MarF_RJC Geplaatst 25 juli Share Geplaatst 25 juli Ik krijg zoveel tegendoelpunten, hoe kan ik dit vermijden. Scoren en kansen creëren loopt goed, scoor veel. Alleen die verdomde tegendoelpunten. Ik houd nooit 3x de nul ofzo. Heb ik misschien teveel instrucities? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 25 juli Share Geplaatst 25 juli @MarF_RJC Als ik dit zo zie denk ik dat je vrij veel goals tegenkrijgt uit een counter. Je hebt namelijk vrij veel instructies aan staan die er voor zorgen dat je spelers risico's nemen aan de bal (Meer dieptepasses, verdediging opzoeken, Vroege voorzetten, Expressiever spelen). Dit zorgt er voor dat je veel scoort en veel kansen creëert, maar ook redelijk wat balverlies lijdt. Als de restverdediging op orde is hoeft dit geen probleem te zijn. De restverdediging bij jou zou vaak de BVM zijn met de twee CV's. De CM op automatisch zal een aanvallendere rol krijgen omdat je met een Positieve mentaliteit speelt en zal dus al iets meer naar voren trekken. Als de bal verloren is, zal een BVM, zeker met Counterpressie aan, druk naar voren zetten. Als de tegenpartij de bal de eerste druk weet te omspelen zal er dus enorm veel ruimte ontstaan op het veld om te counteren. Mijn advies zou zijn om concessies in je speelstijl aan te brengen of te accepteren dat het houden van de 0 lastig zou blijven. Het sleutelwoordje van een wijs man op dit forum is dan ook niet voor niets 'balans'. De concessie die ik zou doen is om de restverdediging beter op orde te krijgen. Wat ik zelf altijd probeer is om minstens 3 echt behoudende rollen (2 CV's en 1 CDM/CM) in een formatie te doen en 1 rol die behoudend is (Een back of een CVM/CM), maar iets meer risico mag nemen. In jouw formatie zou ikzelf nog 1 echt behoudende rol toevoegen en de BVM als een behoudende rol met risico, omdat die graag overal druk zet en op achter vrije bal aanrent. Wat je kan proberen is om van 1 van jouw twee backs een Inverted Wingback op Defend of support te maken die in balbezit tussen de CM's en de CV's van jou komt te spelen als extra slot op de deur. Een andere oplossing kan zijn om de rollen van de twee CM's wat aan te passen of om die naar de CVM positie te halen. Zelf ben ik wel fan van de Defensieve middenvelder op Verdedigen met een loper of spelmaker ernaast als blok voor de verdediging. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MarF_RJC Geplaatst 25 juli Share Geplaatst 25 juli (bewerkt) 10 minuten geleden zei bas huijsmans: @MarF_RJC Als ik dit zo zie denk ik dat je vrij veel goals tegenkrijgt uit een counter. Je hebt namelijk vrij veel instructies aan staan die er voor zorgen dat je spelers risico's nemen aan de bal (Meer dieptepasses, verdediging opzoeken, Vroege voorzetten, Expressiever spelen). Dit zorgt er voor dat je veel scoort en veel kansen creëert, maar ook redelijk wat balverlies lijdt. Als de restverdediging op orde is hoeft dit geen probleem te zijn. De restverdediging bij jou zou vaak de BVM zijn met de twee CV's. De CM op automatisch zal een aanvallendere rol krijgen omdat je met een Positieve mentaliteit speelt en zal dus al iets meer naar voren trekken. Als de bal verloren is, zal een BVM, zeker met Counterpressie aan, druk naar voren zetten. Als de tegenpartij de bal de eerste druk weet te omspelen zal er dus enorm veel ruimte ontstaan op het veld om te counteren. Mijn advies zou zijn om concessies in je speelstijl aan te brengen of te accepteren dat het houden van de 0 lastig zou blijven. Het sleutelwoordje van een wijs man op dit forum is dan ook niet voor niets 'balans'. De concessie die ik zou doen is om de restverdediging beter op orde te krijgen. Wat ik zelf altijd probeer is om minstens 3 echt behoudende rollen (2 CV's en 1 CDM/CM) in een formatie te doen en 1 rol die behoudend is (Een back of een CVM/CM), maar iets meer risico mag nemen. In jouw formatie zou ikzelf nog 1 echt behoudende rol toevoegen en de BVM als een behoudende rol met risico, omdat die graag overal druk zet en op achter vrije bal aanrent. Wat je kan proberen is om van 1 van jouw twee backs een Inverted Wingback op Defend of support te maken die in balbezit tussen de CM's en de CV's van jou komt te spelen als extra slot op de deur. Een andere oplossing kan zijn om de rollen van de twee CM's wat aan te passen of om die naar de CVM positie te halen. Zelf ben ik wel fan van de Defensieve middenvelder op Verdedigen met een loper of spelmaker ernaast als blok voor de verdediging. Het is inderdaad heel vaak bij Counters... Wat me ook opvalt is dat ze vaak een bal breed spelen en de tegenstander er dan tussen zit dat ze de bal niet meer afpakken... Zou je ook nog iets aan de team instructies doen, of zo laten staan? 25 juli bewerkt door MarF_RJC Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 29 juli Share Geplaatst 29 juli Op 25-7-2024 om 21:08 zei MarF_RJC: Zou je ook nog iets aan de team instructies doen, of zo laten staan? Dat vind ik meer aan jezelf en hoe het in de tactiek werkt. Dat kan ik nu lastig inschatten. Hoe ik het begreep uit jouw eerste vraag zijn de resultaten prima, maar krijg je alleen veel tegengoals. Ik zou eerst kijken hoe het met het aanpassen van de rollen en dus het inbouwen van een solide restverdediging gaat. Mocht je dan nog steeds veel tegengoals krijgen, maar blijft het creëren van kansen geen probleem dan kan je kijken naar je team instructies of je daar het een en ander in kan aanpassen zodat je iets minder riskante instructies hebt. Dit zal dan ongetwijfeld wel ten koste gaan van de goals en kansen. Balans is het sleutelwoord Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thomassje123 Geplaatst 30 juli Share Geplaatst 30 juli (bewerkt) Tussendoor bezig met een youth only. Lekker spatiebalk rammen. Helaas moet ik met buitenspelers spelen want dat zijn de betere spelers en dat ligt behoorlijk uit mijn element/comfortzone Deze in elkaar gezet, iemand nog aanmerkingen/tips? Ben een middenmoter/degradatiekandidaat EDIT: We begonnen niet goed de eerste 4 wedstrijden, kijk eens wat een tegengoals!! Vooral heel veel goals vanuit voorzetten. Hierop speler bewust vrijlaten buitenkant aangezet zodat ze door het midden moeten spelen. Lijkt te helpen 30 juli bewerkt door Thomassje123 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 15 augustus Share Geplaatst 15 augustus Ik heb een luxeprobleem met Wisla Krakow. Er lopen zoveel toppers rond die eigenlijk in de basis moeten spelen en het verdienen om een team om ze heen te bouwen dat ik niet meer weet wat ik moet doen. In de spoiler kan je de spelers zien waarmee ik werk. Ik heb eigenlijk een AML, AMR, SP en AM/SP die altijd moeten spelen met nog een Poolse MC AMC, VM MC en VC die ik kwijt wil in de selectie. Daarnaast zijn er nog veel verdedigende toppers waar ik uit kan putten waarvan de linksback ook op zeker moet spelen. Spoiler Laten we beginnen met de absolute aanvallende toppers. Deze moeten eigenlijk allemaal wel in de basis. Michael Saliu, linksbuiten Friday Alhassan, rechtsbuiten Franko Lokin, spits Edson Barbosa Santos, 10/spits Dan zijn er nog de Poolse toppers die ik sowieso wil laten spelen: Mateusz Czerwinski, MC AMC Slawomir Kaczor, VM MC Sebastian Ciesielski, VC, VM En de verdedigende topspelers: Adan Healy, linksback Antonio Carboni, VC Phil Foster, VRC, MC Giovani Sueur. VRC Korhan Er, VC Op dit moment staan we zo dat de linksback op de linkerflank over de vleugel kan denderen en op rechts de winger het veld breed houdt. Ik vind echter dat ik in de Ekstraklasa de meeste wedstrijden met echt een flink verschil moet winnen en dat lukt niet zo gemakkelijk. Instructies tactiek Spoiler Hoe zouden jullie dit in elkaar zetten? Mag gek, absurd aanvallend of wat dan ook zijn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 15 augustus Share Geplaatst 15 augustus Misschien toch met een much higher line of defence en much higher line of engamenent gaan spelen. Als je toch zoveel beter bent Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bas huijsmans Geplaatst 16 augustus Share Geplaatst 16 augustus Of counteren aanzetten aangezien je de tegenstander redelijk wat ruimte geeft om het spel, proberen, te maken. Denk dat er dan ook ruimte ontstaat voor je 5 aanvallende spelers om te counteren. Hoe werkt het korter passen in combinatie met het brede veld? Deze combinatie kan er misschien voor zorgen dat de bal niet snel genoeg van de ene kant van het veld naar de andere kant komt en de tegenstander daardoor het makkelijker dicht kan houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Becks Geplaatst 16 augustus Share Geplaatst 16 augustus 12 uur geleden zei Willem: Ik heb een luxeprobleem met Wisla Krakow. Er lopen zoveel toppers rond die eigenlijk in de basis moeten spelen en het verdienen om een team om ze heen te bouwen dat ik niet meer weet wat ik moet doen. In de spoiler kan je de spelers zien waarmee ik werk. Ik heb eigenlijk een AML, AMR, SP en AM/SP die altijd moeten spelen met nog een Poolse MC AMC, VM MC en VC die ik kwijt wil in de selectie. Daarnaast zijn er nog veel verdedigende toppers waar ik uit kan putten waarvan de linksback ook op zeker moet spelen. Toon verborgen inhoud Laten we beginnen met de absolute aanvallende toppers. Deze moeten eigenlijk allemaal wel in de basis. Michael Saliu, linksbuiten Friday Alhassan, rechtsbuiten Franko Lokin, spits Edson Barbosa Santos, 10/spits Dan zijn er nog de Poolse toppers die ik sowieso wil laten spelen: Mateusz Czerwinski, MC AMC Slawomir Kaczor, VM MC Sebastian Ciesielski, VC, VM En de verdedigende topspelers: Adan Healy, linksback Antonio Carboni, VC Phil Foster, VRC, MC Giovani Sueur. VRC Korhan Er, VC Op dit moment staan we zo dat de linksback op de linkerflank over de vleugel kan denderen en op rechts de winger het veld breed houdt. Ik vind echter dat ik in de Ekstraklasa de meeste wedstrijden met echt een flink verschil moet winnen en dat lukt niet zo gemakkelijk. Instructies tactiek Toon verborgen inhoud Hoe zouden jullie dit in elkaar zetten? Mag gek, absurd aanvallend of wat dan ook zijn Ik ben zelf niet zo'n fan van asymmetrisch, maar als dat je ding is en het werkt -> blijven doen. Je zou er ook een leuke avontuurlijke 4-1-4-1 van kunnen maken en dan een RPM op DM en met vier AM's ervoor. AFat Wsu AMat AMat Wsu RPM FBat BPDde Lde FBat SKsu Je kunt nog variëren op de AM met SS en als spits een PF of P eventueel Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
rich ruzzian Geplaatst 16 augustus Share Geplaatst 16 augustus 48 minuten geleden zei bas huijsmans: Of counteren aanzetten aangezien je de tegenstander redelijk wat ruimte geeft om het spel, proberen, te maken. Denk dat er dan ook ruimte ontstaat voor je 5 aanvallende spelers om te counteren. Hoe werkt het korter passen in combinatie met het brede veld? Deze combinatie kan er misschien voor zorgen dat de bal niet snel genoeg van de ene kant van het veld naar de andere kant komt en de tegenstander daardoor het makkelijker dicht kan houden. Veld wat smaller maken kan inderdaad ook helpen in combinatie met shoter passing. Zeker gezien het temp dat @Willem hanteert. Is toch een redelijk laag tempo. Om met een breed veld tde boel uit elkaar te spelen zou ik dan met een hoger tempo gaan spelen of als je het tempo op standard wil houden de veldbreedte op iets meer narrow zetten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 16 augustus Share Geplaatst 16 augustus @rich ruzzian @Becks @bas huijsmans Ik ben door de kwaliteiten van mijn team misschien wat gemakzuchtig geworden met de instructies dus als die elkaar tegenwerken kan dit goed. Ik wil eigenlijk gebruik maken van de aanvallende kwaliteiten van Healy op linksback en heb genoeg goed voetballende verdedigers die ook op rechtsback in een meer verdedigende rol uit de voeten kunnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 17 augustus Share Geplaatst 17 augustus @Becks Ik heb het nu zo staan. Instructies Spoiler Ziet er veelbelovend uit Goed xG gecombineerd met veel balbezit. Heb je hier nog verbeterpunten of suggesties? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Becks Geplaatst 17 augustus Share Geplaatst 17 augustus 4 uur geleden zei Willem: Heb je hier nog verbeterpunten of suggesties? Geen fan van de IWBde, ik zou daar ook gewoon ook een FBat doen en dan als PI cut inside with ball en sit narrower. Die zijn nogal overpowered in FM24. Qua teaminstructies underlap links en rechts aan, tempo standaard/hoog en invite crosses aan. Rest is prima. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PJHoutman Geplaatst 19 augustus Share Geplaatst 19 augustus Soort van tactisch vraagje. Hoe komt het dat mijn team 'onderpresteert' in tackles won? Het viel me op dat bijna al mijn CVs onder het gemiddelde zitten met tackles won. We domineren vrij hard en daardoor doen we minder tackles, maar dat zou voor de ratio dus niet uit moeten maken. We zijn boven het gemiddelde in alle attributen en zelfs één van de besten als het aankomt op tackling en strength. Waar zou zoiets door kunnen komen? Dit is mijn tactiek, dit zijn mijn beste CVs: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Willem Geplaatst 19 augustus Share Geplaatst 19 augustus @PJHoutman Ik verwacht dat de kans om een geslaagde tackle te maken groter is als je verdedigender speelt. Je krijgt betere mogelijkheden om te tacklen omdat je de tegenstander opwacht en dus het spel vertraagt. Jouw tegenstanders zullen waarschijnlijk als ze eruit komen op snelheid spelen, dan wordt het lastiger om een succesvolle tackle te maken dan wanneer je vanuit wat meer stilstand voetbalt. Kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Satyr Geplaatst 5 september Share Geplaatst 5 september (bewerkt) Ik heb de winnende tactiek van Indonesie op het WK FM eens getest. Da's niet leuk meer 5 september bewerkt door Satyr Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 17 september Share Geplaatst 17 september Tijd voor een bekentenis. Ik heb nog nooit een 3/5 mans verdediging gebruikt. Clubs die ik nam hadden altijd het materiaal voor 4. Ben nu ergens belandt waar het wel moet. Eerste indruk qua rollen? Er is maar 1 goeie DM, en dat is een DLP met slecht positioning Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jesseth0344 Geplaatst 17 september Share Geplaatst 17 september Ik ben benieuwd wat jullie eerste indruk is van deze tactiek met bijbehorende rollen. Het wil nog niet vlotten, zowel met als zonder bal. Ik heb even een zetje de juiste kant op nodig. Hulp is welkom! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 1 oktober Share Geplaatst 1 oktober Aan alle tactische meesters @bas huijsmans @Nom de Guerre @Dansmeister @Thierryvane @De Raam en iedereen die ik verder nog vergeet. We zitten nu zo'n 3,5 jaar in Caen en het was tijd voor verandering. Van 4-2-3-1 gingen we naar 4-2-2-2, van 4-2-2-2 schoven we al een beetje wat exotischer maar nu zijn we op onderstaande tactiek uitgekomen. In de spoiler hieronder kan je zien hoe we hiertoe gekomen zijn. Van een 4231 naar 4222 en dus nu uiteindelijk een soort 4-1-1-3-1 Nu heb ik een paar twijfeltjes: Ik begon deze tactiek vanuit stap 2 maar door er een AMR bij te plaatsen werd de linkerkant niet voldoende benut. Ik dacht dit op te lossen met een mezzala op MCL en de WBL positie te maken. Nu twijfel ik of ik dat niet gewoon een VL moet laten met vleugelverdediger (A). De rechtsback is misschien wat teveel van het goede met die vleugelspeler voor 'm. Nu komt in de winterstop onderstaande Schot naar ons toe. Deze zou natuurlijk perfect als naar binnen opkomende back kunnen gaan spelen, maar wellicht wordt het dan wat drukjes op het midden van het veld. De VSM is misschien niet de juiste rol. Twijfel of ik op zoek moet gaan naar een schaduwspits die als het ware als tweede spits gaat fungeren. Andere tips allicht? Spoiler Stap 1 Stap 2 Resultaten dusver onderstaand: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 1 oktober Share Geplaatst 1 oktober Ben totaal geen expert maatje maar ik krijg de onderstaande feeling bij het zien van je opstelling. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 1 oktober Share Geplaatst 1 oktober 6 minuten geleden zei Thierryvane: Ben totaal geen expert maatje maar ik krijg de onderstaande feeling bij het zien van je opstelling. Zonder jou ben ik niets jongen. I need u Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Nom de Guerre Geplaatst 1 oktober Share Geplaatst 1 oktober VM op Segundo Volante en dan op rechtsback een IWB(D). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ReneLeBlanc Geplaatst 1 oktober Share Geplaatst 1 oktober 31 minuten geleden zei Nom de Guerre: VM op Segundo Volante en dan op rechtsback een IWB(D). Gaan we proberen, thanks bud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
AntiChrist7 Geplaatst 3 oktober Share Geplaatst 3 oktober Wat zijn de tweaks die jullie maken als je balbezit rond 65-70% zit maar je totaal geen highlights of shots hebt, maar de tegenstander wel? Ik vind het dan altijd moeilijk om aanpassingen te doen want je hebt totaal geen informatie. Meestal ga ik wat directer in de passing en wijder, maar doet meestal niets. Ben ook niet direct een fan van shoot on sight Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Thierryvane Geplaatst 4 oktober Share Geplaatst 4 oktober Seizoen 4,5 met Casa Pia en tijd voor iets "nieuws". Wil vol op de aanval met mijn backs en dus op 't onderstaande uitgekomen. Bedoeling is dat Segovia tussen de twee CV's (veld breed houden) komt te staan. Iemand nog tips qua (spelers)instructies? Dit leek heeft ooit begin van deze FM een 4-4-2 neergezet en dat was 'm dan ook. Beide HVS staan op veld smaller houden, backs op flank opzoeken met bal. Spoiler Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten