Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Algemeen discussietopic tactieken

Fantasy

Aanbevolen berichten

Op 19-5-2024 om 10:52 zei MarF_RJC:

- Mijn spelers komen heel vaak te laat voor de 2de bal, dus de dekking is heel veraf van de man.

Ik heb hier ook vaak last van, valt hier wat aan te doen? Maar dan meer dat de tegenstand gewoon telkens een pass kan geven naar een vrije man..

bewerkt door Steels
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje late response, maar waarom een DLP(DMC) als je een 3e CD kan opstellen als Stopper of Ball-PLaying CD? 
Doet soort van hetzelfde(in verdedigend opzicht), maar wel doorgaans een 3 mans verdediging.
2x WCB er naast en zou je probleem zo op moeten lossen.

WB's kun je evt een positie terug zetten en naar voren laten trekken. In feite speel je maar met 2 verdedigers... Daar gaan ruimtes ontstaan, zeker als je 1 - 0 voor staat en niet anticipeert op een aanvallendere houding van een tegenstander.

Een standaard 5-3-2 of 5-2-3 maakt gehakt van je verdediging op de counter op deze manier.
Dan nog niet te spreken hoe makkelijk een 4-3-3- / 4-5-1 / 4-2-3-1 er door komt met directe passing en spelend over de flanken (je 3 man middenveld negeren op de counter)

bewerkt door Twisted84
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo fmers

Ik krijg aardig wat tegen goals ook al verlies ik weinig.

Nu twijfel ik aan bepaalde instructies voor de cv en de backs.

Cv: standaard of minder druk zetten

Backs: passen standaard of kort en minder risico passen?

Zie foto's voor de instructies 

Hoop dat jullie me tips kan geven ☺️

20240701_221606.jpg

20240701_221647.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-7-2024 om 08:37 zei FlyD:

Het hangt vooral af van je totale formatie en teaminstructies. Kun je die ook eens sturen?

Natuurlijk zie fotos

Ter informatie manier hie ik wil spelen is bij balverlies snel bal terug krijgen door vroeg en hoge pressie om vervolgens toe te slaan in een tegenaanval/counter

20240703_221634.jpg

20240703_221642.jpg

20240703_221659.jpg

20240703_221708.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-7-2024 om 22:21 zei Martin18071982:

Natuurlijk zie fotos

Ter informatie manier hie ik wil spelen is bij balverlies snel bal terug krijgen door vroeg en hoge pressie om vervolgens toe te slaan in een tegenaanval/counter

20240703_221634.jpg

20240703_221642.jpg

20240703_221659.jpg

20240703_221708.jpg

Welke mentaliteit gebruik je? Je instructies zijn wel behoorlijk agressief en in combinatie met directe passing vraagt het eigenlijk om een verdedigend/voorzichtige mentaliteit.

Qua formatie en rollen niet veel mis mee, zou alleen met minimaal één VBV spelen. In dit geval de rechter centrale, omdat je op het middenveld linkscentraal met een spelmaker speelt. Deze houdt de bal wat langer vast, dribbelt soms het middenveld in en geeft meer overwogen passes dan een normale VC. Wellicht heb je dan je verdedigersprobleem al opgelost.

Daarnaast zou ik nog één rolwijziging adviseren en dat is van je DYM een BVM maken. Dan heb je het middenveld net wat meer in balans.

bewerkt door Becks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Becks:

Welke mentaliteit gebruik je? Je instructies zijn wel behoorlijk agressief en in combinatie met directe passing vraagt het eigenlijk om een verdedigend/voorzichtige mentaliteit.

Qua formatie en rollen niet veel mis mee, zou alleen met minimaal één VBV spelen. In dit geval de rechter centrale, omdat je op het middenveld linkscentraal met een spelmaker speelt. Deze houdt de bal wat langer vast, dribbelt soms het middenveld in en geeft meer overwogen passes dan een normale VC. Wellicht heb je dan je verdedigersprobleem al opgelost.

Daarnaast zou ik nog één rolwijziging adviseren en dat is van je DYM een BVM maken. Dan heb je het middenveld net wat meer in balans.

Ik speel aanvallend heeft bij min altijd gewerkt ik eerdere fm versies.

Ik zal 1 cv een vbv maken. Wat doet de bvm in aanvallende opzich? Aangezien ik verwacht dat 1cm zowel aanvallend als verdedigend van waarde moet zijn.

Wat doet de instructie expressieve spelen en dode spelsituaties eigenlijk en zou je dat aanraden?

Als je wilt kan ik ook de spelers instructies delen. Alvast bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Martin18071982:

Ik speel aanvallend heeft bij min altijd gewerkt ik eerdere fm versies.

Ik zal 1 cv een vbv maken. Wat doet de bvm in aanvallende opzich? Aangezien ik verwacht dat 1cm zowel aanvallend als verdedigend van waarde moet zijn.

Wat doet de instructie expressieve spelen en dode spelsituaties eigenlijk en zou je dat aanraden?

Als je wilt kan ik ook de spelers instructies delen. Alvast bedankt

Deze teaminstructies in combinatie met 'aanvallend' is wel erg agressief. Dan moet je wel erg goede spelers hebben en kunnen domineren in eigen land. 

Mentaliteit is een risicofactor (verdedigend=weinig risico / aanvallend=veel risico). Omdat je directe passes, hoog tempo en counter-pressing aan hebt zorg je er al voor dat je spelers weinig risico nemen en de bal snel naar voren schieten. Als je de mentaliteit omlaag schroeft i.c.m. deze instructies dan kan het zeker wel werken. Nu is het een beetje én-én en daarom teveel van het goede.

BVM is een heerlijke rol. Het hoeft natuurlijk niet, als je een middenvelder wilt die dichtbij je spitsen komen dan gewoon lekker de DYM houden, alleen je hebt ook al twee VSa's. Dan moet je zien te voorkomen dat het er een gat valt op je middenveld en je SVD alles dicht moet lopen. Vandaar een BVM, die staat verdedigend wat sterker dan een DYM.

Expressiever zorgt ervoor dat je meest creatieve spelers hun creativiteit en flair gebruiken, een instructie die goed werkt in tiki-taka-systemen. 

Dode spelsituaties vertraagt het spel enorm, want je spelers gaan opzoek naar vrije trappen en corners. Deze zou ik nooit als standaardinstructie gebruiken maar meer richting het einde van een wedstrijd als je wilt tijdrekken.

bewerkt door Becks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-7-2024 om 13:16 zei Becks:

Deze teaminstructies in combinatie met 'aanvallend' is wel erg agressief. Dan moet je wel erg goede spelers hebben en kunnen domineren in eigen land. 

Mentaliteit is een risicofactor (verdedigend=weinig risico / aanvallend=veel risico). Omdat je directe passes, hoog tempo en counter-pressing aan hebt zorg je er al voor dat je spelers weinig risico nemen en de bal snel naar voren schieten. Als je de mentaliteit omlaag schroeft i.c.m. deze instructies dan kan het zeker wel werken. Nu is het een beetje én-én en daarom teveel van het goede.

BVM is een heerlijke rol. Het hoeft natuurlijk niet, als je een middenvelder wilt die dichtbij je spitsen komen dan gewoon lekker de DYM houden, alleen je hebt ook al twee VSa's. Dan moet je zien te voorkomen dat het er een gat valt op je middenveld en je SVD alles dicht moet lopen. Vandaar een BVM, die staat verdedigend wat sterker dan een DYM.

Expressiever zorgt ervoor dat je meest creatieve spelers hun creativiteit en flair gebruiken, een instructie die goed werkt in tiki-taka-systemen. 

Dode spelsituaties vertraagt het spel enorm, want je spelers gaan opzoek naar vrije trappen en corners. Deze zou ik nooit als standaardinstructie gebruiken maar meer richting het einde van een wedstrijd als je wilt tijdrekken.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik zal je tips toepassen en kijken wat het opleverd. Expresiever spelen heb ik wel aangezet heeft dat trouwens negatief effect betreft verdedigen? Op dode spelmomenten gokken doe ik dan liever niet hele wedstrijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koeman Ball

Nadat ik eigenlijk een tijdje had gespeeld met tactieken met 'moderne' backs zoals de IFB en de IWB had ik wel weer zin in een tactiek met een Wingback. Dit kwam, niet geheel verrassend, samen met de aankoop van een heerlijke newgen rechtsbuiten met goede verdedigende kwaliteiten in de online save. Deze wou ik namelijk omtrainen tot een rechtsback. Dat kwam uiteindelijk neer op deze tactiek:image.png.b36c220c49e0cef4b544cd12748b55ff.png

De taak van de rechtsbuiten was eigenlijk vooral om aan de binnenkant van het veld tussen de linies vrij te komen om zo ruimte te creëeren voor de rechtsback. De rechtsback moest dan uiteindelijk vrijgespeeld worden ver op de helft van de tegenstander. Toch was ik nooit echt helemaal tevreden over de rol van de rechtsbuiten. Hij stond toch nog vaak te breed en ontving de bal daar dan al in de opbouw of soms zelfs van de rechtsback. Vooral bij die laatste pass was het resultaat vaak een balletje terug op een CDM omdat de afstand tussen de rechtsbuiten en de CAM ook vaak te groot was.

Toen kwam Nederland-Roemenië met een vrij verrassende basisplek voor Mountainwine op rechtsbuiten. Zijn rol werd eigenlijk een beetje hetzelfde als de rol die mijn rechtsbuiten had. Vrij komen naast Simons op de CAM positie om zo ruimte voor Dumvel Demfries te maken. Eigenlijk dacht ik hierdoor: Waarom begin ik met een rechtsbuiten en waarom maak ik van die rechtsbuiten niet gewoon een RAM. Hiervoor vond ik het belangrijk om deze speler ook diepgang te laten creëeren op het veld. Zo zorgt hij er namelijk ook nog voor dat zowel de CDM, CV en LB van de tegenstander gaan twijfelen wie hem moet oppakken. Zo zorgt hij eigenlijk voor nog meer ruimte voor de RB en de CAM én zorgt hij voor een extra wapen/afspeelmogelijkheid. Zie Koeman Ball:

image.png.2e1f431c575fcee3262768ad0a0c87c4.png

Maar nu loop ik weer tegen een volgend probleem aan: De positie van de CAM in onze eigen opbouw. Doordat de RAM dus een aanvallende middenvelder is geworden, wordt de CAM eigenlijk veel naar links 'geduwd'. Als de opbouw via de linkerkant gaat zie ik mijn linksbuiten en de CAM vaak in dezelfde zone actief zijn. De linksbuiten blijft vrij breed, maar de CAM vind ik te veel richting hem trekken. Ik wil namelijk dat hij op de CAM positie begint en vanaf daar meer in de bal komt om de CDM's een optie te geven om de bal voorwaarts te spelen. In de rol AM (s) deed hij dit altijd prima en zorgde ervoor dat mijn spel vloeiend van achteruit naar voren ging. Nu beweegt hij dus veel naar links en worden de afspeelopties van mijn CDM's beperkt. Dit zorgt ervoor dat mijn linksback de pass richting de linksbuiten veel geeft en dat mijn rechtsback veel te laag op het veld de bal al ontvangt. De heatmap (zowel aanvallend als verdedigend is deze) ziet er dan zo uit en hier zie je de CAM al redelijk richting links gepositioneerd staan. In de opbouw staat de DLP echter veel lager en staat hij meer op een lijn met de linksback en de rechter DM. Als iemand mij trouwens kan uitleggen hoe ik een goede heatmap krijg van alleen de aanvallende posities hoor ik het trouwens ook graag. Ik kan alleen de pass map van de vorige wedstrijd vinden (maar die is dan weer met een iets andere formatie gespeeld). Het aanvinken van 'Op positie blijven' bij de CAM of andere PI's werkt nog niet hoe ik het wil zien.

image.png.5df982e8a3d2a3b3dbf4b31766304868.png

De rechtsbuiten/rechter aanvallende middenvelder doet in ieder geval wel wat ik van hem verwacht. Hij is aanspeelbaar tussen de linies en probeert echt naar voren te spelen/dribbelen en met zijn diepteloopacties heb ik er een extra gevaar bij in mijn aanvalsspel. De opbouw loopt nu alleen wat moeizamer en dat is dus het nieuwe probleem waar ik tegenaan loop.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn CAM minder naar links trekt en zich meer met de opbouw bemoeit zodat ik het spel vloeiender naar van de CDM positie over het middenveld heen krijg. Doordat de CDM van de tegenstander toch meer rekening moet houden met een tweede CAM ontstaat er namelijk wel ruimte voor de CAM om het spel naar zich toe te trekken. Hij doet het echter niet doordat hij ver naar links positie kiest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei rich ruzzian:

Wat gebeurd er als je van de am een AP maakt? @bas huijsmans 

Wat trouwens wellicht voor de rechtsback kan werken is om hem 1 linie naar voren te schuiven 

Dan vind ik hem te statisch in het druk zetten eigenlijk. Kan het probleem in balbezit misschien wel oplossen, maar dan krijg ik weer een ander probleem haha. Maar als AP begint hij ook al redelijk ver naar links.

De rechtsback werkt echt prima op deze manier al hoor. Misschien dat hij inderdaad dan aanvallend meer kan leveren, maar maakt het defensief wel wat kwetsbaarder. Aangezien ik met Vitoria nog niet echt een top team bent, laat ik het denk ik nog wel even op deze manier haha. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben met mijn team net gepromoveerd naar de jupiler pro league. Ik doe het momenteel aardig met een 6de plaats na 14 wedstrijden terwijl mijn team een 13de plaats werd voorspeld. Ik maak gebruik van 3 tactieken naar gelang de tegenstander en de wedstrijdsituatie. Eén van de tactieken werkt echter niet zoals ik het wil.

Ik had het idee om het principe van overload to isolate te implementeren. Dit betekent de tegenstander naar een flank laten kantelen om dan snel de bal naar de ander flank te spelen om 1 op 1's te creëren.
Helaas lukt deze opzet voorlopig niet. Ik scoor wel goals, maar op de manier die ik beoog. Meestal wordt de bal tot de achterlijn gebracht en dan voorgezet of achteruit gelegd. Wat zijn jullie suggesties om mijn tactiek aan te passen? 

Zelf heb ik enkele mogelijke problemen geïdentificeerd (enkel hypotheses):
1) Het tempo ligt te hoog waardoor de tegenstander geen tijd heeft om te kantelen en er dus geen ruimte vrijkomt aan de overkant.
2) De positionering van de eigen spelers is niet correct. Te weinig spelers aan 1 kant waardoor er geen overload wordt gecreëerd en dus geen nood voor de tegenstander om te kantelen. Welke rollen of instructies zouden hierbij helpen?
3) Ik heb simpelweg niet de correcte spelers voor deze tactiek. Mijn spelers vinden de vrije man niet aan de overkant of spelen die niet aan op een manier waardoor er een kans uit volgt.

Wie kan me in de juiste richting duwen?

Schermafbeelding 2024-07-22 200631.png

Schermafbeelding 2024-07-22 201052.png

Schermafbeelding 2024-07-22 201138.png

Schermafbeelding 2024-07-22 201211.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei MrWhite:

Ik had het idee om het principe van overload to isolate te implementeren. Dit betekent de tegenstander naar een flank laten kantelen om dan snel de bal naar de ander flank te spelen om 1 op 1's te creëren.
Helaas lukt deze opzet voorlopig niet.

Welke instructies zorgen hiervoor, denk je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-7-2024 om 19:08 zei bas huijsmans:

Koeman Ball

Nadat ik eigenlijk een tijdje had gespeeld met tactieken met 'moderne' backs zoals de IFB en de IWB had ik wel weer zin in een tactiek met een Wingback. Dit kwam, niet geheel verrassend, samen met de aankoop van een heerlijke newgen rechtsbuiten met goede verdedigende kwaliteiten in de online save. Deze wou ik namelijk omtrainen tot een rechtsback. Dat kwam uiteindelijk neer op deze tactiek:image.png.b36c220c49e0cef4b544cd12748b55ff.png

De taak van de rechtsbuiten was eigenlijk vooral om aan de binnenkant van het veld tussen de linies vrij te komen om zo ruimte te creëeren voor de rechtsback. De rechtsback moest dan uiteindelijk vrijgespeeld worden ver op de helft van de tegenstander. Toch was ik nooit echt helemaal tevreden over de rol van de rechtsbuiten. Hij stond toch nog vaak te breed en ontving de bal daar dan al in de opbouw of soms zelfs van de rechtsback. Vooral bij die laatste pass was het resultaat vaak een balletje terug op een CDM omdat de afstand tussen de rechtsbuiten en de CAM ook vaak te groot was.

Toen kwam Nederland-Roemenië met een vrij verrassende basisplek voor Mountainwine op rechtsbuiten. Zijn rol werd eigenlijk een beetje hetzelfde als de rol die mijn rechtsbuiten had. Vrij komen naast Simons op de CAM positie om zo ruimte voor Dumvel Demfries te maken. Eigenlijk dacht ik hierdoor: Waarom begin ik met een rechtsbuiten en waarom maak ik van die rechtsbuiten niet gewoon een RAM. Hiervoor vond ik het belangrijk om deze speler ook diepgang te laten creëeren op het veld. Zo zorgt hij er namelijk ook nog voor dat zowel de CDM, CV en LB van de tegenstander gaan twijfelen wie hem moet oppakken. Zo zorgt hij eigenlijk voor nog meer ruimte voor de RB en de CAM én zorgt hij voor een extra wapen/afspeelmogelijkheid. Zie Koeman Ball:

image.png.2e1f431c575fcee3262768ad0a0c87c4.png

Maar nu loop ik weer tegen een volgend probleem aan: De positie van de CAM in onze eigen opbouw. Doordat de RAM dus een aanvallende middenvelder is geworden, wordt de CAM eigenlijk veel naar links 'geduwd'. Als de opbouw via de linkerkant gaat zie ik mijn linksbuiten en de CAM vaak in dezelfde zone actief zijn. De linksbuiten blijft vrij breed, maar de CAM vind ik te veel richting hem trekken. Ik wil namelijk dat hij op de CAM positie begint en vanaf daar meer in de bal komt om de CDM's een optie te geven om de bal voorwaarts te spelen. In de rol AM (s) deed hij dit altijd prima en zorgde ervoor dat mijn spel vloeiend van achteruit naar voren ging. Nu beweegt hij dus veel naar links en worden de afspeelopties van mijn CDM's beperkt. Dit zorgt ervoor dat mijn linksback de pass richting de linksbuiten veel geeft en dat mijn rechtsback veel te laag op het veld de bal al ontvangt. De heatmap (zowel aanvallend als verdedigend is deze) ziet er dan zo uit en hier zie je de CAM al redelijk richting links gepositioneerd staan. In de opbouw staat de DLP echter veel lager en staat hij meer op een lijn met de linksback en de rechter DM. Als iemand mij trouwens kan uitleggen hoe ik een goede heatmap krijg van alleen de aanvallende posities hoor ik het trouwens ook graag. Ik kan alleen de pass map van de vorige wedstrijd vinden (maar die is dan weer met een iets andere formatie gespeeld). Het aanvinken van 'Op positie blijven' bij de CAM of andere PI's werkt nog niet hoe ik het wil zien.

image.png.5df982e8a3d2a3b3dbf4b31766304868.png

De rechtsbuiten/rechter aanvallende middenvelder doet in ieder geval wel wat ik van hem verwacht. Hij is aanspeelbaar tussen de linies en probeert echt naar voren te spelen/dribbelen en met zijn diepteloopacties heb ik er een extra gevaar bij in mijn aanvalsspel. De opbouw loopt nu alleen wat moeizamer en dat is dus het nieuwe probleem waar ik tegenaan loop.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn CAM minder naar links trekt en zich meer met de opbouw bemoeit zodat ik het spel vloeiender naar van de CDM positie over het middenveld heen krijg. Doordat de CDM van de tegenstander toch meer rekening moet houden met een tweede CAM ontstaat er namelijk wel ruimte voor de CAM om het spel naar zich toe te trekken. Hij doet het echter niet doordat hij ver naar links positie kiest.

Heb je dit weten op te lossen, want als je weet hoe het op te lossen dan weet je ook hoe het moet gebruiken.
Ik wil graag een 4231 tactiek ontwikkelen, de spits en de nummer 10 moet in mijn ogen niet in dezelfde zone uitkomen maar juist in andere zone.

De foto welke aanvallende set-up ik graag zou zien.
Zien jullie valkuilen als ik dat met de onderstaande instructies probeer?

Sweeper keeper(D)
Inverted full back - Central Defender (D)- Central Defender (D) - Complete Wingback(a)
                                      Box to box      -         deeplying playmaker

(inverted)Winger -        Shadow Striker     -   Inside Forward
                                           Advanced Forward

Qua instructies denk aan, shorter passing, higher tempo, play out the defence, lower cross.
Counter press, counter
High block, higher defensive line, much more urgent, prevent short GK dist.

Schiet er maar heb

tactical-board.com.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Thymen:

Heb je dit weten op te lossen, want als je weet hoe het op te lossen dan weet je ook hoe het moet gebruiken.
Ik wil graag een 4231 tactiek ontwikkelen, de spits en de nummer 10 moet in mijn ogen niet in dezelfde zone uitkomen maar juist in andere zone.

Nog steeds niet helemaal. Heb nu de AM (s) en de SS van positie gewisseld met de AM (s) als PI om het veld breed te houden. Dit laatste heb ik pas kort gedaan dus weet daar het effect nog niet helemaal van. De SS bevalt echt op CAM bevalt mij wel. Die komt al een stuk minder aan de zijkant te staan omdat die nog de neiging heeft om de ruimte op te zoeken, maar heb ook het idee dat de Advanced Forward nu iets meer de vrijheid heeft om zich iets meer uit te laten zakken.

De mooiste aanvallen zijn als de AM (s) in de opbouw de bal krijgt, de spits zich iets uitzakt om aanspeelbaar te zijn. Vanaf dat moment beginnen de Inverted Winger (a), SS, AM (s) en de rechterwingback aan hun loopacties en zijn er eigenlijk 4 spelers in voorwaartse beweging tegenover vaak 4 verdedigers. Mochten die toch afgestopt worden dan kan hij zelf dribbelen of de bal uitkaatsen op een van de 2 CDM's die dan weer vaak 5 of 6 opties hebben met de linksback die dan ook in beweging komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 hours ago, Becks said:

Welke instructies zorgen hiervoor, denk je?

Dag Becks,

De breedte van aanvallen op smal samen met de focus van het spel op de flanken zou een groot deel van de spelers naar de linker- of de rechterflank moeten brengen. De setting meer dieptepassen zou dan moeten zorgen dat de bal in de ruimte wordt gegeven waar de ruimte is nl. de andere flank.

Dat is mijn gedachtengang achter de settings. Het is de eerste keer dat ik een tactiek/voetbalidee van nul begin. Dus ik ben me bewust dat ik verre van alle consequenties van de settings ken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei MrWhite:

De breedte van aanvallen op smal samen met de focus van het spel op de flanken zou een groot deel van de spelers naar de linker- of de rechterflank moeten brengen.

Dit zorgt er ook voor dat de buitenspeler aan de kant waar je een overload wilt creëren naar binnengaat, niet heel handig dus.

De setting meer dieptepassen zou dan moeten zorgen dat de bal in de ruimte wordt gegeven waar de ruimte is nl. de andere flank.

Kan, alleen pass into space is niet zozeer het spel verleggen maar gewoon een ordinaire pass in de ruimte die voor een  willekeurige speler ligt.

Dat is mijn gedachtengang achter de settings. Het is de eerste keer dat ik een tactiek/voetbalidee van nul begin. Dus ik ben me bewust dat ik verre van alle consequenties van de settings ken.

Dit geeft niet, daarom begon ik ook met een vraag (y)

Waar je naar op zoek bent is de focus play instructie. Stel, we willen een overload op rechts creëren zodat je linksbuiten vrij komt dan gebruik je de focus op spel vanaf de rechterkant (focus play in het Engels) + links binnendoor snijden (underlap in het Engels).

Tevens is het van belang om dan de juiste rollen te kiezen. Je linksbuiten moet niet een typische vleugelspeler zijn die buitenom gaat. Je wilt hier dan juist een hangende vleugelspeler aanvallend (inside forward) die de zestien-meter aanvalt. 

Het helpt ook om aan de rechterkant (dus je VR, VMCR, MRC, AMR afhankelijk van je formatie) een spelmaker-achtige rol te gebruiken omdat deze vaak de bal opeist. Denk aan een SVD, ZS of Regista (DLP, RPM of Regista)

Als je daar dan ook nog een speler hebt die de 'trait' switch ball to different flank heeft heb je helemaal de jackpot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, Becks said:

Dit zorgt er ook voor dat de buitenspeler aan de kant waar je een overload wilt creëren naar binnengaat, niet heel handig dus.

Kan, alleen pass into space is niet zozeer het spel verleggen maar gewoon een ordinaire pass in de ruimte die voor een  willekeurige speler ligt.

Dit geeft niet, daarom begon ik ook met een vraag (y)

Waar je naar op zoek bent is de focus play instructie. Stel, we willen een overload op rechts creëren zodat je linksbuiten vrij komt dan gebruik je de focus op spel vanaf de rechterkant (focus play in het Engels) + links binnendoor snijden (underlap in het Engels).

Tevens is het van belang om dan de juiste rollen te kiezen. Je linksbuiten moet niet een typische vleugelspeler zijn die buitenom gaat. Je wilt hier dan juist een hangende vleugelspeler aanvallend (inside forward) die de zestien-meter aanvalt. 

Het helpt ook om aan de rechterkant (dus je VR, VMCR, MRC, AMR afhankelijk van je formatie) een spelmaker-achtige rol te gebruiken omdat deze vaak de bal opeist. Denk aan een SVD, ZS of Regista (DLP, RPM of Regista)

Als je daar dan ook nog een speler hebt die de 'trait' switch ball to different flank heeft heb je helemaal de jackpot.

Bedankt voor de tips. Ik ga er mee aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites