RikH 013 Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Jeeeee een nieuwe laptop dus eindelijk eens fatsoenlijk EU4 op ironman spelen. Begonnen met Utrecht. Munster en Burgundy (tot mijn verrassing, konden me ook niet gelijk warnen) geallied en Gelre de oorlog verklaard die Oldenburg als ally hadden. Oldenburg m'n vassal gemaakt en Gelre geannexeerd. Daarna gelijk Friesland de oorlog verklaard en geannexeerd. Nu na nog geen 10 jaar al een kleine coalitie tegen me bestaande uit Hansa en Bremen dus ekkes rustig aan tot ik Burgundy kan pakken die nu net in oorlog zijn met Frankrijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
LFCSander Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Mijn beste game ooit, jammer genoeg is de invasie van Engeland constant afgeslagen door die verschrikkelijke naval bonusses die Engeland/GB krijgt. Wel lekker heel europa gedomineerd met mijn Client Iberiae, Frankrijk als mijn kleine puppy en Thuringia als 'Duitsland'. Jammer genoeg niet in Ironman gespeeld en ook op een verouderde patch (kan ook op een andere mod zijn geweest, weet ik niet meer) waardoor de map een beetje naar de kloten is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Lekker hoor. In al die chaos van je is me ontgaan welk land je zelf eigenlijk mee speelt. Met wie speel je? :D Savoy>Sardinia-Piedmont, wilde een land dat ik nog niet heb gespeeld en deze kleur vind ik wel tof. Styria is momenteel enige vassal, Spanje, Brandenburg, Bohemia zijn al jaren trouwe allies. Wordt wel tijd om te breken want er is niet veel anders meer over. @Hierboven, ook een lekker rijk hoor. Mooi Europa kapot gespeeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
LFCSander Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Savoy>Sardinia-Piedmont, wilde een land dat ik nog niet heb gespeeld en deze kleur vind ik wel tof. Styria is momenteel enige vassal, Spanje, Brandenburg, Bohemia zijn al jaren trouwe allies. Wordt wel tijd om te breken want er is niet veel anders meer over. @Hierboven, ook een lekker rijk hoor. Mooi Europa kapot gespeeld. Pfoe, gewoon even een Frankrijk overgenomen, hoe heb je dat klaar gespeeld zelfs met die allies? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Eerste oorlog winnen en ze genoeg verzwakken, is prima te doen met Castile, Aragon en Burgundy als allies, zeker als ze ook nog in oorlog zijn met Engeland. Na die eerste keer oorlog is het niet echt meer lastig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
LFCSander Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 Eerste oorlog winnen en ze genoeg verzwakken, is prima te doen met Castile, Aragon en Burgundy als allies, zeker als ze ook nog in oorlog zijn met Engeland. Na die eerste keer oorlog is het niet echt meer lastig. Zal er zelf ook eens een poging op wagen, enkele kans om op de Britse eilanden te komen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 In mijn laatste game was het makkelijk: Schotland was een makkelijke prooi. Dat werd mijn territorium, dus kon ik voordat ik England aanviel daar veel troepen stallen. Dan boeit het geen eens dat England veel schepen heeft. edit: Vergeten dat je screentje had gepost. Zo te zien, is dit niet echt een mogelijkheid voor je.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 6 februari 2015 Share Geplaatst 6 februari 2015 (bewerkt) Royal Navy stelt niks meer voor, heb al enkele keren een landing moeten maken omdat ze trouwe ally waren van Venetië. Maar nooit de intentie gehad om daar land te pakken, want doel was het HRE breken. Misschien nu maar eens gaan kloten daar ja. Tadaa 6 februari 2015 bewerkt door Wokulski Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 7 februari 2015 Share Geplaatst 7 februari 2015 (bewerkt) Oke fuck die game met Utrecht. West-Europa is saai. Bosnia leggooooo edit whoooop Hongarije is een stuk kleiner geworden en de Ottomans zijn ook (tijdelijk) goed verzwakt. Nu in 1465 na Ragusa en Dalmatia ook Lika en Zagreb dus toegevoegd. Ragusa in het eerste jaar gelijk gepakt. Dalmatia was onafhankelijk (Croatia) nadat de Mamluks Venetie hadden geforceerd om het te releasen, dus was een eitje om te pakken. Heb me inmiddels ook bij de HRE gevoegd. 7 februari 2015 bewerkt door RikH 013 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 7 februari 2015 Share Geplaatst 7 februari 2015 Tijd voor een kleine inhaalslag. Wanneer is het slim om te westernizen? Zitten de Ottomans ook in de Eastern European tech group? Is het noodzakelijk om met Bosnia te westernizen om bij te blijven met Austria etc? Heb innovative idea group gekozen oa vanwege de -5% tech cost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 7 februari 2015 Share Geplaatst 7 februari 2015 Noodzakelijk is het pas als je 50% of meer tech penalty hebt. India, China, Africa, Amerika etc. Muslim zou ik eigenlijk ook altijd wel doen overigens. Eastern (+20%) en Ottoman (+25%) kun je op zich makkelijk het westen bijhouden. Maarja als je uitrekent wat het kost ben je alsnog wel voordelig uit. Met +25% betaal ik elk level gewoon 150 punten extra, voor elke groep. Dat scheelt me gewoon 450 punten per level. Het kostte me net iets minder dan 3000 punten in totaal, dus na 7 levels haal ik er al voordeel uit. Simpele keuze dus eigenlijk. Ai thanks (y) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 7 februari 2015 Share Geplaatst 7 februari 2015 Ik zou niet westernizen als Bosnia. Die positie is ideaal om de Western army trade-trigger te krijgen en je bent ook al in de HRE wat dacht ik ook al voor een korting zorgde. De +20% van een Eastern tech land komt voor Bosnia in feite neer op +8% met deze triggers. De kosten voor westernizing zullen net iets lager liggen dan voor de Ottomans, maar ik denk dat je nog steeds iets van 2800-2900 mag rekenen. Maar in dit geval betaal je dus maar 50 punten extra, 150 per level. Het kost zo'n 18-20 levels om er voordeel uit te halen. Dat is pas aan het einde van de game. En western nations zwemmen toch vaak in de punten. Dus die 8% zul je niet echt voelen, verwacht ik. In mijn Najd game (muslim groep) voor de Jihad achievement ben ik geen eens gewesternized. Was uiteindelijk geen eens een echt lastige achievement, als je de eerste jaren weet te overleven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 8 februari 2015 Share Geplaatst 8 februari 2015 Ik zou niet westernizen als Bosnia. Die positie is ideaal om de Western army trade-trigger te krijgen en je bent ook al in de HRE wat dacht ik ook al voor een korting zorgde. De +20% van een Eastern tech land komt voor Bosnia in feite neer op +8% met deze triggers. De kosten voor westernizing zullen net iets lager liggen dan voor de Ottomans, maar ik denk dat je nog steeds iets van 2800-2900 mag rekenen. Maar in dit geval betaal je dus maar 50 punten extra, 150 per level. Het kost zo'n 18-20 levels om er voordeel uit te halen. Dat is pas aan het einde van de game. En western nations zwemmen toch vaak in de punten. Dus die 8% zul je niet echt voelen, verwacht ik. In mijn Najd game (muslim groep) voor de Jihad achievement ben ik geen eens gewesternized. Was uiteindelijk geen eens een echt lastige achievement, als je de eerste jaren weet te overleven. Ook bedankt (y) Manmanman, dacht coast is clear ekkes Ottomans aanvallen samen met Poland-Lithuania en Austria, had niet door dat Ottomans mil tech 7 hadden en Poland-Lithuania 5 :cab: Kwam ook nog eens bij dat Austria ziek last had van rebellen en na een tijdje vrede sloten met Ottomans. Min of meer game over. Zo wel opnieuw beginnen denk ik. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 8 februari 2015 Share Geplaatst 8 februari 2015 Poland start in eerste zonder ruler en zelfs zonder monarch points generatie. Pas als ze een ruler krijgen, gaan ze monarch points krijgen. Rulers zullen ook niet echt super zijn, denk ik. Ik merk dat AI Poland daarom vaak aan het begin toch wel wat achter loopt. Lithuania ook, al weet ik niet wat daar precies de reden van is. Al is het mss wel duidelijk: PU, zelfde ruler, al heeft Lithuania de eerste paar jaar wel wat monarch points binnen kunnen slepen, maar dat maakt op een paar decennia niet heel veel uit. Waarom stoppen na één verloren oorlog? Kan gebeuren... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 8 februari 2015 Share Geplaatst 8 februari 2015 [MENTION=7019]Barteh[/MENTION]; met je Ottoman tech group kon je wel lekker Azië vassalizen, vond je dat geen voordeel? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeroen. Geplaatst 10 februari 2015 Share Geplaatst 10 februari 2015 Met Malaya gaat het wel aardig, Na een oorlog met Portugal er vanaf gekomen door een protectorate. Op zich niet heel erg gezien de -20% tech cost en ik daardoor even een inhaalslag kan maken. Daarnaast nu bezig Australie te coloniseren en een mooie licht paarse kleur te geven. Al het donkerpaarse ben ik en dan het lichtpaarse in Australie is Javanese Australia mijn colonial landje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 13 februari 2015 Share Geplaatst 13 februari 2015 Je hecht te veel waarde aan een CB: zo lang je niet al veel te veel AE hebt (maar dan doe je op zich al wat fout) kan dat zo nu en dan geen kwaad in de meeste gevallen. Helemaal niet als je diplomatic idea's hebt. Truce breken is een heel ander verhaal... Ik ben ook maar eens begonnen met non-CB wars. Maar meteen 3 achter elkaar. En dan was ook nog eens een van de drie truce breken. Ik heb toch het idee dat dit niet helemaal de juiste aanpak is... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 14 februari 2015 Share Geplaatst 14 februari 2015 (bewerkt) Brandenburg/Prussia zo'n 200 jaar lang als trouwe ally gehad maar omdat ze het enige Europese land zijn dat nog over is toch besloten om de alliantie te verbreken om m'n gebieden in Scandinavië te verbinden met de rest van Europa. Wist natuurlijk wat ik kon verwachten in een oorlog met Prussia met het blijft een ervaring :D Ze hebben ook een aardig rijk opgebouwd, van Friesland tot Kurland, de hele kustlijn in handen. Doet bijna pijn om dat kapot te maken. 14 februari 2015 bewerkt door Wokulski Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hixxo Geplaatst 14 februari 2015 Share Geplaatst 14 februari 2015 Geen paardjes? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wokulski Geplaatst 14 februari 2015 Share Geplaatst 14 februari 2015 Nee, weet niet zo goed waarom maar ben een tijdje geleden gestopt met paarden bouwen. Sowieso is de opbouw van mijn leger nooit echt optimaal, ben te lui om me daar goed in te verdiepen. Op een gegeven moment ben je zo sterk dat het toch niet meer echt uitmaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Curly Geplaatst 15 februari 2015 Share Geplaatst 15 februari 2015 Ik ben ook maar eens begonnen met non-CB wars. Maar meteen 3 achter elkaar. En dan was ook nog eens een van de drie truce breken. Ik heb toch het idee dat dit niet helemaal de juiste aanpak is... Je kunt ook overdrijven ;) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 15 februari 2015 Share Geplaatst 15 februari 2015 Ik zat ook maar een beetje te kutten. Waren ook alle drie in de HRE, dat geeft toch ook meer AE? Zo weer eens met een echte game beginnen. Nog wel even kijken welk land het gaat worden. Ik zit te denken aan een van de achievements met een land uit India ofzo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RikH 013 Geplaatst 15 februari 2015 Share Geplaatst 15 februari 2015 (bewerkt) Eindelijk een succesvolle run met Bosnia(d) Zit nu in 1559. Muscovy, France, Sweden, Commonwealth zijn m'n allies. Austria en Ottomans haten me met passie dus m'n sterke allies zijn wel echt nodig. Dacht echt dat ik fucked was toen Austria hostile werd maar gelukkig werd toen net de Commonwealth gevormd en stuurde Muscovy me een alliance verzoek. Ben wel bang voor wat er gaat gebeuren als Muscovy/Sweden/Commonwealth elkaar de oorlog verklaren, vrees dat ik dan Muscovy of Commonwealth ga verliezen als ally. 15 februari 2015 bewerkt door RikH 013 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jelle. Geplaatst 17 februari 2015 Share Geplaatst 17 februari 2015 Wat is t landje in de commonwealth? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MisterX Geplaatst 17 februari 2015 Share Geplaatst 17 februari 2015 Ik verwacht dat dat Galicia-Volhynia is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten