Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

Onlangs It Follows en American Sniper gekeken. Beide wel prima filmpjes, de eerste vond ik een vrij originele horrorfilm. Eens wat anders dan die troep als Insidious en dergelijke. :) Cooper was dan weer geweldig in de tweede :<

It Follows beste horrorfilm ooit vind ik.

Die ich sech, ich sech komt op mijn verlanglijstje. Een oostenrijkse horrorfilm die claimt de engste ooit te zijn ;d

En kijk ook uit naar The Martian. :) al is het weer opnieuw matt damon (kwam ook al voor in interstellar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

It Follows beste horrorfilm ooit vind ik.

Die ich sech, ich sech komt op mijn verlanglijstje. Een oostenrijkse horrorfilm die claimt de engste ooit te zijn ;d

En kijk ook uit naar The Martian. :) al is het weer opnieuw matt damon (kwam ook al voor in interstellar)

Als dat de engste ooit moet zijn wil ik hem zeker wel bekijken. Waar wordt dat beweerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als dat de engste ooit moet zijn wil ik hem zeker wel bekijken. Waar wordt dat beweerd?

in die trailer, maar ik hoor al reacties (had het gedeeld op mijn fb) dat dit blijkbaar niet zo is. Maar goed, mijn nieuwsgierigheid is aangewakkerd, en wil het al een kans geven, al is het maar omdat die Oostenrijks was, en ik geen enkele andere Oostenrijkse film ken (caché vind ik frans).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in die trailer, maar ik hoor al reacties (had het gedeeld op mijn fb) dat dit blijkbaar niet zo is. Maar goed, mijn nieuwsgierigheid is aangewakkerd, en wil het al een kans geven, al is het maar omdat die Oostenrijks was, en ik geen enkele andere Oostenrijkse film ken (caché vind ik frans).

Wat is volgens jou de engste film ooit dan? Sta open voor suggesties. Niet aankomen met Paranormal Activity of Blair Witch, dat vond ik niks aan ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is volgens jou de engste film ooit dan? Sta open voor suggesties. Niet aankomen met Paranormal Activity of Blair Witch, dat vond ik niks aan ;)

Dat zijn juist zijn films die de helft niet halen bij mij... :p Ik denk dat er weinig films zijn die echt eng zijn, want kan niet direct afkomen met een mooi voorbeeld. De meest enge scenes zitten zelfs niet in horrorfilms.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, jammer dat je The Blair Witch niet kon waarderen. Blijft een van mijn meest intense filmervaringen ooit, al heeft dat ook te maken met de hele hype errond (en mijn leeftijd toen ik hem zag :huhu: ). Film heeft trouwens het hele found-footage genre gelanceerd, heeft wel z'n plaats in de filmgeschiedenis. Niet dat je hem daardoor goed moet waarderen ofzo, zeker niet, geef het maar even mee.

Edit- Begrijp overigens je lage score wel. Angst is een heel persoonlijke emotie, heb ook vaak gemerkt bij vrienden dat The Blair Witch een heel grote 'love it or hate it'-film is. Als he je niet grijpt vanaf het begin kan je er logischerwijze niks mee. Ik vind het onbekende veel enger dan welk mogelijk monster dat in beeld komt ook, maar niet iedereen heeft dat natuurlijk.

bewerkt door Hansje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, jammer dat je The Blair Witch niet kon waarderen. Blijft een van mijn meest intense filmervaringen ooit, al heeft dat ook te maken met de hele hype errond (en mijn leeftijd toen ik hem zag :huhu: ). Film heeft trouwens het hele found-footage genre gelanceerd, heeft wel z'n plaats in de filmgeschiedenis. Niet dat je hem daardoor goed moet waarderen ofzo, zeker niet, geef het maar even mee.

Het is niet omdat de film iets introduceert dat goed werkt, dat het daarom een goede film is. Baanbrekend is die wel, en respect voor het budget. Film is opzich niet slecht, maar het thema errond toont eigenlijk aan hoe zwak de mens wel niet is, en hoe rap die hallucineert. Heb even gedacht om TBW omhoog te doen naar 2.5 omdat het verschil met PA wel groter is dan een half puntje, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om PA van 1.5 naar 1.0 te doen. Dat lijkt me rechtvaardiger. Al ga ik wel moeten opletten met downgraden, want zit nu al aan 2,77 gemiddeld bij moviemeter ;c. En denk erover om alles nog een half punt naar beneden te doen omdat 10's niet bestaan, en negens ook zeldzaam zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2nqe246.jpg

MM gebruik ik het meest voor te stemmen, omdat dat handiger is om stemmen makkelijker op te zoeken. Op IMDb heb je enkel "Your Ratings". Voor de rest vind ik IMDb handig om te zien uit welke jaartallen je films hebt gezien, en qua informatie per film, forumboards (doordat er daar meer fanboys zijn van bepaalde genres). MM heeft dan weer gezellig forum met ook leuke wedstrijden. WIW gebruik ik om bij te houden welke films ik zie, nu en dan eens een review te schrijven over een film die opmerkelijk goed of laag scoort voor meer informatie bij te geven. Ratings daar zijn meer een indicatie en dus eigenlijk iets te random. Omdat ik eigenlijk dagen nodig heb om bepaalde films een plaats te geven. En bij WIW rate ik direct. ICM gebruik ik dan weer vooral om te kijken welke films ik kan zien in een bepaald vak. Maar dat gebruik ik iets minder dan de voorgaande drie sites. Letterboxd gebruik ik niet.

Edit: en nu zit ik aan 2.76 doordat ik wat 4.5 films eentje lager zette, en wat 1.5 films bij 1.0 ;c

2qd2ant.jpg

dit trouwens op WIW ondanks dat ik redelijk random rate, toch redelijk gelijklopende ratings. Maar wel een geheel punt meer dan op MM omdat ik bijna alles wel minstens 1x downgrade, en sommige films enorm zakken zoals bvb. The Hunger Games zakte van 8 naar 3

Allez, nu de winnaar van FMovie 2015 maar eens kijken: The Godfather :) en daarna nog een stukje This is the end want moet nog 40 minuutjes kijken in die film. Die kijk ik trouwens om te lachen, hoe slecht die film wel niet is (weet wel dat die komedie is, maar die is belachelijk slecht... en nog wel grappig als je een paar pintjes op hebt :p

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet omdat de film iets introduceert dat goed werkt, dat het daarom een goede film is. Baanbrekend is die wel, en respect voor het budget. Film is opzich niet slecht, maar het thema errond toont eigenlijk aan hoe zwak de mens wel niet is, en hoe rap die hallucineert. Heb even gedacht om TBW omhoog te doen naar 2.5 omdat het verschil met PA wel groter is dan een half puntje, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om PA van 1.5 naar 1.0 te doen. Dat lijkt me rechtvaardiger. Al ga ik wel moeten opletten met downgraden, want zit nu al aan 2,77 gemiddeld bij moviemeter ;c. En denk erover om alles nog een half punt naar beneden te doen omdat 10's niet bestaan, en negens ook zeldzaam zijn.

Ik durf wel te beweren dat iets een goede film is als het precies bereikt wat het beoogt, zeker als dat iets vernieuwends is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Een film moet altijd in de context geplaatst worden. Onderdeel van de context is of het iets doet wat nog niet eerder gedaan is. Dat betekent niet per definitie dat het goed is, dat is het pas als het ook daadwerkelijk vakkundig wordt uitgevoerd of met een bepaald doel dat ook wordt behaald. Daarin is TBP zeer zeker geslaagd. Iedereen van mijn leeftijd die de film destijds heeft gekeken, vond het eng, spannend en weet ik het wat allemaal. Dat zegt heel veel.

Hetzelfde geldt voor oude films, die moet je ook niet vergelijken met de films van nu. Of juist wel, want dat is soms dan weer een verademing, maar eerlijk is het natuurlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond het niks aan, niet eng. Op het einde van de film werd het eindelijk spannend, maar dat was dan ook meteen de laatste scène ;c. The overall context is voor wat minder van invloed, meer gewoon mijn persoonlijke context. Zelf ben ik totaal niet angstig en heb ik daardoor waarschijnlijk meer waardering voor bloederige horrors ipv spooky horrors.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad. Een film moet altijd in de context geplaatst worden. Onderdeel van de context is of het iets doet wat nog niet eerder gedaan is. Dat betekent niet per definitie dat het goed is, dat is het pas als het ook daadwerkelijk vakkundig wordt uitgevoerd of met een bepaald doel dat ook wordt behaald. Daarin is TBP zeer zeker geslaagd. Iedereen van mijn leeftijd die de film destijds heeft gekeken, vond het eng, spannend en weet ik het wat allemaal. Dat zegt heel veel.

Hetzelfde geldt voor oude films, die moet je ook niet vergelijken met de films van nu. Of juist wel, want dat is soms dan weer een verademing, maar eerlijk is het natuurlijk niet.

Dat niet alleen, veel mensen dachten dat het echt waar was. Dat is misschien nog wel de grootste prestatie, waarmee je niet anders kunt concluderen dat het een goede/belangrijk film is, zelfs als er technisch etc. veel betere films, ook in het genre, zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat niet alleen, veel mensen dachten dat het echt waar was. Dat is misschien nog wel de grootste prestatie, waarmee je niet anders kunt concluderen dat het een goede/belangrijk film is, zelfs als er technisch etc. veel betere films, ook in het genre, zijn.

Ook dat nog inderdaad. Maakt het weer iets moeilijker om films echt in de juiste context te plaatsen, omdat je er gewoon niet bij was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook niet altijd even makkelijk om een film in zijn context te plaatsen, want dat vereist heel wat opzoekwerk ed.

Canvas vernieuwt en geeft aan dat kortfilms ook een vaste stek krijgt in haar uitzendschema. Hopelijk blijft het veel films uitzenden op vrijdagavond & zaterdagnacht. En hetzelfde type films (buitenlands, klassiekers, minder bekende films).

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag: een andere kijk

Op vrijdagavond (omstreeks 21.15 u.) gaat het om films die niet echt tot het mainstreamcircuit behoren, maar toch wel een grote toegankelijkheid hebben. De meerwaarde zit in de sterke verhalen, aansprekende thema’s, grote regisseurs, bekende acteurs, of een combinatie daarvan. Het zijn films met een sterke reputatie, vaak ook bekroond. Bijvoorbeeld:

Drive van Nicolas Winding Refn, met Ryan Gosling, Carey Mulligan en Bryan Cranston

Mud van Jef Nichols, met Matthew McConaughey, Tye Sheridan en Jacob Lofland

La piel que habito van Pedro Almodovar, met Antonio Banderas en Elena Anaya

Amour van Michael Haneke, met Jean-Louis Trintignant en Emmanuelle Riva

Polisse van en met Maïwenn

A Somewhat Gentle Man van Hans Petter Moland met Stellan Skarsgård

Zaterdag: voer voor cinefielen

De zaterdagavondfilms (omstreeks 22.20 u.) vallen op door hun aparte, meer cinefiele invalshoek, bijzondere vormgeving, vernieuwende filmtaal, originele en gedurfde thema’s. Zoals:

Fish Tank van Andrea Arnold, met Katie Jarvis, Michael Fassbender en Kierston Wareing

Only Lovers Left Alive van Jim Jarmusch, met Tom Hiddleston en Tilda Swinton

Headhunters van Aksel Hennie, met Synnøve Macody Lund en Nikolaj Coster-Waldau

Les Géants van Bouli Lanners, met Zacharie Chasseriaud, Martin Nissen en Paul Bartel

Monsieur Lazhar van Philippe Falardeau

Blancanieves van Pablo Berger

Zondag: kort maar goed

Op zondag is er om 21.00 u. telkens een kortfilm, een waardevol genre met een eigen filmtaal dat over het algemeen weinig aan bod komt in de bioscoop en op televisie. Het gaat om binnen- én buitenlandse producties, zowel animatie als live-action. Onder meer:

The Importance of Sweet and Salt van Benoit De Clerck

Oh Willy... van Emma De Swaef en Marc James Roelen

Helium van de Deense regisseur Anders Walter

Zondvloed van Peter Ghesquière

Baghdad Messi van de Koerdisch-Vlaamse regisseur Sahim Omar Kalifa

Mia van Wouter Bongaerts

En bij het deeltje documentaires zag ik nog dit:

Later volgen onder meer nog Citizenfour, de met een Oscar bekroonde documentaire van Laura Poitras over klokkenluider Edward Snowden

En voor [MENTION=9675]vinnypassy[/MENTION]; zag ik ook nog dit:

Mistaken is het bijwijlen hilarische verhaal van Matt Berninger, zanger van The National, en zijn broer Tom, een sympathieke flierefluiter die nog bij zijn ouders woont en als roadie meegaat op tournee.

http://www.canvasvernieuwt.be/documentaires-en-reportages

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites