Spring naar bijdragen
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s. ×
Mededeling: Mogelijke downtime MU in de ochtend op 24 december a.s.

[Tournament] Beste artiest - Editie 2015

Chiemel

Aanbevolen berichten

Ik zie het probleem niet, mensen. Wil je niet toelichten, doe het niet.

Vind je de toelichting van anderen oninteressant, lees ze dan niet.

Maar laat dat geëmmer dan ook alsjeblieft achterwege.

Ik ga in deze ronde eventjes erg niet-Yves zijn. Na wat wikken en wegen wil ik uit dit lijstje enkel Robert Smith en Jeff Mangum naar voren schuiven, de eerste uit jeugdsentiment-overwegingen, de tweede om zijn unieke excentriciteit.

In de voorronde zijn zowal al mijn persoonlijke favorieten eruit gegaan, van het meeste wat nu overblijft loop ik niet over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 409
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bruce Springsteen (solo) - James Vincent McMorrow (solo) l Springsteen kent iedereen wel nummers van. In de vorige ronde McMorrow voor het eerste geluisterd, aardige artiest maar in dit duel wint hij het sowieso niet.

Roger Waters (Pink Floyd) - Freddie Mercury (Queen) l Vorig al wat Pink Floyd beluisterd en dat begin ik steeds meer te waarderen. Alleen pas Queen mij veel beter qua stijl.

Johnny Cash (solo) - Robert Smith (The Cure) l Highwaymen, Ring of Fire, Hurt, A boy named Sue, voor mij duidelijk Johnny.

Jeff Tweedy (Wilco) - Jeff Mangum (Neutral Milk Hotel) l Voor mij twee nieuw ontdekte artiesten. Aeroplane over the Sea geeft de doorslag.

Otis Redding (solo) - Sivert Høyem (Madrugada) l Otis, anderhalf jaar geleden per ongeluk op Sittin' on the dock of the bay gestuit. Zijn nummers en stem op zo'n jonge leeftijd. _O_

Mark Lanegan (meerdere) - John Coltrane (solo) l Ik kies voor Coltrane vanwege de jazz. Vroeger werd ik er echt zenuwachtig van. Inmiddels kan ik het opzetten en gewoon naar gaan zitten luisteren.

Twee keer bewust niet gestemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Johnny Cash (solo) - Robert Smith (The Cure) Een van de beste country-muzikanten.

Mark Lanegan (meerdere) - John Coltrane (solo) Jazzliefhebber, heerlijke muzikant! Onlangs ontdekt.

Andere muzikanten gelaten voor wat het is, omdat het anders te willekeurig zou worden;

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10nrsrb.jpg

We kunnen beginnen aan het eerste deel van de knock-out fase. Er zijn nu nog 64 deelnemers over die steeds gaan strijden in een 1 versus 1 wedstrijdje. We gaan dan nu beginnen met de eerste acht 1 tegen 1. De regels hierbij zijn:

Edit: Aangezien de activiteit duidelijk omlaag ging ná het invoeren van de regel van het toevoegen van commentaar, wil ik deze ronde nieuw leven inblazen door die regel af te schaffen. Mensen die nog niet gestemd hebben kunnen dit dus alsnog doen.

Zie hieronder de eerste 8.

Bruce Springsteen (solo) - James Vincent McMorrow (solo)

Roger Waters (Pink Floyd) - Freddie Mercury (Queen)

Johnny Cash (solo) - Robert Smith (The Cure)

Jeff Tweedy (Wilco) - Jeff Mangum (Neutral Milk Hotel)

Iggy Pop (The Stooges) - Muddy Waters (solo)

Otis Redding (solo) - Sivert Høyem (Madrugada)

Mark Lanegan (meerdere) - John Coltrane (solo)

Neil Young (solo) - Gregory Porter (solo)

[spoiler='Knock-out fase diagram']

2nbajoj.jpg

[spoiler='Mentions van personen die gereageerd hebben']

[MENTION=7785]Yitushita[/MENTION];

[MENTION=12112]The Kerfts[/MENTION];

[MENTION=7711]Richarð.[/MENTION];

[MENTION=44]_Pjotr_[/MENTION];

[MENTION=6764]Kelvin[/MENTION];

[MENTION=14230]Vahnstad[/MENTION];

[MENTION=16229]Juca[/MENTION];

[MENTION=55]Arsène[/MENTION];

[MENTION=25831]Zeus[/MENTION]; [MENTION=7213]Niejo101[/MENTION];

[MENTION=26726]Yves[/MENTION];

[MENTION=13248]Hansje[/MENTION]; [MENTION=21836]Platina32[/MENTION];

[MENTION=22548]Rensationeel.[/MENTION];

[MENTION=6882]Keko[/MENTION];

[MENTION=15369]Christian.[/MENTION];

[MENTION=19413]JanVertonghen'[/MENTION];

[MENTION=204]Tijn[/MENTION];

[MENTION=12165]Justin[/MENTION]; [MENTION=15750]bas2204[/MENTION];

[MENTION=19686]Bm[/MENTION];

[MENTION=3718]Denny[/MENTION];

[MENTION=28518]Grote Ree[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfde twee namen als vorige keer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan uren naar Bruce luisteren zonder dat het gaat vervelen. McMorrow verveelt mij al na twee nummers

Ik vind Waters niet eens de beste artiest binnen Pink Floyd, maar kutter dan Mercury vind je ze niet snel. Ongeloofwaardige overacting

Cash zijn covers zijn prachtig, zijn eigen werk vind ik niet meer dan slecht. Smith schrijft fantastische nummers en muzikaal verveelt het geen moment.

Tweedy is de beste artiest van zijn generatie. Schrijft de mooiste lyrics en blijft muzikaal vernieuwend zonder dat het geforceerd overkomt. Magnum is goed maar natuurlijk niet van het niveau van Tweedy.

Kan mij beide niet boeien

Op een constant goed niveau, vocaal erg goed in het gehoor

''Jazz is the last refuge of the untalented''

''Jazz is the last refuge of the untalented'' II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bruce Springsteen (solo) - James Vincent McMorrow (solo) | Ben Bruce de laatste tijd meer gaan waarderen. Het is vaak iets te gladjes naar mijn smaak, maar heeft toch wel enkele echt sterke nummers geschreven. Net wat geluisterd naar die McMorrow, lastig om het zo even te beoordelen op een paar nummers maar ik vond het eerder vervelend dan interessant.

Roger Waters (Pink Floyd) - Freddie Mercury (Queen) | Duh.

Johnny Cash (solo) - Robert Smith (The Cure) | Cash is wel aardig bij momenten maar heb er nooit veel diepgang in gevonden. Smith is veel interessanter op alle vlakken.

Jeff Tweedy (Wilco) - Jeff Mangum (Neutral Milk Hotel) | Pff. Twee mensen naar mijn hart. Dan toch Mangum maar, daar heb ik toch emotioneel nog een iets grotere klik mee. Maar als Tweedy doorgaat zou ik dat helemaal niet erg vinden.

Iggy Pop (The Stooges) - Muddy Waters (solo) | Er is een periode geweest dat ik erg vaak rond 3/4/5 uur op m'n werk moest zijn. Ik zette dan bijna altijd 'Raw Power' op om 's nachts naar m'n werk te fietsen. Dat album zal altijd een speciaal plekje in m'n hart hebben.

Otis Redding (solo) - Sivert Høyem (Madrugada) | Mandrugada heb ik nog niet echt in depth geluisterd en dat is wel nodig om er een oordeel over te vellen. Ik onthou mij van stemmen.

Mark Lanegan (meerdere) - John Coltrane (solo) | Hm. Vind ze beide wel oké zonder meer, dus laat anderen dit maar uitvechten.

Neil Young (solo) - Gregory Porter (solo) | Die paar songs die ik van Gregory Porter heb geluisterd waren beter dan verwacht, maargoed om Neil Young te kloppen moet je van ver komen. 'Harvest' is een van mijn favoriete albums ooit, echt een les in 'less is more', zeker qua songwriting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10nrsrb.jpg

We kunnen beginnen aan het tweede deel van de knock-out fase, nog even vlak voor mijn vakantie van twee weken. Uitleg bij je stemmen is geen must, maar iets wat een aantal users graag lezen.

Zie hieronder de eerste 8.

Billy Joel (solo) - John Lennon (solo)

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo)

Jimi Hendrix (solo) - Curtis Mayfield (solo)

Ryan Adams (solo) - Lana del Rey (solo)

Paul Simon (solo) - Herbie Hancock (solo)

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead)

Thom Yorke (Radiohead) - Jonsi (Sigur Ros)

Ian Curtis (Joy Division) - Eric Clapton (solo)

[spoiler='Knock-out fase diagram']

2nbajoj.jpg

[spoiler='Mentions van personen die gereageerd hebben']

[MENTION=7785]Yitushita[/MENTION];

[MENTION=12112]The Kerfts[/MENTION];

[MENTION=7711]Richarð.[/MENTION];

[MENTION=44]_Pjotr_[/MENTION];

[MENTION=6764]Kelvin[/MENTION];

[MENTION=14230]Vahnstad[/MENTION];

[MENTION=16229]Juca[/MENTION];

[MENTION=55]Arsène[/MENTION];

[MENTION=25831]Zeus[/MENTION]; [MENTION=7213]Niejo101[/MENTION];

[MENTION=26726]Yves[/MENTION];

[MENTION=13248]Hansje[/MENTION]; [MENTION=21836]Platina32[/MENTION];

[MENTION=22548]Rensationeel.[/MENTION];

[MENTION=6882]Keko[/MENTION];

[MENTION=15369]Christian.[/MENTION];

[MENTION=19413]JanVertonghen'[/MENTION];

[MENTION=204]Tijn[/MENTION];

[MENTION=12165]Justin[/MENTION]; [MENTION=15750]bas2204[/MENTION];

[MENTION=19686]Bm[/MENTION];

[MENTION=3718]Denny[/MENTION];

[MENTION=28518]Grote Ree[/MENTION];

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Billy Joel (solo) - John Lennon (solo); moeilijke keuze; Piano man versus Imagine. Heb afgelopen jaar meer naar het eerste nummer geluisterd

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo); geen echte voorkeur zo snel

Jimi Hendrix (solo) - Curtis Mayfield (solo); beter op gitaar

Ryan Adams (solo) - Lana del Rey (solo); heb haar een hele tijd veel geluisterd, is best goed eigenlijk

Paul Simon (solo) - Herbie Hancock (solo); ga voor de meer jazzy kant

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead); Heb niet zoveel met Portishead, wel met Red Hot Chili Peppers

Thom Yorke (Radiohead) - Jonsi (Sigur Ros); simpele keuze

Ian Curtis (Joy Division) - Eric Clapton (solo); Clapton kan ik echt van genieten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo) Moet wat mij betreft de winnaar worden. Ga 19 september naar een optreden van hem en heb serieus nog nooit zo erg naar een optreden uitgekeken. Zijn stijl is zo uniek en prachtig, die fluisterzang van hem, daar kan niemand tegenop. Hij heeft ook een hoop bagger gemaakt verder, maar de pareltjes die ertussen zitten zijn teveel om op te noemen. Jammer dat hij Damien Rice uit moet schakelen, want dat is ook een artiest die ik hoog heb zitten.

Thom Yorke (Radiohead) - Jonsi (Sigur Ros) Ondanks Sigur Ros mij nooit heeft kunnen pakken, vind ik het nog best leuk om naar Jonsi te luisteren. Jammer alleen voor hem dat hij zich moet meten met Thom Yorke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind Joel vaak niet meer dan saai, maar Vienna is wel een heel erg mooi liedje. John Lennon is de Justin Bieber van zijn tijd.

Niets tegen Rice, maar Sufjan Stevens is buitencategorie. Schitterende teksten, prachtige muziek

Luister is beiden nooit

Adams is de vaandeldrager van mijn geliefde alt country. Lana de Rey vind ik ook goed, daar niet van

''Jazz is the last refuge of the untalented'' III

Ik wil Roads van Portishead horen op mijn begrafenis, fenomenaal nummer, maar ik vind Frusciante een betere artiest.

Lastige, maar ik kan Jonsi niet beoordelen op zijn teksten, die van York zijn dikke prima

Clapton vind ik net als Joel eerder saai dan goed. Joy Division is niet helemaal mijn straatje maar zou het eerder opzetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo) Sufjan Stevens is een god hier op MU, maar ik ga lekker voor Damien Rice. De albums 0 en 9 zijn echte parels en een nummer als Accidental Babies is prachtig. Het sleept zich voort, doordrenkt van emotie.

Jimi Hendrix (solo) - Curtis Mayfield (solo) Kan goede soul op zich wel waarderen, maar het is een van de voor mij minder interessante genres. Hendrix is een tikje overschat, maar wel een enorme grootheid.

Paul Simon (solo) - Herbie Hancock (solo) Volgens mij een van de eersten die met Graceland echt een (commercieel succesvolle) muzikale brug sloeg tussen Afrika en het westen. Daarnaast zijn werk met Simon en Garfunkel. Tel daarbij op dat ik meer met soul heb dan met jazz.

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead) Zijn solo werk is niet my cup of tea, maar je kunt niet ontkennen dat deze man virtuoos en haast geniaal is.

Ian Curtis (Joy Division) - Eric Clapton (solo) Voel me met deze stem een beetje een blanke man van middelbare leeftijd, maar geniet echt van de muzikant Clapton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Billy Joel (solo) - John Lennon (solo) l Piano Man staat hoog in mijn eindejaarslijsten, vandaar Joel.

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo) l Allebei uitstekende zangers, maar Sufjan weet mij meer te boeien.

Jimi Hendrix (solo) - Curtis Mayfield (solo) l Ja, Jimi Hendrix legendarisch met een gitaar. Uit verschillende genres mensen naar je muziek laten luisteren altijd +1.

Ryan Adams (solo) - Lana del Rey (solo) l Blanco

Paul Simon (solo) - Herbie Hancock (solo) l Moeilijke keuze, maar Simon & Garfunkel zijn wel baas. Dus Simon mag van mij door.

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead) l Dit is meer een stem tegen Portishead, daar heb ik een aantal keer naar geluisterd en dat brengt niets bij mij teweeg. RHCP heeft nummers waar ik met mee kan, ondanks dat ik z'n stem niet geweldig vindt.

Thom Yorke (Radiohead) - Jonsi (Sigur Ros) l Hier kan ik niet op stemmen. Die hele Sigur Ros hype gaat vooralsnog volledig aan mij voorbij en Radiohead word ik ook niet echt vrolijk van.

Ian Curtis (Joy Division) - Eric Clapton (solo) l

Link naar opmerking
Deel via andere websites

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead) l Dit is meer een stem tegen Portishead, daar heb ik een aantal keer naar geluisterd en dat brengt niets bij mij teweeg. l

:( Portishead is sowieso 20x origineler dan RHCP waarbij elk deuntje hetzelfde klinkt. Frusciante solo vind ik wel tof (daar ging het hier alleen niet over), maar Beth bef ik vet klef. Wat een heerlijke stem, die muziek is ook zo heerlijk sfeervol. Ach ieder zijn eigen smaak :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:( Portishead is sowieso 20x origineler dan RHCP waarbij elk deuntje hetzelfde klinkt. Frusciante solo vind ik wel tof (daar ging het hier alleen niet over), maar Beth bef ik vet klef. Wat een heerlijke stem, die muziek is ook zo heerlijk sfeervol. Ach ieder zijn eigen smaak :)

Het is ook niet dat haat heb tegen Portishead. Ik heb het meerdere malen voorbij zien komen als tip om te luisteren en op meerdere moment werkte het niet. Aandacht was snel weg. Dan blijft er bij RHCP meer hangen, vooral dankzij de bekendheid van de nummers maar goed..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Billy Joel (solo) - John Lennon (solo) | Billy Joel valt in de categorie 'Heerlijk om dronken mee te zingen'. Uptown Girl, We didn't Start the Fire, dat soort dingen. Niet echt de grootste fan van Lennon maar wel de duidelijke winnaar hier.

Sufjan Stevens (solo) - Damien Rice (solo) | Wat een schandalige loting. Ja, noem me dan maar laf. Ik ga hier niet tussen kiezen.

Jimi Hendrix (solo) - Curtis Mayfield (solo) | Jimi _O_ Plus, ik heb nog steeds helemaal niks met soul.

Ryan Adams (solo) - Lana del Rey (solo) | Altijd als ik wat van Ryan Adams hoor denk ik: leuk. Maar zo leuk om me er verder in te verdiepen, nah. Lana heeft met 'Born to Die' wat mij betreft een van de beste platen van de laatste jaren gemaakt. Die stem natuurlijk, maar vooral die sfeerschepping.

Paul Simon (solo) - Herbie Hancock (solo) | Met Hancock heb ik niet zoveel en met Simon (& een beetje Garfunkel) ben ik opgegroeid.

John Frusciante (Red Hot Chili Peppers) - Beth Gibbons (Portishead) | Alle respect voor Frusciante maar die emotie die Gibbons kan overbrengen...dat is wat ik zoek in muziek.

Thom Yorke (Radiohead) - Jonsi (Sigur Ros) | Weer een jammerlijke loting. Sigur Ros is de betere band, maar Yorke's solowerk kan ik dan weer meer waarderen. Allebei fantastische persoonlijkheden en op hun eigen manier goeie frontmannen. Ga toch voor Yorke, al weet ik zelf niet goed waarom.

Ian Curtis (Joy Division) - Eric Clapton (solo) | Ja kom zeg, dit moet ik hopelijk niet uitleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blanco

Ik heb de magie van Sufjan nog niet gevonden en Damien Rice is zeker niet onaardig.

Moielijkste van deze ronde voor mij. Beiden geweldig, maar ik ga toch voor Hendrix. Gewoon omdat zijn muziek beter in mijn straatje past.

Meer omdat ik gewoon werkelijk niks heb met Lana del Rey.

Heb niet echt iets met beiden.

Gewoon omdat Frusciante een briljante gitarist is

Geen keuze hier. Beide bands en mannen heb ik respect voor, maar kunnen mij niet langer vast houden dan een paar nummers.

Ik ben een liefhebber van Blues en Clapton hoort daar absoluut ook bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites