Hixxo Gepost February 1, 2017 Share Gepost February 1, 2017 Als je een state maakt kunnen de provincies onder de 75% autonomy dalen. Vooral bij rijke provincies heeft dit zeker nut. Hoe lager de autonomy hoe meer geld je binnenkrijgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magikarp Gepost February 1, 2017 Share Gepost February 1, 2017 (edited) Ah, ok. Dank. Kan opnieuw beginnen zie ik :D was Aragon ook aan het integraten maar dat kan dus ook via die national decision. Dacht dat die er pas kwam nadat Aragon bij Castile zat. Dip points verkloot aan die Catalaantjes dus. Ook Portugal is wat anders gaan doen. Dacht ff via hun stadjes in Brazilië zelf te gaan koloniseren. Zie ik opeens British Brazil :D gillen Zie trouwens het nut niet echt van dat integraten. Je komt dik over je force limits (waarschijnlijk), dus of veel verlies, óf je bent een nuttig groot leger kwijt wat je kan helpen bij oorlogen. Edited February 1, 2017 by Magikarp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PJHoutman Gepost February 1, 2017 Share Gepost February 1, 2017 (edited) Ah, ok. Dank. Kan opnieuw beginnen zie ik :D was Aragon ook aan het integraten maar dat kan dus ook via die national decision. Dacht dat die er pas kwam nadat Aragon bij Castile zat. Dip points verkloot aan die Catalaantjes dus. Ook Portugal is wat anders gaan doen. Dacht ff via hun stadjes in Brazilië zelf te gaan koloniseren. Zie ik opeens British Brazil :D gillen Zie trouwens het nut niet echt van dat integraten. Je komt dik over je force limits (waarschijnlijk), dus of veel verlies, óf je bent een nuttig groot leger kwijt wat je kan helpen bij oorlogen. Het nut is dat je gratis territorium (tax + production + manpower + trade power) krijgt zonder dat je admin hoeft uit te geven om het coren en geen manpower + aggressive expansion moet gebruiken om het te veroveren. Kost enkel diplo, de minst belangrijke van de drie monarch points. Tevens komt er een diplomatic relation vrij, en kan je dus dat grote leger van je overgenomen subject vervangen door een groot leger van een ally. Die schepen trouwens, als ik ze in wil zetten zie ik hoeveel het me oplevert. Is elke keer verlies. Kost meer om mn nodes te beschermen dan dat er daardoor meer gepakt wordt. Volgens Arumba's tutorial kloppen die cijfers niet, heb ik zelf ook getest in mijn campaign. Komt eropneer dat het bepaalde bonussen niet meeneemt in die prognose. Ook belangrijk dat je alleen light ships gebruikt om je nodes te beschermen, heavy ships zijn belachelijk duur qua maintenance en helpen niet mee in het beschermen. Edited February 1, 2017 by PJHoutman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magikarp Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 (edited) Dat light ships ervoor nodig zijn wist ik ja. Maar goed om te weten dat die bonussen dan niet meegenomen worden, dan knal ik er gewoon een zooi op. Andere ally is een optie inderdaad. Vind het alleen een beetje gek om te zien dat zowat elk redelijk groot land een leger van 30-50k heeft en ik nog net op 20-25k kan komen zonder gezeik te krijgen. Wil graag zelf sterk genoeg zijn, in getallen. Zegt niet alles natuurlijk, snap ik, maar is wel fijn. Ben overigens toch opnieuw begonnen, vond het zonde van Portugal en m'n dip points die naar Aragon gegaan zijn terwijl ik ze ook gratis kon integraten dmv die decision. Billetjes gelikt van Frankrijk en Austria, tot ik zag dat Burgundy Frankrijk ff helemaal sloopte. Die wilden, ondanks dat ze me als rival/enemy (weet ik ff niet zo 1 2 3 meer precies) zagen, al snel een marriage. 5 seconden later knalt die ruler van ze dood neer. Castilian Low Countries zijn een feit. Zal Austria wel op m'n dak krijgen nu omdat ze vinden dat zij het horen te krijgen. 1480ish nu. Edited February 2, 2017 by Magikarp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 Het liefst breid je steeds verder uit. Daarom integreer je subjects en probeer je weer nieuwe te vinden. Te grote subjects zijn niet handig, veel liberty desire. En om alle nieuwe provinces zelf te coren kost veel admin power, door integreren gebruik je diplo power. Als je eenmaal sterk genoeg bent en eigenlijk geen allies meer nodig hebt, kun je het beste al je diploslots besteden aan subjects, die je steeds integreert, en dan weer een nieuwe vind. En ondertussen core je ook steeds. Wat is de autonomy in je provinces? Zeker in Naples zal dat wel hoog zijn. Dan heb je niet veel baat aan de extra provinces. Het liefst wil je zo min mogelijk autonomy. Een key-aspect zijn dan de estates. Het beste geef je ze goede provinces voor de estates (kijk even naar de bonussen en zie wanneer het handig is) met veel autonomy. Zo krijg je toch nog wat uit de provinces. Op het moment dat de autonomy veel gezakt is, haal je de estate weg en wijs je de estate weer een nieuwe province met veel autonomy toe. Hierbij moet je wel opletten dat de estates niet boos worden. Dus geef ze genoeg provinces, geef ze niet te veel influence en zorg dat ze niet disloyal zijn (dat laatste is nog het minst erge, vind ik). Qua trade: Light ships boosten jouw trade power. Als jij meer power hebt, hebben andere landen minden power en verdienen dus minder. Dat moet je ook in gedachte houden. Daarbij: De sevilla node lijkt wel een prooi voor jou te zijn, alleen de Genoa node kan een probleem vormen, waardoor er veel trade weg lekt. Waar zijn je merchants? Ik denk dat het beter is als ze niet in sevilla zijn, maar ergens in een node die uiteindelijk naar sevilla leidt. Op die manier kunt je trade naar sevilla pushen. Als je in geen node collect doet, krijg je in je home node (Sevilla in jouw geval, waar je altijd automatisch collect, ook zonder merchant) een boost. Ik dacht +10% per merchant. Als je veel merchants hebt, kan die bonus dus enorm oplopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magikarp Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 1480 zei ik? 1449 pas :D maargoed. @MisterX Die estates, zitten die in de basegame? Of denk ik te moeilijk en bedoel je de states? Trade begrijp ik verder wel redelijk, denk ik dan ;c Heb trouwens merchants op Safi en Tunis die transferren naar Seville. Dat van die boost wist ik niet, dus ik zou nu 2x +10% krijgen omdat er 2 op een node staan die naar Seville sturen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 Estates zitten niet in de base game, onderdeel van een DLC. Weet niet precies welke. Cossoacks dacht ik. Als je rond 1449 zit, moet je je niet druk maken om maar een leger van 25k ongeveer. Dat is prima. m.b.t. Portugal en koloniseren als vassal: Als ze te weinig inkomen hebben, koloniseren landen niet. Ik dacht dat de grens op iets van 8 ducats per maand ligt. Als Portugal die OPM is, komen ze daar bij lange na niet aan. Dat is waarschijnlijk de reden waarom ze niet voor je zijn gaan koloniseren :) Als het goed is krijg je nu inderdaad +20% in sevilla. Het maakt trouwens niet uit waar de merchants naar sturen, als ze maar niet op collecten. Als je een koloniaal rijk hebt, kun je ze dus helemaal via Azië naar Sevilla laten pushen. Dan zul je waarschijnlijk wel een stuk meer merchants hebben, en iedere merchants in de rij dus aan het pushen is, is +10%, zolang NIEMAND maar aan het collecten is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magikarp Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 Mbt dat leger van 25k: dat ging ook niet om 1449 maar om 1570 ofzo ;c Zag al die landen met dikke legers lopen, dus vond het wel guur dat ik dat zelf niet kon. Dat van Portugal dacht ik al ja. Nog even nadenken over hoe ik het precies ga doen. Heb in mn eerste game met Castile, jaar of 1.5 geleden, een event gehad dat ik een PU oid over ze kreeg. Kan ook net als hiervoor gewoon erop knallen en ze later die provincies teruggeven wanneer ik ze als vassal heb, toch? Over die merchants: niemand mag collecten in die nodes? :cab: Dus Tunis en Safi zouden helemaal van mij moeten zijn voordat ik die bonus krijg? Of is dat pas als je een schakel verder gaat? Merchant (niemand collecten) - Merchant (maakt niet uit) - Collect ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 2, 2017 Share Gepost February 2, 2017 Volgens mij ben ik niet duidelijk met de merchants geweest: Niemand van jouw merchants mag collecten. Dus je merchants in Tunis en Safi is prima. Er is wel een event waarin je een PU krijgt over Portugal, maar die is heel erg zeldzaam. De kans dat je die krijgt is echt heel klein. Daar kun je niet vanuit gaan. Ik zou gewoon knallen. Ik weet ook niet of ik ze zelf wel zou willen houden. Gewoon verwijderen en niet koloniseren. Dat zou mijn persoonlijke aanpak zijn. Als je ze wel wilt laten koloniseren, dan is het goed om ze toch wat provinces terug te geven. 25k rond 1570 is wel heel erg weinig. Volgens mij start je al met zoiets. Dan moeten al je provinces wel een erg hoge autonomy hebben gehad, anders kan ik dat ook niet verklaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magikarp Gepost February 3, 2017 Share Gepost February 3, 2017 Zo. Boos. Kan in ieder geval gaan hopen op dat event met Portugal :D Opeens de Castilian Civil War omdat ik een regency counsil kreeg. Zit nu zo diep in de hol van Portugal dat ik de Copacabana zie als ik omhoog kijk. Andere optie was een nieuwe heir, maar dan weer 15 jaar gedoe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 9, 2017 Share Gepost February 9, 2017 Ik ga denk ik ook weer eens een game starten. Heb er wel weer zin in. Ik zit met mijn gedachte bij BBB. Die achievement heb ik nog niet. Wel eens geprobeerd, maar als ik dan rond 1460 om een of andere reden van mijn voorbedachte plan moest afwijken, ging heel die game meteen in de prullenbak. Terwijl het gewoon best mogelijk was. Nu toch maar eens echt proberen. 100 provinces voor 1500 is wel een uitdaging. En dan wil ik meteen de andere France axhievements mee pakken. Iets met Berlin en Moscow veroveren ofzo dacht ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 11, 2017 Share Gepost February 11, 2017 (edited) Dan krijg je in 1450 ofzo te maken met een Scotland - England alliance?! Normaal gesproken haten die twee landen elkaar dusdanig erg dat ze alleen maar oorlog voeren... edit: En ondertussen heeft Scotland de mission om England aan te vallen Edited February 11, 2017 by MisterX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acquafresca Gepost February 11, 2017 Share Gepost February 11, 2017 Hier bijna 1500. Polen heeft hier een union over Muscovy en Lithuania. Gelukkig dat ik Konigsberg op tijd kon pakken als Brandenburg zijnde. Polen is wel een ally van mij overigens. Sowieso een hele aparte game. Hesse is al heel vroeg Emperor geworden, waardoor het een dikke chaos is in Hre. Bohemia grenst bijna aan Frankrijk, toch besloten sommige minors een coalitie war te beginnen tegen Austria. Castille(ally France) heeft Burgondy inherit. Sterkste Engeland(union over Portugal) die ik heb gezien tevens. Ga hun allyen en dan Denemarken aanvallen denk ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 11, 2017 Share Gepost February 11, 2017 (edited) Zit hier ook in 1500 met Engeland. Ondertussen een PU over Frankrijk en Aragon/Napels en heb heel Ierland/Schotland al binnen. Ga nu Keizer worden om zo een poging te doen naar een WC. Moet alleen ff via een slinkse manier een war tegen Muscovy forceren. Iemand tips? Moet daar ff wat provincies pakken/releasen om ze te stoppen en vanaf daar naar India te gaan. Ben benieuwd wat je idee erachter is én wat de huidige situatie nu precies is (screentje?). In welke mate ben je bijvoorbeeld al emperor en hoeveel reforms heb je al? Ik verwacht op dit moment dat je nog niet echt bij de HRE-vassals bent. In dat geval zou ik haast eerst een land als Crimea, Golden Horde, ... no-CB-en om een pad richting India dor de Hordes te creëren. Dan hoef je je nog niet met Russia te bemoeien. edit: Ipv No-CB is het misschien ook om diplomatiek een vassal te krijgen in die omgeving. Ik acht die kans alleen erg klein vanwege de distance modifier. Edited February 11, 2017 by MisterX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 11, 2017 Share Gepost February 11, 2017 Enforce peace exploit waardoor je in wars komt tussen electors en die dan je vassal maken. Ik snap het idee achter het HRE gebeuren. Hoe je dat doet, moet je zelf weten. Ik denk zelfs dat je als England best zo ver kunt komen dat je zonder enige war de electors zo ver krijgt dat ze voor je voten. Gewoon improve relations, alliance en indien mogelijk royal marriage. Gewoon alles er aan doen om een zo hoog mogelijk opinion te krijgen. Verder zorgen voor veel prestige (meestal geen probleem) etc. Al kan het ook door elector-subject. Hoe je dat aan pakt, maakt mij eigenlijk geen eens echt. Bedoelde eigenlijk je idee waarom je via Muscovy richting India wil. Dat lijkt mij namelijk in de meeste gevallen geen logische route. Al weet ik natuurlijk niet hoe jouw wereld er op dit moment uit ziet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 13, 2017 Share Gepost February 13, 2017 Ik ga denk ik ook weer eens een game starten. Heb er wel weer zin in. Ik zit met mijn gedachte bij BBB. Die achievement heb ik nog niet. Wel eens geprobeerd, maar als ik dan rond 1460 om een of andere reden van mijn voorbedachte plan moest afwijken, ging heel die game meteen in de prullenbak. Terwijl het gewoon best mogelijk was. Nu toch maar eens echt proberen. 100 provinces voor 1500 is wel een uitdaging. En dan wil ik meteen de andere France axhievements mee pakken. Iets met Berlin en Moscow veroveren ofzo dacht ik.Â* France is blijkbaar niet mijn land. Totaal geen plezier in. Daarom maar met Kongo begonnen. Gaat prima, al vraag ik me af waar de uitdaging vandaan moet komen: al voor 1500 een great power. Die status is altijd vrij snel te bereiken, daarna gaat de vooruitgang steeds straffer heb ik het idee. Net geswitcht naar sunni. Bleek ik precies vanaf dat moment juist de sunni provinces te kunnen concerten. Had ik dus beter fetishist kunnen blijven. Nu even stabiliseren en dan west Afrika verder afmaken.  Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanos Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 France is blijkbaar niet mijn land. Totaal geen plezier in. Daarom maar met Kongo begonnen. Gaat prima, al vraag ik me af waar de uitdaging vandaan moet komen: al voor 1500 een great power. Die status is altijd vrij snel te bereiken, daarna gaat de vooruitgang steeds straffer heb ik het idee. Net geswitcht naar sunni. Bleek ik precies vanaf dat moment juist de sunni provinces te kunnen concerten. Had ik dus beter fetishist kunnen blijven. Nu even stabiliseren en dan west Afrika verder afmaken.Â* Â* Is de uitdaging van Kongo niet later in de game als de europese landen gaan koloniseren? In Afrika is er inderdaad nagenoeg geen tegenstand. Echter weet niet hoe je zit met je institutions. Als die penalties vrij laag zijn, kan je nog leuk vechten met de europeanen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Ik loop iets achter op tech, maar dat is verwaarloosbaar als je bedenkt dat ik met ideagroups bezig ben op dit moment en de hoeveelheid land dat ik al veroverd hebt. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe best geluk lijkt te hebben. De Ottomaanse gaan niet voor de mamluks. En Aragon hakt castile/Portugal in de pan. Mil tech verschil met Portugal is 2. Als ik ze de oorlog verklaar, durf ik wel te zeggen dat ik kan winnen. Ze hebben al heel wat provinces in Afrika. Enige probleem zijn de provinces in Europa die ik niet kan bereiken. Qua instituties heb ik zelf de eerste twee unlocked, colonialisme via Portugal. Nu even wachten wat printjng press gaat doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanos Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Ik loop iets achter op tech, maar dat is verwaarloosbaar als je bedenkt dat ik met ideagroups bezig ben op dit moment en de hoeveelheid land dat ik al veroverd hebt. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe best geluk lijkt te hebben. De Ottomaanse gaan niet voor de mamluks. En Aragon hakt castile/Portugal in de pan. Mil tech verschil met Portugal is 2. Als ik ze de oorlog verklaar, durf ik wel te zeggen dat ik kan winnen. Ze hebben al heel wat provinces in Afrika. Enige probleem zijn de provinces in Europa die ik niet kan bereiken. Qua instituties heb ik zelf de eerste twee unlocked, colonialisme via Portugal. Nu even wachten wat printjng press gaat doen.Â* Daar zeg je het al waarom het zo makkelijk gaat, je hebt een berg geluk met de AI die elkaar uitmoorden en daardoor minder sterk zijn. Al moet je met de nieuwe mechanics Portugal best te vriend kunnen houden, maar het blijft de AI. Onverspelbaar als de pest. Printing press gaat kut worden voor je, die ontspringt in de protestantse/gereformeerde provincies. Dus duurt wel een tijd voordat die in Afrika is.(Weet niet de modifiers die de ontwikkeling versnelt) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Ff pushen richting Ottomans, denk ik. Die hebben hem vaak wel redelijk snel. Al gaat zelfs dat nog jaren duren denk ik. Portugal ga ik niet te vriend houden, ik had een alliance, maar ze zijn nutteloos. Ik heb ze dus al gedumpt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanos Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Ff pushen richting Ottomans, denk ik. Die hebben hem vaak wel redelijk snel. Al gaat zelfs dat nog jaren duren denk ik. Portugal ga ik niet te vriend houden, ik had een alliance, maar ze zijn nutteloos. Ik heb ze dus al gedumpt. Denk dat de Ottomanen ook achter gaan lopen met printing press. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Denk dat de Ottomanen ook achter gaan lopen met printing press. Zijn al bijna zo ver. En anders via Aragon of Portugal. De uitdaging gaat trouwens een morocco-tunis-ottomans triple Alliance worden, denk ik. Al kan ik morocco nog wel pakken in een war tegen songhai. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanos Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 [quote name='MisterX'] Zijn al bijna zo ver. En anders via Aragon of Portugal.Â* De uitdaging gaat trouwens een morocco-tunis-ottomans triple Alliance worden, denk ik. Al kan ik morocco nog wel pakken in een war tegen songhai.Â*[/QUOTE] Dan gaan ze lekker. Zelf merk in het nadeel in Scandinavie dat Colonism in Portugal ontsprint. Duurt 50 Jaar voordat die eindelijk hier begint.. Weet trouwens niet of er intresse hier is om een multiplayer game te starten? @Barteh @Kokkie @PJHoutman @Acquafresca @Magikarp @Hixxo @Curly Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PJHoutman Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Nou nee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefanos Gepost February 14, 2017 Share Gepost February 14, 2017 Nou nee. Wat ben je weer lief enge Zeeuw:love: @Kokkie;. Dat is waar, weet niet waar t gros op speelt? zelf zit ik op windows Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts