Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Europa Universalis IV

Tomasson

Aanbevolen berichten

Niet te veel uitgeven. Duh. Haha.

Let op dingen als niet over force Limit / Naval Limit. Niet te veel forts. Als castile kun je ook veel uit trade halen. Veel lightships hebben die trade projecten. En oorlogen kosten vaak veel geld als je er nog niet heel handig in bent. Later kun je ook gebouwen bouwen, zodat je meer verdient.

Haha! Ja volgens mij heb ik te veel oorlogje gespeeld. Ik ga nu eerder focussen op die light ships.

Als je aan kolonisatie gaat doen, brengt dat vaak meer op dan je kwijt bent?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben niet super thuis met koloniseren, maar ik zou me richten op colonial nations met 10 provinces en dan verder naar een andere regio om daar verder te gaan me kolonisatie. Je kolonies gaan als ze groot genoeg zijn ook verder met koloniseren. Bij 10 provincies krijg je een merchant die je in kunt zetten en meer trade inkomsten kan krijgen. Verder in Afrika en Azië zou ik vooral voor Center of trade province gaan. Ook die leveren qua trade je het meeste op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 juni komt overigens de nieuwe hearts of iron

3 heb ik behoorlijk veel gespeeld (wel niet in de buurt van de uren CK2; EU4 & Vic2) maar ik werd niet echt warm van 4; totdat m'n wijsheidstanden eruit moeten op 6 juni, dusja, kan geen toeval zijn dat dat samenvalt met die release; dan zal ik die dagen met pijn maar wat verzachten met HOI ;c

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha! Ja volgens mij heb ik te veel oorlogje gespeeld. Ik ga nu eerder focussen op die light ships.

Als je aan kolonisatie gaat doen, brengt dat vaak meer op dan je kwijt bent?

Hoeveel heavy ships heb je? Die zijn extreem duur namelijk en die kun je dan misschien beter destroyen of mothballen. Met een screenshot van je inkomsten en uitgaven kunnen we je misschien betere tips geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hierbij mijn economy, trade en military. Misschien even aan toevoegen dat ik met oorlog Melilla en Gharb van Marokko had afgenomen, Portugal heeft Tangiers en Ceuta dus dat ging vrij makkelijk. Nu had ik het idee dat deze mij totaal niet bijbrachten dus verkocht. Aangezien ik nieuw ben met het spel ben ik wat dingen aan het uitproberen, nu kolonisatie. Heb kolonie's in Zuid-Amerika, ik heb er daar 3 (bijna 4). De leningen zijn nu afbetaald en sta in het groen, maar heb het idee dat ik er meer uit kan halen. En die 2 leaders trouwens, moest iemand het zich afvragen, ik blijf maar teveel Military Points hebben dus daarom heb ik er eentje extra gehaald.

2nv468j.png

2cdv24z.png

2re01z8.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Paar fixes:

- zijn die forten nodig? Is er een kans dat je aangevallen wordt door Aragon?

- Ik zou veel meer light ships aangeschaffen en die protect trade laten doen. Je trade inkomsten zijn zo op het eerste gezicht laag.

- kolonisten. Je bent zo te zien 2 provincies aan het koloniseren? Hoeveel kolonisten heb je? 1 of 2? als je er maar 1 hebt zou ik er maar 1 tegelijk koloniseren.

- Als je geen bedreiging hebt van buren die je misschien aanvallen en geen oorlog hebt zou ik army maintenance naar beneden halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Army maintenance naar beneden, en in EUIII stuurde ik altijd merchants naar trade steden om zo de grootste land daar te worden. Misschien is er zo een systeem in EUIV. Denk dat je je gaat moeten verdiepen in traden. Al zie ik bij trade nodes wel dat je dat doet.

Army maintenance staat bij mij standaard op nul bij geen oorlog. (= maar dan moet je wel als je een nieuw conflict start je voorbereiden en dat omhoog doen voor het moreel van je leger omhoog te krijgen, en tijd geven. Beetje spelen daarmee. Wanneer je aangevallen wordt army maintenance helemaal omhoog, en gevechten een beetje uitstellen. Laat ze provincies van je bezetten, en vervolgens moet je ze dan aanvallen als je moraal hoog is, en je een grote leger hebt dan zij.

Geen wonder dat je problemen hebt, je land gedraagt zich nu alsof het aan het mobiliseren is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nice, thanks guys. Heeft allemaal geholpen, geld begon binnen te stromen :) Ik ga na de wedstrijd van België een nieuwe game starten en wat minder koloniseren. Wil eerst mijn hoofdgebied goed uitbreiden en dan pas denken aan kolonisering.

Was je nu portugal of Castile?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, dacht dat ik het het gezegd. Castille was dit.

Je was eerst Portugal en nu castile. Dat levert wat verwarring op. Als castile zou ik trouwens nooit Aragon aanvallen. Enr is een event die castile een personal Union geeft over Aragon. Daar zou ik op wachten.

Ik had het ook gemist, maar dat had ook aan mij kunnen liggen. MisterX heeft in een eerdere post een site genoemd (EU4wiki) en hier staan ook gidsen op voor specifieke landen. Het is niet zo dat je moet spelen zoals ze hier adviseren, maar er staan een aantal handige zaken op voor het specifieke land. Castile is hier een mooi voorbeeld van: als in de eerste (ongeveer) 100 jaar van de game de leider van Aragon en Castile van het andere geslacht zijn (de een dus man en de ander vrouw) is er een grote kans dat Aragon en Castile een Personal Union aangaan (Iberian Wedding event). Zo krijg je Aragon gratis. Dit gebeurd best vaak in de game.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou als beginner totaal niet met de aangeraden landen beginnen. Castille, France en mindere mate Ottomans. Met Castille moet je teveel focussen op randzaken van de game (navy, diplomatic relations enz). Met France zit je al gelijk in een oorlog en kan Burgundy snel een probleem vormen, bovendien zit je met die nog-altijd-irritante HRE. Ottomans zit opzich veel learning curve in voor het begin, maar naarmate de game vordert krijg je last van rebellen. Als je nog nooit rebellen hebt gehad word je daar knettergek van. Ik heb zelf veel geleerd met Ethiopia en een mooie lets play ernaast. Je hebt een vrij groot leger voor Afrikaanse begrippen en de landen waarmee je omringt bent zijn easy te pakken. Naarmate de game vordert zijn de Ottomans het grootste gevaar, of je gaat India/Afrika verder in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ottomans en rebellen? Valt reuze mee. Zeker als je niet te snel verover (verwacht niet dat een beginner dat doet of hij krijgt eerder last van AE). En Anders kun je altijd voor humanist ideas gaan, wat sowieso geen slechte groep. Daarnaast heb je kun je increase autonomy doen of een leger in de provincie plaatsen om de unrest omhoog te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, was snel geswitcht en dan de hele tijd met Castile zitten spelen. Van die Iberian wedding was ik op de hoogte ja, maar toen ik de game begon was ik enemy nummer 1 van Aragon (automatisch). Ik kon niets veranderen, ze bleven me haten en die wedding kwam er niet. Aragon had zich ook versterkt met Ottomans als ally, was wel kut. Ik wou natuurlijk Spanje vormen, maar ze zijn gewoon te sterk en Frankrijk zat dan ook moeilijk te doen dus krijg veel weerstand vanaf die richting. [MENTION=9138]MisterX[/MENTION]; [MENTION=10566]Curly[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ottomans en rebellen? Valt reuze mee. Zeker als je niet te snel verover (verwacht niet dat een beginner dat doet of hij krijgt eerder last van AE). En Anders kun je altijd voor humanist ideas gaan, wat sowieso geen slechte groep. Daarnaast heb je kun je increase autonomy doen of een leger in de provincie plaatsen om de unrest omhoog te doen.

En je verwacht dat een beginnende speler dat allemaal weet? LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ethiopië is toch coptic? Veel sunni etc in de omgeving. Dat geeft pas veel unrest en rebels. Ottomans hebben volgens mij al ideas die unrest verlagen, is dus stabiler. Lees minder rebels.

Al denk ik dat Ethiopië geen hele verkeerde keus is als eerste land. Ik zou hem zelf alleen niet aanraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die heb ik in 1.12 ofzo. gedaan. Was een leuke achievement. Je hebt er toch nog een met sweden? Het winnen van de League War ofzo toch? Die heb ik toen ook meegepakt.

Ik heb ondertussen wat ideeën voor een mughals run. Ik ga me denk ik eens wagen aan world conquest en one faith. Ondertussen hoop ik dan nog een paar andere achievements mee te pikken. That's a silk road, a desent reserve, All Your Trade Are Belong to Us, ... Geen idee welke ik niet heb en onderweg misschien nog op kan pikken. Daar moet ik nog een keer naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die heb ik in 1.12 ofzo. gedaan. Was een leuke achievement. Je hebt er toch nog een met sweden? Het winnen van de League War ofzo toch? Die heb ik toen ook meegepakt.

Ik heb die expansion niet. Heb t al weer opgegeven na een serieuze nederlaag tegen Denemarken, al had dat vooral te maken met een hardnekkig niet mee helpend Schotland - dacht ik. Toen realiseerde ik me dat er allemaal van die regels zijn mbt tot forten en troop movements huhu. Vanavond maar even gaan zitten en dan een betere strategie uitwerken. Denk dat ik me in het begin op Noorwegen ga focussen omdat Schotland/Engeland daar landen.

Wel een achievement binnen trouwens ;c

d6d328217178db17044c5d61572f59bf.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij krijg je die achievement als je een vrouwelijke ruler hebt en een fort in je hoofdstad.

Afhankelijk van de rivals zijn er genoeg opties: England, Scotland, Novgorod, Lithuania, Teutonic Order, Livonian Order, ... En England op zich is volgens mij al voldoende tegen Denmark. Ligt ook een beetje aan hun ally. Soms hebben ze Poland of Muscovy als ally, dan wordt het lastig, maar soms ook een prince en dan valt het reuze mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites