Wokulski Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Wat dacht je van het mooie Lithuania? Litouwen>Commonwealth>Rusland>Mughals? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Ik (maar ik ben een slechte/voorzichtige) EU speler in vergelijking met velen zou het voorlopig laten voor wat het is, laat Frankrijk desnoods maar Milaan inpalmen (die provincies is me geen coalition oorlog waard zo vroeg in het spel) en de andere kant gaan uitbreiden, dus oftewel richting de balkan indien Ottomans niet sterk zijn, of anders richting Noord-Afrika of eilandjes in de middellandse zee die misschien haalbaar zijn. *Noordelijk zit je waarschijnlijk geblokkeerd met Frankrijk in het westen dus en Oostenrijk in het oosten zou ik denken? Milaan is nodig om eventueel Italië te vormen. Frankrijk (ze zijn hostile naar mij overigens) heeft overigens een geloof ik een lange treaty met Milaan dus ik kan het een paar jaar uitstellen om in de tussentijd wat AE te burnen. Naar het noorden is er idd Oostenrijk, naar het westen Frankrijk, naar het Oosten Ragusa (gegarandeerd door Ottomanen), Bosnië en Hongarije (alliantie met Oostenrijk) en naar het zuiden Tunesië (geallieerd met de Ottomanen). Misschien dat ik Oostenrijk en Polen wel mee krijg tegen de Ottomanen en dan kan ik ze misschien breken. Even een vraagje: ik ben met Napels in het begin de HRE gejoined, stel ik vorm Italië: leave ik dan automatisch de HRE of krijg ik een relatie hit met Oostenrijk? Ik wil mijn alliantie met Oostenrijk niet kwijt, want dan gaat Frankrijk moeilijk doen en als ik door een alliantie van Frankrijk en Oostenrijk word aangevallen is het game over Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Milaan is nodig om eventueel Italië te vormen. Frankrijk (ze zijn hostile naar mij overigens) heeft overigens een geloof ik een lange treaty met Milaan dus ik kan het een paar jaar uitstellen om in de tussentijd wat AE te burnen. Naar het noorden is er idd Oostenrijk, naar het westen Frankrijk, naar het Oosten Ragusa (gegarandeerd door Ottomanen), Bosnië en Hongarije (alliantie met Oostenrijk) en naar het zuiden Tunesië (geallieerd met de Ottomanen). Misschien dat ik Oostenrijk en Polen wel mee krijg tegen de Ottomanen en dan kan ik ze misschien breken. Even een vraagje: ik ben met Napels in het begin de HRE gejoined, stel ik vorm Italië: leave ik dan automatisch de HRE of krijg ik een relatie hit met Oostenrijk? Ik wil mijn alliantie met Oostenrijk niet kwijt, want dan gaat Frankrijk moeilijk doen en als ik door een alliantie van Frankrijk en Oostenrijk word aangevallen is het game over Tenzij je een elector bent betekent het vormen van Italië idd het leaven van de HRE. (Door het stijgen naar Kingdom rank). Of je daarbij een hit met Oostenrijk krijgt durf ik niet te zeggen, maar grote kans dat dat wel het geval is. Wat betreft Milaan: Probeer met landen die nog niet hostile/outraged zijn hun relations boven de 0 te houden, dan kunnen ze nooit een coalition vormen. Misschien krijg je er één van Frankrijk en wat minors, maar die kun je met je huidige allies wel aan. Oostenrijk zal dan ook altijd de verdedigende kant kiezen en als iemand van buiten de HRE als eerste aanvalt (lees: Frankrijk), dan komen zelfs de allies van Oostenrijk je nog te hulp. Daar zou ik echter niet op rekenen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Tenzij je een elector bent betekent het vormen van Italië idd het leaven van de HRE. (Door het stijgen naar Kingdom rank). Of je daarbij een hit met Oostenrijk krijgt durf ik niet te zeggen, maar grote kans dat dat wel het geval is. Wat betreft Milaan: Probeer met landen die nog niet hostile/outraged zijn hun relations boven de 0 te houden, dan kunnen ze nooit een coalition vormen. Misschien krijg je er één van Frankrijk en wat minors, maar die kun je met je huidige allies wel aan. Oostenrijk zal dan ook altijd de verdedigende kant kiezen en als iemand van buiten de HRE als eerste aanvalt (lees: Frankrijk), dan komen zelfs de allies van Oostenrijk je nog te hulp. Daar zou ik echter niet op rekenen. Dan blijf ik Naples tot ik het gevaar van een Frans/Oostenrijkse alliantie kan stoppen. En het idee om Ottomanen als expansieroute te kiezen nadat ik Milaan heb? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Litouwen>Commonwealth>Rusland>Mughals? Zoiets ja. Zal na afloop van de game uitgebreider alles bespreken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 (bewerkt) We gaan rustig verder; heb nog 7 provincies nodig voor de achievement. De moeilijkste wordt Zematija (meest oostelijke) want die is in handen van Litouwen, die in een Union zitten met onze belangrijkste ally Polen. Andere provincies zijn in handen van Mecklenburg, Lubeck en Pomerania dus zouden geen probleem moeten vormen. Superzuur, want Zematija grenst helemaal niet aan de Baltic Sea dus zou niet moeten tellen voor deze achievement ;c Nou, het is eindelijk zover. Moet alleen die meest oostelijke provincie nog. Ondertussen heeft Polen heel Litouwen opgeslokt en met Theodoro en Circassia twee nieuwe vassals, maar ik heb buiten Polen eigenlijk geen allies die wat kunnen uitrichten. Heb Brunswick (4 provincies ) en Luneburg (1 provincie) en verder niets. Enige optie die ik nog heb is mijn rival Russia inwisselen voor Polen en dan hopen dat de Ottomans (nu ally van Russia) ook ons willen allyen. Maar denk dat dat een hele pittige dobber gaat worden. Het is trouwens pas 1600 dus heb nog wel even tijd, maar allies vinden wordt het grootste probleem. Frankrijk en Engeland zijn kapot, Castile wil me niet allyen vanwege de afstand, Austria is kansloos tegen Ottomans, Bohemia is emperor maar heeft maar 3 provincies, Denemarken heeft Noorwegen nog, en Bourgondië haat me. Echt geen idee wie ik als ally zou kunnen krijgen ;c 13 april 2016 bewerkt door PJHoutman Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Nevermind, blijkbaar zijn er wat dingen veranderd voor de achievement (en terecht), want zodra ik Stettin corede: (h) Nu eens kijken hoe ik verder wil. Denk dat Ruina Imperii mogelijk is, want bijna alle electors + emperor zijn erg zwak. Zou een uitgelezen kans zijn om die binnen te halen. Daarna misschien een nieuwe game starten ergens anders. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Zoiets ja. Zal na afloop van de game uitgebreider alles bespreken. Ah. Ben zelf namelijk bezig met een Polen>Commonwealth>Rusland gamepje ;c Gaat ook wel lekker maar ben een stuk minder groot dan jij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Ah. Ben zelf namelijk bezig met een Polen>Commonwealth>Rusland gamepje ;c Gaat ook wel lekker maar ben een stuk minder groot dan jij. Ik ben geen russia geweest ook al ben ik iets van 8 keer van tag veranderd. Volgens mij kon je geen Culture shift doen als russia, dus dat zou het eindpunt zijn. Maar dat weet ik niet zeker. Het was lithuania - Commonwealth - ruthenia - poland - Commonwealth - ruthenia - mughals - HRE - mughals Verklapt een groot deel van de algemene strategie, denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Haha, wat droog :mrgy: Kan iig niet zeggen dat je niet geluisterd hebt naar mijn idee dat Culture shift een leuk idee was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 13 april 2016 Share Geplaatst 13 april 2016 Ik ben geen russia geweest ook al ben ik iets van 8 keer van tag veranderd. Volgens mij kon je geen Culture shift doen als russia, dus dat zou het eindpunt zijn. Maar dat weet ik niet zeker. Het was lithuania - Commonwealth - ruthenia - poland - Commonwealth - ruthenia - mughals - HRE - mughals Verklapt een groot deel van de algemene strategie, denk ik. Nja, zelfde strategie als ik dus alleen nog een stuk meer ge-abused :huhu: Vind dat persoonlijk altijd leuke games. Heb hier na een goede 60 jaar m'n Spaanse PU geïntegreerd. Nu als een malle naar diplo tech 23 (zit nu op 19) en dan eens kijken hoeveel van de wereld ik nog kan veroveren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Haha. Ja dit is een manier om snel te revoken. Normaal blob je meer in Europees land, dus minder tag switches noodzakelijk. Ik wilde bij adm tech 10 ook mughals vormen, dus ik had heel wat Aziatische provinces nodig. Die kun je niet toevoegen aan de hre. Het dusdanig starten zodat je mughals kunt vormen, kost wel wel wat. Is niet heel eenvoudig. Wel mooi. India was distance overseas + perma claims + mughals tradition + administratieve idea group rond vanaf 1530 ofzo. Kostte geen drol. Was toen al 1 ADM per development ofzo. Alleen te veel seperate peaces gedaan, waardoor ik nu op dip 19 nog steeds zit. Adm en mil zijn allebei tech 22 of zelf al 23. Zit nu ook te rushen voor dip 23. Dan kan ik beginnenet Amerika. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ryan-james60 Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Hé allemaal Ik ben een game begonnen met Bavaria, heb uiteindelijk Duitsland weten te vormen, en kreeg op een gegeven moment in een PU Spanje erbij. Die heb ik nu dus geïntegreerd, maar mijn force limit en dergelijke zijn nogsteeds hetzelfde als voordat ik Spanje volledig had geïntegreerd. :cab: Hierdoor krijg ik nu massale schulden (door het over forcelimit te zitten), en ik heb eigenlijk geen idee hoe het komt. Iemand een verklaring? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jelle. Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Heb je een paar screens>? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Klinkt als veel provinces met High autonomy. Vaak duurt het volgens mij een maand voordat de meeste dingen geupdate wordt. Daar kan het ook aan liggen. En daarbij is je force Limit niet perse de grootte van je leger die je financieel kan handelen. Soms is het meer of minder. Het is alleen dat als je erboven zit, je steeds meer moet betalen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Klinkt als veel provinces met High autonomy. Vaak duurt het volgens mij een maand voordat de meeste dingen geupdate wordt. Daar kan het ook aan liggen. En daarbij is je force Limit niet perse de grootte van je leger die je financieel kan handelen. Soms is het meer of minder. Het is alleen dat als je erboven zit, je steeds meer moet betalen. Als je iemand diplomatisch integreert is er toch geen autonomy? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Volgens mijn wel hoor, maar niet zo veel als directe conquest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 14 april 2016 Share Geplaatst 14 april 2016 Als je iemand diplomatisch integreert is er toch geen autonomy? Zeer zeker wel. Daarnaast krijg je standaard van je vassals wel wat forcelimit, maar eigenlijk nooit zoveel als het gezamenlijke leger is. Vassals zijn vaak ook sterker dan als ze geannexeerd zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Acquafresca Geplaatst 15 april 2016 Share Geplaatst 15 april 2016 :< Had ze gelijk de oorlog verklaard toen ze in oorlog waren met Novgorod. En hierna gelijk vrede gesloten haha. Daarna ook een korte war tegen Golden Horde. Maar daarna alleen met rebellen gevochten. Kan maar niet de stap maken om Nogai te vasaliseren of Uzbek van de kaart te vegen. Heb expansion ideas gekozen. Siberië opeisen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 Ik snap die berekening van warscore voor battles echt niet. Waarom is dit +18 waard en een ander - in mijn ogen vergelijkbare battle - maar 0,3 ofzo. Wat is je opening als Kazan? Ik heb er ook een gamepje mee gehad en ik startte met oorlog tegen Uzbek (allies met GH) en ik had de Timirids aan mijn zijde. Dan kun je zonder moeite 2x 100 WS aan provinces pakken en zijn Uzbek en GH dusdanig verzwakt dat ze niets meer voorstellen. Het klinkt alsof jij een andere start gekozen hebt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 For @E_Universalis in 1.17, we'll remove the ideas from the espionage group ideagroup and make them unlocked by diplo tech instead. So what will Espionage Ideas get instead of just buffing spy stuff? Well.. corruption reduction, cheaper advisors, and less liberty desire Mensen die Mare Nostrum al hebben gekocht trouwens? Eerste indrukken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 Ik maak mij 1.15 WC poging eerst af voordat ik naar de volgende Patch. Ga kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 Mensen die Mare Nostrum al hebben gekocht trouwens? Eerste indrukken? Ik heb m, maar kan t niet vergelijken met vorige versies omdat ik de game al een jaar niet gespeeld had. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Acquafresca Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 Ik snap die berekening van warscore voor battles echt niet. Waarom is dit +18 waard en een ander - in mijn ogen vergelijkbare battle - maar 0,3 ofzo. Wat is je opening als Kazan? Ik heb er ook een gamepje mee gehad en ik startte met oorlog tegen Uzbek (allies met GH) en ik had de Timirids aan mijn zijde. Dan kun je zonder moeite 2x 100 WS aan provinces pakken en zijn Uzbek en GH dusdanig verzwakt dat ze niets meer voorstellen. Het klinkt alsof jij een andere start gekozen hebt. Idd, ik snap ze ook niet. Mijn eerste war was tegen Muscovy, in de hoop ze te aanvallen zodat ze niet mij kunnen aanvallen na Novgorod. Daarna Polen zover gekregen om ally te worden, als bescherming tegen ze. Heb nu Golden Horde van de kaart geveegd en alweer 3 provincies van Muscovy afgepakt in een defensief oorlog. Maar ik heb veeeeel meer problemen met rebellen dan Muscovy. Economie draait ook niet, omdat ik hele tijd me scheel betaal aan mercenaries. Heb me expansion ideas ook ingeruild voor humanist ideas. Hopen dat dat helpt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 16 april 2016 Share Geplaatst 16 april 2016 Muscovy's provinces zijn natuurlijk orthodox, dus geven veel meer unrest. Ik had Poland ook als ally, maar ik had eigenlijk weinig aan ze, jammer genoeg. Economie die niet draait, is logisch. Al die provinces zijn crap of hebben high autonomy. Je hebt niet het inkomen om mercs te onderhouden. Ik zou me op regular troops richten als ik jou was. Humanist is wel een goede idea group tegen rebels en om je economie draaiend te krijgen: Je hoeft de autonomy van de net veroverde provinces niet steeds te verhogen en dus zijn de baten van de nieuwe provinces groter. Je wilt van mijn huidige game de local autonomy map niet zien. Ik verwacht dat het gemiddelde per province rond de 70 ofzo ligt, waarschijnlijk zelfs nog wel hoger. Als ik voor humanist was gegaan, zou dit rond de 50 gelegen hebben, denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten