel de basis en zou je ook kleinere landen kunnen gaan proberen. Mocht een game natuurlijk soepel verlopen, kun je je zelf al eerder die uitdaging geven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit trouwens zelf te denken aan een England game. Mijn idee is om voor een WC te gaan en ondertussen een hoop van de onderstaande achievements mee te kunnen pakken. Voor sommige wil ik echt gaan (zeker de specifieke England / GB achievmeents), anders zijn meer side goals, voor als de game het toe laat. Ik verwacht dat onderstaande lijst ook nog niet helemaal volledig is, maar de kans dat ik voor de ontbrekende achievements ga, is wel heel erg klein. 

• One Night in Paris
    Start as England, own and have a core on Paris (do not form another country unless it's Great Britain).

• Anglophile

Complete all English and British missions.

• An Industrial Evolution
    As Great Britain, own all of England as core provinces and have at least 25 development in each province there.

• A Protected Market

Have 100% Mercantilism.

• Industrial Powerhouse

Have 10 furnaces built in your nation.

• Just Resting In My Account

Corrupt the officials in a Rival country.

• Voting Streak

Successfully pass 11 issues in a row in Parliament.

• Fine Financials

Own Eight level 3 Centres of Trade.

• The Coin is Stronger than the Sword

Charter Company from an Indian nation.

• Trophy Hunter
    Capture an enemy flagship.

• You Get A New Home, And You Get A New Home
    Expel 5 different minorities to your colonies.

• Narcissism
    Name a general after yourself and lead your army to victory.

• Dude, Where's my Boat?
    Capture 20 boats with the Boarding Naval Doctrine.

• Foul Mouthed

Scornfully insult 10 nations that border you.

Ik twijfel nog een beetje over de religion die ik wil aannemen: Protestant, Reformed of Anglican?

Anglican: Past historisch gezien het beste bij het land. Volgens mij is England / GB ook het enige land dat deze religion kan spawnen. Maar is wel de zwakste van de drie.

Protestant: In mijn ogen de sterkste van de drie, maar daar ga ik meestal voor in West-Europa (tenzij ik Catholic blijf).

Reformed: Ga ik meestal nooit voor, maar heeft ook wel leuke bonussen.

Ik heb geen zin in vage dingen als Orthodox, Coptic, etc. Ook geen zin om Catholic te blijven. Dat vind ik niet heel passend.

@Chimpa Houd ons op de hoogte van je vorderingen. Als je nog vragen hebt, kun je ze altijd stellen. 

--------------------------------------------------------------------------------------

Nog een toevoeging: 

Ik heb trouwens al een plan voor hoe ik wil starten als England. Met een beetje geluk heb ik in de eerste honderd jaar dan alle grootmachten in Europa getackeld en daarmee vrij spel in Europa. 

• 1444: Ally Castile, Burgundy and Austria. Catile en Burgundy joinen de war tegen France op basis van Promise land in de meeste gevallen.
  • 1444: Start een war tegen France voor de cores van Gascony (Verkrijgt de PU-CB tijdens deze war via de missions, zodat de volgende war tegen France de PU war is). 
  • 1447: Deal met de War of the Roses. Hopelijk leidt dit tot een goede ruler. Dit is vooral een kwestie van de eerste rebel stack verslaan en hopen dat je daarna snel een heir krijgt.
  • 1450: Start een war (No-CB) tegen Byzantium en maak ze tot vassal (om Ottomans dwars te zitten).
  • 1452-1500: Annexeer heel Ierland.
  • 1452-1500 Maak Scotland tot vassal (zodat ik bij adm tech 10 GB kan diplomatiek kan vormen, dan zijn ze automatisch geïntegreerd).
  • 1455: Start integrate Gascony.
  • 1460: Als truce met France voorbij is: Start een war tegen France en maak ze tot personal union.
  • 1465: Start een war tegen Ottomans en geef Byzantium alle cores terug.
  • 1470: Integrate Byzantium zodra Byzantium geen cores meer heeft op Ottomans.
  • Daarna wordt het plan minder concreet. Een aantal doelen die ik zelf nog wel heb voor de kortere termijn:
    • Koloniseren: Zowel Amerika als richting Azië.
    • HRE opheffen: Ik ga niets met HRE-geneuzel doen.
    • Scandinavië / Russia inlijven (volgens mij kan ik via de Age ability transfer subject Norway in zijn geheel wegkapen van Denmark, en vervolgens kan ik de overstap maken richting Novgorod om Muscovy dwars te zitten).
    • Benelux inlijven om monopoly te krijgen op home trade node. Misschien kan ik met dezelfde Age ability ook iets van Burgundy wegkapen, al moet ik wel passen dat ik niet te veel subjects krijgt: Gascony, Byzantium, France, Norway, Holland, ... Het wordt zo wel een hele grote lijst... 
bewerkt door MisterX
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Hwb:

Wat voor problemen levert dat op dan? In III heb ik daar nog niets van gemerkt iig.

Je hebt een beperkte aantal diplomatic slots voor zaken als alles, vassals, royal marriages, ... Ieder land start met 4 slots en op basis van wat keuzes kun je er nog wel een paar bij krijgen. Je kunt wel meer diplomatic relations aangaan, maar dan kost dat diplo power. En diplo power heb je nodig voor diplo tech, bepaalde idea groups, integratie van vassals, ... Bij te veel vassals ga je dus steeds minder diplo power krijgen en dus kun je die niet meer in andere zaken investeren. Probeer daarnaast ook maar eens al die vassals loyaal te houden. Met zoveel vassals is dat ook geen eitje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Hwb:

Oja, dat is echt anders in III. Zowel de slots als de diplo power bestaan niet, iig niet op die manier. Loyaliteit van vassals is (nog) geen probleem, lijkt me ook veel stabieler dan in IV.

Ik heb geen ervaring met EU III, maar ik heb wel eens wat over de verschillen gehoord. Ik heb het idee dat EU IV in de loop der tijd veel uitgebreider is geworden, waardoor alles een stuk ingewikkelder is.

Als ik het zo hoor, kun je in EU III ook een onbeperkt aantal allies hebben, of zit daar wel een limiet op?

Als ik het goed begrijp, heb je in EU III sliders die bepalen hoe je technologisch ontwikkeld. Geen idee hoe dat precies is geregeld. Je hebt het over uitvindingen? Dat zegt me niets.

De loyaliteit van vassals is in EU IV ook steeds minder gemaakt. Het hangt van steeds meer dingen af. Zaken als je opinion met de vassal, van je diplomatic reputation, van interactie met je vassals, maar ook van zaken als de totale sterkte van alle vassals bij elkaar. Als je veel vassals hebt, hebben ze ook een groot leger en daarmee zijn ze ook minder loyaal. Als ze boven een bepaalde grens uit komen, kunnen ze een war starten om onafhankelijk te worden, waarbij ze ook andere landen kunnen vragen om te helpen (als ze support hebben van andere landen, weegt ook hun leger mee in de loyaliteit, die dus nog verder daalt). Als je weet wat je doet, kun je vassals prima managen, maar het zou me niets verbazen als iemand als @Chimpa die net met dit spel begint, toch moeite kan hebben met het managen van meerdere vassals tegelijkertijd.

(Note: bovenstaande uitleg is een vereenvoudiging, er zijn wat details die ik even voor het gemak heb genegeerd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe kun je 3 allies hebben, maar daar komen vassals bij. Op het moment dat je 5 vassals (als ally) hebt, kun je echter geen nieuwe allianties sluiten.

Uitvindingen is misschien niet helemaal het goede woord. Je steekt (een deel van) je inkomsten in een bepaalde technologie, wanneer die slider 'vol', behaal je het volgende niveau en krijg je nieuwe mogelijkheden (gebouwen, units etc.). Je kunt je inkomsten verdelen over de verschillende technologische categorieën, of vol inzetten op eentje (en dan overzetten naar een andere als je het volgende niveau behaald hebt). Als het goed gaat, loop je op een gegeven moment technologisch 'voor' en dan komt er een rem op je investeringen in die categorie (categorieën zijn government, trade, production, naval en land/army). Van dat geld moet je echter ook je stabiliteit op peil houden en je financiën gezond. Als je blut dreigt te raken, moet je geld in je schatkist stoppen. Dit kun je dan niet investeren. Ook loopt dan je inflatie op, wat in grote hoeveelheden desastreus kan zijn.

In EUIII kan het wel zijn dat vassals zich onafhankelijk verklaren, daarom moet je wel de relaties op peil houden. Zeker als je speelt op annexatie van vassals (wat ik nu doe), is dat een punt. Zodra je een vassal annexeert, schaadt dat namelijk de relaties met je andere vassals. Weet alleen niet waar het kritieke punt ligt moet ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een update over mijn game met England. Het plan is hem niet helemaal gelukt. En meteen per 1444 een war tegen France starten én tegen Byzantium werd hem niet helemaal. Ik had de war tegen Byzantium uitgesteld en toen de war tegen France ten einde liep, waren de Ottomans al bezig.

Datum is 1 februari 1525. Ik en dus zo'n 80 jaar onderweg. Dit is de kaart van Europa. Zoals je ziet is England ondertussen Great Britain geworden. Het hele eiland is verenigd. Ook stukken van France, IJsland, Noorwegen en Portugal staan onder directie controle van Great Britain. Daarnaast heb ik twee subject in Europa: Ik heb een personal union over zowel France als Castile. France kon ik krijgen door een missie. Castile omdat ik dezelfde dynastie heb gekregen en toen heb ik de troon geclaimd en via een oorlog ze tot personal union gemaakt. Ik merk wel dat ik nu zo'n beetje op mijn limiet zit qua AE (aggressive expansion) in West-Europa. Er beginnen zich zelfs coalities te vormen. Daar heb ik dus geen zin in.

eu4_2.thumb.png.60fda13f82f5a921d9ee8b6b5de88663.png

Ik heb ondertussen ook al 3 colonial nations in zowel Brazilië, het Caraïbisch gebied en in Mexico. De komende tijd wil ik gebruiken om de kolonie in Mexico fors te laten groeien, zodat ik daar veel inkomens uit ga krijgen. Ook wil ik alle natives in Peru op gaan rollen. Ondertussen ben ik bezig mijn weg te vinden naar India. Ik ben op dit moment bezig met een aantal provinces in Zuid-Afrika. De stap naar India / Zuid-Oost Azië wordt de volgende stap. Ik heb totaal geen concurrentie meer qua kolonisatie. Portugal is verslagen. Nog een keer een oorlog en ze bestaan niet meer. Castile koloniseert voor mij. France zal niet gaan koloniseren.

eu4_3.png.2b0a08e6b163f84b22aa41fa336d967f.png

Tot slot mijn allies: Austria, Hungary en Lithuania. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet trouwens niet of een World conquest nog wel mogelijk is. Ik vind dat ik veel te langzaam vorder, al gaat het uiteindelijk hard als admin efficiency zijn intrede doet. Al is de eerste fase natuurlijk vooral een goedlopende economie opbouwen. Daar ging het echter fout. Ik was iets te enthousiast met leningen om gebouwen te bouwen dat ik op een gegeven moment zo'n 30k in de min stond en dat de helft van mijn inkomen op ging aan interest... In de volgende 65 jaar (na bovenstaande post) heb ik bijna geen land weten te coren. Mijn colonial nations zijn wel gegroeid en ik heb de weg naar Malacca weten te vinden. Enige positieve is een derde personal union: Hungary. Ondertussen ben ik al wel zo groot dat alleen de Ottomans mijn rival mogen zijn.

Ik merk ook dat ik lastig een CB krijg op landen, waarbij het me niet veel dip kost om meer dan 1 province in te nemen. Ik heb nog steeds maar drie diplomats en als er een werkt aan de integratie van landen, dan heb je voor de overige acties maar 2 over. Misschien had ik toch maar religious ideas moeten gaan ipv humanist. Nu is dat eigenlijk te laat. Voordat ik de idea group gevuld heb, heb ik imperialism CB.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een aantal Let´s Plays te hebben bekeken, de tutorials te hebben gespeeld en de Paradoxwiki een beetje te hebben doorgestruind ben ik ook maar eens van start gegaan met (uiteraard) de Ottomanen voor mijn eerste game. Vrijwel direct heel Byzanthium geclaim en vrij soepel ook volledig geannexeerd. So far so good. Ik heb inmiddels ook claims op alle provincies van Trebizond en Karaman.

Echter denk ik dat ik op diplomatiek vlak al een aantal (beginners?) fouten heb gemaakt. Allereerst zijn Oostenrijk, Hongarije en Venetië mijn rivalen. Die laatste heb ik eigenlijk bewust gekozen vanwege de eilanden die zij in hun bezit hebben rond Griekenland. Echter beuken zij direct door naar Servië en Bosnië wat mij nerveus maakt (of zou moeten maken neem ik aan). Ook heeft Polen mij als rivaal gekozen. Daarbij komt dat ik een alliantie met Crimea ben aangegaan, eigenlijk voornamelijk om te leren hoe dit in zijn werking gaat. Misschien geen al te handige keuze achteraf met Litouwen als buurland daar? Hoewel ze redelijk vriendelijke relatie met elkaar (blijken) te hebben, vrees ik toch ook in een oorlog daar getrokken te worden op de duur. Al weet ik niet of dat een terechte gedachtengang is. 

Is het logisch als ik mij gewoon ga richten op (bijvoorbeeld) uitbreiding richting het oosten? Of kan ik mij beter richten op de dreigingen uit Europa?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Chimpa:

Na een aantal Let´s Plays te hebben bekeken, de tutorials te hebben gespeeld en de Paradoxwiki een beetje te hebben doorgestruind ben ik ook maar eens van start gegaan met (uiteraard) de Ottomanen voor mijn eerste game. Vrijwel direct heel Byzanthium geclaim en vrij soepel ook volledig geannexeerd. So far so good. Ik heb inmiddels ook claims op alle provincies van Trebizond en Karaman.

Echter denk ik dat ik op diplomatiek vlak al een aantal (beginners?) fouten heb gemaakt. Allereerst zijn Oostenrijk, Hongarije en Venetië mijn rivalen. Die laatste heb ik eigenlijk bewust gekozen vanwege de eilanden die zij in hun bezit hebben rond Griekenland. Echter beuken zij direct door naar Servië en Bosnië wat mij nerveus maakt (of zou moeten maken neem ik aan). Ook heeft Polen mij als rivaal gekozen. Daarbij komt dat ik een alliantie met Crimea ben aangegaan, eigenlijk voornamelijk om te leren hoe dit in zijn werking gaat. Misschien geen al te handige keuze achteraf met Litouwen als buurland daar? Hoewel ze redelijk vriendelijke relatie met elkaar (blijken) te hebben, vrees ik toch ook in een oorlog daar getrokken te worden op de duur. Al weet ik niet of dat een terechte gedachtengang is. 

Is het logisch als ik mij gewoon ga richten op (bijvoorbeeld) uitbreiding richting het oosten? Of kan ik mij beter richten op de dreigingen uit Europa?

De Mameluks zijn een redelijk makkelijk (en historisch) doelwit zodra je Anatolië hebt schoongeveegd.

Omdat de Ottomanen een sterk rijk zijn, hoef je niet zo bang te zijn dat een alliantie met Crimea leidt tot oorlog. Het is mogelijk, maar de AI rekent jouw kracht mee als ze beslissen om oorlog te verklaren. Het is dus onwaarschijnlijk dat Polen-Litouwen (als die fusie plaatsvindt) besluit om oorlog met jou te riskeren door Crimea aan te vallen. Dit is er natuurlijk wel van afhankelijk dat je sterk genoeg blijft om ze af te houden. Mocht jij er voor kiezen om de Mameluks aan te vallen, hou er dan rekening mee dat eventuele verliezen in manpower of strijdkrachten meegewogen worden door de jou omringende landen. Probeer een alliantie te sluiten met een rivaal van Oostenrijk of Polen; Frankrijk en Muscovy zijn meestal een zeer goede keuze en zijn sterk genoeg om aanvallen op jou onwaarschijnlijk te maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Chimpa:

Volg de missies om uiteindelijk de Mamluks van de kaart te vegen. Nadat je Byzantium hebt geannexeerd krijg je volgens mij bepaalde claims op het huidige Turkije. Zorg dat je al die provinces in bezit krijgt en richt je daarna op de Mamluks. Op een gegevens moment ben je zo sterk, dat landen je sowieso niet durven aan te vallen (tenzij je het voor elkaar krijgt om een mega grote coalitie te krijgen). De rivals in Europa kun je grotendeels negeren. Zo nu en dan een war tegen ze is leuk voor de power protection. Meer eigenlijk niet.

Met een paar goede allies voor jou zie ik ze niet heel snel een war starten. Crimea is op zich een prima ally. Volgens mij is er ook een event dat je een march kunt maken van Crimea. Dan zijn ze dus jouw vassal geworden. Ik weet uit mijn hoofd alleen niet wanneer dat event plaats vindt en wat de vereisten zijn om het plaats te laten vinden. Zoals PJ al zegt, zijn France en Muscovy wel betere alternatieven als ally. Meestal willen ze wel je ally worden als je relations verbeterd. France heeft zeer waarschijnlijk Austria als rival en Muscovy heeft eigenlijk altijd wel Poland als rival. Ik heb nog een paar (iets mindere) opties voor je die je wel kunnen helpen om er voor te zorgen dat andere landen geen war starten.

1. Tunis is een best natuurlijke ally. De Mamluks is een gezamenlijke vijand. Tunis heeft vaak een Army van 20k, misschien zelfs wel meer. Daarnaast heeft Tunis zelf ook een flinke vloot voor in de Middenlandse zee. Als je in conflict raakt met Venice, heeft een grote vloot z'n voordelen.
  2. Morocco is net als jou ook Sunni en zal enemies daarom ook afschrikken. De afstand tot ze is wel iets groter, waardoor ze je minder makkelijk kunnen ondersteunen. Daarnaast komen ze regelmatig in conflict met de landen op het Iberisch schiereiland. En als jij een ally bent, wordt jij daarin meegetrokken. Wees je daar dus van bewust als je Morocco ally'd. 

Qua trade is het ook beter als je trouwens de trade vanuit India richting Constantinople leidt ipv dat je je uitbreidt richting Europa. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

image.thumb.png.db77fc5aa930370653052d8d33ea0351.png

De huidige stand van zaken. Karaman en Cagar (?) geannexeerd. Dit heeft uiteraard geleidt naar een hoop AE bij de buren daar. Moet ik daar voor uitkijken of kan ik dat redelijk negeren en gewoon doorstomen? Ik zat er ook aan te denken om Servië (+Bosnië want ally) aan te vallen aangezien het een opdracht is (en omdat het kan), en ik later Wallachia wil annexeren omdat het in dezelfde trade gebied ligt. 

Op 8-1-2020 om 17:30 zei PJHoutman:

Probeer een alliantie te sluiten met een rivaal van Oostenrijk of Polen; Frankrijk en Muscovy zijn meestal een zeer goede keuze en zijn sterk genoeg om aanvallen op jou onwaarschijnlijk te maken. 

Frankrijk heeft in ieder geval teveel allianties o.i.d. en ligt bovendien te ver weg om een alliantie mee aan te gaan blijkbaar. Muscovy kan ik überhaupt nog niet zien op de kaart. 

Op 8-1-2020 om 19:43 zei MisterX:

Tunis is een best natuurlijke ally. De Mamluks is een gezamenlijke vijand.

Dit is gelukt en ik denk dan ook dat ik mij dan vooral op de Mamluks ga richten. Ze zijn ook wel vrij actief in het Midden-Oosten. 

Een aantal vragen die tijdens mijn korte speelsessie opkwamen:

• Onderhoud van forten is wel echt aan de dure kant. Verwijderen jullie deze ook weleens? En zo ja, hoeveel (en hoe doe je dat überhaupt want lukt mij niet te vinden haha).
  • In hoeverre doet corruptie er toe? Ik investeer nu relatief viel om het i.i.g. niet te  doen stijgen. Maar ik weet eigenlijk niet in hoeverre dat het waard is aangezien ik niet echt weet wat het voor (positieve/negatieve) gevolgen kan hebben.
  • Is het verstandig elk veroverd gebied te core'en?
  • Welke afwegingen maken jullie tussen annexeren en tot vassal maken? De laatste term is nog beetje onbekend voor mij. 

Overige tips, op basis van m'n screen of in het algemeen, zijn uiteraard zeer welkom. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee hoe fort mechanics tegenwoordig werken, dus mogelijk is dit outdated: als je sterk genoeg bent kun je overwegen alleen de forten aan je grenzen te houden en de rest te slopen. Zo deed ik het in vorige versies. Tevens kun je ervoor kiezen forten te ‘mothballen’ oftewel minder onderhoud te betalen, maar hou er wel rekening mee dat rebellen of vijanden die siege dan automatisch winnen, dus zet ze op tijd weer aan (minimaal één maand voor je oorlog verklaart)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Chimpa

Vaak het ik aan het begin nog forts, maar al snel verwijderd ik ze vaak allemaal. Op een gegeven moment ben je vaak te groot voor een echte coalitie als je het goed aanpakt. Als je het slim aanpakt, heb je geen grote oorlogen. Pas op het einde ga ik weer forten bouwen. Dan bulk je toch van de ducats. Als ik bijvoorbeeld tegen Russia ga vechten, dan zorg ik voor hele wat forts aan de grens. Niets is vervelender als zo'n land alle provinces gaat siegen van je, zodat de war veel langer duurt dan nodig is. Ik kan me wel voorstellen dat als je minder ervaren bent, dat je al snel meer forts wilt hebben. Volg verder het advies van PJ op.

Hoe verwijder je forten? Klik op het kruisje linksboven bij het gebouw dat je wilt verwijderen in het buildingswindow. Zie scherm hieronder.

eu4_5.thumb.png.77c9a0b1130beb0168d638f45f43c1c2.png

Corruptie vind ik iets slecht. Je provinces leveren minder op. Ik probeer het vaak zo laag mogelijk te houden. Vaak lukt dat wel. Er zijn zeldzame situaties waarin corruptie niet verkeerd is.

Bij cores moet je een onderscheidt maken tussen 'coren' en 'full coren'.

• Als je een province veroverd, moet je hem sowieso coren. Een province zonder core levert overextension op en dat is iets negatiefs voor je land.
  • Als je van een territory een state wilt maken, dan moet je de provinces voor een tweede keer coren. Dit noem ik een full core. Deze provinces leveren geen overextension op. Het is daarom niet nodig om deze provinces meteen te coren. Echter leveren deze provinces je wel meer geld en manpower op als je ze cored, doordat de local autonomy dan daalt.

Zelf coren of vassal: Dat is vaak een beetje afhankelijk van de situatie. Er zijn een aantal overwegingen die je kunt maken:

• Coren kost adm power, als je een vassal integreert gebruik je dip power. Soms heb je meer van het een dan het ander, waardoor de ene optie praktischer is dan de ander. Dit is dus afhankelijk van je tech levels en idea groups. Als je bezig bent met het vullen van een idea group dat adm power vereist, dan heb je vaak niet veel over om te coren. 
  • Op een gegeven moment kan het zijn dat je zo snel zoveel land veroverd, dat je boven de 100% overextension uit komt. Dan krijg je allemaal shit events, levert veel unrest op, etc. Dat wil je vaak niet. Dan kan het handig zijn om een vassal te hebben die een deel van de provinces voor je kan coren.
  • De vassal heeft veel cores. Dit levert jouw een reconquest CB op. Deze Casus belli resulteert in minder AE voor het veroveren van die provinces en dat kan dus handig zijn.
  • Op korte termijn heb je niets aan de provinces. Een vassal met eigen leger die je maandelijks betaald kan daarom een beter alternatief zijn. 

AE is vaak wel iets dat je kunt managen. Wat je moet weten is wanneer nations de coalitie kunnen joinen:

• AE > 50
  • relations < 0
  • Geen truce

Zolang je er voor zorgt dat er maar een beperkte groep is die kan joinen, waarvan jij het idee hebt dat jij ze wel aan kan, dan is niets aan de hand. Wat je vaak kunt doen is improve relations met landen die rond de AE = 50 zitten. Vaak kun je de relations dan wel boven de 0 houden, tenzij het om je rival gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites