Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Building a nation

19CH98

Aanbevolen berichten

10 minuten geleden zei Jeroen.:

Jij zit ook met redelijk strenge huurregels toch? Bied je ze dan ook aan in San Marino en dergelijke of is het gewoon wachten op clubs.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vijf seizoenen geleden ook nooit gedacht had dat ik het nu afgerond zou hebben. Uiteindelijk is het ook gewoon een flinke kwestie geluk met alle RNG die een wedstrijdresultaat bepaald.

Max 3 spelers per seizoen. Elk halfjaar proberen de huurspelers te verkopen zodat er een slot vrij komt voor een nieuwe huurspeler. Heb een heel systeem hierin ontwikkeld

Daarnaast kan ik via spelersruil een speler 'geforceerd' verhuren zoals ik dat noem. Als een speler bij een andere club bij de -19 op de transferlijst staan en je bied een huurspeler in ruil aan accepteren ze 98% van de keren. De random jeugdspeler wordt meteen gereleased want die heb ik niet nodig

Dat laatste ontdekte ik pas rond 2080 en sindsdien zijn de andere clubs significant beter geworden. Als ik dit eerder had ontdekt was ik al veel verder geweest

Bovenstaande komt ook nog langs in 1 van mijn updates die ik maak van deze save

EDIT: Van die spelers die ik nu in mijn -20 heb verwacht ik dat 80% daarvan in San Marino gaat spelen

bewerkt door Thomassje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2096: Hoe goed zijn de andere clubs?

Folgore

Om te kunnen vergelijken hoe goed de andere clubs zijn is het ook belangrijk om naar ons zelf te kijken. Dit is onze selectie aan het begin van seizoen 2096/2097

f91ea2d3fbdcb8b083150725131a8f2a.png

Dit is dus het team dat 8 seizoenen achter elkaar de Champions League heeft gewonnen. Dit is dus wereldtop, eens kijken naar de andere ploegen

San Giovanni

2486ee29a5bcfce192a8835a5ef4dbf9.png

Murata

3bb305d86d01ed84f8a4f3c6048ba954.png

Virtus

c24d81a7f5267939cd78f6bd088345aa.png

Pennarossa

733fc7ca0602884d38ba2e25e9b272f6.png

Tre Fiori

09a6a6e96467340febfa60f6124e8858.png

Dit zijn de clubs voor de toekomst. Murata en San Giovanni zijn al daar waar we ze willen hebben, de focus de komende seizoenen liggen bij Pennarossa, Virtus en Tre Fiori. De andere clubs hebben al aardige spelers, zelfs enkele spelers die bij ons ook wel in het team passen. Het grootste probleem is de breedte en het feit dat de andere clubs bijna geen transfers doen. Er moeten nog wel wat stappen gemaakt worden en daar zijn wij als Folgore nu ook mee bezig

Folgore -20

97cdc70188f4fe9e49014bbc34410a7a.png

b631fb9ef43ffa0326296c090f03f03b.png

De scouts zijn de afgelopen seizoenen enorm aan het werk gezet en we hebben veel talentvolle spelers gevonden. Niet alleen voor ons maar ook voor de andere clubs, daarom zijn het er zo veel. Op dit moment bestaat de -20 uit 52 spelers. Uiteraard zijn die niet allemaal voor ons bedoeld. Het doel is om 80% a 90% van deze spelers bij de andere San Marinese clubs te krijgen

Hoe? Hoor ik sommigen denken? In de komende 2 updates een aantal tips die jouw building a nation een stuk beter maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HJK - Juni 2024

Het eerste anderhalve jaar in Finland is gespeeld. Aangezien het voetbaljaar in januari begint, heb ik iets langer moeten wachten voordat we punten konden sprokkelen in Europa. Vier ploegen mochten beginnen aan het Europese seizoen. Een kort overzicht:

FC Ilves: uitgeschakeld in 2e kwalificatieronde Conference League door Besiktas

VPS: uitgeschakeld in 3e kwalificatieronde Conference League door Basaksehir

KuPS: uitgeschakeld in 3e kwalificatieronde Conference League door Vaduz

HJK: uitschakeld in 16e finale Champions League door Internazionale (1-2 over twee wedstrijden, pfoe)

Het ging dus niet slecht met mijn eigen team :D Vier kwalificatierondes doorlopen (Red Boys/Differdange, APOEL, Ferencváros, Union SG) om een poule te krijgen met Real, Sporting CP en Young Boys Bern. Tot mijn verrassing tweede geworden met een puntje meer dan de Portugezen, doordat we in eigen huis geijkspeelden tegen Real.

Het bracht Finland van plek 36 naar plek 28. De aanval op de top 20 is ingezet.

Spoiler

image.thumb.png.78b9892ca44041c3e4886d154aa4141e.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deel 1

Spoiler

Building a nation: Gouden tips deel 1

Filter

Voordat we naar het scouten gaan is er 1 belangrijk ding dat je eerst wilt doen.

e04e8015d60e2f72cf6e9718a6888040.png

Dit is toch rete irritant? Je hele inbox vol met scouting voltooid als er een week scouting voorbij is? Laat ik je zeggen dat dit niet hoeft. Deze kun je namelijk in het scoutingscentrum krijgen

bddfde637e738bfa28407d5d18756e45.png

Ga naar scouting en je komt op bovenstaande pagina uit. Klik op filter en dan onderin geavanceerde filters

1ff9b16a88d9af43bda4825aa63cb838.png

Dan kom je op deze pagina. Het ziet er misschien heel intimiderend uit maar het valt reuze mee. Op deze pagina kies je of je het in je inbox of in het scoutingscentrum wilt hebben. Eigenlijk is het enige waar je naar hoeft te kijken de scouting speler beëindigd. Deze staat per default op inbox. Maar deze willen we niet in de inbox want anders krijgen we elke week 100+ berichten over een scoutingsrapport dat klaar is. Door op de middelste te klikken komt deze in je scoutingscentrum

bbe49f162c801947233fc14381797bf8.png

Hier wil je die hebben. Alle wekelijkse rapporten zullen hier langs komen

8dd62f6b11acb1310f30af5743bebecc.png

Tot slot klik je op het wieltje en zet je deze op 1 week, hiermee krijg je elke week een update van je scoutingsrapporten. Nu is alles op gezet en you are good to go!

Teamrapporten

Dit heb ik in een andere novelle een keer laten zien. Na eventjes zoeken heb ik deze gevonden, je ziet deze manier van scouten in de spoiler

Spoiler

Een scoutingsnetwerk opzetten

We zijn inmiddels al een paar weken manager van FC Twente. In de eerste transferperiode was het korte termijn denken en ik heb een redelijk team bij elkaar kunnen krijgen. Dit is echter niet voor de lange termijn want er zitten veel huurspelers tussen. Daarnaast ook een aantal nationaliteiten, ik wil proberen om een stukje identiteit terug te krijgen bij FC Twente. Ik herken de club ook helemaal niet meer terug daar waar bijna alle spelers inmiddels al zijn vertrokken. Bij de andere clubs zitten er nog wel veel spelers die er aan het begin ook bij waren. Denk hierbij aan Gimenez, Pavlidis of een Pandur bij Fortuna Sittard. Om dit op lange termijn voor elkaar te krijgen beginnen we vanaf maart met het actief scouten. De manier van scouten die ik hierbij ga gebruiken is het scouten via een Teamverslag

Hoe gaat dat in zijn werk?

Spoiler

e5c712c066d4d96452010da79731a689.png

Als eerste maken we een view. Ik heb bovenstaande view gemaakt en hij heet scouting zoals je linksboven kunt zien. Op dit scherm heb ik daar alles wat ik nodig heb. De afgesproken speeltijd, salaris, wanneer het contract eindigt en de transferwaarde. Zo kan ik in 1 oogopslag zien of een speler eventueel interessant is zonder ze individueel aan te moeten klikken. Als ik bijvoorbeeld Feyenoord, PSV of Ajax scout en ik zie een speler die daar een belangrijke speler is gaat die natuurlijk nooit naar mij toe komen. Zo'n view maak je eenvoudig aan:

f50affcc94dfc07fab1e0ad3acbc4272.png

Bovenstaande is hoe de algemene informatie er normaal uit ziet. Nu gaan we het belangrijkste toevoegen, het niveau en potentieel. Dit doe je door de rechtermuisknop te gebruiken boven in. 

bb1451bd8f1e1e633f7f12452a00f895.png

Kolom invoegen -> Scouting -> Niveau en potentieel

064c38cf14d1bbe2bce2118cf89a6842.png

Vervolgens ziet het er zo uit. Enkele spelers van FC Groningen heb ik al op mijn scoutingslijstje staan maar bij de meeste spelers staat onbekend. En dat laatste gaan we verandering in brengen.

Teamrapport

f16127002e3899e445010c50594a0452.png

Ik heb VVV Venlo als voorbeeld hier en kijk vooral even naar de datum rechtsboven in. Van 3 spelers hadden we al kennis maar van de rest van het team niet

f30b310c21015121cea0f578c673ceae.png

In de ranglijst, rechtermuis knop -> Teamverslag en zet je beste scout hier op. Alleen 1 scout want je kunt maar 1 verslag per dag krijgen dus zet gewoon je beste scout hier op

921ac21ed5084f0d0cecdd7c2b9d68a9.png

We zijn 3 dagen later ingame. kijk maar naar de datum rechtsboven in. En tadaa, ik heb volledige kennis van VVV Venlo binnen 3 dagen. Doe dit bij de meerdere clubs achter elkaar en je krijgt van elk team zo'n verslag met de sterren die jouw scout geeft. Sorteer op niveau of potentieel en je ziet meteen welke spelers interessant zijn en deze kun je dan weer op je shortlist zetten of in je excel document, ja ik weet dat een enkele van jullie dit doet. 

Op deze manier heb ik de hele eredivisie binnen een maand gescout. Dit kun je overal doen mits jouw scoutingrange dit toe laat. Met FC Twente kan ik wereldwijd scouten dus ik kan die doen bij elk team dat ik tegen kom.

91707e2112a58d9bea47ec3fc9a6efab.png

Na VVV heb ik ook van PEC Zwolle een teamverslag aangevraagd, deze kwam de volgende dag alweer binnen

d47b7ceb57ce2085b94fbeccf97cfbe5.png

Dit bepaalt bij welke clubs je dit kunt doen. Als je alleen Europa hebt kun je geen teamverslag aanmaken in Brazilië

*De sterren zullen na enkele weken ingame weer verdwijnen, ze blijven niet het hele seizoen staan

Scouten via nationale teams

Naast de traditionele manieren om te scouten is er nog een eenvoudige. Selecteer een aantal spelers en scout ze voor een week. Simpel toch? Eigenlijk wel maar je hebt er wel veel scouts voor nodig. Elke scout pakt 4 spelers per week. Als je dus maar bijvoorbeeld 2 scouts hebt en je gaat alle nationale teams scouten dan gaat het heel lang duren voordat iedereen gescout is. Hoe meer scouts hoe beter. Voor deze manier zou ik minimaal 10 scouts aanraden. Dan pak je 40 spelers per week, laten we dus zeggen dat je 2 nationale teams per week scout. Maar hoe starten we?

Eerst moet je je bedenken op welk niveau je spelers zoekt. Bij het Folgore van nu hoef ik niet iedereen in bijvoorbeeld Trinidad & Tobago te scouten om maar een random land te noemen. Maar toen ik begon met Folgore zijn dat wel mogelijk interessante landen. We waren immers nog semi-profs met weinig geld. Tegenwoordig moet ik echt de grote landen a la Frankrijk, Spanje of Italië scouten. Het is dus aan jou welke nationale teams je interessant vind

69b3dae905b2a2a82bcbadb0627dd109.png

e5e9b233b44b35527ce039b87878dff0.png

Ik heb hierboven IJsland en Finland als voorbeelden genomen. Aan het begin van een building a nation of na een aantal seizoenen zijn dit landen waar best interessante en goedkope spelers kunnen spelen. Met Ctrl A selecteren we alles. Rechtermuis knop -> verslag -> scouten voor 1 week. Dit kun je bij elk land doen, als je een wereld pakket hebt bij de scouting kun je dit in de gehele wereld doen. Hoe meer scouts je hebt, hoe meer spelers je mee pakt per week. Pas wel op welke landen je neemt want te veel spelers duurt te lang en dan loop je misschien net dat ene mega talent mis

Scouten via landen jeugdteams

Een speler in het nationale elftal van een Italië of Spanje zal niet bij een middelmatige competitie gaan spelen. Een Mbappe zal niet snel in de Poolse competitie spelen zullen we maar zeggen. Maar wat wel interessant kan zijn, zijn de jeugdteams van die landen. Daar kunnen zomaar goede spelers tussen zitten die je ook mogelijk kunt huren voor die ene kwaliteitsinjectie

fe97bd417a4404b962e7dc0bc2ce69d5.png

Spanje -19. Veel spelers zullen veel te duur zijn maar misschien kun je die huren voor een flinke kwaliteitsinjectie. Maar er zitten ook wat mindere bedragen tussen. Bijvoorbeeld een speler van €3,7 miljoen bij Zaragoza of een speler voor €2 miljoen bij Real Sociedad. Dit kan maar net een speler zijn die meteen jouw beste speler is

Scouten bij letterlijk elke youth intake te wereld

7af755ca895113ce95f0389daf1667aa.png

Dan de manier waar op ik nu scout, voor deze manier van scouten heb je veel scouts nodig. Ik heb zelf 26 van de 27 mogelijke scouts. Hiermee kan ik 100 spelers per week scouten en geloof me dit gaat heel rap. Hieronder ga je zien waarom ik zo veel scouts nodig heb

241cc3a8bf8377c7d589afea979d452a.png

Als eerst klikken we op de wereldbol rechtsboven. Vervolgens gaan we naar wereld en dan transfers

3f6113fea5d426bfc812bd638754c5a0.png

Dan kom je uit op deze pagina. Je gaat naar alle transfers en vervolgens klik je op ingestroomde jeugdspelers. Hier zie je ALLE jeugdspelers die binnen zijn gekomen bij de clubs in dat jaar

5aa5e12a88d852bc4a0fb7be17e4bb7a.png

Klik op filter en vink de landen die je graag wilt zien. Tip: Landen met een hoge youth rating buiten Europa zijn bijvoorbeeld Brazilië, Colombia en Mexico. Deze landen haal ik de meeste talenten vandaan

50b88065450923503920b3802104d78e.png

In dit voorbeeld heb ik gekozen voor Brazilië, Colombia en Mexico. Dit levert mij 105 spelers op die vorig seizoen in de jeugdintake hebben gezeten afgelopen seizoen. 

Notitie: Helaas kun je op deze pagina niet massa scouten. Ctr A en dan iedereen scouten voor 1 week werkt niet. Je kunt maximaal 50 spelers selecteren. Het is dus een aantal spelers selecteren, scouten voor een week en vervolgens verder naar beneden scrollen. Rinse and repeat. Niet leuk maar wel erg effectief! Met maar liefst 27 scouts kan ik bijna wel 2.500 jeugdspelers scouten per seizoen en daarmee jat ik bijna elke jeugdspeler weg van alle clubs

Scouting in uitvoering

ac7c52325983df2efb2c223729cefbd9.png

2324 spelers heb ik in de wacht staan om gescout te worden. Allemaal spelers die voort kwamen uit de youth intake van afgelopen jaar. Als er megatalenten tussen zitten ben ik er dan ook altijd vroeg bij en kan ik ze vaak goedkoop oppikken voordat de concurrentie (PSG of Man City bijvoorbeeld) ze op de radar krijgt

e9792caa90a8f40525230fe3998d8736.png

Alles krijg ik binnen bij het scoutingscentrum waar ik dus 1x per week ingame een bericht van krijg in de inbox. Hierboven zie je bijvoorbeeld dat België een geweldige lichting had. Omdat ik ruim €700 miljoen te besteden heb, heb ik ze bijna allemaal gekocht. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze in de San Marinese competitie blijven spelen. Dan wel bij mij, dan wel bij een andere San Marinese club

Volgende update: Hoe krijg ik spelers bij de andere clubs en hoe zorg ik dat ze daar ook blijven

Deel 2

Spoiler

Building a nation: Gouden tips deel 2

In dit deel gaan we ons bezig houden met hoe we spelers naar de andere clubs gaan krijgen. In sommige landen gaat dit veel eenvoudiger dan de andere landen. Bij mij gaat dit heel lastig op de traditionele manier. Daar komt ook nog eens bij dat elke club max 3 huurspelers per seizoen kan hebben. Clubs happen niet snel maar er zijn wat trucjes om spelers toch bij de andere clubs te krijgen

Talentenlijst

266cbc3756dbc2a4457a5e542f869c77.png

De talentenlijst is een belangrijk onderdeel maar niet noodzakelijk. Dit is stap 1 die wij gebruiken. Spelers die je wilt verhuren zet je op de talentenlijst

89d225f4c767197ed3fc61a5352883de.png

Dat is heel eenvoudig. Je selecteert de spelers die je wilt verhuren en dan klik je op de rechter muis knop. Je gaat naar transfers en dan toevoegen aan de talentenlijst

3500f364e5a433ff1ece40464b19dc50.png

Dan ziet het er zo uit

65a619c1d598cbf300790727167d5617.png

Wat je dan doet is het volgende. Huurpercentage 0%, trainginsfaciliteiten maken niet uit want de spelers zijn niet voor jou bedoeld maar voor de andere clubs. Je kiest het land die je wilt en eventueel de competitie die je wilt. Dit doen zorgt er voor dat boden vanuit het buitenland automatisch worden geweigerd en de boden van de clubs in je eigen land of competitie worden automatisch geaccepteerd.

Spelers aanbieden

Zo we hebben alles op gezet, nu gaan we de spelers verhuren. In de eerste 20 a 30 seizoenen heb ik ze 1 voor 1 aangeboden. Ik had nog niet zo veel spelers in mijn -20, dit kost wat tijd maar het gaat wel. Dit voorkomt dat buitenlandse clubs ook een bod doen. Een speler kan ontevreden raken als een buitenlandse club een bod doet en deze geweigerd wordt

3e2b8614be2fd96bbc65d416e48d8ba4.png

Dit is de 'luie' en makkelijkste manier. Je selecteert wederom de spelers die je wilt verhuren. Rechter muisknop -> transfers -> aanbieden -> aanbieden voor huur. Het nadeel hier van is wel dat de speler wordt aangeboden bij alle clubs, dus ook clubs uit het buitenland.

Maar geen zorgen, eerder hebben we gebruik gemaakt van de talentenlijst. Alle boden van buitenlandse clubs worden hierdoor automatisch geweigerd en de boden van binnenlandse clubs worden automatisch geaccepteerd. Nadeel hier van wel is dat spelers ontevreden kunnen raken omdat een bod van een club waar hij graag naar toe wilt geweigerd wordt. Dit is de reden dat ik de eerste tientallen seizoenen elke speler 1 voor 1 aanbood bij de San Marinese clubs. Dat doe ik overigens op onderstaande manier:

9f97d51aa5c1b981640c45dda3aac0f7.png

We kennen allemaal de gewone pagina waarin we spelers aanbieden. Maar wist je dat er nog een extra tabblad is? Naast details is er nog een tabblad genaamd clubs en dat ziet er zo uit. Je gaat naar aanbieden bij, toevoegen en dan alle clubs uit land en vervolgens kies je het land waarin jij manager bent. Op deze manier wordt de speler alleen aangeboden bij de binnenlandse clubs

Elke dag checken of er interesse is

ba09389721607901bc2cbc375d5573c5.png

Elke keer nadat je spelers hebt aangeboden krijg je dit te zien. Helaas geen interesse. Houd het hier bij op? Nee zeker niet. Het kan namelijk nog steeds zijn dat een club wel interesse heeft maar nog niet direct een bod doet

dadba0175658b733ee8e3d4bf27dd5e4.png

We gaan weer terug naar het selectiescherm. Deze keer kiezen we voor de view volledige spelersstatus. Deze staat er automatisch al in, je hoeft deze view dus niet zelf aan te maken. Rechts in bovenstaande screen zie je alle statussen die er zijn en ze zijn allemaal opengeklapt in plaats van dat ze op elkaar zitten zoals je hieronder ziet

c1c68305001d5482ffc710ddde9cae23.png

In de normale view staan de speler statussen op elkaar in plaats van naast elkaar

Door de talentenlijst te gebruiken worden op de achtergrond elke dag spelers aangeboden bij de binnenlandse clubs door de verhuurmanager, hier hoef je dus niet meer achter aan. Het enige wat je nog moet doen is elke dag ingame kijken bij de volledige spelers statussen of je Bel ziet staan. Als je hier op klikt kun je zien welke club interesse heeft. Is dit een binnenlandse club dan bied je de speler aan op de volgende manier 

Deze keer zal de club wel happen. De interesse verandert elke dag. De ene dag kan een competitiegenoot interesse in al je spelers hebben en de andere dag kan dit ineens verdwenen zijn. Het is dus belangrijk om elke dag te kijken of andere clubs interesse hebben om je spelers te verhuren.

Spelers aanbieden via spelersruil

Nu hebben we dit een maand lang gedaan maar nog steeds heb ik spelers over die ik wil verhuren aan andere clubs. De andere clubs happen maar niet, wat nu?

Hier is dus een trucje voor, je kunt namelijk een spelersruil doen. Niet alleen kun je op deze manier een speler ruilen in de zin van een transfer maar ook in de zin van verhuren. Kijk maar hier onder

6fe014530c7fce57aee9c7266becb65f.png

Transfervoorstel -> Aanvullende premies -> Spelersruil

dde46f42d0b52789d0486e40948c3139.png

Bij spelersruil kun je niet alleen kiezen voor een transfer. Je kunt ook een (jeugd)speler kopen en in ruil hiervoor een speler verhuren

bf506b9b1797871bf70ae91502982743.png

In dit geval heeft de club de ruil geaccepteerd. Ik koop een random jeugdspeler en in ruil hiervoor krijgt mijn competitiegenoot een speler die ze mogen huren tot het einde van het seizoen.

Als de clubs dus niet naar mij komen dan kom ik op deze manier wel naar de clubs toe

Jeugdspelers op de transferlijst

417e96529172381924640bfda000bd81.png

Maar ook dit gebeurt heel vaak, de club wijst de speler af. Helaas gaat de verhuur van in dit geval Pedro niet door. Of toch wel.....

f0bf73c17617b7478f4cfe125a0a51e7.png

In dit geval wordt de verhuur van Pedro wel geaccepteerd. Maar hoe komt dit? Nou heel simpel, deze random jeugdspeler staat op de transferlijst. Als een club een jeugdspeler op de transferlijst heeft staan zullen ze het bod 95% van de keren wel accepteren.

Conclusie

Heb je na de traditionele manier van verhuren nog steeds spelers over die je wilt verhuren? Ga naar de clubs in je competitie en kijk rond of ze spelers in de -19 of -20 op de transferlijst hebben staan. Doe hier een bod op en verhuur de speler die je wilt via een spelersruil. 

228eb9423cdb1e891b32b1fdbce2a6be.png

Je kunt tot maximaal 3 spelers verhuren per keer op deze manier. Dit noem ik ook wel 'geforceerd' verhuren en op deze manier heb ik heel veel spelers bij andere clubs kunnen brengen. Helaas kwam ik hier pas achter rond 2080, als ik deze manier eerder had ontdekt had ik de challenge misschien zelfs al gehaald.

Overigens is dit nog steeds geen garantie dat de speler gaat. Het is nu aan de speler of hij wel op huurbasis wil. De speler die je wilt verhuren kan dit alsnog afwijzen en de hele deal afblazen. Het is dus geen glitch in de Matrix, het is niet dat je ineens een 4 sterren speler bij een andere club krijgt

Nadat de deal rond is kun je de jeugdspeler die je hebt gekocht releasen. Zijn salaris is niet zo hoog dus het kost ook niet super veel.

In deel 1 hebben we het gehad over de scouting en hier in deel 2 hebben we het over het verhuren van spelers naar je landgenoten gehad. Nu gaan we nog naar deel 3. Gefeliciteerd, je hebt spelers bij de andere clubs gekregen. Maar hoe zorg je ver voor dat ze daar ook blijven? Daar gaan we het in de volgende update over hebben

*In spoiler want lange updates en best wel wat leesvoer

Omdat @Chiemel niet langer kan wachten haha

bewerkt door Thomassje123
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Thomassje123:

Deel 1

Inhoud verbergen

Building a nation: Gouden tips deel 1

Filter

Voordat we naar het scouten gaan is er 1 belangrijk ding dat je eerst wilt doen.

e04e8015d60e2f72cf6e9718a6888040.png

Dit is toch rete irritant? Je hele inbox vol met scouting voltooid als er een week scouting voorbij is? Laat ik je zeggen dat dit niet hoeft. Deze kun je namelijk in het scoutingscentrum krijgen

bddfde637e738bfa28407d5d18756e45.png

Ga naar scouting en je komt op bovenstaande pagina uit. Klik op filter en dan onderin geavanceerde filters

1ff9b16a88d9af43bda4825aa63cb838.png

Dan kom je op deze pagina. Het ziet er misschien heel intimiderend uit maar het valt reuze mee. Op deze pagina kies je of je het in je inbox of in het scoutingscentrum wilt hebben. Eigenlijk is het enige waar je naar hoeft te kijken de scouting speler beëindigd. Deze staat per default op inbox. Maar deze willen we niet in de inbox want anders krijgen we elke week 100+ berichten over een scoutingsrapport dat klaar is. Door op de middelste te klikken komt deze in je scoutingscentrum

bbe49f162c801947233fc14381797bf8.png

Hier wil je die hebben. Alle wekelijkse rapporten zullen hier langs komen

8dd62f6b11acb1310f30af5743bebecc.png

Tot slot klik je op het wieltje en zet je deze op 1 week, hiermee krijg je elke week een update van je scoutingsrapporten. Nu is alles op gezet en you are good to go!

Teamrapporten

Dit heb ik in een andere novelle een keer laten zien. Na eventjes zoeken heb ik deze gevonden, je ziet deze manier van scouten in de spoiler

Toon verborgen inhoud

Een scoutingsnetwerk opzetten

We zijn inmiddels al een paar weken manager van FC Twente. In de eerste transferperiode was het korte termijn denken en ik heb een redelijk team bij elkaar kunnen krijgen. Dit is echter niet voor de lange termijn want er zitten veel huurspelers tussen. Daarnaast ook een aantal nationaliteiten, ik wil proberen om een stukje identiteit terug te krijgen bij FC Twente. Ik herken de club ook helemaal niet meer terug daar waar bijna alle spelers inmiddels al zijn vertrokken. Bij de andere clubs zitten er nog wel veel spelers die er aan het begin ook bij waren. Denk hierbij aan Gimenez, Pavlidis of een Pandur bij Fortuna Sittard. Om dit op lange termijn voor elkaar te krijgen beginnen we vanaf maart met het actief scouten. De manier van scouten die ik hierbij ga gebruiken is het scouten via een Teamverslag

Hoe gaat dat in zijn werk?

Toon verborgen inhoud

e5c712c066d4d96452010da79731a689.png

Als eerste maken we een view. Ik heb bovenstaande view gemaakt en hij heet scouting zoals je linksboven kunt zien. Op dit scherm heb ik daar alles wat ik nodig heb. De afgesproken speeltijd, salaris, wanneer het contract eindigt en de transferwaarde. Zo kan ik in 1 oogopslag zien of een speler eventueel interessant is zonder ze individueel aan te moeten klikken. Als ik bijvoorbeeld Feyenoord, PSV of Ajax scout en ik zie een speler die daar een belangrijke speler is gaat die natuurlijk nooit naar mij toe komen. Zo'n view maak je eenvoudig aan:

f50affcc94dfc07fab1e0ad3acbc4272.png

Bovenstaande is hoe de algemene informatie er normaal uit ziet. Nu gaan we het belangrijkste toevoegen, het niveau en potentieel. Dit doe je door de rechtermuisknop te gebruiken boven in. 

bb1451bd8f1e1e633f7f12452a00f895.png

Kolom invoegen -> Scouting -> Niveau en potentieel

064c38cf14d1bbe2bce2118cf89a6842.png

Vervolgens ziet het er zo uit. Enkele spelers van FC Groningen heb ik al op mijn scoutingslijstje staan maar bij de meeste spelers staat onbekend. En dat laatste gaan we verandering in brengen.

Teamrapport

f16127002e3899e445010c50594a0452.png

Ik heb VVV Venlo als voorbeeld hier en kijk vooral even naar de datum rechtsboven in. Van 3 spelers hadden we al kennis maar van de rest van het team niet

f30b310c21015121cea0f578c673ceae.png

In de ranglijst, rechtermuis knop -> Teamverslag en zet je beste scout hier op. Alleen 1 scout want je kunt maar 1 verslag per dag krijgen dus zet gewoon je beste scout hier op

921ac21ed5084f0d0cecdd7c2b9d68a9.png

We zijn 3 dagen later ingame. kijk maar naar de datum rechtsboven in. En tadaa, ik heb volledige kennis van VVV Venlo binnen 3 dagen. Doe dit bij de meerdere clubs achter elkaar en je krijgt van elk team zo'n verslag met de sterren die jouw scout geeft. Sorteer op niveau of potentieel en je ziet meteen welke spelers interessant zijn en deze kun je dan weer op je shortlist zetten of in je excel document, ja ik weet dat een enkele van jullie dit doet. 

Op deze manier heb ik de hele eredivisie binnen een maand gescout. Dit kun je overal doen mits jouw scoutingrange dit toe laat. Met FC Twente kan ik wereldwijd scouten dus ik kan die doen bij elk team dat ik tegen kom.

91707e2112a58d9bea47ec3fc9a6efab.png

Na VVV heb ik ook van PEC Zwolle een teamverslag aangevraagd, deze kwam de volgende dag alweer binnen

d47b7ceb57ce2085b94fbeccf97cfbe5.png

Dit bepaalt bij welke clubs je dit kunt doen. Als je alleen Europa hebt kun je geen teamverslag aanmaken in Brazilië

*De sterren zullen na enkele weken ingame weer verdwijnen, ze blijven niet het hele seizoen staan

Scouten via nationale teams

Naast de traditionele manieren om te scouten is er nog een eenvoudige. Selecteer een aantal spelers en scout ze voor een week. Simpel toch? Eigenlijk wel maar je hebt er wel veel scouts voor nodig. Elke scout pakt 4 spelers per week. Als je dus maar bijvoorbeeld 2 scouts hebt en je gaat alle nationale teams scouten dan gaat het heel lang duren voordat iedereen gescout is. Hoe meer scouts hoe beter. Voor deze manier zou ik minimaal 10 scouts aanraden. Dan pak je 40 spelers per week, laten we dus zeggen dat je 2 nationale teams per week scout. Maar hoe starten we?

Eerst moet je je bedenken op welk niveau je spelers zoekt. Bij het Folgore van nu hoef ik niet iedereen in bijvoorbeeld Trinidad & Tobago te scouten om maar een random land te noemen. Maar toen ik begon met Folgore zijn dat wel mogelijk interessante landen. We waren immers nog semi-profs met weinig geld. Tegenwoordig moet ik echt de grote landen a la Frankrijk, Spanje of Italië scouten. Het is dus aan jou welke nationale teams je interessant vind

69b3dae905b2a2a82bcbadb0627dd109.png

e5e9b233b44b35527ce039b87878dff0.png

Ik heb hierboven IJsland en Finland als voorbeelden genomen. Aan het begin van een building a nation of na een aantal seizoenen zijn dit landen waar best interessante en goedkope spelers kunnen spelen. Met Ctrl A selecteren we alles. Rechtermuis knop -> verslag -> scouten voor 1 week. Dit kun je bij elk land doen, als je een wereld pakket hebt bij de scouting kun je dit in de gehele wereld doen. Hoe meer scouts je hebt, hoe meer spelers je mee pakt per week. Pas wel op welke landen je neemt want te veel spelers duurt te lang en dan loop je misschien net dat ene mega talent mis

Scouten via landen jeugdteams

Een speler in het nationale elftal van een Italië of Spanje zal niet bij een middelmatige competitie gaan spelen. Een Mbappe zal niet snel in de Poolse competitie spelen zullen we maar zeggen. Maar wat wel interessant kan zijn, zijn de jeugdteams van die landen. Daar kunnen zomaar goede spelers tussen zitten die je ook mogelijk kunt huren voor die ene kwaliteitsinjectie

fe97bd417a4404b962e7dc0bc2ce69d5.png

Spanje -19. Veel spelers zullen veel te duur zijn maar misschien kun je die huren voor een flinke kwaliteitsinjectie. Maar er zitten ook wat mindere bedragen tussen. Bijvoorbeeld een speler van €3,7 miljoen bij Zaragoza of een speler voor €2 miljoen bij Real Sociedad. Dit kan maar net een speler zijn die meteen jouw beste speler is

Scouten bij letterlijk elke youth intake te wereld

7af755ca895113ce95f0389daf1667aa.png

Dan de manier waar op ik nu scout, voor deze manier van scouten heb je veel scouts nodig. Ik heb zelf 26 van de 27 mogelijke scouts. Hiermee kan ik 100 spelers per week scouten en geloof me dit gaat heel rap. Hieronder ga je zien waarom ik zo veel scouts nodig heb

241cc3a8bf8377c7d589afea979d452a.png

Als eerst klikken we op de wereldbol rechtsboven. Vervolgens gaan we naar wereld en dan transfers

3f6113fea5d426bfc812bd638754c5a0.png

Dan kom je uit op deze pagina. Je gaat naar alle transfers en vervolgens klik je op ingestroomde jeugdspelers. Hier zie je ALLE jeugdspelers die binnen zijn gekomen bij de clubs in dat jaar

5aa5e12a88d852bc4a0fb7be17e4bb7a.png

Klik op filter en vink de landen die je graag wilt zien. Tip: Landen met een hoge youth rating buiten Europa zijn bijvoorbeeld Brazilië, Colombia en Mexico. Deze landen haal ik de meeste talenten vandaan

50b88065450923503920b3802104d78e.png

In dit voorbeeld heb ik gekozen voor Brazilië, Colombia en Mexico. Dit levert mij 105 spelers op die vorig seizoen in de jeugdintake hebben gezeten afgelopen seizoen. 

Notitie: Helaas kun je op deze pagina niet massa scouten. Ctr A en dan iedereen scouten voor 1 week werkt niet. Je kunt maximaal 50 spelers selecteren. Het is dus een aantal spelers selecteren, scouten voor een week en vervolgens verder naar beneden scrollen. Rinse and repeat. Niet leuk maar wel erg effectief! Met maar liefst 27 scouts kan ik bijna wel 2.500 jeugdspelers scouten per seizoen en daarmee jat ik bijna elke jeugdspeler weg van alle clubs

Scouting in uitvoering

ac7c52325983df2efb2c223729cefbd9.png

2324 spelers heb ik in de wacht staan om gescout te worden. Allemaal spelers die voort kwamen uit de youth intake van afgelopen jaar. Als er megatalenten tussen zitten ben ik er dan ook altijd vroeg bij en kan ik ze vaak goedkoop oppikken voordat de concurrentie (PSG of Man City bijvoorbeeld) ze op de radar krijgt

e9792caa90a8f40525230fe3998d8736.png

Alles krijg ik binnen bij het scoutingscentrum waar ik dus 1x per week ingame een bericht van krijg in de inbox. Hierboven zie je bijvoorbeeld dat België een geweldige lichting had. Omdat ik ruim €700 miljoen te besteden heb, heb ik ze bijna allemaal gekocht. Het is uiteindelijk de bedoeling dat deze in de San Marinese competitie blijven spelen. Dan wel bij mij, dan wel bij een andere San Marinese club

Volgende update: Hoe krijg ik spelers bij de andere clubs en hoe zorg ik dat ze daar ook blijven

Deel 2

Inhoud verbergen

Building a nation: Gouden tips deel 2

In dit deel gaan we ons bezig houden met hoe we spelers naar de andere clubs gaan krijgen. In sommige landen gaat dit veel eenvoudiger dan de andere landen. Bij mij gaat dit heel lastig op de traditionele manier. Daar komt ook nog eens bij dat elke club max 3 huurspelers per seizoen kan hebben. Clubs happen niet snel maar er zijn wat trucjes om spelers toch bij de andere clubs te krijgen

Talentenlijst

266cbc3756dbc2a4457a5e542f869c77.png

De talentenlijst is een belangrijk onderdeel maar niet noodzakelijk. Dit is stap 1 die wij gebruiken. Spelers die je wilt verhuren zet je op de talentenlijst

89d225f4c767197ed3fc61a5352883de.png

Dat is heel eenvoudig. Je selecteert de spelers die je wilt verhuren en dan klik je op de rechter muis knop. Je gaat naar transfers en dan toevoegen aan de talentenlijst

3500f364e5a433ff1ece40464b19dc50.png

Dan ziet het er zo uit

65a619c1d598cbf300790727167d5617.png

Wat je dan doet is het volgende. Huurpercentage 0%, trainginsfaciliteiten maken niet uit want de spelers zijn niet voor jou bedoeld maar voor de andere clubs. Je kiest het land die je wilt en eventueel de competitie die je wilt. Dit doen zorgt er voor dat boden vanuit het buitenland automatisch worden geweigerd en de boden van de clubs in je eigen land of competitie worden automatisch geaccepteerd.

Spelers aanbieden

Zo we hebben alles op gezet, nu gaan we de spelers verhuren. In de eerste 20 a 30 seizoenen heb ik ze 1 voor 1 aangeboden. Ik had nog niet zo veel spelers in mijn -20, dit kost wat tijd maar het gaat wel. Dit voorkomt dat buitenlandse clubs ook een bod doen. Een speler kan ontevreden raken als een buitenlandse club een bod doet en deze geweigerd wordt

3e2b8614be2fd96bbc65d416e48d8ba4.png

Dit is de 'luie' en makkelijkste manier. Je selecteert wederom de spelers die je wilt verhuren. Rechter muisknop -> transfers -> aanbieden -> aanbieden voor huur. Het nadeel hier van is wel dat de speler wordt aangeboden bij alle clubs, dus ook clubs uit het buitenland.

Maar geen zorgen, eerder hebben we gebruik gemaakt van de talentenlijst. Alle boden van buitenlandse clubs worden hierdoor automatisch geweigerd en de boden van binnenlandse clubs worden automatisch geaccepteerd. Nadeel hier van wel is dat spelers ontevreden kunnen raken omdat een bod van een club waar hij graag naar toe wilt geweigerd wordt. Dit is de reden dat ik de eerste tientallen seizoenen elke speler 1 voor 1 aanbood bij de San Marinese clubs. Dat doe ik overigens op onderstaande manier:

We kennen allemaal de gewone pagina waarin we spelers aanbieden. Maar wist je dat er nog een extra tabblad is? Naast details is er nog een tabblad genaamd clubs en dat ziet er zo uit. Je gaat naar aanbieden bij, toevoegen en dan alle clubs uit land en vervolgens kies je het land waarin jij manager bent. Op deze manier wordt de speler alleen aangeboden bij de binnenlandse clubs

Elke dag checken of er interesse is

ba09389721607901bc2cbc375d5573c5.png

Elke keer nadat je spelers hebt aangeboden krijg je dit te zien. Helaas geen interesse. Houd het hier bij op? Nee zeker niet. Het kan namelijk nog steeds zijn dat een club wel interesse heeft maar nog niet direct een bod doet

dadba0175658b733ee8e3d4bf27dd5e4.png

We gaan weer terug naar het selectiescherm. Deze keer kiezen we voor de view volledige spelersstatus. Deze staat er automatisch al in, je hoeft deze view dus niet zelf aan te maken. Rechts in bovenstaande screen zie je alle statussen die er zijn en ze zijn allemaal opengeklapt in plaats van dat ze op elkaar zitten zoals je hieronder ziet

c1c68305001d5482ffc710ddde9cae23.png

In de normale view staan de speler statussen op elkaar in plaats van naast elkaar

Door de talentenlijst te gebruiken worden op de achtergrond elke dag spelers aangeboden bij de binnenlandse clubs door de verhuurmanager, hier hoef je dus niet meer achter aan. Het enige wat je nog moet doen is elke dag ingame kijken bij de volledige spelers statussen of je Bel ziet staan. Als je hier op klikt kun je zien welke club interesse heeft. Is dit een binnenlandse club dan bied je de speler aan op de volgende manier 

Deze keer zal de club wel happen. De interesse verandert elke dag. De ene dag kan een competitiegenoot interesse in al je spelers hebben en de andere dag kan dit ineens verdwenen zijn. Het is dus belangrijk om elke dag te kijken of andere clubs interesse hebben om je spelers te verhuren.

Spelers aanbieden via spelersruil

Nu hebben we dit een maand lang gedaan maar nog steeds heb ik spelers over die ik wil verhuren aan andere clubs. De andere clubs happen maar niet, wat nu?

Hier is dus een trucje voor, je kunt namelijk een spelersruil doen. Niet alleen kun je op deze manier een speler ruilen in de zin van een transfer maar ook in de zin van verhuren. Kijk maar hier onder

6fe014530c7fce57aee9c7266becb65f.png

Transfervoorstel -> Aanvullende premies -> Spelersruil

dde46f42d0b52789d0486e40948c3139.png

Bij spelersruil kun je niet alleen kiezen voor een transfer. Je kunt ook een (jeugd)speler kopen en in ruil hiervoor een speler verhuren

bf506b9b1797871bf70ae91502982743.png

In dit geval heeft de club de ruil geaccepteerd. Ik koop een random jeugdspeler en in ruil hiervoor krijgt mijn competitiegenoot een speler die ze mogen huren tot het einde van het seizoen.

Als de clubs dus niet naar mij komen dan kom ik op deze manier wel naar de clubs toe

Jeugdspelers op de transferlijst

417e96529172381924640bfda000bd81.png

Maar ook dit gebeurt heel vaak, de club wijst de speler af. Helaas gaat de verhuur van in dit geval Pedro niet door. Of toch wel.....

f0bf73c17617b7478f4cfe125a0a51e7.png

In dit geval wordt de verhuur van Pedro wel geaccepteerd. Maar hoe komt dit? Nou heel simpel, deze random jeugdspeler staat op de transferlijst. Als een club een jeugdspeler op de transferlijst heeft staan zullen ze het bod 95% van de keren wel accepteren.

Conclusie

Heb je na de traditionele manier van verhuren nog steeds spelers over die je wilt verhuren? Ga naar de clubs in je competitie en kijk rond of ze spelers in de -19 of -20 op de transferlijst hebben staan. Doe hier een bod op en verhuur de speler die je wilt via een spelersruil. 

228eb9423cdb1e891b32b1fdbce2a6be.png

Je kunt tot maximaal 3 spelers verhuren per keer op deze manier. Dit noem ik ook wel 'geforceerd' verhuren en op deze manier heb ik heel veel spelers bij andere clubs kunnen brengen. Helaas kwam ik hier pas achter rond 2080, als ik deze manier eerder had ontdekt had ik de challenge misschien zelfs al gehaald.

Overigens is dit nog steeds geen garantie dat de speler gaat. Het is nu aan de speler of hij wel op huurbasis wil. De speler die je wilt verhuren kan dit alsnog afwijzen en de hele deal afblazen. Het is dus geen glitch in de Matrix, het is niet dat je ineens een 4 sterren speler bij een andere club krijgt

Nadat de deal rond is kun je de jeugdspeler die je hebt gekocht releasen. Zijn salaris is niet zo hoog dus het kost ook niet super veel.

In deel 1 hebben we het gehad over de scouting en hier in deel 2 hebben we het over het verhuren van spelers naar je landgenoten gehad. Nu gaan we nog naar deel 3. Gefeliciteerd, je hebt spelers bij de andere clubs gekregen. Maar hoe zorg je ver voor dat ze daar ook blijven? Daar gaan we het in de volgende update over hebben

*In spoiler want lange updates en best wel wat leesvoer

Omdat @Chiemel niet langer kan wachten haha

Kleine toevoeging. Aanbieden voor de transfermarkt opent haalt een berg van de Buitenlandse boden eruit en in mijn ervaring krijg je ook een berg meer aanbiedingen. Misschien niet heel bepalend als er beperkingen zijn qua huurspelers maar voor de andere competities absoluut de moeite waard. Haal zelf daardoor ook spelers die niet willen verlengen eerder terug zodat ze weer voor het openen van de transfermarkt aangeboden kunnen worden.

Verder een top post natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant om je aanpak te lezen, @Thomassje123! De fase van de loan farm zal bij mij nog een tijd op zich laten wachten, maar ik houd het in mijn achterhoofd.

HJK - Juni 2025

Zijn we weer, was al een eindje op weg in het nieuwe Europese jaar. Op dit moment is het - en dat is mijn aanpak - toch vooral punten scoren en me nog niet zo bezig houden met de andere teams. In het binnenland is het betrekkelijk eenvoudig om vrijwel alles te winnen. Een kort overzichtje van de teams in Europa:

FC Ilves: uitgeschakeld in tweede kwalificatieronde Conference League (11-0 over twee wedstrijden gewonnen van Vikingur Gota, 1-4 eraf tegen Nordsjaelland.) Toch iets positiefs.

Inter Turku: uitgeschakeld in tweede kwalificatieronde Conference League (2-1 over twee wedstrijden gewonnen van Vikingur, 2-3 eraf tegen Zrjinki.) Toch iets positiefs.

SJK: uitgeschakeld in derde kwalificatieronde Conference League (4-3 over twee wedstrijden gewonnen van Isloch, 3-0 van Liepaja, 2-5 eraf tegen Lech.) Toch iets positiefs.

HJK: uitgeschakeld in de 16e finale Champions League nieuwe stijl. Het was een mooi pad met een paar mooie resultaten. Helaas was Barça een maatje te groot. Zie resultate in de spoiler.

Spoiler

image.thumb.png.3d070324b2cc99d6bd1b5af48992358b.png

image.thumb.png.6c81c1de200fcfd06eb6a94b11ff7cc3.png

Als team kunnen we nog geen geweldige spelers naar Finland halen. Guidetti is geinig om in de spits te hebben, maar ook niet meer. El Ghazi op de flank eenzelfde verhaal. Alleen Theo (die van Real) is een topper. Zal over één of twee seizoenen wel weg willen. Op de ranglijst zitten we in de lift. Precies 10.000 punten erbij. Als we dit volhouden, mag Servië gaan bibberen het komende seizoen.

image.thumb.png.c4b8bb475af5e6f589f7f9f9806a96a7.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Thomassje123 meeste heb ik al wel geprobeerd, alleen spelers ruilen minimaal. Spelers verhuren, van verschillende niveaus lijkt helemaal doodgeslagen. Waar dat eerst nog wel lukte, nu niet meer. Ik denk omdat het komt dat de clubreputatie van mijn eigen club maximaal is en daardoor de andere clubs die aantrekkelijk voor de spelers zijn. Af en toe verkoop ik eens een spelertje, maar die zijn dan gewoon te slecht.

Aan het begin van het nieuwe seizoen wel 5/5 clubs in Europa. Maar Maribor heeft dan qua transfers weer gekke dingen gedaan, veel spelers verkocht/verhuurd en bijna niks gehaald, hebben maar 17 selectiespelers waarvan 3 keepers en 2 geblesseerden ;e Lijkt wel je eerste selectie bij een youth only challenge

image.png.ae5263e3ed5c6597dd40cf3aed1676f4.png

bewerkt door Chiemel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Virtueel ben ik er. De Engelsen gaan het nieuwe seizoen in, wetende dat ze vier punten goed moeten maken op mij. Afgelopen seizoen bracht mij weer de Champions League en het ging vrij makkelijk, dus het komende seizoen moet ik weer ver zien te komen. Dan is het zo ver. 

image.png.a7c7de92856fb3a52289d609cb0b2c71.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Chiemel:

Wat is dit dan? :D 39.000 punten..

Hoe zit het met die andere clubs dan, die mogen uberhaupt niet meedoen in de voorrondes?

Klopt. Behalve als je de coëfficiëntenrace wint zie ik nu :D Nu gaat er nog een club Europa in ;c 

image.thumb.png.aa3743800f304ba511ac48479813ff57.png

Twee jaar terug won m'n tweede elftal er met 13-0 van in de beker ;e 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

HJK - Juni 2026 

Hei! Ben ik weer, vanuit Finland. Het derde Europese seizoen zit erop. Gedurende dit jaar, en vooral richting het einde ben ik aan het doorselecteren geweest. Enkele talentvolle spelers heb ik naar Helsinki weten te lokken, onder wie Avila Jr en Chris Atherton. Ook een 17-jarige uit de eigen jeugdopleiding erbij; hij maakte al zijn debuut voor het nationale elftal voordat hij überhaupt een wedstrijd voor ons had gespeeld ;c .  Oké, het overzichtje.

FC Ilves: voor het eerst voorronde EL. Op het nippertje uitgeschakeld door Larnakas. Daarna voorronde Conference met een knappe zege op Gent, waarna ze er kansloos af gaan tegen Hibernian. Bijzonder.

Spoiler

image.thumb.png.6fb7ff428dddef00715e5ba0204e086b.png

FC Lahti: lahti we hier maar geen woorden aan vuil maken.

Spoiler

image.thumb.png.cb86d211fc1a97aa4fec12849f54a2da.png

AC Oulu: hier had ik niks van verwacht. Winnen ze warempel de eerste wedstrijd van CSKA Sofia. In Bulgarije helaas eraf. Oeleh.

Spoiler

image.thumb.png.710d2c9b2cbc2dee9a94187997d63ec0.png

HJK Helsinki: we hebben weer wat puntjes gepakt. Loodzware competitiefase die we een mooi vervolg konden geven.

Spoiler

image.thumb.png.61dd9b9a3542306569d113e0351e5527.png

image.thumb.png.29324416637da38bd0b3787f08b89db0.png

Konden we Servië inderdaad laten bibberen, zoals ik in de vorige update voorzichtig hoopte? Het mooie aantal van 10.000 punten speelden we als Finnen helaas net niet bij elkaar - daarvoor lieten de andere clubs het afweten. Met 9.875 punten kwamen we toch nog mooi in de buurt; de stabiliteit is er. We wipten zelfs over Denemarken, Schotland, Noorwegen en Zwitserland heen en zien onszelf terug op plek 12. Oostenrijk en België voelen onze hete adem in de nek. Kunnen we volgend jaar te top 10 halen? 

Voor de financiën en de reputatie van het Finse voetbal is het fijn: er mag een extra ploeg de CL in. Voorrondes weliswaar, maar toch: meer wedstrijden, meer kans op punten. De binnenlandse competitie staat trouwens op plek 32. Way to go.

image.thumb.png.6af850a680587f523ad559658c64b9e4.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Building a nation: Gouden tips deel 3

In de vorige 2 delen hebben we het gehad over scouting en hoe je spelers krijgt bij andere clubs. Nu de spelers bij de andere clubs zijn is het belangrijk om ze daar ook te houden.

Huurcontracten verlengen

Het makkelijkste is om de huurcontracten te verlengen. Als spelers op huurbasis spelen bij de andere clubs kunnen andere clubs de speler nooit over nemen. Dan moeten ze bij jou aankloppen en dan weigeren wij het bod natuurlijk. Vaak kun je een speler wel tot zijn 30e verhuren, in enkele gevallen zelfs tot hun einde carrière. 

2fc7b03c6e4ba6d6d43d68a14ffdd1d1.png

We gaan naar ontwikkelingscentrum en dan naar het kopje huurspelers. Hier heb je een overzicht van alle huurspelers op je club. Vervolgens even sorteren op club.

9041bd6f6c86419e3e8a5786f52ee5d4.png

Vanaf 1 juni kun je huurcontracten verlengen. Dit is een maand voordat het contract afloopt. Je klikt op de rechter muisknop en vervolgens Transfers -> Verlenging huurperiode voorstellen. Op deze manier verleng je het contract voor nog een seizoen mits de speler wel wilt.

Tip: Doe dit op 2 juli. Bij mij in FM 22 is dit niet van toepassing maar in FM 24 is er een bug/glitch waarmee je een huurperiode niet voor 1 maar 2 seizoenen verlengd

Spelers aanbieden bij andere clubs

Helaas heb ik in San Marino huur restricties. Ik kan maar 3 spelers per seizoen verhuren. Als ik 3 spelers heb verlengd kan ik niet ook nog eens nog een keer 3 spelers aan diezelfde club verhuren. Ik heb er dus veel baat bij dat spelers worden overgenomen door de andere clubs. Hier heb ik geen truucje voor, het is hopen dat de club een bod doet en dat de speler accepteert. Tegenwoordig gebeurt dit heel vaak

Spelers op shortlist

2811ca84df53d1213c82fb9e78c7eada.png

Ik heb hier Virtus als voorbeeld. Dat is niet zonder reden want Chelsea klopt aan bij Loan Demeure, 1 van hun beste spelers maar daar kom ik zo op. De spelers die ik graag wil behouden bij de andere clubs heb ik op de shortlist staan. Dat is niet omdat ik interesse in de speler heb maar dit is zodat ik een notificatie krijg dat een andere club een bod op de speler heeft gedaan. Dit is zeer belangrijk want dan moet ik mij er ook in mengen. Het is aan jou om te bepalen welke spelers. Zelf hanteer ik 3,5 ster+ op de shortlist zoals je hier boven ziet

6fe3d8f24025e823f470999d44bf9c16.png

In onderstaand voorbeeld is bovenstaande speler die ik heel graag bij Virtus wil houden. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom

21d77d117cdfe6d03de0a79854d0a30f.png

Omdat ik de speler op de shortlist heb staan kreeg ik deze notificatie. Shit, Chelsea wilt Demeure weg kapen van Virtus en daar gaan wij een stokje voor steken!

7f5b3ef2854468771901aae629685bda.png

1a149a4b54ea42895fa4657abc648094.png

Nu is dit een extreem maar tegelijk ook een heel mooi voorbeeld. Chelsea wilde ver gaan dus ik moest ook ver gaan. Een bod van mij van €213 miljoen werd afgewezen. Niet per se een ramp, ik wil de speler immers niet. Ik wil dat die bij Virtus blijft

c6cb8a19a6fc00ce96d8782a3284bc80.png

Uiteindelijk eindigt het bij €256, absoluut waanzin. Natuurlijk gaan we niet zo veel voor hem betalen. Echter een bod van €150 miljoen voor Chelsea werd wel geaccepteerd dus ik moest wel 

dbf94dd019ef3f96c72b6ad65ae33636.png

Na het accepteren van het bod kreeg ik ook nog eens te zien dat hij meer interesse had in Chelsea. Er zat niks anders op dan hem een extreem contract te geven, wetende dat ik hem toch niet wilde

5a9f112c52d64922bae3122b4684100e.png

Succes! De speler kiest niet voor Chelsea maar voor mij. Precies wat ik wilde. Vervolgens gaan we deze 2 keer uitstellen. Na 2 keer uitstellen gaat de deal niet door en de speler blijft bij de club. Meestal is de interesse van de andere clubs ook verdwenen. Uiteindelijk is Demeure ook bij Virtus gebleven. Precies wat we wilden! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Seizoen 75: Voorronde en groepsfase

Voorronde Murata

8bd39fb5897fb3c56661ac130ab391af.png

Murata was dit jaar de club in de Conference League. Voor hun teleurstellend, voor ons eigenlijk wel een garantie dat ze de groepsfase halen. Dat lukte ook door 2 keer te winnen van Bravo. Ik verwacht dat Murata veel punten voor ons gaat pakken in de Conference League

Voorronde Real Sociedad

2dc79bcc65848b423df697df450ad0bd.png

Dan even aandacht voor het volgende. Real Sociedad ging namens Spanje naar de voorronde van de Conference League. Ze verloren deze zowaar. Denizlispor was te sterk en dat is erg opvallend. Wel lekker voor ons, Spanje heeft dus geen club in de Conference League. Dat gaat enorm veel punten schelen!!!

De groepsfase

d1fe83819170e59b68beb05ca36f7966.png

Folgore

d704a84be7573e15ea3df6e02dbbe496.png

Hier hoef ik het niet lang over te hebben, deze groep was zeer makkelijk. We wonnen alles en de rest moest het allemaal maar uitvechten met elkaar

Domagnano

d42a05006b6b10c34bbddd3bd39f5e49.png

Domagnano speelt in de Champions League. Liever niet eigenlijk maar het is niet anders. Ze pakken 1 punt, dat doen ze thuis tegen Manchester United wat wel opvallend is. Verder eigenlijk weinig eer te behalen

Libertas

9de6ff601c6b9f652fac18ebd8ba6c03.png

Ook Libertas zit in de Champions League en die hebben er ook weinig te zoeken. Ook zij pakken 1 punt, dat doen ze tegen uit tegen FC Kopenhagen

San Giovanni

4014e3a98d19e9826e54a578cf6c63cf.png

San Giovanni moet dan de eer redden en dat doen ze! De eerste wedstrijd was al fantastisch, ze wonnen met 4-1 van Paris SG. Geflatteerd maar dat maakt helemaal niet uit. Dan spelen ze ook nog eens gelijk uit bij Barcelona wat ook een geweldig resultaat is. Thuis wordt zelfs van de Spanjaarden gewonnen en daarmee zetten ze een grote stap. Na de overwinning thuis tegen Dinamo Kiev wisten we al dat ze door gingen naar de knock-out fase. Helaas speelden ze in Oekraïne wel gelijk. Dat zeg ik wel maar dat kwam eigenlijk goed uit. Kiev wordt namelijk 3e ten koste van Barcelona. Ze waren exact gelijk aan elkaar, 4-1 om 3-0 en Dinamo Kiev gaat door omdat ze meer gescoord hebben

f1ddef70564f8a4234d2be642516fd0e.png

Pennarossa

087044fcba9b2dd3206f9955ea20aff5.png

Pennarossa speelde een teleurstellende groepsfase. Veel gelijke spelen die gewonnen hadden moeten worden. Het kwam aan op de laatste wedstrijd. Pennarossa moest winnen van Sporting CP in eigen huis. Dat gebeurde, 2-0. Gelukkig won Club Brugge van Sparta Praag waardoor Pennarossa op het nippertje 3e wordt en in ieder geval verder gaat in de Conference League

Tre Fiori

f6cbfc0e114220fc2bbb804d30febc73.png

Tre Fiori deed het gelukkig een stuk beter. Het was wel een groep waar alles dicht bij elkaar zat. Tre Fiori kwam niet in grote problemen, de 3e plek was al wel vrij zeker, ze wonnen 2 keer van Maribor. In de laatste wedstrijd wint Tre Fiori knap met 0-1 bij Shakhtar. Daarmee werden ze niet 3e maar ineens groepswinnaar

7562f7cedea00f1ef8b0873ac4a8f81f.png

Murata

7b845b761f96a1ab6a8937265dde37a9.png

Murata stelt niet teleur en pakt veel punten voor ons. Helaas verloren ze de laatste wedstrijd wel met 2-0 bij Ludogorets. Erg zonde want een perfecte score was zeker mogelijk geweest

Coëfficiënten na groepsfase

c9cbf054e485d5c12677850f12da6d12.png

11,286 punten na de groepsfase, dat is erg goed. En kijk eens naar Spanje. De laatste plaats voor Barcelona en de verloren voorronde van Real Sociedad hakken er in bij Spanje. We maken een megastap en komen misschien weer dichter bij ze. Wel moeten we oppassen voor Duitsland die aan een opmars bezig lijken te zijn

Lotingen

7d933594308c14a82454d355cdbe3847.png

Tre Fiori heeft een bye

Murata heeft een bye

Wij gaan spelen tegen Real Madrid. Dit is een hele belangrijke wedstrijd. Door Real Madrid uit te schakelen kunnen we een flinke rechtse hoek uit delen aan Spanje. Om ze in te halen over een aantal seizoenen moet deze echt gewonnen worden. San Giovanni gaat spelen tegen Juventus. Dat is geen verkeerde loting, dat kon echt moeilijker. Pennarossa gaat spelen tegen AZ en ik denk dat Pennarossa daar de favoriet is. Als we naar boven willen kijken moeten zij ook winnen

e11c39a2b5c1681955cacda56bed01d7.png

Spanje heeft nog maar 4 clubs over, 3 als wij Real Madrid uitschakelen. Het heeft er alle schijn van dat we een beter seizoen gaan draaien dan de Spanjaarden. Dan moeten we nog wel uitkijken voor Duitsland. Zij hebben nog 6 clubs actief en ze staan niet heel ver achter ons. We moeten dus goed blijven presteren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Chiemel:

Wat is specifiek de ontdekking hier? Ik zie 'm niet

Een nutteloze speler kopen van een competitiegenoot en dan drie spelers aanbieden als ruil om te mogen huren. Zullen ze nooit nee op zeggen (vermoedelijk ook gratis huren) maar daarmee maak je die ploeg in één klap een stuk sterker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites