Spring naar bijdragen
De FMusic 100 - stem op jouw favoriete liedjes allertijden. ×
FM - Christmas Challenges - Win een MU Sjaal of Beanie ×

Film Topic

Kyrill

Aanbevolen berichten

short watchlist (dus zeker nog dit jaar).. + uiteraard nog veel meer films (die op TV komen, en van 2014-2015 die hier niet bijstaan)

[tekst]

Oldeuboi

My Blueberry Nights

Turist

Fa Yeung Ning wa

Fucking Amal

Lilja-4-ever

Pulp Fiction

Festen

Leviathan

Toy Story

HP

The Hills Have Eyes

Jagten

Johnny English

Jupiter Ascending

Chappie

Bad Boys

Scream 4

Cast Away

Cloud Atlas

This is the end

Devil

The Omen

Carrie

The Perks of Being a Wallflower

Inherent vice

Lucky Number Slevin

The Bank Job

Jurassic World

Pryzpadek

Seul Contre Tous

Mission Impossible-franchise

Mad Max-franchise

Star Wars-franchise

James Bond -films

Terminator-franchise

Alienshit-franchise

Lord of the Rings-frac-nchise

Maze Runner

Pixar

Big Game

Jaws

Toy Story

Love

Psycho

Planet of the apes

We Are Still here

Seppuku

Schinin No Samurai

Doctor Zhivago

Lawrence of Arabia

Extremely loud & incredingbly close

Fear and loathing in las vegas

Southpaw

Dope

The Shining

The Guest

The Zero Theorem

Dead Poets Society

Dances with Wolves

Birdman

Escape From Alcagraz[/tekst]

Die films die je opnoemt staan niet op mijn watchlist, dit is hem trouwens

http://www.imdb.com/user/ur56613094/watchlist

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft iemand films die echt pure sci-fi zijn. Ik zie dat genre wel graag, maar heb het echt zo realistisch mogelijk. Dus dat het echt kan gebeuren, en niet dat de film gebaseerd is op dingen die nooit zullen gebeuren. Zo echt van die harde pure sci-fi. Zal de andere films ook wel kans geven, maar echt harde, pure - soms zelfs onkijkbaar - sci-fi zal ik enorm kunnen waarderen, maar ik weet eigenlijk amper films die in dat opzicht thuishoren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja omdat het sowieso fictie is. Als men in 2025-2030 naar Mars gaat, is dat fictie toch? Maar dat is wel iets wat mogelijk is. In de plaats dat er een ijstijd op onze Aarde heerst in 2030. Bedoel... ik wil gewoon films met een realistische sci-fi setting, dat echt kan gebeuren, en niet dat zo onlogisch en belachelijk lijkt. Op wikipedia wordt dat sci-fi genre benoemd als: harde scifi

Harde sf: hierin wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de echte natuurwetten en worden meestal speculatieve theorieën tot hun uiterste consequentie doorgetrokken. Vernor Vinge, Greg Egan, Damien Broderick, Ben Bova, David Brin zijn vertegenwoordigers van deze richting.

Harde sciencefiction heeft veel aandacht voor accurate beschrijvingen op het wetenschappelijke vlak, en dan vooral wat betreft de astronomie, natuurkunde en scheikunde. Veel uitgekomen toekomstvoorspellingen uit vroegere sciencefiction werken kwamen uit dit genre. Sommige schrijvers in dit genre deden ook wetenschappelijk onderzoek, zoals Vernor Vinge.

Voorbeelden:

Stephen Baxter - Xeelee (boeken)

Arthur C. Clarke - 2001 (boeken, films)

Larry Niven - Ringwereld (boeken)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Harde_SF

https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_science_fiction

Dus aanvullingen hierop zijn welkom (zag eerder deze pagina niet, omdat er een dode link staat op een bepaalde pagina voor harde scifi maar die pagina blijkbaar wel bestaat)

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat vond je ervan. moet die eigenlijk ook eens herkijken, heb hem op dvd. mss een ideetje voor deze week, want zakt nogal snel weg heb ik de indruk. ik was er niet zo onder van de indruk van de eerste keer als je snapt wat ik bedoel ;dc

Stond bij mij al op de 11e plek in mijn top 100, dus ik vind het in ieder geval een zeer goede film. Of de film volgend jaar weer zo hoog staat is nog de vraag, er is altijd ruimte voor verbetering. Het is in ieder geval mijn genre; crime, thriller en je zou kunnen zeggen een vleugje horror. Morgan Freeman speelt sterk zoals vaker en Brad is dan misschien een beetje een irritant ventje tijdens deze film. En dan later komt Kevin Spacey in de film, die ook zoals altijd sterk speelt. Een hele sterke plottwist heeft de film niet, maar een sterk einde wel. En dat er nog even Bach met Suite No 3. wordt gedraaid aan het begin van de film doet het ook wel goed bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist No Country For Old Men gekeken. Aparte film. Goede spanning door de achtervolging en de aparte karakters in de film. Paar momentjes waarbij ik mij afvroeg, hoe vinden ze hem steeds weer. Vooral als het gaat om Woody/Carlson. Misschien ook wel een klein beetje een onbevredigend einde ofzo, blijven nog wat vraagtekens over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vierde HP is toch wel met voorsprong de minste van de serie. 6,2/10

Onbegrijpelijk dat ik die vijf maanden geleden 8/10 heb gegeven, en The Hunger Games 7,7/10. In die tijd zelfs Project X 8,7/10. Lijkt ook wat absurd hoog. :p En dat systeem van de kwartjes heb ik pas later toegepast. Dus het was waarschijnlijk 8/10 en 9/10 dat ik beide gaf. The Hunger Games zou ik nu bijna zo goed als zeker nog geen vier geven. Maar ik ga de filmserie wel blijven volgen... Al is het maar om mee te zijn met de tijd, en met de mensen van mijn leeftijd. En ik ook van horen zeggen heb gehoord dat de vervolgen beter zijn.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond Inception ook niet de film die ik had verwacht (plek 14 op IMDb ranglijst :o ). Ik weet het niet, de films van Nolan zijn goed, maar steeds wordt altijd een deel van het verwachtingspatroon niet volledig waargemaakt. En dat heb ik met iedere film bij hem.

Voorlopig de films die ik gezien heb in volgorde van hoe goed ik ze vind

Interstellar (<8,5/10)

Inception (7,5/10)

Batman Begins (<7,5/10)

The Dark Knight (7/10)

Interstellar heeft dan mss net wel/niet een plekje in mijn top 10, maar was één v/d films met de meeste potentie op een nummer één plek omdat het onderwerp me zodanig interesseert. 2001 lijkt daar nu optimaal van te profiteren. En Solyaris en Stalker zijn twee films die ik ook kansen ga geven in de toekomst, ook al weet ik dat het heel moeilijk zal worden om ze van de eerste keer te waarderen. Inception heeft de pech dat ik zelf iemand ben die lucide kan dromen (bewust dromen), en dus ervaring daarmee heb. Daarom projecteer ik wat zij kan, op hetgeen ik kan, aangezien ik die vaardigheid aardig onder de knie heb, en ook wel iets kan in mijn dromen. Ik heb een heel andere droomervaring dan de meeste mensen (dat is iets wat ik in de jaren ondervonden heb), en als ik niet lucide droom (en daar dus bewust voor kies om het niet bewust te dromen) dan zijn de dromen ook van een ander niveau dan bij een ander mens. In die zin dat het allemaal erg chaotisch is, en ik weinig dingen van het echte leven kan terugvinden in mijn dromen. Daarnaast ervaar ik de meeste emoties in het leven in mijn dromen, aangezien ik in realiteit erg hard ben, maar in mijn dromen vaak terugkom als een erg zorgende persoon die de mensen iets wil bijleren. Ik ga er niet verder over uitwijden, maar ik vind mijn dromen vrij intrigrerend. En ik denk dat het omwille van die reden is dat ik de film van Nolan niet helemaal kan waarderen. Iemand zei me ooit dat fantasie het probleem heeft, dat dit voor iedereen een andere invulling is, en bij een droom is die invulling dus ook steeds anders, waardoor ik heel dat gedoe erg vreemd vind. Ik had hetzelfde probleem met Eternal Sunshine of the Spotless Mind trouwens.

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nolan zou zich moeten richten op coole ideeën bedenken en de uitwerking aan betere regisseurs over laten.

Akkoord. Want met Inception en Interstellar had meer gedaan kunnen worden. Ik vind de ideeen echt zeer goed, maar bij de uitwerking blijf ik maar half verzadigd achter. Zo kan je het wel stellen ja... Denk dat Interstellar de komende periode toch wat in achting zal dalen (vrees ik).

Interstellar vond ik nochtans zeer goed, maar het laatste halfuur zakte het wat in en dat zal nu wat meer beginnen doorwegen dan vroeger. [tekst]Dat gedoe waar Matthew McConaughey in het zwart gat Jessica Chastain (namen vergeten) beinvloedt door bepaalde handelingen te laten uitvoeren is er echt over. Tot dan toe was de film zeer realistisch, maar daar had ik moeite met het verwerken ervan. Ik vraag me af wat de bedoeling hiervan was.[/tekst] Voor de rest vond ik het een ijzersterke film. Maar nu ik 2001 heb gezien, is het niet meer de beste SF, en heb ik dus zoals gezegd een betere film gezien, die wel overal in slaagt en aanvaardbaar is.

Zonder dat laatste halfuur had Interstellar mogelijk top 3 plek gehad (vierde wss, achter 2001). En mocht ik 2001 niet gezien hebben zelfs gewoon eerste.

Bestaan er eigenlijk sci-reality films? Of bestaat dat niet? Zou wel een enorme gat in de markt zijn. Zou gewoonweg regisseur moeten worden, en zou de meest realistische film over de ruimte maken.

De meest realistische film die tot op heden heb gezien is Lilja 4-Ever [tekst]En zelfs daar zijn er scenes die je met een korreltje zout moet nemen zoals de engelscenes. Maar dat vond ik hier ideaal passen.[/tekst] en Boyhood (maar die stelt dus enkel de ontwikkeling van een kind in rijkere/bepaalde middenklasse gezinnen voor. En niet in arme of problematische gezinnen. Dat neemt niet weg dat die realistisch is, maar ik vind wel dat het niet correct is als de ideale film die een jeugd beschrijft, want dat is het dus niet. Het meest mooie voorbeeld is me, myself and i ;) aangezien ik verschrikkelijk weinig raakpunten heb met dat gezin/die jongen, maar tegelijkertijd herken ik wel veel terug van bij andere kinderen. Ik weet niet of het hier was dat ik het al eens gezegd had, maar de film deed me ergens wat denken aan de stijl van La Meglio Gioventu maar dan gelukkig ietwat minder lang (al is dat persoonlijk, omdat ik concentratie geen 3 uur lang kan houden bij één film op een enkele uitzondering na in een maand. Maar 6 uur is te veel van het goede, ook in twee delen gespreid.)

bewerkt door Lakigigar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste uur van Interstellar vond ik echt goed. Cool wereldje, die 'ghost' maakte het interessant, mooi uitgangspunt ook. Daarna zakte het helaas helemaal weg en werd het vooral heel erg Hollywoodiaans. Elke keer die bombastische muziek en vooral spanning creëren met van die [tekst]'net-niet'-scènes[/tekst]. [tekst]Hathaway die nét op tijd gered word voor die grote golf, McConaughey die nét op tijd gered wordt voor hij stikt, dat soort dingen.[/tekst]. Gewoon slecht schrijfwerk. Ja, en op het einde vloog het inderdaad helemaal uit de bocht. Toen [tekst]McConaughey met een soort zandstroom dat horloge zat te bewerken[/tekst], hardop lachen hier hoor. En dan dat [tekst]oversentimentele[/tekst] einde weer ook.

Gravity is wel erg realistisch dacht ik (zelf nog niet gezien), geen idee of je die al gezien hebt. Anders eens vragen op het forum van moviemeter, in het deeltje 'genres en landen' kan je dat soort vragen wel stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist The Ides of March gezien (zoontje wilde niet slapen). Aardige film met sterke cast: Gosling, Giamatti, Clooney, Hoffman en Evan Rachel Wood. Begint enorm sterk als politieke film, maar vanaf het moment dat het drama het overneemt, zakt de film voor mij toch in. Blijft sterk, maar het initiële realisme gaat verloren. Bovendien overschaduwt het de dilemma's wat, mijns inziens het interessantse aspect van de film.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste uur van Interstellar vond ik echt goed. Cool wereldje, die 'ghost' maakte het interessant, mooi uitgangspunt ook. Daarna zakte het helaas helemaal weg en werd het vooral heel erg Hollywoodiaans. Elke keer die bombastische muziek en vooral spanning creëren met van die [tekst]'net-niet'-scènes[/tekst]. [tekst]Hathaway die nét op tijd gered word voor die grote golf, McConaughey die nét op tijd gered wordt voor hij stikt, dat soort dingen.[/tekst]. Gewoon slecht schrijfwerk. Ja, en op het einde vloog het inderdaad helemaal uit de bocht. Toen [tekst]McConaughey met een soort zandstroom dat horloge zat te bewerken[/tekst], hardop lachen hier hoor. En dan dat [tekst]oversentimentele[/tekst] einde weer ook.

Gravity is wel erg realistisch dacht ik (zelf nog niet gezien), geen idee of je die al gezien hebt. Anders eens vragen op het forum van moviemeter, in het deeltje 'genres en landen' kan je dat soort vragen wel stellen.

Nog niet gezien, is in feite geen slecht idee voor deze week. Dank voor de tip :). Vanavond ben ik echter van plan om de winnaar van FMovie te bekijken achter de voetbal. (Als AB wint, kijk ik wellicht into the wild ofzo dan nog maar, want die kan herkijk gebruiken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja omdat het sowieso fictie is. Als men in 2025-2030 naar Mars gaat, is dat fictie toch? Maar dat is wel iets wat mogelijk is. In de plaats dat er een ijstijd op onze Aarde heerst in 2030. Bedoel... ik wil gewoon films met een realistische sci-fi setting, dat echt kan gebeuren, en niet dat zo onlogisch en belachelijk lijkt. Op wikipedia wordt dat sci-fi genre benoemd als: harde scifi

Harde sf: hierin wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de echte natuurwetten en worden meestal speculatieve theorieën tot hun uiterste consequentie doorgetrokken. Vernor Vinge, Greg Egan, Damien Broderick, Ben Bova, David Brin zijn vertegenwoordigers van deze richting.

Harde sciencefiction heeft veel aandacht voor accurate beschrijvingen op het wetenschappelijke vlak, en dan vooral wat betreft de astronomie, natuurkunde en scheikunde. Veel uitgekomen toekomstvoorspellingen uit vroegere sciencefiction werken kwamen uit dit genre. Sommige schrijvers in dit genre deden ook wetenschappelijk onderzoek, zoals Vernor Vinge.

Voorbeelden:

Stephen Baxter - Xeelee (boeken)

Arthur C. Clarke - 2001 (boeken, films)

Larry Niven - Ringwereld (boeken)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Harde_SF

https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_science_fiction

Dus aanvullingen hierop zijn welkom (zag eerder deze pagina niet, omdat er een dode link staat op een bepaalde pagina voor harde scifi maar die pagina blijkbaar wel bestaat)

Zoveel sci-fi klonk ongeloofwaardig in de tijd dat het geschreven werd. Alsof iemand in de 19e eeuw een boek geloofd had waarin Newtons natuurwetten getart werden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites