Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Wielrennen - Algemeen

Moser

Aanbevolen berichten

Joaquim Rodríguez had zijn wielerpensioen al aangekondigd, maar komt daar nu op terug. Tijdens de rustdag in de Vuelta a España heeft Purito met Katusha besproken dat hij mee gaat doen aan Milaan-Turijn, de Ronde van Piemonte, de Ronde van Lombardije en de Abu Dhabi Tour.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[h=1]‘WK Ploegentijdrit niet verplicht voor WT-teams, UCI betaalt deel reiskosten’[/h] Het dreigen met een boycot van het WK Ploegentijdrit door de AIGCP heeft zijn uitwerking gehad. Slechts acht WorldTour-ploegen zullen deelnemen aan het wereldkampioenschap ploegentijdrijden, meldt Cyclingnews. Gisteren meldde UCI-voorzitter Brian Cookson al dat de internationale wielerunie een schikking had getroffen met de belangenvereniging van wielerteams. De reden van de aangekondigde boycot was dat teams op eigen kosten verplicht moesten deelnemen aan het evenement. Volgens de AIGCP maakte de UCI hierbij misbruik van haar macht.

Meerderheid start niet

Vandaag komt Cyclingnews met enkele aangepaste voorwaarden. De algehele boycot van WorldTour-ploegen gaat niet door, wel zal een ‘overweldigende meerderheid’ de wedstrijd links laten liggen. Slechts acht van de achttien formaties van het hoogste niveau maken hun opwachting in Doha. Om welke ploegen het gaat, is nog niet bekend.

Daarnaast zijn er, vanwege de grote afwezigheid van ploegen, geen WorldTour-punten te verdienen voor de deelnemende teams. Tevens zal de UCI elke startende ploeg een bedrag van tweeduizend euro geven om zo de reis naar de hoofdstad van Qatar (gedeeltelijk) te bekostigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schijnt dat DD bezig is om S.L. Henao binnen te halen, qua 'best wel wat gebeuren'. Weet niet hoe het dan uitpakt mbt punten, maar ik kan mij voorstellen dat dat het verschil kleiner maakt. Zo onzinnig dat teams punten van renners die elders behaald zijn mee mogen nemen, slaat imo echt nergens op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zit zo. De UCI gaat volgend seizoen terug van 18 naar 17 WorldTour-ploegen. Tinkoff en IAM Cycling stoppen, dus die kunnen weggestreept worden. De UCI heeft in haar regels staan dat “de twee laagst geklasseerde WorldTour-ploegen op de ranking aan het eind van het seizoen de ‘2017 WorldTour candidate’ status krijgen.” Het stoppen van de twee eerder genoemde teams heeft daar verder geen invloed op. Ook de nieuw op te richten ploeg van Bahrain Merida krijgt die status toegewezen, net als BORA-hansgrohe, dat promotie wil maken en ook een WorldTour-licentie in 2017 ambieert.

Evaluatie

De UCI legt na het WorldTour-seizoen de laatste twee teams in de ploegenranking langs de meetlat op basis van de individuele WorldTour-ranking. Het puntentotaal wordt samengesteld door de optelsom van vijf renners met de meeste individuele WorldTour-punten die bij de betreffende ploegen onder contract staan. Hierbij worden ook de andere kandidaat-WorldTour-teams meegenomen. Deze teams worden geëvalueerd.

Reeds bestaande teams mogen kiezen (UCI 2.15.011): óf ze nemen het puntentotaal van de selectie van 2016, óf ze kiezen het puntentotaal van de selectie van 2017. Zo zal (in de huidige situatie) Giant-Alpecin een voordeel hebben als zij de punten van 2017 kiezen, terwijl Dimension Data juist zal gaan voor de in 2016 behaalde punten.

Nieuwe ploegen kunnen enkel geëvalueerd worden op basis van de toekomstige selectie. Alle punten die in de WorldTour 2016 uitgedeeld zijn, worden hierin meegenomen. Naast de door WorldTour-renners gescoorde punten, tellen dus ook de door ProContinentale renners gescoorde punten mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat het zo is, maar het blijft vreemd. Stel (even fictief) dat Bora Dumoulin overneemt van Giant. Dan zou het dus kunnen dat de punten die Dumoulin dit jaar heeft behaald zowel meetellen in de ranking van Giant als van Bora. Bizar.

Overigens verwacht ik dat er een andere oplossing komt, de UCI zal Bora en Bahrein er niet buiten willen laten, en DD (Afrika) en Giant (Dld + sterk anti-doping) denk ik niet willen verliezen in de WT. Het verminderen van het aantal WT-ploegen was vrij risicoloos, omdat het er naar uitzag dat er sowieso een plekje vrijkwam. Dat veranderde ineens door de daadkracht van Bahrein en Bora. Reken maar dat in Aigle gebroed wordt op een uitweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Giant moet gaan vrezen voor de WT-status. Staan samen met Dimension Data onderin de ranking.

Of dat nu perse zo slecht is weet ik niet. Met Matthews kom je nog voor genoeg goede wedstrijden in aanmerking, net als met Dumoulin.

Bora heeft ook een keer aangegeven dat ze het niet perse nodig vinden om al meteen al WT te worden. Met Sagan komen ze toch wel overal aan de start.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het alle 3 geen rasklimmers noemen maar enigszins opmerkelijk is het wel ja. Valverde en LL Sanchez lijken mij toch mannen die je er best bij kan hebben op een wk.

Die gasten worden pas goed als de weg om hoog gaat.. Maar soit ;) Ging me meer op het feit dat het een opvallende keuze is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, een ideale selectie voor het WK gaan ze sowieso niet hebben. Spanjaarden zijn niet geschikt voor het hardere waaierrijden en hun paar sprinters sprinten niet mee. Ventoso is al 58 jaar geleden gestopt met sprinten en wegkapitein geworden, Rojas sinds de Vuelta van 2015 dezelfde rol (+ geblesseerd), Lobato sprint ook alleen bij een oplopende aankomst en zo'n Bilbao wordt ook steeds meer een klimmer i.p.v. een sprinter voor zwaardere wedstrijden..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oleg Tinkov heeft hard uitgehaald naar Alberto Contador in een afscheidsinterview met Cyclingnews. De Russische miljardair noemt Contador onder meer ‘triest’ en een bron van problemen. Tinkov onthult een slechte relatie met de Spanjaard te hebben, waar de media nooit lucht van heeft gekregen. “Ik respecteer hem als renner, maar als persoon heb ik hem nooit gemogen. Zelfs in het team; de meerderheid van de renners mag hem niet. Hij heeft met bijna iedereen een slechte relatie, behalve met zijn kleine Spaanse groepje”, sneert de Rus.

Tinkov waarschuwt tevens Trek-Segafredo-manager Luca Guercilena, de baas van de nieuwe ploeg van Contador. Hij zegt dat de Italiaan op zijn hoede moet zijn voor wanorde “want dat creëert Contador”.

De 33-jarige renner was afgelopen weekend niet uitgenodigd op het afscheidsfeest van de ploeg Tinkoff in Milaan, na afloop van de Ronde van Lombardije. “Ik heb hem gezegd: blijf thuis want je bent ziek. Je mag geen virus op het feest verspreiden en de andere jongens ziek maken in aanloop naar het WK”, zei de Rus. Contador liet afgelopen vrijdag weten niet te kunnen starten in de laatste WorldTour-wedstrijd van het jaar vanwege griepverschijnselen.

“Ik ben boos omdat we de WorldTour-ranking niet hebben gewonnen. Hij viel, was ziek of stapte af. Dat had niet mogen gebeuren voor het geld dat hij verdiende. Valverde was drie dagen voor Lombardije ook ziek, maar hij reed wel en finishte in de top-10 (zesde, red.). Dat is klasse hebben.”

“Persoonlijk denk ik dat Alberto beter kan stoppen omdat hij niet meer tot de sterkste behoort. Ik stop met mijn ploeg op het juiste moment, op het hoogtepunt. Hij is een groot kampioen en zou nu moeten stoppen. Hij gaat nu meer lijken op een manke eend. Hij gaat er dom uitzien. Tijdens de Vuelta werd hij gelost door de beste vier of vijf renners. Volgend seizoen gaat dat gebeuren door de beste twintig renners. Ik denk niet dat hij ooit nog een grote ronde gaat rijden. Hij moet daar niet meer aan denken en stoppen.”

In het interview hint Tinkov ook op een terugkeer in het wielrennen. “Misschien over twee of drie jaar, maar voorlopig niet. Op dit moment ben ik er klaar mee”, sluit hij af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teams wishing to be registered in first or second division for the 2017 road season are required to submit a registration file to the Union Cycliste Internationale (UCI). The UCI, in association with the appointed-auditor EY, evaluates whether the teams are in compliance with the UCI Regulations.

In accordance with its regulations the UCI is today publishing the list of teams that have submitted a registration file as per Articles 2.15.069 bis and 2.16.014 bis.

Teams applying for registration as a UCI WorldTeam (1st division):

• AG2R LA MONDIALE
  • ASTANA PRO TEAM
  • BMC RACING TEAM
  • CANNONDALE DRAPAC PROFESSIONAL CYCLING TEAM
  • TEAM DIMENSION DATA
  • ETIXX – QUICK STEP
  • FDJ
  • LOTTO SOUDAL
  • MOVISTAR TEAM
  • ORICA BIKE EXCHANGE
  • TEAM SUNWEB
  • TEAM KATUSHA
  • TEAM LOTTO NL – JUMBO
  • TEAM SKY
  • TJ SPORT
  • TREK SEGAFREDO

• BAHRAIN-MERIDA (NEW)
  • BORA-HANSGROHE (NEW)

Teams applying for registration as a UCI Professional Continental Team (2nd division):

• ANDRONI GIOCATTOLI
  • BARDIANI CSF
  • CAJA RURAL – SEGUROS RGA
  • CCC SPRANDI POLKOWICE
  • COFIDIS, SOLUTIONS CREDITS
  • DELKO MARSEILLE PROVENCE KTM
  • DIRECT ENERGIE
  • FORTUNEO - VITAL CONCEPT
  • GAZPROM – RUSVELO
  • NIPPO - VINI FANTINI
  • ONE PRO CYCLING
  • ROOMPOT - ORANJE PELOTON