Jump to content
Pre-order FM25 nu. Steun MU & ontvang korting! ×

Jouw wieleruitrusting / fiets

Hannes123

Recommended Posts

Heren, heb zojuist vrijwel dit hele topic doorgelezen en ben nog maar eens tot het besef gekomen dat ik echt bizar weinig verstand heb van de fiets en wat belangrijk is. Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten, wat een handige manier van zoeken is, wat echte afraders zijn (en waarom) of als je echt geweldig bent: een, in jouw ogen, geschikt voorbeeld.

Ik hoop met alle accessoires erbij op een bedrag van max 1000 met eventuele uitloop naar 1250 te komen. Echter zal ik niet heel vaak fietsen doordat ik er simpelweg geen tijd voor heb. Heb tijd voor 1 en soms 2x in de week, vandaar dus ook dat ik niet in hoge prijscategorie ga. Alvast bedankt !

p.s. De tip om langs te gaan bij de fietsenmaker om de hoek heb ik al gelezen, en zal ik ook zeker nog gebruiken :mrgy:

Je had toch ook een broer en een vriend ofzo die ook een racefiets hadden, waarbij een van die twee bij een semi-prof club reed? Of haal ik je nu door de war met een ander? Dat lijken me ook wel personen die je dan goed kunnen informeren over van alles en nog wat. Ik denk trouwens niet dat ik je heel veel meer kan vertellen dan dat al in dit topic staat, je zult wel gelezen hebben dat ik veel vragen etc. had. Doe daarmee je voordeel. Zelf heb ik tot nu toe 1250 euro ongeveer uitgegeven voor fiets + accessoires. Daarbij heb ik de accessoires allemaal redelijk basic gehouden. Gewoon een simpele km-teller enz. Maar ook gewoon redelijk goedkope kleding. Ik kan altijd nog een duurder setje aanschaffen bijvoorbeeld. Ik ben uiteindelijk gegaan voor de Sensa Romagna

Tijdens de vakantie gefietst op een gehuurde MTB, maar die versnellingen waren bagger. Dat merkte je bij alles. Volgens mij was alles geen eens goed afgesteld, want soms schakelde hij gewoonweg niet enzo. Het schakelsystem was geen eens van Shimano of SRAM of iets anders wat me bekend in de oren kwam... Dan ben ik toch blij dat ik zelf een racefiets heb met betere afmontage. Ik had ook nagedacht over een fiets van vergelijkbare kwaliteit als jij [MENTION=7785]Yitushita[/MENTION]; ) noemt, maar ik ben nu blij dat ik daar niet voor gegaan ben.

Nouja, ik heb ook een half jaar lang gefietst op een Batavus uit 1982 met schakelsysteem nog aan het frame. Voor die ene keer per week dat ik op die fiets klim hoef ik echt geen topkwaliteit en ik vond dit ding er gewoon nog wel mooi uitzien. Tweedehands is op dit moment niet zo veel te vinden (ivm zomer) en dan weet ik nog steeds niet waarnaar ik moet zoeken. Zou het liefst ook een echt mooie nieuwe fiets uitzoeken maarja daar heb ik het geld gewoon niet voor. Zoek gewoon iets waarop ik 1/2 keer per week een mooie tocht kan maken.

Iemand die nog een goede fietsnavigatie-app kent? Als ik namelijk wat grotere rondjes ga rijden, dan kom ik ook op plekken die ik niet ken. Vaak kom ik er dan wel uit met bordjes, maar een app achter de hand hebben die je de juiste richting kan wijzen, is geen overbodige luxe. Of heeft de strava-app deze functie al ingebouwd?

't is dus niet dat ik standaard volgens navigatie wil gaan fietsen, maar meer voor noodgevallen etc

Iemand die nog een goede fietsnavigatie-app kent? Als ik namelijk wat grotere rondjes ga rijden, dan kom ik ook op plekken die ik niet ken. Vaak kom ik er dan wel uit met bordjes, maar een app achter de hand hebben die je de juiste richting kan wijzen, is geen overbodige luxe. Of heeft de strava-app deze functie al ingebouwd?

't is dus niet dat ik standaard volgens navigatie wil gaan fietsen, maar meer voor noodgevallen etc

Nee Strava heeft dat niet. Als je echt een navigatie wilt gebruiken met een ingevoerde route ben je al snel genoodzaakt om een Garmin of Mio Cylco aan te schaffen. Co-Rider zou je eens kunnen proberen. Verder weet ik het eigenlijk ook niet. Ik zet mijn routes uit met fietsroute kaarten. Schrijf de nummers op en plak dat op mijn stuurpen. Heb ook altijd een kopie van de map bij omdat de kaarten bij zo´n fietsroute knooppunt redelijk wat geleden hebben.

Dan moet je wel een route hebben waarbij je de knooppunten kunt volgen. Zo rijdt ik tot nu toe niet altijd... Meestal let ik gewoon op de bebording en met mijn topografische kennis kom ik er meestal wel uit. Maar ik heb zo het idee dat dat een keer verkeerd gaat en dat ik geheel verdwaal. Dan is iets op de telefoon waarmee je weer op de goede weg kunt komen, geen overbodige luxe.

En mocht ik in de toekomst bijvoorbeeld eens in Zuid-Limburg, de Ardennen of zelfs de Alpen gaan fietsen, dan moet ik toch eerlijk toegeven dat mijn topografische kennis daar niet heel erg groot is. Iets dat je de weg terug kan wijzen, is dan wel redelijk handig. Een app op mijn smartphone lijkt me handiger dan het gebruik van fietskaarten als ik eerlijk moet zijn... Zo'n kaart ga ik geheid kwijt raken of gaat gewoon heel snel kapot enzo...

Co-Rider is een app? Zal ik die eens opzoeken.

Als je verdwaald dan kijk je toch gewoon ff op Google Maps. Ik gebruik juist die fietskaarten om niet te verdwalen en om zo routes uit te zetten in een omgeving waar ik weinig tot nooit gefietst heb. Elke keer langs dezelfde boerderijtjes begint snel te vervelen. ;c Heb je ooit zo´n knooppuntenkaart gezien? Je hebt er ook een site voor, maar ik doe het liever met een papierenkaart op tafel. http://www.fietseropuit.nl/

Als je in de Alpen ofzo gaat fietsen fiets je toch sowieso via een vooraf uitgezette route.