Acquafresca Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 (bewerkt) Muscovy's provinces zijn natuurlijk orthodox, dus geven veel meer unrest. Ik had Poland ook als ally, maar ik had eigenlijk weinig aan ze, jammer genoeg. Economie die niet draait, is logisch. Al die provinces zijn crap of hebben high autonomy. Je hebt niet het inkomen om mercs te onderhouden. Ik zou me op regular troops richten als ik jou was. Humanist is wel een goede idea group tegen rebels en om je economie draaiend te krijgen: Je hoeft de autonomy van de net veroverde provinces niet steeds te verhogen en dus zijn de baten van de nieuwe provinces groter. Je wilt van mijn huidige game de local autonomy map niet zien. Ik verwacht dat het gemiddelde per province rond de 70 ofzo ligt, waarschijnlijk zelfs nog wel hoger. Als ik voor humanist was gegaan, zou dit rond de 50 gelegen hebben, denk ik. Hehe het zijn vooral de Golden Horde rebellen die me problemen opleveren(steeds rond de 20k). Weet dat regulars fijner zijn, mja door rebellen herstelt mijn manpower niet. Had net peasents, orthodox, muscovieten en GH rebellen tegelijk. Gelukkig vielen de peasents de orthodoxen aan haha. Soms komt Nogai me helpen als ik aan t vechten ben, soms ook niet. Welk logica zit eigenlijk daarachter? Tegen rebellen dus 16 april 2016 bewerkt door Acquafresca Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 Als ze military access hebben en denken dat ze de rebels aan kunnen, gaan ze er soms op af. Is Nogai je ally of je vassal? Als het je ally is, moet je ze access geven, dan komen ze je soms ook in vredestijd helpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lennard95 Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 Zal ik ceuta opgeven als Portugal? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 Zal ik ceuta opgeven als Portugal? Wil je de Afrikaanse noordkust veroveren? Zo niet dan gewoon opgeven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 Waarom moeten die landen als Malacca, Brunei en Ternate allemaal gaan koloniseren en op ieder eiland een level 6 fort bouwen :( Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 En dat allemaal in 1450 :r Het begon met de Navarran Succession -> France tegen Castille en Portugal. Vervolgens verklaarde England (met ally Austria) de oorlog aan France. In 1448 met Morocco en Tunis geprofiteerd door snel te declaren toen Frankrijk nog de overhand had tegen Castille en Portugal al op z'n gat lag. Ondertussen dook Burgundy ook nog op France. Ik ben Granada trouwens. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 april 2016 Share Geplaatst 17 april 2016 De AI doet graag een hoopje op landen die verzwakt zijn door een oorlog. Ik zie aragon, brittany of savoy ook nog wel de oorlog aan France verklaren. Ik had ook provence willen zeggen, maar dat lijkt een ally van France of iemand die ook zwaar de sjaak is. Dit is wel de geluksstart die je nodig hebt als Granada. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 18 april 2016 Share Geplaatst 18 april 2016 Threaten War mag wat mij betreft best generfd worden. Heb al een stuk of 10 provincies van het HRE opgegeten zonder 1 vinger uit te steken als de Commonwealth. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 18 april 2016 Share Geplaatst 18 april 2016 Wat mij betreft moeten ze in zo'n situatie ook de kracht van de Emperor en zijn allies in ogenschoon nemen ipv alleen de allies van het land alleen. Denk dat de kracht op andere plekken wel mee valt. Levert een truce op, dan ga ik normaal gesproken liever ten strijde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 18 april 2016 Share Geplaatst 18 april 2016 BAM! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jelle. Geplaatst 18 april 2016 Share Geplaatst 18 april 2016 Hoe? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 18 april 2016 Share Geplaatst 18 april 2016 Verhaal komt nog wel een keer, ga nu eerst pitten. Over een paar uur gaat mijn wekker. Misschien morgen avond, maar waarschijnlijk duurt het nog iets langer. Ik ga nog even door voor One Faith en A decent reserve. Kwestie van wat provinces converten en wachten totdat manpower aangroeit tot het maximum. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 (bewerkt) Bezig met de Sons of Carthage achievement (poging 2) met Tunis. Echt een heerlijk begin. Vrij snel de kleine landjes om me heen kunnen pakken, en nu samen met Ottomans stuk voor stuk de Mameluks aan het kapotmaken. Portugal is al zijn Noord-Afrikaanse provincies kwijt, en Aragon heeft de personal union met Castile gebroken. Castile's enige ally is Scotland, en zowel Castile als Aragon zijn rivals van France. Naples is onafhankelijk (wel ally van Aragon, maar alles kan kapot) Eigenlijk alle voorwaarden voor het halen van de achievement zijn er. Korte termijn-doel is het annexeren van Morocco, het pakken van de Mameluks tot en met Alexandrië of Cairo (afhankelijk van hoe dat mijn relaties met Ottomans beïnvloedt), puur zodat ik heel Noord-Afrika in handen heb. Van daar wordt het zaak om de zuidkust van Spanje en de Italiaanse eilandjes te pakken, en dan zijn we er al. Oh, en: Dat Ragusa :< :< :< 19 april 2016 bewerkt door PJHoutman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 (bewerkt) Lekker hoor @PJHoutman; Iberia/Noord Afrika is sowieso tof. Van plan om te westernizen? Mijn Granada in 1520. Allies zijn Tunis, France en Morocco. Binnenkort Morocco wel backstabben aangezien m'n alliances met France erbij sterk genoeg zijn om Aragon te kunnen weerstaan. in 1485 westernizing afgerond. Loop alleen nog achter in admin en diplo tech op het moment. 19 april 2016 bewerkt door RikH 013 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Gisteren de Kuban Sigars achievement gehaald: was toch minder uitdagend dan gehoopt. Nu maar eens proberen de nieuwe Korea achievement te halen: gisteravond een begin gemaakt, maar ik weet niet in hoeverre het beter is om opnieuw te starten (Ming blijft toch een probleem). De Mare Nostrum achievement ff op hold gezet: ik zit rond 1620 En heb op dit moment Italië regio volledig, Servië/Ragusa en Tunesië. De Ottomanen zijn uit Europa geschopt (Byzantium is vrij) en ook de eerste oorlog tegen Frankrijk gewonnen, maar alleen de Italiaanse provincies kunnen eisen (ze waren niet cobelligerent zodat ik Oostenrijk mee had ipv tegen). Voor de achievement moet ik echter de Europese gebieden van Frankrijk, Spanje en Portugal volledig annexeren, oa Londen en Wenen van Great Brittain en Oostenrijk toe-eigenen, een aantal provincies van Polen (Litouwen is geïntegreerd door Polen), de Ottomanen volledig annexeren en Irak veroveren alsmede de kust van de Zwarte zee. Ik denk dat dit heel lastig is in maar 200 jaar (helemaal als je het spel minstens een jaar niet gespeeld hebt en dus niet echt bekend met de opties tegenwoordig) of hoe schatten de wat meer ervarenere spelers het hier in? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Screentjes zeggen vaak meer dan woorden. Heb je screen van situatie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Mameluks en Morocco allies? Hè, wat vervelend zeg :D Noord-Afrika is nu wel onder controle. Volgende doel is Corsica veroveren op Savoy. Die hebben een alliance met Venice, die Crete in handen hebben. Druk aan het fabriceren dus. Eventueel bij mijn tweede ideeëngroep Expansion nemen zodat ik via die twee lege gebieden naar midden-Afrika kan uitbreiden. Kanem Bornu en Songhai zouden op zich prima doelwitten zijn als we wat meer land en manpower willen. [MENTION=6528]RikH 013[/MENTION]; Westernizen zou eventueel kunnen nu, maar heb dat nog nooit gedaan en vraag me af of het echt nodig is. Zoveel loop ik niet achter in tech. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Sanel Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Expansion voor dat gebied gaat wel te ver imo, je moet zsm Mamluks pakken en richting Ethiopie gaan. Daarna snel Irak pakken rond dat gebied anders is het van de Ottomans. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Acquafresca Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Ragusa nog steeds Guaranteed door Ottomans? Voor mijn gevoel ontploft Timurids met laatste patch ook veel minder. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Kan je beter alleen het eerste idea nemen van expansion/exploration, die kolonist gebruiken om 2 provincies te koloniseren en dan die hele groep weer wegdoen. Dat zou ik ook doen idd. Lekker hoor [MENTION=9138]MisterX[/MENTION]; veel micromanaging? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 @RikH 013; Westernizen zou eventueel kunnen nu, maar heb dat nog nooit gedaan en vraag me af of het echt nodig is. Zoveel loop ik niet achter in tech. Scheelt geloof ik rond de 250 points per tech. Als je het relatief vroeg doet en niet al te groot bent heb je er sowieso profijt van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 [MENTION=12820]Roprop[/MENTION]; viel nog wel mee. Of beter gezegd, ik had het erger verwacht. Ik denk dat het vroeger zwaarder was. Iedere province siegen, ook al die rot eilanden etc. Als ik het nu opnieuw zou doen, zou ik het denk ik wel anders aanpakken. Ik was nu nog net in 1759 klaar, maar dit was een verre van foutloze run. Op het einde nog een keer iets van 700k aan rebels in mijn hele land gehad. Misschien nog wel meer. Mijn land was eigenlijk altijd net op het randje stabiel. Vervolgens krijg je opeens 2 stab hits + regency + low legitimacy. Alle zeilen bij moeten zetten om niet nog meer rebels te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jelle. Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Heb hem ook weer eens opgestart. Schrok wel even met de corruptie en talloze andere dingen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 (bewerkt) Zo, hier is mijn uitgebreide verhaal. Door al het tag switchen is er volgens mij iets verkeerd gegaan met de kleur van de colonial nations. Deze waren allemaal groen, maar hebben nu de HRE Colonial nation kleur gekregen. Lijst met behaalde achievements: - Down Under - No Pirates in my Caribbean - Master of India - World Discoverer - World Conqueror - Four For Trade - The Grand Armada - That's a Silk Road - Over a Thousand! - Colonial Management - One Family to Rule them All - Black Jack - All Your Trade Are Belong to Us - Grand Duchy - The Uncommonwealth In de tijd dat ik moet wachten om ook nog One Faith en A Decent Reserve binnen te krijgen, ga ik denk ik nog aan de exploration ideas, zodat ik de juiste provinces kan koloniseren om ook nog The Rising Sun en Georgia on my Mind binnen te slepen. Dus die komen er ook nog bij. Mijn strategy: Start als Lithuania. Eerste war was tegen Theodoro en Trebizon, zodat ik snel richting India kon. Poland ge-PU'd tussendoor. Persia was mijn vassal die de weg naar Asia voor mij corede. Ondertussen corede ik zelf een aantal provinces in Europa (Teutonic Order, Livonian Order, Riga, Novgorod, ...) en deed ik poging om Emperor te worden. Dit lukte in 1480. Vervolgens ben ik de HRE gejoind en door tag switchen er voor gezorgd dat ik rond 1530 kon revoken. Ik ging van Lithuania -> Commonwealth -> Ruthenia -> Poland -> Commonwealth -> Ruthenia. Dit was (dacht ik) net genoeg om te revoken, met alle princes voor. Dus ook Austria of Saxony (die de burgundian inheritence kreeg). Tevens was rond die tijd Persia geïntegreerd. De weg naar India was vrij en ik kon de Mughals vormen. Zij hebben best wel lekkere ideas voor een WC. -25% core creation costs, +3 tolerance of Heathens, +35% religious unity, -10% idea costs, -5% tech costs. Oftewel je hebt altijd meer dan 100% religious unity en dus nooit extra unrest om die reden. +3 tolerance of heathens is als Catholic nation natuurlijk ook ideaal als je vooral niet Christelijke provinves core. Veel minder unrest en ook dit zorgt voor een hoge religious unity. Daarnaast is coring erg goedkoop. -25% is natuurlijk ideaal. En dingen als goedkopere ideas en tech is ook nooit verkeerd. Mughals krijgen ook nog eens perma claims op heel India. Omdat mijn Capital in Europa was, kon ik vanaf 1530 India heel goedkoop coren. -50% voor distance overseas. -25% voor mughal traditions, -25% voor perma claims, -10% vanwege the HRE en -25% van administrative ideas (die ik op dat moment net had). En voor de rest van Asia en Afrika moet je alleen de perma claims wegdenken. Vanaf 1530 werd het dus steeds bijna 100% OE coren in Asia en later ook Afrika. Europa heb ik eigenlijk zo goed als geheel aan de HRE vassas gegeven. Een deel van Afrika ook trouwens. Qua ideagroups ben ik gestart met Religious. Ik had de missionary strength vanaf het begin echt nodig. Je start met veel Orthodox provinces. Daarnaast was Persia Shia en bij integratie krijg je een bulk shia provinces. Dat zou de religious unity enorm verlagen en dus zou je kans hebben op Religious Turmoil. En daar heb ik geen zin in. En daarnaast gaf religious mij een hele mooie CB tegen zo ongeveer heel Asia en Afrika. Tweede ideagroup was Offensive, met eigenlijk als doel om sieges sneller te maken, zodat ik sneller de oorlogen zou winnen. Achteraf gezien had ik misschien beter voor quantity kunnen gaan. Dat had mij meer opgeleverd. Derde ideagroup was Administrative. Op dit moment vormde ik ook ongeveer de Mughals en begon de conquest pas echt. Vierde ideagroup was Quantity, toch nog alsnog gekozen, al had ik het op dit moment eigenlijk al niet meer nodig. Al moet ik wel zeggen dat rond deze tijd er een paar coalities begonnen te ontstaan, uitstrekkend van het westen van Europa tot het Oosten van Asia, samen met een enkel land uit Afrika. Door Quantity kon ik een groter leger op de been brengen en dat was blijkbaar genoeg om ervoor te zorgen dat de coalitie oploste. Ik heb een hele tijd gehad dat coalities steeds gevormd werden en niet veel later toch weer oploste. Steeds waren er nog enkele landen vrij die ik aan kon vallen en blijkbaar bleef ik de coalitie net een stapje voor, tot het moment kwam dat geen enkel land meer een coalitie durfde te vormen. Vijfde ideagroup was defensive, omdat ik te veel military power had en deze ergens kwijt moest. Ik had het liefst ergens diplomatic genomen, maar ik kwam steeds DIP power te kort. Seperate peaces kosten wel DIP. En die maakte ik iets te vaak. Een andere idea group dan diplomatic maakte eigenlijk niet echt meer uit. Mogelijk was exploration een optie geweest, zodat ik sneller de oversteek naar Amerika had kunnen maken, maar ook die kost DIP, die ik juist steeds te kort kwam. Mochten er nog bepaalde vragen zijn, hoor ik het wel. edit: A decent Reserve, One Faith en The Rising Sun zijn nu ook binnen, alleen nog wachten op Georgia on my mind. 19 april 2016 bewerkt door MisterX Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 19 april 2016 Share Geplaatst 19 april 2016 Expansion voor dat gebied gaat wel te ver imo, je moet zsm Mamluks pakken en richting Ethiopie gaan. Daarna snel Irak pakken rond dat gebied anders is het van de Ottomans. Otto's zijn mijn boys, wil geen ruzie met hun. Daarom laat ik Mameluks lekker leven. Heb Otto's nodig om in Europa wat uit te kunnen richten. Ze mogen Irak ook gewoon hebben, ik wil alleen het territorium dat ik nodig heb voor Sons of Carthage. Kan je beter alleen het eerste idea nemen van expansion/exploration, die kolonist gebruiken om 2 provincies te koloniseren en dan die hele groep weer wegdoen. Kan geen groep wegdoen, heb die DLC niet (Art of War volgens mij?) Ragusa nog steeds Guaranteed door Ottomans? Voor mijn gevoel ontploft Timurids met laatste patch ook veel minder. Ragusa nog steeds guaranteed idd, + alliance met Austria. Staan er goed voor dus. Scheelt geloof ik rond de 250 points per tech. Als je het relatief vroeg doet en niet al te groot bent heb je er sowieso profijt van. Misschien toch eens naar kijken dan, maar begreep dat er een hoop negatieve events bijzaten. Zoals ik zei, nog nooit ge-Westernised. Experimenteer ik liever bij een niet-Ironman game. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten