MisterX Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 (edited) @Lakigigar F11 is een normaal screenshot, F10 is een 'map'-shot. Je kunt iedere map modes ingame kiezen en op F10 drukken en dan krijg je zo'n overzicht van de map. Ik heb hem in Paint wel wat bijgesneden, eigenlijk krijg je de heel wereld. Edited November 1, 2016 by MisterX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 (edited) [quote name='MisterX']@Lakigigar F11 is een normaal screenshot, F10 is een 'map'-shot. Je kunt iedere map modes ingame kiezen en op F10 drukken en dan krijg je zo'n overzicht van de map. Ik heb hem in Paint wel wat bijgesneden, eigenlijk krijg je de heel wereld.[/QUOTE] dank je, wat is verder het doel van spaans grondgebied in tsjetsjenie en noord-kazachstan? Edited November 1, 2016 by Lakigigar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 (edited) Blobben om te blobben. Ideaal toch, zo'n uitvalsbasis? Gewoon 20k en je kunt alles aan ongeveer. Enige irritante is het coren dat vaak province voor province moet. Provinces die niet verbonden zijn met je capital doen wel eens raar met coren namelijk... Hele doel van de game was eigenlijk om aan te tonen dat je met Castile best een hoop kunt bewerkstelligen in een paar jaar en dat je dus niet zoals jij ongeveer 75 jaar zo goed als niets doet, omdat je niets kan. Ik vraag me eigenlijk af of ik wel verder wil met deze game. Toch geen uitdagingen meer. Zelfs great powers (Ik kijk naar jou Ottomans) joinen geen coalitie, ondanks dat ze toch genoeg AE hebben. Ottomans zit op 100+ AE. Denk dat ik hier zonder moeite een World Conquest game van zou kunnen maken... Edited November 1, 2016 by MisterX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 Ik ben dat nu eens echt kotsbeu! altijd maar hetzelfde met castille, nu zit ik in een union met aragon en heb ik een oorlog tegen engeland. waarom is dat altijd zo een gezever met die heirs en rulers in't begin van't spel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 Gezeur? Geen idee wat je bedoeld... Castile heeft dan wel twee flavor events die andere landen niet hebben: De kans op de Burgundian inheritance (Nederland) en de Iberian Wedding (PU met Aragon en mogelijk zelfs ook nog Naples). Bedoel je dat juist met gezever? Zijn juist twee events die Castile enorm een boost geven. En met Heirs en RUlers kun je met een beetje geluk nog een leuke PU erbij krijgen. France als PU ofzo. Maar dan moet je vaak wel weten wat je doet en dan nog geluk hebben. Ik zou dat juist geweldig vinden als dat me zou lukkken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 heb nu bourgondie geerfd net terwijl ik zelf in een succesiewar zit, aragon is nu virtueel wel ijzersterk, ik met granada (op gibraltar na), vazzal navarra samen met andere pu napels en dan nog eens de spaanse nederlanden prachtig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 (edited) ik wil gewoon eens een game voor beginners en ze maken het echt extreem moeilijk met die kutleiders, die kutspaanse nederlanden die ik niet eens wil en dan nog eens in een personele unie te zitten met niemand die me kan helpen, dan moet ik gaan vechten tegen oostenrijk, aragon en vazzal napels, terwijl de rivalen van aragon: frankrijk en engeland ook een hostile attitude hebben tegenover mij en aragon verder geen rivalen heeft (en zelf denemarken benoemde als derde enemy), en bij een neutral attitude tegenover aragon er een -100 al komt te staan, waardoor ik enkel op frankrijk of engeland zou kunnen rekenen in theorie voor support of independence, met frankrijk had ik goede relaties tot ik jawel natuurlijk de spaanse nederlanden kreeg terwijl aragon en engeland zelf in een successiewar zat over mij (waarin engeland afging), dus aragon en co waren amper verzwakt. probeer het maar eens met mijn war exhaustion 6 en 18k leger (normaal 24k) met 0k manpower, er overal rebellen zullen tevoorschijnkomen tegenover 6 jaar (in granada, spaanse nederlanders, de burgers en niet de clergy maar die anderen daar (militair/nobellity ofzo), ik stability -2 heb en het niet omhoog kan doen omdat ik te weinig administrative power heb en een lening heb en er nog een zal mogen afsluiten om de renaissance te embracen en nog leningen mag afsluiten om mercenaries te betalen en de over force limit handicap er ook nog eens kan bijpakken en ik heb dan ook nog eens geen militaire toegang tot frankrijk waardoor ik de spaanse nederlanden niet tegen oostenrijk kan verdedigen terwijl mijn totale balans zelfs met army en forten maintenance op het laagste maak ik verlies (en de grote schepen mothball). echt waar zeg, een land voor beginners is dit dan, het is nog niet eens 1460, wat moet ik meer doen? hoe kan je nu op 10 jaar tijd zowel je 0-0-0 heir als je ruler verliezen die een normale leeftijd hadden (en het was niet eens in oorlogstijden) Edited November 1, 2016 by Lakigigar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roprop Gepost November 1, 2016 Share Gepost November 1, 2016 :D Wel een prestatie op zich dat je met een land waar je altijd Aragon als PU krijgt, binnen 15 jaar onder een PU eindigt ;c Het kan altijd gebeuren, zeker als je je koning/heir je general maakt. Sterft je koning zonder heir dan maak je kans onder een PU te raken. Kijk gewoon eens wat let's plays ofzo om het een beetje te leren. De leercurve van dit spel is heel steil, dat is aardig bekend. Je kunt iig niet gewoon een groot leger kopen, die headfirst een strijd in gooien en ervan uit gaan dat je wint, daar komt iets meer tactisch vernunft bij kijken. Idem voor het balanceren van je economie. Spanje is niet een enorm gemakkelijk land, maar ook zeker niet een enorm moeilijke. Zoals ik zei, probeer Polen eens of de Ottomans om iig het oorlogvoeren en economische spelletje een beetje te begrijpen. Spanje is vooral een land voor beginners als je rustig aan doet en je lekker op koloniseren richt. En die Renaissance kun je in het begin prima laten gaan joh. Pas als de malus erg groot wordt en er al wat provincies van je de institutie hebben embraced zou ik dat opkopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ForzaUtreg Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 Hoe krijg je het voor elkaar om na 10 jaar onder een PU met Aragon te komen :cab: En die oorlog, je hoeft niet te vechten he, zelfs zonder jouw troepen moet Aragon/Austria/Naples dat makkelijk kunnen winnen, gewoon lekker ver weg van het front gaan zitten met je troepen en je manpower terug krijgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 Wat die je allemaal dat je onder PU bij Aragon eindigt? Dat is serieus knap. Dan zouden heir en ruler binnen een paar jaar dood moeten zijn. En dan nog val je niet altijd onder PU. Ik val zelden tot nooit onder PU. Misschien is castile nog niet jouw land als beginneling. De genoemde ottomans en poland zijn dan misschien wel beter. Ottomans is sunni en de kans op PUs is daar enorm klein. Er is een event dat in de meeste Games nooit plaats zal vinden. Dus eigenlijk is de kans wel geen te noemen. Ottomans zijn sterkste pand aan begin met zeer goede ruler. Poland heeft speciaal Government en kan niet onder PU vallen. Je krijgt aan het begin wel lithuania als PU in je schoot geworpen. Maar in dit geval is het een loyale PU. Het kost geen moeite om ze onder de duim te houden. Tevens kun je ze gratis integreren door een decision door Commonwealth te vormen. Ik zou je van de twee de ottomans aanraden. Eerste actie is Mission voor Constantinopel pakken en Byzantium verslaan. Ga Constantinopel niet zelf voren. Er is een decision om dat je capital te maken, neem die decision. Volgende stappen zijn je cores terug veroveren. Volg vervolgens de missions een veetje. Die leiden tot wars tegen de mamluks. Qara q..., Wallachia, seebia, bosnia, venice. The knights, Cyprus. ... Als je niet te wild doe of als er geen gare alliances ontstaan, kan er weinig fout gaan, zou ik zeggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 (edited) ben nu met de ottomanen bezig, athene, morea, achaea, constantinopel (+ event) en albanie geannexeerd op vier jaar tijd, nu heb ik een alliantie met qara qoyunlu, aragon en tunis, met hongariije, de mamelukken en de timuriden als rivals (en polen heeft me ook als vijand). Edited November 2, 2016 by Lakigigar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 Qara qoyunly is vaak een hele onstabiele ally is mijn ervaring. Komt vaak in conflict met TImirids en ontploft vaak door rebels. Je ziet vaak genoeg Iraq, Armenia, ... Daarnaast krijg je missies die je claims geven op het land van Qara qoyunly. Dat resulteert in tegenstrijdige belangen. Al kan Qara Qoyunlu wel een nuttige ally zijn tegen de Mamluks. Al loop je de kans dat zij dezelfde provinces willen als tijdens de eerste war. Dat betekent dat als zij die province siegen, ze de controle niet naar jou overdragen en dus kun je die provinces niet krijgen in de peace deal. Houd daar wel rekening mee! Tunis wordt vaak ook door de AI als ally genomen. Zeker zolang de Mamluks nog bestaan is het een goede ally. Zou ik ook gedaan hebben. Ik snap de logica achter Aragon alleen niet helemaal. Leuke naval power, maar dat ben je zelf waarschijnlijk ook al. Tijdens oorlogen zullen ze niet veel toevoegen, ben ik bang, maar het zorgt wel voor een basis, dat niemand een coalitie tegen je vormt. Ik denk alleen dat daar wel andere opties voor zijn. Je ziet ingame heel vaal de France-Ottomans allience. Die zie ik als veel nuttiger dan Aragon-Ottomans. Een andere optie is meer naar het Noorden: Muscovy. De Muscovy-Ottomans allience zie je ingame ook vaak terug bij de AI. Als het je lukt om zowel France als Muscovy te krijgen, zit je gebakken. Daarbij komt dat je in de meeste wars niet echt allies nodig hebt, denk ik. De Mamluks zijn pittig, maar ook de AI wint het eigenlijk zonder al te veel hulp van allies meestal. Hungary kan lastig zijn, door de bijna zekere allience met Austria en samen zijn die erg sterk (in zo'n war is France handig). Poland kan lastig zijn als ze gelijke tech hebben. Mijn ervaring is alleen dat Poland meestal een paar tech levels achter loopt. Het kan best zo zijn dat jij tech 7 hebt, terwijl zijn tech 5 hebben. Dat is totaal niet onrealistisch. Maar anders heb je voor zo'n war Muscovy achter de hand. Dat zou mij idee in ieder geval zijn met allience. Al zal ik 9 van de 10 zonder allies uitvechten, denk ik. Dit is zeker niet de enige manier. En afhankelijk van je doelstelling kunnen jouw allies ook best nuttig zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 qara qoyunlu is een tijdelijke ally, muscovy heb ik nog niet ontdekt (polen is nog lang niet aan de orde) en met frankrijk ben ik nu de relaties aan het verbeteren. vrij agressief aan het spel gestart, want ik heb amper vrede gekend tot dusver, ik heb nu een eerste oorlog met de mamluks, ze valden dulkadir aan waarop ik een alliantie met hen sloot, ze me in de oorlog riepen nadat ze aan het verliezen waren en nu ben ik bezig met de oorlog terwijl de mamelukken volop mercenaries aanmaken, bedoeling is om ervoor te zorgen dat dulkadir niet in mamelukse handen valt en ze daarna te gaan vazzaliseren (relaties nu al +150 en heb nog niet eens improve relations gedaan, denk dat ik ook candar ga vazzaliseren, wat ik met karaman en dinge doe, weet ik nog niet doe), een beetje de missies volgen, caffa en levant moet ik al gaan innemen (dat zijn de krim en waar er in het echt ook oorlog is, zuidoost turkije noord syrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ForzaUtreg Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 Zodra je provincies met een Perzische core hebt moet je Persia ff als vassal releasen Laki, kun je reconquest doen op een groot gedeelte van de Timurids. Met de Otto's kun je zelfs op ontspannen tempo lekker blobben (Khiva en Afghanistan vassals): Heb in die 300 jaar geen eens super aggro gespeeld dus je kan nog vele malen groter worden als je wil ;c Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 2, 2016 Share Gepost November 2, 2016 qara qoyunlu is een tijdelijke ally, muscovy heb ik nog niet ontdekt (polen is nog lang niet aan de orde) en met frankrijk ben ik nu de relaties aan het verbeteren. vrij agressief aan het spel gestart, want ik heb amper vrede gekend tot dusver, ik heb nu een eerste oorlog met de mamluks, ze valden dulkadir aan waarop ik een alliantie met hen sloot, ze me in de oorlog riepen nadat ze aan het verliezen waren en nu ben ik bezig met de oorlog terwijl de mamelukken volop mercenaries aanmaken, bedoeling is om ervoor te zorgen dat dulkadir niet in mamelukse handen valt en ze daarna te gaan vazzaliseren (relaties nu al +150 en heb nog niet eens improve relations gedaan, denk dat ik ook candar ga vazzaliseren, wat ik met karaman en dinge doe, weet ik nog niet doe), een beetje de missies volgen, caffa en levant moet ik al gaan innemen (dat zijn de krim en waar er in het echt ook oorlog is, zuidoost turkije noord syrie Het eerste wat je als Ottomans wilt zijn de war tegen Byzantium (heb je gedaan) en oorlogen om je cores terug te krijgen. Je wilt Dulkadir, Candar, Karaman, ... helemaal niet als vassals hebben. Je hebt al cores op die provinces. Dus na je oorlog is het meteen een core, je hoeft niet meer te coren. Daarom wil je juist die provinces terug. En te veel provinces met core die niet in jouw bezit zijn, geeft een enorm penalty voor prestige. Totaal niet handig dus. Ik vind je hele oorlog daarom ook drie keer niets. Je moet die landen niet steunen. Je moet die landen juist zo snel mogelijk veroveren. Tegen de Mamluks kun je nu ook zelf niet je peace deal bepalen. Dat is juist iets wat je wel wilt. Ik ben bang dat je helemaal niets gaat krijgen na afloop van de war. Alleen maar tijdverspilling en weggegooid geld en manpower. Je wilt juist de Levant missie pakken en dan zelfs de oorlog aan de Mamluks verklaren. Dan kun je ten minste zelf de peace deal sluiten. Dat is wat je wilt. Van de overige missies die je krijgt, is Caffa eigenlijk de enige die je niet wil. Genoa is onderdeel van de HRE. Dus je moet naast Genoa en zijn allies, ook tegen de emperor en zijn allies vechten. Dat zou ik niet zomaar willen adviseren. Alle andere missies zijn op zich geen probleem. Ik denk vooral dat je verder wil pushen in de Mamluks. Een andere goede missie is conquor mesopotanie. Je bent alleen wel allies met qara qu... Verder kun je Bosnia, Serbia en Wallachia annexeren. Bij die landen moet je zeker op de AE letten, ander religie met een hoop sterke landen die dus veel AE krijgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 3, 2016 Share Gepost November 3, 2016 [url]https://www.youtube.com/watch?v=n1DesDCb2WU[/url] Misschien is dit iets voor je, @Lakigigar. Arumba is iemand die de mechanics goed kan uitleggen en blijkbaar is hij een nieuwe serie gestart met een co-host (die EU IV niet kent) met als doel om het spel uit te leggen voor newbies in de game. Zeker als je nog niet echt begaand bent met de game is, lijkt me dit een goede serie voor je om te kijken. Als je het spel op die manier wilt leren. Youtube filmpjes kijken is niet iedereen zijn ding om een spel te leren. Maar mogelijk heb je wat aan de serie. Dit is het eerste deel, dat vandaag uitgekomen is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 4, 2016 Share Gepost November 4, 2016 hoe werkt het estates systeem eigenlijk (vind het wat ingewikkeld). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 4, 2016 Share Gepost November 4, 2016 http://www.eu4wiki.com/Europa_Universalis_4_Wiki Ken je die site al? Worden veel begrippen uitgelegd. Bij een vraag als deze zou ik je verwijzen naar de estates pagina op die site. Mocht je na het lezen van die site nog specifieke vragen hebben, dan kun je die altijd hier stellen. Volgens mij heb ik trouwens redelijk recent een keer iets hierover geschreven in dit topic. Moet je even zoeken in dit topic. Een post van mij, ergens in de laatste 1-2 maanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 4, 2016 Share Gepost November 4, 2016 (edited) ik ben weer begonnen met castille, en heb granada al overgenomen (zonder dat wij of zij een alliantie hadden - easy, easy!), daarna een verrassingsaanval van aragon afgeweerd en aragon hun verdrag met frankrijk laten verbreken, wat er toe leidt dat frankrijk zwaar afgekuist wordt door de engelsen (in een oorlog tussen portugal/engeland tegen frankrijk/schotland), en daarna heeft oostenrijk hen aangevallen (die hier bourgondie erven) om champagne, ik claimde saintogne, en valde hen vervolgens ook maar aan (ideaal toch), want navarra is gevazzaliseerd door hen, en daar ben ik dus niet tevreden mee, laki gaat zich eens moeien met de zaak!) primaire doel: de onafhankelijkheid van navarra! (dus vazzalschap opzeggen), en als het kan humiliate en béarn annexeren) Edited November 4, 2016 by Lakigigar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 5, 2016 Share Gepost November 5, 2016 Obsessie met castile? Je mag ook met andere landen spelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 5, 2016 Share Gepost November 5, 2016 Ik ben een beetje koppig, en wil een geslaagde game met hen. goed nieuws trouwens, er is een vrouw op de troon nu, mijn enrique is dood (0/0/0), we hebben wel al een castillian civil war gehad, maar daar heb ik hen doorheen geloodst, ik heb frankrijk navarra laten releasen, en zelf gevazzaliseerd, en het gaat goed met de technologie. voor economic ideas gekozen, volgende zal wel exploratie zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 5, 2016 Share Gepost November 5, 2016 Mag ik je reden weten voor Economic ideas? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Ik had namelijk andere keuzes gemaakt. Is je reden inflation reduction vanwege de gold mine en later de treasure fleets van de colonial nations (als je El Dorado hebt)? Ik moet eerlijk zeggen dat ik op dit moment niet uit mijn hoofd weet wat de idea group inhoud. Op zich is het geen verkeerde idea groep hoor. Al denk ik dat je de keus moet maken: Ga ik koloniseren of niet? Indien ja: Dan open je met exploration en expansion. Indien nee: Geen idee wat je plan dan is. Als Castile kun je door deze opening (die de AI ook meestal zal kiezen) eigenlijk zeker weten dat je de kolonisatiestrijd gewonnen hebt en jij dus alle trade van de new world / Afrika / Azië naar Sevilla kan leiden. Dan zwem je in het geld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 5, 2016 Share Gepost November 5, 2016 ik wil een beetje uitdaging in de kolonisatiewereld, ik hoef echt geen 5 kolonisten te hebben hoor, ik doe gewoon die ene kolonist en quest of the new world om te beginnen. trade, innovative en indien ik noord-afrika intrek religieuze idea groups komen ook aan bod, militair moet ik nog even kijken, maar wellicht wordt dat defensief (de volgende die ik kies) en offenief/plutocratic (late game). alleen heeft portugal al melilla, tangiers en fez geannexeerd en ze hadden ceuta al, en zojuist is een nieuwe oorlog gestart (portugal heeft zijn zinnen gezet op marokko). economic ideas heeft gewoon ideeen die ik zelf handig vind, en effectief kan gebruiken in mijn speelstijl, het zorgt voor meer inkomen en voor een betere ontwikkeling van je thuisomgeving (maar ik ga pas ideeen invoeren, wanneer ik adm tech 10 heb), nadat ik dus spanje heb gevormd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakigigar Gepost November 6, 2016 Share Gepost November 6, 2016 zo ziet de wereld er uit anno 1556. alliances met portugal en de papal states. (samen met venetie de grootste staat in noord-italie). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MisterX Gepost November 6, 2016 Share Gepost November 6, 2016 (edited) France, i hate you... Eindelijk mag ik ze in een war betrekken, op basis van Favors. Na de war had ik nog maar 1 rival, dus twee nieuwe gekozen. France was geen optie. Dag later: France breaks allience. En wat zie ik: France heeft mij opeens als rival. Als ik France niet als rival mag kiezen, waarom mogen zij mij wel als rival kiezen?! Dag eigenlijk enige ally... Edited November 6, 2016 by MisterX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts