cairo Geplaatst 1 oktober 2016 Share Geplaatst 1 oktober 2016 Thx, ga het proberen ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 1 oktober 2016 Share Geplaatst 1 oktober 2016 Ik had het over het max. morale. Dat is 4.6 voor Portugal en 6.0 voor Castile. Dat verschil is dus best groot. Ik durf ook te zeggen dat jouw balk aan het begin daarom niet volledig vol was: Een vol balkje is gelijk aan het max. morale van alle participanten in de battle. In jouw geval dus 6.0. Jij begon met 4.6, wat dus betekent dat je balkje ongeveer 75% vol was aan het begin. http://www.eu4wiki.com/Land_warfare#Combat_sequence Hier staat in formules uitgelegd hoe de battle er aan toe gaat. Ik zal kort morale uitleggen, omdat de rest van de parameters redelijk gelijk zijn en hier dus niet van doorslaggevende rol is. Op basis van max. morale wordt de morale damage bepaald. Een hoger max. morale heeft dus de volgende voordelen: - Je start met meer Morale aan de battle (balkje is voller) - Je doet per dice roll meer Morale damage dan de enemies, dus het balkje van de enemy gaat sneller achteruit. Het geval: Het balkje van de tegenstander raakt veel en veel sneller leeg. Dat is ook te zien in je screen. Jouw balkje zit op nog maar een kwart, terwijl Castile nog steeds op iets van 75% zit. Veel hoger dus. Op het moment dat je balk helemaal leeg is, kun je niet meer verder vechten en verlies je de battle, zoals je ziet. Wat je voor een vervolgende war zou kunnen doen, zijn meer opties: - Groter leger. Gewoon meer units tegen het probleem aan gooien dus. Ik zie dat jullie beide armies ongeveer even groot waren (qua voorste rij). Een paar units erbij en je krijgt de flanking bonus. nog meer artillery en je krijgt meer units die aan kunnen vallen. Al denk ik toch dat je al snel moet denken aan een army dat 2 keer zo groot is als het leger van Castile, voordat je kans maakt. - Militaire ideas: Volgens mij krijgt Castile inderdaad +10% morale in nation ideas. En blijkbaar hebben ze ook militaire idea groups gekozen, waardoor ze nog meer morale hebben gekregen. Jij kan die natuurlijk ook nemen. - Voordeel halen uit terrain. Laat ze jou aanvallen in de mountains, het liefst met een river crossing. Dit alleen zal niet het verschil maken, maar in combinatie met bovenstaande kan het zeker helpen. Heeft een fort ook nog nu of is dat alleen voor siege? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 1 oktober 2016 Share Geplaatst 1 oktober 2016 Volgende battle weer verloren maar ging al een stuk beter! Moraal van mijn armies gecheckt en die waren vol! als ik dan in battle ging bleek mijn moraal toch niet vol te zijn hoe kan dit? Voorste linie was denk ik te klein t.o.v. van zijn armie. Als ik het goed begrijp, Volgende gevecht in moutains, plus rivercrossing. Armie groter dan die van hebben maken en zorgen dat de voorste linie even groot of groter is. En dan nu nog de tip hoe ik mijn moraal dus vol krijg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 1 oktober 2016 Share Geplaatst 1 oktober 2016 Heeft een fort ook nog nu of is dat alleen voor siege? Forts hebben geen bonus ofzo voor combat. Wat momenteel wel handig is, is om forts in terrain te plaatsen zonder penalties, zodat je de armies zonder penalty kunt aanvallen. Ik heb trouwens begrepen dat dit gaat veranderen in de komende patch, dan wil je juist de forts in provinces met zo zwaar mogelijke penalty, omdat als jij hen aanvalt tijdens de siege, zij degene zijn die de terrain penalty gaan krijgen of zoiets. Wat er gaat veranderen, weet ik ook niet exact. Maar het gaat dus wel veranderen. Volgende battle weer verloren maar ging al een stuk beter! Moraal van mijn armies gecheckt en die waren vol! als ik dan in battle ging bleek mijn moraal toch niet vol te zijn hoe kan dit? Voorste linie was denk ik te klein t.o.v. van zijn armie. Als ik het goed begrijp, Volgende gevecht in moutains, plus rivercrossing. Armie groter dan die van hebben maken en zorgen dat de voorste linie even groot of groter is. En dan nu nog de tip hoe ik mijn moraal dus vol krijg. Balkje is vol op basis van maximaal moraal van alle teams. Castile heeft 6.0 morale en dat is het hoogste. Jouw balkje wordt dus gevuld tot 4.6 van de 6.0 (ongeveer 3/4 vol). De tip om je balkje dus vol te krijgen is alles wat mogelijk is om je 4.6 te verhogen. Dit gaat soms per tech omhoog, sommige landen hebben National Ideas dit tech verhogen, je kunt een bepaalde idea group kiezen die morale verhoogd, sommige religies verhogen morale, er is een morale of armies advisor die gehuurd kan worden, er zijn events die morale of armies verhogen, ... Ik dacht dat defender of the faith mogelijk ook een morale boost geeft en dus een optie is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Genoeg mogelijkheden dus om meer morale te krijgen. Op zich was dit geen verkeerd gevecht. In de mountains is de combat width een stuk smaller. Dit betekent dat een stuk minder armies mee doen aan de battle. Ik denk dat je combat normaal gesproken 40 is, dus zijn er 40 troops in de front row en 40 in de back row. Door de mountains is dit maar 20k per rij. Dat scheelt een hoop. Een groter leger had hier niet voor veel verschil gezorgd. Mogelijk had je het langer uitgehouden, maar je had denk ik niet heel veel meer units gekilled ofzo. Mogelijk heb je nog wel baat bij meer artillery, Je probleem hier was niet een te kleine voorste linie, maar je morale. Als ik je battle trouwens zie, heb je op basis van Morale verloren, omdat je niet veel morale hebt. Als het gaat om daadwerkelijke kills win je. Dat is wel positief te nemen. Op die manier raakt Castile wel eerder door zijn manpower heen en gaat richting de mercs (die geld kosten en hem dus voor zorgen). Het is een langzame manier om de tegenstander dood te laten bloeden. Wel jammer van de warscore. Op die manier kun je in een hele lange war uiteindelijk een white peace eruit slepen, ben ik echter bang. Castile heeft meer dan genoeg income, dus zal het heel lastig zijn om ze te laten doodbloeden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reinoud Geplaatst 2 oktober 2016 Share Geplaatst 2 oktober 2016 Het ging om het onderling voorlopen, achterlopen. Dus dat mil te ver voorloopt op adm & dip. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 5 oktober 2016 Share Geplaatst 5 oktober 2016 Komt de volgende Patch al bijna en wat houdt hij in? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 8 oktober 2016 Share Geplaatst 8 oktober 2016 (bewerkt) Komt de volgende Patch al bijna en wat houdt hij in? Maandag of dinsdag dacht ik, zit er met smart op te wachten want ik ga nu geen nieuwe game meer starten met een patch om de hoek Expansion features New goals for Coptic and Fetishist religions Leader Traits giving battle hardened commanders added prowess Queen/King Consorts and Consort-Regencies More detailed military instructions for Subject Nations Revolutionary Republics now have Factions to balance Ottoman Empire gets new Harem Politics events and options Special Prussian Monarchy government type Great Power mechanic grants special bonuses to the strongest nations Free features Greater control over adopting new cultures in your empire Major overhaul of the technology system technology groups no longer affect research, a concept called institutions will affect technology research now 8 oktober 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 8 oktober 2016 Share Geplaatst 8 oktober 2016 Zo, dat is erg snel. Is er al iets van een patch list met waarop alle wijzigingen staan? Meestal is er wel een pagina's lange lijst met alle nieuwe features, bugfixes en finetinings die ze aangebracht hebben voordat het spel daadwerkelijk uitgebracht wordt. Nieuwe serieuze game starten, ga ik dan niet meer doen. Hooguit wat achievements snipen. Ik had een lijstje gemaakt met op het oog simpel ogende achievements. Dit is de huidige stand van zaken: - Not so sad a state... - Italian Ambition - All belongs to Mother Russia - Definitely the sultan of Rum - Rags en Riches - Lazarus * - Queen of Mercury - Subsidize my love - Blood for the Sky God! - The Six Nations - The White Company - Time Bandit - Land of Eastern Jade - Trade Hegemon - Magellan's Voyage - My True Friend - On the Edge of Madness - Neither Holy, Nor German Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Renato Geplaatst 9 oktober 2016 Share Geplaatst 9 oktober 2016 Sultan of rum is toch geen eenvoudige achievement? Dan moet je als Ottomans Rome en Moskou hebben als ik het goed herinner. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 9 oktober 2016 Share Geplaatst 9 oktober 2016 Sultan of rum is toch geen eenvoudige achievement? Dan moet je als Ottomans Rome en Moskou hebben als ik het goed herinner. En Constantinople. Eenvoudig in de zin dat je geen campaign tot 1600-1700 nodig hebt. Als je een game start met deze achievement als doel, kun je denk ik best rond 1520 ofzo klaar zijn. AE-management is nog het lastigst. Ik heb ondertussen Italian Ambition ook binnen als Milan. Een van de eerste keren dat ik als republic gespeeld heb. Gewoon lange tijd 6/6/6 rulers hebben, waardoor je gewoon niet weet wat je met je monarch points moet. Iets te veel in development dus gestoken. Tientallen keren die knop gebruikt. Nu al nummer 4 op basis van development van de bekende wereld. Ik verwacht nummer 5 van alle landen (Ming zal nog wel meer development hebben). Ontdek trouwens de rariteiten: - Austria is een elector (niet te zien op screenshot) - France is een puinhoop. Dat deel in Spain hebben ze dit jaar veroverd... - Sinds wanneer is Bessarabia (in de buurt van Moldavia) een nation in EU IV? Een Orthodox Horde... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 10 oktober 2016 Share Geplaatst 10 oktober 2016 (bewerkt) Nog een dagje, kan niet wachten op de patch/DLC. Zit al paar dagen dat ik wil spelen maar geen zin meer heb om een nieuwe game te starten met een patch voor de deur :D In de tussentijd maar even Liberty or Death achievement met de 1776 USA start binnen gehaald, oorlogje tegen GB winnen en klaar :cab: Dat hele nieuwe gebeuren met die spreading van institutions zag er op filmpjes van Arumba wel interessant uit, hoop alleen dat die shizzle wel random gaat spawnen ergens en niet telkens op dezelfde plaatsen, dat zou wel gaar zijn. De Leader Traits en dat je je heir/ruler kan killen (weet even die nieuwe term niet meer) zag er ook wel tof uit 10 oktober 2016 bewerkt door ForzaUtreg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roprop Geplaatst 10 oktober 2016 Share Geplaatst 10 oktober 2016 (bewerkt) [quote name='ForzaUtreg']Nog een dagje, kan niet wachten op de patch/DLC. Zit al paar dagen dat ik wil spelen maar geen zin meer heb om een nieuwe game te starten met een patch voor de deur :D In de tussentijd maar even Liberty or Death achievement met de 1776 USA start binnen gehaald, oorlogje tegen GB winnen en klaar :cab: Dat hele nieuwe gebeuren met die spreading van institutions zag er op filmpjes van Arumba wel interessant uit, hoop alleen dat die shizzle wel random gaat spawnen ergens en niet telkens op dezelfde plaatsen, dat zou wel gaar zijn. De Leader Traits en dat je je heir/ruler kan killen (weet even die nieuwe term niet meer) zag er ook wel tof uit[/QUOTE] Die USA Achievement is een grap ja. :< Afgelopen dagen wat tijd gehad om te spelen, maar uiteraard niet gedaan met het oog op de nieuwe patch. Aankomende week dan uiteraard geen minuut de tijd, zul je dan ook weer zien :roll: Die fort verbetering is ook tof overigens. (Als iemand een fort van jou sieget en je valt hem aan ben je de defender in die veldslag. FORTS KRIJGEN NUT! Overigens @MisterX Austria zal wel Saxony hebben ge-inherit gok ik, aan die witte vlek daar te zien? Gratis electorship. Powerhouse wel zo zeg 10 oktober 2016 bewerkt door Roprop Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 10 oktober 2016 Share Geplaatst 10 oktober 2016 @MisterX Patchnotes: [url]https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/patch-1-18-full-patchnotes.973237/[/url] Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 10 oktober 2016 Share Geplaatst 10 oktober 2016 Yes, dat gebeurde, zonder dat ze eerst PU werden. Dus echt van ruler sterft zonder heir naar meteen inheriting. Gelukkig zijn ze mijn ally. Moet ook wel bij deze achievement als je niet wilt dat iedereen je haat. Meest irritant aan de italy run was dat de Pope dezelfde allies als mij had; Austria en hungary. Geen enkele andere ally. Dat vroeg dus om wat kunstjes om Austria en hungary niet aan de kant van de Pope te laten joinen. De rest was eigenlijk freewhelen. Patch notes, jippje! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 10 oktober 2016 Share Geplaatst 10 oktober 2016 [quote name='Renato']Sultan of rum is toch geen eenvoudige achievement? Dan moet je als Ottomans Rome en Moskou hebben als ik het goed herinner.[/QUOTE] Zelfs ik heb hem gehaald, dat zegt wel genoeg denk ik. Wat @MisterX zegt, vooral belangrijk om AE te managen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 11 oktober 2016 Share Geplaatst 11 oktober 2016 Nou, patch en DLC zijn er. Schijnen nog wel wat problemen te zijn met: "- When wanting to get rid of land, AI will now release vassal rather than returning cores.", waar France bijvoorbeeld bijna zijn gehele land released als vassal :D Vanavond maar eens even een nieuw gamepje starten. Zit te denken aan Austria of weer een keer Brandenburg en dan vooral HRE gericht spelen, iets wat ik so far nog nooit gedaan heb Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 11 oktober 2016 Share Geplaatst 11 oktober 2016 Ik ben nog niet bezig met de nieuwe patch. Ik vind dat ik eerst maar even moet bewijzen dat ik Sultan of Rum makkelijk is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 11 oktober 2016 Share Geplaatst 11 oktober 2016 24 januari 1472. Best makkelijk dus. AE management is ook best prima te doen. Alles ging goed, totdat ik Rome veroverde, maar toen had ik de rest al. Nu een coalitie van 11 landen tegen me. Maar ja, van Serbia, Naxos, Tver en Corfu lig ik niet wakker. Alleen Austria is eng. Kregen de Burgundian Inheritance en hebben een PU over Hungary. Maar ik heb France en Poland als allies, dus een coalitiewar gaat niet plaats vinden. Morgen ofzo, of later in de week als ik tijd heb maar eens naar de nieuwe patch kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 Was even met Brandenburg begonnen en HRE heavy gaan spelen, na 30 of 40 jaar Emperor geworden (von Habsburg werd bijna 80 :r). Wel alleen maar slechte events gehad tot nu toe, meerdere -1 stability events en meerdere -x prestige events waardoor ik nu na een jaar of 50-55 met -40 prestige zit :D Uiteraard ook een female ruler (voor de tweede keer in 500 uur speeltijd ;e) waardoor ik mijn positie als Emperor ook weer kwijt ben. Gaat lekker dus, not :D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 Is de patch wel goed? Heb je ook de dlc? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 Is de patch wel goed? Heb je ook de dlc?Ja, heb beide. Patch is nog wel super wonky. Mijn FPS is zo'n beetje gehalveerd, veel lag ook. Tevens nog wel wat problemen met de AI in oorlogen die maar wat doen en hele rare beslissingen maken. Soms ook bugs dat je helemaal geen allies kan vragen een war te joinen. Ook de AI die vassals released (die nieuwe mechanic) die super broken is op het moment :r Het is dus nog wel even wachten op patches die dit gaan fixen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 Het is weer eens zo ver, EU IV crasht heel vaak... Ik kan simpelweg geen nieuwe game opstarten, na het selecteren van het land wordt de game gewoon afgesloten :r Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
cairo Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 Die ally bug komt door cossacks, met nieuwe patch werkt niet goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ForzaUtreg Geplaatst 12 oktober 2016 Share Geplaatst 12 oktober 2016 [h=2]Hotfix Patch 1.18.2 released[/h] 12 OKTOBER - BJORNB - (Hot-)Fix for allies not joining wars when they should if playing without Cossacks DLC. - Mayans can now reform their society - Fixed issue with [TAG.] localization. - Fixed seemingly impossible trigger tooltip for tribal reforms. - Added missing description to global trade institution (all languages). - Corrected war check in Brandenburg event about the Pawning of Neumark. - Fixed subjects being sometimes set as the war leader for a day when loading a save. - Fixed some achievements not checking for custom nations. - Fixed that Daimyos didn't accept alliances with each other. - Fixed a crash when ending a war during which the player changed tags. - Added missing achievement icons in-game. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Reinoud Geplaatst 13 oktober 2016 Share Geplaatst 13 oktober 2016 Art of War en Common sense in de aanbieding. Vanavond maar eens aanschaffen :) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten