Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

[IDS] [FM 24] - De Witte Ster - Extra klasse voor de Ekstraklasa

Willem

Aanbevolen berichten

bannerkrakow.png.292b482b316cc2b194e25a02d903583f.png

afbeelding.png.f7be58ef1091c41ff17f758e192ef662.png

In 2027 wonnen we de dubbel en haalden we de achtste finales in de Champions League. Vorig seizoen kwamen we tot de play-offs en dit jaar mochten we in de achtste finales aantreden tegen FC Barcelona. In eigen huis waren we gelijkwaardig en haalden we knap een gelijkspel nadat Vesterkjaer de openingstreffer van Vitor Roque ongedaan maakte. Uit in Barcelona bleek het verschil in kwaliteit toch te groot. Met Vitor Roque, João Félix en João Veloso als doelpuntenmakers in een dikke 4-0 nederlaag was het voor ons over en uit.

afbeelding.png.8eff0fa6c47a000243fdfca1e2e6c2ac.png

In eigen land waren we wel 'gewoon' weer heer en meester. Met een voorsprong van liefst 24 punten was er geen sprake van concurrentie. Ook de nationale beker werd gewonnen, tegen rivaal Legia Warszawa kwam we al snel achter maar nog binnen het half uur hadden we dit omgebogen naar een 3-1 voorsprong. Uiteindelijk werd het 4-1 waardoor we wederom de dubbel pakken in eigen land. Tel je de Superpuchar Polski ook mee dan is het weer een treble geworden.

afbeelding.png.1782b05a42800a1be60d699ff87dc3c2.png

Met alle transfers van de laatste jaren is het soms misschien lastig om te bepalen wie er nou basisspelers zijn bij ons en wie niet. Keeper Tobiasz kende een uitstekend debuutseizoen en ook Mariani was ontzettend goed in zijn eerste jaar. De Argentijn was zelfs onze beste speler en groeide uit tot international. De rest van de achterhoede speelt al langer bij ons. Op het middenveld zien we de vertrekkende Piszczek als verdedigende middenvelder met Lillås voor hem. De Noor kwam tot 13 goals en 7 assists.

Creatieveling Miguel Dueñas dwong gedurende het seizoen een basisplaats af en was al meteen betrokken bij liefst 28 goals. Dat is wel wat minder dan onze meest waardevolle speler, Vesterkjaer. De Noorse linksbuiten scoorde zelf 20 keer en had ook nog 13 assists in zijn benen. Voorin was de nieuwe spits Jovanovic goed voor 13 goals, de vertrekkende Mercier kwam tot 11 goals en 6 assists, vanwege zijn verhuur staat het echter raar in beeld.

afbeelding.png.5c4cf870214f779be782726d9f71ea39.png

Hieronder zie je onze vaakst gebruikte formatie. Met het vertrek van Gorzawski hadden we geen rechtsbuiten meer en dit vertrek is opgevangen door de rechterkant vrij te houden. Hier kan de complete wingback Mariani doen waar hij goed in is. Linksback Puchacz speelt een stuk verdedigender waardoor we het achterin toch goed dicht kunnen houden. Waar we hier nog de creatieve spelmaker Piszczek in de opstelling hebben is hij sinds de winterstop vervangen door Ruiz de Galarreta. Veel meer een balansbewaker waardoor Lillås, Mariani en Dueñas nog meer aan aanvallen mogen denken.

afbeelding.png.6b37482c33c8da9e35823a37529db2f1.png

afbeelding.png.3f948d04fadc6b9aff86db8c1ca92d43.png

NxGn29.jpg.b67582cfc8c02526944f35ba26c1a755.jpg

Vorig seizoen speelden de nummers 15 en 18 van de NxGn top 50 bij ons en dit jaar overtreffen we die klasseringen. Met zomeraanwinst Dueñas op de 6e plek als ons grootste talent. Hij wordt op de voeten gevolgd door Ruiz de Galarreta, onze winterse versterking. Op nummer 30 zien we Lillås terug, de Noor stond vorig jaar op de 15e plek dus hij is wel wat plekjes gezakt. Geen idee hoe dat komt maar het blijft een mooie klassering voor de spelmaker.

Ons seizoen bestaat eigenlijk uit vier fases. De zomerse transfermarkt, de eerste seizoenhelft, de winterse transfermarkt en de tweede seizoenshelft. Liefst 15 van onze 25 selectiespelers hebben die vermaledijde afbeelding.png.a2c8a39956a9e40d402d9196078c1178.png bij hun naam staan. Één speler, ik zeg nog niet wie, heeft het al helemaal goed voor elkaar. Hij is gewild door bijna de gehele Engelse top, Paris Saint Germain en een club uit Saudi-Arabië. Ook andere talentvolle basisspelers zijn gewild, waarbij het er vooral op lijkt dat Manchester United een vaste scout bij ons op de tribune heeft. De Mancunians zijn geïnteresseerd in liefst 4 talenten.

afbeelding.png.d14f259c09b2af7653e384c1f25d7939.png

Het seizoen zit er alweer op :D Na de uitschakeling tegen FC Barcelona konden we wat sneller door de rest van het seizoen heen. Mensen die een gokje willen wagen welke speler op de verlanglijst staat van de bovenstaande clubs?

@chrisje1993 @delichris @Lensherr @JoonsterkeBE @MNie @Djurovski @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je wederom tevreden mag zijn met hoe het seizoen eruit zag. Het is wachten op het moment dat spelers niet meer willen vertrekken bij de club, want nu is dat wel irritant denk ik. Je hebt een aantal parels bij de club rondlopen en daar zul je dan ook hard voor moeten zijn dat ze blijven. Hopelijk is daar een snel een ommedraai, zodat je Europees ook wat verder gaat komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan ga ik voor Ruiz de Galarreta, die is nog niet genoemd. Het is ook maar net afhankelijk welke clausules zijn opgenomen. In Polen al heer en meester. Nu de taak om de komende jaren voldoende Europese ervaring op te doen en met een vaste kern en enkele toptalenten alle Europese ploegen te gaan verrassen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bannerkrakow.png.292b482b316cc2b194e25a02d903583f.png

afbeelding.png.aae6d95e70d752de02d5bbb8593e784c.png

De spreekwoordelijke bloemen gaan naar @Tim Windt want het is inderdaad Dueñas die bij al deze topclubs op de radar staat. Toch vertrekt de Uruguayaanse spelmaker niet, net als Mariani blijft hij nog minstens een half jaar in Krakau. Van twee andere toptalenten namen we helaas wel afscheid. Marius Vesterkjaer gaat voor €11,25M, wat nog met €1,5M kan toenemen als hij flink aan spelen toekomt. Ook 50% van de winst bij volgende verkoop gaat naar ons. Voor Lillås ontvangen we nog meer. De spelmaker levert €17,25M op, wat ook nog flink kan toenemen. Ook bij de Noor gaat 50% van de winst bij de volgende transfer naar ons.

Naast deze twee toptalenten werden er nog wat spelers verkocht. Łęgowski en Vink vertrekken naar de nummer 2 van afgelopen jaar, Legia Warszawa. We krijgen een mooi bedrag voor de twee én de kwaliteit van de spelers blijft behouden voor de Ekstraklasa. Ook de verkopen van de jonge Wolowiec en Sevr dragen hieraan bij, zij vertrekken naar subtoppers en zullen daar het niveau hoog houden. Ricardo Reis is een groot talent op de rechtsbackpositie, hij gaat ervaring opdoen bij Preston en Zukowski was overbodig, hij mocht gewoon vertrekken toen er een bod binnenkwam.

afbeelding.png.2c4a3c760f843e578bf9f28504636841.png

afbeelding.png.4ad0494db5a8360ad8e3df436fa82ba4.png

Om de spanning erin te houden gaan we de uitgaande transfers in de volgende update bespreken. Waar ik het nu wel al over wil hebben is onze transferstrategie. De afgelopen transferperiodes werden er telkens belangrijke spelers weggehaald waardoor we keer op keer opnieuw moesten bouwen. Het viel me tegelijkertijd op dat de wat oudere spelers een stuk minder interesse genoten. Hierbij is Mai het beste voorbeeld. De Duitser speelde een half jaartje op huurbasis voor ons en begint nu aan zijn derde jaar als contractspeler. Lijkt niet lang maar voor ons is dit hiermee meteen een van de spelers die het langst onder contract staat.

afbeelding.png.af307fb3624ca5f280f445a098917070.png

Hij hoort bij Een duidelijke basis. Een speler met ervaring, die de formatie kent en kwalitatief sterk is. Ik wil naast Lukas eigenlijk nog 3 of 4 van dit soort spelers toevoegen. Jongens die goed zijn maar tekort komen voor de absolute top. Door hierop te selecteren zorgen we ervoor dat nieuwe spelers ook sneller kunnen wennen en het basisniveau hoog blijft. Ik doel hierbij dus op spelers die tussen de 24 en 28 zijn, nog jaren meekunnen maar al wel even rondlopen. Mai was het ultieme voorbeeld, Kaiky en Daniliuc zou je hier ook toe kunnen rekenen.

Een Poolse identiteit blijft ook belangrijk. We zijn een club uit de tweede stad van Polen en willen deze identiteit behouden. Deze groep heeft overlap met de duidelijke basis, want bijvoorbeeld eerste keeper Tobiasz valt in de juiste leeftijdscategorie. Hij is de eerste keeper van Polen en past uitstekend bij onze spelwijze. Ook Kozlowski, Mósor en Puchacz zijn ervaren spelers met een goed niveau die kwaliteit, identiteit en ervaring toevoegen aan het team. Qua grote talenten verwacht ik veel van Jajko, de aanvallende middenvelder die deze winter overkwam. We focussen ook nog op eigen jeugd maar daarover later meer.

Toptalenten strikken blijft belangrijk voor ons. Uiteindelijk willen we dit doen voor onszelf maar op dit moment zijn we nog meer een doorgeefluik. Piszczek, Boulanger, Santos, Milanovic en Seman zijn eerder al voor mooie bedragen verkocht, deze zomer voegden Vesterkjaer en Lillås zich bij deze groep. Ook Dueñas, Mariani, Ruiz de Galarreta en Morra kunnen hier eventueel in de toekomst aan toegevoegd worden. We verdienen geld met deze spelers, ze geven ons een kwaliteitsinjectie op de korte termijn en met doorverkooppercentages kunnen we later nogmaals profiteren van hun ontwikkeling.

Dan weer even totaal iets anders, de Champions League. We hoeven nu zelfs geen voorronde meer te spelen dus we zitten meteen in de competitiefase. In de loting kwamen onderstaande teams naar voren. Een paar absolute toppers, enkele Europese subtoppers en ook wat clubs waarvan ik verwacht dat we ze kunnen verslaan. Met Partizan zit er nu ook voor het eerst een club tussen tegen wie ik verwacht dat we een flinke uitslag neer kunnen zetten.

afbeelding.png.e6182a3f7ad0371a7a63120bd54b491f.png

De transferzomer wordt even opgedeeld in twee delen want het was weer druk deze zomer! Ik heb mijn filosofie even wat bijgeschaafd omdat ik merk dat mijn spelers dermate goed in de markt liggen dat we niet alleen maar op talent kunnen bouwen. Niet zoals ik normaal selecties opbouw maar wel weer leerzaam :D

@chrisje1993 @delichris @Lensherr @JoonsterkeBE @MNie @Djurovski @KayDeManaager @Fantasy @keano77 @De Raam @Marius @Kyrill @Cervantes@FlyD @Tim Windt @bigtukker@bas huijsmans @Glenn08

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht een prima idee om de transfervisie wat bij te schaven. Ergens had ik het gevoel dat het soms een bont allegaartje werd van talenten, die je ook snel weer kwijt was. De nieuwe visie stelt je hopelijk in staat om iets meer stabiliteit in de kern te brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bannerkrakow.png.286b55b6994e8f0392394dcbd05516cc.png

afbeelding.png.9739e661e757a34770bce4b35304b14f.png

Er vertrokken dus enkele sterkhouders. Op zowel de linksbuitenpositie als centraal op het middenveld kwam er daarmee een vacature vrij die opgevuld moest worden. Voor onze nieuwe linksbuiten tastten we diep in de zak. Voor maar liefst €22M komt Peter Dennis over van Vitesse. De Nederlander was daar twee jaar lang basisspeler en zal dat ook bij ons zijn. Dennis is fysiek ontzettend goed, kan goed dribbelen en koppelt creativiteit aan teamwork. Zijn geschatte waarde is trouwens veruit het hoogste (€41-46M) van wie ik dan ook onder contract heb gehad tot nu toe.

afbeelding.png.0ecd601f597f2a4c7a3e7046fdbc6183.png

Voordat we naar de vacante positie centraal op het middenveld gaan wil ik eerst nog drie andere spelers uitlichten. Met Joaquim Oliveira halen we een talentvolle tweede doelman voor achter Tobiasz. De Portugees is meer een lijnkeeper dan iemand die meevoetbalt. Hij krijgt de kans in bekerduels en als ik denk dat Tobiasz rust verdient. Bartesaghi is een transfer die van alle kanten klopt. Onze rechtsback krijgt vrijheid, de linksback moet defensief sterker zijn. Dat is hij. De Italiaan kan goed verdedigen, is fysiek sterk en heeft zelfs nog een goede voorzet als hij toch in die positie komt.

afbeelding.png.66e439e8240bb6e072b4ade08da20d78.png

Met Piotr Gorzawski halen we een oude bekende terug. Een frustrerende transfer want ondanks dat we winst maken op de Poolse aanvaller had ik hem vorig seizoen gewoon graag nog onder contract gehad. Dit heeft ook te maken met de status Eigen Kweek, iets waar we tegenaan lopen bij het inschrijven van spelers. Door zijn jaartje in Italië mogen we hem niet als eigen jeugdproduct zien. Bij ons gaat hij als back-up voor de spitspositie en eventueel als rechtsbuiten ongetwijfeld zijn minuten maken.

Dan nog de opvolger van Lillås, of moet ik opvolgers zeggen? Ik wilde in de lijn van onze nieuwe insteek een iets oudere centrale middenvelder halen. Een speler die nog enkele jaren bij ons zal blijven en gewoon een goede basisspeler is voor ons niveau. Tom Bischof voldoet aan deze voorwaarden. De jonge Duitser deed het goed bij Hoffenheim, vertrok voor een laag bedrag naar Tottenham Hotspur, dat hem weer verhuurde aan Sankt Pauli. Bij Tottenham werd duidelijk dat hij hun niveau niet ging halen, waarna wij voor €7,5M toehapten.

afbeelding.png.3a4b85bc0e6cbea4763ab2a15174a558.png

Tom Bischof brak al op jonge leeftijd door bij Hoffenheim

En ja, opvolgers, want ook Antoni Milambo is gehaald voor de positie centraal op het middenveld. De 24-jarige Nederlander, die al tot 2 interlands kwam, ging in 2024 voor €6,5M naar Manchester City. Voor The Citizens kwam hij tot 33 duels in alle competities, waarvan 7 als basisspeler. Veel te weinig natuurlijk en nadat we eerder al geïnteresseerd waren zag ik in de laatste dagen van de transfermarkt dat hij Milambo en City hun contract in onderling overleg hadden beëindigd. Wij hapten meteen toe en kunnen zo dit buitenkansje toevoegen aan onze selectie.

Screens Dennis, Oliveira, Bartesaghi, Gorzawski, Bischof en Milambo

Spoiler

afbeelding.thumb.png.63c0f90ce90175e44655bae443059a9b.png

afbeelding.thumb.png.ab7c3e35bcba38e9e74cf02678aeb46b.png

afbeelding.thumb.png.0b57a2bccfdcd42328f15887fcc56f1f.png

afbeelding.thumb.png.27abf6c22360288777a79a0b6de9c239.png

afbeelding.thumb.png.063f1c06501742a61d71000b9c3f7e9f.png

afbeelding.thumb.png.1aa1b39f52ad53a2d5996fa1101f22ae.png

afbeelding.png.6c246448f0d50c63b6eb8fe615502427.png

We hebben weer wat mooie transfers gedaan. Waar we uitgaand vaak niet krijgen wat ik eigenlijk vind dat een speler waard is heb ik het idee dat we aan de inkomende kant nog steeds vrij scherp kunnen onderhandelen. De volgende keer gaan we kijken of de resultaten van de eerste seizoenshelft een beetje aansluiten bij mijn woorden...

bewerkt door Willem
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van Gorzawski is wel jammer zeg. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is dat hij nu niet meer gezien wordt als een speer die je zelf ontwikkeld hebt. Verder is de hoge transfersom die je voor Dennis durfde neerleggen ook opvallend, maar je lijkt inderdaad toch goede zaken te hebben gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bannerkrakow.png.e0ec74e541e749abc9f2427c1a31d5f9.png

afbeelding.png.d16406ef72af8aa8fbc56a50e2d917da.png

Vorig seizoen verrasten we vriend en vijand door Olympique Lyon met liefst 7-0 te verslaan. Die prestatie deden we dit jaar dunnetjes over, maar dit keer zelfs in een uitwedstrijd. Het was Bayer Leverkusen dat slachtoffer werd van onze dadendrang en een ongenadig harde tik kreeg.  Dit was in de fase waarin het sowieso geweldig liep in de Champions League. We wisten liefst 5 overwinningen op rij te noteren want drie weken eerder wisten we FC Barcelona ook al te verslaan. Met 5 overwinningen in de eerste 6 duels leek het er zelfs even op dat we de play-offs in februari over konden slaan maar dat zat er helaas niet in. Twee nederlagen in januari zorgen ervoor dat we uiteindelijk net tekort kwamen.

afbeelding.thumb.png.5b4a158b672b8714fe2676f2a2ea26df.png

Bij de top 8 zijn er wel enkele verrassende namen terug te vinden. Ajax, Galatasaray én Celtic kunnen de tussenronde overslaan dus zo gek was het niet geweest als wij ook in dit rijtje hadden gestaan. Als je dan weer kijkt welke clubs we achter ons gelaten hebben kunnen we echter vooral trots zijn. Engelse, Duitse, Spaanse en Franse topclubs eindigden onder ons. In de play-offs moeten we aantreden tegen Napoli, een pittige tegenstander. Vooral de creatievelingen Güler, Doku en Kvaratskhelia kunnen ons pijn gaan doen.

afbeelding.png.43473789eca717e4da2d4e950d454287.png

afbeelding.png.d5c4e9d22978c1f667dc8db84f6bb063.png

In de competitie gaat het zoals de afgelopen jaren vaker ging, namelijk uitstekend. Met 51 punten uit 19 duels laten we ontzettend weinig liggen en we zijn ook nog steeds zonder nederlaag. Achter ons doen Raków Częstochowa en Legia Warszawa het een stukje beter dan vorig seizoen. Vooral Raków bleef lang bij ons in de buurt in de eerste seizoenshelft. Toch verwacht ik geen enkele moeite op weg naar de volgende landstitel. We hebben de sterkere selectie én al een voorsprong van 7 punten.

afbeelding.png.13b8bd11f68086de6f5b4ddbb8ca9fed.png

afbeelding.png.db492c12227682e7858e8033f94f2ab1.png

De transferperiode in januari is vanouds de periode waarin we wél spelers kwijt kunnen raken maar zelf nog geen aanwinsten mogen presenteren. Het was dus een klein risico om liefst 4 centrale verdedigers te laten gaan deze periode. Voor zowel Mosór als Daniliuc gold dat ze meer minuten wilden maken en die konden wij ze niet bieden. Wij hadden namelijk al-sadd verdedigers haha. Ook Wisniewski mocht vertrekken omdat hij niet aan de bak kwam. De enige verdediger van wie ik twijfelde of we hem moesten verkopen was Kaiky. De Braziliaan levert €10,5M op met nog een mooi doorverkooppercentage.

afbeelding.png.ab0e29ede7430646ae10a388d63cafee.png

Kaiky vertrekt naar de zandbak

Linksback Kowalczyk was ontevreden over zijn hoeveelheid spelminuten, hij gaat een half jaar naar FC Twente, dat ook een optie tot koop heeft. Voor Holovko geldt vooral dat hij minuten mag gaan maken in de Eredivisie en hopelijk bij terugkomst of een rol kan spelen bij ons of verkocht kan worden. Uiteindelijk verkochten we op deadline day ook topscorer Ivan Jovanovic. De Serviër maakte er 10 in 16 competitieduels en dat was voor Celta de Vigo genoeg om de portemonnee te trekken. Naast de €16,75M gaat er bij een eventuele doorverkoop ook nog eens 50% van de winst naar ons.

afbeelding.png.5a1db8f4de324a6b76b925e8d178101b.png

Met de bovenstaande transfers mogen we dus nog flink aan de bak in februari om onze selectie weer op oorlogssterkte te krijgen. Zowel voorin als achterin moet er nog iets bij... In de volgende update gaan we zien hoe dit is gelukt en of we tegen Napoli een resultaat hebben weten te behalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites