Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

Jouw wieleruitrusting / fiets

Hannes123

Aanbevolen berichten

Zal het vast al eens gevraagd hebben hier, maargoed ;c Is dit wat? Zelf to-taal geen verstand van al die zooi, en wil (al 3 jaar nu ;e) gewoon ff in de lente/zomer/herfst-maanden wat kilometertjes maken. Hoef geen Tour de France te rijden, gewoon een fietsje die niet na 1 rit uit elkaar valt en waar ik lekker op kan fietsen.

http://www.matrabike.nl/product/1388/matra-pursuit-road-bike

http://www.giantstore-amsterdam.nl/nl-nl/bikes/model/defy.5/15873/68728/#overview

0

Als dit niks is, iemand dan tips in de prijsklasse van max. 700? (liefst goedkoper (d))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fietsjes zijn wel erg mager afgemonteerd. Ik raad je aan om op zijn minst iets te vinden wat Tiagra afgemonteerd is. Je zou tweedehands eens rond kunnen kijken als je weet naar welke maat je ongeveer moet zoeken. Heb mijn fiets voor 500 euro kunnen kopen en had zelf ook de insteek om ´wat kilometertjes´ te maken. Was echter naar een maand gewoon verslaafd :cab:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fietsjes zijn wel erg mager afgemonteerd. Ik raad je aan om op zijn minst iets te vinden wat Tiagra afgemonteerd is. Je zou tweedehands eens rond kunnen kijken als je weet naar welke maat je ongeveer moet zoeken. Heb mijn fiets voor 500 euro kunnen kopen en had zelf ook de insteek om ´wat kilometertjes´ te maken. Was echter naar een maand gewoon verslaafd :cab:

Wat zijn de grootste/belangrijkste verschillen tussen Tiagra en Claris? Lees dat het prima is voor een instapfietsje, en vraag me dus af of dat dan aan m'n eisen voldoet (denk namelijk van wel, maar verder geen verstand van dus huhu).

Kijk al een tijd lang regelmatig op Marktplaats, maar áls ik al wat interessants zie (zonder überhaupt naar de specificaties te kijken), vraag ik me af of het de prijs wel waard is en of ik niet opgelicht word ook ;c

bewerkt door Magikarp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschil zit hem in het snelheid van schakelen, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de onderdelen. Dit is de beschrijving van de Shimano 2300 groep, die heet nu Claris

Shimano 2300 heeft een ander shiftersysteem de duurdere groepen. Het terugschakelen gebeurt met de duim in plaats van met de wijsvinger. De shifter ligt daardoor iets minder prettig in de hand. De overige onderdelen zijn sneller aan vervanging toe en kunnen minder zwaar belast worden. Deze groep is wel geschikt wanneer u niet te veel geld uit wilt geven om uit te proberen of het fietsen wel een geschikte sport voor u is.

Hier Tiagra

Shimano Tiagra is een degelijke groep en is zeker ook geschikt om langere stukken intensief mee te fietsen. Tiagra wordt ook wel gezien als de ideale beginnersgroep. Met een Tiagra groep komt u de steilste bergen op. Tiagra is iets langzamer qua schakelen en wat minder duurzaam vergeleken met duurdere groepen maar zeker niet slecht. U kunt er met een gerust gevoel mee de weg op

Ik heb met mijn aankoop wat hoger ingezet om zo klaar te zijn voor wat er misschien nog komen gaat. Ga nu bijvoorbeeld al regelmatig naar Zuid-Limburg, hoogtemeters maken vind ik het leukste van het fietsen. Dan kan je met een Claris niet uit te voeten. Vooral op de tweedehands markt kun je voor jouw budget echt wel een redelijke fiets vinden hoor. Heeft mij ook 4 maanden gekost voordat ik tot een aankoop overging. Veel informatie opgedaan op Fiets.nl en met collega´s gesproken die zelf veel fietsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil deze halen. Site is wel betrouwbaar toch? Geloof dat ik hem hier al vaker langs heb zien komen. Misschien kan iemand dan ook iets over de kwaliteit zeggen.

Even teruggezocht, [MENTION=10391]Joery[/MENTION]; had hier zijn kleding gehaald?

bewerkt door FC-Breda
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vind het vreemd dat de set maar 70 euro is. Normaal gesproken betaal je voor een shirtje alleen al bijna 80. Heb daarom ook wel twijfels aan de kwaliteiten van het bibshort, dat is toch wel het meest belangrijke. Site kende ik overigens ook niet. Ik bestel bijna alles bij Math Salden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil deze halen. Site is wel betrouwbaar toch? Geloof dat ik hem hier al vaker langs heb zien komen. Misschien kan iemand dan ook iets over de kwaliteit zeggen.

Even teruggezocht, [MENTION=10391]Joery[/MENTION]; had hier zijn kleding gehaald?

Ja, prima levering en kwaliteit. (y)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er al tijden over na te denken om een racefiets te kopen. Zeker in de zomer met mooi weer vind ik het lekker om een rondje te gaan fietsen. Daarbij trap ik meestal hard door. En dus heb ik het idee dat een racefiets wel iets voor mij zou zijn. Ik heb echter geen enkel idee wat er daar nu allemaal bij komt te kijken. Ik heb er 0,0 verstand van en heb geen idee waar ik allemaal op moet letten enz. Hier zijn vast genoeg mensen die me wat op weg kunnen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er al tijden over na te denken om een racefiets te kopen. Zeker in de zomer met mooi weer vind ik het lekker om een rondje te gaan fietsen. Daarbij trap ik meestal hard door. En dus heb ik het idee dat een racefiets wel iets voor mij zou zijn. Ik heb echter geen enkel idee wat er daar nu allemaal bij komt te kijken. Ik heb er 0,0 verstand van en heb geen idee waar ik allemaal op moet letten enz. Hier zijn vast genoeg mensen die me wat op weg kunnen helpen.

Wat is je budget? Bij een wat lager budget zou ik kijken naar een 2e hands omdat je dan nog steeds een redelijk goede afmontage kan kopen. Heb je wat meer te besteden kun je naar een nieuwe kijken. Nieuw met een laag budget zou ik niet aanraden omdat je dan bij een fiets komt die niet goed is afgemonteerd. Denk hierbij aan het schakelen wat minder goed gaat en de remmen die minder zijn.

Ook zou ik eens op fiets.nl kijken, hier is een forum waar ik destijds een heleboel informatie vanaf heb gehaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha oke, dan denk ik dat het beter is om je eerst even in te lezen op het forum van fiets.nl om zo een beetje een idee te krijgen van wat belangrijk is aan een fiets.

Ik zal proberen je alvast een klein idee te geven. 3 dingen zijn belangrijk aan een fiets. Het frame, de afmontage en de wielen.

Het frame is niet zo bijzonder meer tegenwoordig, bijna altijd is het aluminium of carbon. Carbon zit vooral op de wat duurdere fietsen dus vaak kom je al uit bij aluminium. Carbon is lichter (wat veel mensen belangrijk vinden aan een racefiets, maar voor de recreatieve fietser is dit van minder belang) maar bij een val ook kwetsbaarder.

De afmontage is het meest ingewikkelde aan een fiets. Deze kan ik ook niet helemaal uitgebreid uitleggen. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de onderdelen die te maken hebben met het schakelen, remmen, trappen enz. Hoe beter de groep, hoe beter alles functioneert en hoe duurder het is. Hierdoor wordt voor een groot deel de prijs van de fiets bepaald. Voor een overzicht van de groepen zie: http://www.racefietsinformatie.nl/groepen-van-een-racefiets

Ik adviseer je bij een nieuwe fiets toch minimaal voor tiagra afmontage te gaan en als het budget het toelaat voor een 105.

Als laatste zijn de wielen belangrijk. Vaak voldoen de wielen die standaard op een fiets zitten gewoon. Helemaal voor een beginnende fietser. Behalve als je wat zwaarder bent kan het soms raadzaam zijn een andere wielset erin te zetten.

En een accountje aanmaken op fiets.nl loont ook zeker als je een fiets wilt gaan kopen, zo heb ik ook mijn meeste kennis opgedaan. Verder veel gezocht op internet en langs een paar fietsenwinkels gegaan. Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Vraag gerust als je meer wilt weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koop je dingen als afmontage, frame en wielen normaal gesproken los van elkaar, of wordt dat als een geheel geleverd? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat je ook losse pedalen moet kopen ofzo (en ook nog speciale schoenen nodig?)? Wat komt er dus eigenlijk nog bij naast de aankoop van de fiets zelfs? Dan denk ik zelf ook aan dingen als een tenue (Ik heb volgens mij nog nooit iemand op een racefiets gezien in een spijkerbroek en t-shirt ;c) etc.

iig alvast bedankt voor je antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, dat hoef je niet los te kopen. Je fiets is al afgemonteerd met de belangrijkste dingen als schakelsysteem, remmen enz. Wat er bij een nieuwe fiets nog wel bij komt zijn inderdaad pedalen. Hierbij zitten plaatjes die je onder je schoenen kunt monteren (Dit zijn wel speciale fietsschoenen) Ook bidonhouders en een fietscomputer zijn geen overbodige luxe. Je wilt tenslotte toch kunnen zien hoe ver en hoe hard je hebt gefietst.

Kleding is wel belangrijk en dan vooral de broek. Als je wat langere ritten maakt is een broek met een goede zeem erin belangrijk. Je kunt ook beginnen met wat goedkopere kleding en als je het echt leuk vind kun je altijd nog wat duurdere/betere kleding aanschaffen. Ik heb mijn eerste set besteld op fietskledingvoordeel.nl allemaal erg goedkoop en prima kwaliteit. En vergeet de helm niet. Als je wat harder gaat zijn er zat auto's die je over het hoofd zien en mocht het een keer gebeuren ben je blij dat je hem op had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Fiets

- Pedalen

- Schoenen

- Kleding

- Helm

- Bidonhouders (ik neem aan met bidons er bij ;c)

Dit is dus het lijstje wat je eigenlijk aan zou moeten schaffen? Ik heb trouwens expres een fietscomputer niet genoemd. Ik heb namelijk het idee dat dat niet zo noodzakelijk is. Je hebt toch ook apps zoals Strava. Daarmee kun je toch ook zien hoe hard je gefietst hebt en welke route etc. Dat kan toch op je telefoon? Een fietscomputer is dan toch niet strikt noodzakelijk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Fiets

- Pedalen

- Schoenen

- Kleding

- Helm

- Bidonhouders (ik neem aan met bidons er bij ;c)

Dit is dus het lijstje wat je eigenlijk aan zou moeten schaffen? Ik heb trouwens expres een fietscomputer niet genoemd. Ik heb namelijk het idee dat dat niet zo noodzakelijk is. Je hebt toch ook apps zoals Strava. Daarmee kun je toch ook zien hoe hard je gefietst hebt en welke route etc. Dat kan toch op je telefoon? Een fietscomputer is dan toch niet strikt noodzakelijk?

Ja dat klopt wel. Het is wel makkelijk dan een soort beugel op je stuur te zetten waar de telefoon in kan zodat je je snelheid kan zien en hoeveel km je al gereden hebt. Ook moet je oppassen voor regenbuien :)

Batterij gaat bij mij met Strava ook erg snel leeg. Ik doe het gewoon beide, computer en telefoon in mijn achterzak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een simpel goedkoop kilometertellertje omdat het toch wel leuk is om tijdens het rijden al te kunnen kijken. Verder kan ik je aanraden om zeker in het begin te kijken of je een simpele, compacte fietsbel bij je fiets kunt krijgen. Vind het zelf wel makkelijk voor als er meer fietsers zijn. Niet aerodynamisch natuurlijk, maar dat lijkt me ook niet noodzakelijk als ik je verhaal lees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat klopt wel. Het is wel makkelijk dan een soort beugel op je stuur te zetten waar de telefoon in kan zodat je je snelheid kan zien en hoeveel km je al gereden hebt. Ook moet je oppassen voor regenbuien :)

Batterij gaat bij mij met Strava ook erg snel leeg. Ik doe het gewoon beide, computer en telefoon in mijn achterzak.

Ik heb sowieso het idee dat ik nogal een mooiweerfietser ga worden, dus veel door regenbuien zou ik denk ik niet rijden ;)

Heb zelf een simpel goedkoop kilometertellertje omdat het toch wel leuk is om tijdens het rijden al te kunnen kijken. Verder kan ik je aanraden om zeker in het begin te kijken of je een simpele, compacte fietsbel bij je fiets kunt krijgen. Vind het zelf wel makkelijk voor als er meer fietsers zijn. Niet aerodynamisch natuurlijk, maar dat lijkt me ook niet noodzakelijk als ik je verhaal lees.

Ik dacht juist dat een fietsbel op een racefiets eigenlijk een no-go was? Maar goed, ik verwacht dat de bel niet echt mee weegt in de totale kosten.

Kan er toevallig een schatting gegeven worden van wat je ongeveer kwijt zal zijn als beginner?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook wel gemerkt dat een fietsbel wel handig is. Ik woonde tot afgelopen jaar bij de molens bij Kinderdijk, daar werd je gek van de mensen. Dan word je er niet vrolijk van als je iedere keer moet roepen, plus dat mensen vaak eerst omkijken als je roept en bij een bel gaan ze vrijwel gelijk opzij. En straks als het drukker wordt zijn er ook meer dagjesmensen op de gewone fiets, dus het is op zich wel aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb sowieso het idee dat ik nogal een mooiweerfietser ga worden, dus veel door regenbuien zou ik denk ik niet rijden ;)

Ik dacht juist dat een fietsbel op een racefiets eigenlijk een no-go was? Maar goed, ik verwacht dat de bel niet echt mee weegt in de totale kosten.

Kan er toevallig een schatting gegeven worden van wat je ongeveer kwijt zal zijn als beginner?

Een schatting is best moeilijk. Ga je voor een 2e hands van 500,- waar al bidonhouders en pedalen op zitten en wat goedkope accessoires en kleding dan red je het voor 600 a 700,-. Zelf heb ik een nieuwe fiets en 2 korte sets en 1 lange en was ik ongeveer 2000,- kwijt. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook wel gemerkt dat een fietsbel wel handig is. Ik woonde tot afgelopen jaar bij de molens bij Kinderdijk, daar werd je gek van de mensen. Dan word je er niet vrolijk van als je iedere keer moet roepen, plus dat mensen vaak eerst omkijken als je roept en bij een bel gaan ze vrijwel gelijk opzij. En straks als het drukker wordt zijn er ook meer dagjesmensen op de gewone fiets, dus het is op zich wel aan te raden.

Vind ik totaal niet staan, een fietsbel op een racefiets. Al snap ik wel dat je bij drukke wegen gek kan worden van het roepen, heb daar zelf niet echt last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een schatting is best moeilijk. Ga je voor een 2e hands van 500,- waar al bidonhouders en pedalen op zitten en wat goedkope accessoires en kleding dan red je het voor 600 a 700,-. Zelf heb ik een nieuwe fiets en 2 korte sets en 1 lange en was ik ongeveer 2000,- kwijt. Je kunt het zo gek maken als je zelf wil :)

Ja, snap ook wel dat een schatting best lastig is. Nadeel van tweedehands is trouwens wel dat ik totaal geen verstand heb van racefietsen. Ik heb geen idee een fiets het gevraagde bedrag waard is en of de fiets nog wel in goede staat is. Dat zorgt er wel voor dat ik toch minder snel geneigd ben om voor tweedehands te gaan. Tenzij je de fiets bijvoorbeeld tweedehands van een fietsenmaker koopt ofzo. Toch wel even voor de grap op marktplaats gekeken en ik kwam een winkel tegen die (naar mijn idee goedkoop) racefietsen verkoopt. Bijvoorbeeld een Tiagra 2013 tegen voor 600. Je had het over Tiagra goed was, maar 105 beter ofzo. Zo een staat er ook, maar kost 850. Ik heb trouwens het idee dat hier ook al pedalen bij zouden zitten (er staat: Normale pedalen aanwezig). Maar zoiets is naar jou idee te mooi om waar te zijn en alles werkt dus niet heel vlekkeloos enz?

Vind ik totaal niet staan, een fietsbel op een racefiets. Al snap ik wel dat je bij drukke wegen gek kan worden van het roepen, heb daar zelf niet echt last van.

Vandaar ook mijn uitspraak dat ik dacht dat het een no-go was. Ik heb sowieso het idee dat ik hem zelden tot nooit nodig zou hebben. Zo druk is het hier volgens mij niet... Zelfs mijn gewone fiets heeft geen bel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi is ook anders, maar je moet wat. Nu ik in Rotterdam woon is het ook zeker geen overbodige luxe, helemaal als het straks in de zomer nog wat drukker wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon een bel op je fiets. Dat scheelt een hoop frustraties. Als wielrenner ben je al niet geliefd op de weg.

Terugkomend op de aankoop van een fiets: Ga jezelf eerst een opmeten, zodat je weet naar welk framemaat je moet zoeken.

Fit Calculator

Belangrijker is nog de maten die je krijgt bij toptube en seattube. Een framemaat 56 van Trek kan bijvoorbeeld groter zijn dan een maat 56 van Bianchi. Als je op marktplaats iets gevonden hebt moet je naar website van de fabrikant gaan om te kijken welke maten die hanteert.

Ik zou zoals eerder gezegd registreren op fiets.nl. Daar is ontzettend veel te lezen. Deze twee links geven ook nog wel goede info.

http://www.tcdekampioen.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=75

http://www.tcdekampioen.nl/index.php/de-fiets/onderhoud-0703

Link naar opmerking
Deel via andere websites