Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Denk dat het ondertussen inderdaad niet heel veel meer uitmaakt. Volgens Brandenburg heeft iets van 10 provinces. Ik denk dat er in totaal nog iets van 25 provinces zijn die niet onder mijn controle staan. 3 wars voor Brandenburg, 2 voor austria en de rest is 1 war genoeg. Volgens great power schermpje heb ik 1800 development. Die development is wel gecorrigeerd voor autonomy. Dus eigenlijk heb ik nog meer development. Ik zal morgen ofzo wel eens een screentje plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan best gelijk hebben. Voor embrace institutions gaat het om gecorrigeerde development. Bij great power is het jouw development + 50% van subjects development. Al heb ik geen idee hoe de game omgaat met subjects van subjects. Ik heb Spain onder PU en die hebben weer colonial nations. Integratie is trouwens net gestart, omdat ik eindelijk meer provinces heb. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat Spain ook opeens een von hesse op de troon had. Niet veel later hadden ze geen heir. Ik kon het niet laten om de troon te claimen. Spain plus allies waren eigenlijk te sterk. Ik wilde er daar eerst een erg lange war van maken. Dan kon ik allies white peacen en 1 op 1 moest het wel lukken. Vervolgens joint opeens France als great power aan mijn zijde in de war. Portugal en Spain waren immers great powers en ik was de enige aan andere kant. Toen werd de war opeens een stuk makkelijker. Ideaal joh.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

NAvwhGL.png

Hier een screentje van de coalitie mapmode. Volgens mij gaat er iets heel goed fout :D

De lichtere plekken in de HRE: Brandenburg en Austria heb ik een truce mee. Waar normaal gesproken Bohemia zich bevind, bevind nu Bavaria, mijn vassal.

Allies zijn Denmark en France, maar zoals je ziet hebben die ook best veel AE met mij. Met Great Brittian heb ik een truce. Spain is mijn PU.

De rest van Europa zit in een coalitie tegen mij, heb ik zo het idee. Ik dacht dat Russia dus onder de 50 AE bleef, werden dat er net 53. En als rival joinen ze dan natuurlijk meteen :(

Ik heb vrienden nodig en wel een beetje snel. Alleen zijn er geen opties...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb alleen influence. Nu valt er niet veel meer aan te doen. Als zelfs allies 100+ AE hebben. Dan kun je er weinig tegen beginnen. Samen met mijn allies heb ik wel iets van 500k troepen ofzo. Mocht de coalitie afgaan, hoop ik stiekem dat de Ottomans als great power aan mijn zijde wil joinen, ook al zijn ze mijn rivalen. Geen idee of dat mogelijk is en daar kun je ook maar weinig aan doen om dat voor elkaar te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

xQ4FA6i.png

Truce timer met Brandenburg, Great Brittain en Austria gemist. Ik heb nog maar twee truces: Burgundy en Bohemia. Burgundy heeft geen allies, dus leuk om een keer een war tegen te doen, maar mensen uit de coalitie halen daarmee gaat niet lukken. Bohemia heeft wel een paar allies en zit in een trade league. Leuk wat OPMs. Weet iemand trouwens hoe het zit als je iemand co-belligerent en dat land is guarenteed bij een ander land? Bohemia heeft Bosnia als ally en Bosnia is guarenteed bij Hungary. Als ik Bosnia co-belligerent, joint dan ook Hungary?

Andere vraag: Ik weet dat nations bij 50+ relation de coalitie verlaten, ongeacht de AE. Wat gebeurt er echter als iemand negatieve opinion heeft, maar 0 AE? Verlaat zo'n land dan ook de coalitie? Ik hoop van wel, maar weet het eigenlijk niet zeker. Russia heeft ondertussen nog maar 15 AE, dus zouden die bijna uit de coalitie gaan als dat zo werkt. Het zou mij zelfs niets verbazen als de coalitie daarna zichzelf opheft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Russia heeft de coalitie verlaten bij 8 AE. De coalitie bleef wel bestaan. Maar ik heb zo het idee dat ik er nu zo goed als definitief van af ben, zolang Russia maar niet kan joinen. In tussentijd een De Valois op de troon in Hesse gekregen. Niet veel later heeft France geen heir. De war starten kostte wel een -6 stab hit (ik zat op +3 stability, truce breaking + Marriage). Maar nu heb ik dus wel France als PU. Vervolgens zijn de Ottomans (3th great power, 2th highest in development) geen valid rival meer en willen ze meteen mijn ally worden. Binnen een paar dagen was de gehele coalitie opgeheven.

We lideaal hoor, France en Spain als PU kunnen krijgen in deze run. En dan heb ik me er geen eens op gefocust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boys. Ik speelde basisgame nog waar ik veel plezier uithaal. Maar wil nu de uitbreidingen gaan aanschaffen. Zie alleen zoveel uitbreidingen, dat ik geen idee heb welke er echt nodig zijn.

Iemand die me kan tippen welke ik sowieso moet aanschaffen? Zeg maar de eerste 3 ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Art of war is een must-have. Common Sense ook.

Verder Conquest of Paradise als je wil gaan koloniseren (El Dorado is ook voor kolonisatie, maar niet zo belangrijk).

The Cossacks is ook aardig vitaal denk ik.

Rights of Man vind ik zelf een hele leuke DLC, maar is niet strict noodzakelijk denk ik.

De rest kun je denk ik veilig skippen, al zijn sommige landen misschien wat moeilijk speelbaar (Republics bijvoorbeeld)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Art of war, Conquest of Paradise en The Cossacks.

Ik ben met Brandenburg begonnen en heb me nog nooit verdiept in dat HRE gebeuren.

Wat zijn de voordelen er van en wat de nadelen?

Oostenrijk is de Emperor.

Ik ben 1 van de electors. 4 van de 7 electors stemmen op mij inclusief ik zelf. 1 Hese en 2 Oostenrijk. Ik kan er makkelijk 6 van de 7 van maken.

Wanneer wordt ik verkozen en wat heb ik daar dan aan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De beloofde post: Als je drie DLCs wilt, zou ik in ieder geval gaan voor Art of War. Dat is zoals Roprop al zegt een must have. Geen twijfel dat deze er tussen moet zitten. Maakt alles zoveel makkelijker. Eenmaal met AoW wil je niet meer zonder.

Met de institutions is Common Sense ook een stuk meer must have geworden. Development kunnen gebruiken voor instititions als je buiten Europa speelt is eigenlijk een must geworden. Ook de subject interactie vind ik persoonlijk erg handig.

Tot slot de Cossacks. Ik ben fan van de estates. Leuke toevoeging, al is het best eenvoudig te managen als je het eenmaal begrijpt. Ook de diplomatic feedback vind ik erg handig: Het favor systeem. Ik dat vind ik wel leuk. Kun je je allies in ieder geval niet meer zomaar gebruiken als oorlogsslaaf.

Goede nummer 4, maar wel op gepaste afstand is Right of Man. Great powers en leader treats etc zijn leuk, maar zeker niet essentieel te noemen. De overige vind ik een stuk minder toevoegen. Zeker niet essentieel te noemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@MisterX Die Estates, hoe manage jij die? Ben ik wel benieuwd naar, aangezien ik altijd vrij lazy ben met die Estates. Ik geef ze letterlijk het minimale aantal land wat ze willen en zodra ik monarch points van ze kan claimen dan zorg ik dat hun loyalty en influence boven de 70 zit en dan demand ik 150 monarch points om ze vervolgens weer al die jaren te negeren :P
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt natuurlijk wel eraan met welk land je speelt. Niet iedereen heeft dezelfde estates. De hordes hebben maar een type, dat is totaal niet spannend. Landen met bijvoorbeeld Burghers, Clergy en Nobility zijn veel interessanter. Ik geeft de Burghers eigenlijk altijd de provinces met estuaries etc. Provinces met high trade value. Op die manier krijgt je trade inkomen meteen een boost. Clergy en Nobility geef ik eigenlijk altijd de nieuw veroverde provinces. In de loop der tijd revoke ik de estates en geef ze aan de op dat moment nieuw veroverde provinces. Op die manier haal je naar mijn idee het meeste uit de provinces. Provinces met veel autonomy gaan naar de estates en zodra de autonomy gedaald is, gaat de estate weg, en krijgen ze een nieuwe province. Zeker in de 'early game' kan dit je vaak net die extra boost geven die je nodig hebt. 'late game' is het vaak te veel moeite om er echt over na te denken.

Influence push ik vaak boven de 75, voor de 150 monarch points. Ideaal om eens in de 20 jaar 150 monarch points van ieder type te krijgen. De loyalty maakt trouwens in dit geval niet uit. Ik geloof dat de enige vereiste is dat de estate meer dan 30% loyal moet zijn. Ik vind het vaak niet lonen om de loyalty van een estate naar 70 ofzo te boosten. Die zakt dan toch weer snel terug naar 50. Kun je hem beter net onder de 50 hebben, zodat de loyalty omhoog tickt. Naast de monarch points, vraag ik soms ook wel andere dingen van de estates, omdat deze handig kunnen zijn. Goedkoper advisors, geld, manpower, ... Bij dat soort dingen moet je soms wel even kijken hoe loyal en influencial ze zijn. Hoe hoger, hoe meer je krijgt. En als je bijvoorbeeld geld vraagt aan de burghers, maar ze worden vervolgens disloyal, waardoor je een penalty krijgt, moet je wel eerst even nagaan of je er dan geen verlies op leidt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ligt natuurlijk wel eraan met welk land je speelt. Niet iedereen heeft dezelfde estates. De hordes hebben maar een type, dat is totaal niet spannend. Landen met bijvoorbeeld Burghers, Clergy en Nobility zijn veel interessanter. Ik geeft de Burghers eigenlijk altijd de provinces met estuaries etc. Provinces met high trade value. Op die manier krijgt je trade inkomen meteen een boost. Clergy en Nobility geef ik eigenlijk altijd de nieuw veroverde provinces. In de loop der tijd revoke ik de estates en geef ze aan de op dat moment nieuw veroverde provinces. Op die manier haal je naar mijn idee het meeste uit de provinces. Provinces met veel autonomy gaan naar de estates en zodra de autonomy gedaald is, gaat de estate weg, en krijgen ze een nieuwe province. Zeker in de 'early game' kan dit je vaak net die extra boost geven die je nodig hebt. 'late game' is het vaak te veel moeite om er echt over na te denken.

Influence push ik vaak boven de 75, voor de 150 monarch points. Ideaal om eens in de 20 jaar 150 monarch points van ieder type te krijgen. De loyalty maakt trouwens in dit geval niet uit. Ik geloof dat de enige vereiste is dat de estate meer dan 30% loyal moet zijn. Ik vind het vaak niet lonen om de loyalty van een estate naar 70 ofzo te boosten. Die zakt dan toch weer snel terug naar 50. Kun je hem beter net onder de 50 hebben, zodat de loyalty omhoog tickt. Naast de monarch points, vraag ik soms ook wel andere dingen van de estates, omdat deze handig kunnen zijn. Goedkoper advisors, geld, manpower, ... Bij dat soort dingen moet je soms wel even kijken hoe loyal en influencial ze zijn. Hoe hoger, hoe meer je krijgt. En als je bijvoorbeeld geld vraagt aan de burghers, maar ze worden vervolgens disloyal, waardoor je een penalty krijgt, moet je wel eerst even nagaan of je er dan geen verlies op leidt.

Wat zijn estuaries? En wat is een hightrade value bv. boven de 5 of 15? of moet je gewoon vergelijken met andere provincies en de 3 hoogste kiezen?? En in het begin geef je dan Clergy en Nobility ook provincies of geef je die niks en wachten dat je nieuwe hebt veroverd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn estuaries? En wat is een hightrade value bv. boven de 5 of 15? of moet je gewoon vergelijken met andere provincies en de 3 hoogste kiezen??

http://www.eu4wiki.com/Province#Modifiers

Estuaries, Center of Trades, ... Dat soort modifiers. Ik neem aan dat je weet dat deze een enorme boost aan je trade power in een trade node geven? Als je gaat colonizen is het dan ook handig om je eerst op deze provinces te richten en vervolgens de rest in te gaan vullen.

Voorbeeld: In de English Channel Trade node, geef ik ze de provinces London, Holland en Antwerpen. Dat zijn uit mijn hoofd gezegd de drie provinces met een dergelijke modifier.

In de Lubeck trade node heb je Hamburg, Lubeck, de capital van Denmark (als ik me goed herinneren) en volgens mij nog een stuk of 2-3.

edit:

rpJikeV.jpg

Trade map mode en dan alle provinces met zo'n tekentje. Ik heb ze rood omcirkeld.

En in het begin geef je dan Clergy en Nobility ook provincies of geef je die niks en wachten dat je nieuwe hebt veroverd?

Meestal laat ik de huidige situatie zoals het is. Als ik nieuwe provinces verover, kan ik dan altijd nog e.e.a. switchen.

bewerkt door MisterX
Link naar opmerking
Deel via andere websites

http://www.eu4wiki.com/Province#Modifiers

Estuaries, Center of Trades, ... Dat soort modifiers. Ik neem aan dat je weet dat deze een enorme boost aan je trade power in een trade node geven? Als je gaat colonizen is het dan ook handig om je eerst op deze provinces te richten en vervolgens de rest in te gaan vullen.

Voorbeeld: In de English Channel Trade node, geef ik ze de provinces London, Holland en Antwerpen. Dat zijn uit mijn hoofd gezegd de drie provinces met een dergelijke modifier.

In de Lubeck trade node heb je Hamburg, Lubeck, de capital van Denmark (als ik me goed herinneren) en volgens mij nog een stuk of 2-3.

edit:

rpJikeV.jpg

Trade map mode en dan alle provinces met zo'n tekentje. Ik heb ze rood omcirkeld.

Meestal laat ik de huidige situatie zoals het is. Als ik nieuwe provinces verover, kan ik dan altijd nog e.e.a. switchen.

THX!

Volgend dilemma ben Brabant maar de hoofdstad daar van is brabant Champagne trade node. Brabant is tevens de enigste provincie van mij in de Champagne trade node. Ik heb dus besloten om mijn hoofdstad te veranderen zodat ik Englisch channel trade node kan collecten zonder dat ik min -50% krijg. Nu heb ik Antwerpen gekozen dit is een Estuaries is het dan gunstiger om een andere provincie te kiezen ? Holland heb ik ook in bezit. Als ik het goed begrijp moet ik Holland en Antwerpen burghers geven en dan Breda als capital maken.

Op deze manier haal ik het meeste geld binnen?

Holland ligt natuurlijk wel gunstig als capital langs alle kanten een penalty voor rivercrossing en ik heb daar een fort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In theorie klopt het wat je zegt. Toch zou ik in jouw geval gewoon lekker Antwerpen als capital houden. De ADM die het kost om je capital te verplaatsen weegt in mijn ogen niet op tegen de hoeveelheid geld dat je extra zal verdienen. Als Antwerpen nu je capital is, zou ik dat dus lekker zo laten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In theorie klopt het wat je zegt. Toch zou ik in jouw geval gewoon lekker Antwerpen als capital houden. De ADM die het kost om je capital te verplaatsen weegt in mijn ogen niet op tegen de hoeveelheid geld dat je extra zal verdienen. Als Antwerpen nu je capital is, zou ik dat dus lekker zo laten.

Dat is dan voor de volgende keer, heb het toch overgezet je theorie klopt trade income ging van 2.88 naar 4.73.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je alle acties al eens gedaan dan? Of mag je die niet doen om een andere reden? Te weinig loyalty ofzo, waardoor de actie niet mag? Andere optie is natuurlijk ook nog om meer provinces aan een estate te geven. Op die manier kun je hun influence eigenlijk ook altijd wel boosten. Ik heb eigenlijk nooit problemen om de 75 te halen, zodat ik de 150 MP binnen kan slepen.

Ik heb zelf in mijn huidige game geen zin meer. Germany is gevormd en er is eigenlijk geen tegenstand meer. Als ik een oorlog start, zijn er gerust richting de 1,5 miljoen troepen actief. Land nummer 2 kan misschien 300k op de been brengen. De lol is er eigenlijk wel vanaf. Ik zou nog kunnen gaan voor de Mare Nostrum achievement, maar dat is eigenlijk ook maar een kwestie van tijd, geen uitdaging. De Pope heeft nog iets van 4-5 provinces in Zuid-Italië. Verder is het een kwestie van Lithuania en Milan integreren (vassals). En een aantal keer de Ottomans zien te verslaan. Ik heb ze nog niet bevochten deze game en ik verwacht dat zij de sterkste tegenstander zijn. Maar ja, met 6-7 keer zoveel troepen is dat nu ook niet bepaald lastig. O ja, in Noord-Afrika heb ik ook nog een vassal die ik moet integreren voor de Mare Nostrum achievement.

Ik heb wel de kracht van administrative efficiency herontdekt. Wat een enorme lappen grond kun je in één war veroveren zeg! Het gaat me net niet lukken om de Ottomans of Russia voor het einde van de game van de kaart te vegen, ondanks dat ze ruim 1k development hebben. In een war tegen Norway, Denmark en Sweden heb ik gewoon heel Sweden en Norway (op IJsland na) kunnen veroveren.

Zal binnenkort wel even screentje posten van mijn rijk, als ik het niet vergeet. Help me dit weekend anders maar even herinneren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites