cairo Geplaatst 20 oktober 2016 Share Geplaatst 20 oktober 2016 Het is gelukt om Nederland te vormen: Nog 2 kolonies gemaakt in Noord-Amerika Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 20 oktober 2016 Share Geplaatst 20 oktober 2016 Scotland :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Geert Geplaatst 20 oktober 2016 Share Geplaatst 20 oktober 2016 Ik ben dit spel ook maar eens gaan spelen. Ooit twee jaar geleden een keer de tutorial gedaan, waarna ik de game nooit meer heb aangeraakt. Eerste echte game met France. Op zich gaat het wel lekker en win ik eigenlijk al mijn oorlogen. Toch heb ik een beetje mixed feelings, aan de ene kant is het de eerste keer en ben ik niet ontevreden, aan de andere kant zie ik hier een aantal zo rap groeien dat ik me afvraag wat ik verkeerd doe dat ik rond 1560 nog maar alleen het ''oorspronkelijke'' Frankrijk heb. Ben overigens bezig Vlaanderen te annexeren. Heb nog twee Vassals in Utrecht en Saxony. Eigenlijk wil ik in de toekomst oorlog met Brabant en Holland, om deze aan Utrecht te geven. Iemand wat tips wat betreft het bevechten van de HRE. Durf eigenlijk niks tegen hen te doen omdat ze dan gelijk met allemaal komen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 20 oktober 2016 Share Geplaatst 20 oktober 2016 Vooral allied zijn met de Emperor zodat die geen wars joined aan de zijde van een HRE member. Als France zijnde gaat dat lastig als Austria de Emperor is aangezien je een -1000 penalty krijgt bij Offer Alliance vanwege het feit dat jullie historic rivals zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 oktober 2016 Share Geplaatst 21 oktober 2016 (bewerkt) @Geert; laat je niet van de wijsbrengen. Eu iv is een erg lastig spel om in te komen. De leercurve is enorm stijl. Probeer dingen uit en ga misschien eens op je bek. Dat is helemaal niet erg. Je leert het spel voornamelijk door te doen. Zeker voor een eerste keer doe je het echt niet verkeerd. Je moet niet vergeten dat velen in dit topic al uren en uren in dit spel hebben gestopt. Jij nog niet. [URL]http://www.eu4wiki.com[/URL] Daar staat veel uitleg over alle mechanismen. Mocht je over iets willen lezen, dan kun je dat daar doen. Of stel hier een specifieke vraag. Met betrekking tot de HRE: als non-member die de HRE aanvalt, krijg je altijd de Emperor tegen je die ook nog eens zijn allies op mag roepen. Dat is inderdaad best pittig. Zeker als Austria de emepror is. Zij hebben vaak sterke allies. Soms heb je het geluk dat de Emperor niet wil joinen omdat ze het moeilijk heeft met een andere war. Dat zou het ideale moment zijn om toe te slaan. Anders zou ik me richten op andere gebieden. Italy heeft zo te zien de HRE verlaten. Je zou dus via savoy richting italy kunnen uitbreiden om zo sterker te worden. Ook iberia en England zijn mogelijke richtingen om eerst heen te gaan en sterker te worden. Uitbreiden in de hre is dus niet de enige optie. Een alternatieve manier om wel uit te kunnen breiden in de hre is door zelf Emperor te worden. Dat is namelijk ook mogelijk als non hre member. Dat kost vaak wel wat moeite en je moet weten hoe je dat kunt doen. [quote name='ForzaUtreg']Vooral allied zijn met de Emperor zodat die geen wars joined aan de zijde van een HRE member. Als France zijnde gaat dat lastig als Austria de Emperor is aangezien je een -1000 penalty krijgt bij Offer Alliance vanwege het feit dat jullie historic rivals zijn[/QUOTE] Allies zijn met de Emperor als hre member is handig. Dan krijg je geen unlawfull territory van de Emperor. Als non member maakt het totaal niet uit. Zelfs als je allies ben met de Emperor en je valt de hre aan, dan nog joinen ze tegen je. Je idee heeft daarom weinig toegevoegde waarde, heb ik het idee. Of ik snap je punt niet helemaal. 21 oktober 2016 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Geert Geplaatst 21 oktober 2016 Share Geplaatst 21 oktober 2016 Thanks voor de hulp en advies beiden. Ben nu inderdaad de kant van Savoy opgegaan en Burgundy helemaal weggehaald. Die werden na de League Wars waarin Austria heel erg verzwakt werd opeens emperor, maar ik heb ze meteen kleingekregen. Nu is mijn ally Brandenburg emperor. Heb net een uitputtende oorlog met Austria, Mantua, Savoy achter de rug waarin mijn manpower erdoorheen is gegaan. Nu maar even bijkomen. Hoe vallen jullie aan? Ik heb twee 25k legers (13-4-8), houden jullie die in zijn geheel, of splitsen jullie die op om de 100% regios te winnen? plaatje van de nieuwe situatie. Nog 1 oorlog met Savoy en Italië ligt open! Spanje, Portugal zijn al jaren mijn ally, die houd ik ook liever zo dus Iberië is voor mij geen optie. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 21 oktober 2016 Share Geplaatst 21 oktober 2016 Klinkt alsof de protestantse zijde de League War heeft gewonnen. Dan mag Austria als catholic Nation geen Emperor meer zijn en wordt er een protestant Nation gekozen. Random de League War zijn altijd rare Emperors. Je ziet soms Cyprus als Emperor ofzo. En na de League wars ook een random Nation. Vaak is het dat de crown na de leagues ook vaak gaat wisselen. Zolang de Emperor niet Brandenburg, Austria of bohemia is, kun je ze met gemak aan. Wat ik in mijn vorige post nog niet gezegd hebt: je kunt de hre ook ontmantelen. Dan is er gen hre meer. Zoek maar eens op in de wiki van mijn vorige post. Het vereist wel wat planning en een pittige war over het algemeen. Maar daarna heb je vrijspel. Je kunt het alleen niet doen als je allied ben met de Emperor. Mijn leger ziet er afhankelijk van het moment anders uit. Afhankelijk van combat width, force Limit, wel/geen cannons, ... Jouw 25k zijn niet verkeerd te noemen. Vaak heb ik wel iets in die richting. Gebruik je ook wel eens mercs? Zo ja, hoe, wat. Wanneer? Tijdens een war splits ik stacks wel vaak op voor de makkelijke provinces. Of als de enemy toch geen leger meer heeft en je makkelijk alles kunt siegen. Siegen kost manpower, dus als je dat met minder units in een province kunt doen, zal ik het zeker niet laten. Maar wel opletten of je geen gevaar loopt door alles te verspreiden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 22 oktober 2016 Share Geplaatst 22 oktober 2016 Mijn leger probeer ik af te stemmen op de tegenstander. Hoe groot is zijn army en uit wat bestaat die. Factoren die Mister X noemt daar stem ik het ook op af. Geert ik speel het nu een tijdje en begin het nu pas goed te begrijpen. Hoe langer je het speelt hoe leuker het wordt, vooral als je DLC er aan toevoegt wat weer een andere wending aan je game geeft. Vooral veel spelen en dan vragen stellen over dingen die je niet begrijpt. Hier zijn genoeg mensen die weten hoe het werkt. Die Tips die je dan krijgt gewoon uit proberen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 22 oktober 2016 Share Geplaatst 22 oktober 2016 Allies zijn met de Emperor als hre member is handig. Dan krijg je geen unlawfull territory van de Emperor. Als non member maakt het totaal niet uit. Zelfs als je allies ben met de Emperor en je valt de hre aan, dan nog joinen ze tegen je. Je idee heeft daarom weinig toegevoegde waarde, heb ik het idee. Of ik snap je punt niet helemaal.Hmm, dacht dat het altijd zo was, my bad. Blijkbaar niet genoeg buiten het HRE gespeeld :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 oktober 2016 Share Geplaatst 24 oktober 2016 Dat moment in 1460 waarin je meer dan 50 AE hebt met de Ottomans en er toch geen coalitie gestart wordt :< Ik heb geen truce met ze ofzo. Ze kunnen joinen, maar doen het gewoon niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Geert Geplaatst 25 oktober 2016 Share Geplaatst 25 oktober 2016 Dit is mijn vooruitgang sinds de vorige keer. Heb wat stukken van Mantua/Savoy overgenomen, anderzijds hebben zij weer een groot deel van Zwitserland overgenomen na die oorlog. Calais kreeg ik in de schoot geworpen nadat Spanje een oorlog met Iroqiues had en Engeland meedeed. Ik vind zelf Brabant te groot worden, maar zij zijn allies met de Emperor, dus hen durf ik niet goed aan te pakken. Denk dat mijn oorlogen voorlopig gericht op Savoy en Mantua blijven. Hoe erg is het in dit spel om oorlog te hebben met de paus? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 oktober 2016 Share Geplaatst 25 oktober 2016 Kortstondig is het vaak niet meteen een probleem. Maar als je over langere tijd slechte relaties hebt met de Pope, genereer je bijna geen papacy Power, of hoe dat ook heten mag. Dat is op zich ook nog wel te overzien. Maar je hebt ook kans om geëxcommuniceerd te worden en dat is toch een stuk minder fijn. Heel aantal penalties, o.a. een grote relation hit. Landen mogen je niet en allies kunnen je mogelijk vaarwel zeggen. Omliggende landen krijgen daarnaast ook nog eens een CB tegen je. Al denk ik niet dat je daar erg van wakker moet komen te liggen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 oktober 2016 Share Geplaatst 25 oktober 2016 Pizza! Zal ik Catholic blijven, of zou ik switchen naar Protestant, Reformed of zou helemaal raar doen en naar Sunni overgaan? Mijn vassal Crimea heeft volgens mij meer provinces dan mij. Gaat dus leuk worden als ik ze geintegreerd hebt. Zoveel Sunni land dat erbij komt... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 25 oktober 2016 Share Geplaatst 25 oktober 2016 Napels is wel een tof land om t Romeinse rijk eens mee te vormen. Mare Nostrum heet die achievement geloof ik. Daar moet je echter wel Katholiek voor blijven. Protestant of Reformed zou ik niet doen, ga dan meteen voluit Sunni. Ik ben ook weer eens begonnen en een prima start met Frankrijk. Hapjes uit Burgundy, Italie, maar vooral: Bijna heel Iberia :D Portugal én Castille als vassals binnen 100 jaartjes. Heb er nu wel wat spijt van dat ik Random New World heb aangezet, want had graag gezien wat een vassal coloniser macht dit kon brengen. Denk zelfs dat je met zo'n start nog prima voor WC kunt gaan. Maar afin, ik ben al flink van t script afgegaan. Ik wou namelijk gewoon een rustige game doen zonder te veel blobben ;c Provence heb ik eerst mooi lang laten groeien en heb ik toen een force PU war opgeknald (Want zelfde dynasty vanaf t begin natuurlijk). Milan en Florence diplo vassals en met beiden is/was nog wat cores terug te krijgen. En die landen van Savoy zijn heerlijk om een mountain wall op te bouwen met dat nieuwe fort system : Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je beiden als vassals kreeg? Moeten ze eerst minder dan 100% WS zijn geweest en daarna heb je ze weer tot normale grootte teruggebracht. Of bedoel je PU? Misschien is Mare nostrum inderdaad wel leuk. Al voer ik dan nu oorlogen op de verkeerde plek. Tegen Kazan enz. Daar heeft Crimea als vassals dus veel land. Na integreren, wat nu gebeurt, heb ik dus wel in een keer veel sunni land erbj. Ik denk serieus dat ik dan meer sunni provinces heb dan catholic. Ben wel bezig met religieus ideas, dus hopelijk kan ik het meeste dan snel converten. Anders is dat wel een probleem. Ik blijf trouwens niet echt snappen waarom de ottomans geen coalitie tegen mij starten. Hebben ondertussen al meer dan genoeg AE (op dit moment 85 ofzo), maar een coalitie starten doen ze maar niet. Ze hebben gewoon al hun cores en een deel van de mamluks. Dus sterker dan mij zijn ze echt wel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Nope, vassals. Aragon had een flinke hap genomen uit Castille en later zelfs Grenada dus in 1 oorlogje alle noorderkust provincies gepakt (t/m Galicia) zodat ik zelfs nog een grens met Portugal had. Daarna kon ik ze in 1 oorlog vassalizen. Portugal ook in 2 oorlogen gepakt op die manier en nadien alle provincies teruggeven voor een vermindering aan Liberty desire. Aragon heb ik toen nog alle cores van Castille twv zo'n 100 procent WS terug gepakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Dat klinkt als veel geluk hebben. Zowel castile als Portugal moeten meerdere keren verloren hebben. Koloniseren ze daadwerkelijk? Als ze te vroeg je vassals waren, koloniseren ze namelijk nooit. Vassals pakken geen exploration of expansion heb ik dacht ik wel eens gehoord. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Dat klinkt als veel geluk hebben. Zowel castile als Portugal moeten meerdere keren verloren hebben. Koloniseren ze daadwerkelijk? Als ze te vroeg je vassals waren, koloniseren ze namelijk nooit. Vassals pakken geen exploration of expansion heb ik dacht ik wel eens gehoord. Portugal heeft beiden, maar ze zijn idd aardig kalm aan bezig. Colonialism (de Institute) spawnde ook pas 20 jaar later dan normaal :p In Tyrone of all places (Engeland) Ik kan nog zien dat ze beiden in Afrika zitten, maar verder durf ik 't niet te zeggen, want kan zelf de New world nog niet zien. En uiteraard zit er wat geluk in, maar ook opportunistisch spelen. Ik heb meer popups aan staan dan de gemiddelde speler hier denk ik. Ik weet precies wie met wie in oorlog zit en bij elke truce die eindigt pauzeert mijn game (=meteen oorlogsverklaring om een coalitie te voorkomen soms) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Ik heb wel eens proberen te spelen met alle popups die de game bied. En dan op pauze. Dan is het per dag op de spatiebalk klikken. Veel te veel nutteloze info. Maar sommige zijn zeker nuttig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Ging wel lekker met Sweden so far (die Baltic coastline achievement), nu declared Muscovy op mij ghehe. Ottomans doen gezellig mee aan hun zijde, dat gaat wat land inleveren worden want no way dat ik die oorlog kan winnen. Sowieso beetje leipe alliances met mijn eventuele targets, Muscovy <> Ottomans, Brandenburg <> Poland (+ Lithuania in de Union) en Muscovy. Wordt allemaal heel tactisch het juiste moment voor oorlog kiezen voor de laatste 3 provincies die ik nodig heb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 (bewerkt) een nieuw spel begonnen met holland op ironman goede deal? Brabant nu wel de rivaal nummer 1, samen met utrecht en gelre. friesland goede relaties mee, en frankrijk/oostenrijk als allies, probeer op termijn munster en liege ook te befrienden en wil bourgondie nog verzwakken (vlaanderen releasen, luxemburg als onafhankelijke natie, en dan nederland vormen) 26 oktober 2016 bewerkt door Lakigigar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Ging wel lekker met Sweden so far (die Baltic coastline achievement), nu declared Muscovy op mij ghehe. Ottomans doen gezellig mee aan hun zijde, dat gaat wat land inleveren worden want no way dat ik die oorlog kan winnen. Sowieso beetje leipe alliances met mijn eventuele targets, Muscovy <> Ottomans, Brandenburg <> Poland (+ Lithuania in de Union) en Muscovy. Wordt allemaal heel tactisch het juiste moment voor oorlog kiezen voor de laatste 3 provincies die ik nodig heb Ik zag pas een Ottomans met Muscovy en Denmark + PUs als allies... Ik was maar al te blij dat Ottomans niet de coalitie joinde... Ik zit ook een beetje in de knoop met alliances. Daarom ben ik via Crimea maar uitgeweken in de hordes. Daar heb ik eigenlijk geen problemen. Al heb ik wel eenmaal een oorlog tegen Nogai af moeten breken. Die kon ik niet winnen, terwijl ze geen allies hadden. Ze hadden iets te veel rebels. Bij alles wat ik deed, vielen de rebels mij aan. Dus eigenlijk verslagen door de rebels in een ander land ;c Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Ik zag pas een Ottomans met Muscovy en Denmark + PUs als allies... Ik was maar al te blij dat Ottomans niet de coalitie joinde... Ik zit ook een beetje in de knoop met alliances. Daarom ben ik via Crimea maar uitgeweken in de hordes. Daar heb ik eigenlijk geen problemen. Al heb ik wel eenmaal een oorlog tegen Nogai af moeten breken. Die kon ik niet winnen, terwijl ze geen allies hadden. Ze hadden iets te veel rebels. Bij alles wat ik deed, vielen de rebels mij aan. Dus eigenlijk verslagen door de rebels in een ander land ;c Kan zelf op het moment echt geen enkel sterk land allyen, Poland, Brandenburg, Muscovy en France hebben mij allemaal als rival staan :r Zit nu met Engeland en een gebroken Austria als allies :r Heb 0 manpower, geen geld in kas, paar leningen en een half army :r Ga denk ik maar snel een peace zoeken met Muscovy en ze het land van Novgorod geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 gelre ook binnen, nu leger opbouwen en volop gaan voor de creatie van nederland. wel al veel enemies of landen met slechte relaties zoals bohemie, brunswick, liege, friesland, utrecht, bourgondiie, vlaanderen, brabant, oost-friesland en wellicht straks ook nog oldenburg erbij. oostenrijk, frankrijk en munster allies. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 oktober 2016 Share Geplaatst 26 oktober 2016 Kan zelf op het moment echt geen enkel sterk land allyen, Poland, Brandenburg, Muscovy en France hebben mij allemaal als rival staan :r Zit nu met Engeland en een gebroken Austria als allies :r Heb 0 manpower, geen geld in kas, paar leningen en een half army :r Ga denk ik maar snel een peace zoeken met Muscovy en ze het land van Novgorod geven Ik had France en Castile op dat moment. Maar als Castile dan war verklaart aan France, heb ik alleen France over. Ik heb daarnaast ook nog Hungary. Maar eigenlijk doet geen van de allies iets nuttigs. Hungary heb ik volgens mij na 50 jaar nog steeds geen war samen uitgevochten. France wel meerdere tegen het Iberisch schiereiland. Maar steeds met France als warleader. Dan doe je je best en krijg je niets. Pas redelijk recent mijn cores weten te pakken... Uitbreiden via de Papal State is ook nooit gelukt. Voor alleen hebben ze net te sterke allies en mijn allies willen steeds niet. En nu hebben ze zowel Castile (Iberian Wedding) en Austria (Burgundian Inheritance). Tegen dat blok kan ik dus ook weinig beginnen. Het is me wel gelukt om Albania weg te snipen voor de Ottomans. Verder zijn Serbia en Bosnia ingelijft. Al kostte dat ook moeite. Ik wilde die richting, maar Hungary had opeens Serbia guaranteed. Welke uitbreidingsopties heb je nog meer als Naples? Eigenlijk geen... Een No-CB war tegen Crimea bood daarom de oplossing. Die hadden toen maar 3 provinces. Enige probleem was toen weer dat die provinces buiten coring range liggen. Weer een volgend probleem waar gelukkig wel een oplossing voor is. Ondertussen wel genoeg de kont van Muscovy gelikt, dus ik mag niet klagen over allies: Muscovy, France en Hungary. Als ik Venice als Rival zou dumpen, zou ik ook nog Poland (met PU) als ally erbij kunnen krijgen. Ik mag dus zeker niet klagen over de allies die ik kan krijgen. Ik ga Hungary binnenkort ook maar dumpen, denk ik. Ik heb toch niets aan ze. Ze willen compleet niets. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten