Sanel Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Wiens slim idee was het om dit topic samen te voegen met CK II? Wat een warboel allemaal. Totaal andere game ook. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Je bent niet verplicht, maar je kan het natuurlijk wel altijd doen. Ik denk dat zoiets een claim heet, en het heeft je een casus belli (= cb afgekort of een reden) om een oorlog te starten. Nu zou ik zeker Ceuta niet terugpakken. Leon kan je natuurlijk wel doen, als je dat doet, maar je kan je ook gewoon focussen op kolonisatie. Je bent niet verplicht om een gebied aan te vallen. Ja Casus Belli inderdaad. Nu heb ik nog 2 vragen: Waarom krijg ik dat, hoe komt het dat ik zogezegd 'recht' heb op dat gebied? En ten tweede, stel ik probeer dat gebied over te nemen, krijg ik het dan aan de stok met de andere (Spaanse) gebieden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Ja Casus Belli inderdaad. Nu heb ik nog 2 vragen: Waarom krijg ik dat, hoe komt het dat ik zogezegd 'recht' heb op dat gebied? En ten tweede, stel ik probeer dat gebied over te nemen, krijg ik het dan aan de stok met de andere (Spaanse) gebieden? Als je een Casus belli hebt, kun je de oorlog verklaren aan dat land zonder negatieve gevolgen (je kunt ook een no casus belli war starten, maar dat wil ik je zeker aan het begin afraden). Als je de oorlog wint, kun je in de peacedeal bepaalde dingen eisen, zoals provincies van het verliezende land, ducats, en nog veel meer opties. Op het moment dat je een oorlog start met de casus belli om een province met claim te veroveren, kosten alle provinces met claim van de vijand 0 Diplomatic Power. Je kunt ook provinces overnemen waarop je geen claim hebt, maar daar moet je dan wel Diplomatic Power voor betalen. http://www.eu4wiki.com/Casus_belli Daar vind je een lijst met alle mogelijke casus belli. Ik denk dat je de meeste niet vaak tegen zult komen. Ik denk dat je vooral de volgende tegen zult komen: - Conquest. Hiervoor heb je een claim nodig op een provincie. Dit krijg je soms door een event, maar zul je deze zelf moeten fabriceren. Hiervoor heb je een diplomat nodig die je naar een buurland stuur met de taak om een claim te fabriceren voor een specifieke provincie. Dit kan alleen op provincies die aan jouw land grenzen (dit kan ook via het water zijn). De mogelijke provincies vindt je in een lijst. Als ik je verhaal zo hoor, denk ik dat je deze CB hebt op Leon en dat je deze via een event gekregen hebt. - Reconquest. Een provincie is ooit jouw bezit geweest, maar is ooit veroverd door een ander land. Via deze optie kun je de provincie weer terug veroveren. Als het goed is, heb jij nu deze CB tegen Marokko, omdat zij nu Ceuta bezitten en jij deze eerder in bezit had. - Holy War / Cleansing of Heresy. Op het moment dat je religious ideas als idea group hebt gekozen (eerste keer dat je een idea group kan kiezen is bij admin level 5) en je land grens aan een land met een andere religie, dan krijg je deze CB. - Imperialism. Op het moment dat je diplo tech 22 (dacht ik) bereikt, krijg je deze CB. Eigenlijk geeft dit je een CB voor ieder land, overal in de wereld. Daarnaast zul je merken dat er nog wel een aantal CB's redelijk regelmatig tegen komt, maar dit zijn denk ik wel de 4 die je het meeste zou gebruiken. Of beter gezegd: Dit zijn de vier die ik het meeste gebruik. De provincies die je veroverd hebt, zullen de eerste tijd meer unrest hebben, i.v.m. separatism en de province heeft veel local autonomy, waardoor je nog niet meteen veel verdient aan de nieuw provincie. Het is dus niet zo dat de omliggende provincies in opstand komen ofzo. Wat wel kan, is als je te veel provincies in te korte tijd veroverd, dat je omliggende landen boos op je worden en een coalitie tegen je gaan vormen. Daarom is het belangrijk om aggressive expansion (AE) in de gaten te houden. Altijd als je een provincie verovert, krijgen de landen in de buurt van die provincies AE. Op het moment dat een land meer dan 50 AE met jou hebt, kunnen ze de coalitie joinen. Aan het begin is het dus aan te raden om die grens niet op te zoeken. Wat ik persoonlijk zou willen adviseren als je start met Portugal, is dat je ervoor zorgt dat Castille je ally is. Ik zou hem dan ook niet aanvallen. Zolang je ervoor zorgt dat jullie goeden vrienden zijn, heb je eigenlijk vanuit Europa niet veel te vrezen. Vervolgens zou ik de missies volgen, die je leiden richting het veroveren van Noord-Afrika en die er voor zullen zorgen dat je een start maakt met koloniseren (Ik raad je aan om als eerste te kiezen voor de exploration idea group als je admin tech 5 bereikt en bij admin tech 7 mag je een tweede idea group kiezen en dan zou ik voor expansion gaan). Op die manier kun je een groot koloniaal rijk opbouwen en kun je de basis van het spel een stuk beter leren kennen. Je geeft aan een claim te hebben op Leon. Daar zou ik zelf geen gebruik van maken, omdat Castile deze province bezit en daar wil je vrienden mee blijven. Ik zou tevens Ceuta niet zomaar weggeven, maar ik zou je gebied in Noord-Afrika juist uitbreiden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Wow bedankt voor deze uitleg, hier ben ik veel mee! :) Kan nog niet echt gaan exploreren want moet inderdaad admin tech 5 zijn. Dat gaat wel traag omhoog, al is dat misschien omdat ik nog niet helemaal weet hoe dat zo snel mogelijk omhoog te krijgen. Wil Ceuta wel weer gaan overnemen en heb er een CB voor, maar kan geen war declaren door iets van Regency Council. Na wat opzoekingswerk moet ik blijkbaar even wachten ofzo? Misschien moet ik dat nog eens opzoeken [MENTION=9138]MisterX[/MENTION]; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Regency counsils zijn een van de irritantste dingen. Als je ruler nog geen 15 is, krijg je een regency counsil. Meestal zijn die slechter qua punten en je kunt geen oorlogen starten in die periodes. Als je heir 15 wordt, wordt hij de ruler en kun je weer oorlogen starten. Tech levels moet je kopen met je monarch power (admin / diplo / military). Het komt er vaak op neer dat je ongeveer eens in de 10-15 jaar een nieuw techlevel kunt bereiken. Ik raad je aan om dit te doen als de 'Ahead of time penalty' weg is. Dan kun je je monarch power voor andere dingen gebruiken (zie link). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 24 maart 2016 Share Geplaatst 24 maart 2016 Heel erg bedankt man!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 25 maart 2016 Share Geplaatst 25 maart 2016 Als je tegen nog meer dingen aanloopt, moet je ze maar kenbaar maken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 25 maart 2016 Share Geplaatst 25 maart 2016 Haha de oorlog met een gebiedje in Noord-Afrika beetje onderschat. Spannen samen tot een leger van boven de 20k, kwam ik af met 1k haha. Beginnersfoutje :whistle: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lakigigar Geplaatst 25 maart 2016 Share Geplaatst 25 maart 2016 Je zal er nog veel maken. Troost je, ik ben er ook geen expert in (ik heb meer problemen met dat ik van nature wil besparen op het leger) en als ik het dan moet inzetten, ik problemen heb met het moraal... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Iemand die toevallig weet of El Dorado ergens in de aanbieding is? Die DLC heb ik eigenlijk nooit aangeschaft. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Iemand die toevallig weet of El Dorado ergens in de aanbieding is? Die DLC heb ik eigenlijk nooit aangeschaft. https://www.g2a.com/europa-universalis-iv-el-dorado-dlc-steam-cd-key-global.html?mkey=eqi5&utm_source=www.allkeyshop.com&utm_medium=referral&utm_campaign=allkeyshop 2 a 3 euries. ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
King XVI Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Haha de oorlog met een gebiedje in Noord-Afrika beetje onderschat. Spannen samen tot een leger van boven de 20k, kwam ik af met 1k haha. Beginnersfoutje :whistle: Kan expansie in Noord-Afrika niet echt aanraden voor een beginner. Veel problemen met rebellen, hoge coring costs en andere religie. Tangiers en Melilla kunnen misschien wel nuttig zijn voor hun trade bonussen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
FC-Breda Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Zelf ook voor het eerst begonnen, met Castilië. Eerst Granada makkelijk verovert en wilde daarna inderdaad ook Noord-Afrika in, maar dat onderschatte ik ook een beetje.;c [MENTION=31408]TomFsoccer[/MENTION]; Ging met 8k de boot in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Haha ja man, denk je dat je leger groot genoeg is om een gebiedje te gaan veroveren, krijg je een muur van legers bijeen. Heb zelf nu de oorlog verloren jammer genoeg... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lennard95 Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Ook is het handig om met oorlog met je navy de haven van het land te blokkeren hebben ze minder inkomsten dus minder upkeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Haha ja man, denk je dat je leger groot genoeg is om een gebiedje te gaan veroveren, krijg je een muur van legers bijeen. Heb zelf nu de oorlog verloren jammer genoeg... Let je ook op het terrain waarop je vecht en dat soort dingen? Dingen terrain penalties (Je wilt bijvoorbeeld niet de aanvaller zijn in de mountains, maar juist de verdediging, omdat je anders penalties krijgt). Morale / discipline / tactics van jouw en je tegenstander. Discipline / morale of armies advisor is zeker aan het begin erg handig, vind ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Ah wow haha, wist ik helemaal niet. Toch niet zo'n simpel spel, maar ik heb er wel fun mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Het spel heeft een hele steile leercurve. Het is zeker geen eenvoudig spel om te leren. http://www.eu4wiki.com/Land_warfare Hier staat e.e.a. uitgelegd over hoe de gevechten plaats vinden. Ik moet zeggen dat ik deze pagina voor een beginnen niet echt duidelijk vindt. Ik denk dat je sowieso niet veel aandacht moet besteden aan de formules die daar getoond worden. Die zou je eigenlijk moeten lezen als meer pips (hoe goed je units zijn), hoe beter de generaals, hoe meer discipline, hoe meer morale en hoe meer tactics, hoe groter de kans is dat je het gevecht wint. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Wel, ik heb onmenselijk veel uren in dit spel zitten en ik begrijp ook niet alles. Komt allemaal wel. Je gaat een aantal keren goed op je bek, maar dat is ook onderdeel van de leercurve. Toch is t zeker de moeite waard om t uiteindelijk echt te begrijpen :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Momenteel Muscovy. Moet die Russen nog eens vormen. Ik moet ook ooit nog een WC doen, maar daar gaat t vooralsnog te traag voor met deze game. Weet ook niet of ik daar de micro managing skills en geduld voor ga hebben. Is wel een tijdje terug dat ik een game tot het einde heb volgehouden ook, vaak verlies ik op een gegeven moment de fun een beetje en begin ik met een nieuw land. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 26 maart 2016 Share Geplaatst 26 maart 2016 Daarom stel ik vaak aan het begin van de game ook een aantal doelen. Ik merk dat als ik die doelen bereikt hebt, dat ik de interesse in die game begin te verliezen. WC is tot nu toe ook niets voor mij geweest. Wel eens in patch 1.8 ofzo geprobeerd, maar uiteindelijk ook in die game interesse verloren. Op een gegeven moment had ik er het geduld niet meer voor. Geen idee trouwens of ik met die game een WC had gered trouwens, zou een dubbeltje op zijn kant worden, dacht ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 27 maart 2016 Share Geplaatst 27 maart 2016 Ragusa -> Croatia Eerste game dit ik echt af wil maken. Zit in 1726 nu. Sowieso Frankrijk en Commonwealth nog breken. Iraq, Mzab en Armenia zijn vassals. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
TomFsoccer Geplaatst 29 maart 2016 Share Geplaatst 29 maart 2016 Iemand tips om geld te verdienen? Sta vaak in de min en moet leningen nemen :/ Speel als Castille. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 29 maart 2016 Share Geplaatst 29 maart 2016 Niet te veel uitgeven. Duh. Haha. Let op dingen als niet over force Limit / Naval Limit. Niet te veel forts. Als castile kun je ook veel uit trade halen. Veel lightships hebben die trade projecten. En oorlogen kosten vaak veel geld als je er nog niet heel handig in bent. Later kun je ook gebouwen bouwen, zodat je meer verdient. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 29 maart 2016 Share Geplaatst 29 maart 2016 Lekker bezig man [MENTION=6528]RikH 013[/MENTION]; Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten